/fotboll/osk/forum/1131.aspx/fotboll/osk/forum/1131.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Sparkabolleninimål
2015-03-27 16:01
Tycker att det är lite väl att klaga på örebroarnas givmildhet... Klubben är inte i kris, då hade situationen varit annorlunda. Många av de största supportrarna har pungat ut runt 5000kr den här månaden eller förra för årskort. Det är mycket pengar och när klubben inte är i kris, så tycker jag inte man kan begära att folk ska skänka. Snyggt skött från ÖSKs sida iallafall.
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro TommyS
2015-03-27 15:45
Dubblade nyss tidigare bidrag från mig på insamlingssidan. Dags för ett sista ryck nu. Vad gör vi för att bli fler?
Örebro pemo
2015-03-27 14:59
Angående lag ute i periferin. En gång fick jag lära mig, att om man la en linjal och drog ett streck mellan Stockholm och Göteborg så var det bara Örebro som hamnade på den norra sidan. Nu med 16 lag så har det utökats till Sundsvall och Gefle. Men det betyder att 13 lag finns i en ganska liten del av landet.
Och så är det ju bara 20 mil till Stockholm och 12 till Norrköping.
Örebro jappel
2015-03-27 14:17
@Darum müssen wir reden:

Tror dock att läget att hoppas på att få in mer allmosor just nu är ganska dåligt valt. Jag hade hellre sett att man focuserat på att fylla läktarna och att sälja årskorten!! Det är en viktigare uppgift, har man väl fått in årskortskunder kan man arbeta tillsammans med dessa under hela året!! viktigt dock att dom inte känner sig ner tjatade heller.
Årskort och gåvor samma månad är absolut att gapa efter lite för mycket om ni frågar mig.
Hellre då att Spelarinvest går in med pengar på något sätt. (är det bara fråga om ca 500000 borde Spelarinvest våga satsa (även om man senare kanske tvingas ge bort spelaren till ÖSK eller annat scenario där dessa pengar försvinner)
Jag offrar gärna 10% av mitt kapital där, tror de flesta småspararna resonerar likadant. (jag riskerar visserligen gärna 100%, då jag investerade för att rädda ÖSK, men det är en annan femma, för där skiljer det sig nog en del åt mellan medlemmarna)
Örebro jappel
2015-03-27 14:00
@Stoonken:

Det är nog mycket psykologi bakom en lyckad hause av ett fotbollslag, men alla vill vara med om man lyckas med att höja intresset till skyarna, ÖSK har lång väg att vandra och mycket att lära/förbättra, men gemensamt borde vi kunna bygga upp förväntningar, drömmar och tradition att följa laget på plats LIVE.
Räknaren för antal sålda årskort tror jag är en viktig del i en sådan hause, men det måste hanteras rätt. Ska man köpa tidigt måste man antingen övertygas att det gynnar laget man älskar så mycket att man gör det med glädje två månader innan säsongstart. eller så måste man motiveras att köpa, och då är det viktigt att man känner att man är med och åstadkommer något som supporter.
Räknaren måste ändra sig varje gång man loggar in. Bättre att tjuvhålla på 2-300 sålda, som kan portioneras ut under perioder då det inte sker något sälj alls.Varje dag ska räknaren öka. Uppmaningar om att stötta laget och fylla läktaren, för att ge ÖSK bättre ekonomiska möjligheter.

En annan sak som jag reagerat på är när man ska in och boka biljetter online, borde det markeras som ont om platser bra mycket tidigare.
Borde bli orange/gult så snart 2/3 av platserna är bokade, som det är nu blir det inte gult förrän det är helt omöjligt att få platser ihop....Både Göteborg och Bajern hemma börjar det blir ont om platser. men ändå är det bara en eller två sektioner som markerats gula (ingen röd!!) då är det ändå bara ströplatser kvar på vissa av dessa!! Det står inte heller något i tidningarna om att det nästan är fullt på sittplats till dessa matcher, sådan information kan ytterligare skynda på försäljningen.
Örebro Darum müssen wir reden
2015-03-27 13:53
@Motgångssupportern:
Allt har två sidor. Om du tycker det är illa att kalla snåla närkingar för snåla närkingar så kan vi väl säga så här: "Vad snälla och generösa supporters till icke-ÖSK lag är" Jag antar resten av Sverige också ser på film, eller...? De borde de ju inte enligt din logik. Ändå finns pengar i börserna för att i större utsträckning stödja bygdens lag. Sen är ju frågan vilken passion "Masdjävlar", "Äta, sova, dö" och "Fucking Åmål" skapar som gör att de kan sälja halsdukar, tandborstar, kepsar etc med sina loggor på.
Örebro Roswall
2015-03-27 13:42
Sen ska också sägas att åtminstone en klumpsumma (matchintäkterna mot Forward) har många bidragesgivare bakom sig.
Örebro Motgångssupportern
2015-03-27 13:38
@Darum müssen wir reden:

Nåja, så mycket säger det inte om snålnärkingarna. Att betala för biljetten är ju det vanliga sättet att göra rätt för sig. Att kalla folk för medgångssupportrar för att de inte vill skänka extra pengar är ganska magstarkt.

Jämför med en biofilm. Skulle du betala några tusen extra till en filmproducent för att de skulle ha råd med en bättre skådespelare? Och därefter betala biljettpriset för att se filmen? Knappast va...
Örebro Osvaldo
2015-03-27 13:31
Schweiz har gått framåt, Danmark bakåt. Men jag tror inte att det med säkerhet går att koppla det till tolv-lagsliga. Ett argument är att Sverige är glesbefolkat så publikunderlaget blir mer utspritt än i övriga Europa. Det stämmer till viss del, men hur många allsvenska lag spelar i Orsa Finnmark? De flesta lag i dagens allsvenska befinner sig i, med svenska mått, tätbefolkade områden. I storstadsregioner, i eller i närhet av mellanstora städer. Dock finns det stor potential i Mälardalen, som har cirka hälften av sveriges befolkning, men bara fyra allsvenska lag. Varav tre i Stockholm. Med en 18-lagsserie finns det större möjligheter för lag från anda städer att på sikt etablera sig i allsvenskan. Uppsala, Eskilstuna eller Västerås (hemska tanke).
Benny Böckling
2015-03-27 13:21
Antar att RÅP och Gerzic får vila?
Örebro pemo
2015-03-27 13:16
Har inte så stor koll på Schweiz, men Danmark har ju också bara tolv lag. Och där er det ett lag som dragit ifrån rejält och två som ligger "toksist". Är det så mycket bättre? Nu är ju Danmark ett litet land så de får kanske inte ihop till 16 lag.

Örebro Darum müssen wir reden
2015-03-27 11:57
@widemarsh:
Det är inte 277 personer. Det är 277 insättningar. Det är ganska många personer som satt in vid två eller fler tillfällen, så antalet personer är betydligt lägre, kanske till och med under 200 stycken. Ja, du har rätt. Det är botten. Örebroarna är verkligen inte särskilt intresserade av sitt lag. Rena medgångssupportrar många av dem. Var det inte någon som hade kollat på hur mycket pengar som klubben fått in från sponsring resp publik/kiosk/souvernirer och andra pengar från allmänheten och att ÖSK hade mer sponsiorpengar än lag i mitten av allsvenskan generellt men betydligt mindre än snittet när det gäller pengar från publik och supportar? Jag tycker det säger det mesta om snålnärkingarna, Gratis ska det va'! Fråga inte vad ÖSK kan göra för dig utan vad du kan göra för ÖSK.
Örebro minatankar (för sm-guld)
2015-03-27 11:51
@widemarsh:

Håller med dig eftersom flertalet av de tiotusentals supportrarna nås av ÖSKs budskap via hem- och facebooksidor. Om ytterligare 1.000 supportrar satsar 150 kr vardera, når vi det totala insamlingsmålet på en halv miljon.

Nu är det sammanlagt 277 supportrar som i snitt satsat 1.285 kr. Skulle ytterligare 1.000 supportrar göra det, skulle klubben få in ytterligare nästan 1,3 mkr, vilket skulle vara mycket värdefullt.

Örebro Osvaldo
2015-03-27 11:32
Hur jag än vrider och vänder på det kan jag inte begripa varför en 12-lagsserie skulle vara gynnsam för talangutvecklingen. Tror att motiven skiljer sig från argumenten. Klubbarna har ekonomiska skäl, färre småortslag betyder fler stormatcher vilket ger mer inkomster, samt att färre ska dela på tv-potten. Är inte helt övertygad om att fler stormatcher per automatik ger mer publik, tror att det finns ett antal matcher som kommer degraderas till något i serielunken. För att skapa mer trogen publik handlar det mer om att tänka till kring matchdagen snarare än att försöka skapa superderbyn varje match. Mats Gren tjatar om hur bra det blev i Schweiz (påminner en hel del om "på Bali" i Masjävlar). Det finns så många faktorer som spelar in att det är direkt intellektuellt ohederligt att tillskriva framgångarna på serieomläggningen. Förbundets skäl är jag inte lika säker på. Tror att det till viss del kan handla om att gubbarna där, på ett personligt plan, vill komma närmre finrummet. Och årets historiskt svaga superetta kan vara ett argument för att på så vis stärka andradivisionen.
Örebro widemarsh
2015-03-27 11:29
Ser att insamlingen fick ett rejält uppsving av cupfinalplatsen, hela 800 kr har kommit in sedan vi slog ut Elfsborg. Magiskt...

ÖSK har varit väldigt tydliga med att det saknas pengar för att ta in fler spelare av lite högre klass. Därför tycker jag det är tråkigt att endast 277 av klubbens tiotusentals supportrar väljer att stötta klubben ekonomiskt för att kunna stärka den tunna truppen.
Örebro Stoonken
2015-03-27 11:12
Är det någon som har en aning om varför man har tagit bort den popup med antal sålda säsongsabonnemang från hemsidan? Går försäljning trögt?

Kan det vara så att ÖSK kommer att presentera en klassvärvning i nästa vecka... HOPPAS!

2015-03-27 10:53
Under alla tider har det pågått en diskussion ute i fotbollsföreningarna om, hur och när man ska börja toppa ungdomslag.

På motsvarande sätt lär det ständigt pågå en debatt där de bästa föreningarna ofta vill ha spets i Sverige och landslaget och då tror att en serie med färre lag främjar detta, medan de mindre föreningarna mer tänker på att publiken och talangerna ute i landet ska prioriteras.

SvFF upplever jag ibland som en vindflöjel i dessa sammanhang medan de andra gånger intar en lyssnande och avvaktande roll till dess att alla har fått yttra sig i frågan.
Örebro pemo
2015-03-27 10:34
Återigen, om man kollar hur det ser ut i de flesta länder så har de en rak 18-20 -lagsserie. Som oftast är väldigt ojämn. Tre - fyra topplag och två-tre bottenlag. Så snacket om att allsvenskan skulle bli bättre med 12 lag är bara nys. Dessutom, hur skall man fördelahemmamatcherna då? Konstgräs fler matcher eller?
Nä, skrota hela den idén. Satsa hellre på spekulativa spelare som drar lite extra folk till matcherna. Antingen väldigt bra eller också några typ Bojan D som alltid hade en åsikt om något.
Örebro Mosås-Mårten
2015-03-27 10:18
@Ansiktet:

Eller snarare kanske två då? En förstärkning innan fönsterstängningen har man pratat om förut, så nu ser det väl ut som att man rentav försöker skaffa utrymme för två?
2015-03-27 07:08
Namn: Arna-Tovic
Sänt: 2015-03-26 18:24
//

Tack för redovisning av spelarbeskrivningar och poäng. Som så mycket annat som skrivs om spelare och klubbar märker den insatta hur dåligt underbyggt det är. Man verkar utgå från teoretisk bakgrund men har dålig grund i verkligheten.

Glömmer aldrig journalisten jag mejlade på Expressen och frågade vad han byggde poängsättningen på att Nordin bara fick en 2:a efter toppmatch där han fick 4 och 5 av alla andra tidningar och varför han satt poäng på en spelare som aldrig spelade matchen. Han berättade då att Expressen inte hade haft någon representant på plats för att se matchen...
Örebro Osvaldo
2015-03-27 01:21
Kollar debatt om 12 lag i allsvenskan. Lars-Christer visar ur urbota obegåvade fotbollsförbundet är, Dan Persson är överraskande puckad även med Dan Persson-mått och Mats Gren lämnas bäst okommenterad. Kan i min värld inte begripa hur man ens kan komma på tanken med ett system där tolv lag möter varandra tre gånger. Om någon kan förklara den bakomliggande mekaniken som utvecklar svensk fotboll skulle jag vara tacksam.

Vill påpeka att jag inte är någon bakåtsträvare, och jag tror att det skulle behövas en rad inkrementella förändringar för att få ut allsvenskans fulla potential.
Örebro KalleTeodor
2015-03-26 18:41
En får alltid ta dessa "biblar" med både en och två nypor salt.
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro Arna-Tovic
2015-03-26 18:33
Intressant att nämna är att Andreas Johansson i IFK Norrköping fick 5+, som back, där han spelade 4 matcher i fjol. Om man går på så få matcher är ju Crespo en 5:a då han gjorde 14 mål på 12 matcher (65 minuter per mål i snitt).

Som en annan jämförelse har Anders Svensson 4+ som mittback. Konsekvent much?
Örebro Arna-Tovic
2015-03-26 18:24
Alhassan Kamara - 4+
Gjorde dundersuccé i fjol och var ett tag inne i ett sanslöst målstim. Hal, svårstoppad och säker när läget dyker upp. Snabb och kraftfull. En rad större klubbar följer "Crespo" noggrant. En högklassig anfallare med Allsvenska mått mätt.

Marcus Pode - 3+
Gjorde en kanonsäsong i fjol, hans bästa någonsin målmässigt. Stänkte in tio baljor från juli och framåt. Har ett tungt skott och har fått ett rejält lyft sedan han kom till Örebro 2013. Fungerar bra ihop med "Crespo". Krånglar inte till det.

Kalle Holmberg - 2+
Gjorde 10 mål i Superettan 2013, i fjol blev det hälften så många i Allsvenskan på sju starter. Trivs bra som inhoppare när motståndarna börjat bli trötta. Skulle behöva lägga på sig några kilon muskler, men jobbar med den biten. Löpvillig.

Christer Lipovac - 1+
Skrev sitt första proffskontrakt som 16-åring. Gjorde Allsvensk debut som 18-åring i fjol och spås en ljus framtid. Snabb, stark och har representerat Sverige på pojklandslagsnivå. Behöver nu ta nästa steg. Kan få en del speltid i år.
Örebro Arna-Tovic
2015-03-26 18:16
Samuel Mensah - 2+
Fick problem med knät i fjol och tvingades till operation. Därför blev det bara ett fåtal matcher under första året i ÖSK. En hyfsat teknisk och snabb spelare som är användbar både i försvaret och på mittfältet, Vill visa vad han kan på allvar.

Robert Åhman Persson - 3+
Är bara 28 år men det känns som att RÅP har varit med hur länge som helst. Har tidigare spelat i MFF, Viborg och AIK. En karaktärsspelare med stor arbetskapacitet. Spelar fysiskt och är stark i defensiven. Inte ofarlig framåt. Bör vara given.

Ahmed Yasin - 4+
Har dubbelt medborgarskap och gjorde stor succé i asiatiska mästerskapen i vintras, då han ledde Irak till semifinal och blev högvilt bland klubbar i främst Förenade Arabemiraten. Kvick, teknisk och målfarlig. En viktig pusselbit i ÖSK. Hur länge får klubben behålla honom?

Daniel Nordmark - 2+
Har haft det väldigt trögt sedan han lämnade Elfsborg inför säsongen 2012. Fick det inte alls att stämma i Helsingborg och lämnade för ÖSK mitt under förra säsongen. Väntar fortfarande på ett lyft. Bollskicklig och har skapligt spelsinne.

Nordin Gerzic - 3+
Tiden i Blåvitt blev ett fiasko och han lånades ut till Örebro i omgångar. Har nu skrivit på ett fyraårskontrakt. Gjorde en stark säsong i fjol och är duktig med bollen. I grund och botten en klasspelare, trots lite tröga ben.

Daniel Gustavsson - 3+
Snabb och löpstark yttermittfältare som tar för sig mer och mer. Startade 19 matcher i fjol och fördubblade målproduktionen till fyra stycken. Behöver bli jämnare och lite bättre taktiskt, men är i sina bästa stunder en attraktion. Hockeynummer på ryggen.
Örebro Arna-Tovic
2015-03-26 17:45
Oscar Jansson - 3+ Har varit ungdomsproffs i Tottenham, men var mest utlånad till mindre klubbar som Exeter CIty, Northampton, Bradford City och Shamrock Rovers. Lugn, trygg, snabb reaktionsförmåga och styr backlinjen med pondus. Fick problem med skador under delar av fjolårssäsongen. Jacob Rinne - 2+ Har meriter från både U19- och U21-landslaget. Fick stå nio matcher i Allsvenskan i fjol när givne Jansson var skadad. En stabil backup med stor utvecklingspotential. I höstas provtränade han med Bournemoutho och har tidigare gjort samma sak i Everton. Patrik Haginge - 3+ Har vuxit rejält sedan han flyttade hem från Djurgården. Har höjt lägsta nivån och är en följsam och gedigen högerback som med ojämna mellanrum hamnar i målprotokollet. Svårpasserad. Gör numera sällan en dålig match och är definitivt en nyckelspelare. Ayanda Nkili - 2+ Tappade sin ordinarie plats i fjol och fick bara starta sju matcher. Inledde på bänken vid 18 tillfällen, men hade också skadeproblem. Läser spelet bra och säger själv att han kan spela på alla positioner förutom mellan stolparna. Logi Valgardsson - 2+ Lyckades inte alls i IFK Göteborg men fick välbehövlig speltid och utveckling i norska Sogndal under Jonas Olssons ledning. En förhållandevis kvick vänsterback som har förbättrat sin teknik. En lagspelare som alltid gör sitt jobb och aldrig gnäller.
Örebro Arna-Tovic
2015-03-26 17:44
Daniel Björnquist - 3+
En så kallad modern vänsterback som gjorde Allsvensk debut först som 25-åring, och gjorde det väldigt bra. Var helt ordinarie i fjol och följer gärna med upp i anfallen. Tar för sig och har bra inställning. Men kan räkna med tuffare konkurrens i år.

Sebastian Ring - 1+
Hör tillhört ÖSK sedan 2013, men har varit utlånad till BK Forward i två säsonger för att få nyttig speltid. En spelare som främst håller till på vänsterkanten. Har förbättrat defensiven och har sina styrkor i passningsspelet.

Erik Moberg - 3+
Rutinerad kille som värvades från Åtvid inför förra säsongen och motsvarade förväntningarna. Positionssäker och spelskicklig. Fungerar även som ytterback om det kniper och har ledaregenskaper, både på och utanför planen. En viktig karaktär.

Eidur Sigurbjörnsson - 2+
Har inte alls lyckats i Örebro och varit utlånad i omgångar. Tiden i norska Sandnes Ulf blev dock ett lyft. Fick lov att komma tillbaka till Örebro i vintras och träna i jakten på ny klubb. Men imponerade och blev överraskande kvar. Tuff mittback.

Christoffer Wiktorsson - 2+
Degerfors-fostrad försvarare som inte lyckats etablera sig i Allsvenskan på allvar. Startade tio matcher 2013, 16 i Superettan 2013, och bara fyra i fjol.. Tung, stark och har en bra vänsterfot, men ska inte räkna med mycket mer speltid i år.
Örebro ÖSK-Karl
2015-03-26 17:34
@Svartvitt forever:

Tidigare skulle jag hållit med honom om 18 lag höst o vår. Men nu vore det det en smärre katastrof när ishockeyn spelar då inför utsålda hus. Visst, rika singlar kan väl slinka in på båda delarna, men familjerna då? ÖSK förlorar säkert på ett sådant upplägg och hade tur i år när ÖHK åkte ur i kvartsfinal. Finalmatch 7 spelas ju 23/4.
Örebro Arna-Tovic
2015-03-26 16:42
Sitter och läser Sportbladets bibel. Några spelare (som Sebastian Ring) har man nästan för bra koll på för att jag ska tro att det är någon reporter som har en uppfattning om en spelare. Andra spelare är inte alls rätt.

Wiktorsson ska tydligen vara mittfältare.

Yasin är den enda spelaren utöver Crespo som har 4+. Nog för att Yasin spelar bra i landslaget, men i ÖSK är han ingen som sticker ut. Beskrivs dessutom som "målfarlig".

Någon som vill ha plusbetyg och kommentarer på samtliga spelare?
Örebro TommyS
2015-03-26 16:02
Konstig utveckling för Mensah i ÖSK. Värvad som "kantspringare", såg vass ut som sådan under försäsongen 2014, testades sedan som defensiv mitt i 4-3-3 i en U21-match, dominerade och när Wikström blev skadad, Nkili gick ner på mittback så fick han chansen i A-laget. Fram till första skadan tyckte jag att han var helt ok i den rollen, men likväl hade han visat större potential som ytter tidigare. Efter återkomsten har han mig veterligen inte testats på kant i någon form av a-lagsmiljö. Däremot tycker jag att hans insatser på centralt mittfält 2015 varit misslyckade, insatsen vid baklängesmålet mot Dynamo var bedrövlig.

Jag tror att Mensah ut är goda nyheter då jag gissar att (i) en ny spelare är på väg in, och (ii) tränarna tror att Westerlund håller på att växa till sig så att han han ta rollen som en mer defensiv reserv på det centrala mittfältet.

Annons: