/fotboll/osk/forum/101.aspx/fotboll/osk/forum/101.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Vinnartradition
2017-07-20 22:28
@Aspen.:

Inte alls omöjligt att så är fallet. Dock har Malmö en plånbok som är större än alla andra allsvenska klubbars tillsammans. Utöver det talar mycket för att de kvalar till CL även nästa säsong.

För Norrköping ser det däremot mörkare ut. Jag sticker ut hakan och skriver att vi placerar oss högre i tabellen än dem i år.
Örebro Aspen.
2017-07-20 22:24
@Vinnartradition:

Och Malmö s också
Örebro Chris P. Bacon
2017-07-20 21:34
Känns märkligt såhär i efterhand att ÖSK ratade Sam Mensiro. Men det var kanske skadorna som skrämde. Kan inte säga att jag är jätteöverraskad att Östersund går vidare, och efter första matchen kändes det rätt givet att dom skulle klara av det.
Örebro Vinnartradition
2017-07-20 21:27
Känslan är att Norrköpings framgångssaga är slut..
Örebro Pedretti - Admin
2017-07-20 20:52
Herregud, Östersund tystar Istanbul och tar ledningen mot självaste Galatasaray! Och Peking förlorade på straffar mot något lag från Litauen. Men samtidigt måste vi förbättra oss som förening för att få chansen att förlora mot diverse "smålag" från Europas alla hörn. Kanske börjar det redan på söndag borta mot Blåvitt! Och ni kan vara med när det börjar bara ni anmäler på länken ovanför! PS. Kom ihåg att ta med er badkläder och handduk då det blir ett kortare badstopp!
Örebro adde787
2017-07-20 18:52
Peking har det tufft ligger under med 2-0 mot något lag från Litauen
Örebro Benny Böckling
2017-07-20 18:00
Att vi nu visat att vi kan vinna och göra mål utan Kennedy betyder nog att inte inte blir några större värvningar i detta fönster. Hade vi haft fortsatta problem som i våras när Kennedy var borta så hade man nog varit villiga att riskera ekonomin och tagit in en bra striker. Nu ligger vi tryggt i mitten och kan tugga vidare inför hösten. Tydligen verkar ju snubben på provspel dock vara intressant så möjligen om han tas in som trea bakom Kennedy och Sköld. Lundberg och lill-Astrit hade ju gärna fått lånats ut dock.
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro DaSa
2017-07-20 15:59
Eftersom ÖSK enbart lånar ut spelare för att avveckla och inte utveckla dem så tror jag att Brorsson kommer att ruttna bort i U21 träsket. Kan ju vara detta som är anledningen till att vi nästan aldrig får fram några egna talanger!?
Örebro Aspen.
2017-07-20 15:20
@Bengt-Erik Gårdefors mustasch:
Undrar hur lagkompisarna reagerar på detta. Speciellt med det rykte som Besara själv spred - att Axén hade lovat honom en plats i startelvan. Tycker Axén måste ändra på ett antal saker om han ska vara kvar: t ex hantering av yngre spelare, rättvisare hantering av truppen (inga favoriter t.ex Ajdarevic dä, Besara). sila snacket, ...
Örebro Restalundsv
2017-07-20 13:50
ÖSK ligger 8 på listan över antal bortasupportrar. Eloge till kubanerna, men fler ska vi bli nu när hösten blir magisk.
Örebro Restalundsv
2017-07-20 13:46
Djurgården tacker nej till Erton. Det är nu vi hugger?
Örebro Ö.S.K Krille
2017-07-20 12:52
Isaac Boye blir kvar och provspelar ett tag till.
Örebro Bengt-Erik Gårdefors mustasch
2017-07-20 12:33
Mmm, håller med Mina Tankar. Flera här har återgett Besaras citat om Besara 2.0 efter sommaruppehållet. Ingen har dock mig veterligen ställt den enkla frågan varför? Om jag gick till min chef och sade att jag skulle sova med huvudet på tangentbordet de första 40 procenten av arbetsåret, för att sedan piggna till och knacka tangenter för brinnande livet under resterande 60 %, då skulle chefen inte acceptera detta. Varför accepterar Axén det? Han verkar ha uppfattningen att vissa spelare är funtade så, de måste matchas i form i A-laget, oavsett hur usla de är.
Örebro Mr. Milton
2017-07-20 11:25
@Laul32:

Jag sa aldrig att det skulle ske utan att det skulle vara intressant att se. Viss skillnad. Nordin är bäst i allsvenskan på sin position helt klart men med tanke på vår oförmåga att få fast bollen i anfallet så skulle det vara intressant att se Nordin i den roll speciellt med tanke på att vi har två otroligt bra defensiva mittfältare i Rogic och Mårtensson. Så hål i huvudet får stå för dig :) men jag förstår att du reagerar. Som Mina Tankar också nämner så har Nordin med åren blivit mer naturlig i den defensiva rollen men jag står ändå fast vid min åsikt att det skulle vara intressant att testa (även om det inte kommer ske).

Vi är flera som anser att BHI skall få tid på sig att spela in sig som högerback så vi skall visst satsa på honom dock inte som mittback. Jag tycker inte att han håller riktigt som mittback. Lite för många misstag även om det i år blivit bättre som du helt riktig påpekar. Då tror jag potentialen som högerback är betydligt större främst med hans offensiva egenskaper i åtanke.

Brorson kommer initialt helt klart vara ett nedköp jämfört med BHI men alla juniorer behöver tid på sig för att växa i kostymen. Brorsson är enligt mig den mest intressanta junioren vi fått fram de senaste åren möjligtvis Jacke undantaget om han nu räknas som vår egen produkt och junior. Resonemanget bygger på att vi som vanligt ligger i mittenträsket och pendlar mellan 6-12 plats med trygg marginal ned till kval som det i nuläget ser ut. Då skulle en satsning på förändring välkomnas av mig både för att få något intressant att iaktta som åskådare men också för att långsiktigt bygga ett lag och inte bara plocka in misslyckade spelare från andra klubbar.

Jag är möjligen ensam om denna åsikt men jag går hellre och ser några förlustmatcher extra så länge vi satsar på egna juniorer. Givetvis inte på bekostnad av att vi ramlar ur Allsvenskan men när läget som sagt är det rätta, säg med 5-10 matcher kvar att spela och med trygg marginal till strecket och fast förankring i det Allsvenska mittenträsket så anser jag att det är läge att spela in t.ex. Brorsson.

Jag accepterar dock att vi alla tycker olika och det är väl någonstans det som är charmen och som ger Axén gråa hår :)

Jag fick av en tillfällighet chansen som 16 åring i div. 5 (viss skillnad mot Allsvenskan) och tog den. När jag var 20 år fick jag återigen via tillfälligheter chansen att testa vingarna i div. 2 och klarade mig bra även om det såklart inte var stabilt omgående. Det jag vill säga är att juniorer verkligen behöver få chansen och tiden på sig att misslyckas för att på sikt kunna lyfta. Givetvis vore en utlåning till Superettan det bästa men när vi inte har speciellt mycket att förlora i tabellen så anser jag att juniorer skall spelas in även om vi riskerar att tappa några poäng. Allsvensk rutin är ovärderlig och skall inte slängas iväg på spelare som inte kan inbringa försäljningspengar på sikt.

Sen kan jag avsluta men en berättelse om allas våra hjälte Danne Sahlin. När laget kom till en bortamatchen var nästan alltid det första Danne gjorde att besöka vaktmästeriet för att kolla in gräsklippare o dyl. Han var nästintill besatt av planskötsel och gräsklippare. Hade någon gett honom ultimatumet att lägga ned karriären på stående fot för att få chansen som vaktmästare på en arena hade han med stor sannolikhet gjort det. Detta sagt med svag nyans av humor och överdrift men faktum är att jag fortfarande inte är säker på vilket val han hade gjort om han ställts inför det. En underbar människa och stor profil är vår Danne dock helt klart.
Örebro Ö.S.K Krille
2017-07-20 11:21
Nu när Mbombo lämnat så borde det finnas utrymme för att flytta upp Rodin Deprem till A-truppen? 2017 U19: 15 matcher 23 mål 11 assist U21: 5 matcher 7 mål 5 assist Länkar lite highlights på Rodin Deprem.
Örebro Matta
2017-07-20 10:24
Mina tankar/
Håller med dig i allt!
Postat via SvenskaFans mobilsajt
Örebro Minatankar
2017-07-20 10:08
@Laul32:

Delar din uppfattning betr Nordin. För 5-10 år sedan och i unga år passade han bäst i en offensiv mittfältsroll eller defensiv anfallsroll. Idag har han utvecklats i sin Pirlo-roll till att vara Allsvenskans bästa spelare i den rollen när han är i form. Hela ÖSKs spel bygger på honom. Det visade han mot Norrköping och Göteborg och det märktes mot Bajen när han var avstängd.

Ska ÖSK bli ett topplag behöver vi framöver en innermittfältare av högsta offensiva rang. Mårtensson och Rogic håller båda hög defensiv klass och behövs i ÖSK. Men inte samtidigt på planen så länge Nordin är med. De får turas om att spela eller vara reserv för Nordin om jag får bestämma. Vill ha en riktigt teknisk och offensiv mittfältare framför Nordin. Kanske kan Naah utvecklas att bli den innermittfältare vi behöver framöver.

Vad gäller yttermittfältare har vi i första hand Omoh, Sema och Ayas som alla håller hög klass när de är skadefria och i form. Sema kan dessutom användas i flera roller.

I anfallet krävs förstärkning med etablerad målgörare eftersom vi inte kan räkna med att Kennedy blir kvar någon längre tid eller att Sköld helt plötsligt gör fler än 10 mål.

Besara lär inte heller bli kvar om han fortsätter att leverera som i de senaste matcherna. Om ÖSK ska ha honom kvar behöver han dock ligga på den nivån. Som han spelade i våras platsar han knappt enligt min uppfattning. Men han har ett stort spel inom sig och jag vill se optimistiskt på hans framtid.

Vidare krävs som de flesta anser förstärkning med minst två spelare i backlinjen och att man lyckas förlänga kontraktet med Oscar eller rekrytera en ny högklassig målvakt.

Alla ovanstående satsningar finns det naturligtvis inte pengar för idag. Det är emellertid vad jag tror krävs inom 2-3 år för att klubbens mål och vision ska infrias och då behöver man varje år ta tydliga steg framåt både på och utanför planen.

Viktigast vid sidan av planen är det, som alltid, viktigast att locka publik till arenan och att höja sponsorintäkterna. För detta krävs det ytterligare resurser och insatser vad gäller kommunikation.
Örebro KalleTeodor - Admin
2017-07-20 09:54
Ett annat podd-tips är BBpodden som såklart handlar om Blåvitt. Men med tanke på hur mycket vår match påverkat det som hänt i Göteborg finns det en del spännande lyssning där.

Elena Lövholm deltar och likaså Robert Laul.
Örebro Laul32
2017-07-20 08:04
Att flytta på Nordin nu när han växt in till en gigant i Pirlo-rollen är ju hål i huvudet och det kommer aldrig att ske. Nordins bollplank de egenskaper är ovärderliga i den rollen. Att sen sära på BHI och Mike nu när dom äntligen hittat varandra tycker jag e dumt. Brendan är också ung och har 3år kvar på sitt kontrakt, han är värd att satsas på. Brorson bör först och främst visa sig bra i A-lag och aggera första back up innan han ska in i startelvan. Han har ju bara gjort 20min i allsvenskan och då gick det i get vidare även om det var hela laget som söger då. Jag är också sugen på att få in en ung örebroare med grym potential i startelvan men man måste också vara realistisk. Kanske. Borde Brorsson få ett halvår i en superettan startelva nu i höst?
2017-07-20 06:26
Sen gäller det ju att man har en tränare som vill och kan utveckla försvarsspelet också. På tre år med Axén har jag bara hört snack om detta (försäsong 2017) samt sett att vi har börjat sätta två spelare på första ytan (utanför och framför första stolpen) på hörnor. Även viktigt för defensiven att det finns en Gerzictyp och en nickstark mf/forward, och yttermittfältare som gör ett bra hemjobb.
2017-07-20 06:21
[QUOTE=Nubbli]Fantastiskt! BHI på högerbacken har jag sagt sen hösten -16. Han har en fantastisk passningsfot. Brorsson ska spela, kasta in han. Det kommer gå grymt bra för Mike att styra honom. [/QUOTE] Är det något vi vet om Mike är det väl ändå att han inte styr upp en backlinje? Det var väl övertydligt 2016? Han funkar dock betydligt bättre med BHI i år än med Moberg ifjol. Jag vill se honom som en ledare utifrån rutinen, lönen, pondusen och snabbheten, men jag ser inte att han infriar detta. Bättre att nöja sig med att han kan vara en länk i en framgångsrik backlinje, en backlinje vi ännu inte sett. Det är möjligt att Dajje - BHI / Brorsson - Mike - Somi/annan NY skulle kunna bli den backlinjen.
Örebro MaLa
2017-07-20 00:04
Poddtips: "3-5-2", senaste avsnittet innehåller väldigt intressant (och relevant) diskussion kring att hitta "rätt" tränare för ett lag, beroende på om klubben siktar på att vara spelardriven (scouta rätt spelare) eller tränardriven (tränaren utvecklar befintligt spelarmaterial). Diskussion kring ÖSK ca 50 min in i avsnittet, men hela senaste avsnittet är väldigt intressant.
Örebro DaSa
2017-07-19 22:21
Kan också tänka mig BHI som högerback under hösten men tror inte att Axen kommer att lyssna på våra råd:) Till nästa säsong så hoppas jag att vi värvar tillbaka Dajje.
Örebro Nubbli
2017-07-19 21:51
[QUOTE=Mr. Milton]Jag är den förste att hålla med dig. Skulle vilja se Brorsson få chansen att växa in som mittback och att BHI får tid på sig att bli en riktigt bra högerback. Ser gärna att vi spelar 4-2-3-1 där Ring och BHI är ytterbackar medan Brorsson och Iron huserar i mitten. Med tanke på vår tabellplacering skulle det vara spännande att se den backlinjen få en halv säsong att spela in sig på. Medelåldern på backlinjen är då 23 år vilket tillsammans med Oscars 27 år ger en av allsvenskans yngsta backlinjer. [/QUOTE] Fantastiskt! BHI på högerbacken har jag sagt sen hösten -16. Han har en fantastisk passningsfot. Brorsson ska spela, kasta in han. Det kommer gå grymt bra för Mike att styra honom.
Örebro Mr. Milton
2017-07-19 20:43
@Brunnsborrare Stig-Arne Tjäle:
Jag är den förste att hålla med dig. Skulle vilja se Brorsson få chansen att växa in som mittback och att BHI får tid på sig att bli en riktigt bra högerback. Ser gärna att vi spelar 4-2-3-1 där Ring och BHI är ytterbackar medan Brorsson och Iron huserar i mitten. Med tanke på vår tabellplacering skulle det vara spännande att se den backlinjen få en halv säsong att spela in sig på. Medelåldern på backlinjen är då 23 år vilket tillsammans med Oscars 27 år ger en av allsvenskans yngsta backlinjer. Nu är givetvis inte det något att stå efter i sig. Med den medelåldern innebär det dock att vi kan bygga en stabil grund att stå på inför framtiden antingen i form av en långsiktigt och bra backlinje eller för försäljningar som tyvärr är ett nödvändigt ont för vår långsiktiga uppbyggnad. Mittfältet skulle jag vilja ställa upp med Mårten och Rogic som defensiva pjäser medan Nordin går centralt offensivt på mitten bakom Igbo. Jag är medveten om att Mårten är mer offensivt lagd och Nordin idag gör ett kanonjobb som defensiv mitt men jag tror att Nordin offensivt skulle bidra ännu mer. Givetvis följer också Mårten med i offensiven när tillfälle ges. Kanterna är då två offensiva pjäser där antingen Sema/Omoh/Besara eller Ayaz spelar beroende på dagsform och prestation. Ayaz är för övrigt ett märkligt kapitel. Både jag och Axén trodde inför säsongen att han var vår nästa stora försäljning. Han visade stundtals också tendenser till stjärnkvalitéer på försäsongen. Är det skador eller annat som hindrat honom tro? Dagens ris går till ÖSK:s sena försäsongsvärvningar. Om nu inte ekonomi är på topp så är det mer eller mindre skandal att vi plockar in både Pleissis och Mombo när vi lika gärna kunnat fylla ut truppen med våra egna juniorer. Det är under all kritik! Dagens Ros går som vanligt till den nya redaktionen. Ni har verkligen fått ordning på forumet samtidigt som ni levererar intressanta reportage. Senast i raden är herr Nordbergs mycket fylliga rapport från den senast U 21 matchen. Grymt bra jobb redaktionen. Vi har nu en av SF:s bästa redaktioner. Blir arg när jag tänker på hur forumet under flera år tilläts misshandlas av diverse klåpare som spärrade oliktänkande (inklusive undertecknad) så fort något ifrågasattes. Jag är mycket tacksam att ni lägger ned tid och engagemang på att få oss att tillsammans älska ÖSK ännu mer.
Örebro Brunnsborrare Stig-Arne Tjäle
2017-07-19 20:32
@Sieverto:
Ja vi vann ju med 4-2 även då i en mycket minnesvärd match. Faktiskt en av de roligaste matcher jag sett med ÖSK under 2000-talet.
Örebro Brunnsborrare Stig-Arne Tjäle
2017-07-19 17:42
@DaSa:

Tror ff att Brendan skulle kunna utvecklas till en mycket bra offensiv ytterback, om han fick långt förtroende att spela in sig på den positionen
Örebro Sieverto
2017-07-19 17:41
@KalleTeodor - Admin:

Elfsborg när Wowwen och Astrit höll show kom direkt upp i tanke.
Örebro Gubben i stubben
2017-07-19 14:32
Värnamo 5-0 borta 2013 och JSödra hemma 2006, 6-0
Örebro DaSa
2017-07-19 13:58
Läste sammandraget från u21 matchen. Jag hade gärna sett att vi började spela ihop IronMike och Brorsson som mittbackspar. Teoretiskt skulle de komplettera varandra perfekt. Jag tycker och tror inte att Brendan kommer att bli ngt. Sen så är ju risken/chansen stor att två nya ytterbackar skall spelas in nästa säsong, så om vi kan spela in mttbacksparet i höst så underlättar det långsiktigt.
Annons: