/fotboll/osk/forum/1116.aspx/fotboll/osk/forum/1116.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Malmö FF Fågelström
2015-04-06 20:39
Hallå Örebroare!

Kör drömelvan och knipit en 46 plats efter första omgången. De två bottennappen var mina satsningar på örebrospelare.

Valgardsson kändes som en chansning, men verkar ha offensiva kvalitéer. Hur har hans start i laget varit?

Kamara hade jag missat att han var skadad. När är han åter?

Tror på er, men truppen verkar tunn...
Örebro adde787
2015-04-06 20:31
Nordmark är skadad berättade Wikström i familjebussen igår. Han är troligtvis inte med mot Göteborg
Helsingborg ThomasFinnbogason
2015-04-06 19:06
Varför var inte Nordmark med i er trupp igår? Skadad?
Örebro Tvetov Nato
2015-04-06 19:04
Vi i Svartvita i Stockholm styr givetvis häng på Retro nu på onsdag! Så ni som är fast i storstan kan svänga förbi och se matchen med oss andra närkingar. Vi har bokat bord från 19.00 och framåt. Det kommer vara väldigt mycket bajare på puben så vi kommer få trängas, men det blir trevligt! Se länk!
Örebro either/or
2015-04-06 18:13
Kollar MFF-Sundsvall. MFF är självklart bra men Giffarna kommer inte ta många poäng i årets allsvenska med det här spelet... Enormt svaga defensivt ser det ut som.
Örebro Osvaldo
2015-04-06 16:47
@SingaLeo:
Uppfatta och förstå är i mångt och mycket samma sak. Om någon uppfattar att ett ting är gult beror det på att den använder sina sinnen. Förstå tingets färg kan man göra på fler sätt; använda referenser eller en spektrometer. I min bok håller jag med om att de två är samma sak när det kommer till fotbollsspråk och att "taktiskt skicklig" är bättre att använda om någon som är på rätt plats på planen genom att förstå hur fotbollen fungerar (och inte genom att ha en odefinierad känsla). Språk handlar om att kunna beskriva något för mottagaren och om det finns en risk för att mottagaren inte uppfattar ens andemening på grund av att begreppen ligger för nära varandra är det kommunikativt bra att kunna hitta begrepp som är mer särskiljande.
Örebro SingaLeo
2015-04-06 16:09
Enligt mig är speluppfattning och spelförståelse samma sak - förmågan att kunna läsa spelet, både medspelare och motspelare med och utan boll, hur farliga situationer uppstår etc. Sedan finns förutom mentala, fysiska och tekniska egenskaper taktisk förståelse som handlar om att förstå sin roll i laget och hur man som enhet (eller i sin egen position) måste ha vissa utgångslägen. Men speluppfattning/förståelse handlar om att veta vad som är på väg att hända på planen innan det har hänt. Hur man hanterar detta beror ofta på övriga egenskaper.
Postat via SvenskaFans-appen
Benny Böckling
2015-04-06 14:34
Ingen vidare insats igår men ett godkänt resultat tillslut.
Hoppas nu på att Moberg hinner bli frisk till på onsdag. Annars läge att betta på minst 3 straffar i matchen. Nkili vs Vibe.
Örebro jpsvartvitt
2015-04-06 13:45
Måste erkänna att jag är imponerad av att Pekings hemmastå har förstått att man måste ha högtalar system för att få med en sån pass står ståklack, precis som vi behöver på Behrn :)
Örebro C. Waddle
2015-04-06 13:18
Skönt att säsongen är igång på riktigt nu.

En fundering till redaktionen här var det inte så att det utlovades en "inför" artikel inför pekingmatchen? Ni kanske inte hann med det? Om ni inte hinner med så kanske ni borde ta hjälp alternativt lämna över stafettpinnen. Känns som att det har varit läge för det läääänge nu.
Örebro minatankar (för sm-guld)
2015-04-06 12:59
@DaSa:

Bra fråga. Många, inkl jag själv, använder olika uttryck där det är svårt att förklara skillnaden, t ex mellan spelförståelse, speluppfattning och spelintelligens. På länken http://denkologi.blogspot.se/2011/04/speluppfattning.html görs ett försök.

För mig är det emellertid skillnad på ovanstående ord och den rena tekniska kompetensen. Dvs man kan ha hög förståelse och uppfattning utan att hantera bollen på bästa sätt. Det förra ser man bl a på hur spelaren rör sig för att skapa öppningar både för sig själv och medspelare och hur spelaren i förväg kan läsa vad som kommer att hända.

Själva speltekniken ser man bl a på om han först behöver ta emot bollen och sedan fundera på vad han ska göra eller om detta sker i ett enda moment och om det finns känsla i dribblingar, passningar och skott eller inte. Inte för att jag gör anspråk på att ha rätt men det i alla fall min personliga syn på detta.
Örebro DaSa
2015-04-06 12:40
Vad är skillnaden på spelförståelse och speluppfattning? Jag trodde det första var att man kan ta in teoretisk information från tränare m.m.. Medan speluppfattning är under spelets gång kunna "se vad som kommer att hända" och därmed slå smörpass m.m.

MEN när jag hörde podden med Axén så sade han väl att Nordins spelförståelse var grym (orkar inte lyssna om)!? Det kanske den även är men jag trodde att det var speluppfattningen som var hans styrka.
Örebro DaSa
2015-04-06 12:36
Tydligen kommer Bärkroth bli borta i 2-3 mån. Synd för honom...
Örebro DaSa
2015-04-06 12:35
Är jävligt nöjd med en pinne efter starten igår. Sen så är även jag glad att Bärkroth fick utgå, känns jävligt bittert att vi inte satsade mer för att få honom. Men förmodligen var Sobra huvudspåret för ÖSK när han bestämde sig så vi kanske inte erbjöd så mycket. Men att han kommer att försvinna till utlandet är jag helt övertygad om, vilka jäva inlägg han hade. Det var ju skrattretande att se Nordins ballonghörna i samma match, har inte Axen sagt att de skall träna honom på hörnor? Jag tycker han har fått nog många chanser, har vi ingen annan som kan slå bättre?

Tillbaka till matchen så tycker jag att Dajje, Oscar, Yasin och RÅP var de bästa i ett mindre bra ÖSK. Däremot så vet jag inte om RÅP får ta på sig den dåliga första halvleken, han som lagkapten skall i ett sådant läge styra upp sina lagkamrater. Nu kanske han försökte det men en efter en sådan genomklappning så tycker jag att lagkapten skall ha lite kritik. Sen så skall man inte dra för stora växlar av första halvlek i premiären, men är det så att vi saknar karaktärspelare?! RÅP är en, Nordin har börjat bli det, Moberg trodde jag skulle vara en, Dajje kommer säkert att bli det men övriga?! DG, Logi, anfallarna som underpresterade, är det en engångsföretelese eller kommer vi att så se samma sak i cup-finalen?!

Det som var positivt med matchen var att vi återigen att lyckades komma tillbaka efter ett baklängesmål. Tyckte även att spelet såg bättre ut i andra halvlek.

Till sist så vill jag ge cred till Norrköping, de har en bra blandning av erfarna klasspelare (Johansson, Kujovic, Bärkroth och Sjölund) och unga talanger. Party-Janne sa innan matchen att de inte var helt samspelta, om det stämmer så kommer de kunna störa alla topplag och med lite tur med skador så kan de komma topp-5. Frågetecknet är samma som för oss, vem skall göra målen när våra Kamara inte spelar?
Örebro Billy Rubin
2015-04-06 11:14
@jappel:

En känsla säger mig att Axén inte jobbar på det sättet, med "utskällningar" alltså, men kan givetvis ha fel?
Örebro Arna-Tovic
2015-04-06 10:57
"Lippo" Det var ett nytt smeknamn. Han kallas oftast Christer. Simple as that. Heja Sport!
Örebro ÖSK-Boldt
2015-04-06 10:52
Ja verkligen bra sammanfattning. Men är det inte en bra ide att testa Ring eller Lipovac sista 10? Kalle hade ju kört fast och Pode var rätt osynlig. Klart rutin och poäng är viktigt i en premiär, men om Moberg inte hade skadat sig så kändes det inte som nåt byte skulle göras alls. Borde man inte kunna chansa och ge nån av Ring eller Lippo chansen?
Örebro Åter till ståplats. (Sekt. E)
2015-04-06 10:41
Tror att vårt mittfält gör en riktig dundermatch på onsdag och att vi vinner solklart med tre noll. På riktigt.

Heja Sport!
Örebro Stoonken
2015-04-06 10:33
Dags att starta hypen inför onsdag! Verkar bli trevligt fotbollsväder. Goda förutsättningar för en fin publiksiffra. Hur många biljetter är sålda? Blir Seatons papper klara? Kan Moberg spela?

Heja Sport!
2015-04-06 09:29
Va tusan. Här ska jag som vanligt tippa 4-0 till ÖSK mot Göteborg och så kommer 0-0 upp av någon konstig anledning. Har inte tippat så. Och det går inte att ändra...Tur att matchen är redan på onsdag. Orkar inte leva med att se mitt 0-0-tippande längre än så.

Jag skäms över en sådan pessimistisk och försiktig inställning. Alla lag ska köras över. Ev oavgjorda resultat och förluster får man konstatera när matchen är slut. Att tippa enligt statistik eller spelbolag är lika upphetsande som att säga att efter regn kommer sol och efter börsnedgång kommer uppgång. Innan matchen är spelad gäller därför bara en sak: att vinna!
Örebro Billy Rubin
2015-04-06 09:13
bra sammanfattning
2015-04-06 08:29
@Örebro Center:

Jag delar din bedömning. Detta var nog IFKs mening, dvs att pressa så att Nordin inte vågade gå upp. Det blev ju RÅP som blev offensiv och Nordin som blev defensiv i de egna uppspelen. I första halvleken blev därför Nordin ofarlig offensivt och hela ÖSKs spel kom ur balans.

Om det var mittfältare och forwards som inte gjorde sig spelbara för fyrbackslinjen eller den sistnämnda som inte förmådde finna dem, vill jag låta vara osagt. Antagligen var det en kombination av dessa orsaker. Det jag såg mest i bild var en väldig försiktighet i uppspelen från fyrbackslinjen.

Gefle IF lyckades för några år sedan styra spelet så att Mange fick göra de flesta uppspelen. Nu styrde IFK spelet så att Nordin hamnade alldeles för långt ner i planen. Vi har sett det i fler matcher. Mot detta måste Alik finns ett motmedel. Självklart är han väl medveten om detta. Är dock osäker på vilken lösning han vill ha och vem/vilka det är som inte lever upp till den. Tar för givet att det är flera spelare inblandade. Ingen reder ut sådana situationer själv även om Nordins form och självförtroende torde vara A och O.
Örebro Asbjörn#10
2015-04-06 06:01
Tyvärr tyckte jag det kändes oroande att se Logi idag, hoppas bara han hade en riktigt dålig dag och lyfter sig framöver. Utöver några bra slagna hörnor så hade han inte många rätt idag.

Han kom fel i positionerna gång efter annan i främst första halvlek (iofs som många andra) och på hans vänsterkant fanns då ständigt enorma ytor. Han slog även bort väldigt mycket boll och krönte väl det hela i andra när han hade bra skottläge strax utanför straffområdet och på något sätt lyckades skjuta ut bollen till inkast.

Jag tror dock på honom och att han kan bättre än så här, dags för revansch redan på onsdag!

Man kan ju faktiskt sammanfatta det hela så här: Såväl vi supportrar som laget själva är riktigt missnöjda med stora delar av vår match idag då vi vet att vi kan så mycket bättre. Trots det kommer vi alltså ifrån en riktigt svår bortapremiär med poäng idag.

Det gillar vi, att man inte kan känna sig riktigt nöjd trots att få lag kommer få det enkelt i motsvarande match. För Peking blir bra i i år är känslan. De känns lite som oss, får de bara behålla sin startelva intakt kommer de jävlas med många lag och speciellt då på sin hemmaplan.
Gefle djupledslöparn
2015-04-06 03:24
Vi som spelar den mest offensiva fotbollen i Sverige...??? Alla bollar går framåt....
Gefle djupledslöparn
2015-04-06 02:58
@Conjuration:

Va..???!!!!
Örebro Conjuration
2015-04-06 01:13
Min reaktion efter alla matcher hittills: Trodde aldrig att jag skulle se Gefle som serieledare.
Örebro Osvaldo
2015-04-05 23:57
@either/or:

Även om jag är imponerad är jag inte säker på att han skulle vara värd den stora prislappen.
Örebro Sparkabolleninimål
2015-04-05 23:55
Att Nkili kom in idag borde bör betyda att det blir han som spelar på onsdag ifall Moberg inte är tillgänglig
Örebro Lord Pode
2015-04-05 23:40
@Pedretti:

Tycker Nkili är bättre än Wiktorsson. Wiktorsson är på tok för klumpig och har inte mycket speed alls. Nkili är en hyfsad ersättare mot Moberg.
Örebro pemo
2015-04-05 23:40
Håller med de som plussar för Oscar, Eidur och DB. Klart bäst i ÖSK. Sedan får även Yasin och RÅP klart godkänt. Kalle , som väntat, Pode??? DG ???
Nordin hade det jobbigt och spelade mycket på säkerhet.
Logi har en bra inläggsfot, men resten? Tror inte Hagge gjort det sämre.

Men som matchen inleddes, får vi vara nöjda med en poäng. Om Bärkroth spelat hela matchen hade det stått 3-0 efter första.

Så, nu tar vi nya tag på onsdag och visar att det bara var ett typiskt fall av att inte bemästra favoritskapet. Trots allt håller ju de flesta "experter" ÖSK som årets dark horse.

Dock tycker jag som lekman, att Axén borde gjort något offensivt byte också. Måste kännas konstigt som bänkspelare att sitta och se en massa konstiga löpningar, dåliga passningar och inga avslut på mål. Och ändå inte få komma in på planen. Men det är 29 matcher kvar.....
Annons: