/fotboll/osk/forum/1272.aspx/fotboll/osk/forum/1272.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
AIK Saywee
2014-10-22 15:08
pemo, Målvakter kan hålla klass till ganska hög ålder Backar kan också leverera i många år. Mittfältare tröttnar lite snabbare (undantaget Svensson). Anfallare likaså (men hur gammal är Zlatan?) Njaej, vetefan hur det är, handlar nog mer om form, motivation, skadebenägenhet och ork ...?
Postat via SvenskaFans-appen
AIK Saywee
2014-10-22 14:51
Benny, kan man inte operera om fötterna, Lorentzon är mycket bra. Högertrafik på vänsterkanten eller tvärtom. Han är en back som "ofta" gjort avgörande mål.
Örebro pemo
2014-10-22 14:50
Varför vill ni ha hit Lorentzson? En 30-årig back från AIK med sina bästa år bakom sig. Inte behövs det väl mer rutin i backlinjen?

Tyvärr har jag ingen bättre just nu, men nog borde vi vara mer attraktiva nu och slippa den typen av värvningar. 6
Benny Böckling
2014-10-22 14:00
Nog för att Lorentzson är klass men vafan ska vi med en högerback till?
Örebro Axel Vadd
2014-10-22 13:29
A och O är att säkra Sobra och Nordin till nästa år tycker jag. Sobra var mindre bra sist men har tillfört mycket. Men det tycker jag klubben skall ha som prio#1

#Prio2 tycker jag skall vara en tredje forward. Utgår ifrån att Wille försvinner och som någon skrev känns inte DG som någon forward jag skulle vilja tvingas använda i 10 matcher tex vid skada. Enstaka macther och inhopp är en annan sak.

Prio#3
OM Wikström kör ett år till tycker jag man ska försöka förlänga med Berisha. Annars behövs både en mittback och förlänga Berisha, Men mycket förtroende och spel kan Berisha växa.

Prio#4
En vänsterfotad ytterback
Örebro ÖSK-SUPPORTERN (Öppna Plånboken Sköldmark)
2014-10-22 11:24
Skulle inte tacka nej till Lorentzson men känns inte som det vi behöver till 100% just nu.

Synd om Hagge inte får fortsatt förtroende. En riktig klippa.
Örebro AnteT
2014-10-22 10:20
När jag ändå håller på och länkar: Lyssna på ALlsvenskans podcast, idag med Rober Åhman-Persson.
Örebro AnteT
2014-10-22 10:18
@KalleTeodor:
Har för mig han spelade högerback mot ÖSK senast iaf. Nils-Erik på vänsterkanten. Edit: högerfotat, se länk.
Örebro AnteT
2014-10-22 10:08
Lorentzson placeras hos ÖSK. Känns lite skumt att det finns intresse för ytterligare en högerback. Själv tycker jag vi har två högerbackar som håller, så onödigt att plocka in en till, prio borde vara på vänsterback! Dock tycker jag Dajje har gjort det bra i år, särskilt defensivt. Tycker verkligen han ska ha credd för att han har jobbat hårt och utvecklats mkt sedan han kom tillbaka till ÖSK. Offensivt saknas det dock en vänsterfot. Edit: Två på den ;)
Örebro KalleTeodor
2014-10-22 10:06
AIKs Lorentzon på väg till svartvitt? Visst är väl han vänsterback?
AIK Saywee
2014-10-22 09:51
Helt rätt, en bra stämning kan alla bidra med. Hoppas på storpublik vid säsongsavslutningen hemma mot Häcken !
Örebro go_osk (We are on the road again!)
2014-10-22 09:21
Saywee//

Jag håller dock med dig om att stödet kan bli bättre. Söndagen kan nog vara ett bra tillfälle att få folk som generellt inte åker med på bortamatcher att få upp ögonen för bortaresor.

Sen tror jag det är viktigt att alla som går på matcherna hjälper till att bidra till en bra inramning. Det gäller oavsett om man står på ståplats eller sitter på sittplats.
AIK Saywee
2014-10-22 09:09
go_osk, OK, mycket bra jobbat :)
2014-10-22 08:25
@Saywee:

ÖSK går som tåget, det är löningshelg, resan är kort, mötet är klassiskt och det är sista bortamatchen för i år.

Där har du antagligen några av anledningarna till att intresset är på topp!
Örebro Sogen
2014-10-22 07:54
@Empes:

Saeids kontrakt går ut och lär väl inte bli erbjuden nåt nytt om vi får in gerzic.

Floren är högerfotad och han håller ej i allsvenskan.

Vi behöver absolut en vänsterback, Ljungkiles kanske?
Örebro Empes
2014-10-22 05:28
Inför år 2015 har jag följande önskelista:

- En etablerad vänsterback av god allsvensk klass - såsom Demir eller Emil Johansson (om han ännu håller tillräckligt hög klass). Gärna någon som är i början på sin karriär. Finns någon lämplig i de lag som åker ur? Jesper Florén i Gefle är väl vänsterback och är från Örebro, men är han tillräckligt bra för att spela i ett allsvenskt topplag? Linus Wahlqvist i Peking är ju en spännande spelare - är han vänsterfotad? Men jag antar att han följer med Norrköping ner i Superettan något år. MFF:s Pa Konate skulle ju kunna vara något - antar att han kommer att få mindre speltid nu när Ricardinho är tillbaka efter skada. Å andra sidan behöver MFF en bred trupp. Om Konate skulle bli aktuell handlar det säkert om ett lån, och ett köp är ju förstås att föredra.

- Gerzic och Sobralense köps loss. Det måste väl vara möjligt! 2 spelare i frysboxen med inte så långt kvar på sina kontrakt.

- Om Wikström slutar behöver vi väl en ny mittback. Det gäller väl även om Berisha kommer tillbaka fullt ut och erbjuds nytt kontrakt.

- När det gäller Crespo är ÖSK redan en vinnare oavsett vad som händer. Får vi behålla honom ett halvår till så vore det fantastiskt. Säljer vi honom redan nu så antar jag att det beror på att vi fått ett riktigt bra bud. Vad kan han vara värd - 15 miljoner? Inte så tokigt det heller:-).

Om Crespo försvinner behöver han förstås ersättas. Inte helt enkelt... Frågan är om anfallsbesättningen räcker även om Crespo blir kvar? Känns lite tunt att ha DG som alternativ på topp när någon av Pode och Crespo är borta.

- I övrigt så tar jag för givet att Tobias Nilsson och Sigurdsson lånas ut även nästa år. Och att Lumbana lämnar efter att hans kontrakt löpt ut. Jag antar att tåget har gått även för Atashkadeh, även om det nästan gör ont att släppa honom - med den talangen! Om det kommer en ny vänsterback så tror jag även att Wiktorsson lånas ut.

- Om Sobra och Gerzic kommer och Mensah kommer tillbaka så är vi välbefolkade på innermittfältet. Här finns ju även Nordmark, Nkili och Saied. Antar att någon av de 3 sistnämnda i så fall lämnar eller lånas ut. Kanske blir det då den som är mest missnöjd med situationen - Saied?
AIK Saywee
2014-10-21 23:11
ALLA TILL PEKING!!!
AIK Saywee
2014-10-21 22:29
Härligt med stor samling kring sista bortamatchen i serien, men varför kan vi inte alltid jobba för att fylla bussar etc. dvs ladda ordentligt för ett stort bortastöd, i flera matcher. Vet att det var stort drag till Landskrona 1994, men det var ju ganska förståeligt. Gefle borta fanns det också en bra förklaring till. Men Norrköping borta, jag hittar liksom inte anledningen till laddningen, eftersom matchen inte gäller jättemycket, dvs guld, återkomst eller kval. Däremot gillar jag alltid när ÖSK laddar för stort supportstöd, så jag hoppas att mitt inlägg inte misstolkas. Hemma har det större delen av säsongen varit mer dom jag önskat, vågar inte klaga men stödet har verkligen minskat i kvantitet på västra stå. Jag önskar bara att staden, näringslivet, ÖSK, kommunen, Kubanerna, med flera ... ... alla tillsammans kan visa Sverige och media med flera, att vi blir att räkna med!!! Tänk er en fullsatt Behrna Arena som lyser upp i höstmörkret:)
2014-10-21 21:12
Sju bussar klara till Norrköping. Det finns mycket som tyder på att det blir fler än så!
Örebro Sörebro
2014-10-21 20:37
Ang Norrköping så hade jag gärna åkt men jobbar på med marknadsföring av ÖSK i exil.
Örebro Sörebro
2014-10-21 20:34
Ja, angående skillnad i stämning djurgården/hammarby så tycker jag kubanerna gjorde rätt i att sjunga "ja, här är tyst som i graven" i halvtidspaus. Riktigt kul =).
2014-10-21 20:29
Jag räknar för övrigt kallt med att samtliga skribenter här inne är på plats i Norrköping på söndag. Med tanke på det korta avståndet blir det garanterat det största följet på länge.
AIK Saywee
2014-10-21 19:48
Östersund drar storpublik ;)
2014-10-21 19:31
Stämningen på Tele2 är som natt och dag om man jämför Hammarbys match idag med ÖSK´s match igår.
Örebro widemarsh
2014-10-21 16:25
Lite i skymundan gjorde igår Patrik Haginge sin 200:e seriematch i ÖSK-tröjan!
In Hagge we trust!
Örebro pemo
2014-10-21 16:21
Visst är det svårt för oss "experter" ibland. Den ÖSK-spelare som gjort flest matcher i år , är en fd misslyckad ÖSK-ungdom, som via spel i div 1 placerats på fel plats och fel kant. Hur f-n kan det vara så?
:) :) :)

Fast å andra sidan, hela fotbollssverige dödförklarade Falkenberg från början och tippade dem tok-sist.
Benny Böckling
2014-10-21 16:00
AnteT// intressanta spelare du nämner men vad gäller Lewicki så finns det ju inte på kartan att han skulle vara sugen på ÖSK. Ska han byta klubb i allsvenskan skulle det väl vara MFF annars blir det nog utlandet. På vänsterbacken hoppas jag på Erdin Demir som har gått ut med att han vill lämna Brann.
Örebro Bastard on Parade
2014-10-21 15:48
Det skulle vara intressant att läsa kvartalsrapporten för kvartal 3, men jag antar att vi får vänta några veckor till innan den är tillgänglig. Om jag inte minns fel kom senaste kvartalsrapporten mellan matcherna mot Mjällby och MFF, alltså i början av perioden då vi började ta poäng. I det läget så kändes ju orimligt att budgetera för en högre position än 10:a i tabellen (och då har jag räknat jäkligt snällt nu). Här är en lista på placeringspengarna från 2011: 1. 4 361 000kr 2. 3 426 000kr 3. 3 045 000kr 4. 2 664 000kr 5. 2 108 000kr 6. 1 651 000kr 7. 1 270 000kr 8. 1 016 000kr 9. 826 000kr 10. 699 000kr 11. 635 000kr 12. 572 000kr 13. 508 000kr 14. 445 000kr 15. 375 000kr 16. 0kr Beloppen är som sagt från 2011 så jag vet inte hur relevanta de är idag, men de bör i vart fall inte vara mindre nu. Om jag inte missminner mig så börjar det nya tv-avtalet gälla från 2015 eller 2016 samtidigt som avtalet med Svenska Spel har blivit bättre. I somras startade Svenska spel och SEF dessutom en ”Europafotbollsfond” där 3 miljoner fördelas bland topp 3-lagen. Vinnaren får 2 miljoner, medan 2:an och 3:an får 500 000kr vardera (som dock måste betalas tillbaka om laget kvalificerar sig till gruppspel i Champions League eller Europa League). Det är alltså stora summor på spel i de två avslutande omgångarna. I skrivande stund har vi lika många poäng som Häcken som vi möter i sista omgången. Vi kan på egen hand spela till oss en 5:e plats, men behöver rejäla floppar av AIK eller Elfsborg (gärna båda) för bättre position i tabellen. Vi liggen 3 poäng före Åtvidaberg och 4 poäng före både Djurgården och Helsingborg. I värsta fall kan vi alltså sluta 9:a i år, vilket ger 826 000kr i placeringspengar. AIK - Åtvidaberg Åtvidaberg - Malmö IF Elfsborg - Djurgården Djurgården - IFK Norrköping Helsingborg - IFK Göteborg Gefle - Helsingborg Vi har goda chanser att slå både Peking och Häcken, men säg att vi får åtminstone en poäng. Då måste Åtvidaberg få 4 poäng + ta igen målskillnaden på 14 mål. Jag tror inte att Helsingborg eller Djurgården tar full pott på återstående matcher med tanke på hur de har spelat på sistone. 6:e platsen bör vara säkrad, vilket ger 1 651 000 kr. Skillnad på att komma 6:a vs 13:e plats: 1 143 000 Skillnad på att komma 5a vs 6:a: 457 000 Skillnad på att komma 4:a vs 6:a: 1 013 000 Skillnad på att komma 3:a vs 6:a: 1 849 000 (med reservation för att placeringsbonusarna har ändrats) Vad vill jag då komma fram till? Jo, de sportsliga framgångarna har gett större inkomster än vad ÖSK rimligen budgeterade i somras. Publiksiffrorna hade troligen varit sämre om det inte hade gått så bra också. Även om Sobralense kanske var en dyr lösning så har det varit en lönsam lösning.
Örebro AnteT
2014-10-21 15:06
Har roat mig med att sätta ihop en lista på mer eller mindre realistiska nyförvärv inför nästa år:

Andreas Blomqvist, Mjällby. Född 92. Kontrakt 2015.
Åker mjällby ut tycker jag vi ska gå all in på blomqvist. Offensiv, bra skott, bra passningsfot. 7 mål och 3 ass hittills i år och var med landslaget i senaste januariturnén. En perfekt spelare för SI, rätt ålder, bra nu och med potential. Tror många andra kommer vara ute efter honom men ÖSK kan locka med ett bra spel där jag tror han skulle passa och speltid.

Oscar Lewicki, Häcken, född 92. Utgående kontrakt.
Kommer nog vara svår att värva med tanke på att de lär finnas konkurrens från andra klubbar, bla moderklubben MFF. Kanske lite för lik RÅP för att det ska vara värt att värva honom men han är bra och finns hög potential här också.

Ferhad Ayaz, Degerförs. Född 94 kontrakt 2015
Kommer också bli svår att värva, men ÖSKs spel under hösten kanske lockar? Bjud in honom så han får träffa tränarna och se den nya organisationen med framtidstro(ny vd etc), kanske kan övertyga honom.

Mauricio Albornoz. Född 90. Utgående kontrakt
Offensiv innermittfältare. 10 mål och 6 ass förra året. Skadad en hel del i början på denna säsong. Tror det kan vara en riktigt bra truppspelare för ÖSK. Tror han kan passa bra som offensiv innermittfältare om vi kör Crespo ensam på topp tex.

Nicklas Bärkroth. Född 92. Utgående kontrakt.
10 assist i år är bra siffror. Dock sa dom på expressens allsvenska pod att bäckroths säsong var en besvikelse. Sett alldeles för lite av BP för att uttala mig, går mest på ålder, statistik och utgående kontrakt här. Konkurrens från bla helsingborg.

Vad tror ni? Har ni några andra förslag? Kommer inte på nått klockrent(realistiskt) val på vänsterbacken. Hur har det gått för Emil Johansson i år?
Örebro Gudjonsson
2014-10-21 14:45
Att det bara blir 7454 personer på Tele2 arena är f-n skamligt!

Allsvenskan måste bli bättre på att sälja sin produkt och media måste sluta positionera sig negativt till Allsvenskan. Släpp lite "inför" artiklar och bygg upp matcherna istället...
Annons: