/fotboll/osk/forum/1162.aspx/fotboll/osk/forum/1162.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Bastard on Parade
2015-02-18 19:22
@Lekiller:
Jag är positiv över att det arbetas för att förbättra södra läktaren, men jag har väldigt svårt att se att det där är någons vision över hur södra läktaren ska se ut över en lång tid framöver. Om den här investeringen görs nu så kommer södra läktaren troligen se ut så under ett antal år framöver. Det beror ju på vad den här uppfräschningen kostar. Jag har otroligt dålig koll på kostnadsläget, men baserat på hur mycket Behrn Arena har kostat så blir jag ju inte förvånad om det rör sig om många miljoner. Det blir knappast aktuellt att göra en hel omrenovering bara några år efter en miljonrenovering, så vi kommer att vara fast med den här lösningen.
Örebro Strumpkrullaren
2015-02-18 18:45
ÖSK får en enda ordförande. Rose-Marie blir vice, Björn ordförande för hela konkarongen.
Ras Tafari
2015-02-18 18:15
Förresten, när det gäller läktare,
borde det ju vara publiken/åskådarna som står i fokus ...

... i första hand.
Ras Tafari
2015-02-18 18:13
minatankar 14:13,

jag känner också till detta " fenomen" mycket bra och kan instämma med dig i mycket av det du skriver, men har klubbarna ÖSK och KIF Örebro (med flera?) brytt sig om att ha synpunkter på hur de tycker att det borde se ut.

Det kan du kolla med Simon, även om han inte var med under bygglovsprocessen.

Alla har så olika önskningar, men Örebroporten litar jag inte alls på, inte särskilt mycket iallafall, de tänker nog mest på sig själva och sin egna arbetsmiljö ...
Örebro Broarn
2015-02-18 17:53
Det viktigaste när det gäller Behrn Arena är, att vi åtminstone på sikt kan bygga igen hörnen. Eller att vi med kommande etapp i vart fall inte hindrar en sån fortsättning.
Alla nya arenabyggen i Kalmar, Malmö, Gbg, Borås, Tela 2 och, jag tror, Häckens och Gefles kommande har byggts/byggs som "grytor".
Norrköping hade som vi fyra "kartonger" runt plan men rättade till det när "Nya Parken" kom till.
Utan läckage i hörnen kommer stämningen bli lika hög i fotboll som det är på Hockey idag!
Örebro minatankar (för sm-guld)
2015-02-18 14:13

Vet att det är vanligt att varken arkitekter, byggare, kommunala instanser eller klubbarna själva frågar de som är berörda av en idrottsanläggning, t ex spelare, tränare, materialförvaltare, massörer, läkare, vaktmästare, kioskpersonal, massmedia, speakers, sponsorer eller publik.

Nuvarande norra läktaren planerades t ex med pelare som man gjorde på 1800- och 1900-talet. Det var framlidne Per Å Knutsson som satte stopp för de tokigheterna.

Det är inte ovanligt att t ex journalister och fotografer får sitta bakom fönster som skyms av pelare, att det inte finns förrådsutrymmen för kioskpersonal, att man inte tänker tillräckligt mycket på handikappade och sponsorer eller på att vaktmästarna behöver utrymme för maskiner.

Jag kan ge många exempel på en rad detaljer, både i elitsammanhang och inom breddidrott, när man missar att lyssna på alla användare. Sedan finns det naturligtvis flera bra undantag både bland kommunala tjänstemän och klubbledningar, där man sköter detta på ett proffsigt sätt.
Ras Tafari
2015-02-18 14:05
Undrar om klubbarna som utnyttjar arenan har haft synpunkter på "ombyggnadsärendet" ...
Örebro rirobban
2015-02-18 13:30
Sagt det förr och säger det igen, tänk om man rev södra och byggde en likadan läktare som på norra sidan där! Då hade vi haft en grym arena!
Örebro Lekiller
2015-02-18 13:20
Kan ju vara så att detta är ett bra sätt att enkelt snygga upp saker runt södra läktaren. Kostar säkert lite men inte i närhet av vad skulle kosta att riva hela skiten och bygga nytt. Samtidigt så vill man inte göra för stora saker om den stora ombyggnationen som ÖSK och Örebro Porten vill göra, blir av inom 3-4 år. Bygglov krävs väll om man vill göra ombyggnationen även om den inte är jättestor ? Va nu glada istället att försök görs för att förbättra södra.
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro Ståhl
2015-02-18 11:59
Det snackades ju om att höja taket, bygga loger och docka en helt ny byggnad bakom södra läktaren. Detta ser ut som ett extremt budgetalternativ.

Södra läktaren är nu 40 år gammal. Betongen håller i många år till men för mig finns bara ett alternativ. Riv hela läktaren och bygg nytt. Alternativet är att vänta några år till och sedan riva.
Ras Tafari
2015-02-18 11:44
TommyS,

jepp, har tänkt på detta, kanske snabbaste/enklaste (?) vägen till europaspel.
Örebro TommyS
2015-02-18 11:39
En intressant grej att tänka på vad gäller cupen för oss som inte ser cupen som en träningsturnering utan som en chans att vinna vår viktigaste pokal i klubbens historia och chans till europaspel i höst: om vi vinner vår grupp går vi till kvartsfinal. I den kvartsfinalen sker en seedning baserat på gruppspelsresultat. De fyra lagen med bäst resultat spelar hemma i kvartsfinalen, mot en av de fyra övriga gruppvinnarna. Förra året var Häcken bara femte bästa lag trots full pott, 9 poäng och målskillnaden 9-1. Det gjorde att man fick bortaplan i kvartsfinalen, med möjliga motståndare i form av MFF, IFK G, Elfsborg och Helsingborg istället för hemma mot Gais, BP och Sirius som var övriga gruppvinnare. Kanske var förra året extremt med fem allsvenska lag (varav 4 hamnade i topp 5) som gick igenom gruppspelet rent och med många plusmål, men faktum är likväl att varje måls övervikt vi kan få mot Varberg eller Dalkurd ökar våra chanser till att se våra spelare lyfta en pokal den 17 maj. Därför hoppas och utgår jag ifrån att ÖSK går in stenhårt för cupen med bästa lag för dagen och fullt fokus till slutsignalen i samtliga tre gruppspelsmatcher. Jag vet att Kubanerna gör det och det är också grymt viktigt.
Ras Tafari
2015-02-18 11:32
Jahaja, byggnadsnämnden har redan beslutat att bevilja Örebroportens ansökan, inväntar bara två grejer innan byggstart kan ske.

Då har väl "tåget" redan gått.

Det ser väl ändå inte alltför galet ut, bättre än nuvarande, men vad blir kostnaden, som oftast blir att man överskrider budget.

Men jag håller med tidigare skribenter att det kanske finns mer att önska, men samtidigt undrar jag varför och för vem?
Örebro josud
2015-02-18 11:26
@Bastard on Parade:

ALLT jämfört med idag är väl en uppfräschning, om man så bara skulle skvätta på lite färg... ;-) Men jag håller med, trodde på en mer genomgripande förändring. Kan ju vara så att själva läktarsidan också kommer att fixas till men att den inte kräver bygglov och att det därför inte syns i handlingarna.

Lika bra att mejla Örebroporten och fråga. Återkommer om/när jag får nåt svar.
Örebro minatankar (för sm-guld)
2015-02-18 10:41
@Bastard on Parade:

Håller med. Blir överraskad av att ta del av bygglov och ritningar. Det var inte mycket till uppfräschning.

Har tagit för givet att man skulle bygga bort pelarna, bygga utrymme för massmedia och mycket mer. Ska ta upp det med Simon Åström när jag träffar honom i morgon. Tror att detta bygger på gamla tankar. Dessa tankar behöver fräschas upp de också :-)
Örebro Bastard on Parade
2015-02-18 10:33
josud//

Jag vete tusan om jag skulle kalla det där uppfräschning... Undrar vad det kommer att kosta? Inte kan väl det där vara menat som en långsiktig lösning?
Örebro josud
2015-02-18 10:15
För den som funderar på Södra läktaren finns det nu bygglov för det. I bifogad länk ser ni handlingarna och också hur det är tänkt att bli. I korthet "bygger man in" ytan bakom läktaren för att få lite mer utrymmen, ser också ut att bli en lite mer ändamålsenlig serveringsdel. En ganska defensiv (men kanske förväntad) uppfräschning med minsta möjliga insats kanske man kan kalla det.

Kommunen hänvisar till Örebroporten kring när ombyggnationen kommer att börja.
Ras Tafari
2015-02-18 10:11
Tre dagar kvar :)

Snart börjar guldjakten, äntligen har vi en organisation och ett lag som gör att min optimism kan bli verklighet.

Väntar bara på årets första stora marknadsföring av lördagens tävlingsmatch.

För det vore trevligt att visa fotbolls-Sverige och media att vi tänker fira i år.

Alla till BA på lördag!!!
Örebro Karlstruum
2015-02-18 09:33
Tror inte att köpoptionen kommer utnyttjas isf. För inte går Astrit från kanske 100-200k i månaden till 40k plus bonusar. Men att bara ge 40k i månaden är också hybris fast åt andra hållet. Det kommer inte hålla i längden, även om det på sitt sätt är ett bra intiativ.
Sten Hårdh.
2015-02-18 09:08
@Alarmmästare Sirén:
För att svara på min egen fråga. Enligt uppgift i media skall ingen tjäna mer än 40 000 /månaden i Heif denna säsong. Niklas Bärkroth, Dardan Rexhepi och Richard Magyar hade tydligen vänt i dörren. När det gäller Astrit står tydligen hans arbetsgivare för huvudparten av lönen då detta bara gäller ett lån och HeIF betalar bara 30 000/mån enligt en annan länk. Fast om jag läser rätt mellan raderna kan lönen höjas om det går bra för laget
Örebro Alarmmästare Sirén
2015-02-17 23:29
@Pedretti:

Ja bor man utsockes förstår jag att det är mycket uppskattat. Bra att man fixar sådana möjligheter
2015-02-17 23:27
@Karlstruum:
Fick de inte till något lån från kommunen en gång som inte var ett lån officiellt....typ..så klarade de sig?
Örebro Lekiller
2015-02-17 22:56
[QUOTE=Asbjörn#10]Intressant. Något mer att rapportera från träningen? Någon mer utöver Pode som inte gick för fullt? Verkade Crespo känna av sitt knä av vad du kunde utläsa? [/QUOTE] Crespo gick för fullt. Överlag ganska bra fart tycker jag nog. Svårt att utläsa jätte mycket men som sagt, DG och Eidur såg heta ut. Peter Samuelsson va på besök!
Örebro Pedretti
2015-02-17 22:08
Skönt!
Örebro Asbjörn#10
2015-02-17 22:05
@Lekiller:

Intressant. Något mer att rapportera från träningen? Någon mer utöver Pode som inte gick för fullt? Verkade Crespo känna av sitt knä av vad du kunde utläsa?
Örebro Karlstruum
2015-02-17 21:10
Sten Hårdh & BoP: Ja, Helsingborg och ekonomi är något som inte gör en klok. Skulder i 40 miljonersklassen och sen några försäljningar senare så kan man nästintill värva in fritt. Sen ekonomi i bott igen men man kan ändå ta in utlandsproffs. Det som stör mig mest med Helsingborg är att dom inte åkte ur pga sin ekonomi, men vi gjorde det.
Ras Tafari
2015-02-17 18:57
Målvaktsvalet avgörs av främst Alec, någon timme innan matchstart,
det är omöjligt för mig att gissa. Litar 100 på Alec :)
2015-02-17 18:18
@TommyS:
Ja om han nu är lite bättre. Jag har inte som du sett träningarna. I fjol tyckte jag skillnaden var mer en smaksak och är skillnaden marginell tycker jag man kan alternera tills det tydligare utkristalliseras. För man står nog inte och faller på om det är Oscar eller Jakob i mål under cupen. Iaf inte mot SE-lag.
Örebro Bastard on Parade
2015-02-17 18:09
Ösk visar hemmamatcherna i Svenska Cupen i samarbete med Cineplay.
Ras Tafari
2015-02-17 17:34
Helsingborgs IF, stöttas väl ekonomiskt av staden, eller är det en kommun kanske?

Beträffande våra två fina målvakter, beskrev deras tränare, att de är mycket duktiga, men väldigt olika. Vet inte var jag läste detta, men tankarna föll på att detta borde kunna utnyttjas, beroende på vilket motstånd vi möter och kanske att de till och med kunde få varsin halvlek i vissa matcher, men sådant är väl inte speciellt vanligt i fotboll.
Annons: