/fotboll/osk/forum/1037.aspx/fotboll/osk/forum/1037.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Center
2015-06-05 15:59
@bison:

När betraktas bollen vara i spel då?

Jag såg en gång klipp från en match i PL om hur en målvakt höll bollen i öppen handflata. En forward nickade bollen ur handen och gjorde mål vilket godkändes.
Örebro TommyS
2015-06-05 15:41
Seaton var en chansning som inte gick hem. Säkert inte särskilt dyr. Med facit i hand var det ett feldrag, men ett förståeligt drag var det likväl.

Att nu bryta med Seaton är rätt. Om rapporterna stämmer är Crespo på väg tillbaka, Jonis har gjort en bra säsong och förhoppningsvis kan man få in annan kvalitet i sommar för de pengar man sparar.

Det vore intressant att veta vilka pengar ÖSK kan få loss från SI eller annat håll och vad man tittar på. Som det känns nu behöver vi en anfallare, en ytter och helst också en mittback. För samtliga positioner är det startspelare snarare än bredd som vi behöver. Spelare som i utbyte kan komma att lämna om gruppens storlek ska förbli bekant är Lipovac, Mensah och Wiktorsson. Wiktorsson har visserligen spelat bra men det tycker jag är ett tecken om något på att Degen som jagar en topplacering i superettan borde investera, och betala. Får vi inte in någon ny mittback behöver vi Wiktorsson, vi ska alltså bara sälja om vi kan få in något ännu bättre.
Örebro bison
2015-06-05 13:38
Kan ha sladdat gällande året men men.

Även Neymar har åkt på gult för samma sak mot Sociedad i vintras(?).

Örebro bison
2015-06-05 13:31
@Örebro Center:

Bollen är inte i spel, har för mig att just den gode Ronaldinho gjorde samma sak i Barca för 12 år sen med exakt samma resultat. Inget mål och gult kort.
Kalippo
2015-06-05 11:59
Tusse Batong, ja, varför inte redan på lördag, med flaggan i topp och sedan fira med en GA bakelse
Örebro Marta (hane)
2015-06-05 10:23
Gällande Seaton så förutsätter jag att man dragit de största slutsatserna på träningarna, samtidigt som man sett att Pode nu närmar sig något som kan kallas form. Jag tycker det är juste att skicka hem honom, samtidigt som det säkert ligger ekonomi bakom det. Dock tror jag att han kunde ha blivit riktigt bra med lite mer matchträning. Men den tiden har vi inte. Han togs ju inte hit för att matchas i form i U21. För det var han nog även för dyr kan jag tänka mig. Han hade en blick för spelet, speed och bolltouch som många andra saknar. Jag trodde han skulle acklimatisera sig fortare när jag såg honom i sin premiärmatch. Men när pressen växte, man förväntade sig mål och hela laget spelade i motvind, så var det nog att kräva för mycket av en ungdom som inte levererat på denna nivå tidigare i klubbsammanhang.
Örebro Tusse Batong
2015-06-05 07:43
@Kalippo:

Nä, vi tar den på lördag istället! :-)
Örebro Center
2015-06-05 01:02
Vad säger ni? Skulle ni dömt mål? Jag tycker bollen är i spel. Men jag kan ha fel.
Kalippo
2015-06-04 20:36
En säker hemmavinst mot HBK på söndag är ett måste, för efter månadsuppehållet blir det tuffa fighter enligt programmet.
Örebro Lord Pode
2015-06-04 19:57
Alltså hur mycket chanser fick Seaton egentligen? Han gjorde ett bra inhopp mot Göteborg, var okej mot Falkenberg men sedan katastrof matchen efter det. Sedan fick han inte chansen något mer.

Örebro ÖSK-Karl
2015-06-04 18:27
Namn: Telle
Sänt: 2015-06-04 12:31//

Som vanligt är det bara att skriva under på dina analyser. Det jag ser som otäckt är att oturen och domarmissarna grinar oss i ansiktet. Mot Elfsborg en solklar offside, igår alla ramträffar och sist men inte minst en straffmiss. Det har inte ett bottenlag råd med i längden. Var bombis på att Yasin skulle missa straffen, den var bedrövligt lagd och man såg på honom att han inte hade "modet" att lägga en straff redan när han la upp bollen. Som någon skrev, är man osäker så slå bollen halvhögt hårt mitt i mål. De straffarna sitter ju jämt efter att nya regeln för länge sedan infördes att målvakten kan hoppa hit o dit innan straffen är slagen.

Igår borde RÅP gått fram och dundrat in straffen. Nordin är jag rädd för att en straff slagen av honom hade kunnat passerat Idrottshuset just nu, ändå tycker jag han spelat upp sig, men något saknas, vad kan jag inte svara på.

Skönt ändå att Alex och tränartrojkan insett att "grisfotboll" ala ÖSK förr är enda chansen med ett starkt försvar och en som tur är en bra målvakt som vi hade på S-G Larssons tid.

Men skall vi fortsätta att ha sådan otur och oskicklighet när chanserna dyker upp hoppas och tror jag vi klarar en kvalplats. Drömmen är då att få möta Degerfors, då skulle det vara konstigt om inte BA blev utsålt.
Örebro Nicka i ribban
2015-06-04 17:55
Att Seaton lämnar måste (väl?) betyda att Crespo är tillbaka efter sommarledigheten.

Om nu hans rehab går enligt plan, ska tilläggas.

Spelschemat är väldigt tufft efter uppehållet, så det skulle vara uppskattat att få tillbaka Allsvenskans kanske bästa målskytt. Bästa musklerna har han iaf. :D
Örebro Hahne
2015-06-04 17:44
Det jag tycker ocks är lite konstigt är att varför ger man inte de egna talangerna chansen Lundberg tror jag själv hade kunnat göra det lika bra som Seaton kanske tom bättre då han troligtviss kan spelet bättre och redan är hemmastad.
Förstår inte att de ska vara så svårt att ge våra egna chansen, får de inga chanser så kan de juh aldrig bevisa något och jag förstår att man blir frustrerad och inte får den extra kick de kan ge av att vara nära 11an...
Även så kan de juh enkelt bli att talanger i närområdet väljer andra lag där man har större chans att utvecklas gentemot Örebro där man inte får en chans att vara med...
För det är juh inte så att våra A-lag spelare går ner i U21 och dominerar fullständigt.
Örebro Fang
2015-06-04 17:21
Fast vad det kostar att åka ur tror jag ingen innan säsongstarten ens tänkt på. Att laget skulle få en sån här dålig start med eller utan Crespo fanns ju inte. Så jag tycker i alla fall inte att läget att ta in en 17-åring(?) som man tror på på sikt var fel innan säsongen, däremot har det ju visat sig att det var just det. Men det är alltid lätt att vara efterklok. Med Pode och Kalle på topp, Seaton på bänken och Crespo förhoppningsvis i spel inom några veckor igen så tycker jag inte att anfallsbesättning kändes speciellt oroande inför säsongsstarten. Men i och med att Kalle, Pode och ja i stort sett hela laget har underpresterat och Crespo borta längre än väntat så har har det ju blivit väldigt fel. Men laget är på uppgång och jag väljer att se Seatons flytt som ett tecken på att man räknar med att ha tillbaks Crespo efter uppehållet eller att man tycker att man har egna yngre spelare som är redo för allsvenskan. Oavsett vilket så bekymrar det mig inte. Är övertygad om att lagets form kommer fortsätta att bli bättre och att man kommer klara sig kvar med god marginal. Angående Valgardsson så håller jag med. Visst alla spelare behöver olika mycket tid att komma in i ett nytt lag så jag dömer inte ut den värvningen helt och hållet än men just nu känns den inte alls lyckad.
Örebro Bastard on Parade
2015-06-04 17:20
@Hahne:

Jag håller med dig i det mesta. Seaton är 19 numera och var givetvis en stor chansing, men det känns nästan som att hans landslagsmeriter måste ha spelat en stor roll i att han kom till ÖSK. Han har ju som sagt inte spelat klubblagsfotboll på hög nivå mer än några enstaka tillfällen med D.C. United. Jag tycker inte att Seaton är en dålig spelare, men han är framför allt långt ifrån en färdig spelare för tillfället. Det var fel lösning för ÖSK:s behov. Seaton kan nog bli en duktig allsvensk spelare på sikt, men vi behövde någon som kunde förstärka laget direkt.

Det blir lite lustigt när man läser kommentarer från när Seaton blev klar för ÖSK:
"- Han känns jättebra. Annars hade vi inte tagit hit honom. Han har de egenskaperna som vi vill ha. Han ska bara spela som han gör, då kommer det bli bra för oss, säger ÖSK:s trränare Alexander Axén om sin nya forward."

"Hur hittade ni honom?
- Vi får massa tips av agenter och scouter som man känner sen gammalt. Det här var ett tips som vi föll för ganska snabbt och som vi kände var intressant. Alla besked vi har fått är att han är väldigt, väldigt bra precis som vi trott innan. Han är ung och det är bara spännande.

Michael Seaton är anfallaren som, precis som Crespo, ska gå i djupled.
- Han är den som ska ligga och dra däruppe, den spelartypen vi inte har just nu med tanke på att Crespo är skadad. Han har en tydlig roll vad han ska göra."
Örebro Hahne
2015-06-04 16:57
Fast när man vet att Crespo är skadad som man visste vid tillfället (visserligen inte hela vårsäsongen) samt att man har andra som varit skadebenägna så förstår ja inte hur man kan välja en 17 årig talang som inte visat något och riskera att få den här dåliga starten vi haft mot att ta in en rutinerad spelare som visst kostar mer... Men vad kostar det att åka ur ? Vad kostar det att panik värva i sommarfönstret?
Måste samtidigt var kritisk mot värvningen av Valgardsson... Inte visat att han klarade det i Göteborg och den dåliga defensiven måste man juh vetat om eller?
Örebro Fang
2015-06-04 16:43
Det är nog inte svårare än om man ska ha Keane så rör det sig om helt andra pengar. Har dessutom svårt att tro att man tog in Seaton bara för att. Självklart trodde man på honom och såg honom kanske som en ersättare på sikt ifall Crespo blir såld i sommar. Men nu när han inte spelat under våren så lär ju inte det hända och då har man inte längre nåt behov av Seaton.
Örebro Hahne
2015-06-04 16:31
Vem är det som scoutar dessa youtube värvningar?
Örebro Hahne
2015-06-04 16:30
Förstr fortfarande inte varför man inte plockade in James Keane istället för en 17årig talang som man visste nada om, hade väll knappt några senior matcher och samtidigt ska han flytta till ett helt annat land o kultur för att jämföra med Keane som lirat i ett antal Allsvenska klubbar med goda resultat! Nej GÖR OM GÖR RÄTT!!
varför värva en vänsterback och en 17 åring när man vet att man har skadedrabbade anfallare?
Örebro pemo
2015-06-04 16:18
Tack Telle. Du skrev det mesta jag ville ha sagt. Tycker dock att Nordin gjorde en bra match i går, trots att han kladdar lite för mycket med bollen och inte ser de snabba löpningarna som både DG och Yasin försöker med. Fler långpass på ytor än de dar små kortpassningarna på två - tre meter.

Sen tycker jag att Wiktorsson känns mer "fotbollsspelare" än Eidur. Om det nu inte var så att Elfsborg passade honom bättre. Tyckte även att Moberg blev lugnare med Wiktorsson.

Håller med om Nordmark.

Ribb och krysskotten var ju bara otur. Målisen var helt borta där. Tyvärr för oss så var marginalen var inte på vår sida.

Såg nu att Seaton-kapitlet är avslutat. Då är nog Crespo trots allt på G
Eller?
Örebro Bastard on Parade
2015-06-04 16:16
ÖSK bryter med Seaton. Jag undrar hur avtalet såg ut. Påverkar det ekonomin? Tar vi in någon ny anfallare när transferfönstret öppnar?
Benny Böckling
2015-06-04 16:14
Ännu en fiaskovärving på anfallssidan fulländad.
Örebro Telle
2015-06-04 12:31
Galen match igår. Bitvis väldigt välspelat (anfallskombinationerna börjar sitta bättre och bättre, och flera spelare ser mer och mer ut som sig själva igen efter den usla säsongsinledningen) samtidigt som de enskilda misstagen fortfarande är lite för många och oskärpan fortfarande är för stor i de avgörande momenten. Men jämfört med tidigare är det i varje fall skönt att se att mycket börjar sätta sig. Elfsborg och Hif är inga dåliga lag, och vi har spelat bra nog för att slå båda. Kan vi behålla den nivån kommer vi att slå de sämre lagen och klara oss kvar, det är jag helt övertygad om. Att vi inte gjorde mål igår på 21 avslut, tre ramträffar, 1 straff och ett antal mer eller mindre fria lägen, är visserligen helt sjukt, men vissa matcher går det helt enkelt troll i det - inget konstigt med det, det sker för alla lag ibland. Och hade vi haft en normal vår hade det bara varit att skaka av sig missarna och gå vidare till nästa match, men med det nuvarande tabelläget har vi inte råd att gå miste om livsviktiga poäng efter så många brända chanser. Nåja, vi får se fram emot matchen på lördag istället- då vill jag se att ÖSK låter Halmstad betala för missarna igår. Det enda som var galnare än att matchen i går kväll slutade 0-0 var Aftonbladets ursprungliga betygsättning av spelarna efteråt: Moberg fick 3 plus, Pålsson i Hif 4 plus, i övrigt fick alla andra 2 plus, inklusive Oscar och Hifs målvakt Pyzdrowski som båda höll nollan med ett stort antal klassräddningar (inklusive en straffräddning för Pyzdrowskis del.) Efter att nån gnällde i kommentarsfältet ändrades målvakternas betyg pliktskyldigt till en trea. Men hur tänkte man från början? Har man överhuvud taget sett matchen? Saknar man sunt förnuft OCH grundläggande fotbollskunskaper? Eller sitter det någon stackars prao-elev som tvingas följa 3 matcher samtidigt via tv-skärm, för att alla de riktiga sportjournalisterna var på Friends Arena och såg AIK - Falkenberg? För jag vägrar att tro att betygskriteriet för 3 plus kräver mer av en målvakt än att mota 21 avslut, hålla nollan och rädda en straff i sin allsvenska debut. Förutom Oscar, som var lysande, så stack Yasin och RÅP också ut positivt, för att bara plocka ut ett par ÖSK-namn spontant. (Att Yasin hade skadekänningar och brände en straff men ändå var bästa utespelaren är imponerande. Det säger väl också en del om ÖSKs vår, i och för sig, men det låtsas vi inte om just nu... :) Kalle gjorde sig betydligt bättre som inhoppare, bidrog med energi och fixade en straff vid hands-situationen. (Han väger dock fortfarande alldeles för lätt, vilket blev väldigt uppenbart när han gick omkull i närkampen i straffområdet. Och det syns att hans självförtroende inte är på topp, för han missar fortfarande i för många och för enkla moment, men förhoppningsvis kan det nog gå åt rätt håll nu om han får fortsätta komma in som avbytare ett tag framöver.) DG spräckte målsviten, och stack inte ut lika mycket igår som han gjort de senaste matcherna, men var bra så länge han orkade i första halvlek. Pode har spelsinne, det märks tydligt. Synd att han föll tillbaka i gamla synder i går och brände allt som rörde sig, men han var ju i gott sällskap i går å andra sidan. Han ser ändå ut att vara på väg mot formen jämfört med tidigare. Stark insats av försvaret överlag. Det såg virrigt ut vid några tillfällen, och en del chanser som Hif fick uppstod ur situationer som inte ska behöva bli chanser, men på det stora hela var det starkt att hålla nollan i blåsten. Eidur har helt klart spelat upp sig, hoppas att han kan fortsätta vara så bra som han var i går, om nu inte Wiktorsson ska få chansen. I diskussionen om Nordin eller Nordmark håller jag med Örebro Center om att Nordmark var bra i går och kom bättre till sin rätt även i närkampsspelet, åtminstone jämfört med tidigare. Och även om han slår många passar i sidled har han en helt annan trygghet med bollen på offensiv planhalva än Nkili och känns som ett bättre alternativ i de matcher som vi vill föra spelet. Med RÅP och Nkili vinner vi förmodligen närkampsspelet och andrabollarna mot de flesta andra allsvenska mittfält, men vem håller i bollen under pressade situationer och står för den offensiva kreativiteten i så fall? De är visserligen inte lika begränsade som Hagge och Lumbana var som köttande mittlås i PO:s tillfälliga experiment 2012, men ingen av dem slår väl några Pirlo-passningar direkt. (Ok, det gör inte Nordmark eller någon annan nu aktiv fotbollsspelare i resten av världen heller för den delen, men ni fattar vad jag menar... :) Jag saknar dock fortfarande förmågan hos Nordmark att växla tempo, vilket gör att han inte går på genombrott på samma sätt som Nordin kan göra en bra dag. Sen är det ju inget snack om att Nkili är ett bättre alternativ defensivt, han är väldigt bra på att fånga upp och få med sig bollen även i lägen som ser ut att vara förlorade, och är betydligt starkare i kroppen än Nordmark. Som jag skrev efter förra matchen är det nog bara speltid och erfarenhet som kan få honom att ta nästa steg och våga ta bättre beslut även på sista tredjedelen av planen. Det, och sjuka mängder med passningsövningar... :)
Örebro zxcv
2015-06-04 10:12
Grym fotbollsmatch igår. Två lag som verkligen vill och kan rulla boll i högt tempo!
Extra plus för Nordin(första halvlek), Pode, Nordmark, Oscar,Yasin och RÅP

Grundspelet sitter, det behöver vi inte vara oroliga för
Örebro Center
2015-06-04 10:01
Jag tyckte att Nordmark tog för sig mer än vanligt igår och skavde hälsenor rätt bra. Det var så jag reagerade att han måste ha fått instruktioner att gå mer in i duellerna utan boll. Jag tycker Nordmarks senaste uppträdande varit positiva och han är bättre på den offensiva tredjedelen än Nkili (Nkili blir nästan förlamad när han kommer in i boxen med boll) och försökte hela tiden göra sig spelbar i uppspelsfasen. Däremot är Nkili kanske bättre sett ur ett mittfältsdefensivt perspektiv men vill man ha ett mer balanserat mittfält tror jag Nordmark just idag är ett bättre alternativ.
Örebro Tusse Batong
2015-06-04 06:54
@Glad:

Örebro Svartvitt forever
2015-06-04 06:27
Sparkabollenimål//
Instämmer helt. Jag tycker det blev en markant skillnad till det bättre när Nkili kom in. Han har en nästan kuslig timing att läsa spelet och kliva fram och bryta. Dessutom har han en helt annan hårdhet än Nordmark, som far lite som en vante vid motlägg. Han alibispelar heller inte bakåt och åt sidan utan spelar raka, hårda markbollar framåt, dessutom till rätt adress igår.

Nordmark har mycket boll i sig och bra spelsinne, men tyvärr varken fysik eller snabbhet som motsvarar det. Jag hoppas på Nkili och RÅP från start lördag.

Konstig matchordning förrresten, med två hemmamatcher samma vecka för två veckor nyligen och nu två till. Hur ska man vänta sig att fylla arenan då?
Örebro Sparkabolleninimål
2015-06-03 22:51
@rirobban Jag är nog mer kritisk mot nordmark och förespråkar Nkili där. Tror han har enorm potential och kan bli en riktig kung där. Även om nordmark får godkänt!
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro Glad
2015-06-03 22:41
Oscar kunglig som vanligt, låt honom ta straffarna, han tittar vart målvakten går o lägger i andra hörnet som på Brolinvis
Postat via SvenskaFans mobilsajt
Örebro rirobban
2015-06-03 22:30
Bra match av ÖSK, förutom att man inte fick in bollf*n! Hade vi 3 eller 4 skott i virket? Och en bränd straff på det! Friläge för Pode. Helsingborg var inte speciellt bra, nog det sämsta laget som varit på Behrn arena den här säsongen, men vi hade inget flyt med avsluten idag! Men det är bra att laget skapar chanser, och spelar vi såhär på lördag så vinner vi med ett par måls marginal!

Jansson och Yasin något bättre än resten av laget. Kul också att Nordmark kommit igång och spelar tryggt och säkert och med ett självförtroende! Han ska absolut vara kvar i mitten!
Annons: