/fotboll/osk/forum/1033.aspx/fotboll/osk/forum/1033.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Örebrosonen
2015-06-09 09:45
ÖSK-Karl//

Varför frågar den kloke, jo därför att ÖHK är våra konkurrenter!
Vad har de gjort dig för illa frågar den kloke, De konkurrerar med min klubb!
ÖHK hade 5027 pers i snitt på sina 27 hemmamatcher. Krymper vi våra läktare till samma kapacitet som hallen (5200) så har vi lapp på luckan varje hemma match. Vad vill du få sagt? ÖHK hade i snitt 97% beläggning med mina mattekunskaper betyder det att det iaf var 3% från "lapp på luckan". Detta i medgång... vänta bara tills vinden vänder! Bygger man ut hallen till vår kapacitet i antalet platser så ser den lika ödslig ut som vår hemmaplan. Så vad är det du vill ha sagt trampolin kungen?

Oroa dig inte vi kommer vinna vårt GULD och då kommer du inte få vara med på firandet. Då kan du göra dina 8:or på isen istället.

Personligen är jag som ÖSKARE glad och stolt över min fina anrika klubb. I vilken jag har fått se stora spelare spela. Som hittills har givit mig både silver - stort som litet samt bromspeng och spelat "Europamatcher". Vi har bara guldet kvar att vinna och absolut inget att bevisa för okunniga cirkusnördar.
Följ vad du vill! Jag däremot är en riktig supporter på mitt supporterforum för min klubb ÖSK - Den enda klubben för mig och så har det varit sedan barnsben. Det du är, kallas för en medgångssupporter. Sådana hyser vi riktiga supportrar ingen respekt för. Det, kära jippofantast, är den bistra sanningen.

Hockeyn har mycket att lära sig från ÖSK - inte minst, hur man undviker konkurs! Inte minst i hur man utan en fet plånbok kan starta från noll och överleva i över ett sekel och leverera resultat! Inte minst, utan ständiga "klasspelare" locka mer folk och bibehålla kärnan. Inte minst i hur man bedriver allt från pojk- & flicklag till lag i U-serierna till Elitlag. Inte minst i hur man hanterar motgång. Inte minst i hur man engagerar sig socialt i staden och dess befolkning genom fotbollsskolor, besök på olika institutioner, torgträffar, ÖSK dagen osv.

Ett samarbete mellan oss skulle bara gynna den lokala konkurrenten. Vi har inget att hämta därifrån. Eftersom deras recept är en man med fet plånbok. Allt annat är ett resultat av den feta plånboken. I sportens värld kommer man långt med externa finanser.

Förutsättningarna för olika typer av arrangemang skiljer sig totalt mellan dessa två platser som folket besöker. Fotboll är så pass vackert och engagerande att det genom hela sin historia alltid varit just fotbollen som folket har kommit för att se. Det är alltid nr1. Sedan har allt runt om varit av andrahandsvärde.
Men självklart så uppskattas kringarrangemang och dessa ska utvecklas. Här behövs det bara lite fantasi! Absolut inte så som du och andra med dig vill få det verka som om ÖSK behöver krypa på knä till ÖHK...

Du har nog fått en och annan puck i skallen och tappat verklighetsuppfattningen. Alla har vi våra svackor, ÖSK är inget undantag, det vet vi RIKTIGA supportrar. Vi som är stolta ÖSKare! Vi behandlar vår livspartner med kärlek och respekt och beskyddar den mot allt och alla som vill skada denna - det du har uppvisat här och med största sannolikhet på andra platser är bara pinsamt! Ingen respekterar den man som kränker sin partner!
Men mår du bra av att hoppa på din trampolin så gör det - jag önskar dig och dina likasinnade lycka till! Men kom ihåg att: Man delar inte bröd med den man inte svält med!

Hammarby drar mest folk och har mest hype i Stockholm... Det gör inte Bajen till storebror!
I Örebro är det ÖSK som är Storebror igår, idag, imorgon och när vi går i graven!

GÖR DITT VAL, GE HOCKEYN RÖTT KORT!
AIK Egnatankar
2015-06-09 09:19
Har man spänt optimismen och endast jobbat sig till två poäng efter åtta omgångar, så får man nog räkna med, att några spyr galla.

Tråkigt, men så är dagens "krav" ...
Örebro Hertig_Karl
2015-06-09 08:44
AIK Egnatankar
2015-06-09 08:31
Även jag gillar det mesta av örebrosonens inlägg, men hur man kan kalla sig örebroson och vilja ge Örebro Hockeyklubb rött kort, vill jag inte förstå!

Pulsen på Öster inför isladans hemmamatcher känns i kroppen och gör mig lite stolt.

ÖHK är en av staden Örebro's populäraste elitlag !
Örebro Minatankar
2015-06-09 07:36
Med jämna mellanrum diskuteras fotboll kontra hockey. Jag tycker det är bra med konkurrens om uppmärksamhet och möjligheten att idrotterna kan lära av och inspirera varandra, samarbeta och marknadsföra Örebro.

Jag gläds med framgångar för idrotter jag inte själv är någon större anhängare av. Varför ska man önska andras motgångar? Om det dessutom är idrotter som kompletterar varandra säsongsmässigt, är det ju bara bra med ett stort utbud för både utövare, publik och sponsorer.

Har däremot svårt för alla dem som under våren varit inne på na.se och fullständig spytt galla över ÖSK, laget, tränare och spelare samtidigt som de skriver att de aldrig går på fotboll/ser ÖSK och aldrig kommer att göra det. Undrar varför de då överhuvud taget engagerar sig? Jag skulle då aldrig skriva en massa skit om andra idrotter som jag inte är intresserad av.

Jag upplever ganska ofta att dessa personer pratar om att ÖSK-spelarna är så välbetalda och lata. Jag kan då bara dra slutsatsen att de som spyr denna galla har problem med sig själva, är avundsjuka och missunnsamma. Vad hindrar dem från att själva bli fotbollsspelare, lärare, rörmokare, läkare eller lastbilschaufförer med alla dess för- och nackdelar som dessa olika yrken medför?

Att jag tar upp detta beror på att jag är övertygad om att dessa personer representerar en väldigt liten andel av boende i Örebro men att de tidvis representerar en synnerligen stor andel av de som gör sig hörda på sociala medier.

Om man "endast" är fylld med pessimism är det en personlig läggningsfråga.
Men när inläggen innefattar kränkningar, okvädesord, förljugenhet, förtal och ren förföljelse, går det utanför alla gränser. Vet inte hur man ska komma åt detta samtidigt som vi vill ha ett samhälle där alla har rätt att yttra sig.

Risken med denna utveckling, som omfattar så mycket mer än fotboll (t ex inlägg om politik, skolungdomars mobbning av varandra etc), är att vi i framtiden får en lag där det inte är möjligt att publicera inlägg på sociala medier utan att de först har granskats och där ansvarig utgivare konsekvent lagförs. Eller så kommer vi få särskilda polisavdelningar med stora resurser som kommer att lagföra alla sådana brott konsekvent. Det finns som bekant lagar redan idag men de används inte i tillräcklig omfattning.

Att jag tar upp detta beror på att denna utveckling eskalerar och avhåller många människor från att engagera sig inom exponerade verksamheter som t ex elitidrott och politik. Jag tror det är därför många idrottsledare väljer att vara ganska anonyma, med den bristande inblick i verksamheten det innebär för medlemmar och supportrar och de bristande relationer det också innebär.

Hoppas vi kan hålla SvartVitt/Svenska Fans fri från detta och att vi kan skilja på att kritisera fotbollsinsatser/vad som skrivs och att kritisera personer.
Örebro ÖSK-Karl
2015-06-09 02:01
Örebrosonen//

"GE HOCKEYN RÖTT KORT!"

Varför? Vad har de gjort dig för illa? Är det bara det att Arenan är för liten och i princip jämt är utsåld?

Eller är det för att ÖSK.fotboll inte vunnit guld på ca 110 är?

Personligen är jag som Örebroare glad och stolt att kunna följa ÖSK på sommaren och ÖHK på vintern så varför skall man ge ÖHK rött kort? Otroligt korkat och löjligt skrivit av dig ;(
Örebro jpsvartvitt
2015-06-09 01:09
Jag skriver såhär. Jag hejar på både ÖSK i fotboll och ÖHK i ishockey. För mig kommer båda lagen ligga lika nära mitt hjärta.. Jag kommer ALDRIG dela folks åsikter där man säger "jag hoppas det går dåligt för ishockeyn" och vise versa om fotbollen.. Support your local teams
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro Bäst när det gäller
2015-06-09 00:31
Ang. Yasins utspel: Han är naturligtvis fri att agera som han gör men tyvärr förlorar han mest själv på det. Jag skulle ärligt talat vilja skrika håll käften åt pessimister på läktarplats som buar så fort en försvarare börjar om hemåt istället för att dynga iväg bollen 60 meter fram i plan. Vi har 40- och 50-talister (jo de är de som är romantiker och tror att Dala och Ståhl var Dani Alves klass) som tror på sparka och spring 2015. De livnär klubben genom att köpa sina årskort så jag som bara köpt årskort de senaste fem åren får helt enkelt köpa detta gnäll. För att inte tala om det som ropas som ett mantra på varje hörna och frispark på offensiv plan. Man tuggar i sig och tänker att de brinner i alla fall för ÖSK hur korkat det än må vara. Ang. ÖSK vs ÖHK, går inte att jämföra men väl lära. Här är det bara att konstatera att det är ÖSK som är lillebror just nu. ÖHK har en organisation som ÖSK tror sig ha men bara kan drömma om. Pontus Gustafsson är något helt annat än "vad han nu heter" i ÖSK så jag skulle önska att man från ÖSK:s sida var lite ödmjukare. Klart lillebror får vara med och lära bara lillebror är ödmjuk. Ang. Orsaker och verkan. Det stod tidigt klart att vi inte har ekonomi 2015. Vad än klubben sagt utåt så är det i år viktigare att överleva ekonomiskt än att slåss om platser på övre halvan. Sen trodde nog ingen att "budget-lagbygget" skulle behöva slåss för sin existens. Klart är dock att Seaton t.ex. är frukten av tomt bankkonto snarare än en dålig scoutning. Tycker Axen antyder det självklara med kommentaren "vill hellre ha Messi och Ronaldo" eller hur han nu uttryckte det. Ang. Att undvika kval och nedflyttning. I år finns inga andra mål än nytt kontrakt vad vi än skulle önska. Det handlar om att snitta betydligt över 1 poäng per match från hösten och ända in i kaklet. Det kommer inte vara snyggt, så där förstår jag Yasins frustration över publiken, men lita på att spelarna vill vinna poäng.
Benny Böckling
2015-06-08 23:59
ÖSK har koll på en spelare i Lidköping.
Örebro Svartvitt forever
2015-06-08 22:42
Håller med om att nivån här är en helt annan än för några månader sen. Mycket roligare att läsa.

Några spridda tankar efter att ha läst ifatt. Vi har en trupp där en handfull spelare håller jämn, hög allsvensk nivå. Resten är spelare som har potential att göra bra matcher men som kanske når upp till denna potential en match av fem. Dock spelar man dem och hoppas att just den här matchen ska de vara på topp. Skillnaden med resursstarka lag som MFF, AIK med flera är att de har råd att ha flera spelare på varje position och den som är vassast för stunden spelar. Självklart innebär det här en enorm fördel gentemot lag som vårt. Sen är det en grannlaga uppgift för tränarteamet att locka fram den där potentialen hos så många som möjligt samtidigt och ställa bästa lag på planen, vilket förstås är nästintill omöjligt när skador blir så kännbara i en redan slimmad trupp.

Jag håller med Telle med flera om att det inte kan vara en överraskning för ledningen att vi inte har någon jämförbar bakom Crespo, vilket vi borde ha med tanke på hans skadehistoria. Därför blir lånet av en 19-årig jamaican så mycket gåtfullare, eftersom var och en kunde se vid hans inhopp att han var närmast chockad av det fysiska spelet i Allsvenskan och inte på långt när redo att ta Crespos plats. Det måste bli underbetyg för den scoutningen, liksom för Logi. Vi har inte råd med sådana värvningar i den situation vi befinner oss.

Beträffande diskussionen för och emot Yasins snedtändning kontra gnälliga gubbar i publiken, tycker jag att flera har jämfört äpplen och päron. Ja, det är onödigt som publik att öppet visa sitt missnöje. Men som spelare är man ambassadör för klubben och har därför ett mycket större ansvar för sitt uppförande. Yasin visar divalater och en oförmåga till självrannsakan, så enkelt är det. Jag minns att han även ifjol -- tydligen efter att ha läst här -- skällde i NA över åskådare som inte begrep fotboll. Då gällde kritiken att han inte producerade poäng, en kritik som var högst befogad och som även Axén strök under senare. Så jag är förvånad över att ingen har tagit Yasin i örat och beordrat honom att göra en pudel. Frånvaron av det lämnar en fadd eftersmak som inte är ägnad att få fler att komma på matcherna. Tvärtom.
Örebro Lekiller
2015-06-08 21:47
Bra nivå nu på inläggen den sista tiden ifrån många. Grymt mycket roligare och intressantare att gå in och läsa när det är så här. Sen kanske man inte håller med eller har andra åsikter men diskutera måste ju gå att göra.
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro Center
2015-06-08 21:35
@ÖSK-Karl:
Det förekommer redan ett samarbete. Bla har ÖSK tittat på ÖHK på eventsidan där ÖHK varit duktiga. Tror detta ligger som grund att ÖSK anställt en eventansvarig. Vidare har PG & Simon tittat på synergi mellan klubbarna på serveringssidan. Jag vet inte hur ofta Simon och PG träffas numera men i vintras träffades de flera ggr. Det finns mycket att vinna på särskilt synergi-sidan mellan klubbarna och där närheten mellan arenorna och kontoren är unik. Jag vet att det är en utopi men det ÖSK skulle behöva är arkader bakom båda läktarna som är helt inomhus, tak som täcker alla platser ned till rad 1, bygga till hörnen som skydd mot regn och blåst och få till fler kommersiella lokaler där man bla kan se matchen innanför glasrutor, tänker då på en "folkpub", eller äta en buffe och ta några öl före matchen (tillgängligt för alla som får rum). Jag skulle gärna se en konsert som förspel på BA med en hyfsad bra artist/grupp som drar folk (kan dock vara i vägen för spelarnas uppvärmning.) Sedan finns det saker som är svårare att påverka - Tex vill många fans ha en fast speldag (jag med). Men det verkar omöjligt att få. Matcher sprids som hagelskurar i almanackan, Jag skulle gärna se Lördagar kl 15 som startid för hälften av matcherna och kl 18 för andra halvan. Nu har man ingen aning om när matcherna spelas utan att aktivt leta upp ett spelprogram
Örebro Center
2015-06-08 21:24
@Marquis de Sade:

Sorry - Jag kan ha blandat ihop vem som sa vad. Noterade inte att du refererade till en annan skribent.
AIK Egnatankar
2015-06-08 19:45
Örebro kan vara en idrottsstad året runt !
Örebro Minatankar
2015-06-08 19:40
Namn: ÖSK-Karl Leder tipsligan
Sänt: 2015-06-08 19:13
//

Talade med Christer Blohm som är den inom ÖSK som bäst kan klubbens historia. Han har skrivit flera böcker om klubben och även om svensk fotboll.
Enligt honom var det konflikter som slutade med att ishockeyn valde att utträda.
Men visst, de hade säkert press på sig eftersom de var skyldiga klubben/fotbollen stora pengar.

Men återigen, vad har detta med ÖSK och ÖHK att göra? Möjligheten till samarbete inom de områden jag skrivit om innebär att ÖHK sparar flera miljoner tack vare ÖSK, och omvänt, dvs det är bara vinnare. Det är i grunden vi medlemmar som bestämmer detta, endera på årsmöte eller så ger vi styrelserna/ledningen fullmakt att driva dessa frågor.

Jag delar inte att ishockyn tagit över Örebro fullständigt. Ishockeyn gör det bra men Örebro består av många elitidrotter och fotbollen är så oerhört mycket större än ishockeyn, både i Örebro, länet, Sverige och i världen, flera hundra ggr större.

Fotbollen har dessutom fler åskådare i genomsnitt på matcherna och har varit i final i svenska cupen. KIF Örebro har dessutom tagit sig till Europaspel. I höstas var ÖSK Sveriges bästa lag tillsammans med MFF.

Det räcker väl att berömma ÖHK både för sportsliga och ekonomiska framgångar. De är duktiga och ÖSK har flera saker att lära av dem.
Örebro ÖSK-Karl
2015-06-08 19:13
@Minatankar:

Jomen, det var inte ishockeyn som ville bli en egen gren i ÖSK. De blev mer eller mindre utkastade. Efter hur många sorger som helst så är det ett faktum att nu ishockeyn tagit över i Örebro fullständigt trots en liten och alltid fullsatt Arena. Då kan det efter alla hemska år för ishockeyn vara ett stort steg att hjälpa fotbollen?

Som jag skrivit tidigare (speciellt 2010) så vill jag se ÖSK på sommaren och ÖHK på vintern.

Men jag vänder mig mot två saker och ett är att inte Örebro skulle vara en stad för vintersport och två, om vi nu är enligt vissa en fotbollsstad, varför skulle vi vara det? Inte ett guld med råge på 110 år, skall man då se det historiskt så borde det vara fullt på bandyn, men icke.

Jag hävdar att Örebro är en idrottsstad, sedan kan de olika idrotterna vara olika från år till år, men vi skall vara stolta över den elitidrott som bedrivs i Örebro!!!

Det trista är att ishockeyn blev utslängda ifrån ÖSK. Så frågan är varför de skall hjälpa ÖSK nu och hur?
Örebro Örebrosonen
2015-06-08 18:51
Ang. Hockeyn

Man fryser & blir blöt på en öppen fotbollsstadion.
När ekonomin hotade vår existens samlades det in över 1 miljon.
Det är äkta supportrar - det är något som ni själva lägger upp... hockeyn inte haft/har.
Vad ska ÖSK "lära" sig av Hockeyn? Att det krävs en miljonär som öppnar plånboken?
Vi talar heller inte om samma klubb utan om en sport som har fått många chanser att resa sig och utvecklas. Till slut tog man den med väldigt mycket hjälp av Fahlander och andra eldsjälar. Fahlander som i mitt tycke är en riktig supporter, han tog upp skiten och omvandlade den till det vi ser idag. Han satt inte och spydde galla på allt som hade med hockey i Örebro att göra. Han tog en kamp mot fotbollen mot ÖSK! Missförstå mig inte jag projicerar inte ÖSKs problem på Hockeyn. Utan slår fast att ÖHK är en konkurrent till ÖSK på alla plan. ÖHK är en ny klubb som vill rota sig fast i stan och i seriesystemet. ÖSKs degradering gav ÖHK en rejäl boost. Ett klassiskt talesätt är att: En mans död är en annan mans bröd. ÖHK kommer inte kunna ta kärnan från ÖSK men marginalarna är redan där, av bra många anledningar. Därmed även behövliga intäkter för vår klubb.

Örebro är inte en av de 3 största städerna. ÖSK & ÖHK är inte samma förening. Likt Gävle så kanske vi har kapacitet för lag i både Allsvenskan och SHL men ha inga större drömmar/förhoppningar för något av lagen då likt Gävle kommer den ena klubben behöva gå om den andra för att "lyckas", vilken det blir avgörs på supporter sidan/vem som har störst plånbok.

Mitt "Hockey manifest" ska ses som en motvikt till de inlägg/skribenter som ständigt gör associationer till hockeyn som om det vore bättre att lägga tid & pengar på det.

Det är en respons på dessa skribenters sätt att skapa opposition till nackdel för min klubb ÖSK.
Jag är en ÖSK fanatiker precis som Marquis de Sade, har alltid varit det i med- och motgång. Jag vill se ÖSK vinna och om det så krävs... så mer än gärna på ÖHKs bekostnad!

Jag vill uppmana alla likasinnade att börja ta plats för vår klubb ÖSK i forum & kommentarsfält där ÖSK diskuteras!

Gör ett aktivt val kära vänner och välj en riktig sport där en riktig klubb men riktig historia och riktiga fans alltid skapat gemenskap och passion! Finns det något som kan definiera oss mer än ÖSK? Hur mycket har vi inte sörjt och hur mycket glädje har vi inte upplevt! Mer är att vänta, var med på resan som håller livet ut!

GE HOCKEYN RÖTT KORT!
Örebro Örebrosonen
2015-06-08 18:50
Telle igen...;) Enkelt. Vi har en organisation idag som har tagit till sig av vår konstruktiva kritik, rannsakat sig själva och byggt laget med eftertanke och vision. Klubben har kunnat se/förutspå sina förutsättningar (om än försiktigt) och agerat där utefter. Se på truppen, många kallar det för utfyllnadsspelare, javisst. Det är svårt att hitta spelare som är lämpliga/villiga att spela på flera positioner utan att dessa har agerat som hjälpgummor/utfyllnadsspelare tidigare och även gjort det bra. Etablerade/klasspelare spelar sällan villigt på flera positioner så då krävs det fler spelare på varje enskild position. 1 + 1= Större budget. Klubben vet att de behöver ett mellanår efter avancemanget till Allsvenskan (förra säsongen blev i slutändan en positiv överraskning allt tack vare klubbens drag under sommarfönstret samt återkomsten av flera tongivande spelare). Därav är det för enkelt att säga att hela lagbygget kretsar kring en spelare eftersom fler faktorer spelar in. Samtidigt är det inte en korrekt analys att påstå att beredskapen är/var dålig för då har man inte vägt in alla delar. Jag håller med dig om att resultatet har varit sämre än vad man har hoppats på både som klubb och som supporter. Men självklart blir vi extremt beroende då truppläget är som det är av att samtliga spelare levererar och det på mer eller mindre sin högsta nivå. Där har du också klubbens beredskap med staben (Jimmy) och hans freshness koncept. Men allt tar tid och tyvärr så är det tiden som är den riktiga bristvaran. Glöm inte bort att samma lag har i år spelat 2st cupfinaler och gjort bra fina prestationer mot bra motstånd. Kvalitén finns och tränarna har bevisat att de kan få fram den ur vår trupp. Så det jag menar med lyhördhet från spelarnas sida är just det att har man tron till konceptet och jobbar stenhårt så kommer också resultatet. Men negativiteten som först kom i samband med Crespos skada och sedan följdes upp direkt efter Peking. Som sedan bara har eskalerat och inte varit nådig någonstans, har knappast gjort det enkelt för grabbarna att lyssna till tränarna och det har knappast gjort det lättare för tränarna att nå fram till spelarna och få dem att följa direktiven. Så är det ett underbetyg du vill sätt någonstans så ska det vara på de krafter som utifrån har skapat en miljö som klubben inte mår bra av... i hela organisationen. Självklart tar jag inte bort spelarnas egna delaktighet i raset men alla vet vad som behövs för att man ska trivas på jobbet och vet man inte det så vet man garanterat vad som behövs för att man ska vantrivas. Då blir det inte lätt att prestera så som man vet man kan. Då blir det lätt för bollen att inte studsa som den brukar göra osv. Crespo är inte bara spetsen i sammanhanget pga sina bollkunskaper. Med sin energi och mentala styrka är han kontinuerligt bra. Det är skillnaden. Utan Crespo, med en väl genomförd matchplan tar vi poäng mot alla (kom ihåg att alla har en poäng när matchen startar) med Crespo och en väl genomförd matchplan är vi nästan garanterade 3 poäng. Det är därför vi med Crespo anses av många som en toppkandidat. Kom även ihåg att de som har fått stå i rampljuset, själv har påpekat att de inte har gjort det de ska efter förlustmatcherna. Och att Axén då, citat "vi gör inte jobbet vi gör inte det vi ska jag fattar ingenting". Efter hösten 2014/Axéns spelidé är det svårt att tro att spelarna helt plötsligt slutat lyssna till tränarna för att de anser att dessa är o-kompetenta! Det är andra faktorer som spelar in och alla som tänker till kan förstå det. Svenska Cupen bytte ut träningsmatcherna javisst. Men svenska cupen fick sig ett rejält lyft och det finns inget lag som går ut för att förlora, speciellt inte Malmö fast de bestämde på förhand att 2 spelare skulle få varsin halvlek. Likt motståndarna med bättre/fler klasspelare, sökte även vi formen. Såklart, det är en ny match varje gång man möter en motståndare. Fotboll är trots allt en färskvara. Men att "klumpa ihop poängen" som jag gjorde var/är inte missvisande då syftet är att lyfta fram förmågan i laget och debattera därmed vad vi kan göra för att få tillbaka den kapaciteten. För som du säger så har vi 11p på 13 matcher och förmågan till de prestationerna som vi gjorde i de matcherna jag nämnde har vi inte sett skymten av i resterande matcher. Jag är för tillskott av spelare. Jag är för en positiv utveckling för klubben. Men jag kan inte påstå att "tabellen ljuger aldrig" med syfte på att vi är för bra och ska ha mer än 11p. Det skiljer 7p till en sjundeplats, 6p till åttondeplats, 5p till niondeplats, 4p till tiondeplatsen och vi har 2 lag med 1p samt 1 lag med 2p för oss. Vi kommer att klättra och vi kommer att avsluta säsongen, inte i topp men garanterat på säker mark. Vi har något att se framemot och klubbens försiktiga satsning i början på året gör det möjligt för en offensiv under sommarfönstret! Det som är tråkigt är att folket "sviker", sprider sin dynga, knappast underlättar sådana satsningar. Efter 30 omgångar - täcker inkomsterna utgifterna? Hur kan vi gå vidare med truppen till nästa säsong?
Örebro Minatankar
2015-06-08 18:09
@ÖSK-Karl:
..... Läste nu i boken "Örebro Sportklubb - 100 år av människor, möten & matcher" (författare Christer Blohm) hur många bandyspelare på bl a 60-talet samtidigt spelade ishockey. Det blev matchkrockar och ishockeyn hade problem med ekonomin som både bandyn och fotbollen via huvudstyrelsen fick finansiera. Därför blev det konflikter och ishockeyn valde enligt uppgift att gå sin egen väg 1972. Sektioner inom ÖSK bildades redan 1910 (klubben bildades 1908). Självständiga grenföreningar med egna medlemmar, egen styrelse och egen ekonomi infördes 1988. Eftersom ishockeyn och fotbollen har olika spelsäsonger, finns det många miljoner att vinna för båda klubbarna på att samarbeta vad gäller t ex administration, säkerhet, matcharrangemang och marknadsföring. Sådana samarbeten förkommer på flera andra håll i landet. Sedan 1972 har hockeyn drivits i vad jag vet minst två olika föreningar som inte haft något med ÖSK att göra. Det är dessutom ca 50 år sedan dessa konflikter fanns mellan idrotterna inom ÖSK och sedan dess är det nya spelare, nya ledare och nya styrelseledamöter. De flesta i publiken är också nya. Jag kan inte alls se varför det som hände på 60- och början av 70-talet på något sätt ska påverka klubbarna år 2016.
AIK Egnatankar
2015-06-08 17:41
ÖSK-Karl, tack för att du vågar skriva det du tycker, även om det kanske känns obekvämt för många ...

... heder till dig, de flesta andra vill helst gulla och samla tummarupp !
AIK Egnatankar
2015-06-08 17:02
"Nej, vi har en bra vd. Men han började i höstas liksom också annan säljpersonal."

vD är säkert bra, men vad är det som skall säljas, av annan personal, som började i höstas ?

Jag börjar tvivla än en gång, orka !!!

0-4 tror du på det med dina fotbollskunskaper, eller är det bara ...
Örebro ÖSK-Karl
2015-06-08 16:52
Telle lika läsvärd och med en objektiv syn på vad som hänt med vårt stackars ÖSK och några fina rader vad som hände med vårt fina ÖIK fast du var för liten;)

Detta som nu har hänt och om det är några som minns så var vi upp emot ett tiotal som försökte och med viss framgång fick folk på forumet att fatta när man har ett amatörgäng som styr viket var fallet 2010.

Vi hade ett koppel av spelare som kunde/borde gett stora inkomster, men icke, bl.a så skickar man iväg slibbagenten Cabrera med Porokara, bara det borde fått alla varningslampor att blinka. Sedan kaffepengarna för Bedoya, milda makter, samma sak med Almebäck, som grädde på moset gav man bort Kim Ohlsen (har säkert missat någon). Att nu någon inte fattar hur ÖSK kan ha det ekonomiskt kärvt är för mig en gåta, samma år varnade vi, speciellt jag tjatade om att ÖHK kommer att bli ett hot, eller hur Pemo?

Nu sitter ÖSK i skiten och har svårt både med publik men framförallt sponsorer. Jag tycker synd om Simon, men varför skall ishockeyn plötsligt börja samarbeta med fotbollen? Det var ju så att ÖSK kastade ut just ishockeyn för en massa år sedan.

Vad har ishockeyn gjort för fel mer än att de enligt vissa här har gått upp i högsta serien, det borde vi som Örebroare vara stolta över. Fast även det varnade vi för 2010. Just att ishockeyn är på gång. Nu blev det som vi varnade för 2010, Ishockeyn plockar sponsorer och såklart publik, hur många familjer kan ha råd vara på plats under båda sportena, speciellt som ÖSK:s arrangemang borde kunna göras bättre.

Sedan detta att Örebro är en fotbollsstad, skitsnack säger jag, vi är en extremt duktig idrottsstad som vi skall vara stolta över oavsett sport.

Jag skriver som Örebro Center, på sommaren vill jag se ÖSK i AS, på vintern vill jag se ÖHK i SHL. Men mitt tips från 2010 står kvar. Ishockeyn kommer vinna SM före fotbollen.
Örebro Örebrosonen
2015-06-08 16:47
Telle//
Ang. Yasin
Bra respons Telle, uppskattar dialogen.

Jag delar din åsikt, mista dig inte. Det jag vill lyfta är människan innanför den vita tröjan. Det brast till slut. Med all rätt tycker jag. Negativiteten har även fått supportrar att ryta ifrån mot de som sprider den.
Jag anser inte att något rättfärdigar Yasins agerande, utan snarare att det är något som har skrapats ihop och tydligtvis har hans psyke inte kunnat hantera det bättre.
Med det sagt så kan jag även tycka att någon typ av gest hade passat bra om än symboliskt.
För oavsett vad din, min eller någon annans arbetsgivare hade velat/önskat från dig i en liknande situation så kan det brista även för den bästa. Jätte enkelt exempel, Zlatan framför kameran efter matchen där hela Frankrike fick sig en känga och för vad? En dålig domare?

Precis som med Grahn - jämförelsen haltar inte alls då ett utfall är ett utfall oavsett om det är en chihuahua eller en pitbull som gör det.
Men när den första gör det så finns det tokar som gullar med den och tycker den är söt... fast den lilla jäveln vill slita dig i stycken. Medan när den andra gör det så ska den förbjudas och helst avlivas. Vart finns logiken?

De 1900 (minst) som du nämner är också en stor bidragande orsak till att spelet ser ut som det gör och inte införlivar de 1900 (minst) drömmar/förväntningar. Likt tidigare felbeslut som har sammanställt vår situation idag. Att organisationen inte har kunnat hantera och därefter generera framgång. Men det är historia.
Vad hjälper det att älta om det? Vad är syftet att när chansen ges spy galla på allt och alla? Vart är logiken i att helt uppenbart försöker få folk på andra tankar än att gå på ÖSKs matcher? Vad ska det tjäna till att aldrig låta någon glömma bort att man har i sitt tycke blivit felbehandlad/illa bemött? Det är en fotbollsklubb vi talar om inte en restaurang!

Likt de effekter du nämner om Yasins uttalande där de skadar klubben... ja all negativitet gör det bra mycket värre! I min värld skadar inte supportrar sin klubb, det gör bara huliganer!

Missförstå mig inte. Jag är inte emot att folk yttrar sig! Jag vill poängtera att man likt Yasin bör fundera över vad ens handling/yttrande gör för klubben! En gång är ingen gång men det är bra många som kör just nu på en linje som är ur ett supporterperspektiv helt oacceptabelt!

Likt alla företag så har även en fotbollsklubb alltid möjlighet att sluta handla/leverera till kunder som inte uppfyller små som stora krav. Det innebär inte att ÖSK som klubb skulle göra det utan snarare spelarna som slutar leverera då de förlorar passionen - ex. spelare på utgående kontrakt, en arbetsförd person som inte känner sig rättvist behandlad på sin arbetsplats.
Hemmaplan ska innebära trygghet kärlek och respekt! Från både klubben och dess publik! Och ja, man ska göra sig förtjänt av den! Laget genom resultat - publiken genom stöttande!

Att ställa krav på klubben, enskilda spelare, tränare osv. utan att ge något tillbaka (och nej att bara köpa biljetten räcker inte, jag kan köpa en matchbiljett till Degerfors hemmamatch och bara sitta och häva ur mig vad som jag anser gör min dag) är inte heller ett alternativ för en supporter! Kan man inte bidra med ekonomisk stöttning så kan man alltid heja på så halsen blöder! Det är trots allt fotboll och inte golf vi talar om!
Örebro Minatankar
2015-06-08 16:31
@Egnatankar:

Nej, vi har en bra vd. Men han började i höstas liksom också annan säljpersonal.
AIK Egnatankar
2015-06-08 16:27
Vi ska väl inte byta vede ?

Å tränaren sitter fast !

Det är det som är kontinuitet :)
Örebro Minatankar
2015-06-08 16:19
@Telle:

Jag bedömer att man missar mellan 5-10 mkr i sponsorintäkter genom att byta vd och annan säljpersonal på hösten i stället för på våren. Dels får man svårt att hämta in det man redan haft i samarbete, dels blir det svårt att då också hinna med nya sponsorer/partners som normalt ska generera flera miljoner när man byter besättning och får in ny energi. Dessutom kan de ta 1-2 år att komma riktigt i fas igen.

Utvärdering av det gångna året gör man under våren, planerar för det kommande och utvecklar nya koncept gör man under sommaren, dokumenterar det i augusti och påbörjar bearbetning senast i september eftersom många företag fastställer den nya budgeten under hösten.

Byter man personal som börjar under hösten missar man 3-4 månaders förberedelser och kommer igång minst 2-3 månader för sent, i den allra viktigaste perioden där 50-75 % av budgeten ska arbetas hem.

Örebro Telle
2015-06-08 16:04
@Marquis de Sade:
1) Kidnappat av Disney? Haha, störtskön formulering...! Plötsligt känns Kalle Anka-fotbollen vi spelade i andra halvlek i lördags inte så farlig längre... :) 2) Gävle är dels betydligt mindre än Örebro (jag tror att Örebro kommun har nästan 50 000 fler invånare än Gävle kommun om jag minns rätt), dessutom är det traditionellt hockeyland, precis som resten av norra Sverige (förutom de orter där bandyn inte är utrotad än, förstås.) Gefle har aldrig varit någon storklubb, ens i Gävle, och kommer aldrig att bli det heller. Brynäs har däremot lite bättre meriter, de vann SM-guld senast 2012. 3) Du har rätt i att det nog kommer att bli betydligt färre sponsorer som väljer ÖSK på sikt (även om ÖSK själva menar att det sena VD-bytet är det som främst har påverkat sponsorintäkterna i år), och det är säkert ett antal personer som väljer att köpa årskortet till hockeyn istället för fotbollen. Och med tanke på att hockeyns årskort är så pass dyra och tar upp så många kvällar är det nog inte alla som tycker sig ha tid eller råd att köpa både och. Men att ÖHKs hittills enda SM-slutspel skulle påverka att ÖSK går så dåligt redan nu tror jag inte riktigt på. Det har ÖSK klarat av på egen hand, tyvärr. - Det sportsliga raset började redan 2011 och fortsatte 2012 när vi åkte ur Allsvenskan. Publiksnittet det året landade enligt eyravallen.se på 5525, att jämföras med 7704 år 2010. I Superettan 2013 var snittet nere på 4937, och det året minskade vi omsättningen i storleksordningen 20 miljoner då vi gick miste om den enskilt största posten - pengarna från SvFF och Svenska Spel. Först på hösten det året började Örebro Hockey spela i SHL. Hade ÖSK fortsatt att spela allsvenskt (och framför allt inte haft så många negativa rubriker under perioden 2011-2012) tror jag inte att ÖHK hade fått det enorma utrymmet som de fick nu. Gillar din formulering om att inte bara hålla näsan över vattnet, jag vill också att ÖSK ska vinna. Men rent krasst, hur mycket vann vi när Örebro Hockey fortfarande spelade i ettan fram till 2009 eller i Hockeyallsvenskan fram till 2013?
AIK Egnatankar
2015-06-08 14:11
Hockey'n stjäl publik
Nordin drar publik

So What ?
Örebro Marquis de Sade
2015-06-08 14:01
@ örebro center
Du väljer att adressera mig i ämnet för att jag skrev att jag höll med en annan skribent ? - intressant infall.
Nu har jag ju inte formulerat orden du refererar till men ok, jag ska stå för min åsikt.

Jag väljer dock att inte kommentera ditt första stycke för vad det gäller ÖIK´s kk osv tillför inte ämnet något ur min synpunkt, mer än att jag nästan tycker synd om bekanta som gått på alla matcher senaste 25 åren och nu ser sitt lag kidnappat av Disney(?).

Men jag har åsikten att det i allra högsta grad är det faktum att vi har ett hockeylag i sm-slutspel som bidrar till att fotbollen går dåligt.
Jag är oerhört tveksam till att att vi kan hålla två lag i elitnivå(läs topp 5 i högsta ligan) med det kund och sponsorunderlag som finns i våran stad.
Hockeyn utklassar våra publiksiffror om du ser till totala antalet åskådare på en säsong och sponsorer vill synas.

Om ni på allvar vill jämföra oss med Gävle för att de har lag i högsta serien så hänvisar jag till Gävles tabellpositioner senaste åren sedan de gick upp.

För mig räcker det inte att hålla näsan över vattnet jag vill att ÖSK ska vinna.

Örebro Telle
2015-06-08 13:59
Örebrosonen igen... :) // Jag gillar verkligen ditt engagemang, jag vill börja med att säga det, och det är skönt att se att du vill stötta laget och uppmana oss andra att göra samma sak. Jag håller däremot inte med om allt i ditt resonemang. Crespo är väldigt viktig på flera sätt för ÖSK, där är vi överens. Men det ändrar inte på det faktum att vårt lagbygge är för beroende av EN skadebenägen spelare. Självklart beror det på en för dålig ekonomi - ingen i ÖSKs ledning hade rimligtvis nöjt sig med vår nuvarande trupp på typ 19 man om vi hade haft ett antal extra miljoner på kontot. Men att för den sakens skull bara vara tyst och låta bli att diskutera truppen med din motivering "att dividera detta utan kapitaltillskott är onödigt och en energitjuv" - nej, det köper jag inte. Förutsättningarna var klara från början av året, visst, det håller jag med om, men jag började inte heja på ÖSK i vintras. Jag hejade på dem 2011 och 2012 också, då grunden till vår nuvarande svaga ekonomi lades, och därför är även de årens styre en självklar del av det ÖSK jag måste förhålla mig till. Jag köper årskort och har gjort det i många år, jag har redan en matchtröja, en ÖSK-hoodie och en ÖSK-halsduk, och jag brukar ofta köpa ÖSK-souvenirer i julklapp som ett intern-skämt med glimten i ögat till flera av mina kompisar som håller på andra klubbar. Jag brukar till och med leta fram några växelmynt om jag har några att ta med till Kubanernas tifo-insamling om det är någon under halvtidspausen. Jag ser däremot inte varför det skulle hindra mig från att ha både positiva och ibland även kritiska åsikter och synpunkter om laget i mitt hjärta. AIK... (Nä, jag skojade bara... ;) Jag förstår självklart också att vi inte har råd med en enda spelare som har alla Crespos egenskaper, och jag ifrågasätter inte heller att man försöker prova sig fram till en anfallskombination i vår befintliga trupp som bäst efterliknar de kvaliteter man får hos Crespo. Det jag ifrågasätter är att man inte hade en högre beredskap för hur man skulle spela utan honom, eftersom man vet om att han har varit så skadebenägen som han har varit. Det är en sak att chansa på att han håller, men en helt annan att sakna en plan B om han inte gör det. Vi såg ju alla hur Pode och Kalle och resten av ÖSK presterade i skarpt läge våren 2014 utan Crespo och Sobralense. Vi har en tunn trupp, absolut, men det är EN spelare som har varit långtidsskadad, inte tre, fem eller sju. Att Moberg fick stå över ett par matcher efter en huvudskada, Pode hade en släng av ett virus, någon spelare var avstängd en match och någon annan har blivit pappa - allt sådant är helt normalt för en trupp under säsong. På de första 13 matcherna har vi tvärtom varit ovanligt förskonade från småskador på det stora hela, mycket tack vare ett proffsigt fys-upplägg skulle jag gissa. (Stor cred till tränarstaben inkl Jimmy Högberg för det, för övrigt.) Den tunna truppen innebär att vi inte riktigt kan ersätta spelare som inte är i form, det är en stor del av problemet, men när i princip hela laget formdippar samtidigt beror det inte bara på att truppen är tunn. "Här kommer spelarnas lyhördhet till ledarna in. Följer man matchplanen från vår tränarstab så tar vi poäng i alla matcher även utan Crespo. Gör man inte det så harvar man i botten utan Crespo. Därav blir spetsen alltid avgörande." Om vi nu tar poäng i alla matcher utan Crespo, bara spelarna följer matchplanen från vår tränarstab, så är det ju inte spetsen som blir avgörande utan spelarnas förmåga att ta till sig tränarnas instruktioner. Och indirekt blir det ju även ett underbetyg åt tränarstaben med det resonemanget, eftersom de uppenbarligen inte får laget att spela som de säger åt dem i så fall. "Svenska cupen visade att vårt lagbygge inte är så ruttet som många menar, fast vi saknade Crespo." Absolut, men Svenska cupen visade också att det var försäsong, och att cupmatcherna till viss del ersatte träningsmatcherna som tillfälle för lagen att hitta formen för spelare och spelsystem. MFF hade till exempel redan före matchen mot oss deklarerat att de skulle ge ett par av mittfältarna varsin halvlek, och ÖSK lät målvakterna stå varannan match i cupen. Att möta MFF med storpublik på Swedbank Arena nu är helt enkelt inte samma sak som när vi mötte dem på konstgräset på Malmö IP inför drygt 4000 i vintras. Missförstå mig inte, jag menar inte att ÖSKs lagbygge är ruttet, och jag vill verkligen inte ta ifrån laget deras fina prestation i cupen. Allt jag säger är att det var andra förutsättningar då, och att det därför är svårt att jämföra de matchernas värde med matcherna i allsvenskan nu. Därför blir det också lite missvisande att klumpa ihop poängen på det sättet du gjorde, enligt min mening. De enda poängen som spelar roll nu är de 11 poäng vi har efter 13 spelade omgångar. Vad gäller hockeyn så tycker jag både Örebro Center och minatankar uttryckte det väldigt bra. Jag är lite för ung för att ha upplevt ÖIK ordentligt, men jag är övertygad om att det är många av veteranerna här inne som har många minnen från den tiden. Själv hör jag till de 100 som satt och frös i hallen under Pirates- och Vipers-tiden. Jämför man med hur hallen, match-arrangemangen och publikupplevelsen ser ut idag, och vilken resa klubben har gjort rent organisatoriskt de senaste åren, så är deras framgångar synnerligen välförtjänta, skulle jag säga. Självklart är det olika förutsättningar med en inomhusarena, men på vilket sätt förtar det ÖHKs insatser att fylla den? Båda klubbarna har sina olika sporter och förutsättningar att ta hänsyn till och jobbar utifrån dem. Visst var hockeyn extremt beroende av Fahlanders "halvsmutsiga" miljoner under ett antal år, men klubben står dels på egna ben nu, och det var dessutom ingen som bara kastade honom och hans feta plånbok i knäet på dem. Det står ÖSK fritt att engagera och beröra så mycket att de också får en fotbollsfanatisk mångmiljonär att börja brinna för klubben och investera fantasibelopp i verksamheten. Ingen skulle vara gladare än jag om det sker. Kommer hockeyn vara lika het om några år när nyhetens behag har lagt sig? Långt ifrån säkert, om inte ÖHK lyckas etablera sig som ett topplag, men det får framtiden utvisa. Tills dess kommer jag att fortsätta se på ÖSKs matcher OCH glädjas åt hockeyns framgångar så länge de varar. Vi ÖSKare har kanske ingen Fahlander, men vi har ju i varje fall Jan Folke, hans gamla fina powerpoint-presentation och ett antal frysta SI-miljoner att glädjas åt... :)
Annons: