/fotboll/osk/forum/1015.aspx/fotboll/osk/forum/1015.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro affeman
2015-07-10 15:50
Är det någon uppladdning planerad i Malmö imorgon?
Örebro _Adde_
2015-07-10 14:23
Habari//
Jag förstår inte varifrån den gängse uppfattningen om att Ahmed har lyckats kommer ifrån? Vidare anser jag att Ahmed inte har varit en misslyckad värvning för ÖSK vilket jag tycker att du antyder när du skriver att vi alltid misslyckas med värvningar.

I mina ögan har inte Yasin "lyckats" i år. Snarare tvärtom! Med tanke på hur många gånger han har kommit till inläggs- och skottlägen tycker jag att det är anmärkningsvärt att han inte gjort fler mål och assists! Han har helt enkelt inte lyckats ta det där nästa klivet som behövdes efter uppflyttningen till allsvenskan. Visst kan man kanske argumentera om att om vi haft bättre anfaller i laget så hade Ahmed haft fler assist, men jag tycker att hans inlägg alldeles för ofta är alldeles för dåliga. Det var samma visa förra hösten när vi lekte snabbtåg!

Men för att svara på din fråga om vem som lyckats bättre än Ahmed i år... Jag tycker att laget tillsammans har misslyckats. Individuellt tycker jag dock att både Eidur och DG lyckats bättre, även Moberg. Detta bygger på min egen subjektiva bedömning vilken såklart grundar sig i vilka förväntningar jag har/haft på vissa spelare. Därför tycker jag exempelvis även att Ayanda kan bära huvudet högt (förutom den olyckliga Sundsvallsmatchen), medan RÅP, Pode, Yasin och Kalle får ris. Vidare anser jag att Nordin borde avstå att uttala sig i media tills dess att laget (och han) börjar fungera!

Är förresten "När de kommer till andra klubbar börjar de ju leverera?" en fråga eller ett påstående?
AIK Habari
2015-07-10 13:56
Även jag har under mitt Saywee-nic,
funderat över nuvarande "konstgräsgeneration" på BA.

Men William och Andreas verkar "gå" och må bra nuförtiden.

Jaja. det finns nog fortfarande grejer som kan förbättras,
men jag vet inte vad???

Jag hejar liksom minatankar optimistiskt och tror på vårt ÖSK.

ALLTID :)

Örebro Center
2015-07-10 13:40
@fursten:

Det sista stycket har jag också varit inne på och skrev lite om här inne förra året. Jag skulle snarare påstå att man minskar skaderisken genom att regelbundet också träna på naturgräs.

Dessutom undrar jag om inte ÖSK skulle tjäna ekonomiskt på det då det borde vara billigare att hyra en matta i nån förort än hyra på BA. Åtminstone logiskt sett.

Dock vet jag inget om hur hyresavtalen ser ut för ÖSK på BA. Men det borde väl ändå finnas någon koppling till hur många träningstimmar man nyttjar planen.
Örebro fursten
2015-07-10 12:35
Intressant forskning för ÖSK, kanske borde tas i beaktande när man väljer underlag. Två stycken att ta till beaktande:

"Lag som spelar på konstgräs har en ökad generell skaderisk".

"Karolina Kristenson vill också avfärda några myter och slår fast att spelare inte blir mer skadade av att byta mellan olika underlag. Inte heller är det så att spelare som har naturgräs som hemmaplan blir mer skadade när de spelar på konstgräs."
AIK Habari
2015-07-10 10:49
"Men jag önskar Ahmed ett stort lycka till och jag hoppas att Århus lyckas utveckla honom på så sätt som vi misslyckades med. Då har han potential att gå ganska långt"

Varför misslyckas vi med "nyförvärv", hemvändare och skadade/sjuka spelare?

När de kommer till andra klubbar börjar de ju leverera?
Örebro Minatankar
2015-07-10 10:29
_Adde_
//

Håller med dig i allt. Tror det blir bra både för Yasin och ÖSK.
AIK Habari
2015-07-10 10:28
Adde, om du bortser från Oscar,
vilka tycker du har lyckats bättre än Ahmed denna vår ?
Örebro _Adde_
2015-07-10 10:08
Mina fem ören angående Yasin-gate:

Jag kommer inte att sakna Ahmed nämnvärt. Visst, svårt att inte gilla hans proffsga inställning men det är få spelare som gett mig så många gråa hår som Ahmed!

När man vet, nåja är lekman trots allt, att det finns så mycket potential i pojken, men att han får ut så lite på plan! Jag kommer inte att sakna alla de gånger då spelet stannat upp på Yasin då han hellre velat göra sin gubbe en gång till än att spela en kamrat i ett bättre läge,eller alla de gånger inlägget fastnat på första täckande försvarare. Han har helt klart kört fast hos oss. Jag sticker ut hakan och påstår att det Ahmed saknar är dels spelförståelse och framförallt en slutprodukt!

Därav tror jag att Broberg kommer att kunna fylla Ahmeds skor, då jag tror att vi kan få ut 4 mål på drygt 60 matcher ur honom också.

Men jag önskar Ahmed ett stort lycka till och jag hoppas att Århus lyckas utveckla honom på så sätt som vi misslyckades med. Då har han potential att gå ganska långt
AIK Habari
2015-07-10 10:03
IVAN är den störste ÖSK'aren på "senare tid",
jobbar mest, tjänar minst,
vilken helt otroligt fan-tastisk människa !!!
Örebro Erik Wärlegård
2015-07-09 22:43
ÖSKTV: Pulsen inför MFF borta
Postat via SvenskaFans-appen
AIK Habari
2015-07-09 21:49
DaSa och BoP

Tack för era alltid läsvärda inlägg :)
Örebro Minatankar
2015-07-09 21:20
Pemo // Du är förlåten ;-) Jämfört med Sunnanlid är du ändå oerhört positiv och optimistisk hehe Edit: Skulle inte skriva så om Sunnanlid om han inte bjudit på sig själv och skrivit att han kan vara väl pessimistisk.
Örebro pemo
2015-07-09 20:49
Ber om ursäkt för mitt negativa omdöme efter senaste matchen. Jag tror faktiskt alltid på ÖSK, men blir så deppad när de spelare så uselt som senast.
Jag ser väldigt mycket allsvensk fotboll och kan konstatera att det är ungefär 6 lag som är lika dåliga/bra som ÖSK, så naturligtvis har jag inte givit upp ännu.
Det som är tråkigt är att dubbelmötet mot MFF säkerligen blir noll poäng, och då smyger sig lite nerver in i resten av säsongen.

Sen vidhåller jag att tränarna måste chansa lite när man ligger under och inte byta i försvaret ( trots skada ) utan hellre gå ner på trebackslinje.

Angående förra hösten: jovisst, Sobra hade många pass och Crespo vräkte in mål, men glöm inte mittlåset. Wiken och Erik höll ihop försvaret på ett föredömligt vis.

Jag har ingen patentlösning, men vet att det svänger snabbt i fotboll. Så därför bänkar jag mig på lördag igen och genomlider 90 minuter.
Hoppet dör aldrig.
Örebro Bastard on Parade
2015-07-09 20:46
@Karlstruum:

Jag vill bara vara övertydlig med att säga att jag inte vet hur överenskommelsen ser ut mellan ÖSK och Spelarinvest när det gäller Yasin. Det är inte ens säkert att Spelarinvest investerade i honom, men sådana uppgifter har jag fått i alla fall. Däremot så har tidigare överenskommelser mellan ÖSK och Spelarinvest varit sådana att Spelarinvest inledningsvis får tillbaka det belopp som de har investerat i spelaren. Transfernettot fördelas sedan med 30% till ÖSK och 70% till Spelarinvest.

Det är dock möjligt att avtalen har sett annorlunda ut på sistone, men så såg de ut inledningsvis och en bra bit in på samarbetet. Ett helt fiktivt exempel där Spelarinvest har investerat 0.5 miljoner kronor och bruttotransfersumman är 1 miljon kronor skulle kunna se ut så här:
* 0.5 miljoner till Spelarinvest för ursprunglig investering.
* 150 000 kronor till ÖSK (30% av transfernettot)
* 350 000 kronor till Spelarinvest.

Uträkningen blir mer komplicerad om ÖSK har lagt transfersumma eller signon. Det är möjligt att ÖSK i sådana fall också ska ha sin del återbetald innan resterande del fördelas mellan parterna.
Örebro Aspen.
2015-07-09 20:38
@Karlstruum:

Problemet med Spelarinvest är inte procentsatsen utan att man INTE investerar sitt kapital i ÖSK som var idén med bolaget. Tanken har aldrig varit att ta pengar från ÖSK, utan att investera i ÖSK. Om Spelarinvest nu får säg 700 000 för Yasin så kommer dessa pengar att stanna i Spelrinvest. Det var inte tanken med Spelarinvest.
AIK Habari
2015-07-09 20:34
Att bygga ett lag, en klubb med kontinuitet,
är nog inte att tänka på i dessa tider.

På typ tre/fyra år har de flesta spelarna bytts ut,
klubbkänsla väger nog lätt när pengarna talar.

Men vi supportrar, slutar aldrig
att hoppas eller tro på vårt kära ÖSK!!!
Örebro Karlstruum
2015-07-09 20:12
Aspen: vet du övergångssumman på Yasin? Säg att vi fick en miljon (väldigt högt räknat men blir lättast så). Då skulle ÖSK nu få 300k och SI 700k. Visst, det låter inte så bra. Men de köpte in sig i honom också. Vad säger att dom inte köpte in sig för en miljon i tidigt skede? Då fick vi isåfall 1,3 miljoner för honom men Århus betalade endast en miljon. Jag vet inga siffror men behöver ju inte dra röva i gruset direkt bara för att procentandelen är 30/70, om det nu är den fördelningen. Hababari: kontinuitet är det vi har ju. Vi är det lag med minst antal nya spelare i startelvan av alla lag i allsvenskan. I fördelat med speltiden har vi endast 7% av tiden haft en ny spelare på planen gentemot förra året. Minst av alla lag i allsvenskan som sagt. Så kontinuiteten kan du verkligen inte klaga på. Sen kan jag alldeles för lite om Broberg för att uttala mig. Men sett många djurgårdare som är ledsna över att han lämnar och verkar vara en omtyckt herre. Sen höjdpunkterna med hans poäng från förra året är ju mumma och vi får hoppas att han hittar den formen illa kvickt i ÖSK. För då är det ju faktiskt en uppgradering. Gillar också att kontraktet är på 3,5 år.
AIK Habari
2015-07-09 20:01
Kommer att sakna Yasin, men hoppas att Broberg blir snabbt inskolad, synd att behöva inskola en ny under pågående säsong ...

... kontinuitet, vad är det?
Örebro Sunnanlid (2013)
2015-07-09 19:41
Så, nån aning om vad pengasumman blev för Ahmed?
Örebro Donnerwetter
2015-07-09 18:50
Skadebenägen är ord som omgärdat honom. Låter lite oroväckande. Det kan man inte påstå att Yasin varit..
Örebro Donnerwetter
2015-07-09 18:44
Så får han gärna göra hos oss. Annars måste jag erkänna att jag har rätt dålig koll på honom. Så här säger Axén: "Om man jämför med Ahmed Yasin tycker jag att de är rätt lika. Martin har ett distansskott som Ahmed kanske inte har, och Ahmed kanske utmanar lite mer än Martin gör – när Ahmed kan tänka sig att utmana kanske Martin löper lite mer i ytor och hål. Så lite annorlunda är de kanske, men ändå samma typ av spelare". Lite olika men ändå rätt lika??
AIK Habari
2015-07-09 16:12
"I höstas ledde Alik laget till att prestera bäst av alla allsvenska lag tillsammans med MFF. "

Det är historia om man vill tro, hoppas och blicka framåt.

I vår har han väl tyvärr inte lyckats lika bra,
men optimismen hos oss supportrar går inte att överge!

Finns väl grejer som kan förbättras, men jag är trots min obotliga optimism lite besviken, om sådant är tillåtet?
AIK Habari
2015-07-09 16:05
Kul med Broberg, "Degerforsare"

Bättre skott men sämre teknik ...

... jämfört med Yasin.
Örebro Aspen.
2015-07-09 15:37
@Minatankar:
Förslaget ger som Du konstaterar ingen personalutökning inom ÖSK. Sportchef/managerrollen har vi saknat länge liksom ordnad scouting.. Även Axén måste kunna anpassa sig till en ny roll annars är det illa. Alla sunda organisationer förändras eller går i graven. Det finns ingen med tillräcklig sportslig auktoritet och erfarenhet utanför den operativa verksamheten. Det måste det finnas så ledningen med auktoritet kan ta tag i en situation som går åt fel håll. Här duger verken Björn Å eller Simon. Se på hur ungdomsverksamheten inte hänger i hopp med A-laget.
Örebro Aspen.
2015-07-09 15:31
@Bastard on Parade:

Är det som Bastard on Parade förmodar med fördelning av övergångssumman mellan ÖSK och Spelarinvest är avtalet mellan dom en ren katastrof. Och det beror inte på ÖSK utan på Spelarinvest som inte använder sitt kapital till att, som avsikten var, investera i spelare för ÖSK. Just nu fungerar Spelarrinvest på ett negativt sätt för ÖSK. Dom suger ut kapital som ÖSK skapat (Yasin) och ger noll och inget tillbaks. Domen kan blir hård för de ledande personerna/företagen inom spelarinvest om inget görs under kommande transferfönster..
Örebro Minatankar
2015-07-09 15:26
@Aspen.:
I höstas ledde Alik laget till att prestera bäst av alla allsvenska lag tillsammans med MFF. Utan Crespo och Sobralense tror jag vilken tränare som helst skulle få problem om sådana duktiga spelare inte ersätts. Varje tränare behöver en assisterande tränare. Ditt förslag bygger i så fall på att Sköldmark får sluta och man anställer ny assisterande tränare. Ditt förslag bygger vidare på att Alik skulle trivas bättre vid skrivbordet, vid mejlen, i mobilen, i förhandlingar och på resande fot, än på fotbollsplanen och i omklädningsrummet. Jag tror inte så är fallet.
Benny Böckling
2015-07-09 15:24
Kalle Holmberg på den bollen.
Benny Böckling
2015-07-09 15:22
Inga dåliga baljor han gjorde i fjol.
Örebro Lekiller
2015-07-09 15:22
Ser ju ut att ha bättre sikte på sina skott än Yashin i alla fall den gode Broberg.
Annons: