/fotboll/osk/forum/1284.aspx/fotboll/osk/forum/1284.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro roaring j
2014-10-16 22:28
Axel Vadd: Om du vore tränare för ett AS lag och fick välja max två av dessa spelare du listar upp. Vilka två skulle du då satsa på? Jag vet inte riktigt om jag hade satsat på någon av dem just nu. Renato Rako vore kanske något att ha men vi har det ju rätt gott ställt på vänsterkanten. Hans snabbhet med boll är riktigt bra men det är ju en kvalité vi redan har i laget i form av DG. Rakos teknik är dock några snäpp bättre. Så länge DG är kvar finns det nog inget större skäl att köpa in motalagrabben. Simon är en spelare med stor potential men jag tror inte det är något att köpa in i dagsläget. Han utvecklas nog bättre av nån säsong till på hemmaplan. Liridon Silka har ÖSK testat två gånger så han lär inte vara aktuell. Sevärd spelare som jag är rätt glad att Maif får ha kvar. Sammanfattar det hela med att jag hade köpt Rako om Yasin eller DG lämnar. Hans spelstil är intressant för ytterbackarna har det inte roligt mot honom. Tror han är 23 år gammal. Alushaj hade jag nog skippat. Visst, grym målskytt men jag undrar om det är nåt att ta in om man tänkt att etablera sig på en högre nivå i AS. Simon är nog någon man kan värva och vara kvar i MAIF tills han är redo för ÖSK. Han får en fin fotbollsutbildning här nere så länge. Edit: Hur gör man för att citera någons inlägg?
AIK Saywee
2014-10-16 20:59
Va dött det är, händer det inte något? ... kanske bakom svartvita kulisser? Ridån är nedfälld, men snart kommer det nog nyheter, innan ÖSK 2015 jobbar vidare :)
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro Svartvitt forever
2014-10-16 19:22
Aspen, du har PM.
Örebro Axel Vadd
2014-10-16 19:18
@roaring j:

Om du vore tränare för ett AS lag och fick välja max två av dessa spelare du listar upp. Vilka två skulle du då satsa på?
Örebro Pedretti
2014-10-16 01:08
Men hur långt kontrakt borde han få? Med tanke på hans ålder och man vet ju hur tänket går hos SI om investeringar hos spelare med hög ålder....
Örebro Bastard on Parade
2014-10-15 21:49
ÖSK-TV med Axel och Jimmy.
AIK Saywee
2014-10-15 21:23
Blev en dubbel när jag darrade på knapparna. Skriver nåt annat istället ... DaSa, äsch det där med upprepningar är väl inte så farligt, det är bara några få som påpekar att det inte skall förekomma. Att få loss pengar till Sobralense vore inte så tokigt, för han kan nog bli hur nyttig som helst för vårt ÖSK.
AIK Saywee
2014-10-15 21:23
roaring j, 13:17 Stort tack för din info, mycket trevligt inlägg från en svartvit "scout".
Örebro DaSa
2014-10-15 20:57
Respons/

Får replikera med detsamma! Dvs kloka åsikter.

Tyvärr går det inte att sia om framtiden, men det känns som ÖSK tidigare har väntat för länge med att sälja och sedan har det inte blivit ngt alls. Syftar på Roni, Basse, Valdet, Bedoya, Näfver m.fl. Alla dessa har det snurrat transferrykten runt, vet inte om det var ngr konkreta bud men ngr borde det åtminstone varit.

Sen så kanske en försäljning som jag skrev i mitt förra inlägg få loss pengar till att lösa Nordin, Sobra, Almebäck. Dessa klasspelare kan förhoppningsvis höja våra andra talanger så att även dessa kan sluta i en försäljning.

Ähh, känns bara som jag upprepar mig men det skall bli spännande att se vad som händer på transferfronten i höst/vinter.
Örebro Respons
2014-10-15 20:06
Namn: DaSa Sänt: 2014-10-15 19:40 // Många kloka synpunkter har du. Om Hull är aktuellt för Crespo vet jag inte men förr eller senare kommer klubben ställas inför frågan om en duktig spelare ska säljas. Jag vill föra in en viktig aspekt. Ska ÖSK vinna SM inom några år krävs det med all sannolikhet att man skaffar sig en fördubblad omsättning. För detta behövs det en plan på flera områden där spelarförsäljning bara är en. Utan en sådan trovärdig plan som skrider framåt tror jag inte alls på att sälja de bästa spelarna för några miljoner per kontraktsår. Det blir bara som ett förband på ett fortsatt blödande sår och laget/klubben får börja om från början. För att höja värdet på något man har gäller det att dels utnyttja detta optimalt så länge som möjligt, dels att kunna säga nej när frestande anbud kommer. Även om det inte är så ofta numera som klubbarna får tiotals miljoner för en spelare vid övergång, gäller det att ha sådan kontakter och sådan affärsmässighet att man inte släpper dem för kaffepengar om man siktar på att vara med bland topplagen. Klubben hade sådana problem för några år sedan att man tyckte de miljoner man fick för Nordin Gerzic var värdefulla och nödvändiga. För mig var det kaffepengar om man siktar på att bygga ett topplag. För en klubb i kris var det naturligtvis värdefullt kortsiktigt men hela den kortsiktiga politiken ledde till att vi tappade 20-30 miljoner med Superettan som resultat. Crespo bör inte bara marknadsföras av sin agent utan också ingå i en strategisk plan från ÖSK som klubb. Kanske finns en sådan, men det är i a f inget jag hört talas om. ÖSK behöver redan i vår vara med och slåss på övre halvan och helst bland toppositionerna. Då kommer det agenter/scouter från flera intressanta klubbar i Europa till Behrn Arena och då stiger också värdet på Crespo när han fortsätter att leverera. Flera av dessa agenter/scouter var enligt uppgift på Behrn Arena 2010 men har inte varit här sedan dess. // Tippar naturligtvis ÖSK-vinst mot Djurgården. Måste ha varit på markör av misstag. :-)
Örebro DaSa
2014-10-15 19:44
Kom på att ngn svarade mig för typ en vecka sedan ang. Simon. Jag tror att han redan börjat sätta sig in så mycket som möjligt och även börjat skissa på de riktlinjer han vill föra in när han tar över officiellt. Dvs att han inte sitter och väntar på att hans anställningstid skall löpa ut på gamla jobbet.

Sen så kan jag bli avundsjuk på IFK G som nästan alltid norpar de bästa bosmanspelarna redan innan säsongen är färdigspelad. Vet att de har ett rykte som gör att de lättare kan knyta till sig spelare och att förmodligen inte många spelare är villiga att skriva på för ÖSK innan de checkat av läget i de "andra" toppklubbarna först. Men jag hoppas att vi försöker i alla fall.
Örebro DaSa
2014-10-15 19:40
Aspen/ Jag har tänkt att se matchen på plats. Vi kan styra upp ngt via PM!

Vad tycker vi om att sälja Crespo för 12 miljoner till Hull?! Jag är lite tudelad (som vanligt:)), ser följande fördelar (+) och nackdelar(-):
+ att vi äntligen får till en rejäl utlandsförsäljning, sänder en signal till eventuella nyförvärv att de kan gå via ÖSK ut i europa.
+ att vi fyller på kassan
+ att SI fyller på kassan och får blodad tand så att de vill investera mer och i fler spelare.
- att vi tappar vår bästa anfallare.
- att vi kommer ha jävligt svårt att hitta en lika bra ersättare.
+ att försäljningen kan finansiera Sobra, Nordin och Almebäck (dvs att vi ger dem en saftig signing-fee för att slippa höja lönekostnaden allt för mycket)
+ att han går till Hull då jag tror att han kommer att misslyckas där och vi sedan kan få låna eller köpa tillbaka honom billigt.
- att vi kan få ändå mer om vi avvaktar och han gör en bra vårsäsong.
+ att vi säkrar försäljningen (dvs motsatsen till nackdelen ovan)
Örebro Aspen.
2014-10-15 18:58
Finns det någon som planerar att se DIF-ÖSK på måndag? Vi skulle kunna boka platser på samma läktare
Örebro Carlsson1908
2014-10-15 16:05
@Bastard on Parade:

Tack! Vi ligger i för fullt just nu. Hoppas att du är anmäld och att vi ses i Norrköping.
Örebro roaring j
2014-10-15 14:27
Respons ÖSK verkar redan ha rätt bra koll på Motala aif om man tänker på provspelare och liknande. Jag tänkte mest ge min syn på det så ni andra supportrar får ett hum om vad det är för killar. Men, det vore ju kul att ge ett tips som leder till köp så man kan intala sig själv att man nog är lite talangscout trots allt. Edit: Däremot borde jag kanske ha tipsat om de bra motståndarspelare som besökt Motala under säsongen. Synd att jag är helt usel på namn.
Örebro Respons
2014-10-15 14:15
Namn: roaring j Sänt: 2014-10-15 13:17 // Tack för intressant läsning. Utgår från att du förser ÖSKs tränarstab med din information. // Tippar naturligtvis ÖSK-vinst mot Djurgården. Måste ha varit på markör av misstag. :-)
Örebro roaring j
2014-10-15 13:29
Tommy

Det där är en sån idé jag verkligen gillar. En klubb som tar ansvar för annat än bara en sport känns mer äkta. Mer än en klubb som barnhandlarna i Barca brukar säga.
Örebro TommyS
2014-10-15 13:25
Vad kan ÖSK och Kubanerna göra för Sierra Leone? Jag tycker att man bör se över insamlingsmöjligheterna för att stödja läkare, sjukskötare och annan vårdpersonal från Sierra Leone och utifrån, Läkare utan gränser och andra organisationer, individer som riskerar sitt eget liv för att med de små medel som finns att tillgå göra vad de kan för att stoppa landet från att förgöras av Ebola. Ett antal kronor per såld matchbiljett till Häcken skulle vara en idé för att ge vår sista hemmamatch en vacker inramning, förhoppningsvis med ett extra publikstöd som bonus.
Örebro roaring j
2014-10-15 13:17
Ser att Ibrahim Alushaj ska komma och provspela. Har sett killen ett tiotal matcher i år och tänkte berätta lite om honom eftersom jag antar att många inte ens hört hans namn tidigare. Han är kort och gott en måltjuv som står på rätt plats och missar sällan mål. Han utmärker sig inte så värst vad gäller snabbhet eller passningsspel utan det är förmågan att göra mål som är hans styrka. Han är absolut inte långsam men han är ingen PFO (för han är väl vår snabbaste hittills?) Alushaj springer mycket i djupled och kladdar inte på bollen när han har skottläge. Intressant spelare, absolut. Han deklarerade för någon dryg vecka sen att han inte kommer bli kvar i Maif då han "garanterat" kommer spela i S1 eller Allsvenskan kommande säsong. Sen har ju Simon Karlsson varit uppe och gjort några träningar med Sportklubben. Det är en yngre förmåga (född 1996) som främst brukar spela mittback men gjort en del matcher som högerback . Han har inte riktigt lyckats slå sig in i startelvan men det löser sig nog tills nästa säsong. Det finns helt klart potential i honom men för tillfället så klarar han sig inte riktigt i div 1. Hoppas han får stå på tillväxt några år till så han är redo för en flytt samt att Motala får lite användning av honom nu när de lagt sån tid på att utbilda honom. Simon verkar vara ambitiös med sin fotboll och kör extra med hjälp av en privat tränare som är verksam här i Motala. Här är en ovidkommande och intetsägande video från en sån träning.. https://www.youtube.com/watch?v=cRCR841Pv5o EDIT: Ser på Maifs sida att han är listad som mittfält. Jag har nog sett fel matcher :D ÖSK har ju även haft Liridon Silka på besök. Han är runt 23 år och en kreativ innermitt. I lördags spelade Maif mot Uddevalla (4-0) och Silka var ruskigt bra. Väldigt fin teknik och han håller en riktigtt hög nivå för att vara div 1. Han kör en del helikopterfinter vilket är väldigt svårt enligt Anders Svensson. Nu har väl Silka av ÖSK bedömts som otillräcklig för Allsvenskan men jag hoppas verkligen att han får chansen i någon klubb. Han är sevärd och de få gånger jag bytt några ord med honom har han framstått som en schysst kille. Vet inte om ÖSK helt brutit med Silka eller om han kommer dyka upp på fler provspel. Eftersom jag ändå berättar om en hel spelartrupp som inte har med ÖSK att göra så kan jag rekommendera att ta en koll på Renato Rako. Snabb med boll och löpstark vänsterytter som har en väldigt skön teknik och ger sig på finter som man knappt tar på allvar. Man tittar, ler och skakar på huvudet när han tar sig förbi ytterbackarna med nån hemmagjord fint och tunnel. Rako gör en del mål också och är en av de spelarna jag hoppas mest på. Han kan vara en potentiell ersättare till både Yasin och DG tycker jag då han har snabbheten med boll som behövs. Utöver dessa tre killar så finns det en mittback jag blivit väldigt förtjust i. Starkenberg heter han. Bra huvudpel och teknik samt de underbara förmågan att ta bollen från sin mittbacksposition och driva den snabbt uppåt i mitten av banan. Lite Andreas Granqvist över honom på det sättet. I övrigt inga liknelser. Motala har en väldigt ung trupp i år och är nykomlingar i div 1 södra där de just nu ligger trea men utan realistisk chans på kvalplats. Tränare Kral har fått laget att spela en ruskigt trevlig fotboll där det är kortpassningar och offensiv som gäller. Kan väl även passa på att nämna vår gamle vänstermitt Näfver. Han har ibland fått spela vänsterback men jag tycker inte riktigt han gör sig där nere. Väldigt fina inlägg de gånger han tar sig upp men det är inte tillräckligt ofta. Oftast tycker jag att han lägger all energi på att klaga på domaren. Näfver ser varje offside och frispark även om han står så långt bort som gräsplanen tillåter. Han är värre än oss på läktaren. Jag är inte imponerad av honom och hade förväntat mig mer. Väldigt synd men jag vet ju vad han har för kapacitet så nästa säsong blir det nog bättre. I den här stan så har inte befolkningen något givet favoritlag. Visst, vi gillar Norrköping och Åtvid men det är nog mest länspatriotismen som sätter in, särskilt i mitt fall. Jag kommer bli ganska besviken om Peking åker ut men det vägs upp av det faktum att det kommer bli Örebro som återigen ger dem biljetten till S1. Med ett Norrköping i periferin, någon ÖSKare i Maif och någon mer motalabo i ÖSK så lär intresset för Närkes eleganter stiga rejält. Mobergs ankomst har gjort att fler kastar ett öga på ÖSK vilket är väldigt trevligt. Ett utbyte mellan klubbarna skulle kanske kunna vara ett första steg mot att få in Motala i Närkes fotbollsfamilj. Slutligen kan jag påpeka att Maif spelar i svart och vitt vilket självklart borgar för kvalité.
Örebro ÖSK-SUPPORTERN (Öppna Plånboken Sköldmark)
2014-10-15 13:15
Ibrahim Alushaj verkar väl som en konstig värvning, stänker in mål i div 1 förvisso men är alltså 28 år gammal. Inte mycket utvecklingspotential kanske?
Örebro frrreddo
2014-10-15 12:37
Krönika av Erik niva om sierra leone, ebola och crespo!
AIK Saywee
2014-10-15 10:59
pemo, det verkar vara lite av dödperiod och jag tror att många "dubbelfans" (ÖSK/ÖHK) har mer fokus på hockeyn nu i höst. Fotbollen kan många koppla av, vi hamnar på övre halvan såklart, vem hade trott annat. Intresset svalnar tyvärr, men kul med en riktig bortaladdning av fans mot Norrköping. Sedan hoppas jag på årets bästa publiksiffra, sista mot Häcken, vi kan visa Sverige att vi kan om vi vill och om alla jobbar för att fylla BA till 100%. Det jag väntar mest ivrigt på, för tillfället, är nog när ÖSK presenterar vem som blir sportchef, på riktigt alltså ...
Örebro pemo
2014-10-15 09:08
Ingen som hört något hur U-21 matchen var? Spelade Wille och Mensah? Hur länge? Varför fick vi helt plötsligt stryk av AIK?
Örebro ÖSK i förskingringen
2014-10-14 22:53
NA-tv med en intervju med Tomas Nordahl.

Där kom det en liten pudel av Nordahl!
Örebro ÖSK KRILLE (GFG 2015)
2014-10-14 22:35
Ett litet youtube-klipp på den provspelande anfallaren.
Benny Böckling
2014-10-14 17:59
ÖSK testar anfallare
Kalmar Jimmyz
2014-10-14 16:38
Bra initiativ av Kalmar, Hoppas ÖSK kan haka på
AIK Saywee
2014-10-14 15:06
????
AIK Saywee
2014-10-14 06:09
Instämmer, bra jobbat! Kul med en stor bortaklack mot Norrköping:) Sedan avslutar vi en bra säsong mot Häcken, med att fylla vår borg och hylla vårt lag ... Heja SPORT
Örebro Bastard on Parade
2014-10-13 21:49
@Carlsson1908:

Bra jobb med hemsidan och arrangemang!
Annons: