/fotboll/osk/forum/1331.aspx/fotboll/osk/forum/1331.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro TommyS
2014-08-21 11:24
Skönt att vi vann igår. Jag hade gärna sett liten annan matchning men matcher som dessa kan man inte bara spela av, 2-0 fullt godkänt.

En grej att tänka på inför stundande gruppspel, som lottas först efter att säsongen är över:

Allsvenska placeringen kommer att vara viktig för vilka förutsättningar vi har i cupen, både i gruppspelet och i viss mån även i kvartsfinalen. De sexton bästa lagen i gruppspelet, som vi nu vet är max 13 allsvenska lag och resten från superettan, placeras in i grupperna där svenska mästarna placeras med lag 16, stora silver med nummer 15 osv. Övriga 16 lag lottas in utan seedning. Skulle vi t.ex. spurta oss till en 8:e plats i allsvenskan kan vi alltså bli seedade som 7:a (om Kalmar hamnar före oss) och då få lag 10 (eftersom Falkenberg och Åtvid också är borta kan det bli lag 13 i allsvenskan) som svåraste motståndare i gruppen.

Om vi sedan vinner gruppen går vi till kvartsfinal. Det finns en stor fördel i att vara en av de fyra bästa gruppvinnarna. Då slipper vi de andra tre bästa gruppvinnarna, och får hemmamatch i kvartsfinalen. Chansen för att få många poäng i gruppen ökar naturligtvis med en enkel grupp.

Förutsättningarna för att vinna gruppen och för att för att få ett bra läge i kvartsfinalen ökar alltså för varje placering vi klättrar i allsvenska tabellen (förutom gentemot KFF, ÅFF, FFF).

Bra incitament att ha om/när vi säkrat allsvenskt kontrakt.
Örebro Bulten i Boo
2014-08-21 08:40
Vår första titel tog vi redan 1989 då vi blev svenska inomhusmästare i fotboll!
:-)

Örebro ÖSK-Boldt
2014-08-21 08:19
Axel Vadd// Ja sannerligen. :) Kände att Kalle inte orkade fullt ut i många situationer. Kanske en självförtroende-fråga. Men man väntar fortfarande på att han skall kliva på mer distinkt i sin offensiv. Hoppas vi är på väg mot första titeln. Kan hända... ;)
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro Axel Vadd
2014-08-21 01:34
@ÖSK-Boldt:
Jag håller väl inte riktigt med dig om Kalle och Nordmark (Tur att det finns så många olika ögon :) ) Kalle och Yasin var de spelare som visade lite kvalitet och energi idag. Yasin tyvärr en ovana att alltid avsluta mitt på målvakten (om han inte skjuter utanför). Men de båda visade energi och initiativförmåga vilket fall. DG är ett kapitel för sig. Så vitt jag fick info idag är han stenhård tvåa bakom Crespo som topp. Och han kommer absolut ingenstans om han inte får en boll över backlinjen och kan löpa på öppen gata. DG slarvar sällan bort en boll längre ned i banan utan är bollsäker i sitt passningsspel. Men utmaningsmässigt förlorar han så gott som alla 50-50 dueller med skuldra mot skuldra och det är tvärstopp om han har någon framför sig. Han har inte likt Cespo "Rycket" att utmana och avsluta ändå. Först på slutet när Eskilstuna flyttade upp det mesta tänkte jag att just nu är det kanske "DG-Läge" för att löpa på omställning och det gjorde han och målade stensäkert. Annars är Yasin, med sitt klart bredare register, i mina ögon självklar bakom Crespo. Moe på vänstern löpte och flängde överallt men fick sannerligen inte ut ett skit, Nkili gjorde bara vad som krävdes och inget mer. Stack dock ut lite mer när det blev trångt och under press på slutet. Där är han starkare. Då tog han för sig mer. Nordmark rätt intetsägande utan att slå bort bollar men öppnade inget heller. Han flöt runt och kortpassade. Backlinjen, med undantag av Haginge, hade pajaskonster i sitt passningsspel inledningsvis så man gapade. De såg medspelare att passa som krävdes LSD-intag för övriga att se detsamma. Helt sjukt dåliga passningar. Dock bättre i sitt defensivspel än i sitt passningsspel. Rinne stod för det mesta rätt och tvingades åtminstone till en riktig kvalificerad räddning. Lumbana är där han ska vara. Som mittback. Som mittfältare funkar det inte på AS-nivå för honom. Det går för fort. Sobralense kom in men gjorde inget större avtryck, Hade ett hyfsat skott och avslut en meter ovanför ribban. Inget särskilt mer Sammantaget då? Ja spelmässigt var ÖSK rätt säkra på egen planhalva och spelade runt men på offensiv planhalva hade man förtvivlat svårt att få till spets och påfyllning av spelare. Något bättre i andra men knappt. Sammantaget en dålig match där Eskilstuna spelade förhållandevis jämnt utan att kunna skapa något förutom lite på slutet. Berisha? Bra i luften som vanligt och Eskilstunas storväxte topp förlorade det mesta i luften mot honom. Annars spred lite bollar som nämnt innan och visst är han en nivå lägre än förr. Fick höra idag att han fortfarande lider lite av sviterna i knäet men vet inte sanningshalten i det. Lumbana var helt ok också defensivt. Som sagt, de som visade ett visst mått av kvaliteti dag var Kalle och Yasin, Fanns några till ,som DG till exempel som visade vilja men inte kvalitet
AIK Saywee
2014-08-20 23:44
Kalmar, Åtvidaberg och Falkenberg missar Cupguld-Europachans genom torskar. ÖSK går vidare :)
Örebro ÖSK-Boldt
2014-08-20 23:14
Riktigt bra stämning på oss ÖSK:are idag på läktaren. Spelarna kan inte klaga på stödet där. Kul med Midas som extra hjälp o dragplåster. Angående matchen så är jag nöjd att vi vann. Men kan inte säga att Moe eller Kalle spelade sig närmare startelvan. Sobralense o Nordmark är riktigt bra på att hålla o fördela boll. Gött att vi gick vidare. :D
AIK Saywee
2014-08-20 22:43
Resan på den guppiga vägen är avslutad för länge sedan, varför blir det dubbelt på ett tryck ..,
AIK Saywee
2014-08-20 22:43
Starkt jobbat ÖSK, vi går för cupguldet :) Robocop, du lurade dit mig på tipset, vad har du bakom örat?
Örebro En örebroare
2014-08-20 21:34
Reflektioner kort idag: Bäst idag: Kubanerna och Mikael Danielsson som sjöng i 90 minuter jag tror inte många kommer ihåg det men när vi tvångsflyttades ner så reggade Mikael Danielsson ett regg här på Svenskafans och skrev hur mycket han uppskatta klubben och oss. Glömmer jag aldrig, någon som minns detsamma? Bäst annars var väl att Kalle fick speltid och näta och visa hjärta Sämst? Axen och ÖSK. Riktigt bedrövligt dåligt spel mot ett div 2 och Axén byter ingenting mer än Sobra. 0 speltid för Lipo? Väldigt irriterande. Orkar inte ens kommentera matchen utan glädjer mig åt Kubanernas insats. Ännu en minus ska ÖSK spelarna få som knappt kommer fram och ger kubanerna en sång som verkligen sjöng 90 minuter och inget gnäll. Berisha är definitivt iväg bort vilket man kunde se idag, motvilligt gav han kubanerna en sång, kändes mest som han ville där ifrån för att han skämdes?
Örebro Miroslav kuba
2014-08-20 21:23
@Benny Böckling:
Han skjuter 18 ribba in mot ÅFF !! :)
Örebro Miroslav kuba
2014-08-20 21:21
Härligt vi är med i gruppspelet !! Och Huddinge kämpar på bra mot ÅFF hej och hå vad trötta ÅFFarna blir till matchen mot ÖSK även om dem säkert använder mycket reserver idag . När får vi veta vilka motståndare vi får i gruppen ?
Benny Böckling
2014-08-20 21:18
@Miroslav kuba:

Inte mer!? Ja men då är han ju på rätt väg.
Benny Böckling
2014-08-20 21:16
Härligt SvartVitt.
Örebro Samba Hagge
2014-08-20 21:11
DGs teknik håller riktigt låg nivå...ÖSK kan inte driva upp tempo mot sämre lag..
Örebro Miroslav kuba
2014-08-20 21:10
@Benny Böckling:
18 ?
Benny Böckling
2014-08-20 20:46
Hur många gånger har han skjutit över ikväll, Yasin?
Örebro Miroslav kuba
2014-08-20 20:41
Dags att peta in 2-0 nu ÖSK !! Orkar inte med ett Cupfiasko till !!!
Örebro En örebroare
2014-08-20 18:52
På väg!
Örebro Jekl
2014-08-20 18:39
Djurgården och Gefle som också ligger före oss har fått 4 resp 7 varningar senaste 5 omgångarna - jämfört med 7 för oss och 3+1 rött för ifk. Så baserat på detta tror jag säkert vi ligger kvar som 4-5 i den tabellen.
Örebro Jekl
2014-08-20 18:30
TommyS/ Tror inte att det finns någon mer uppdaterad lista tyvärr, har letat efter det tidigare. Finns inte heller någon speciellt uppdaterad lista från UEFA om hur länderna ligger till. Här under har jag skrivit det som är uppenbart iaf, antal varningar/röda kort för oss och IFK senaste 5 matcherna. Baserat på det så tror jag inte att vi har kommit ikapp. Sen finns det ju flera andra mer diffusa kriterier som är extremt svårbedömda som utomstående, men jag tycker åtminstone att vi spelade positiv fotboll (i en halvlek) mot både AIK och Malmö. Kan inte heller dra mig till minnes att vi klagat speciellt på några domslut senaste matcherna eller att publiken skulle ha betett sig dåligt så vi borde därmed fortfarande ligga med i toppen iallafall. ÖSK: Helsingborg (b), 4 varningar. Halmstad (h), 0 varningar. Mjällby (b), 2 varningar. Malmö (b), 0 varningar, 1 straff. AIK (h), 1 varning. IFK Gbg: Mjällby (b), 1 varning. AIK (h), 1 varning, 1 rött kort. Malmö (b), 1 varning. Åtvidaberg (b), 0 varningar. BP (h), 0 varningar
Örebro rirobban
2014-08-20 18:28
Kul att vi hade 3 (av 5) mål på veckans snyggaste i Cmores veckomagasin "Topplistan". Pode såklart 1:a och 2;a med sina otroliga träffar mot gnaget. Crespo hamnade på 4:e plats med sitt hästskott mot Malmö borta. Mera sånt ÖSK!
Örebro Svartvitt forever
2014-08-20 18:24

Erik Wärlegård skrev följande:

Många som tar bilen imorgon?

Jepp, vi rullar strax mot E-tuna !

Samma här!
Örebro TommyS
2014-08-20 17:37
Vet någon om det finns mer uppdaterad version av fair play-ligan än den jag länkar till (efter 15 omgångar)? Vi är med i toppen och Sverige belönas väldigt ofta med en fair play-plats i Europa League-kvalet. Vore intressant att se hur vi ligger till (IFK har åtminstone fått ett direkt rött sedan senaste uppdateringen).
AIK Saywee
2014-08-20 17:21
Åker bil på guppig väg, det blev dublett.
AIK Saywee
2014-08-20 17:21
Då är jag också naiv, för jag slölyssnade bara på teve i går kväll, men uppfattade felaktigt att MFF hade vunnit. Tror att någon kanske refererade lite otydligt, 2 ggr dessutom.
Örebro GT
2014-08-20 16:58
@Erik Wärlegård:

Jepp, vi rullar strax mot E-tuna !
Ponneby - Nytt guld 2014
2014-08-20 16:55
@Axel Vadd:
Konstig inställning? Vi mötte ett lag som pumpat in ett par 100 milj i sitt företag och som hade och har bättre spelare på i princip varje position. Jag vet inte hur mycket du tänkte till innan du skrev ditt inlägg faktiskt, för jag kan inte riktigt begripa hur man kan komma till den slutsats du gör när vi alla vet hur förutsättningarna ligger till mellan svenska lag och andra ute i Europa. Klart som fan vi jublar och är nöjda, 2-1 är ju faktiskt ett kanon resultat och ha med sig hem till Malmö? Vi nollade Prag hemma och har flertalet gånger visat att vi är jävligt bra hemma. Prag, Rangers, Zagreb. Att tro att vi skulle åka ner där och vinna, det är ju så naivt så det saknar motstycke. Vi var i stort sett utspelade men kämpade oss igenom det och fick med oss ett bortamål. Har svårt och tro att du själv inte hade varit jävligt pepp ifall Örebro hade lyckats med samma bedrift.
Örebro pemo
2014-08-20 14:52
Tycker att man ser på både Crespo och RÅP hur svårt det är att kliva in efter en lång skadefrånvaro. Betänk då att Berisha varit skadad nästan ett år. Och att det är en känsligare plats att spela på när man är/var ett bottenlag.
Jag hoppas också på att han blir återställd och kommer tillbaka i gammal god form. Alla sitter ju inte i frysboxen bara för att de inte spelar från start.

Hoppas verkligen att det inte blir något Rynninge i kväll,, utan att de lärt sig läxan. Fast kan man göra 17 (?) mål på Sköllersta, så bör det väl bli 6- 7 mål i kväll
Örebro Roswall
2014-08-20 13:47
@Roswall:

Sorry, inte riktat mot dig Benny, utan mer ett allmänt pepp. Berisha kanske inte alls har hittat tillbaka sen skadan och bänkas av den anledningen. Men visst, det är matchning han behöver i så fall. Men jag hoppas ändå att det är där skon klämmer även om en del pekar på att det finns andra faktorer som spelar in. Han är verkligen en favorit!
Örebro Axel Vadd
2014-08-20 13:47
@Saywee:
Vet inte om allsvenskan blev bättre eller kom att rankas högre. Men visst var de väl väldigt dominanta. Hade de inte två "glansperioder"? Hur som helst, visst köpte de upp några bra allsvenska spelare ibland men knappast "halva allsvenskan" Tycker till viss del faktiskt att även Stahre fått ganska stora medel till inköp utan att få till det
Annons: