/fotboll/osk/forum/1155.aspx/fotboll/osk/forum/1155.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro minatankar (för sm-guld)
2015-02-24 17:33
@Saviour:

Fotboll är en sommarsport och det är fortfarande vinter.
Tror inte det är så stort hockeyintresse mitt i sommaren.
Saviour
2015-02-24 17:10
Verkar som att fotbollsintresset svalnar hos 750-åringen ...

... många laddar för ÖREBRO, som har chans till slutspel,
i en annan lagsport :)

ÖREBRO, gamla fina Örebro ...
Saviour
2015-02-24 10:18
Apropå Gävle, ikväll blir det drag i Gavlerinken :) Tänker ibland på detta med tradition och historik och hur långsamt sådant förändras. Gävle förknippas med hockey, även om fotbollen levt lite i skuggan, de senaste åren. Örebro förknippas med fotboll, men hockey'n verkar vilja sätta sina spår. Kex och skor finns kvar, för alltid !!!
Saviour
2015-02-24 09:04
Hoppas på 0-0 mellan Gefle och Varberg ...
Örebro Brodd
2015-02-24 09:00
Ja, på Söndag får vi hoppas att ÖSK vinner och att Gefle inte förlorar!
Örebro pemo
2015-02-24 00:20
Zlatan ( och hans gelikar, finns många ) väljer helt självmant om de skall besvära sig med att prata med media eller ej. I NHL fick Lundqvist en mikrofon rakt i ansiktet efter Stanley Cup-förlusten. Och han sa vad han kände.

De "stora" fotbollsstjärnorna marscherar bara förbi och bemödar sig inte ens med ett ord när det går dem emot.

Om jag nu får generallisera lite.

Jämför man det med att Axén tycker att han vet bättre om laget som tränare än jag som åskådare, ja är det stöddigt, då har man problem med själinsikten.

Att Ring ( KFF ) hatar ÖSK och ger uttryck för det i media, är bara stimulerande. På detta vis har han i alla fall gjort sig lite mer känd i ankdammen än om han bara tycker allt är frid och fröjd. Dessutom kanske han kan locka några extra åskådare när ÖSK möter KFF. De som vill bua lite extra alltså.

Och, jag har inget emot Zlatan som fotbollsspelare. Tvärtom. Det är den generella attityden bland högavlönade proffs. Och då tog jag bara Zlatan som ett exempel alltså.
Örebro either/or
2015-02-23 23:05
Pemo/

Hur menar du att Zlatans attityd inte borde får förekomma men att Axéns och Rings kaxighet är uppfriskande och visar på bra självförtroende? Hänger nog inte riktigt med där... Bara lite intresserad av att höra hur du resonerar.

För övrigt håller jag helt med dig om att lite attityd inte skadar i en klubb som ÖSK!
Saviour
2015-02-23 22:58
pemo m fl.

Moberg och Nkili såg inte ut att vara de bästa, för dagen alltså,
men Axén vet ju mer än mig vid uttagning,

Men under pågående match kan man ändra om man ser det som så många forumister verkar ha sett.

Det bästa ät nog att vi inte lägger oss i laguttagningar och föreslår startelvor,
han blir bara irriterad, eller ?
Örebro pemo
2015-02-23 22:31
Nej, inte var väl Moberg så dålig? Skulle någon bytas ut var det väl Nkili. Fast å andra sidan bör man väl byta framåt när det är 3-3 och vi går för vinst.

Svårt det där med laguttagning. Kan ju inte skriva direkt att jag vill ha in Eidur, då detta var första matchen jag såg "live". Att bedöma efter taskig TV-stream ( från Portugal ) är inte rättvist.

Däremot tycker jag det är bra med ÖSK-TV , där man får höra betydligt mer nu än förr om hur laget är disponerat. Att Axén har en lätt kaxig attityd tycker jag bara vittnar om bra självförtroende.

Visst är det en rättighet att som supporter få uttrycka sig om spelet man ser, men vi vet ju inte alltid vad som ligger bakom.

Men skall vi dra lite marginalbesökare till fotbollen, så måste nog spelarna vara lite mer öppna och förstå att ju mer de säger, ju mer väcks intresset. Jag vet inte varför man behandlar fotbollspelare ( i alla fall Zlatan ) som något oantastligt. Tänk er Zlatans attityd i ett NHL-lag. Skulle bara inte få förekomma. Där har fotbollen något att lära. Stå upp för vad ni tycker och va inte så väldans "politiskt korrekta" . Det skulle vara väldigt uppfriskande med lite mer Kalmar-Ring och hans uttalande.

Det kan väl bli Hagges stora roll. Stå upp för laget inför varje hemmamatch och se till att Behrn arena blir en skräckarena för alla andra. Tala om i förväg att vi mosar alla som kommer hit.
Då drar du folk som vill se och hoppas. Folk som tycker att Hagge är en idiot och skall skämmas, samt folk som kommer för att se alla andra som tror på Hagge och hånar dem när (om ) han inte får rätt.

Det blir som när Beatles skulle komma till Eskilstuna i mitten av 60-talet. Stationen var knökfull. alla gick dit. De som trodde. De som inte trodde men ville se alla lurade och de som inte trodde, men som om det var sant inte ville missa det. Mycket OT. Sorry ;)
Saviour
2015-02-23 22:03
Ursäkta mitt tidigare OT

gillar Alhassan Kamara !!!

Bästa liraren ....
Saviour
2015-02-23 21:56
Test, ändrade nick

Fick meddelande om spärr,
men fortsatte ändå.

Teknik kan krångla ...
Ras Tafari
2015-02-23 20:26
Stoonken,
ingen aning.

pemo,
"Sen tycker jag också att de skulle gjort några byten,
men kom inte på vem som skulle kliva av."

Moberg kanske borde vara första man ut till bänken?
Örebro Stoonken
2015-02-23 19:25
Såg på insamlingssidan att insamlingen har tagit lite ny fart via bidrag märkta "Simons utmaning". Var har denna utmaning kommunicerats och vad handlar det om? Någon som vet?
Örebro pemo
2015-02-23 18:57
Någon som vet hur det gick för Berisha i HeIF?
Kontrakt? Är han ens kvar i Sverige?
Örebro pemo
2015-02-23 18:41
Axén har ju klargjort att han pratar om de som kan spela och inte om de som är skadade. Att han alltid ställer upp med bästa laget får man väl ta som man vill, men det är ju trots allt ränartrojkan som vet hur landet ligger.

Men ,jag skall inte gå i polemik med de som har andra åsikter, men kan konstatera att många ville se Jacke i mål för att visa hur bra han är.

Och så var det säkert med de andra spelarna också. Nkili och Nordmark t.ex

Jag såg matchen på plats och konstaterar att ÖSK fastnade på planen likt förra året. När mittbackarna ha bollen och skall sätta igång spelet, så blir det väldigt stillastående. Alla "står" i sina positioner och väntar på bollen. Ingen ( eller minimal)rörelse i sidleds eller på djupet. Ett lag som då backar hem får väldigt enkelt att försvara sig.

Hur såg jag då på matchen? Rinne har en hel del kvar innan han är förstemålvakt. Bra mottagare, men har inte helt koll på backlinjen.
Nkili håller inte måttet just nu. Dålig i positionsspelet och taffliga alibipassningar. I övrigt var väl försvaret som väntat. Nordin i en klass för sig. RÅP bra, men kan leverera bättre passningar Yasin bra med fart och en av de få som har ett bra skott och skjuter. I stället för att försöka trä in den i mitten. Nordmark lite svårbedömd. Är ingen yttermittfältare, men gjorde ändå en godkänd insats. Crespo två mål, men försvinner i bland. Blev bättre när han började löpa på allvar i alla riktningar. Kalle kommer mer och mer och ger säkert Pode en match om platsen.

Sen tycker jag också att de skulle gjort några byten, men kom inte på vem som skulle kliva av.

Trots allt kom ju ÖSK till en hel del chanser och borde gjort 5 mål, men de har ju allt i egna händer Tror nog att det blir en final mot Gefle.
Dessutom var ju inte ÖSK det enda laget som fick motstånd av "sämre" lag.

Så, jag kastar inte in mössan ännu. Tro att truppen står sig ganska bra

Örebro Bastard on Parade
2015-02-23 17:10
ÖSK auktionerar ut tröjorna från Portugal-lägret.
Ras Tafari
2015-02-23 16:13
TommyS,

Vi är i samma skara ..

"Sedan sällar jag mig till skaran som säger att cupen är allvar. Inte bara europaspel, en final, en buckla, det skulle vara jättestort, en stund att minnas för evigt. Insatsen i lördags minskade våra chanser, och det började med startelvan som var den största besvikelsen sedan J-Södra borta 2013."

5 (fem!) matcher till GULD och Europaplats.

Kämpa ÖSK !!!
Örebro TommyS
2015-02-23 15:53
Angående Cineplay: det var var bra att ÖSK fixade något, det var inte dyrt med 69 kr men med tanke på vad vi fick bör vi kräva något tillbaka från Cineplay.

Jag har emailat (utan att få svar) att de åtminstone bör göra matchen tillgänglig till oss som betalade i efterhand. Eftersom jag inte vill att ÖSK ska tappa intäkter (vet inte alls hur uppgörelsen ÖSK-Cineplay såg ut) så vill jag inte begära pengarna tillbaka. Men jag tycker att vi kan sätta visst tryck på dem att åtminstone gå min förfrågan till mötes.

Jag vet att vissa inte fick igång steamen alls, jag fick igång den via en app som inte alls var Cineplay men den frös och stängde ner efter mellan två sekunder och två minuter varje gång. Sedan var det bara att starta om, logga in, låta stå och tugga, se att Varberg gjort mål och bli förbannad, kanske få några sekunder med en nylobotomerad kommentator innan bilden frös på nytt och stängde ner, sedan börja om.

Vem är med mig? Erik W, skulle du kunna kontakta Cineplay å våra vägnar?
Örebro Svartvitt forever
2015-02-23 15:42
Telle, detta är alldeles för bra och tänkvärt för att bara försvinna i mängden av inlägg. Jag föreslår att du skickar det som gästkrönika.
Örebro TommyS
2015-02-23 15:42
minatankar, Telle /

Precis så. Det finns en positiv aspekt med matchen mot Varberg och det är att Axéns ÖSK fortfarande hittar sätt att göra mål på. Att vi har med oss den känslan är viktigt.

Vad som kan bli en positiv aspekt är varningsklockorna som ringde. Av det lilla jag kunde se (återkommer angående "Cineplays" undermåliga stream) framgick det tydligt att bredden kommer att bli ett problem och att förstärkningar på just de två positioner vi tjatat om (mittback och spelande ytter) skulle kunna göra stor skillnad. Ögon är öppnade, kanske öppnas därför plånböcker nu.

Sedan sällar jag mig till skaran som säger att cupen är allvar. Inte bara europaspel, en final, en buckla, det skulle vara jättestort, en stund att minnas för evigt. Insatsen i lördags minskade våra chanser, och det började med startelvan som var den största besvikelsen sedan J-Södra borta 2013.
2015-02-23 14:58
Namn: Telle
Sänt: 2015-02-23 14:41
//

Som vanligt ett mycket läsvärt inlägg! Många skriver med jämna mellanrum bra och intressanta inlägg. Jag tycker du, TommyS, Bastard on Parad och Svartvitt forever gör det nästan jämt.

Håller med om att man inte bör räkna med att en rad spelar helt plötsligt utvecklat sig ett steg ytterligare. Däremot kan man av erfarenhet säga att det varje säsong finns spelare som överraskar positivt respektive negativt.

Tror som tidigare att vi med nuvarande trupp blir bland de 6-7 bästa lagen men att vi med en "Sobralense" och kanske en mittback kan bli bland de 4 bästa.

Samtidigt är det inte större marginaler än att om alla faktorer går vår väg så kan nuvarande trupp i bästa fall hamna bland de 4-5 bästa lagen men också, om faktorerna drabbar oss negativt, betydligt längre ner i tabellen. Större är inte marginalerna om man har tur/otur.

Ska man reellt öka chansen till en topplacering, krävs det minst 2 ytterligare spelare av hög kvalitet.
Ras Tafari
2015-02-23 14:53
Tack Telle,

det var långt, men som oftast mycket bra
och intressant :)
Örebro Telle
2015-02-23 14:41
Vår troliga första-elva kan en bra dag slå alla lag i allsvenskan, inget snack om det. Vi kommer garanterat att vinna ett antal macther i år, även mot bra motstånd, men truppen som helhet känns däremot för tunn i dagsläget för att utmana om en topplacering sett över 30 matcher.
- Ett par skador på fel nyckelpositioner, kryddat med de obligatoriska avstängningarna som alltid dyker upp varje höst, och plötsligt har vi betydligt lägre kvalitet i laget direkt. (Vår nuvarande trupp utan Crespo och RÅP slogs ju kring nedflyttningssträcket ifjol. Med båda spelarna friska, och med Sobralense på kanten, så var vi höstens stora utropstecken.)

Jag tror knappast att vi behöver oroa oss för ett nytt 2011-12-scenario igen, även om det finns tydliga paralleller mellan den fina hösten 2010, med matchen mot HIF som kronan på verket, och hösten 2014 med Elfsborg-krossen som höjdpunkt.
Då, 2011, var hela centrallinjen på väg bort från klubben och spelade var och en för sig på planen, och vi hade en tränare som rent socialt inte kunde hantera grupperingarna som uppstod i truppen. Nu verkar det finnas en lagmoral och en vi-känsla som saknades då, och vi har en tränar-duo som känns betydligt mer flexibel. Det räcker långt för att kriga oss kvar i allsvenskan.

Med det sagt känner jag ändå en viss oro, särskilt om man tar på sig "gnällig närking"-glasögonen. Jag tycker mig nämligen ha sett en viss övertro här inne ibland på Axéns förmåga att utveckla spelare.
- Missförstå mig rätt, han är både en skicklig tränare och spelarutvecklare, och det har varit en glädje att se Crespo och flera andra spelare utvecklats under fjolåret på ett sätt som det var länge sen vi såg i ÖSK. Inte tu tal om att både Alik och Axel verkligen har fått flera spelare att blomma ut. MEN...
Det känns fortfarande väldigt riskabelt att gå in i en säsong baserat på förhoppningen att lite för många spelare måste utvecklas åt rätt håll även i år för att det ska hålla.

Blir Crespo skadad igen, eller lämnar i sommaruppehållet, eller bara kommer ur sin hysteriska målform, så ser det plötsligt ganska tunt ut framåt. Då måste vi anta att Kalle plötsligt inte alls är för vek längre, eller för ojämn för att prestera flera matcher i rad, som han har varit de två senaste åren. Visst kan han ha utvecklats till en jämn och fullfjädrad startspelare under vintern, men jag vill se det med egna ögon först innan jag skulle känna mig lugn med anfallsbesättningen.

Samma resonemang gäller för DG. Precis som Kalle har han stått för lysande insatser ibland, men han har också varit alldeles för ojämn. Vissa matcher har han varit direkt osynlig i minst 60 minuter, och i 90 % av löpningarna in i boxen får han alltid en motspelare mellan sig och bollen, hur han än bär sig åt. Han kan självklart också ha tagit jättekliv under vintern, han har ju liksom Kalle grym potential, men det han har visat de första ett och ett halvt åren (liksom tiden i AIK) har inte riktigt räckt till så här långt.

Yasin har varit en av lagets bästa spelare, särskilt under PO:s tid - då resten av laget ofta blev för stillastående var Yasin en av få ÖSK:are som bidrog med fart och vågade utmana.
Men hittills har poängspelet uteblivit i hög grad. Visst hoppas vi alla på att det har lossnat för honom under vintern, och att han plötsligt börjar få utdelning på alla hans fina offensiva initiativ, men åter igen skulle det kännas tryggare att se det med egna ögon först.
Dessutom är väl Yasin en av de troligaste spelarna att lämna klubben för nya utmaningar, och det är ju inte alltid det påverkar motivationen i rätt riktning hos alla spelare. Just Yasin verkar i och för sig härligt målmedveten, så han kan säkert leverera bra om han känner att det ökar chansen till ett utlandskontrakt, men det finns ju gott om andra exempel på spelare som fullständingt tappat fokus på ÖSK i liknande situiationer. (Porokara är väl det bästa exemplet, men exempelvis även Bedoya, Almebäck, Rama, Alvbåge, Bamberg och till och med Nordin, för att ta några, har ju presterat märkbart sämre när de väl har börjat leta sig bort från klubben.)

Pode är ett frågetecken i sig. Han var helt lysande ifjol, men var det en sanslös och tillfällig formtopp, eller har han äntligen bara nått upp till sin potential? Det vet vi inte riktigt än. Och hur är det med hans skadebenägenhet?

Nordmark har sett riktigt bra ut centralt, exempelvis mot Elfsborg i höstas, men han har faktiskt inte varit ordinarie i ett lag på flera år. Det finns inga garantier att han kliver fram på det sätt vi hoppas.

RÅP var skadad halva säsongen ifjol, och var definitivt en av de tyngst vägande faktorerna i höstas till att allt vände uppåt. Skulle han gå sönder igen ser jag inte vem som skulle fylla hans skor. Nkili har potential, och är stark nog i närkampsspelet, men har hittills inte visat upp varken spelsinnet eller passningstempot som krävs på allsvensk nivå i den Kihlberg/Nordback-liknande roll som vi behöver.

Mensah har jag sett för lite av för att uttala mig om. Matcherna han hann spela innan han gick sönder ifjol såg riktigt lovande ut, men i mina ögon blir det ändå en chansning att tro att han skulle kunna leverera stabilt över en hel allsvensk säsong. Det här blir ju indirekt nästan hans allsvenska debutsäsong, trots allt.

Hagge har många goda egenskaper som ytterback, men är en säkerhetsrisk på mittbacken, Nkili likaså. Det grundar jag enbart på vad jag har sett av dem tidigare, så självklart kan de också ha utvecklats enormt under vintern. Men dock en grov chansing i mina ögon att tro att de skulle kunna leverera match efter match som mittbackar. Samma sak gäller för Wiktorsson, som visserligen har betydligt bättre spelsinne, men hittills inte har visat att han håller allsvenskt tempo i 90 minuter.

För att sammanfatta: det kan bli riktigt bra, men det kan också gå käpprätt åt skogen med den nuvarande truppen om flera spelare inte tagit de kliv under vintern som vi hoppas.
För sinnesfridens skull skulle jag därför gärna se att vi får in mer kvalitet på vissa positioner för att det ska kännas helt bra. Helt enkelt spelare som bevisat att de håller allsvensk klass eller högre, och inte bara i enstaka matcher eller inhopp, utan minst över en hel säsong.

Öh, någon som känner en fotbollsintresserad miljonär med lite för mycket fritid...?
Örebro Darum müssen wir reden
2015-02-23 14:35
Gute heute alle Leute!

Mer om stämman och valen i länken.
Örebro Alarmmästare Sirén
2015-02-23 14:02
@Sorkdödare:
Försvaret "svaghet" till trots känns det som om vi har för svaga flanker. Men det är ju ingen nyhet det har ni ju alla talat om. Men det är det som oroar mig mest att vi inte får någon spets där. Vi vet ju alla hur det såg ut där under förra våren. Sen så klart om Yasin & DG tar ett steg till så. Men annars känns det som att i försvaret kan man alltid skrapa ihop några som kan vara destruktiva. Men framåt är svårare. Men silly är inte slut än. Vi skall inte "döma" förrän 1 april. Tror Alec varit rätt tydlig i Studio ÖSK att det kan komma sena förvärv. Sen har vi ett sommarfönster också. Silly pågår ju egentligen året runt nuförtiden
Örebro widemarsh
2015-02-23 11:58
Sorkdödare// Det är väl allmänt känt att ÖSK inte har några pengar att satsa med? Den ekonomiska verkligheten tillåter inte någon satsning på en bred trupp, därför chansar man med att banta till 18+2 i år.
Örebro Lekiller
2015-02-23 11:53
Minatankar 11:04/ Vi ska inte heller glömma summan som hockeyn får ifrån tv-avtalet som SHL. Är väll typ lika mycket som ÖSK har in på kontot totalt.
Postat via SvenskaFans-appen
Motala AIF FK Sorkdödare
2015-02-23 11:32
Minatankar

Tycker du ÖSK har gjort en tillräcklig satsning som ska generera en bättre placering en i fjol?

Jag tycker absolut inte det.. Snarare tvärtom. Mange som var sjukt viktig har inte ersatts och Sobra som var magnifik har inte ersatts..

Känns mer som dom sparar in i år....
2015-02-23 11:04
@Sorkdödare:
Alla spelare som finns i ÖSK är värvade av klubben. Ingen annan har rätt att värva spelare. Klubben får sina intäkter från bl a publik, TV-rättigheter och partners/sponsorer. Inget skiljer rekryteringen av Nordin från alla andra. Det innebär att ÖSK rekryterat två spelare från andra klubbar och givit ytterligare en spelare A-lagskontrakt. ÖSK har mer publik på sina matcher än vad ÖHK har, var höstens lag i AS och placerade sig högt. Förstår inte alls varför ÖSK då skulle räknas som nummer två i stan i en sport som är många hundra gånger större än hockeyn i världen. Du skriver om att hockeyn gör många profilvärvningar. Visst, och det är säkert bra. Samtidigt kan man konstatera att de knappast har någon lokal spelare i truppen medan ÖSK är ett av de lag i hela AS som har flest lokala spelare. Detta med en av Sveriges mest intressanta spelare i form av Crespo, gör ÖSK också mycket attraktivt och spännande. Dessutom är det flera veckor kvar till fönstret stänger. Om det går bra också för ÖHK är det ju bara kul och bra för alla supportrar och för vår stad/region.
Ras Tafari
2015-02-23 10:32
Jag vet väl att en trupp aldrig blir klar, men Axén uttryckte väl sig som så, att vi har det vi har nu, eller blev han felciterad? Han är en duktig tränare, men har en märklig "tunga". Under säsong kan mycket inträffa, och fönster öppnas och stängs. Massor av oplanerade grejer kan inträffa, så jag tycker nog att det kan vara lämpligt, att avvakta med var det kanske behöver förstärkas, i den framtida jakten på en bra placering. Väljer att tro på Axén och våra duktiga spelare, trots att han jiddrar lite mot egna fans och supportrar ibland, det får man ta, han vill ha lite arbetsro, utan allt för mycket negativ kritik. Efter en kanonstart i AS, blir vi att räkna med i årets AS. Kämpa ÖSK, kämpa !!!
Annons: