/fotboll/osk/forum/1143.aspx/fotboll/osk/forum/1143.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Malmö FF Banjo
2015-03-14 11:06
OMG sluta diskutera hockey och sluspelsserie! Det är därför Cupen finns, älska den istället.
Örebro Arna-Tovic
2015-03-14 10:41
//Örebro Center

Jag tror inte att slutspel är en nödvändighet för att någonting ska vara populärt. Se bara på Svenska Cupen. Det är ett slutspel men inte är det något vidare drag för det. VM och CL är 2 enormt starka varumärken, precis som PL, vilket skapar ett intresse.

I de amerikanska ligorna (NFL, NBA, MLS, MLB, NHL, etc.) är grundserien bara en transportsträcka för hälften av lagen. Dötrist om du frågar mig. Då ser jag hellre att det laget som varit bäst under längst tid vinner.
Malmö FF Skåne40
2015-03-14 10:32
@either/or:

Du får kalla det raljera om du vill.
1999 åkte MFF ur allsvenskan för första gången sen 1936.
Då hade Nerikes allehanda en kulturchef som tyckte det skulle bli skönt att slippa "de skånska svinen"
Vad kallar man sånt? Rasism?
Corvus Corax
2015-03-14 10:31
either/or

Jag vill gärna se att MFF dominerar, det tvingar andra lag att bli bättre. Ska MFF bli bättre måste andra lag i sin tur bli bättre. Det kallas utveckling men någon måste kasta tärningen och nu var det vi. Danmark har haft 3 lag i CL de senaste 10 åren och ett antal i EL.

Raljerar?

Jag vill kunna ta en örebroare i hand efter en säsong och erkänna mig besegrad över att de var det bättre laget sett över hela säsongen. Jag vill inte göra samma sak om förbundet har trixat med förutsättningarna och gjort tävlingsformen oförutsägbar för något egen på hittat argument om underhållningsvärde till förmån för det sportsliga. Ett underhållningsvärde som inte har några belägg alls för att det skulle bli roligare.

Är det något supportrar till andra lag ska vara oroliga för och lägga sin energi på så är det sin egen förening för det är där dom verkligen kan påverka och få till en förändring.
Corvus Corax
2015-03-14 10:16
Örebro Center

Bäst när det gäller rymmer så mycket yttre faktorer, domaren får inte göra misstag, solen får inte vara i ögonen på målvakten i ena halvleken men borta lagom till andra, "fel" gubbe är avstängd, 2 är sjuka.

minatankar (för sm-guld)

"Får se hur det går" ja blir vi tillräckligt bra så är det dags att sätta in åtgärder för att de 15 andra lagen ska ha en chans. De andra ska inte behöva bli bättre.

Ja tänk "om", glöm inte att vi tog oss dit där vi är idag med samma förutsättningar som alla andra. Kan vi så kan andra, det lag som får ihop ett lika bra som vårt 2014 har en hygglig chans(med bra lottning) att ta sig till CL.

För handlar det inte lika mycket om att andra lag ska bli bättre, inte att försöka göra serien jämndålig och göra serien/cupen mer oförutsägbar. Kul att komma 5:a och lyfta pokalen och veta att det finns 4 andra lag som är bättre.

Bryta sig ur? Fotboll är inte Hockey, Uefa tillåter inte lag att bryta sig ur, de förlorar sitt existensberättigande då, allting suddas ut. Undantag finns exempelvis Cardiff/Swansea som spelar i PL trots de är från Wales. En utbrytarliga skulle aldrig kunna spela Europaspel eftersom de cuperna är arrangerade av Uefa där SvFF sedan är anslutna till.

Det hade varit den ultimata tillfredsställelsen, lag bryter sig ut och får spela inofficiella matcher som inte gäller någonting. De får inte en spänn från SvFF d.v.s. de 22-28 miljoner kr som ett allsvenskt lag får varje år. De hade skickat sig själva 100 år tillbaka i tiden.

Nu ska jag inte vara sådan tycker vi ska köpa medaljer med choklad inuti för en del av CL-pengarna och dela ut efter varje match till Tina Turners Simply the best. Sen får dom klubbarna som strävar framåt göra det utan att det finns ett förbund som motverkar det med konstiga reformer.
Örebro Sparkabolleninimål
2015-03-14 09:58
Tror ni Oscar står idag eller fortsätter de turas om? Borde ändå vara Oscar idag tycker jag.
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro either/or
2015-03-14 09:54
Corvus Corax, Skåne40 // Trevligt med supportrar från andra klubbar som vill vara här på forumet och diskutera tycker jag. Tror faktiskt det var ganska många ÖSK-supportrar som höll nån tumme eller två för er i CL. Jag som bor i Malmö drogs verkligen med i den positiva stämningen som era framgångar drog in över staden. Däremot tycker jag inte det är klädsamt i den position ni är att raljera över om det finns vissa av de som håller på andra klubbar som kan se med viss oro på att MFF kan komma att prenumerera på mästartiteln närmaste åren. Jag tycker som jag skrev tidigare att det är alldeles för tidigt att sia om vad en sådan utveckling skulle innebära för allsvenskan i stort, och jag är inte ens säker på att det kommer bli så att MFF kommer dominera i flera år. Men jag har ändå förståelse för de som är oroliga för det. Jag förstår så klart att man som MFF-are främst (eller enbart) bryr sig om hur det går för MFF, men lite förståelse för att andra supportrar inte har det fokuset kanske man ändå kan kräva.
Örebro minatankar (för sm-guld)
2015-03-14 09:16
Namn: Corvus Corax
Sänt: 2015-03-14 08:49
//

Jag känner Svartvitt forever ganska väl och kan lova dig att han inte vill ha några kommunistiska inslag eller vill MFF illa.

Både hans, mina och andras tankar handlar om helheten, det bästa för svensk fotboll och det innefattar naturligtvis i hög grad även MFF.

Håller med dig att man kan avvakta ett par år hur det går. Men tänk om MFF får ytterligare några hundra miljoner genom deltagande i CL, kommer då övriga klubbar inom överskådlig tid kunna konkurrera? Och vad skulle MFF vinna på det?

Jag tror att en sådan utveckling kan sluta med att klubbar inom bl a fotboll och ishockey skulle kunna bryta sig ur de inhemska ligorna och tillsammans med andra klubblag bilda helt kommersiella och internationella ligor med de för- och nackdelar det skulle innebära.
2015-03-14 09:09
Namn: either/or
Sänt: 2015-03-14 08:30 Ändrat: 2015-03-14 08:34:56
//

Du skriver många intressanta inlägg!
Malmö FF Skåne40
2015-03-14 08:55
@Corvus Corax:

Men det är ju så det svenska konungariket styrs. De som drar in bannlyses. Dom som tär belönas.
Örebro Center
2015-03-14 08:52
@Corvus Corax:
I ett slutspel ska vi ska kora det laget som kan vara bäst när det gäller. Precis som vi kan kora en världmästare på samma premisser (eller en silvermedaljör som 1994. Ett slutspel som det talas om än i dag. För inte var det grundserien vi minns). Eller varför inte CL-mästare? För jävligt att man kan vinna CL ifall man bara råkat haft en formtopp? Men du kan vara lugn - Allsvenskan kommer förmodligen se likadan ut i 100 år till :0) ps - Hoppas ni får upp ett hockeylag nu kvalet - Lycka till
Corvus Corax
2015-03-14 08:49
Svartvitt forever

Först måste jag påpeka, publiksiffrorna har gått upp inte ner. Allsvenskan har 5-6 lag som drar 10 000+ eller strax under vilket vi är ensamma om i Norden. Vad som avgör är ganska mycket vilka som är uppe. Hammarby ersätter BP, Sundsvall ersätter Mjällby. Mycket talar för ett rekordår 2015. Hockeyn däremot ser ut att tappa för andra året i rad.

Sen angående serie VS slutspel, vad är det "vi" ska kora varje år, det bästa laget eller laget som hade en tillfällig formtopp? eller där domaren i en enskild match hittat ett rött kort för det andra laget och just för att det är cup hänger hela säsongen på det. Hockeyn ändrade bäst av 5 till bäst av 7 för att de insåg den sportsliga orättvisan(också fler hemmamatcher) Ska de allsvenska lagen också spela bäst av 7 eller allt ska avgöras på 1-2 matcher i ett cupformat?

Ska vi skicka ut 8:an Åtvidaberg i CL-kvalet för att med en kort formtopp och stolpe in året och något avgörande domslut med sig?

Att efterapa en sport som har Cheerleaders, powerbreaks, amerikanska "efternamn", derbygrupper, måljinglar, lasershow, pyroteknik/rök i spelargången, klappor, där "stå upp" för laget är att ge sig på någon och försöka skada honom.

Hockeyn är körd, det finns ingen sport med så lite sport i som hockeyn.

Sen vadå 2 man på varje position? Vi har väl stöttespelare som alla andra. Vi har inga ersättare till Rosenberg, Molins, Eikrem, Olsen och nu när Sana är borta ska 2 talanger spela varsin halvlek. Vi har just nu 19 spelare i truppen, färre än de flesta andra allsvenska lagen.

Låt oss säga att MFF dominerar några år framöver, är det per automatik dåligt? Rosenborg gjorde det ett tag, nu gör dom inte det mer och hur är norska ligan idag? Då kunde ligan locka till sig bra spelare till flera lag. FCK har betydligt större resurser än vad vi har, de dominerar knappast. Tvärtom har 2 andra danska lag spelat CL.

Sen vet jag inte heller varför lag som gjort det bra ska straffas för att alla andra är "dåliga".

Kommunistiska tankegångar.

Varför inte utesluta MFF eller tvinga oss dela ut pengarna jämt till övriga lag?
Örebro Center
2015-03-14 08:38
@either/or Jag håller inte med dig så tillsvida att slutspelet inte var lyckat. Det var väldigt mycket folk på ÖSK:s match och det var verkligen en snackis på stan inför matchen. Jag är gammal nog att komma ihåg det. Det var kanske inte mer publik totalt sett under säsongen men om jag minns rätt så krisade fotbollen generellt vilket bla ledde till denna förändring. Och känslan då var att det knappast var så att slutspelet i sig inte ledde till publik. Tvärt om. Jag kommer ihåg hur trångt det var på Vallen även om jag inte vet om det var fullsatt. Jag stod och det var verkligen packat. Ett slutspel hypar verkligen ett intresse och ger massa extraklirr till klubbarna. För att inte tala om vad den extra publiciteten är värd. Hade BA tagit 10 000 skulle ÖHK fylla upp till sista plats minst 4 hemmamatcher bara i kvartsfinalerna. Ta VM i fotboll som är världen största turnering. Hur intressant skulle den vara utan ett slutspel? Om man inte kör en världsserie där lagen spelar 6-8 matcher per år och serien skulle vara färdigspelad efter 4 år :0) Även om VM är en turnering så är det i slutspelet världen börjar koka Edit: Däremot var mästerskapsserie/nedflyttningsserien ett riktigt fiasko och ogillades av alla
Örebro either/or
2015-03-14 08:30
@Svartvitt forever:
Slutspel har prövats tidigare inom allsvensk fotboll och det gav inget positivt. Under perioden 1982-1992 hade man ju slutspel/mästerskapsserie. Under samma period var det riktigt usla publiksiffrorna. Sedan gick ju publiksiffrorna oftast sakta uppåt för att nå topparna med publiksnitt över 10 000 åskådare 2002, 2003 och 2007. Då var det rak serie. Så det finns inget historiskt som tyder på att ett slutspel har en positiv inverkan på publiksiffrorna. Jag personligen är starkt emot det både av sportsliga grunder och på grund av att en rak serie alltid, förutom det korta avbrottet, har varit den naturliga uppbyggnaden av serien. Även i Europa i övrigt så är det raka serier. Fotbollen är vår mest traditionsrika lagsport och då ska förändringar göras varsamt och vara väl förankrade bland klubbar och supportrar. Tror ytterst få inom "fotbollsfamiljen" är intresserade av att experimentera med ett slutspel igen. Det du beskriver som ett intresse på "yreselnivå" för hockey i flera städer är ju inte heller korrekt. Endast 3 av 11 lag som spelade i SHL förra säsongen har ökat sitt publiksnitt denna säsong: http://www.hockeysverige.se/robert-pettersson/2015/03/06/sa-mycket-har-shl-lagen-tappatokat-i-publiksnitt-mot-ifjol/ Kanske lätt att uppleva det som att det är ett superintresse för hockeyn när man bor i Örebro där ÖHK blivit "poplaget" just nu, men över landet så visar alltså inte publiksiffrorna att SHL är en särskilt het serie. I Örebro kan det dock självklart bli ett stort problem för ÖSK om ÖHK känns hetare och drar till sig majoriteten av sponsorer. Sen har du rätt i att intresset för allsvenskan kan påverkas negativt om vi har ett MFF som kommer totaldominera serien i flera år men jag tycker det är för tidigt att sia om. Resultatet i den här undersökningen gjorde mig glad: http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/sverige/article20460340.ab Den visar att allsvenskan är den absolut mest populära fotbollsserien i Sverige. Kan tyckas självklart för oss allsvenskan-nördar men jag tror att det stora hotet mot intresset för allsvenskan är att yngre personer ofta ser sig som supportrar till Barcelona, Real Madrid, Chelsea osv, och inte följer vår egen serie lika mycket. Resultatet i undersökningen visar dock att det kanske inte är så illa ändå! Har en go känsla inför dagens match. Hoppas verkligen på vinst och tror att det kan bli en fin match mellan två lag som vill spela boll!
Örebro Center
2015-03-14 08:28
@Svartvitt forever:
Jag har varit av samma uppfattning i många år men trodde jag var ensam då jag aldrig har mött någon som hållt med. Vi har faktiskt haft slutspel i AS och jag tror vi mötte IFK G i kvarten och åkte ur. Vi hade 1-0 hemma när Dala gör en vansinnig bakåtpassning och de kvitterar. I returen på Ullevi fick vi två tveksamma straffar mot oss av en domare som inte förstod att det var slutspel detta och inte ville att det skulle spelas om det. Hur som helst, det kokade fotboll i stan in för kvartsfinalen så du har helt rätt att ett slutspel hypar intresset. Dessutom ger det extramatcher med all vad det betyder för ekonomin. Men tyvärr är fotbollen alldeles för konservativ generellt sett och en dylika förändring skulle vara svårt att få till
2015-03-14 08:15
Namn: Svartvitt forever
Sänt: 2015-03-14 06:52 Ändrat: 2015-03-14 06:54:23
//

Det du skriver är onekligen intressant. Samtidigt tar du upp något som är komplicerat och där det finns för- och nackdelar.

Sambandet mellan ekonomi och sportsliga framgångar över tiden är vetenskapligt bevisat. Nu har MFF flera hundra miljoner både i omsättning och i eget kapital, att jämföra med t ex ÖSK som har 50 mkr i omsättning och inte ens 5 mkr i eget kapital. Och det finns många allsvenska klubbar som inte kommer upp i de siffrorna.

I den internationella konkurrensen är det naturligtvis bra att Sverige kan få fram ett konkurrenskraftigt lag på klubbnivå. För det inhemska intresset runt om i landet är det emellertid över tiden tveksamt om det är positivt när en enda klubb dominerar och kommer att dominera år efter år.

Jag får massor av tankar och idéer när jag tänker på detta. Tror det skulle behövas en ordentlig debatt i Sverige, inte bara inom den formella fotbollsorganisationen, dvs SvFF och SEF, utan också ute bland klubbarna.

Saknar sådana debatter i regi av ÖSK. De förs naturligtvis till och från på möten i Stockholm och säkert i ÖSKs styrelse, men i en medlemsbaserad verksamhet borde den föras också på särskilda medlemsmöten och på andra sätt.

Detta är en av de viktigaste frågorna som finns i svensk fotboll tillsammans med hur man kan optimera talangverksamheten, frågan om fotbollssäsongen ska börja på våren eller hösten och huliganproblematiken.

Malmö FF Skåne40
2015-03-14 08:02
1985-1989 vann MFF allsvenskan fem år i rad, då infördes ett slutspel.
1990-1994 vann IFK Göteborg allsvenskan fem år i rad, då slopades slutspelet.
Är detta någon form av LEX Malmö FF?
Malmö FF Skåne40
2015-03-14 07:56
@Svartvitt forever:

I Allsvenskan 2015 står nu alla lag på noll poäng. Alla lag har samma sportsliga chans.
Örebro Svartvitt forever
2015-03-14 06:52
Jag anser det inte helt otroligt att vi kan chocka MFF i dag. Hur ofta har vi inte knockat "storlag" med nyckelspelare borta? Men märk väl ordvalet, "chocka", för det är klart att MFF är storfavoriter i matchen liksom till hela Allvenskan. Det är just i cupform som "mindre" lag kan lyfta sig och spela över sin förmåga ett en eller ett par matcher, minns fortfarande Sunderlands osannolika seger i FA-cupfinalen mot Leeds som dominerade engelsk fotboll i början av 70-talet. Men i en rak matchserie över ett helt år måste ekonomi, bredd och spetskompetens på varje position få utslag. MFF har pengar nog att ha en eller två spelare med i princip samma kompetens att slänga in på varje position, medan t ex ÖSK är hårt handikappade när en nyckelspelare som Crespo går sönder. Med Crespo hel så kan vi i dag ställa upp en matchelva som ingjuter respekt i varje motståndare i Allsvenskan. Men under en hel säsong vet vi att det kommer skador och givetvis avstängningar, vilket oundvikligen kommer att få utslag. Och så är det med i princip alla lag utom MFF, och en bit efter dem kommer AIK och möjligen något mer lag. Därför är jag pessimistisk för den allsvenska fotbollens framtid det närmaste årtiondet åtminstone. MFF kommer att dominera Allsvenskan, och seriesegern kommer att vara avgjord någon månad i förväg. Därför tror jag tyvärr att publiksiffrorna kommer att fortsätta minska. Jag anser att en rak matchserie är det mest sportsliga sättet att utse en vinnare, men det är sedan inte samma sak som det sätt som skapar mest publikintresse. Se på hockeyn, där nu febern nått yrselnivä i Örebro och i en rad andra städer i Sverige. Skellefteå är där lika överlägsna i grundserien som MFF i fotbollen, men även om de vunnit två år i rad så är förutsättningarna helt nya varje slutspel, och de har i princip fått väldigt lite betalt för sin överlägsenhet över en hel säsong utan kan åka ut i slutspelet mot en hungrigare motståndare. Den här spelformen har också visat sig helt rätt väg för att skapa publikintresse. Därför tror jag att en slutspelsform är enda sättet att rädda Allsvenskan. Tänk er kampen kring strecken som nu pågått/pågår, och där åtta lag plötsligt står med samma chans, även lag som harvat under stora delar av säsongen. Det mest sportsliga? Nej. Men kanske den enda vägen.
Malmö FF Husie
2015-03-13 23:56
Väl mött imorgon!
Malmö FF Banjo
2015-03-13 23:55
Hur många blir ni imorgon?
Örebro Bastard on Parade
2015-03-13 22:42
Morgondagens matchtröja ser ovanligt snygg ut för att vara en ÖSK-tröja. Jag tycker att det blir mycket snyggare när man anpassar sponsorernas loggor så som ÖSK har gjort till Cup-tröjorna. Snyggt gjort, ÖSK!
Örebro Karlstruum
2015-03-13 22:29
Minatankar: Absolut, så jag också ser på det hela om det blir den elvan. Men Dajje ska först klara av defensiven mot peruanen och Berget, deras bästa kant av de tre halvlekar jag har sett MFF hittills i år. Men där kanske RÅP får gå ner och täcka upp för Dajje och Nordmark hjälper till i mitten i samspråk med Nordin. Men jag tycker isf att vi ska ändra kant på DG och Nordmark och köra DG på högerkanten. För jag anser fortfarande att det är på deras vänsterkant vi ska kontra på och då behövs det mer än en gubbe där. DG och Dajje på samma kant, swoooosch, snabbare än X2000. Sen kan Nordmark ha samma uppgifter men med utgång från vänster. Då får vi ändå en mer bolltrygg/bollhållande mittfältare i startuppställning men vi kan kontra starkt på deras kant som har sämst defensiv. För jag håller Tinnerholm på snäppet under landslagsklass för stunden.
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro Pedretti
2015-03-13 21:54
@Gnell Strömberg (alla heter Daniel i Örebro):

Skönt!
Örebro Gnell Strömberg (alla heter Daniel i Örebro)
2015-03-13 21:52
@Pedretti:

SVTPlay
Örebro Pedretti
2015-03-13 21:49
Visas matchen någonstans imorgon?
Corvus Corax
2015-03-13 21:49
widemarsh

Vilka behöver inte matchträning så här års?

Den polska U-21 landslagsmannen slåss med den svenska U-21 landslagsmannen om speltid framöver, fördel?

För mig låter det som att vi kommer gå för fullt, vi har ännu inte haft chansen att matchas mot ett annat allsvenskt lag. Kan garantera att MFF går för fullt imorgon.
Örebro Glad
2015-03-13 21:44
Alik ser det nog också som träningsmatch, skulle inte bli förvånad om Rinne står i morgon, hoppas man kan följa matchen från Finland i morgon:)
Postat via SvenskaFans mobilsajt
Örebro widemarsh
2015-03-13 21:22
Malmö ser matchen som en träningsmatch.

"Pawel Cibicki går från start till höger, men ersätts i paus av Simon Kroon. Det är bestämt på förhand, rapporterar Sydsvenskan.

– Båda behöver matchträning på den positionen, säger MFF-tränaren till tidningen."

Hoppas det blir till vår fördel.
2015-03-13 19:30
Jag tror han startar offensivt med både Kalle och Pode på topp och samtidigt defensivt/bollhållande med Nordmark i stället för Yasin. Nordmark kommer då att spela mer i mitten och stärka RÅP och Nordin i bollhållandet. Samtidigt ger det Dajje utrymme att löpa fram och tillbaka på högerkanten. Det är så jag tror Alik väljer att börja matchen, dvs med full styrka i mitten på mittfältet, till vänster på mittfältet och med två toppforwards i mitten på bekostnad av kantspelet till höger där vi har allsvenskans snabbaste och kanske också mest konditionsstarka back. Sedan lär han ha 2-3 alternativ att gå över till beroende på matchutvecklingen.
Annons: