/fotboll/osk/forum/1144.aspx/fotboll/osk/forum/1144.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Malmö FF harnis**
2015-03-13 08:32
@Darum müssen wir reden:
Inget jättestort bakslag då Sana inte har imponerat under försäsongen och Cupen. Det märks att han har varit borta länge från fotbollen. Trolig ersättare är antingen Kroon eller Cibicki, tror på den sistnämnda då Kroon precis kommit tillbaka från en skada. EDIT. Hur ser ni förresten på att Crespo är borta? När vi möttes nere i Malmö i höstas så var det ju lite "one-man-show" över honom, han satte två mål och hotade hela tiden vår backlinje. Vem går in och ersätter honom på topp?
Malmö FF harnis**
2015-03-13 08:19
Hej Örebroare!
Hur ser er förmodade startelva ut imorgon?
Hoppas på en bra och välspelad match.
Väl mött!
Örebro minatankar (för sm-guld)
2015-03-12 23:41
@Erik Wärlegård:

Tack för ytterligare ett bra inlägg! Pode hade dock fel i sista inlägget. Det är ingen skräll när vi vinner :-)
Örebro Erik Wärlegård
2015-03-12 23:36
ÖSKTV: Inför Cupkvarten - "Brådis för Stålis"
2015-03-12 22:41
@either/or:
Själv tycker jag att fanatiker som håller på med golf, hästar, jakt, segelbåtar mm kan vara riktigt patetiska. Det är stor skillnad mot oss fotbollsfanatiker, eftersom fotboll är större än allt annat och är att likna med religion. ;-) De som inte är intresserade av fotboll tycker man är tokig som håller på och debatterar vem som är bäst, ungefär som barn i en sandlåda. Själv tycker jag som en mogen man att det är riktigt kul hehe Livet är till för att ha kul och må bra. Hoppas man kan hålla kvar den lilla pojken i sig livet ut.
Örebro either/or
2015-03-12 22:33
@minatankar (för sm-guld):
Förstår vad du menar! Jag tycker att så länge man behåller respekten och gärna har en glimt i ögat så kan det vara ganska skoj att slänga käft och småretas lite fotbollssupportrar emellan. Det är när det går över i något mer hatiskt och destruktivt som det blir obehagligt. Och att tro på sitt eget lag kan ju aldrig vara fel! :-) De som jämför ÖSK med Jönköping Södra lider nog av en rejäl dos okunnighet... Och de kommer garanterat bli överraskade på lördag! :-)
2015-03-12 22:01
Namn: either/or Sänt: 2015-03-12 20:58 // Håller med dig. Det är också mitt intryck att MFF-fansen i stort visar ÖSK respekt. Jag skrev att det finns MFF-fans som på fullt allvar jämför ÖSK med Jönköping Södra och som redan är i finalspel. Gav det som exempel i diskussion med Telle om att sakna ödmjukhet. När MFF:are säger att de ska vinna och har glimten i ögat så behöver de inte sakna ödmjukhet. Och när jag med glimten i ögat säger att ÖSK ska spela ut MFF, så behöver inte heller jag sakna ödmjukhet. Det var min poäng som jag tyvärr inte lyckades förmedla :-)
Örebro either/or
2015-03-12 20:58

Den typen av attityd som du beskriver är inget som jag upplever som utmärkande för MFF-supportrarna jag möter (dagligen) här i Malmö. Det som utmärker många är en retsamhet och skrytsamhet som kombineras med en stor dos glimt i ögat! Oerhört få jag har stött på har en direkt stöddig eller nedvärderande syn på andra lag och andra lags supportrar. Särskilt inte mot oss som brinner för ett lag som (tyvärr!) inte varit lika framgångsrikt som MFF genom historien... Den nedvärderande attityden är något som ofta kan utmärka anhängare till Stockholmslag, enligt min erfarenhet. Då ofta helt utan saklig grund dessutom eftersom att Stockholmslagen sällan är så värst mycket bättre än ÖSK.

Så jag tror verkligen att de flesta respekterar ÖSK som motståndare här nere. Sen är det en annan sak att de tror att de kommer vinna över oss. Vore ju faktiskt lite märkligt om de inte trodde det. Är det några supportrar i fotbolls-Sverige just nu som kan tillåta sig att känna sig lite extra självsäkra så är det väl MFF:arna...

Själv ser jag dock fram mot att besöka Malmö IP och se ÖSK överraska alla Malmöiter på lördag! :-) Då är det jag som kommer passa på att retas och skryta efteråt!!
Örebro Arna-Tovic
2015-03-12 19:48
@Darum müssen wir reden:

Bara inte Moberg, Haginge och DG får skjuta straffar...
Örebro Arna-Tovic
2015-03-12 19:47
@blåpågen:

Nu är det konstgräs vilket är till våran fördel. Utan Crespo vågar jag dock inte hoppas på för mycket utan sänker förväntningarna innan matchen som en sann närking skulle göra.
Örebro Darum müssen wir reden
2015-03-12 18:43
He, he Det blir svårt på lördag men vi tar MFF på straffar efter 2-2 efter förlängning.
Malmö FF blåpågen
2015-03-12 17:07
Ni får ursäkta , mina tankar , men vi rider på en framgångstsunami . Atletico Madrid fick kämpa för att slå oss på vår hjemmebane, likaså juve. Olympiakos och rb Salzburg o Sparta Prag hade inget att hämta , så att vi redan skissar på eventuell final motståndare , biter oss själva mest i röven om vi förlorar men med all respekt för ÖSK, så är ni inte olympiakos eller atletico Madrid
2015-03-12 16:07
Telle // På MFFs forum finns det de som jämför ÖSKs attraktionskraft med Jönköping Södras och som redan pratar om vilka man ska möta i finalen. Dessa är uppe i det blå och saknar ödmjukhet eftersom de menar allvar. Jag tror alla fotbollsintresserade ÖSK:are är medvetna om hur ÖSK lyckats i tidigare matcher mot MFF. Respekt för motståndare bör alla elitspelare ha. I övrigt bör de tänka att man ska spöa dem, oavsett vilka man möter och då gäller det att ha positiva målbilder. Flera spelare lär läsa SvartVitt :-)
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro bison
2015-03-12 15:36
2002 är för länge sen så den bortser jag från, med detta sagt så framgår att vi i Svenska Cupen vunnit samtliga matcher mot MFF, alltså är allt annat än en svartvit seger ett trendbrott i cupsammanhang.
Örebro Telle
2015-03-12 15:14
Haha, ja, det köper jag helt och hållet. :) Mitt statistik-inlägg var tänkt som food for thought åt oss här på forumet, och definitivt inte något man ska mata spelarna med. (De går redan på en sträng positiva målbilder-diet, tar jag för givet...) Men när statistiken talar så förkrossande till MFFs fördel, så tycker jag ändå att det kan vara en nyttig påminnelse om att ÖSK bör ta sig an uppgiften med en viss ödmjukhet. (Även om jag gillade Sixtens tänk om att våga spela precis samma spel mot Malmö som mot "skitlagen" så var det lagom kul att få stryk med 0-3 varje gång vi mötte dem... :) Jag tror även att vi supportrar mår bra av att sätta matchen i rätt perspektiv, så att vi inte ställer orimliga krav på spelarna, tappar i trovärdighet hos de andra lagen, eller blir för besvikna om vi nu skulle råka förlora på lördag. Och den här typen av statistiskt övertag betyder ju också en betydligt högre press att vinna för det "överlägsna" laget, något som borde gynna ÖSK som ju normalt brukar trivas bättre att slå ur underläge. Men, men... Statistik är ju per definition ett mått på någonting som redan har hänt, och därför egentligen helt ointressant på lördag, då det är en ny match med helt nya förutsättningar. Som du skrev var vi ju nära att slå dem redan ifjol, båda gångerna, och varken laguppställningarna eller förutsättningarna ser likadana ut nu som då. Även om deras ekonomi talar för att de kommer att vinna flest matcher av 30 jämfört med de andra 15 allsvenska lagen i år, så finns alla möjligheter i världen att vi sopar banan med dem på lördag i varje fall... :)
2015-03-12 13:41
Namn: Telle
Sänt: 2015-03-12 12:32 Ändrat: 2015-03-12 12:37:01
//

Ja, du Telle. Du tillhör ju mina favoriter här på SvartVitt. Nästan alltid är du saklig, har bra synpunkter och idéer och dessutom kan du vara fantastiskt humoristisk.

Jag tror dock inte på att det är denna statistik vi ska mata oss och spelarna med. Ska spelarna vinna mot Malmö ska de tänka på när vi klassade ut flera storlag i höstas och höll på att slå även MFF. Nu gäller positivt tänkande, både bland spelare, tränare och supportrar! Vi ska sopa banan med MFF :-)
Örebro Telle
2015-03-12 12:32
Det är flera här inne som skrivit att vi kommer att vinna mot MFF på lördag. Jag gillar er attityd! :) Men med det sagt vill jag ändå närkefiera debatten lite, och ta ner oss på jorden igen med hjälp av lite good old fashioned statistik. (Vi vill ju inte skrämma våra Malmö-vänner FÖR mycket, om inte annat...) Så här är det nämligen: MFF var sveriges överlägset bästa lag ifjol, och kommer med all sannolikhet även att vara det i år. De har visserligen tappat flera tunga namn sen i fjol, men de har fortfarande gott om namnstark Champions league-rutin i laget, och har dessutom förstärkt sin trupp med ett antal nya spelare som var och en för sig skulle spräcka ÖSKs budget som ett byx-arsel. Apropå budget: Med en vinst på nästan 145 miljoner EFTER skatt förra säsongen har Malmö FF, enligt Expressen, ett eget kapital på mer än smått otroliga 226 miljoner. Som jämförelse har ÖSK ett eget kapital på knappt fyra miljoner, enligt Eyravallen.se. - Ett fett bankkonto och en nästan löjligt hög omsättning är visserligen inte det samma som hög kvalitet (alla som har sett någon av Michael Bays senaste filmer vet vad jag menar...), men i allsvenska sammanhang är omsättningen och truppens transfervärde som bekant ändå väldigt talande faktorer. Bortsett från det ekonomiska övertaget, så verkar MFF redan vara i fin vårform. De enskilda matcherna var redan upplistade i ett tidigare inlägg här, såg jag, så det räcker väl med att sammanfatta att de har vunnit fem av fem matcher, inklusive en match mot ett MSL-lag, och har målskillnaden 17-0. Själva spelade vi bland annat 3-3 mot Varberg och vann med nöd och näppe med uddamålet mot Dalkurd. "Men hallå, det är ju både svårt och meningslöst att jämföra lagens matcher mot olika motstånd", hör jag någon säga, så ok, låt oss strunta i vårens siffror och istället titta på hur det har sett ut för oss mot just Malmö. Det måste ju ändå var just DEN statistiken som är intressant, eller hur? Nix, helt fel. Faktum är att det inte finns någon matchstatistik över huvudtaget, någonsin, som man som ÖSKare vill titta så lite på som den mellan ÖSK och MFF. Orsak? Den suger. Jättemycket... Vi har haft sällsynt svårt mot MFF de senaste åren. Siffrorna nedan talar sitt tydliga språk: Allsvenskan 2014 Malmö FF - Örebro SK 3-2 Örebro SK - Malmö FF 1-2 Allsvenskan 2012 Malmö FF - Örebro SK 1-1 Örebro SK - Malmö FF 2-1 Allsvenskan 2011 Örebro SK - Malmö FF 1-2 Malmö FF - Örebro SK 2-1 Allsvenskan 2010 Örebro SK - Malmö FF 0-3 Malmö FF - Örebro SK 3-0 Allsvenskan 2009 Örebro SK - Malmö FF 0-3 Malmö FF - Örebro SK 0-0 Allsvenskan 2008 Malmö FF - Örebro SK 3-1 Örebro SK - Malmö FF 0-3 Allsvenskan 2007 Malmö FF - Örebro SK 1-0 Örebro SK - Malmö FF 1-1 Allsvenskan 2004 Örebro SK - Malmö FF 1-2 Malmö FF - Örebro SK 5-1 Svenska Cupen 2004 Örebro SK FK - Malmö FF 2-1 Allsvenskan 2003 Örebro SK - Malmö FF 1-0 Malmö FF - Örebro SK 2-0 Allsvenskan 2002 Örebro SK - Malmö FF 2-2 Malmö FF - Örebro SK 4-1 Svenska Cupen 2002 Malmö - Örebro 4-2 För er som inte orkar läsa ovanstående kan jag sammanfatta det hela: Förutsatt att statistiken från score24 stämmer (och att jag nyss räknade rätt...) har vi mött MFF 22 gånger i tävlingssammanhang sen 2002. Vi har vunnit tre gånger. (3...!) Vi har kryssat 4 gånger, och fått stryk resterande 15 gånger. Målskillnad: 20-48. Poäng: 13 av 66 möjliga. På bortaplan är siffrorna om möjligt ännu mer deprimerande: På 11 försök har vi 0 vinster, 2 oavgjorda och 9 förluster. Målskillnad: 9-28. Poäng: 2 av 33 möjliga. Allt går att bevisa med statistik, så man kan givetvis tolka siffrorna som man vill. Antingen kan man som närking konstatera att vi inte har slagit MFF på bortaplan de senaste 13 åren, trots upprepade försök. Eller så kan man se glaset halvfullt och lyfta fram att förra gången vi möttes i Svenska cupen så vann faktiskt vi. (Woohoo!) Vi behöver bara inte låtsas om att det var 11 år sen... :) För att ge lite perspektiv på exakt hur länge sen det var, så kan det ändå nämnas att Niklas Skoog (mannen som gav uttrycket chipsröv ett ansikte, och en röv, långt innan uttrycket myntades...) gjorde målet för Malmö. ÖSKs mål gjordes av Robert Mambo Mumba (assist Lars Larsen, och antagligen även Orvar Bergmark...) samt Fredrik Nordback. (Just Nordback säger visserligen ingenting om hur länge sen det var, eftersom han förmodligen började spela i ÖSK redan på 1920-talet, och dessutom fortfarande är med oss i hjärtat på matcherna anno 2015... Men Petter Furuseth Olsen assisterade fram till hans mål, och det säger desto mer. Petter tillbringade för övrigt bara kanske högst 2-3 timmar i Örebros trupp innan han lämnade oss för Hammarby, så det var ju kul att han ändå hann komma med i den officiella matchstatistiken på den korta tiden...) Så vad vill jag ha sagt? Att vi ska strunta i att åka ner till Malmö för att det redan är kört, eller att vi lika gärna kan lägga oss ner och självdö på innerplanen när domaren blåser igång matchen på lördag kl 13? Inte alls! Tvärtom, så är MFF skyhöga favoriter, har all press på sig från både en samlad expertis och varenda Malmö-supporter med självaktning, och har kort sagt allt att förlora. Vinner de inte så har de misslyckats. Omvänt, så är det ingen förutom oss närmast sörjande som vid sina fulla sinnens bruk tror på ÖSK på lördag, så vi har allt att vinna. Det är försäsong så allt kan hända, det finns stor chans för underskattning från MFFs sida (särskilt som de har glidit på en räkmacka så här långt under våren), de har 5-6 nya spelare i truppen som rimligtvis inte kan vara helt inspelade än, det är konstgräs, och dessutom talar de ju skånska så risken för missförstånd mellan spelarna ute på planen finns alltid där... :) Kan vi bara göra en felfri insats defensivt, och har lite flyt med utdelningen på några av omställningslägena som garanterat kommer att dyka upp, så kan vi definitivt vinna, även utan Crespo. Om inte annat kommer vi att ge dem den tuffaste matchen de har fått hittills i år i varje fall. Men tyvärr, minatankar, även om jag vet att du tippar med glimten i ögat, och dessutom ofta argumenterar (med goda argument) för att både ÖSK och vi supportrar ska våga sticka ut hakan lite mer, så några 4-0 till oss blir det nog inte. Den här gången.. ;) (För er som är nyfikna på hur vi ska slå MFF, så kan jag som en avslutande parentes tipsa om TommyS läsvärda inlägg på det nya forumet (skickat 08:57, 10-03-2015) där han listar upp fyra intressanta punkter på hur det ska gå till. :)
Örebro Arna-Tovic
2015-03-12 11:41
Almebäck-snabb är en mytomspunnen snabbhet som endast en Daniel Larsson kunde överträffa.
Corvus Corax
2015-03-12 11:10
Yotun är en följande spelartyp:

Förutom det som man kan förvänta sig av en sydamerikan d.v.s. bolltrygg fin touch, teknisk så är han fantastiskt bra offensivt. Både inlägg, gå på genombrott och han drar sig inte för att gå på avslut. Han är snabb utan att vara pilsnabb eller som man säger i Örebro Almebäck-snabb.

Defensivt vet vi inte, han har på sin höjd fått agera back 3-4 gånger denna försäsongen men han är landslagsback med 40+ landskamper och möter Brasilien, Argentina, Chile, Uruguay, Colombia varje år så därför är han nog inte fruktansvärt dålig. Men tills motsatsen är bevisad är han ett frågetecken där.

Ett stort minus dock är att han varken kan svenska eller engelska, det kan ställa till en del problem men han pluggar svenska och övriga backlinjen har pluggat in spanska glosor. Ett annat minus är att han till synes är ganska opolerad, i hans tidigare klubb blev det en hel del röda men några sådana tendenser har vi inte fått se än.

Men det är ganska svårt att bedöma flera av spelare, det går att se vilken klass de håller nu men är svårt att sia om vilken nivå de kommer hålla framöver eller rent av till nästa match. Berget, Sana, Eikrem och Yotun är spelare som inte spelat fotboll på ett bra tag dels har det varit ett långt uppehåll men Berget, Sana, Eikrem kommer från en ganska strulig sommar 2014 med skral speltid.
Örebro Gudjonsson
2015-03-12 11:00
Pemo// Gillar din 3 uppdelning på 4. Håller med om mycket, samtidigt är ju denna serie helt omöjlig att tippa utifrån att vi inte kan säga någonting om sommarfönstrets rekryteringar och förluster.
Örebro pemo
2015-03-12 10:10
Hmmmm....det där blev visst en fyrdelad ? ;)
Örebro pemo
2015-03-12 10:09
Gudjonsson // Nu skall jag vara som 08-orna. Uttala mig utan att veta något om lagen.
MFF vinner, där har du rätt. men Hammarby kommer på plats 10-16. Har sett många av deras matcher i SE och deras spel är för långsamt och duttande. Och den truppen räcker inte för någon höjdarplacering.

AIK har ju alltid hybris. Men Goitom har blivit ett år långsammare och Nabil dippar för ofta pga stjärnstatus hos sig själv. Blir bäst 5:a i år

Ellos säkra hemma men måste lyfta sitt bortaspel. Häcken ungefär som förra året. IFK G smyger nog fram till 2:a plats med sitt tjongande och Vibe som målspruta. Norrköping och HeIF likvärdiga. Kalmar.....nä.

Åtvid för det ännu tuffare i år utan Santos. Sundsvall ....... tror som du.

Så, vad ser då en enögd arbogabo att ÖSK hamnar.
Innan serien startar tror jag alltid på GULD. Men jag ber att få revidera mig lite senare på säsongen, när verkligheten kommer i kapp.

Så, realistiskt kommer serien att bli tredelad. Där hallandskusten, Sundsvall, Gefle och Åtvid kämpar om att inte åka ut. HeIF , HIF och Norrköping strax ovanför med en massa bortförklaringar varför det just nu går dåligt. Kalmar, DIF och Häcken i ett ingenmansland. Sedan slåss resten om topp tre.

Hoppet är det sista som överger människan. eller????
Örebro Gudjonsson
2015-03-12 09:46
Arna-Tovic// Från Peru, så jag räknade med att han var liten. :) Hur tror du han står sig mot Dajje och Yasin?

Örebro Gudjonsson
2015-03-12 09:43
jag tippar tabellen själv istället för att lyssna på Laul som hamnar i parentes...

1 (1). Malmö FF - Vinner överlägset tyvärr.
2 (8). Hammarby IF - Beginners luck. Går alltid bra första året.
3 (2). AIK - Värvar in klass i sommar.
4 (11). Örebro SK - Bra centrallinje. Höstlag som är igång nu också på våren.
5 (3). IF Elfsborg - Nygammal tränare, tråkigt lag.
6 (4). IFK Göteborg - Tänk paniken när det går börjar gå dåligt.
7 (5). BK Häcken - Smyger...
8 (9). IFK Norrköping - Niklas B visst, men sen...
9 (7). Helsingborgs IF - Ajdarevic ok, dåliga mot hbk i cupen.
10 (12). Åtvidabergs FF - Skräller alltid...
11 (6). Kalmar FF - Ej högre om inte Rasmus spelar.
12 (10). Djurgårdens IF - Höije är inte bra Laul!
13 (14). Gif Sundsvall - Nybörjartur-light jämfört med Bajen.
14 (13). Gefle IF - Ser tunt ut.
15 (16). Falkenbergs FF - Antagligen riktigt dåliga.
16 (15). Halmstads BK - Är riktigt dåliga.

Har ni någon annan synpunkt så lyssnar jag gärna och ändrar eller argumenterar...
Örebro Arna-Tovic
2015-03-12 09:21
@Gudjonsson:

Teknisk spelare som är riktigt bra offensivt. Rätt liten och är inte grym defensivt.
Örebro Gudjonsson
2015-03-12 08:27
Det ska bli väldigt spännande att se matchen på lördag.

Framför allt ska det bli intressant att se reaktionerna hos övriga fotbollssverige när Eidur och Dajje tar bort Yótun och Rosenberg.

Laul kommer nog att få revidera sitt tips av Örebro på 11 plats i den allsvenska tabellen pga dåligt försvarsspel.

Någon som sett Yótun något? Kvalitéer, styrkor, svagheter etc...
2015-03-11 23:48
mn: Corvus Corax
Sänt: 2015-03-11 23:03
//

MFF skrämmer mig inte. De slår vi. Men håller med dig. Du var en rackare att tippa. Om gudarna och all tur är med MFF så kanske de gör två mål och då kommer du ju ganska nära med dina tre. Men det räcker ändå inte eftersom ÖSK gör fyra mål, utan Crespo.
Corvus Corax
2015-03-11 23:03
minatankar (för sm-guld)

Ett dåligt tecken för er är att jag tippat följande.

DC United-MFF 0-2(slutade 0-1)
Tampa Bay-MFF 0-5(slutade 0-4)
MFF-Assyriska 4-0(slutade 3-0)
Hudik-MFF 0-6(slutade 0-5)
MFF-J-Södra 4-0(slutade 4-0)

Gissade rätt senast men är max 1 mål ifrån så ska vi säga 2-0 istället?

2-0 och 3-0 måste vara oddsen som ger minst tillbaka?

Men jag utfärdar härmed en varning, det är kanske dags för islossning. Vi möter ett bättre lag och behöver därför mer skärpa. Gruppspelet har varit mycket "uppvisningsfotboll" med klackar och överdrivet mycket passningar, vid 3-0 och 80/20 i bollinnehav så har spelarna varit måttligt sugna på att forcera.

Sen vet jag mycket väl att ÖSK är ett betydligt bättre lag än Assyriska, Hudik och J-Södra inte minst kan ni hota vår backlinje och om gudarna är på er sida få in ett par bollar.
2015-03-11 22:26
@Corvus Corax:

Ja, du redovisar relevanta fakta. Dina spådomar tror jag dock inte är så realistiska eftersom du tippar 3-0 till MFF på söndag. Mer realistiskt är att tippa 0-4 ;-)
2015-03-11 22:25
Annons: