/fotboll/osk/forum/1293.aspx/fotboll/osk/forum/1293.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
AIK Saywee
2014-09-29 09:03
Tror på en seger för ÖSK som alltid::) Tror att allt färre vågar skriva numera:(
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro pemo
2014-09-29 08:59
Matchdag. Och ovanligt lite intresse, verkar det. Ingen intervju eller ÖSK-Tv som ger lite förhands. Och här inne är det nästan så att man kan tro det är kört redan. Eller är det så att forumet förstördes med alla påhopp och oseriösa anklagelser till höger och vänster?

Vi har ju i alla fall en ny spelare att spekulera i. Blir det Wiktorsson eller överraskar Axén med något helt annat?
Hur är läget på skadefronten? Är alla helt friska?

Oavsett så ser jag fram mot kvällen och hoppas verkligen på att allt är så klart det kan vara efter denna omgång. Att vi får någon rapport i Fotbollskväll tar jag som en utopi. I bästa fall visas målen. För mål blir det ju alltid nu för tiden när ÖSK spelar. ;)
Örebro Matta
2014-09-28 22:13
Tufft läge i Norrköping. Vill inte att de åker ur. Nästan så jag skulle kunna tänka mig en förlust i näst sista omgången för att få ha dem kvar. En match hemma med Norrköping känns liksom ett par snäpp roligare än ett möte med exempelvis Falkenberg eller Mjällby.
Benny Böckling
2014-09-28 21:28
Vad ska man tro om morgondagens match då? Har lite samma känsla som jag hade inför FFF borta. ÖSK kan gå i avslappnat medan motståndarna verkligen behöver poäng. Får hoppas att Sobra är frisk nog att spela istället för DG och att Wiktorsson hänger med på kanten.
Heja Sport!
AIK Saywee
2014-09-28 12:38
BiB, hehe, ja man kan undra om han blir överraskad, eller har han ett hum om att vi inte tog guldet, eller att vi inte spelar i SE 2015 ...
Örebro Bulten i Boo
2014-09-28 11:12
@Saywee:

Ja, och förhoppningsvis inte noll-pott mot fler än IFK G och MFF när vi (och för första gången i år, Axén) tittar i tabellen vid femton-tiden den första november.
AIK Saywee
2014-09-28 10:55
BiB Det blev full pott mot ÅFF och Mjällby när säsongen summeras :)
Örebro Axel Vadd
2014-09-27 23:51
Bastufilosofen
Örebro Bulten i Boo
2014-09-27 17:16
Så här ser vår statistik ut när det gäller v-o-f mot respektive lag i serien:
MFF 0 0 2
Elfsb 0 0 1
IFK G 0 0 2
AIK 1 1 0
Häck 0 0 1
Djurg 0 0 1
KFF 1 0 1
ÅFF 2 0 0
HeIF 0 2 0
HBK 1 0 1
Mjäll 2 0 0
Gefl 0 1 0
IFK N 0 1 0
FFF 1 1 0
BP 1 1 0

Vi kan notera (för att travestera en viss F Reinfeldt) att mot lagen just nu placerade ovanför oss, lag 1-7 så har vi en bedrövlig tabellrad: 2 1 8

Medan, mot lagen nedanför oss, just nu lag 9-16 är tabellraden helt strålande: 7 6 1

En ynka förlust (HBK hemma) på fjorton matcher mot lag 9-16. Suveränt.

Slutsats 1: ÖSK har etablerat sig som ett stabilt allsvenskt lag som mycket sällan förlorar mot lag på den nedre halvan av allsvenskan, ja rentav vinner varannan match, men som tyvärr för det mesta kammar noll mot de riktiga topplagen. Sju poäng mot lag 1-7 på elva matcher, fyra poäng (alla mot AIK) mot lag 1-6 på nio matcher. NOLL poäng mot lag 1-3 på fem matcher!

Slutsats 2: Om vi ska kunna ta det där sista steget mot att bli ett topplag måste vi också åtminstone spela jämnt mot dem. Upp till bevis ÖSK i de kvarvarande matcherna mot Elfsborg, Djurgårn och Häcken...
AIK Saywee
2014-09-27 15:55
Krossa Djurgår'n
AIK Saywee
2014-09-27 09:16
Axel Vadd, Bra inlägg, det finns nog fortfarande en del som kan förbättras. Exemplet du beskriver (Björnqvist) är sådant som man kan fundera över, vad det beror på. Ibland sker onödigt spel i sidled eller bakåt, osäkerhet, felbeslut, stress eller orutin eller tränarorder? Framåt ÖSK, framåt !!!
Örebro Axel Vadd
2014-09-26 22:52
En sak som jag ser förbättringspotential i är hur man ställer upp och agerar vid hörnor och offensiva fasta. Jag tycker man skall ha en kille kvar på varje flank och om hörnan/fasta nickas/sparkas ut/bort från deras box så skall man försöka snabbt lägga ut bollen igen mot en av kanterna för att snabbt få till ett nytt inlägg (när man ändå har alla inne i boxen). Det här är egentligen något som många lag praktiserar. Om ni kollar så sker det inte så ofta med ÖSK och ena flanken lämnas ofta tom och hörnläggaren på andra sidan lämnar snabbt sin position. I bästa fall hamnar den hos en ÖSK-spelare längre bak som slår ett inlägg rakt bakifrån mot boxen och dessa inspel är väldigt svåra att förvalta. Slås den för långt hamnar den i målvaktens händer och slås den in i hopen av spelare är det svårt att åstadkomma en bra nick med ryggen mot mål, även om det är möjligt att skarva. Men man måste betänka att spelarna samtidigt löper in i banan eftersom de inte kan stå kvar då motståndarnas försvar pushar upp. Det mest störande (i mina ögon) som kan hända hände nyligen i en hemmamatch (tror det var mot BP). ÖSK fick hörna och bollen sparkades iväg långt från deras box och slog ned ungefärligen vid mittlinjen. Björnqvist löpte snabbt ifatt bollen som enda spelare och var totalt ohotad. Här vill jag att Björnqvist direkt skall vända och slå en offensiv pass (helst mot en flank som jag skrev ovan) för att hålla kvar trycket. Men vad gör mannen? Jo totalt ohotad slår han en bakåtpassning från halva plan till Oscar och det när ÖSK har kvar alla spelare i boxen eller utanför den. Och vad gör då Oscar? Jo han laddar på och krutar upp bollen på vinst och förlust? Vart hamnade den? Jo hos BP spelare. Vad gjorde de? Jo de startade ett anfall, så klart. Avdelning ge bort initiativ och jag suckade tungt när jag såg Björnqvist ta detta korkade beslut. Nu menar jag naturligtvis inte att man ska bokstavligt ställa en kille vid motsatta hörnflaggan. Utan mer en som ligger lite närmare den sidan och tar en löpning ut dit när man ser vad som händer, medan hörnläggaren ligger kvar på flanken men löper lite bakåt för att inte stå offside. Men det antar jag att ni förstod att jag menade.
Örebro Axel Vadd
2014-09-26 22:38
@Telle:
Ja det lär bli Wiktorsson på vänsterbacken. Håller också med om rockaden mellan Haginge och Björnqvist. Det enda som hände var att alla inspel från ytterbackarna försvann. Eftersom Björnqvist inte levererade det från höger heller och Haginge hade svårt att göra det från vänster. Det gör ont att möta Hagge och det borde vara nästa års kapten, om Mange slutar (vilket jag inte är så säker på) För min personliga del är det också kul att han börjar få lite erkännande (men mest för hans egen skull förstås) eftersom jag alltid har försvarat hans plats här inne. Backa ett år och det var många som ville få honom väck från startelvan Sedan måste jag säga att jag tycker Björnqvist håller på att etablera sig som en allsvensk back. Löper allt bättre i sitt positionsspel och läser spelet bra i sina defensiva löpningar numera. Men behöver utveckla sina inspel som sagt. Blev lite förvånad att Alec tog ut honom då man gick ned på färre backar mot Göteborg då det är just en snabb back man behöver ha kvar på banan eftersom ytorna bakåt öppnas upp.
AIK Saywee
2014-09-26 16:43
josud Bra länk för en tabellbitare :)
Örebro Gudjonsson
2014-09-26 15:00
Många intressanta inlägg som jag läst nu... Har inte haft tid att följa forumet sista dagarna.

Annat intressant är länken till Aftonbladet och artikeln som Robert Laul skrev. Jag själv försökte diskutera detta förra veckan, tillsammans med Pedretti, om att ÖSK mobbas i media. Laul poängterar själv lite syrligt att ingen utav experterna från Fotbollskväll var på plats på Behrn Arena mot IFK... Föga förvånande och jag tror inte de har varit på BA någon gång under säsongen.

Jag skulle också vilja tipsa om Podcasten från Offside (se länk). Där tar de just upp fenomenet om att ÖSK är mobbade i media. Jag känner mig ju lite partisk i det hela, men intressant att det bekräftas av Offside som är en respekterad tidning!
Örebro Respons
2014-09-26 14:28
@Telle:
Om jag går in i länken och låter AIK och IFK G förlora sina matcher och ÖSK vinna sina, blir vi 2:a :-) Bra länk ett par omgångar före slutet.
Örebro josud
2014-09-26 14:28
@Respons:

OK, en ännu osannolikare kalkyl. ÖSK slutar tvåa efter att ha gått rent i resten av matcherna. Snacka om att man skulle haft ångest över den dåliga vårsäsongen då.... :-D
Länktips: goo.gl/JKW32e
Örebro Respons
2014-09-26 14:18
Varför ska vi spekulera över en massa matcher framöver vad gäller vår möjlighet att finnas kvar i AS? Är det inte intressantare i så fall att göra motsvarande kalkyler för att komma ut i Europa?

När vi nu inte kan värva spelare längre kan jag tycka att vi inte är i behov av att göra sådana teoretiska kalkyler. Och ska de ändå göras bör vi väl vara optimistiska, inte pessimistiska?

Inte sitter storlagen och spekulerar över att de kan åka ur. De funderar över hur de ska vinna AS. ÖSK har ingen chans att bli i ett topplag förrän vi tänker på samma sätt. Försiktighet, överdriven ödmjukhet eller pessimism skapar ytterst sällan framgångar över tiden, oavsett vad man sysslar med.

Eller vad säger ni? :-)

Örebro Telle
2014-09-26 14:18
Josud //
Vilken grym länk! Då slipper man ju göra den där extremt nördiga Excel-kalkylen som jag har varit sugen på att knepa ihop många gånger... :-)

Örebro josud
2014-09-26 13:50
@pemo:

Om precis ALLA resultat går emot oss kan vi faktiskt, teoretiskt, åka ur på 34 poäng. Men då är det tidernas mest oväntade upplösning skulle jag nog säga. På 38 poäng är vi även teoretiskt säkra på att slippa åka ur eller kvala skulle jag tro. :-) Se länken för sluttabell med den osannolika upplösningen.
Länktips: goo.gl/mifNrF
Örebro pemo
2014-09-26 13:18
Telle // Ja, det låter ju rimligast.
BoP // Mensah? Tror du att han får någon mer allsvensk tid i år? Känns mer att han står på tillväxt inför 2015
Hugo Eriksson låter mer spännande? Men tillhör han truppen?
Örebro Telle
2014-09-26 11:25
Ja, känner jag Axén rätt blir det Wiktorsson på vänsterbacken och Dajje som höger.

Wiktorsson är van att hoppa in som vänsterback, har bra vänsterfot offensivt, och mot Gefle ställs han förhoppningsvis inte på alltför svåra prov rent tempomässigt i defensiven, vilket annars är hans största svaghet. (Därmed inte sagt att Gefle blir någon munsbit, tvärtom. De är ALLTID väldigt tuffa att möta på bortaplan, men de har kanske inte samma sprudlande offensiv som topplagen däremot.)

Dajje har redan spelat högerback fler gånger i år och bör åtminstone på pappret komma betydligt mer till sin rätt på sin "riktiga" kant.
Sen tycker jag i ärlighetens namn inte att det blev någon större skillnad de gångerna Haginge och Björnqvist bytte kant, men det är ju en annan sak... Tvärtom saknade jag nog Hagge mer än vad jag uppskattade Dajje på högerkanten vid de tillfällena. Nu är Hagge i och för sig inte något inläggsmonster på någon kant, så jag kan på sitt sätt förstå att skillnaden blir mindre för honom (enligt tesen att han lika gärna kan snubbla på bollen lika lätt på båda kanterna...) men Hagges energi och kraft kommer mer till sin rätt på högerkanten. Tycker faktiskt han har gjort en riktigt bra säsong i år, och är fortfarande definitivt mitt förstaval som högerback i den befintliga truppen.

Tråkigt däremot att Berisha verkar glida oss ur händerna.
Örebro Bastard on Parade
2014-09-26 10:27
pemo//

Mensah kan spela högerback om han är redo för spel. Annars känns Dajje till höger och Wiktorsson till vänster som en naturlig lösning. Alternativen är väl annars:
* Nkili
* Hugo Eriksson
* Lumbana
* Någon av DG eller Yasin.

Spontant så känns DG och Yasin på högerkanten som ett intressant alternativ, men det kanske är för offensivt på bortaplan? Det lilla som jag har sett utav Hugo Eriksson gillar jag så skulle vara intressant att se honom få chansen också.
Örebro pemo
2014-09-26 09:33
Kan vi köra med trebackslinje mot GIF?
Med tanke på Hagges avstängning, alltså.

Oscar
Berisha , Mange , Erik
Yasin , Nordin , Råp , Sobra , DB
Pode
Crespo

Eller är det för djärvt att tro?

Det brukar ju sällan vara allt för stora ändringar, men om Sobra är dålig fortfarande och de skall vara en vanlig 4-backslinje så:

Oscar
DB , Mange , Erik , Wiktorsson
Yasin Nordin RÅP Nordmark
Crespo Pode

Fast på denna uppställning blir det ju två ändringar i backlinjen......
Och enligt tidigare uttalande så kan ju Berisha bara spela mittback, så hur gör man minst ändring i backlinjen, när vi inte har någon gjuten reserv för högerbacken?

Vem brukar spela högerback i U-21 ?

Försöker klura ut hur de resterande omgångarna kommer att sluta, men det är för många lag i den nedre regionen som möter varandra. Teoretiskt kan man nog åka ut på 34 p, men då skall det verkligen bli en högoddsare. Och jag utgår ifrån att BP inte tar några mer poäng.

Men på måndag kväll kan man väl fira på riktigt? Poäng där och saken är klar.
Det räcker faktiskt med en poäng till.
Eller?
Örebro ÖSK i förskingringen
2014-09-25 23:28
Bäst när det gäller

Jag ger dej verkligen cred för din ärlighet!
Betyder också att jag kommer att läsa dina inlägg, med eller utan cobrahugg, med nyfikenhet i fortsättningen!

Finns ju andra nic jag är mer tveksam till!
AIK Saywee
2014-09-25 22:53
Vi har varit klara för övre halvan hela säsongen - lugna era nerver :)
Örebro pemo
2014-09-25 22:28
Snacka om sexpoängsmatch mot Gefle på måndag. Vinst där och vi är absolut klara. Först möts Falkenberg-Norrköping. Där or jag det avgörs vilket lag som gör BP sällskap ner. Fortfarande ligger väl Gefle och Mjällby i farozonen.

Sen är det overkligt, att när vi äntligen blir av ed "publikmagneten" BP, så tar Ljungskile stora kliv mot allsvenskan. Suck!!
AIK Saywee
2014-09-25 22:11
Jag är inte kluven till det blåvita lånet, Sobra har under få matcher, visat vad han kan prestera ...
Örebro SHP Örebro
2014-09-25 22:10
Aftonbladet: Camillas sambo spelade bort miljoner http://www.aftonbladet.se/nyheter/medberoende/article19593462.ab
Örebro go_osk (We are on the road again!)
2014-09-25 21:51
@Bäst när det gäller:

Jag är kluven när det gäller Moe. Han har oerhört mycket boll i sig, men väger alltför ofta lite lätt. Om ÖSK kan hitta en billig lösning ser jag gärna att han stannar. I annat fall är det bättre att satsa på någon annan.
Annons: