/fotboll/osk/forum/1180.aspx/fotboll/osk/forum/1180.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Sten Hårdh.
2015-02-06 12:40
@Mr. Milton:

Ja det är bra. Sajten håller sakta men säkert vakna till liv. Vi har ju fått in några artiklar också
Örebro Mr. Milton
2015-02-06 10:59
Jag är extremt nördig på att lista trupper och uppskattar verkligen att någon tagit tag i sidan med truppen här på Svartvitt och uppdaterat denna.

Bra jobbat!

Örebro Sparkabolleninimål
2015-02-06 10:37
För den intresserade om Saviour. En liten teaser inför dokumentären!
Postat via SvenskaFans-appen
Kung Oscar
2015-02-06 08:09
PappersNA's sportbilaga var riktigt trevlig frukostläsning :)

Handlar om Crespo, som hyllar Axén, som Allsvenskans bästa tränare och jag kan bara instämma med honom!

För övrigt ...

... blir han huvudperson i en kommande brittisk dokumentär med titeln "They call me saviour", köps in av BBC och beskriver en afrikansk talangs väg till europeisk fotbollsklubb.
Kung Oscar
2015-02-06 06:51
Pedretti,

Mutumba blir bra :)

Han och Crespo skulle överraska de allsvenska försvaren!
Örebro Osvaldo
2015-02-06 01:14
@TommyS:
Bra! Håller med om det mesta. Tjurigheten (av samma typ som till och från förpestar detta forum) i relationen mellan Sportklubben och Forward tror jag har spelat in i vissa fall; valet att gå till ÖSK kan vara lätt stigmatiserande, om än med skämtsamma undertoner. Här tror jag klubben är på rätt väg. Både relationsmässigt och i egenskap av lokalt varumärke (i brist på bättre ord). Har en känsla av att det saknats vissa dimensioner när det gäller att hitta talanger. Man har kanske tittat lite väl mycket på fotbollsmässiga kvaliteter och kanske missat personlighet och motivation. Kanske gått på killen som dominerar i sin åldersgrupp. Att gå upp till seniornivå vänder mycket upp och ned. Från att varit bäst och given blir man sämst och kan inte räkna med att ens få spela på ett bra tag. Det krävs både rätt typ av personlighet och hjälp på vägen för att klara av omställningen. Det är inte helt otroligt att andra klubbar varit bättre på att scouta dessa egenskaper och haft en organisation som är bättre på att hantera detta. Sen finns även en liten risk med spelare som nöjer sig med att vara kung på strömpis (eller vart nu dagens ungdom håller hus). Även om jag som supporter älskar spelare som är lojala ser jag det nödvändigt att unga spelare när en realistisk förhoppning och ambition att ta sig ännu längre, och då menar jag inte till en annan allsvensk klubb. Och att inser att vägen dit är genom att utvecklas och kämpa i Sportklubben.
Örebro Pedretti
2015-02-05 23:46
Martin Mutumba lämnar andra divisionen i Turkiet efter att han inte fått betalt på fyra månader.
Ska vi hugga till? Visserligen kan vi kanske inte erbjuda lika hög lön men han kommer ju iallafall få den.
Sen så kan man ju undra hur AIK's supportrar skulle reagera om han kom till svartvitt.
Örebro Sten Hårdh
2015-02-05 22:26
@minatankar (för sm-guld):

ÄNTLIGEN fick vi svar på det och frågan behöver aldrig någonsin ställas igen!!!!
Aldrig NÅGONSIN!!!
Örebro minatankar (för sm-guld)
2015-02-05 22:13

Magnus Sköldmark intervjuas om sin roll i ÖSK - se länk.
Örebro Lekiller
2015-02-05 18:54
TommyS/ Javisst och det tycker säkerligen ÖSK också. Ganska säker på att detta är saker som man inom ÖSK nu jobbar hårt med. Resultatet syns ju redan med 2-3st 97:or som får chansen.
Örebro Bastard on Parade
2015-02-05 18:49
SEF tittar på alternativ efter FIFA:s nya regler om tredjepartsägande. Spanien och Portugal verkar ha kontaktat Europakommissionen för att pröva frågan juridiskt.
Örebro Sten Hårdh
2015-02-05 18:40
Roligt att se att det börjat dyka upp artiklar här på SV SF. Liket lever ;0)
Örebro TommyS
2015-02-05 18:29
Det är klart att ÖSK alltid försökt att göra bästa möjliga bedömning av lokala talanger och värdet i att satsa på dem vid varje aktuell tidpunkt. Det är klart att det är lätt att döma med facit i hand. Likväl visar facit att vi kunde gjort det bättre åtminstone i ett men troligen i fler av de fem stegen jag nämner, annars hade vi haft antingen ett gäng A-landslagsspelare eller massor av pengar från spelarförsäljningar. Vi ska inte nöja oss med att det kan vara svårt att förutse en talangs utveckling. Vi ska skapa bästa möjliga förutsättningar för att plocka, fostra och utveckla de ungdomar med störst potential. Det finns mängder av skäl till att göra så. Socialt ansvar, sportslig och ekonomisk framgång, intresse för laget, och alla dessa i vacker synergi med varandra. Det är min poäng.
Örebro go_osk (We are on the road again!)
2015-02-05 17:54
@Arna-Tovic:

Det är korrekt. Han gick tillbaka till Forward för några år sen.
Örebro Arna-Tovic
2015-02-05 17:17
@Lekiller:

Dejan Garaca, lirar i Syrianska.

Vill även minnas att en mittback från den årgången gick till Halmstad. Markus Gustafsson, eller något liknande?
Örebro Lekiller
2015-02-05 16:39
TommyS/ Bra skrivit. Dock kan man ju vända och vrida på allt ett par varv. Axen har ju rätt i att det kan finnas och att det förmodligen finns olika anledningar till varför en spelar inte hamnar i ÖSK. Det kan ju finnas spelare som just då sågs som en och var en större talang än den som sedan verkligen blir en stor stjärna. Om vi tar en sådan som Pierre Bengtsson så valde ju ÖSK att satsa på Moses Reed istället. Sen om Pierre ens var nära eller intresserad av att gå till ÖSK eller ej vet ja inte. Moses Reed gjorde någon match eller ett par inhopp i ÖSK innan han, om jag inte minns fel drabbades av knäskador och tillslut fick lägga ner karriären. Vem vet om Durmaz och Hamad hade blommat ut om de istället för Malmö valt ÖSK? Att flytta ifrån familj och vänner i Örebro och börja ta ett stort ansvar för sig själva kanske va en stor bit i att de utvecklades till de spelare de sedan blev? Sedan ska vi komma ihåg att man lätt glömmer de som försökt samma resa och misslyckats. Var väll han målvakten som gick till Malmö i samma veva som Durmaz och Hamad. Minns inte hans namn. Men var spelar han idag? Oscar Berglund som om ja inte minns fel gick till Helsingborg tidigt har ju inte direkt blivit någon super spelare heller. Jesper Floren var till Ajax som ungdomsproffs men är väll knappast någon som skulle vilja ha honom i ÖSK idag? Finns ju säkert fler som man glömt. Jag kanske har helt fel, men det är ju väldigt enkelt att med facit på hand peka på alla misstag. Dock är ju frågan om varför de som faktiskt väljer ÖSK, verkar stanna upp i utvecklingen, intressant. Jag tror att det behöver komma fram någon som bryter isen. Yasin och Kalle har på ett sätt banat väg för unga spelare att få chansen i A-laget. Nu behövs att någon eller kanske rent av Kalle eller Yasin tar nästa steg, gå ifrån ÖSK till utlandet, bli landslagsspelare m.m. (Yasin redan där) Att någon visar att även detta val av sätt att göra, verkligen fungerar, att man kan nå sina drömmar igenom ÖSK.
Örebro KalleTeodor
2015-02-05 16:12
Smajl Suljevic är klar för GIF Sundsvall.

Mittfältaren provtränade med ÖSK tidigare i höst/vintras. Det ska bli spännande att se vart den killen tar vägen. Han gick ju tidigt till engelska Stoke för att sedan vända hem till Dalkurd. Ansågs i Stoke vara lite av en strulpelle.
Kung Oscar
2015-02-05 15:30
pemo,

visst är det som du skriver,
att pengar styr och regerar.

Men även en talang
kan väl få bra betalt ...
Örebro Gudjonsson
2015-02-05 14:34
TommyS // Axel Kjäll kanske är svaret :)
Örebro Bastard on Parade
2015-02-05 14:26
@TommyS:

Jag har hört att Ahmed Yasin har ÖSK som moderklubb och har sett någon knattebild på Twitter. Vet inte när han gick till Forward. Riktigt bra blogginlägg för övrigt!
Örebro Leper
2015-02-05 13:27
@TommyS:

Mycket bra skrivet!
Örebro Arna-Tovic
2015-02-05 13:20
@TommyS:
Jag vet att Sebbe Ring är en adolfsbergskille, men jag är osäker på om han började lira i Adolfsberg eller ÖSK. Han har i vart fall representerat båda klubbarna, med mest tid i ÖSK. Carl EH började i Adolfsberg innan han gick till Karlsund för att sedan byta till ÖSK. Var runt 4 år sedan, TROR jag. Lundberg är från Rynninge. Kom till ÖSK under 2013, tror jag. Westerlund är från Köping. Kom 2012. Möller har spelat i ÖSK länge. 5 år, minst. Lipovac är som bekant från Karlslund. Började att spela för ÖSK för max 2 år sedan. Någon jag missat?
Örebro TommyS
2015-02-05 13:02
Tack för beröm, det värmer alltid. Vad som är en "moderklubb" är i många fall en definitionsfråga. Den första fotbollsträningen man gick till? Första matchen? Första licensieringen? Första klubben som 11-mannaspelare? Inte vet jag. Lite samma sak med "egen produkt" men där torde en viss kontinuitet krävas. UEFA definierar "hemmafostrad" (i betydelsen "fostrad i landet") som tre hela säsonger eller 36 månader innan man fyller 21. Jag skulle vilja påstå att det krävs lite mer än så för att en klubb ska hävda att en spelare är en egen produkt, snarare 3 år innan man fyller 18 eller så.

Men vad gäller A-truppen tror jag ändå att det står ganska klart att svaret är 0. Vi har Karlslund 2, Eker 1, Forward 1, Sköllersta 1, Degen 1, Rynninge 1, Laxå 1 och Adolfsberg 1 av spelarna från länet (Nordin räknas till Eskilstuna). Vad gäller spelarna från U-truppen som är med i Portugal vet jag faktiskt inte. Det skulle vara intressant att se vilka av dem som började sin ungdomskarriär i ÖSK.
Örebro Arna-Tovic
2015-02-05 13:00
Isaac Kiese Thelin stack till Norrköping ungefär samtidigt som Sixten var tränare. En tredjeplats i all ära, men någon talangutvecklare var han aldrig.

Efter att Sixten fick lämna under 2012 tog Peo över och det började satsas mer lokalt. Tidjane Diawara är en ung kille (-98) som stack till Norrköping förra året, men i övrigt kan jag inte komma på några namn som har lämnat för konkurrenter som Kiese, Hamad, Durmaz och även storebror Ring.

Man har även strukturerat om i ungdomslagen nyligen då man använder sig av U19- och U17-lag vilket jag inte tror var fallet tidigare. Jag upplever det som att klubben är på rätt spår.
Örebro pemo
2015-02-05 12:59
Vad menas med egna talanger i en elitklubb? Hur många elitklubbar i de stora sporterna har många "egna" i truppen?
Där handlar ju allt om pengar ( varför skulle annars 12-lagsallsvenska komma på tal ) och ingen klubb har väl råd att spela in allt för många junisar på en gång.

För mig är alla som börjat spela fotboll i någon klubb i Örebro "egen talang" när de spelar i ÖSK. Så vi kan verkligen lyfta fram vår trupp i år som en lokalt förankrad trupp.

Hur många i AIK , DIF och Bajen kommer från Stockholm? Eller Från Borås i Elfsborg? Eller ens från Götet i IFK och Häcken.

Våndan av att vara en talangfabrik syns ju på BP. De skryter med att alla pojklag är bäst i Sverige i sin åldersgrupp, men fortfarande har de inget allsvensk seniorlag. I bland dyker de upp som vinnare av SE, men ingen hållbar elitsatsning på seniornivå.

Och där är väl så som det skall vara. Finns knappast någon engelsman i Arsenal, fransman i PSG eller Italienare i Juventus.?
Pengarna styr och pengarna regerar.

Vem vet, nästa fotbolls-VM vinns kanske av Saudi Arabien, som köper upp de allra bästa och ger dem medborgarskap i något år. Messi, Ronaldo, Suares , Zlatan osv får någon miljard och vips så är de saudier ett tag.
Kung Oscar
2015-02-05 12:30
TommyS, du berör en otroligt viktig fråga, som kanske är obekväm för några, vissa ledande ÖSK'are har troligtvis förmåga att jobba med detta, andra verkar totalt ha saknat detta intresse ... ... ställde häromdagen en liten fråga om hur många i dagens trupp som har ÖSK som moderklubb. Inga svar förstås, för vem vågar gå emot Kung Kamaras uppmaning om att jag skall ignoreras! Fast det är ganska skönt att slippa förklara och försvara en massa misstolkningar och bara skriva det som är "rumsrent" och vad jag själv tycker :) Men men, detta med talanger och egna produkter, kanske är något som Simon kan ta tag i ... Jag kan bara hoppas
Örebro Knix
2015-02-05 12:16
Jätteroligt för Sixten. Det var vad han önskade att slippa vara förstetränare och ha mediakontakt.
Han blir en av 3 andretränare under Gregg Berhalter, som var i Hammarby tidigare.
Träffade honom i Örebro för en tid sedan och han önskade just sådant jobb.
Fick idag mail från honom då han var i Florida.
Kung Oscar
2015-02-05 12:03
TommyS, fan-tastiskt bra skrivet !!! Även om många har svårt för tjat och upprepningar eller repetitioner ... ... jag gillar dina tankar :)
Örebro KalleTeodor
2015-02-05 11:26
Har precis plöjt ditt blogginlägg TommyS och får en känsla av att mycket av det du skriver är på pricken.

Mycket bra skrivet!
Örebro TommyS
2015-02-05 10:28
Tyvärr har mina bloggar gått från novell- till romanformat. Men jag tyckte att mina tankar kring talangverksamheten krävde lite plats. Kommentera gärna.
Annons: