/fotboll/osk/forum/1141.aspx/fotboll/osk/forum/1141.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Hammarby Erik_mannen
2015-03-16 19:52
@Örebro Center:

Kom igen nu, var minst 800 bajare på plats i Ellos-land, Mot er, 2 tim från stan, 2000-2500 st, så minst 7000 totalt, för lite intresse finns det väl för Örebroare att se Bajen.. :) , men nu blev det inte så. :(
Örebro pemo
2015-03-16 16:38
Vad jag har hört av initierade källor så hade Sixten en uppgift. Få till ett vinnande lag. Ingenting om att förädla talanger.

Och det är klart, en sådan propå kanske inte går ut i hela föreningen. Och då uppstår det lätt missförstånd.

Jag tar inte Sixten i något direkt försvar, men han gjorde så att "hela fotbollssverige" talade om undret i Örebro. Och med rätt spelare lyckades han. ;)

Fast å andra sidan har jag också hört från "talanger" hur de blev behandlade.
Men det är ju aldrig ens fel att två träter.

Nu skiter vi i det gamla och hoppas på 2015 som året då ÖSK blev svenska cupmästare.
Örebro Aspen.
2015-03-16 15:53
@D. McGrain:

Bedoya - Sixten var tvungen att börja använda honom efter två mål mot GAIS? på 10 minuter.
Berra - Honom mördade Sixten. Det var Alex som tog hand om honom.
Bassombeng - Sixten och Basse gick inte ihop. Det var Alex som tog hand om honom.
Astvald --??
Almebäck - I honmom fick vi en färdig spelare men med klena luftrör
Örebro TommyS
2015-03-16 15:48
Jag har inte sett något skrivet om Valgardssons skada. Vet någon något? Såg ut som en baksida, det brukar inte vara helt på en vecka?
Örebro D. McGrain
2015-03-16 15:35
Är kluven till s k unga talanger. Ja, de måste få chansen för att utvecklas. Men, samtidigt - är de inte bra nog så ska de inte spela. Då är det bättre att låna in t.ex. en engelsman. Så det är inte helt självklart att utveckla talanger och/eller ge dem speltid.

(Ang. Sixten Boström så utvecklade han väl några av dessa ganska bra...?: Bedoya, Berra, Bassombeng, Astvald, Almebäck)
Örebro Center
2015-03-16 14:40
Om dagens provträning
Örebro Arna-Tovic
2015-03-16 14:13
@pemo:

Han är inte klen eller långsam på något sätt. Bara det att han inte är någon Carlos Strandberg. Vill bara förtydliga ifall någon får fel uppfattning om Lipovac. Många anfallare är rätt snabba (men klena) när de kommer fram. Han är nog lite starkare än genomsnittet men även lite långsammare än medianen.
Örebro minatankar (för sm-guld)
2015-03-16 13:08
Håller med om att ÖSKs unga spelare som är med i utvecklingslag, så långt möjligt bör ges speltid och chanser. Håller också med om att det är bra om nyförvärven går rakt in i startelvan. Tycker också det vore bra om ÖSK hade mer pengar och om Spelarinvest vore mer aktiva. Tror att Alik tycker detsamma. Inte desto mindre är jag övertygad om att han söker både de bästa kort- och långsiktiga lösningarna inom ramen för de möjligheter som står honom till buds.
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro Aspen.
2015-03-16 12:01
Motgångssupportern// Vi kan glömma Sixten när vi har en U21 trupp. Det har vi inte nu och det beror inte på nuvarande tränarstab eller tf sportchef
Örebro Bastard on Parade
2015-03-16 11:34
@Örebro Center:

Fostringen av egna talanger är ett intressant ämne. Jag tror nog alla är överens om att ÖSK har varit otroligt ineffektiva på den fronten under en längre period. Kalle har spelat en del med ÖSK Ungdom, men jag minns inte hur gammal han var när han värvades till ÖSK-organisationen. När kan man ta cred för en spelares utveckling och räkna honom som en egen produkt?

Elfsborg är ju t.ex. aktiva med att värva många yngre spelare från hela landet. Det är många från Örebro-regionen som har flyttat dit. Jag tror kommentatorerna till Elfsborg - Hammarby sade något om att 70% av spelarna i Elfsborgs trupp har spelat i något av ungdomslagen. Det är imponerande om det stämmer, men samtidigt så är det ju enklare att lyfta upp spelare till a-laget om man är aktiva med att värva landets bästa ungdomar.

Kristof Vogel har skrivit lite om värdet på att fostra egna talanger efter att en IFK Göteborg-supporter analyserade deras ungdomsverksamhet. Nu lär ju knappast ÖSK:s ungdomsverksamhet vara i närheten av lika dyr som IFK Göteborgs, men om den fortsätter vara lika ineffektiv så är det kanske värt att fråga sig om vi kan ha en elitsatsning på ungdomar eller ska vi rikta in oss på breddverksamhet? Vi har ju knappt fått betalt för de ungdomar som etablerat sig på elitnivå genom ÖSKs ungdomsverksamhet (Tahiri, Ring, Astvald, Frempong som några exempel).
Örebro Motgångssupportern
2015-03-16 11:06
@Aspen.:

Det är till sommaren tre år sedan Sixten fick lämna. Hur många år till ska vi kunna skylla på honom? Har han förstört fem årskullar med fotbollsspelare i ÖSK???
Örebro TommyS
2015-03-16 11:01
Om Alabi:

Att värva en anfallare från Stokes A-trupp vore fantastiskt. Bojan, Crouch, Walters, Arnautovic, Diouf och Odemwingie skulle alla tillhöra allsvenskans främsta om inte vara dess allra främsta anfallare.

Alabi inte riktigt där, men han är ung och kanske mer lovande än vad hans track record visar. Han inledde sin ligapremiär lovande, kom in mot Hartlepool i league one och reducerade efter 10 minuter (se länk, tidigare nämnt av BoP). Detta var för drygt två år sedan (på min födelsedag) och Alabi var 18 år. Han hade sedan en vår när han satt regelbundet på bänken och oftast (nio gånger) fick komma in och spela sista 15-30 min. Han fick aldrig starta och gjorde inga fler mål.

Tyvärr är det Alabis bästa säsong hittills. Han har sedan lånats av klubbar på en lägre nivå (League Two eller Conference), har spelat ytterst sporadiskt, bara startat en ligamatch och några cupmatcher och inte gjort något mål. Han har inte ens suttit särskilt mycket på bänken så han kan ha varit skadad en del.

I januari provspelade Alabi för De Graafschap i holländska andraligan. De ville ha honom men han ansågs enligt holländsk press för dyr. Den holländske tränaren hävdade att Alibi gjorde en kovändning i förhandlingarnas slutskede, kan vara värt att tänka på.

Så troligen inte gratis och troligen inte färdig att gå in och leverera på en gång. Men han kan likväl vara en mycket intressant spelare. Hoppas det.
Örebro Aspen.
2015-03-16 10:59
Att vi har problem med att slussa in egna ungdomar in i A-lget tror jag beror på Sixtens inte var intressera av att utveckla ungdomar. Det kommer att ta några år innan detta är åtgärdat.
Örebro Aspen.
2015-03-16 10:56
Vitsen med engelsmannen är att han är en spelartyp som liknar Cresto. Dvs en djupledslöpande forward. Det är något vi saknar i Pode, Kalle och Lipovac.

Alex vet nog vad han gör men han har ocksåp ramar att hålla sig inom. Här på forumet kan vi tillåta oss att dröma.
Örebro pemo
2015-03-16 10:54
Minatankar // Ja, ibland är jag snabb. men det är nog mer principen jag är emot. Jag kan bara jämföra med min erfarenhet från Arboga. Där var hockeylaget väldigt lyckosamma ett tag. Men istället för att ge de egna juniorerna chansen hade man avtal med någon elitklubb och fick hit ett antal ( några i alla fall ) 19-åringar, som fick betydligt fler chanser än de egna produkterna. Som tyvärr inte tillförde något extra. Men det var ju i hockeyn det.

Jag är övertygad om att vår ledarstab inte tar hit en kille helt utan kunskap, men ändå. Signalen till de som funderar på att satsa på ÖSK i unga år kan ju få sig en knäpp. Men å andra sidan, en del talanger har ju väldigt svårt att acceptera sin egen begränsning.
Om Lipovac har ett bra skott, men är osnabb och inte så stark......ja, då skall han nog söka sig till lägre divisioner. Fast jag vill gärna se honom ordentligt innan jag dömer ut pojken.

Sen kan man ju fundera på varför jag håller på ÖSK? Är det för att se bra fotboll eller är det för att se grannens grabb i allsvenskan? För mig som utsocknes har faktiskt resultatet större betydelse än var man fått sin uppfostran.

Så då borde jag alltså inte bry mig om man tar hit en engelsman. MEN, då jag själv är ungdomsledare så har jag ändå en viss sympati för de som förädlar de egna talangerna.

Det är inte lätt alla gånger. :)
Örebro Center
2015-03-16 10:09
Jag tycker iofs i princip inte det är fel att värva unga talanger - Tvärt om - Och ligger t ex den här Stoke-killen flera steg före Lipovac eller har en bra potential så kan jag förstå det. Jag kan förstå också att man behöver bredda anfallsbesättningen i nuläget. Det var nog min irritation som i stundens känslor slog igenom att man plockar hit 20 åringar men inte ger sina egna chansen. Men man undrar ju om då har Lipovac på bänken i brist på annat och att det vore schysstare att låta han få utvecklas någon annanstans. Och det ändrar inte heller det faktum att jag upplever att man får alldeles för dåligt betalt för sin och ÖSK ungdoms insatser på U21/U19/U17 även om det förstnämnda mer verkar vara en konstruktion för att få till matcher. Den enda spelare jag kan komma på som kommit upp sedan 2007 och hållt sig kvar någorlunda lång tid är Astvald. Jag vet inte/kommer inte ihåg riktigt turerna runt Kalle Holmberg om han också kom den vägen. Men jag tycker det är för dåligt. För skral skörd s.a.s. Då kan jag ifrågasätta meningen med detta. Då kanske det är bättre att ÖSK ungdom får skaffa sig ett eget A-lag (seniorer) och i första hand skicka yngre spelare dit. Vi hade väl något liknande för ett antal år sedan?
Örebro Arna-Tovic
2015-03-16 08:08
@pemo:

Han var 4:e-anfallare bakom Valmir Berisha (skytteligavinnare), Gustav Engvall och Carlos Strandberg. Inte så lätt att ta en plats med den anfallsbesättningen. Tror han gjorde 1 eller 2 inhopp under turneringen utan att göra några större avtryck.

Lipovac största styrka är hans skott. Vänsterfoten håller hög nivå för en anfallare i hans ålder. Han är dock varken snabb eller stark. Kanske lite långsam för sin ålder, men han har helt OK styrka tror jag.
Örebro Mosås-Mårten
2015-03-16 07:33
dubbel
Örebro Mosås-Mårten
2015-03-16 07:32
@either/or:

Ja, den tidigare lite blyge Rosenberg tycks numera tro att han är Zlatan?
2015-03-15 23:57
Namn: pemo
Sänt: 2015-03-15 22:52

"Att värva en 20-åring från Stoke känns i alla fall het fel. Skall man värva någon som back-up nu, bör det vara en spelare som går direkt in i laget.

Men jag har ju haft fel förr. ;)"

//

Nu är vi där igen med dina snabba slutsater. Förutsätter att Alik & co har koll på detta. Men jag börjar acceptera dina snabba slutsatser om det du inte känner till eftersom du är så duktig på att berätta när du tagit fel och ändrat dig. Så fortsätt du ;-)

Och vad tusan skulle vi ha denna sajt till om vi inte fick tycka till även om det vi inte känner till. Det gör jag ju själv med jämna mellanrum kom jag på hehe
Örebro pemo
2015-03-15 22:52
Funderar på varför Lipovac inte fått chansen, när fler av de som spelade U-17 platsar i allsvenskan. Fast, han var väl aldrig ordinarie i U-17?

Jag tror att han helt enkelt inte är tillräckligt snabb. Sett många talanger som huserar i serie för jämnåriga, men "fastnar" när de möter seniorer.
Svårt, men något måste det vara. Hade han varit tillräckligt bra hade Axén släppt fram honom. Känns som att detta år är den sista chansen för honom att visa något. Nu har jag bara sett hans inhopp, så jag kan inte bedöma hur bra han är. Eller vilken typ av spelare han är.

Att värva en 20-åring från Stoke känns i alla fall het fel. Skall man värva någon som back-up nu, bör det vara en spelare som går direkt in i laget.

Men jag har ju haft fel förr. ;)

För att återgå till frågan om egna juniorer, det är oftast speeden det faller på. Att snabbt förflytta boll och att springa rätt. Fast något år i 1:an är ju inte heller helt fel. Lex Björnqvist.

Och det tyckte jag vara roligt mot MFF. De satte in sin snabbaste ytter på hjöger , i tron att Hagge skulle vara där. Då flyttar Axén över DB och Kroon fick sig en match i löpningarna. Samtidigt som Hagges rutin kommer mer till sin rätt på höger.

Men den matchen är historia nu. Inga nya skador till söndag om jag får önska.
får jag det? :)
Örebro TommyS
2015-03-15 21:14
@Bastard on Parade:

Tack för detta. Hopplös dålig interöversättning från franska men rekvisitet som det känns att man kan spela med i artikel 18ter 1. är "a player". Utan att gå in på detaljer kan jag tänka mig lösningar med SI eller annan finansiär där avkastningen inte är bunden till försäljningen av en viss spelare. Värt att fundera på
Örebro Arna-Tovic
2015-03-15 20:57
Byter ämne nu.

Hittade denna intervju publicerad den 11 mars av Sierra Leones fotbollsförbund (?):

“Am disappointed because the doctor can’t tell me what the thing is since my scan on the 5th of March, and just said to me I have a lower body injury and will be out for at least four weeks,” Kamara stated.

Kamara, 22, who is hopeful to return as soon as possible added, “Hopefully it will not be longer than four weeks, of course, you do not want to be hurt, and it’s really sad towards the start of the season.

Nu står det iofs minst 4 veckor, men det ska tydligen ha sagts den 5:e mars.
Norrköping: 5 april
Göteborg: 8 april
Falkenberg: 12 april
Sundsvall: 20 april
AIK: 26 april
Hammarby: 30 april

En comeback innan match 4 borde knappast vara omöjlig. Kanske tidigare än så, om man har lite flyt.
Örebro Center
2015-03-15 20:46
@Bastard on Parade:
Skulle gissa på runt 1500-2000. Hade det varit Bajen så kanske upp emot 3-4000
Örebro Center
2015-03-15 20:31
.
Örebro Bastard on Parade
2015-03-15 20:23
@Arna-Tovic:

Jag tror absolut inte att vi skulle klara av att få 10 000 till vallen ens med gratis inträde. Intresset för både Svenska Cupen och ÖSK är tyvärr lågt. Däremot så skulle väl något sådant behövas redan i seminfinalen för att få ett bra intresse till en eventuell bortamatch i finalen. Gratis inträde + marknadsföring skulle ju ge mer exponering till sponsorerna och kanske bidra till ökat intresse inför Allsvenskan så jag lyfter bara fram det som ett alternativ.

2011 var det 2 754 i publiken till semifinalen. Det känns väl tveksamt att det blir mer än så mot Elfsborg om inte ÖSK lyckas med någon magisk marknadsföringskampanj. Tyvärr.
Örebro Arna-Tovic
2015-03-15 20:11
@Bastard on Parade:

10 000 är en fantasisiffra. Inte en chans att det kommer så många, ens med gratis inträde. 5000 skulle vara grymt bra sett till hur det sett ut under de andra matcherna. Visst, 2000 blir det nog, men hur mycket mer än så det blir är svårt att säga.
2015-03-15 19:41
@Bastard on Parade:

Håller med dig om att det borde vara fler supportrar på ÖSKs tränings- och cupmatcher och naturligtvis även på seriematcherna. Samtidigt var det inte många i Malmö i lördags trots att det är en så mycket större stad och de dessutom är svenska mästare och har en stor supporterskara.

Jag tycker ÖSK omgående endera ska bygga en plattform för TV-kameror på
södra läktaren eller spela in bilder från den sida och lämna över till TV-bolagen på ett USB-minne och be dem klippa in publikbilder på norra läktaren i sändningar.
Örebro Bastard on Parade
2015-03-15 18:49
Jag hoppas att det kommer mycket folk till semifinalen. ÖSK har ett utmärkt tillfälle att göra fin reklam inför den kommande säsongen i Allsvenskan dessutom. 1031 var en patetisk publiksiffra mot Gefle.

Jag hoppas att ÖSK behandlar matchen som en match i Allsvenskan genom att ha samtliga läktarsektioner öppna och bra service. Det krävs reklam för matchen, även om en semifinal borde locka lite folk per automatik. Kubanerna har börjat göra reklam för matchen på sociala medier.

Jag funderar lite på om gratis inträde eller en symbolisk summa vore något? Det skulle ge fin inramning till matchen och vara bra reklam för den kommande säsongen. Får vi 10 000 till en semifinal så är det ju dessutom enklare att haussa intresset inför en eventuell final om ÖSK gör sitt på planen nästa söndag.

Annars skulle det se lite bättre ut om man i alla fall flyttar klacken till mitten-sektionen på södra. Det skulle ju se löjligt ut att visa en tom läktare i TV i en semifinal. På så sätt skulle klacken dessutom få riktigt bra platser.
Elfsborg Bud Tucker
2015-03-15 18:03
@rirobban:

Jag är ju gammal nog att minnas Örebrospöket men efter att ni lagt in konstgräs 2003 ser det inte alltför dåligt ut:

2014-10-05 15:00 Örebro SK - IF Elfsborg 5-1
2012-04-23 19:05 Örebro SK - IF Elfsborg 0-2
2011-07-03 16:30 Örebro SK - IF Elfsborg 0-3
2010-07-26 19:00 Örebro SK - IF Elfsborg 3-0
2009-04-10 15:00 Örebro SK - IF Elfsborg 0-1
2008-08-24 18:00 Örebro SK - IF Elfsborg 2-0
2007-04-17 19:00 Örebro SK - IF Elfsborg 1-1
2004-08-22 17:00 Örebro SK - IF Elfsborg 2-2
2003-05-12 19:00 Örebro SK - IF Elfsborg 2-1

ÖSK 9 4 2 3 15-11 14
IFE 9 3 2 4 11-15 11

Bortser man från bottennappet förra året (en dålig vana vi skaffat oss senaste åren - hänt mot ÅFF och Peking bl a) så har det varit hyfsat jämt mellan ÖSK och Elfsborg i Örebro.

Elfsborg har sett starka ut hittills i cupen mot svagare motstånd så för mig blir matchen mot er en första värdemätare på hur bra vi egentligen är. Givetvis hoppas jag på vinst eftersom det behövs för Europaspel. Men ett lag som vinner borta mot MFF lär inte vara lättslaget.
Annons: