/fotboll/osk/forum/1263.aspx/fotboll/osk/forum/1263.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Sten Hårdh
2014-11-01 00:59
.
Örebro Osvaldo
2014-11-01 00:04
@Saywee:
. Kan du Saywee vara hygglig att visa var jag antyder detta. Jag vet att jag kan vara slarvig med mina formuleringar; min intention i detta ämne har varit att försvara hagges rätt att yttra sig (även om det visade sig, när jag fick läsa hans instagram i helhet, att det inte var nödvändigt att försvara). Till det jag vill säga: Jag när en naiv idé om att Hagge på något sätt kan bli en i raden av mittbackar sen Peder Ståhls (är dessvärre inte gammal nog att veta vem som fanns före honom) tid som kan bära klubben på sina axlar. Om Axén kunde lyfta Pode så...
Benny Böckling
2014-10-31 22:29
Imorgon måste väl Yasin vara tillbaka i elvan? Nog för att alla var dåliga mot Peking men DG var nog allra sämst.
Örebro Pedretti
2014-10-31 22:19
Jag undrar om inte Lipovac är redo att agera back-up till Pode, Crespo och Kalle. Ser gärna att ÖSK släpper fram de egna produkterna nu när vi skickat iväg så många a-lags spelare.
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro Empes
2014-10-31 22:02
När det gäller värvningar så behövs ju nu minst en mittback som är tänkt som startspelare. Om man värvar endast en mittback så kanske Wiktorsson blir kvar som back-up. Tillsammans med Nkili och kanske Ekstrand-Hamrén (är han redo?). Om man har 3 mittbackar av god allsvensk klass + en ny vänsterfotad vänsterback hade det väl annars varit rimligt med en utlåning av Wiktorsson. Å andra sidan – även Haginge kan ju spela mittback, kanske kan Wiktorsson lånas ut även om vi värvar endast en mittback?

Skulle bli överraskad om ÖSK värvar Lorentzon - högerbackar har vi tillräckligt av redan.

Hittills har 5 spelare försvunnit – Wikström, Berisha, Saied, Lumbana och Atashkadeh. En stor del av Atashkadehs och Berishas löner betalades nog av Försäkringskassan under långa perioder. Mot den bakgrunden kanske ÖSK har utrymme för endast 4 nya löneposter.

En potentiell startspelande mittback, vänsterback och anfallare + Sobra och Gerzic - då är vi en bit på väg. De nya spelarna vill jag ska vara relativt unga och utvecklingsbara, potentiella vidareförsäljningar. Sedan kan det som sagt finnas utrymme för åtminstone ytterligare en värvning. Vad behöver vi mer? Kanske är det trots allt ytterligare en mittback. Och har vi fått dessa värvningar så borde det alltså finnas utrymme att låna ut Wiktorsson och då kanske det finns möjlighet till ytterligare någon värvning. Då skulle jag vilja se en ung ”supertalang” som är beredd att sitta på bänken ett tag, redo för en del speltid redan nu, men framför allt är tänkt på sikt. Typ Jordan Larsson i HIF.

När det gäller talangutvecklingen i ÖSK så tycker jag att det har blivit något bättre de senaste åren. Men upplever att ÖSK likväl har en lång bit kvar till att nå exempelvis Elfsborgs eller MFF:s nivåer. Rätta mig om jag har fel men det är ju inte precis något tryck underifrån med talanger som vill upp A-truppen. Och så borde det vara i ett topplag i Allsvenskan. Åtminstone någon eller ett par per år. Jag saknar en modell från ÖSK så att man kan värva spelare redan i kanske 15-16-årsåldern, inför gymnasiestart. Det här gör andra nämnda klubbar, det är också en stor orsak till att de är överrepresenterade i ungdomslandslagen. Man bygger alltså tidigt för a-laget, och minskar kostnaderna för framtida spelarköp och ökar möjligheterna till inkomstbringande vidareförsäljning.

Ja, det var några tankar.
AIK Saywee
2014-10-31 21:40
Empes, du verkar ha tillräckligt med empati, men du får se upp på detta forum, för liksom Osvaldo, roaring j med flera antyder, är det inte lämpligt att ifrågasätta vad organisationen ÖSK beslutar. Detta med Berisha verkar lite oförklarligt, eller ... Tänk om Hagge har rätt, dvs att det blev ett felbeslut, det kan ingen veta. Vi kanske kommer att sakna Wiken i flera situationer. Felbeslut tas dagligen av många beslutsfattare och många sådana ser vi dessutom i varje match ... Men OK, ÖSK skall inte vara en institution som tar hand om gamla trotjänare eller vilsna lirare som längtar hem på gamla dagar. Nej, jag förväntar mig en framtid av hungriga spelare som kan bjuda MFF på lite motstånd! För jag hejar på SPORT :)
Örebro Empes
2014-10-31 21:38
Rydströms lag i Aftonbladet är:

Carlgren, AIK

Larsson, Elfsborg - Johansson, MFF - Helander, MFF - Björnqvist, ÖSK

Bahoui, AIK - Gustavsson, Häcken - Thern, MFF - Forsberg, MFF

Rosenberg, MFF - Vibe, Blåvitt

Coach: Gustavsson, HBK/Axén, ÖSK

Bubblare:
Engvall, IFK Göteborg, Molins, MFF, Tibbling, Dif, Olsen, MFF, Waehler, IFK Göteborg, Santos, Åtvidaberg, Kiese Thelin, MFF.

Kul för Dajje! Men visst borde väl Crespo åtminstone ha varit med som bubblare?
Örebro Empes
2014-10-31 21:13
Upplever att ÖSK inte kör med öppna kort när det gäller Ilir Berisha. Men det kan jag förstå om orsaken är hans skadesituation. Varför vara övertydliga med hur de ser på det? Jag tänker att det skulle riskera att sätta krokben för Bershas (eventuella) fortsatta karriär. Det kan ju knappast vara enbart det sportsliga som är orsaken till att han får gå. Jag minns att Berisha - innan sin senaste skada - omnämndes som en av allsvenskans bästa mittbackar. Han var en stöttespelare i ÖSK, det fanns farhågor att han skulle förloras till större klubbar i Allsvenskan. Synd hur som helst att det slutade så här. Önskar honom stort lycka till framöver oavsett var livet tar honom!
AIK Saywee
2014-10-31 21:11
DaSa, vi är överens, det är både smart och sjysst att bara ute i god tid, väntar man för länge, så får man ta det som blir över. Attraktiviteten, den svartvita dragningskraften har ökat i höst. "Lorentzo" vore en mycket bra värvning, gnagare är bra fostrade och trivs i Örebro ;(
Örebro Bäst när det gäller
2014-10-31 20:46
@DaSa:

Håller med till 100 %! BP försvinner och Bajen kliver in, skiljer väl i snitt 15 000 åskådare per match där för att ta ett exempel. Stängd liga för publiklag? Nä men nästan:)
Örebro DaSa
2014-10-31 20:34
Kör ett inlägg till:) Ngn av dessa spelare kanske kan vara aktuella som truppspelare eller kanske till och med startspelare? Har inte sett ngn av dem spela kan tilläggas..

Mittback 1: Jon Fjóluson, GIF Sundsvall

Kanske seriens allra främsta mittback och en ytterst modern sådan. En jätte i luften, följsam längs marken och med en magisk vänster till uppspelsfot. Bara 25 år gammal och onekligen ämnad för större uppgifter redan nu.

Mittback 2: Steven Old, Ljungskile

Anlände sent till Bohuslän och hade inledningsvis stora problem med både flås och form. Men i samma veva som han tog en startplats slutade LSK att förlora och har i skrivande stund 23(!) raka matcher utan förlust. Har också varit tungan på vågen i många av de sena avgörandena.

Vänsterback: Dennis Widgren, Östersund

Fick den tuffa uppgiften att ersätta flyktade Rasmus Lindkvist och när konkurrensen hårdnade i och med Tobias Malms entré i klubben såg det mörkt ut för den unge ytterbacken. Hanterade dock situationen med bravur och blev det givna förstavalet i ett väldigt offensivt och spelskickligt Östersund. Fem målgivande passningar imponerar.

Mittfältare 1: Markus Gustafsson, Ljungskile

Ett av många nyförvärv inför säsongen och kanske det allra mest lyckade. Blev lagkapten omgående, vilket vittnar om fina ledaregenskaper och bildade ett ramstarkt innermittfält tillsammans med rutinerade Aleksandar Kitic. Oerhört passningssäker och svår att ta bollen ifrån. Lagets motor.
Örebro DaSa
2014-10-31 20:12
Till sist så hoppas jag att Hammarby och Giffarna går upp i helgen. Allsvenskan behöver en publikboost och ÖSK behöver en 10 000+ match istället för under 5000 mot BP.
Örebro DaSa
2014-10-31 20:10
Sen så är min favorit mittbacksvärvning fortfarande Almebäck. Men det finns en del fördelar med att värva Magyar, han är i en bra ålder och har potential att bli minst lika bra som Wiken. Den största fördelen är att vi än en gång värvar en spelare från en allsvensk konkurrent. Förra året visade vi Åtvidaberg att vi är en större klubb och i år har vi chansen att visa var HBK står i näringskedjan.

Har någon sett Joakim Karlsson? Är han en ny Wiktorsson eller en ny Wiken?
Örebro DaSa
2014-10-31 19:59
Ytterligare bra besked idag, föredömligt av ÖSK att vara så tidigt ute med sina besked. Schysst mot spelarna som ökar sina chanser att hitta nya klubbar och bra för oss fans så att vi har fler truppositioner att spekulera runt:)

Ngn som vet om Hagge har kontrakt över nästa säsong? Om han inte har det så tror jag att möjligheten att Lorentzon spelar hos oss nästa säsong ökar drastiskt. Kvalitetsmässigt så skulle det vara ett lyft, truppmässigt så är det ett frågetecken. Många är vi som gillar Hagges inställning, men med en bättre spelare på högerbacken så kanske vi inte hade hamnat i sådana lägen att man måste ha en bra inställning. Det som jag ogillar är att om det blir ett "byte" så kommer vi ha tre nya spelare i backlinjen.

Jag tycker inte att vi behöver ha en målsättning att vinna SM-guld inom X antal år. Jag tycker att målsättningen skall vara att öka vår omsättning med X % mer än våra konkurrenter varje år. Det kommer att ge oss en lite bättre trupp varje år och till slut så kommer guldet att komma. Räcker med att förbättra oss en position varje år närmsta 6 åren för att guldet skall vara hemma...:)
Örebro Pedretti
2014-10-31 19:39
Med tanke på att Moe får gå så borde det öppna upp för Nordmark som jag vill se mer av.
AIK Saywee
2014-10-31 19:34
Hoppas på mycket bra framförhållning och att 2015-truppen är klar till stor del så tidigt som möjligt. Sedan sammansvetsning och träning med de olika lagdelarna. Har inte gillat när man i slutet av februari fortfarande letat efter "viktiga kuggar i maskineriet". Optimisten Saywee gillar läget och via mina halländska källor hoppas jag vidare på nyheter, "Hallands Nyheter" Alla som kan, vill och har råd ... ... vi ses och hörs på BEHRN ARENA, imorgon efter lunch !!!
Örebro Lekiller
2014-10-31 17:59
Om ÖSK verkligen vill ta klivet och bli bättre, och närma sig de bästa lagen i Sverige så måste obekväma beslut tas. Helt ärligt så är det ju ingen av dem som nu lämnar som kommer att vara helt omöjlig att ersätta. De flesta har ju knappt ens spelat en enda match på flera år. William, Boris och till viss del Berishas platser kan ju lika gärna 3 talanger få ta. Mange blir inte yngre och någon gång så tar det slut. Nu får han chansen att sluta så nära topp som han kan vara. Inte kul att avsluta karriären med att sitta på bänken för det mesta som risken hade varit om han fått vara kvar. Moe bör kunna ersättas hyfsat enkelt. Men detta är på fotbollsplan, att ersätta människorna och deras personligheter vid sidan av är så klart mycket svårt om inte omöjligt. Men så funkar ju elitfotbollen och alla spelare på denna nivå vet vad som gäller.
Örebro Restalundsvägen
2014-10-31 17:57
Som jag sagt tidigare så har läkarna sagt att Berisha's karriär är över. Han behövde vila efter varje match i 10 -15 dagar.( Googla Ledley King)
Örebro KalleTeodor
2014-10-31 17:39
Jag tycker inte att beslutet om Berisha var särskilt oväntat. Hans knäskada var inte att leka med. Hörde nånstans att han var tvungen att vila flera dagar efter match de få gånger han spelat under hösten. Tråkigt för människan Berisha, men klokt för klubben ÖSK.
Örebro Bäst när det gäller
2014-10-31 17:30
Tog en sjuhelvetes skruv när jag ventilerade att jag tycker det är olämpligt av Hagge att gå ut och "tycka" kring klubbledningens val. Jag föreslår vi släpper det även om jag står fast vid min åsikt - han borde nöjt sig med att beklaga människan och lagkamraten Manges avslut inte slå fast att klubben är fel ute!

Måste dock säga att jag nu med vetskap om att Berisha inte förlängs kan hålla med om att det kunnat finnas plats för Mange. Men återigen, Mange som backup är en dyr affär.
Örebro Lekiller
2014-10-31 16:53
Ja har ändå ganska stort förtroende för den sportsliga ledning med Axen i spetsen, de vet nog vad de gör. Se bland annat bara på vad Axen fått ur Pode! En spelare ingen fatta varför han blev kvar inför denna säsong.
Örebro D. McGrain
2014-10-31 16:49
@Grixx:

Jag tror det är precis tvärtom. Kostnaden kan knappast varit för stor (en spelare som i princip inte spelat på ett år begär väl inte för mycket...?), kvalitén är odiskutabel. Så jag tror att de bedömt hans knäskada som osäker och därför inte vill förlänga. Tråkigt, men (om ÖSK:s läkare har rätt) helt rätt trots allt. Är inte alls säker på att de har någon annan på väg in redan utan bara släpper han för att han inte kommer bli skadefri. Trist, för en hel Berisha hade varit given för mig.
Örebro Grixx
2014-10-31 16:20
Otroligt synd detta med Berisha. Han känns så klockrent rätt i laget. Det enda smolket har varit hans skada. Man har ju ändå hoppats som supporter att han skulle bli kvar och ÖSK sa att man skulle fortsätta prata med honom men något gjorde att man kom till avslut utan kontrakt. Känns som att det sltligen hängde på kostnadsfrågan för ÖSK....alternativt att det finns chans på någon klasspelare eller scoutad blivande. Skadefrågan känns inte som något spec avgörande eftersom man fortsatte samtalen (enl NA).
Örebro Rasberg
2014-10-31 16:18
Många som lämnar direkt. Jag är dock inte orolig. Vi hade inte släppt Wikström och Berisha om vi inte hade andra spelare på ingång som vi tror mer på. Vi behöver utrymme i lönebudgeten och då måste man offra lite. Blir spännande framöver, för spelare in, det kommer det.
Örebro Bastard on Parade
2014-10-31 16:09
ÖSK har fattat många tuffa beslut och jag förstår tanken, men det de sätter samtidigt enorm press på Sköldmark och fotbollsgruppen i övrigt att leverera kvalitet innan säsongen tar slut. Vi måste hitta bättre spelare än spelarna som vi har valt att inte förlänga med, och det kan bli tufft att hitta så många bra spelare. Det blir ännu tuffare om vi dessutom måste hitta ersättare till Nordin och Sobralense för det fanns ju redan några positioner som behövde förstärkas även om spelarna skulle få förlängt kontrakt.

Det är oerhört viktigt att ÖSK lyckas rekrytera både Nordin och Sobralense, för annars är risken stor att spelaromsättningen i startelvan blir för stor. Blir den för stor så måste spelarna vara på plats när försäsongen drar igång så att vi hinner spela ihop en startelva.

Nu måste Sköldmark och fotbollsgruppen leverera. Gör de inte det så kommer kritiken vara massiv.

Det känns tråkigt att så många favoritspelare lämnar ÖSK, men ibland måste sådana beslut fattas. Jag hoppas att spelarna får värdiga avslut i klubben och att alla hyllas på lördag för deras insatser i ÖSK.
Benny Böckling
2014-10-31 15:55
Nähä. Ingen Berisha i Sportklubben. Synd, väldigt synd.
Nu har jag väldigt höga förväntningar på att den nye mittbacken ska vara av hög klass för Berisha dumpar man inte bara för att.
Örebro Grixx
2014-10-31 15:51
Hoppas det är mycket som är klart. Dvs att det finns pengar till Sobra/Nordin och att en ny stjärna till mittback kommer så är allt lugnt.

Annars är det inte det!!

Örebro T8
2014-10-31 15:43
Frågan är ju om man verkligen går ut med allt detta utan att ha gjort klart med några in med. Förväntningarna har i alla fall ökat från mig.
Örebro Lekiller
2014-10-31 15:35
[QUOTE=Osvaldo]Journalist som skannar av detta forum i jakt på frågor att ställa. [/QUOTE] Eller har fotbollstransfers.com al. fotbolldirekt på typ twitter. :-)
Örebro Respons
2014-10-31 15:33

Har de senaste åren haft fem "extra" favoritspelare i ÖSK: Nordin, Sobralense, Atashkadeh, Hasani och Berisha.

Risken finns att jag inte får se någon av dem i ÖSK-dressen nästa år.

Men jag får väl ta fram min grundläggande optimism och ändå hoppas på att Nordin och Sobralense stannar i ÖSK, även om både svenska topplag och utländska lag är intresserade av båda spelarna.

Jag vill också tro på att klubben lyckas värva duktig vänsterfotad vänsterback, snabb mittback och en snabb, djupledslöpande forward som backup till Crespo.
Annons: