/fotboll/osk/forum/1013.aspx/fotboll/osk/forum/1013.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Orlok
2015-07-20 10:56
@ZebranÖsk:

Såg flera reaktioner från djurgårdssupportrar när Broberg var klar i stil med "Yes nu blir köerna på Stureplan kortare" och "grattis Örebros nattliv". Gå på krogen får man ju såklart men hoppas att han kommer göra sig ihågkommen av Örebroarna för mer fotbollsrelaterade saker än han blev av Stockholmarna.
Örebro pemo
2015-07-20 10:46
BoP // OK. men jag tycker fortfarande att den värvningen inte motsvarar förväntningarna.
Vet du hur gick det med Hagges huvudskada?
Svårt val med vänsterback nu mot DIF. Hagge fick ju pris som matchens lirare. Då kan han väl inte bli sidsteppad igen?
Örebro Bastard on Parade
2015-07-20 10:36
@pemo:

Logi tränade inte för fullt inför MFF-matchen och verkar ha varit sjuk eller skadad enligt de träningsrapporter som dök upp under förra veckan.
Sawadee
2015-07-20 10:10
@ZebranÖsk:

Får fotbollsspelare inte dansa efter en viss timme på dygnet (om nu klockan var mycket slagen)?
Örebro pemo
2015-07-20 09:54
Liten reflektion efter matchen. Ett kämpande ÖSK fick en poäng. Tack
Nordin får sämst betyg i både Expressen och NA. Varför? Har sett honom gjort betydligt sämre insatser i tidigare matcher. RÅP , Nordin och Nordmark gjorde alla tre samma goda jobb.

Logi ??? Från start i Malmö. Bänkad nu. Inte ens inbytt när Hagge bars ut. Nä, då kom Wiktorsson in.
Håller med de som tidigare framfört åsikten om att Logi bör säljas och inse misstaget i värvningen.

Broberg gav ett positivt intryck. Från start i ställe för Pode på måndag?
Kalle gör sig bättre som offensiv kantspringare än när han skall stångas med mittbackar som topp.

Nu känns det lite bättre, så jag tror att ÖSK skall greja det här. Viktig match mot Djurgår´n. 3 poäng där och hösten kan bli bra.

Såg att Crespo har börjat röra bollen med fötterna. Inhopp i augusti kanske?
Örebro Stoonken
2015-07-20 09:53
Så kul att denna SF lever igen! Hurra!
Örebro ZebranÖsk
2015-07-20 09:34
När jag var på Strömpis i lördags för att fira den underbara poängen. Då på det övre dansgolvet (schlagergolvet) ser jag en vilt vevandes Martin Broberg. Trodde han kom för en nytändning, verkar tyvärr att han är tillbaka på Stora Valla innan året är slut.
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro Center
2015-07-20 08:49
@rirobban:

Ja, jag upplevde västra stå från min sittplats väldigt gles befolkat.
Örebro KalleTeodor
2015-07-20 08:07
ser att förre MFFaren Edward Ofere är kontraktslös. Sedan han spelade i MFF har han spelat i Lecce, Trelleborg, Vestsjälland, Sogndal och Inverness. Jag minns honom som en lång central anfallare. Men inte jättesnabb. Något för oss eller är han way over our budget?
Örebro Roswall
2015-07-19 23:39
Låt vara att det är andra lag, men vilka läckerbitar det bjöds på i denna regniga match! 2x Jordan Larsson 1x Henok Goitom 1x Smarrason
Örebro rirobban
2015-07-19 21:34
@widemarsh:

Okej du har nog rätt. Var bara det att jag fick en sådan chock när publiksiffran presenterades då jag hela tiden var tvärsäker på att det var mer än 7000. Var okej med folk på sittplats i alla fall, så det var ståplatsfolket som svek. Var väldigt lite folk runt omkring där jag stod på västra läktaren. Men trodde ändå att sittplatspubliken hjälpte oss över 7000 igår.

Men jag ger mig, det var nog korrekt siffra trots allt :)
Örebro Minatankar
2015-07-19 20:53
@widemarsh:

Håller med om den senare bedömningen/beräkningen.
Örebro widemarsh
2015-07-19 20:02
rirobban// Tror inte att det var 4000 på norra, det skulle motsvara helt knökfullt minus dom på "balkongen". 3500 kanske. Drygt halvfullt på södra = 1700 åskådare. 400 på östra sammanlagt? 1100 på västra. Då blir det 6700. Tror publiksiffran är korrekt, några 8000 var det absolut inte.
Örebro Glad
2015-07-19 17:22
Ett lagsom spelar 2 oavgjorda mot seriens fm starkaste lag ska naturligtvivis fortsätta om möjligt, ev in med nye mittfältarn
Postat via SvenskaFans mobilsajt
Örebro Kajanus
2015-07-19 16:54
Jag blir lite ledsen när jag ser Smedberg Dalence på bänken i Blåvitt. Han var given i Norrköpings elva i flera år innan han bytte klubb. Han sitter på Allsvenskans kanske bästa högerfot (topp 3 tveklöst). Han blev idag inbytt i 91:a minuten. Förmodligen för att det var mot hans gamla lag. Han är en spelare jag mer än gärva skulle se i ÖSK.
Örebro rirobban
2015-07-19 14:50
Publiksiffran igår (ca 6700 åskådare) kan ju inte stämma för fem öre! Jag stod i den värsta kön jag någonsin gjort utanför till biljettkassorna. Men det är inte pågrund av det som siffran inte stämmer. Jag stod igår och kollade på alla läktarna och gjorde en bedömning. Jag brukar gissa ganska korrekt på siffran när jag gör en sådan bedömning. Igår bedömde jag att ca 4000 (av dom 4250) platserna på norra läktaren var upptagna. På södra är det alltid svårare att bedöma, men jag skulle ändå säga ca 2000 (av 3000 möjliga) platser var upptagna. Bara där är vi uppe i 6000 åskådare. Om mina siffror stämmer något sånär så skulle det alltså då endast ha varit 700 åskådare på ståplats? Varpå Malmö själva hade en del supportrar på plats. Om vi säger att Malmö hade 300 supportrar på plats, då stod det endast 400 åskådare på västra!

Jag tror att den sanna publiksiffran ligger på runt 7500-8000 åskådare. Antingen är det någon räknare som inte fungerat, annars vet jag ej...
Örebro Center
2015-07-19 14:23
@DaSa:
Ingen dum ide egentligen (givet att han är fullt frisk). ÖIS kanske inte vill hyra honom i höst dock så antar att man måste vifta med en eller par sedelbuntar för dem. Sedan skall ju Wille ha något också. Å andra sidan är det en kortsiktig utgift. Wille var ju ensam central forward under Sixten en period och klarade det väldigt bra tills han skadade sig. En av orsakerna till att han skadade sig igen kan ha varit just att Sixten gick ut väldigt hårt med honom efter han återkommit från skada. Men han skulle väl antagligen bli skadad i första matchen (eller träningen) här ;0)
Örebro DaSa
2015-07-19 13:48
Lekiller/ Ingen aning viken nivå han håller, men Iron-Mike kallas Iron-Mike av en anledning:)

En sak som talar emot Iron-Mike är att han känns lite skadebenägen, har för mig att han missade ngn match då och då senast han var här.
Örebro DaSa
2015-07-19 13:46
En högoddsare som nia skulle Wille-Attack kunna vara, låna in honom under hösten om han nu är frisk. Om han håller ngr matcher så räcker det då vi förhopningisvis får tillbaka Crespo efter det:)
Örebro Lekiller
2015-07-19 13:44
Hur vet vi att Iron Mike är så grymt mycket bättre än Eidur idag? Får han spela mycket i sin danska klubb? Vilken nivå håller han idag?
Örebro DaSa
2015-07-19 13:35
Vad tycker övriga här inne om Logis framtid i ÖSK? Jag tycker som sagt att vi skall försöka sälja honom direkt och acceptera att vi gjorde en felvärvning. Då frigör vi löneutrymme för att värva en ny vänsterback till sommaren/hösten. Har varit emot Hagge tidigare men tror hans inställning är viktigt, sen tror jag utan att vi har ett bättre poängsnitt med Hagge jämfört med Logi på plan. Kan det stämma?

Är lite tudelad angående Eidur. Han känns lite klen i vissa närkamper, men i dagens trupp så är han det bästa mittbacksalternativet efter Moberg. Långsiktigt så tycker jag att vi skall låta honom gå efter säsongen när hans kontrakt går ut och leta efter en bättre. Kanske göra ett nytt försök på Iron-Mike? Än jag är lite besviken på honom att han inte valde oss i vintras.

Två poäng mot MFF känns riktigt bra, tror dessa poäng kan vara avgörande i höst när det avgörs vem som får kvala eller ej. Tur för oss så verkar Falkenberg vara inne i en riktig formsvacka. Däremot så tror jag att HBK kommer att vara före oss så hoppet står till att vi kan gå om Sundsvall också, vilket inte borde vara omöjligt än de nu fick behålla sin duktiga mittback.

Ngn som har hört ngr rykten om nya nian? Skall tystnaden tolkas som att vi inte har ngt alls på gång eller är organisationen bra på att hålla tyst!?::)
Örebro Minatankar
2015-07-19 13:32
@Benny Böckling:
Om du har pengar kan du diktera villkoren. Då kan du säga att du vill ha besked inom t ex en vecka och om affären då inte går i lås finna andra lösningar. Om du är utan pengar är det inte lika lätt att diktera villkoren även om jag naturligtvis håller med dig. Har man pengar kan man betala extra för att få en trupp klar i tid så att den hinner spela in sig innan säsongen startar. Edit: Jag har skrivit det flera gånger men ganska få är intresserade av klubbens verksamhet och dess ekonomi, mer om spelare och matcher, och det kan jag i och för sig förstå. Inte desto mindre avgörs framgångarna i längden av hur klubben organiseras och drivs när det gäller ledarskap, marknadsföring, ekonomi etc. Det gäller för övrigt nästan alla verksamheter som inte har monopol.
Benny Böckling
2015-07-19 13:24
Hade i vilket fall varit fint om vi kunde bryta traditionen med att vänta in den sista dagen av fönstret innan det händer grejer på transferfronten.
En ersättare för Crespo behövs omgående.
Örebro Lekiller
2015-07-19 13:12
Tycker Nordin va ganska kass i första halvlek igår. Spelade upp sig i andra dock. Så vi ser ju alla olika på saker och ting. Betygsättning i olika tidningar har ja slutat att bry mig om totalt. Är ju lite kul att Wiktorsson för inte allt för länge sedan inte va värd mycket i de flestas ögon. Nu helt plötsligt ska han in ifrån start och vara given. Tror nog Axen och gänget har ganska bra koll på vem som klarar av 90 minuter i vått och torrt bästa av Eidur och Wiktorsson. Skulle tror att man värdesätter Eidurs huvudspel högre än Wiktorssons och det är en avgörande faktor i valet mellan dem. Tror Eidur kan bli riktigt bra med tiden när han får mer rutin.
Örebro Minatankar
2015-07-19 13:12
När det gäller mittbackar är jag positiv till Moberg och Eidur. Samtidigt har Wiktorsson gjort flera bra inhopp i år och överraskat åtminstone mig. Men då ska han spela mittback enligt mitt förmenande. Å andra sidan är varken Hagge eller Logi speciellt snabba, något jag tycker varit Wiktorssons dilemma som vänsterback.

När det gäller Na betygssättning har jag för mig att de också motiverade betygssättning med vilka förväntningar de har på spelare. Visst, man kan bestämma sig för olika betygstillämpning. Jag har emellertid följande uppfattning:

Na bör betygsätta den spelare som varit bäst över hela matchen med högst betyg oavsett om den spelaren presterat 50, 70 eller 100 % av sin kapacitet. Det blir bara konstigt om vi skulle ha en landslagsspelare som går för 75 % men ändå är i särklass bäst i matchen och som får lägre betyg än en ung inhoppare som överträffar förväntningar men som inte varit bäst i matchen.

Coachningen och betygssättningen efter vad man presterat utifrån sina förutsättningar och de förväntningar som chefstränaren har på sina spelare, anser jag enbart tränaren ska stå för, inte en tidning som publicerar betygssättning. Däremot kan tidningen kommentera det i löpande text.
Örebro widemarsh
2015-07-19 11:15
Att Eidur får en trea tycker jag är helt ok, både han och Moberg gör bra insatser. Tycker Eidur har skött sig bra mot tufft motstånd i båda matcherna mot MFF, bortsett från övermodet när han ska täcka ut bollen mot Kroon (vilket han säkert lyckats med om inte Kroon ryckt honom i nacken). Att Eidur igår fick bollen på sig och in i mål kan man inte lasta honom för då han i det läget måste försöka täcka skott.

Tycker det är rätt att fortsätta med Eidur/Moberg, mittbackslåset är det sista man ska börja experimentera med. Vi vet att vi har Wiktorsson som en fullt duglig back-up vid skada/avstängning.
Örebro Center
2015-07-19 10:53
@Minatankar:

Att Nordin fick en etta är mycket märkligt. Tycker han gjorde en bra match och han drog ju ned applåder för flera av sidan insatser. Framför allt vann han en hel del boll defensivt också. Nordin har setts ännu bättre, ja, men att påstå att han var underkänd igår tycker jag är helt fel.
Örebro Minatankar
2015-07-19 08:36
@Örebro Center:

I Na får Eidur en 3:a liksom fyra andra ÖSK-spelare. Nordin är den enda spelaren som får en 1:a.

Jag har skrivit tidigare till Na och uttryckt min förvåning över betygssättningen. De svarade att deras betyg kan höjas/sänkas av en enstaka prestation i en viss matchsituation. Jag menade att de borde ta hänsyn till spelarens insats över hela matchen i större utsträckning.

Jag tycker Nordin har spelat till sig både 1:or och 2:or i flera av matcherna hittills i år. Mot MFF har han dock spelat bra i båda matcherna enligt min uppfattning, liksom i ett par-tre av de övriga.
Örebro Center
2015-07-19 00:47
Totalt sett är två poäng mot MFF helt godkänt om man jämför lagen på papperet. MFF kommer att köra över lag som Åtvid och Falkenberg samt Sundsvall tror jag, lite beroende på hur det går i cupen för dem. Under matchen kände jag ganska stor otrygghet med vårt försvarsspel. Känslan var att det läckte ganska mycket och att det osade katt nästan hela tiden när MFF låg på. Om det beror på sviktande försvarsspel eller att MFF offensiv är så tung kan man diskutera. Men många ggr kändes det som ren tur och slump att de kunde stå i vägen. Man fick också många vändningar emot sig och där stora glapp mellan försvar och anfall gjorde att de fick komma rättvända med mycket folk. ÖSK hade flera ggr 5 spelare på fel sida om bollen. ÖSK hade stora problem med kantförsvaren också. Särskilt på Haginges kant. Sedan hade egentligen inte MFF särskilt många farliga avslut på mål så Rosenbergs gnäll på att man skapade hur många chanser som helst tycker jag han kan omvärdera. Man skapade förutsättningar för avslut många ggr men sköt illa. Det var ju inte så att Oscar behövde göra fantomräddning på fantomräddning . Målvakten Oscar vet jag inte riktigt vad jag ska tycka om. Han har historiskt gjort många bra räddningar i vissa typer av chanser medans jag kan tycka han verkar helt vilsen var han skall placera sig i andra lägen. Särskilt i närspelet i boxen. Jag skulle hellre spela Wiktorsson är Eidur. Känner inte full trygghet med Eidur. När Nkili kom in var jag hyfsat säker på att han skulle byta med RÅP som var fullständigt slutkörd. Nkili, som hade en otrolig möjlighet till att lobba över målvakten (som kom ut långt) om han hade innehaft den kylan. Tycker Nordin gjorde en riktigt riktigt bra match och det var ett tag som jag såg honom så här bra. Riktigt bra insats. Vore jag manager i Århus skulle jag köpa Björnqvist före Yasin alla dagar i veckan. Oj vad bra Björnqvist är åt båda hållen och hans snabbhet är guld värd. Nu utmanar han ju också man mot man offensivt och kommer förbi. Han är en spelare, om han fortsätter att utvecklas, som kan bli ÖSK:s nästa försäljning. Ibland leker jag med tanken att skola in honom som mittback. Vi skulle få en fantastisk snabbhet i djupet ala Iron-Mike. Men förmodligen kommer han bättre till sin rätt som ytterback för att använda sina offensiva skills. Ett Kungarike för en #9!!
Örebro Sunnanlid (2013)
2015-07-18 23:33
Ja, man får väl vara nöjd på ett sätt. Men tappad ledning svider, och ännu ett missat friläge där mål lett till seger svider som fan. Inget ont om Ayanda i övrigt, men av alla i ÖSK är nog han den jag sist velat få det läget.

Angående offside eller ej hoppas jag att Rosenberg inte var offside. Det är fan på tiden att det blir lite felaktiga domslut i vår favör någon gång.

Tycker inte vårt spel var uselt på något vis, men det är som många påpekat tragiskt uppenbart hur mycket vi saknar en kompetent target. En spelare gör inget lag men hade vi haft Crespo frisk hela säsongen hade det gjort en enorm konkret skillnad i tabellen. Sorgligt men sant.

Hade Kalmar dragit in en boll till hade vi hoppat upp på kvalplats. Hemmamatchen mot Falkenberg blir otäck.
Annons: