/fotboll/osk/forum/1052.aspx/fotboll/osk/forum/1052.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Center
2015-05-20 15:45
Inte ofta det inte spöregnar när ÖSK har hemmamatch. Ett tecken?
Örebro Incontinentia Buttocks
2015-05-20 14:43
Enligt nyheterna i P4 har ca 10% av alla killar i Degerfors fått diagnosen ADHD. I Örebro är samma siffra 2,6%. Bor det verkligen så mycket degerforsare i Örebro?
Postat via SvenskaFans mobilsajt
Örebro Telle
2015-05-20 14:15
Nu har vi spelat nio matcher i rad utan vinst, och efter varje match har vi försökt leta ljuspunkter och tröstat oss med att "vi kämpade i varje fall vidare i andra halvlek utan att ge upp", "försvarsspelet såg bitvis bättre ut än förra matchen", och "Kalle blåste i varje fall inte omkull den här gången, för det var mer lä bakom västra stå i dag".

Jag är trött på det nu. Det är vuxna, allsvenska fotbollsspelare vi pratar om, med allsvenska löner, som vi betalar dyra pengar för att titta på match efter match, och hittills har de inte levererat det vi har betalat för.
- Det är fotboll vi talar om, och då kan man aldrig kräva att laget ska vinna eller vara i form. Men vi ska faktiskt kunna kräva att de kan slå en 5-meterspass till rätt adress FRAMFÖR fötterna på mottagaren, att de helt ohotade ska kunna skjuta ett skott från straffområdesgränsen och åtminstone träffa innanför målramen hälften av gångerna, och att en mittback framför eget mål inte står och tittar 100 procent på bollhållaren som ska slå ett inlägg från hörnflaggan utan åtminstone har EN enda procents uppmärksamhet på motståndarna bakom axeln på honom framför målet.
Klarar man inte av de grundläggande momenten framför en levande publik ska man inte spela elitfotboll, i varje fall inte på allsvensk nivå.

Vårt mittförsvar har spelat bra långa stunder, men det håller inte att göra minst två enskilda misstag per match innanför eget straffområde som leder till baklängesmål. En match är minst 90 minuters koncentration, inte 88.

På papperet har vi ett av allsvenskans vassaste mittfältspar centralt, men ändå har vi inte vunnit kampen på mittfältet en enda match, skulle jag säga.

Vi har spelat nio matcher i rad nu utan att någon av våra anfallare har gjort mål.
Inte så att de inte har jobbat eller försökt, tvärtom:
DG har löpt allt vad han har orkat, Kalle har verkligen slitit som ett djur i defensiven, och Pode har trotsat tyngdlagen med sin långsamma, långsamma kropp (jag har jämfört det med humlor tidigare, om någon minns det. Det sägs ju att de egentligen inte borde kunna flyga för att de är för stora för sina vingar, men gör det ändå. Pode är för långsam för att kunna spela fotboll egentligen, men gör det ändå...)
Till och med Seaton har gjort så gott han har kunnat - det är faktiskt inte så lätt att komma in i allt när man är på språkresa utan klassen för första gången. (Och den spydiga kommentaren riktar jag inte till stackars Seaton själv, utan till den sportsliga ledningen som tog hit honom under transfer-fönstrets sista dag som ersättare till Crespo på kort sikt, i sann Sixten-och-Lennart-Sjögren-sitter-och-googlar-på-nätet-i-panik-kvart-i-tolv-den-sista-kvällen-och-säger-"Men du, kolla här, Brunet Hay Pino, det låter väl som ett kul namn?"-anda.)

Det är hur som helst bara att konstatera att det inte räcker. Trots fina arbetsinsatser har kvaliteten i passningar, beslut och framför allt avslut varit alldeles för dåliga. Kalle och DG (som båda var inhoppare i höstas, inte startspelare) kan göra bra saker, och ibland hela matcher som är riktigt, riktigt bra, men totalt sett, över match efter match, så håller det inte. Inte utan en riktig stomme av klasspelare som bär upp det hela. Utan Crespo och Sobra, eller med spelare som Nordin helt ur form, så räcker vi inte till mot de lite bättre lagen.

Med det sagt tror jag ändå att vi vinner mot Åtvid. (Underförstått så räknar jag inte in årets upplaga av Åtvidaberg till de lite bättre lagen, de har haft en nästan lika jobbig säsong som vi, både sportsligt och ekonomiskt.) Det var som bekant ett steg i rätt riktning för oss mot Blåvitt, och fortsätter vi den trenden så lossnar det i kväll.

Sen krigar vi till oss 3 poäng mot Gefle av bara farten. Efter det så ser vi till att gå förbi ett lag till i tabellen, och sen håller vi minst tre lag bakom oss på ren vilja resten av säsongen.
Vi kommer kanske inte att rå på topplagen i år, annat än i enstaka matcher om det lossnar i höst, men vi ska kunna hålla oss kvar utan problem, och så får vi ta nya tag 2016. (Vi får bara ignorera faktumet att vår ekonomi knappast kommer att vara bättre då, om inget extraordinärt inträffar. Det är väl inte så att publiken eller sponsorerna står på kö just nu, med tanke på hur säsongen har sett ut.)

Har jag fel, och vi tappar poäng i kväll, så är det kris på riktigt. Än så länge har vi förlorat mot lagen på 11:e, 12:e och 13:e plats. I kväll möter vi de på 14:e plats, och nästa match väntar Gefle på 10:e. Vi har helt enkelt inte råd att tappa poäng mot dem också. 6 poäng ska vi ha, inget annat duger.

Så kort sagt, kom igen nu ÖSK, så ses vi på Behrn i kväll!
Örebro Telle
2015-05-20 14:06
@Saviour:

Jag förstår vad du menar, och håller med. Snacket i korvkön senast var ingen stämningshöjare direkt... :)

Men, men, nya tag i kväll!
Zidanes vänstervolley
2015-05-20 13:29
Plötsligt händer det. Vinst!

3-1 ikväll. Målskyttar: Yasin, Holmberg och Nkili

I övrigt är Axén så fin i intervjun med Sportbladet.

Trevlig kväll.
Saviour
2015-05-20 12:59
Jag har en dröm, att ÖSK en vacker dag skall resa sig och göra den verkliga innebörden av sin verksamhet till verklighet: "Jag anser att dessa sanningar är självklara, att alla spelare skapats som vinnare ...
Örebro Tvetov Nato
2015-05-20 10:13
Stockholms-Örebroare! Svartvita i Stockholm har som vanligt bokat bord på Retro. Så se till att komma förbi och njut av första segern med andra närkingar, för ikväll händer det - första trepoängarn landas. Ujujuj!

Adressen är bondegatan 25A och tiden är 19.00.
Örebro pemo
2015-05-20 10:13
Intressant länk. ÅFF:s tränare verkar redan ha gett upp.
Då föredrar jag faktiskt när Axén låter lite dryg, men ändå tror på sitt lag.
Örebro pemo
2015-05-19 23:40
I bland undrar jag hur dåliga ÖSK ha varit i upptakten?
Såg FFF- KFF på TV i kväll, och det var ingen vidare match. Kalmars första avslut på mål var en straff. På en hel halvlek!!! Total fem avslut på mål och vinner med 3-1. Dessa båda lag blev vi näsan utspelad av. Eller fick i alla fall stryk av. Visserligen på gräs, men ändå!
Nä, allsvenskans nedre halva är inte speciellt bra just nu.
Så om det kommer en vändning, finns det fler lag som vi vekligen borde ha efter oss Men blir det stryk i morgon igen, ja då är nog det kokta fläsket stekt.
Örebro Broarn
2015-05-19 22:17

Hoppas och TROR att det vänder nu!

Axén säger att han inte bryr sig om tabellen nu - men det gör jag. Om vi vinner mot Åtvid kommer vi att avancera till trea från slutet.
Örebro Tusse Batong
2015-05-19 19:25
Det är synd om männ'skorna skrev Strindberg. Tror att han var klärvoajant och avsåg ÖSK:s supportrar under 90-, 00- och 10-talet. Tänk hur de kastats mellan hopp och förtvivlan om och om igen under de här decennierna. Tänk t ex 2004 där säsongen till stora delar var bedrövlig och när vi låg helt ruttet till när fyra omgångar återstod. Sedan kom den där vändningen mot AIK borta, 2-1 och sedan ytterligare tre raka vinster med sammanlagt 6-0. Jubel och nytt kontrakt!! Trodde vi, ja...
Saviour
2015-05-19 19:05
Telle

Jag var nog otydlig när jag skrev denna "punkt"

"- ÖSK's hemmapublik verkar ha tröttnat på fotboll"

Tänkte faktiskt inte så mycket på publiksiffrorna, utan mer på "surret" från publiken, man börjar oja sig, bua, gå för tidigt från matcherna och allmänt klaga.

Kanske med all rätt ... ?

Men spelarna behöver allt stöd de kan få av hemmapubliken på Behrn Arena !
Örebro Center
2015-05-19 18:35
@Telle:
Precis - När själva syftet med den tunna truppen var tvärt om. "Jag har det hellre så här med en tunn och vass trupp än en bred med sämre spets" Sa Alec ungefärligen (Inte ordagrant men det budskapet) I själva verket som jag skrev förut har man en tunn OCH svag trupp. Håller också med om att junisar skall växa i en trygg miljö och inte i ett lag helt utan självförtroende. De behöver stöd och uppmuntran och goda råd. Problemet är att det är precis de äldre etablerade också behöver just nu. Man set väldigt sällan lag i kris satsa på juniorer när det är rutin fullt ut tränaren vill ha. Kommer ni ihåg Urban Hammar när han räddade ÖSK. Bland det första han gjorde var att skära bort all barlast i truppen Men hoj hoj. Det goda försvarsspelet från cupen tidigare var tillbaka igen. Hade ÖSK haft en vass forward i söndags hade man vunnit. Bygg på de försvarsspelet nu utan att kompromissa så kommer vi ta poäng. Häcken skapade knappt en målchans mot ÖSK och IFK fick verkligen slita. Full ödmjukhet mot Åtvid med samma försvarsdiciplin och det blir en trea.
Örebro Nicka i ribban
2015-05-19 16:06
@Saviour:

- Att Åtvid har en 41-årig mittfältare som gjort 2 mål. Vårt anfall har gjort 0.
Örebro Nicka i ribban
2015-05-19 15:58
Nu när Kalle och Pode inte är garanterade bra passningar på fötterna så vore det kanske lika bra att slänga in Seaton? Han är ju klasser bättre (inte speciellt svårt) än de två fysiskt sett (snabbhet, spänst och styrka). Anfallarnas delaktighet i spelet är såpass liten att man skulle kunna må bra av en kille som Seaton på topp. Han har ju inte fått spela speciellt mycket, trots att han, i mina ögon, inte varit ett dugg sämre än de andra. Nu har han fått träna mer tillsammans med laget och bör rimligtvis vara mer införstådd med hur ÖSK vill spela.
Örebro pemo
2015-05-19 15:54
inga nya spännande junisar i alla fall.
Örebro Telle
2015-05-19 14:44
Håller med om att det är frustrerande att se DG, Kalle och Pode (och för den delen även Yasin, även om han är flera klasser vassare fram till straffområdet åtminstone) begå samma misstag match efter match. Och jag skulle inte alls protestera om någon av ungdomsspelarna fick chansen istället med motiveringen "nåja, de kan i varje fall inte vara sämre". Men jag har ändå full förståelse för att man inte vill kasta in debutanterna nu, för deras egen skull. Som jag har skrivit tidigare är det svårt att komma in och prestera direkt när resten av laget inte gör sitt jobb utan fokuserar var och en för sig på att få igång sitt eget spel. Det går självklart, men då ska man nog vara snäppet bättre än våra talanger i dagsläget. - De kan självklart blomma ut, men förtjänar att få chansen att göra det under bättre förutsättningar än vad som råder i dag. Felet med laget och truppen är inte att talangerna inte får chansen i ett skitjobbigt läge, utan att en för stor del av truppen består av komplement- och utfyllnadsspelare. DG, Pode, Kalle, Eidur, Logi etc - de kan alla göra väldigt bra saker på planen när de har bättre spelare omkring sig, men de är inte tillräckligt bra för att bära upp och utgöra stommen i ett lag. Inte i allsvenskan i varje fall.
Örebro Telle
2015-05-19 14:29
@Saviour:
Med risk för att vara lite besserwisser så har vi faktiskt bara haft tre hemmamatcher än så länge: Göteborg: 8121 Sundsvall: 5908 Hammarby: 10486 Det ger ett publiksnitt på 8172 så här långt. Även om den siffran är rejält saltad av två av årets mest publikdragande matcher (och framför allt är den marinerad i ångorna av 3000 småfulla bajen-fans... ;) så är just publiksiffran nog det enda som inte varit en besvikelse så här långt. Sen håller jag egentligen med dig i sak, känslan är ju att intresset har svalnat rejält. Sen Hammarby-matchen har vi dessutom förlorat tre raka bortamatcher (om man räknar in cupen), och nu väntar Åtvid och Gefle - lag som inte brukar dra folk ens när det går bra för ÖSK. Får vi en publiksiffra mellan fyra och fem tusen på onsdag ska vi vara väldigt glada, tror jag. (Ja, fyra tusen till fem tusen alltså. Blir det bara fyra personer blir jag rätt besviken, faktiskt... :) För övrigt gillar jag inte årets upplägg från förbundet att vi ska spela två bortamatcher i stöten så ofta. Går det för många veckor mellan hemmamatcherna tror jag man tappar marginalpubliken, då många säkert kommer ur vanan att gå på matcherna live. Är det regelbundna matchdagar med lagom täta mellanrum tror jag att det är lättare att jobba in hos "folk" att det är match, enligt fejk-samtalet: "Vill du hänga med ut och ta en bit mat och en öl nån kväll den här veckan? Vi kan ju ta någon av uteserveringarna på stortorget, om det är fint väder. - Ja, gärna, men jag kan inte på måndag, för då är det ju match med ÖSK." (Föreställ er gärna lite för snygga personer när ni läser replikerna, och som har lite för vita tänder. Och är uppenbart dubbade från tyska... :)
Benny Böckling
2015-05-19 14:29
Att Lundberg/Möller skulle få chansen har jag väldigt svårt att se.
Även om jag tycker det vore värt ett försök.
Benny Böckling
2015-05-19 14:25
@Lord Pode:

I och med hur kassa Holmberg och DG är så har jag väldigt svårt o tro att det skulle bli sämre med t.ex Mensah eller Ring på vänsterkanten eller Seaton/Lipovac på topp(Lipovac precis tillbaka från skada jag vet.)
Örebro pemo
2015-05-19 14:23
Lundberg och Möller ??
Är de inte ens värda en kvart?
Örebro Lord Pode
2015-05-19 14:04
@Benny Böckling:
Vem ska få chansen då? Om någon av dessa ungdomsspelare är tillräckligt bra hade de redan fått chansen. Det funkar inte riktigt med att slänga in en massa ungdomsspelare i allsvenskan.
Örebro pemo
2015-05-19 13:37
Benny// Där är vi överens. :) Är det ett stort misslyckande mot ungdomssatsningen? Finns ju faktiskt en hel del tonåringar som spelar i allsvenskan till och från. Och med tanke på att U-19 förra året gick till final?
Eller är det så att man måste vara talang tills man fyllt 25???
Benny Böckling
2015-05-19 12:34
Att spelare som Holmberg och Gustavsson får spela match på match på match säger verkligen en hel del om vår offensiv.
Men Axén måste ju se saken annorlunda eftersom han inte ger andra spelare chansen utan kör vidare med dessa "talanger".
Örebro pemo
2015-05-19 10:32
Axén startar alltid med ( för dagen ) bästa laget. :=)
Tre poäng i morgon och vi går om både ÅFF och HBK ( jippie ! )
Hålla nollan och en straff, så är det klart.

Tycker också att det är lite tråkigt med det minskade intresset för ÖSK.
Eller är det bara på detta forum som det avtagit? Förs det livliga diskussioner på andra siter? Jag är för slö för att undersöka detta själv.

Så snart skriver jag väl bara för mig själv......

Har inte sett cup-matchen, men förstår på skriverier att försvaret funkade bättre. Kan det vara så enkelt att Logi saknades? Trots "bra" försvar, så släppte vi till två mål igen.

Men, som jag skrivit i många år , så gör vi för lite mål framåt. Förra hösten var ett lysande undantag. Så, varför har vi så förtvivlat svårt att göra mål?
Har det bara med självförtroende att göra? Samtidigt borde alla fått en liten aha-upplevelse när Nkili gjorde mål. Han sköt ju "på vinst och förlust" såg det ut som. Och det är sådana beslut som kanske borde tas lite oftare.

Blir det samma uppställning i morgon? 4-4-1 och med samma spelare?
I så fall är det väl snart dags att fundera på hur man värvar igen. En spelare som Nordmark borde faktiskt vara given i ett bottenlag. Är Pode verkligen skadefri? DG tillbaka på en kant igen.

Om vi nu inte har råd med nya spelare, så tycker jag ( som amatör ) att några av bänkspelarna borde skolas om till killers. Släng in Wiktorsson på topp sista 20 och ge honom order om att skjuta på allt som rör sig. Samma med Mensah. Om han nu är så snabb som sades när han värvades så kan han väl också springa ihjäl några backar?

Kalle? Är han inte en typisk mittfältare egentligen?

Tillbaka till verkligheten. Vad har vi för matchbild i morgon? Ligga tätt och hålla nollan så länge som möjligt och chansa på omställningar?
Vad jag sett, så är väl inte ÅFF:s mittbackar seriens bästa. Frågan är väl bar då vem som skall bryta igenom. Nordin?
Saviour
2015-05-19 08:53
Jag är en obotlig optimist och tror alltid på en ÖSK-vinst, ÅFF hemma i morgon är inget undantag.

Skulle bli skönt med tre poäng och lite ro och förhoppningar när vi snart kanske klättrar uppåt i en tabell som Axén inte tittar i, om jag förstått honom rätt ...

Det som möjligtvis oroar mig lite, men bara lite är:

- ÅFF har dubbelt så många poäng som ÖSK

- ÅFF har spelat oavgjort mot AIK

- ÅFF's förluster, har samtliga varit med ett "uddamål"

- ÖSK's hemmapublik verkar ha tröttnat på fotboll

- De svartvita eleganterna kanske är lite slitna efter cupladdningen och det relativt täta matchandet

- att Axén inte starar med för dagen bästa elva

- målskillnaden
ÅFF - 4
ÖSK - 14

... men i vår hemmaborg, BEHRN ARENA, borde vi ändå kunna visa att vi kan vinna, för det kan vi !

Jag kommer alltid att tro på en svartvit seger :)
Örebro Jekl
2015-05-19 07:38
Känns som att vi har extremt svårt att skapa chanser efter att vi hamnar i ett underläge - vilket har varit fallet de flesta matcherna i allsvenskan och även i söndags efter IFKs 2-1 mål. Nej ska vi vinna mot Åtvid imorgon måste vi få första målet, och sen kontra in 2-0 av bara farten - högre klass än så håller dessvärre inte vårt anfallsspel just nu
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro Sparkabolleninimål
2015-05-19 07:16
Tror det är sista säsongen på yasins kontrakt. någon kanske kan bekräfta.
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro Alltid Örebro
2015-05-18 23:07
@Bastard on Parade:

Pode dansade en sommar (eventuellt är han beroende av att Crespo drar på sig all bevakning för att lyckas), DG har bra driv i steget men är i EXTREMT behov av den där avslutningsträningen Axen satte Crespo på inför förra säsongen, Yasin har samma problem som DG, och Kalle... Kalle har tyvärr inga kvaliteer som gör att man ska kunna tro att han kommer bli bättre... Han är 22 år gammal och medelbra/dålig på det mesta... Behåll därför Pode säsongen ut (kan ju fungera om Crespo kommer tillbaka), sätt utvecklings- och prestationskrav på DG, händer inget så ryker du nästa säsong! Behåll Yasin året ut, sälj sedan (eventuellt redan till sommaren vid rätt bud, han är övervärderad och vi borde dra nytta av det å cacha in)... Gör oss av med Kalle via lån redan i sommar, han har fått sina chanser och borde inte fylla någon funktion nu eller i framtiden. Spela in Seaton eller låna in en anfallare till.

Försvaret och mittfältet behöver givetvis också ses över men 4 mål (varav 2 på straff samt 2 gjorda av backar) på 8 matcher talar sitt tydliga språk, ANFALET (och då framför allt efektiviteten) är det absolut största problemet! Något drastiskt måste göras.
Örebro either/or
2015-05-18 22:55
Var en av många ÖSK-are på plats på finalen igår. Och jag vet att vissa fnyser åt det och enbart är intresserade av det rent sportsliga, men för mig gav det verkligen en kick att se hur många ÖSK-are som tagit sig dit. Så många olika typer av människor men som delade samma kärlek till Sportklubben. Sånt är så mycket större än detta forum och så mycket större än all negativitet och allt käbbel.

Självklart var känslan tung och besvikelsen stark på tåget från Gbg. Vi hade verkligen titeln inom räckhåll. Men jag tror trots allt på den här klubben och jag tror att det här laget kommer resa sig. Och jag tror att supportrarna är en viktig del i det också.
Annons: