/fotboll/osk/forum/1019.aspx/fotboll/osk/forum/1019.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro widemarsh
2015-07-07 10:18
DaSa// "Sen så står jag bakom Axén till 100 %, ingen annan tränare hade kunnat få ut mer av nuvarande spelare."

Du menar alltså att årets ÖSK presterar på sin maxkapacitet? Det tror inte jag, och jag tror att det finns ett antal tränare som hade fått ut lite mer av det här laget än vad Axén har fått.
Örebro Center
2015-07-07 00:36
@Lekiller:
Risken är väl att det skulle bli en tio-årsvända igen, som på åttiotalet. Värre är att bli ett nytt Västerås och förvinna ned i intet. Fördelen är dock att fler lag får chansen att gå upp idag än på åttio-talet vilket kan öka chansen att återvända. Det är ju förstås ett worst-case-scenario. Men faktum är att ÖSK inte verkar ha så mycket bättre trupp än sina bottenkonkurrenter. Åtminstone inte när man ser till leverans. Men det största hotet mot ÖSK idag är ekonomin. Vi kan tycka vad vi vill om truppen men om inte den ekonomiska spiralen vänder väntar oundvikligen förr eller senare en degradering. Och jag tror ekonomi måste vända före det sportsliga. Dvs man måste skaffa fram resurser för att nå en sportslig etablering snarare än att vänta på en sportslig etablering som kan ge en ekonomisk plattform. ÖSK har inte Gefles förmåga att fynda i lägre divisoner (Har ÖSK ens en anställd scout? Med tanke på Logi och Seaton undrar jag om de ens har pålitliga källor). Just nu borde ÖSK snegla på Norrköpings arbete senaste säsongerna. Dom är på väg åt rätt håll väldigt metodiskt och med tålamod och kyla. Jag känner mig också tveksam att använda sådan instrument som spelarinvest i framtiden eftersom klubben bara får struntsummor i övergångarna. Så även om det bli legalt i framtiden känner jag tvekan om det är rätta vägen att gå och om det inte är bättre att "äga" spelarna själva. Med både fördelar och risker. Att ÖSK gått från lilla silver till nedflyttning två år senare och sedan kämpar för sin existens i As numera med väldigt tunn plånbok säger en del om dem som lett detta företag senaste åren och hur arvet från uppbyggnaden 2007-2010 förvaltats. Tyvärr är det glasklart att ÖSK med nuvarande trupp kommer att få slita för att ens klara en kvalplats. Sedan gäller det att klara kvalet också. Vi har haft mycket debatter härinne om ÖSK vs ÖHK. Men jag tror folk är på väg att tröttna på ÖSK under rådande förhållande. Det är för många negativa bilder runt klubben. Det finns alternativ idag. Och då hjälper det inte med att visa tillfälliga perioder av framgångar på plan. Man måste visa upp något bestående som pekar framåt. Saken blir ju inte heller bättre med ett Svart-vitt SF som vägrar engagemang från svartvita fans. Edit: Förtydligande för säkerhets skull: Med att "Tröttna på ÖSK" menar jag naturligtvis att man börjar bli trött på det eviga lindansandet och hur klubben ha skötts historiskt, inte att man är trött på ÖSK i sig självt utan känslorna finns kvar för klubben. Men det är en stor fara med tanke på den konkurrens det råder i dag om tid pengar och publik som Mina Tankar brukar tala om. Det finns betydligt fler alternativ idag Jag vet inte om det blev något tydligare ;0)
Örebro Lekiller
2015-07-06 23:39
[QUOTE=Sunnanlid (2013)]Håller helt med, men det är tyvärr önsketänkande, misstänker jag. [/QUOTE] Frågan är ju om ÖSK skulle överleva en vända till i Superettan? Som klubb absolut men kan man behålla publik och klarar man att åter igen mobilisera en satsning för att gå upp inom en snar framtid? Jag hoppas de kan göra det om det värsta händer men är anningen orolig måste jag erkänna.
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro Bastard on Parade
2015-07-06 23:23
En professor från den juridiska institutionen vid Umeå Universitet har fått en artikel om FIFAs förbud mot tredjepartsägande publicerad i tidningen International Sports Law Journal. Hans slutsats är att förbudet strider mot EU-rätt eftersom förbudet inskränker den fria rörligheten av kapital och även strider mot EU:s konkurrensrättsliga regler. Det lär dock ta evigheter innan regeln ändras om inte FIFA själva inser att regeln är för omfattande sett till vad de vill motverka.
Eyravallen Örebro
2015-07-06 23:18
Brukar tycka du har hög klass på dina inlägg pemo men det där var sämsta inlägg 2015 vilken loserinställning angående de Sunnalind under kommentera.
Örebro Sunnanlid (2013)
2015-07-06 22:50
@pemo:

Håller helt med, men det är tyvärr önsketänkande, misstänker jag.

Benny Böckling
2015-07-06 01:24
ÖSK-klass på Japan
Örebro DaSa
2015-07-05 20:58
Som ni kommer att märka i detta inlägg så är jag en gammal CM-spelare, dvs jag tycker om truppbyggande och övergångar:) Men jag tror i detta läge då vi saknar kvalite på flera positioner och har en trupp fylld med spelare som saknar självförtroende så behöver vi rotation i truppen. Eftersom vi även saknar pengar och löneutrymme så gäller det att sälja snabbt för att veta hur mycket pengar vi har till nyförvärv där vi antagligen kommer att vara kortsiktiga och låna in spelare. Så jag skulle vilka att vi aktivy försökte bli av med följande spelare:

Logi – tyvärr får vi bita i det sura äpplet och acceptera att han är en felrekrytering. Förhoppningsvis så är han relativt lätt att skeppa tillbaka till Norge då han borde kunna leva på förra säsongens poängskörd där fortfarande.

Mensah – bänkvärmare under våren. Jag trodde att han skulle lyckas i ÖSK men eftersom han saknar Axens förtroende så är det bara att släppa honom.

Kalle- tänkte först skriva Pode men eftersom han funkar så bra med Crespo så får Pode stanna hösten ut. Kalle borde kunna inbringa en liten slant, sen så tror jag att han skulle kunna blomma ut om han fick ett klubbyte och lade på sig lite muskler.

Yasin – självklart skall han lämna nu när han skrivit på en ny klubb. Pengarna borde minst räcka till övergångssumman + signing fee för Broberg.

Eidur – jag tycker inte att Eidur håller, eftersom hans kontrakt går ut till hösten så ycker jag att om vi lyckas hitta en bra ersättare så tycker jag att vi skall sälja.

Vilka som skall in får ni spekulera i, men jag är i alla fall positiv till Broberg.

Sen så står jag bakom Axén till 100 %, ingen annan tränare hade kunnat få ut mer av nuvarande spelare.
Örebro 'den Oumbärlige
2015-07-05 19:26
Broberg till ÖSK är ju en högst tveksam värvning eller?
AIK Habari
2015-07-05 16:40
Även om det känns bittert,
så kan jag inte sluta tro
och hoppas på mitt ÖSK.

Det kommer att vända,
bollarna rullar snart vår väg!

För jag orkar nog inte med ett kval,
mot Degerfors, men det vore ju publikt.
Benny Böckling
2015-07-05 16:10
Mitt i all bitterhet hittar ser jag det här på twitter.

Daniel Kristofferson ?@DKristoffersson
Martin Broberg har träffat ÖSK. Djurgården vill ha några hundratusen för att sälja. Tippar det blir klart när/om A Yasin köps loss av AGF...
Benny Böckling
2015-07-05 16:02
Tror inte man tog vara tillräckligt på tiden nu under uppehållet när man slapp bry sig om ÖSK.
Är fan endast mörker med detta lag.

Efter 1-0 i arslet efter fem minuter visste man ju redan att det var kört. En ren plåga att se det överjävligt dåliga försvar och framförallt anfallsspelet resterande 85 minuter av matchen.

Ett möte mot ett revanschsuget MFF ser man ju verkligen fram emot nu. Kalle och DG fixar biffen! Olé olé...!
AIK Habari
2015-07-05 14:07
pemo

"En stor fråga har jag. Varför vågar Axén inget?"

Han har "kört" fast, men jag förstår inte varför,
han coachar så underligt ibland. eller inte alls.
Örebro pemo
2015-07-05 10:55
Såg matchen på TV och försökte kommentera "live" via paddan. Blev kanske inte alltid så genomtänkt. Men missnöjet med matchningen i går kan ingen ta i från mig. En stor fråga har jag. Varför vågar Axén inget?

När vi ligger under i andra med 2-0 och byter en mittback ( skadad? ) varför inte gå ner på trebackslinje och in med en offensiv kraft. Vi har ju redan allsvenskans sämsta målskillnad, så om det hade blivit 4-0 spelar väl ingen roll?

Ser sedan i pressen att Nordin är förbannad? Jaha. Då kommer en annan fråga. Är denna spelare så mycket bättre än alla lagkamrater, att hans geniala spel inte uppfattas, eller är han en före-detta-spelare som håller bollen för länge och drar ner tempot?

Mot MFF borta finns en chans med igelkottsförsvar. Gör inget om vi parkerar bussen, då skåningarna ändå alltid hatar ÖSK.
Men som jag skrev i går, Nordin och Nordmark på planen samtidigt????

Det är väl bara att erkänna att Nordmark hade sin peak för fem år sedan, och att detta blev ett ( återigen ) misslyckat köp.

Djurgårn var väl inte så bra, eller rättare sagt, de anpassade spelet efter sin tvåmålsledning. Och varför springa ihjäl sig i värmen, när ändå ÖSK var totalt ofarliga. Två skott mot mål och hörnor som pojklagen skulle göra bättre.

Nä, det behövs lite " back-to-basic" i dagens ÖSK. Utnyttja snabbheten hos DG och Yasin, och slå passningarna direkt när de löper. Inte kladda med bollen med två-tre tillslag. Rensa i försvaret.

Vad kan vi nu förvänta oss av resten av serien? Ett konstant krigande för att klara strecken? Vinna mot "rätt" motståndare? Inte möta lag med 4-1-4-1 som igår. Det går om man har en frisk Crespo, men i nuläget finns inte den speltypen, och då .....skall vi bara lägga oss ner och dö?

Jag är helt övertygad om att Axel och Axén ser vad som behöver göras, men att de inte har förmågan att få alla spelare med på konceptet. Sen spelare det ingen roll om de har bra sammanhålling eller tränar bra. Gör man två försvarsbyten när man ligger under så ger det tydliga signaler till de offensiva bänkspelarna, att ni sitter här bara för att fylla ut bänken.

Sorry att jag är så kritisk. Men jag såg ju förra hösten hur bra de kan spela och blir då så frustrerad över matchen i går att jag snart river mitt årskort. Det har jag hotat med tidigare, men symboliskt kommer jag nog att göra så.

Bygg ett lag för superettan istället, och ta in de unga lovande och låt de misslyckas nu, för att sedan snabbt spela upp oss igen.

Ja, ja vet. Halva serien är kvar. Men nu har spelet utan boll ( stillastående ) sett lika trögt ut i två år ( sen PEO kom ) att det behövs något helt nytt för att få fart på krislaget.
Örebro Roswall
2015-07-05 10:26
@Donnerwetter:

Gamla Trä finns det flera avsnitt utav, men det produceras fristånde från svenskafans redaktionen. Fem avsnitt har gjorts totalt och finns på länken.
AIK Habari
2015-07-05 09:11
Vad kan det vara för detaljer Alexander Axén slipat på,
inför höstens återkomst i Allsvenskan?

Å när kommer detaljerna att "falla på plats"?

Jag tror och hoppas att det sker redan nästa match, men är lite orolig över att grabbarna kanske "vilat" sig i form ;)

Det är dags att bänka några sim bara dräller omkring med hög månadslön!
Örebro Donnerwetter
2015-07-05 09:09
@Minatankar:

Svara inte mig, svara johancroneman@gmail.com
Örebro Minatankar
2015-07-05 09:02
Donnerwetter // Att hata motståndarna och deras supportrar så till den grad att man inte kan vara tyst och visa respekt när motståndarnas nationalsång spelas, tycker jag bara är omoget. Det har inget med fotboll och idrott att göra!
Örebro Donnerwetter
2015-07-05 08:33
Usch. Jag orkar liksom inte med. Gick och lade mig under en sten kl 17.50 igår. Vill inte läsa ikapp alla kommentarerna här på forumet (som ingen(?) administrerar?), men jag kan tänka mig att det nu kastas skit på allt och alla inom ÖSK. Det är ju för fan bara fotboll.
För att för en stund vända fokus åt ett litet annat håll (för att slippa tänka på ÖSK), vad tycker ni om Johan Cronemans artikel från igår? Så befriande tänker jag, med någon som inte på något sätt har inrättat sig i PK-ledet, utan som säger/skriver vad han tycker. Alltså utan med någon sorts förhandstanke om "vad ska folk tycka om mig nu?". "Torbjörn var röd, Ravellibröderna mörkblåa. Moderater". Mer politik i fotbollen som förenar oss förordar jag, inte mindre.
Örebro Bempa no:10
2015-07-05 02:22
Kan inte spelarinvest kringå reglerna de nya skit reglerna med att bli sponsor åt ÖSK och då menar jag genom att köpa huvudplats på matchtröjan med en logotype och betala ÖSK några miljoner för detta ??? Detta borde inte vara olagligt eller vad säger ni ?? Bara en vild ide jag fick efter jag tröstat mig med ett par glas rött efter denna förlust ..förövrigt tycker jag att Logi kan lånas ut till Island Tack för mig go natt !!
Örebro Glad
2015-07-04 23:54
Såg matchen på Viasport, läste sedan NAs rapportering, va ska man säga, hahaha den är klapprutten liksom spelet, Eric F på NA varesig ser eller förstår sig på fotboll liksom de som tog fram matchenslirare som blev Nordin hahaha, ny match snart igen o då tar vi 3p, forza ÖSK, (kan meddela att Oscar kanonräddade 2frilägen det framgår inte så bra på NAs rapportering)
Postat via SvenskaFans mobilsajt
Örebro Nicka i ribban
2015-07-04 22:24
@Ståhl:

Ser man till alla matcher tycker jag nog att Yasin har varit bäst, även om de senaste har varit lite tyngre för honom. Oscar och Dajje plockar nog hem de 2 övriga pallplatserna i min bok.
Benny Böckling
2015-07-04 22:15
Så skönt att va närkebo heter det va...? Jo men vafan, känns som vi går en ljus framtid tillmötes. Kan ju inte gå annat än bra med spelare som glidtackel-Eidur, dribbel-Hagge, sidleds-Nordmark, DG med den underbara tekniken och supersub-Kalle Jävla dynglag
Örebro Ståhl
2015-07-04 22:14
Vem tycker ni varit säsongens bästa spelare...?
Örebro Center
2015-07-04 19:33
Dubbel
Örebro Center
2015-07-04 19:33
"Svek" faktiskt TV-apparaten idag och låg kvar på stranden - Och kände att det kvittade - Deprimerande nog. Hade dock mobilen på (appen "Sportstats" som rekommenderas) och matchen han knappt börja innan det plingade till och jag anade det värsta. Utan att varken läst referat eller känna till bakgrunden låter det dock lite märkligt i min bok att Logi startade. @Orlok skrev "Har sett få ytterbackar som kombinerar fullständig tafatthet i anfallsspelet med virrighet i det defensiva positionsspelet så bra som han gjort under våren." Och det sammanfattar rätt väl mitt intryck av denna spelare också. Övriga skribenter som beskriver en obefintlig offensiv är också vad jag förväntade mig (tyvärr) och bidrog nog till att jag faktiskt valde att ligga kvar på stranden idag. ÖSK hade ju en serie matcher, där dock tre poängarna förvisso var få, med stadigt poängplockande. Vet inte varför Axen ändrade i den uppställningen. Ser att tankar med "Unga spelare" kommer upp lite igen. Jag upprepar nog vad jag skrivit tidigare att ÖSK är nog inte rädda att släppa fram unga spelare runt 20-årsåldern. Det har man gjort många ggr. Orsaken är nog snarare att tränarna upplever att de spelare vi har i 18-21-års åldern i U21 eller U19 inte håller tillräcklig kvalitet eller potential och tydligen inte gjort det på flera år. Det måste vara så helt enkelt annars skulle vi se dem på plan. Och varför det förhåller sig så är frågan jag tycker man ska lägga fokus på. Det vi får hoppas på är att Yasin försvinner nu och frigör ett löneutrymme och att ÖSK kan hitta en flankspelare som bidrar till poängproduktionen plus en forward. Hur man skall kunna gräva fram pengar till två spelare förstår jag inte dock. Pode och Logi är nog två spelare som jag känner stark tveksamhet till i ett framtida ÖSK. Faktum är att Kalle Holmberg närmar sig den stacken också i min värld. Men jag kan ha fel. Jag kände ju likadant med DG tidigare men han har utvecklats positivt måste jag tillstå. Är man på träningarna kanske man kan se sådan potential. Jag ser bara matcherna. Sen vet jag inte om förändringar hjälper på ledarsidan. Det är ett rätt svagt lag ÖSK har på papperet och med en svag bänk som har svårt att göra skillnad. Det måste in ett par bättre spelare helt enkelt. Axen har ju visat att med bättre spelare kan hans lag leverera.
Örebro Aspen.
2015-07-04 19:10
Som mjag ser det har ledningen kört fast. Därför måste det till en förändring i lagledningen. Jag har tidigare föreslaget att Axén ska få en managerroll och Kjell tar över det operativa ansvaret.

Har en längre tid inte förstått Spelarinvests passitivitet men nu har jag kommit på ett skäl - man vill inte slänga pärlor åt svinen (bildligt talat).

Risken för en direkthiss till S1 är överhängande
Örebro Sparkabolleninimål
2015-07-04 18:06
Svårt att såga när alla är dåliga... Tråkigt att killar som ring, lipo och Lundberg inte får chansen alls. Tyckte framförallt att ring såg intressant ut på försäsongen. Mest besviken är jag ändå på logi som återigen är inblandad i allt(på egen plahalva). Hade hoppats på bättring idag, men nu lär han ha svårt att ta en startplats igen. Bryta ihop och komma igen.
AIK Habari
2015-07-04 18:02
Nu väntar 2 x MFF, därefter Djurgår'n, Blåvitt och Peking.

Dags att bänka Axén och låta Axel's tankar och idéer om fotboll,
ta tag i höstens svartvita lag!
Örebro Kung Kobra
2015-07-04 17:59
Det spelar ingen roll hur usel Gerzic är. Han är garanterad en plats i startelvan ända tills Axén får sparken.
Annons: