/fotboll/osk/forum/1179.aspx/fotboll/osk/forum/1179.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Sten Hårdh
2015-02-08 14:43
@Bulten i Boo:

Att Axen fick disponera ett bättre spelarmaterial råder det inget tvivel om och att det också bidrog till höstens segrar. Med seger kommer självförtroende vilket gör att man spelar ännu bättre osv. Så visst har du rätt i det och jag delar samma uppfattning.

Frågan är dock hur mycket det påverkade speliden? Possessionspel i sig gillar jag men spelarna var så rädda att tappa bollen att man ständigt valde att spela hemåt och lämnade hela tiden över ansvaret till någon annan. ÖSK fick höga procent i bollinnehav men faktum är ju att en hel del av dessa procent kom från bollande mellan backarna vilket till slut ledde till mycket tråkiga föreställningar.

Det mest signifaktiva jag såg var när ÖSK fick en hörna och någon i det försvarande laget sparkade iväg bollen mot mittplanscirkeln. Dajje löpte upp bollen helt ohotat, kunde ha vänt och omedelbart försöka upprätthålla trycket genom att slå en offensiv passning tillbaka ut mot kanten. Istället väljer han en 50-60 meter lång bakåtpassning (!) till Oscar. Oscar tjongar i sin tur iväg bollen på måfå och som naturligtvis hamnar hos motståndarna som därmed startar ett anfall mot ÖSK.
Örebro Bulten i Boo
2015-02-08 14:21
@Kung Oscar:
P-O hyllades av de flesta här när det begav sig. Jag tycker också att Axéns fotbollsfilosofi är mycket roligare än den P-O stod för, men man ska ju komma ihåg att förutsättningarna såg lite olika ut vid respektive tillfälle då de tog vid som huvudtränare. P-O:s uppdrag var väl ungefär "back to basic" med allt vad det innebar med att rensa i truppen till att hitta en ny grund i spelet. Och, då brukar det ju oftast bli så att defensiven kommer i förgrunden. Det kanske rentav var så att P-O lade grunden till att Axén fick möjlighet att praktisera det mer offensivt raka spelet? Ungefär; Nu när vi har satt defensiven så kan vi gå vidare till nästa utvecklingssteg? Ytterligare nästa steg, förresten verkar ju vara ett lite mer fysiskt spel på mittplanen om jag tolkat Axén rätt i den "svengelska" intervjun.
Örebro Sten Hårdh
2015-02-08 13:00
Ytterligare ett sätt att höja inramningen vore om Oscar cyklade runt på en enhjuling på plan efter en seger med röd näsa och jonglerade. #oscarshow :0)
Örebro minatankar (för sm-guld)
2015-02-08 12:53
dubblett
2015-02-08 12:51
2015-02-08 12:51
@Bulten i Boo:

Hehe
Örebro Bulten i Boo
2015-02-08 12:34
@minatankar (för sm-guld:
Oj, är Nordin, Kalle o Dajje också födda på 20-talet ;-D
Örebro Bulten i Boo
2015-02-08 12:32
@Sten Hårdh:
Buuuu för det, önskar att det fanns en nedåt-tumme att klicka på
Kung Oscar
2015-02-08 12:28
Skönt att vi äntligen har en proffsig tränare,
för föregångarna har väl varit sisådär ...

Kung Alec :)
2015-02-08 12:19
Det är tre spelare i dagens lag som jag följt mycket sedan deras unga år och det är framför allt Nordin men även Kalle och Dajje. Man kunde redan i unga tonåren se att de hade kvaliteter som få andra. Nordin och Kalle i första hand i sin teknik och sitt spelsinne, Dajje i första hand i sin snabbhet, kondition och styrka. Vet att om sådana spelare kommer under riktigt proffsig träning och om de har psyket att klara en elitsatsning, så kommer det förr eller senare ge utdelning.
Örebro Gudjonsson
2015-02-08 12:11
Kritik ska alltid ges. Bra som dålig gäller det att paketera det på ett bra sätt.

Skit samma, mina kommentarer till forumet just nu är följande:

*Fan vad rolig match det var igår mot Dinamo. Dajje kommer att bli riktigt vass.
*ÖSK ligger långt efter i arbetet med att marknadsföra klubben, dra publik och göra matcherna till populära evenemang.
*Simon kommer att skapa positiv förändring, han har precis börjat.
*Hjälp Simon genom att gå till er själva och se hur ni kan bidra.

Sist vill jag bara HYLLA NA & ÖSK för bra rapportering från Atlantic Cup och SÅGA riksmedia som rent utsagt mobbar ÖSK i rapportering.

Örebro Sten Hårdh
2015-02-08 12:00
@Åter till ståplats. (Sekt. E):
Precis. Där är huvudfrågan och det vet jag att Simon tittar mycket på. Att både öka marginalpubliken och också få kärnan att växa. Och hur ökar man intresset hos ungdomen. Jag har i princip alltid varit motståndare mot att styrelse och sportchef ska lägga sig hur laget spelar. Där har jag ändrat mig. Dessa skall naturligtvis inte lägga sig i laguttagning, värva spelare som inte tränarna vill ha osv. Men man ska besluta att laget skall försöka spela underhållande fotboll och ge laget förutsättningar att göra det. Under ÖSK senaste sejour i SE och våren förra året är nog den tråkigaste fotboll jag någonsin sett ÖSK spela. Och då har jag sett ÖSK under hela 70-talet när de verkligen hade en tråkstämpel. Någon kanske lyssnade på vad Pelle Blom tyckte om den fotbollen under PO.. För min del skulle jag gärna se inomhusytor. Att kunna vistas inomhus före match och i paus när det ofta är kallt under perioden feb-april och okt-nov skulle jag uppskatta. T ex att glasa in hela "gatan" i norra läktaren och inomhus ytor i direkt anslutning till södra. Resturang/pubytor för allmänheten. Man skall tom kunna hänga där och se matchen från ett bord. VIP platser med breda säten och gott om plats. Typ motsvarande businessklass på flyget (iden tagit från Osynliga handen som föreslår det för att öka intäkterna. Tydligen förekommer detta utomlands). Kan tom tänka mig att de är eluppvärmda Snabba köer till korv & kaffe m.m m.m Hur man får ungdomen mer intresserad överlåter jag till andra. Det tycks i mitt fall inte räcka med en hängiven ÖSK-pappa vilket fall Edit: När det gäller det sportsliga skulle jag vilja införa bonuspoäng. Dvs tre straffar var vid oavgjort. Bonuspoäng till vinnaren. Sedan måste vi minska ligan med två lag. Få bort det sämsta skiten ur serien
Örebro Karlstruum
2015-02-08 11:41
Sten hårdh: Ja, för jag förväntade mig mer av den matchen än ÖSK:s match. Så ja, jag var bra mycket mer besviken av den än ÖSK. Och gick in på Twitter efter matchen och alla verkade hålla med mig. Som carragher beskrev det, det var två bussar som spelade mot varandra. Sen var det givetvis högre tempo, men visste man inte det innan så är man född bakom ett skjul. Sen även om du tyckte matchen var negativ så är det ju positivt ändå att du en hel söndagsförmiddag suttit här på forumet och svarat varför DU tyckte så som du gör. Det visar ändå att du har medkänsla för ÖSK. Kritik kan, och ska, man ge. Men ja, jag är bra mer kritisk över Merseysidederbyt än vad jag är över ÖSK:s match. Och då är jag fanatiskt fan av de båda lagen. MIN syn på gårdagens två "hetaste" matcher.
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro Bulten i Boo
2015-02-08 11:35
@Sten Hårdh:

Jag upplevde det som att du tog matchen igår, den och alla som laget spelar som exempel på varför dina söner inte vill gå och titta på ÖSK. Med ditt sätt att resonera så borde ju alla svenska matcher ha noll åskådare eftersom det ju alltid spelas bättre boll nån annanstans..
Jag tycker att man börjar i fel ände när man nästan alltid tar en gnäll-utgångspunkt i sin "marknadsföring" av sin produkt, i detta fall produkten fotboll. Jag menar när man mer fokuserar på "varför kommer inte fler" än "hur ska vi behålla de (konsumenter/besökare) vi redan har". Det bästa ÖSK kan göra är att måna om de som redan är "kunder". Om de "mår bättre" kommer de att gå på fler matcher per säsong och kanske även ibland locka med sig någon som inte gått på matcher förut. Så kan man skapa positiva ringar på vattnet. Om man istället fokuserar på "varför vill 'ingen' se oss" kan det snarare bli så att befintliga "kunder" upplever att "vad är det för fel på mig som går på matcher som 'ingen annan' vill se?". Negativa ringar på vattnet snarare alltså..
Örebro Åter till ståplats. (Sekt. E)
2015-02-08 11:33
Det här med underhållningsvärde är lite svårt tycker jag. Kan nog vara olika för olika människor. En del vill se de allra bästa spelarna i världen för att orka bry sig och bli underhållna. Där hittar vi kanske inte ÖSK´s kärna utan snarare marginalpublik/företagspublik som glider ner en sommardag när Bajen gästar. En del håller på ÖSK lite lagom och går på de flesta matcherna och blir nog underhållna tillräckligt om det spelas en, under förutsättningarna, bra match. Och så har vi de som "underhåller" sig själva genom att lida med klubben. Där spelar inte rankingen eller showen någon roll.

Att prata om underhållningsvärde blir iofs lite märkligt för mig. Detta eftersom det förutsätter att jag som publik är relativt passiv i mitt deltagande och förväntar mig att några ska underhålla mig då jag betalt för att titta. Min personliga relation till ÖSK är nog mer åt det aktiva hållet där jag ser klubben som "min" och min närvaro som en del i en gemenskap mer än som något jag konsumerar.

Så det finns kanske olika möjligheter. Hur lockar vi marginalpubliken givet att Allsvenskan är en medioker liga ur underhållningsperspektiv? Och hur får vi fler att bli ÖSK-are och strunta i att ligan är medioker?
Örebro Sten Hårdh
2015-02-08 11:30
@Lekiller:
Jag har aldrig sagt till dem (mina barn och deras kompisar) att det är en skitserie. Aldrig någonsin. Tvärtom påminner jag dem om ÖSK match ständigt. Igår hojtade jag flera ggr att ÖSK skulle spela "Final" (för att höja deras intresse). Jag har tagit med dem på ÖSK matcher precis som min Far gjorde när jag var liten. Det har helt på egen hand bildat sin uppfattning. De diskuterar inte Nordin Gerciz. De diskuterar Gerrard och andra utländska spelare. Det gör de på deras arbete (en av mina söner är äldre) och i skolan också. Min andra son är SHL på väg att svälja med hull och hår, trots att han själv spelar i ÖSK Ungdom fotboll. När de samlade fotbollsbilder när de var yngre var det inga från Sverige Jag sprider propaganda på jobbet, jag försöker få med folk därifrån på matcher. Intresset är minst sagt svalt. När vi istället samlas för att köpa in ShL biljetter räcker dessa inte till. Jag pratar ALDRIG illa om ÖSK. Tvärt om agerar jag för att höja intresset. Jag går på alla hemmamatcher och enstaka borta. Men här inne tänker jag inte sitta och ljuga för att en del inte tål höra det. Härinne antar jag dessutom att alla dessutom är ÖSK anhängare. Och inte nämnvärt påverkas. Och jag tror jag är rätt ute. Simon tar detta på högsta allvar har jag märkt. Då kan det inte vara helt fel.
Kung Oscar
2015-02-08 11:18
@Lekiller:

Då blir det du och jag på BA,
lägsta publiksiffran hittills,
2 tappra som hejade på ÖSK i sydväst.

Ska vi ta ståplats, eller?

... och en banderoll mellan oss ...

Textförslag emottages
Örebro Lekiller
2015-02-08 11:16
Sten Hård/ Har du funderat på vilka signaler du skickar ut till dina ungar? Om du sitter och säger att Allsvenskan är en skit serie och att spelet är dåligt och lågt tempo utan att framhäva det fina med den så tro fan att dina ungar börjar tycka samma sak. Självklart måste man jobba med att förbättra upplevelsen och saker runt matcherna. Men det som avgör är ju hur media, fans och folk runt omkring talar om allsvenskan. Om alla säger att det är skit så blir det ju så.
Örebro Bulten i Boo
2015-02-08 11:14
Sedan är det alltid så att en hög stämning på läktaren påverkar upplevelsen otroligt mycket. Ett fullsatt Stckholmsderby upplevs med automatik som "mycket bättre" än BP-Falkenberg på Grimsta även om den sistnämnda matchen "med ljudet avstängt" rent objektivt innehåller bättre spel. Jag upplevde det själv härom månaden när jag var på Djurgården-ÖHK på Hovet. Ett enormt publiktryck på läktarna och ett, som jag tyckte, mycket högt tempo och fint och precist passningsspel. I tidningen dagen efter läste jag att "tempot var mycket lågt och felpassningarna många"...
Örebro Sten Hårdh
2015-02-08 11:11
@Bulten i Boo:
Nu blandar du lite för mycket. Om du ser vad jag skriver och läser igen: - Matchen IGÅR var ett sömnpiller skrev jag. - Ligan och fotbollen håller låg klass generellt (vilket inte iofs är en nyhet) och underhållningsvärdet är ofta mycket större att se på PM än AS, vad du ön tycker om det. Flera ungdomar jag träffat på ser hellre dem än ÖSK. -Jag skriver att det inte räcker med bra fotboll längre heller (om du läser mellan raderna) vilket Simon verkar ha fattat om du följt hans första tid. - Ja Bulten, varför kommer inte publiken trots att ÖSK ryckte upp sig i höstas? Det är det jag bla försöker diskutera och lyfta fram? Men det tycks ju inte vara något problem för din del. Det är ju svårt att diskutera en icke fråga med dig. Sådant snack minskar ju bara publiken ännu mer.
Örebro Lekiller
2015-02-08 11:07
Jag kan ju bara tala för mig själv, men jag går hellre ner till Behrn en regnig måndag och ser ÖSK än sitter och ser en topp match ifrån England eller Spanien i soffan hemma.
Kung Oscar
2015-02-08 11:05
Vilket leder till vad ?

Vi kan stödja vårt lag på olika sätt !!!

Eller. vad menar du ...
Örebro Lekiller
2015-02-08 11:04
Att jämnföra en träningsmatch i en Cup med Premier League och alla annan europeiska topp fotboll är ju bara larvigt. Som Axen säger, Valbuenas ena lår kostar mer än hela ÖSK:s trupp och Valbuenas båda fötter är värda mer än typ halva Allsvenskan om inte hela Allsvenskans samtliga spelare. Ekonomiskt är det ju 2 helt olika sporter. Jag kan dock se tjusningen i att ÖSK kan stå upp mot ett lag som Dinamo Moskva. Självklart lär Dinamo vinna 9 av 10 matcher men när den där matchen kommer är det fantastiskt i alla fall. Att unga människor och även äldre idag väljer bort att titta på svensk fotboll är ett problem. Självklart är det roligare att se bra fotboll och spelare. Men det kan fan inte ta bort känslan och stoltheten när våra killar, VÅRT lag och vår stad vinner matcher och spelar bra fotboll efter våra förutsättningar och många gånger över våra förutsättningar. ÖSK kan vi ta på och känna på, de stora elefanterna ute i Europa är bara utopier på ett sätt.
Örebro Bulten i Boo
2015-02-08 11:03
@Sten Hårdh:
Tror du att vallfärdandet påskyndas av ditt återberättande, "Själv somnade jag i soffan. Urtråkig match... det spelas bakgårdsfotboll i detta land"? Ditt resonemang håller inte ihop. Dels uttrycker du svepande ungefär att allsvenska lag överhuvudataget inte är värda att titta på ("bakgårdsfotboll"), men å andra sidan motsäger du mig inte när jag skriver att ÖSK i höstas spelade "ett bländande spel". Varför kom inte fler i höstas då isåfall menar du? edit: ser nu att du hade fyllt på din text
Örebro Sten Hårdh
2015-02-08 11:02
Vilket leder till frågan vad man kan göra åt det. Vad man som supporter kan göra åt det. Vilket jag tycker är en intressantare fråga än att ifrågasätta skeendet
Kung Oscar
2015-02-08 11:00
Jag väljer att tro på en underbar fotbollsvår,
vi har möjligheterna och efter en bra start är vi publika :)

Kan bara inte deppa innan start.

Artisten har återvänt och Sköldis har jobbat perfekt med klubbens beslut.

Jag ser fram emot, kanske sportklubbens bästa säsong sedan 1908 !
Kung Oscar
2015-02-08 10:55
Vem vill se bakåtpassningar,
vem är duktigast på det ?
Örebro Sten Hårdh
2015-02-08 10:53
@Bulten i Boo:
Och publiken vallfärdade? Se helheten vilket jag fiskar efter. Fotbollen blev bättre med en tränare som förespråkade rakare spel och med fler nya och efter skada återkommande spelare. Men det förändrar inte faktum att många matcher, trots det i AS är tråkiga och i dieseltempo. Det förändrar inte heller att publiken är svårflörtad och när inte ens bättre fotboll hjälper har man seriösa problem. Man har också problem om ungdom i Örebro hellre se utländsk fotboll än ÖSK. Om kubanerna har jag inga siffror men känslan på plats är att även de minskar? Så visst, det kanske är märkligt att jag tar upp detta eftersom ÖSK spelade så fin fotboll i höstas
Örebro Bulten i Boo
2015-02-08 10:20
Stens utfall känns lite märkligt efter en fantastiskt fin höst då vi under de sista tretton omgångarna vann tio matcher, hade 35-18 i målkvot, spelade ett bländande spel och var bäst i Sverige!
Örebro Crespos ena magruta
2015-02-08 09:59
Annons: