/fotboll/osk/forum/115.aspx/fotboll/osk/forum/115.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Laul32
2017-07-13 14:44
Nedim Halilovic lyckad I SE men ej i Allsvenskan.
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro pemo
2017-07-13 14:29
Skyttekung i SE betyder inte någonting när du spelar i allsvenskan. Alla motspelare är så mycket bättre. Om du inte är ung och kan ta till dig tränarens direktiv och inordnar dig därefter.

ÖSK har haft tre ( minst ) misslyckade skyttekungar. Peter Samuelsson , Viktor Sköld och Stefan Rodevåg. Alla tre effektiva i SE men totalfloppar i Allsvenskan.

OK , Rodevåg slog väl in några för Falkenberg, men de andra två har ju inte rosat marknaden precis. Därför är det så himla viktigt att de unga talangerna får chansen när de är utvecklingsbara.

men det är ju inte ÖSK:s styrka direkt.
Örebro Lekiller
2017-07-13 13:10
[QUOTE=Brunnsborrare Stig-Arne Tjäle]Form och självförtroende spelar alltid stor roll men det jag upplever subjektivt med Sköld är hans tajming. Alltid en sekund eller en meter fel, försent, förtidigt. Står i offside, står på fel spot, sticker för sent eller för tidigt osv. Som om inte känslan riktigt finns där. Vad det beror på har jag ingen aning om och man kan spekulera i varför det fungerar så mycket bättre på SE-nivå för honom. Eller gör det det? Gjorde han bara en Pode i SE? Har han alltid producerat på lägre nivåer? Orkar inte kolla. Som ett exempel Kennedys fina språngnick på Omohs inspel. Sköld hade antagligen antingen sprungit förbi den bollen eller inte hunnit dit eller ens varit i närheten. [/QUOTE] Kan ju ha att göra med att han inte har gjort mål på länge också. Lite moment 22 liksom. Alla anfallare som tappar målnäsan börjar ju tänka en halv sekund för länge och då är det försent.
Örebro Benny Böckling
2017-07-13 13:01
Elena på twitter.

Vi har massa göttiga sillygrejer till alla örebroare. Kommer lagom till att fönstret pangar upp, håll ögonen öppna på NA och i appen.
Örebro Brandao
2017-07-13 12:56
Säljer vi Omoh till en svensk klubb blir jag galen! Vi får mer pengar utomlands. Kolla bara på Häcken, dom släpper inte spelare till Malmö. Varför?, jo dom vill också vinna SM guld.

Blir han såld till något annat allsvensk lag blir ÖSK 4 årskort fattigare nästa år.
Örebro Brandao
2017-07-13 12:51
Yasin nobbar alltså ÖSK. Bra, för inte vill han nöta bänk i ÖSK med!?
Örebro Restalundsv
2017-07-13 12:48
Blir inte Yasin i ÖSK, han e klar för Häcken.
Örebro Bonaventure Maruti
2017-07-13 12:47
Yasin lånas ut till BK Häcken.
Örebro Brunnsborrare Stig-Arne Tjäle
2017-07-13 12:10
@Aspen.:
Form och självförtroende spelar alltid stor roll men det jag upplever subjektivt med Sköld är hans tajming. Alltid en sekund eller en meter fel, försent, förtidigt. Står i offside, står på fel spot, sticker för sent eller för tidigt osv. Som om inte känslan riktigt finns där. Vad det beror på har jag ingen aning om och man kan spekulera i varför det fungerar så mycket bättre på SE-nivå för honom. Eller gör det det? Gjorde han bara en Pode i SE? Har han alltid producerat på lägre nivåer? Orkar inte kolla. Som ett exempel Kennedys fina språngnick på Omohs inspel. Sköld hade antagligen antingen sprungit förbi den bollen eller inte hunnit dit eller ens varit i närheten.
2017-07-13 12:01
@rirobban:
Ja, då kan det ju bero på det också. Någon som har bra koll på hur fönstren är öppna i sommar? Dels för svensk del (ta in spelare) men också i Europa för att sälja spelare från svensk klubb?
Örebro Örebroare
2017-07-13 11:28
Omoh till en annan svensk klubb eller utomlands?
Örebro Minatankar
2017-07-13 10:25
@Bengt-Erik Gårdefors mustasch:

Någon kan vara beroende av en duktig framspelare av djupledsbollar så att löpstyrkan utnyttjas. En annan spelare kan vara duktig i boxen och behöver en targetplayer intill sig. Den tredje kan vara bra på att nicka och behöver någon som slår precisa höjdbollar från kanten. Den fjärde är bunden vid visst spelsystem. Den femte har helt enkelt inte kvaliteter för Allsvenskan.

Samtliga torde påverkas av antalet spelade matcher från start och därmed självförtroendet.

Så någon mer anledning än spelsystem torde du väl ändå komma på? :-)
Örebro rirobban
2017-07-13 09:31
@Brunnsborrare Stig-Arne Tjäle:
Ryktas också att Omoh är påväg bort för "feta" pengar...
2017-07-13 09:16
@Rasberg:

ÖSK är med och hugger på att låna Yasin (enligt Elena). Tydligen är det 4 klubbar som är intresserade.

Vad vi nu skall med en ytter till i ytterhinken och ytterligare en spelare som inte producerar poäng. Men det kan bero på att Ayaz är så mycket skadad att man vill täcka upp där.
2017-07-13 09:13
.
Örebro Rasberg
2017-07-13 09:09
Nån som vet vem det handlar om?
Örebro Bengt-Erik Gårdefors mustasch
2017-07-13 08:33
Sköld ansluter sig till en stor skara spelare som varit lysande målgörare i superettan, men är totalt impotenta i allsvenskan. Marklund, Da Silva, Maholli, Peter Samuelsson, Guterstam, Bruno Santos, Marcus Ekenberg, Hallenius, Pinones Arce och Fredrik Olsson. Som motargument kommer jag inte på någon alls. Det verkar osannolikt att samtliga dessa herrar drabbats av spelsystem som inte passar dem. Med detta sagt, så jobbar ju Sköld otroligt hårt och tar fantastiska löpningar. En tränardröm, om man lyckas bortse från detaljen målgörande.
Örebro Minatankar
2017-07-13 08:32
@Aspen.:

Jo, visst är det tränaren som avgör detta. Axén har berättat att han av olika skäl prioriterade Astrit och Crespo och att det gick ut över Kalle. Och även om tränaren har stort ansvar för spelsättet är hans möjligheter att rekrytera de spelare han önskar mycket begränsat p g a ekonomiska ramar.

Jag delar därför inte synen på att fokusera allt på tränarens roll. Det räcker för mig att han har ett stort ansvar, dock inte för allt.
Örebro Aspen.
2017-07-13 07:53
Man kan jämföra Sköld med Calle. Calle presterade bra i ÖSK när han på försäsongen fick spela i en central roll men när Crespo kom in i laget och Calle hamnade på kanten fungerade det inte. Kan vara samma sak för Sköld omgivningen/spelsättet är fel.
Då handlar det om trupp sammansättning och spelsätt, alltså tränaren.
Örebro Minatankar
2017-07-13 07:08
@Benny Böckling:

Victor Sköld gjorde bevisligen många mål för Falkenbergs FF i Superettan för några år sedan. Vad jag förstår hade han då en targetplayer bredvid sig i anfallet.

Vill inte tro att det är skillnaden mellan Superettan och Allsvenskan som gör att en skyttekung i den förra knappt gör några mål alls i AS.

Det måste rimligen ha att göra med vilket spelsystem man har, om det finns en targetplayer intill honom eller inte och i vilken utsträckning man känner sig ordinarie och därmed stärker självförtroendet.

Till Victors fördelar måste ändå nämnas hans slit på planen som jag för övrigt tyckte var ännu större i fjol än i år. Måhända har han blivit tillsagd att hushålla med sina krafter.

Hur som helst behöver ÖSK målgörare som kan göra mål under olika omständigheter och spelsystem.
Örebro Benny Böckling
2017-07-12 23:51
[QUOTE=Wazura]Snart är det dags Sköld! [/QUOTE] Nu gör ju Sköld aldrig mål men det första målet på listan där känns rätt gött mycket Sköld. Fast nu gör han ju inte mål som sagt.
Örebro Wazura
2017-07-12 17:53
Snart är det dags Sköld!
Hammarby HeltStekt 1889
2017-07-12 17:13
Besara och Sema ni är välkomna tillbaka
Örebro Sport!
2017-07-12 14:45
Ok, det är visst lite segt här inne nu. vilket kanske har att göra med ett lika segt informationsflöde.

Kan det kanske ha att göra med att de övriga sidor vi går till för att få nyheter och snack om allsvenskan (eyravallen.se undantaget) ägs av samma bolag, och då nästan helt uteslutande handlar om de tre sthlmslagen + mff? jag snackar såklart om fotbolldirekt, men även om denna sida. och då även om att det fokuset späder på koncentrationen av intresse och indirekt reklamintäkter till just dessa lag.

bara en tanke.

och en fråga - finns det några andra sajter med rikstäckande info om fotbollssverige?
Örebro Nicknamn i ribban
2017-07-12 14:29
Tror ni att Kennedys ryggskott beror på alla volter han gör på träningarna när han gör mål? Obs: Ironi
Örebro Solzjenitsyn
2017-07-12 11:50
@pemo:

Tror att Östersund, Sirius och Peking kommer att hamna strax under toppskiktet.
Elfsborg, AIK och Djurgården känns tyngre och bredare.
AIK släpper ju inte in några mål och lossnar det framåt blir de svårstoppade, Djurgården är inne i ett riktigt stim och har en riktigt bra startelva.
Peking å andra sidan verkar vara inne i en svacka, och deras defensiv ser inte bra ut.
Sirius och Östersund kan kanske överraska, men jag tror inte de hamnar topp4
Örebro Bengt-Erik Gårdefors mustasch
2017-07-11 11:42
KFF kommer att lämna bottenträsket. Kom ihåg var ni hörde det först. Blir Giffarna och Södra som får göra upp med HBK om plats 13-15.
Örebro KalleTeodor - Admin
2017-07-11 11:23
Idag klockan 13:00 begravs Ivan Stenberg.
Örebro pemo
2017-07-11 11:11
Bara för att: Vad tror ni om att skola om Hines-Ike till forward ( Likt Peter Markstedt för er som minns ) ? Han är bra på huvudet, tuff och oöm. Som mittback tycker jag att han inte är tillräckligt "spelintelligent" Vi saknar ju faktiskt den typen av forward. Som allsvenskan ser ut just nu så verkar ju ÖSK hamna i ett "ingenmansland". Då kan det ju finnas lite tid till att experimentera lite med truppen. Eller också ge de unga en riktig ärlig chans HBK, E-tuna och KFF verkar ju fast förankrade i botten. MFF vinner serien ganska enkelt. AIK, Norrköping, Elfsborg, Östersund, Djurgården och kanske Sirius får väl slås på den övre halvan. ÖSK ,Giffarna, Jönköping , Göteborg , Häcken och Hammarby tar poäng av varandra och bottentrion, men rår inte på den övre delen. Visst. Halva serien återstår och något lag gör säkert en "ÖSK " och drar tio matcher på raken utan förlust och åker på det viset hiss i systemet. Men i år känns det mer tipsenligt än tidigare. Ska naturligtvis gå tillbaka till den här texten i oktober och se om jag är ett orakel, men just nu tycker jag det ser ganska enkelt ut. Visserligen kan både Östersund, AIK och Norrköping få slitna spelare pga europaspelet, men jag tror inte att något lag går så långt att det kommer att få så stora följder.
Örebro Empes
2017-07-11 02:43
@Brunnsborrare Stig-Arne Tjäle:

Ja, det håller jag med om. Det var rätt att vi lät han gå som det blev. Men jag hade hellre sett att han hade förlängt i tid och varit på plan i stället för ML.
Annons: