/fotboll/osk/forum/1007.aspx/fotboll/osk/forum/1007.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Center
2015-07-22 08:18
Står om SI i dagens pappersbilaga av NA där Curt Gruvaeus intervjuas. Intressanta svar på frågor är tex: -Hur ser ni på situationen? Här beskriver Curt att det är låsta av de nya FIFA-reglerna och att man absolut inte kan göra någonting alls. -Vilka spelare ingår i SI? Crespo, Jansson "och ett par spelare till" som Curt inte vill ange. Man hade även andel i Yasin. -Vad säger ni till alla aktieägare i SI? Frågan är komplicerad och att vi inte kan göra någonting -Kan ni inte skänka pengar till ÖSK? Nej, men vi kan låna ut. Men ÖSK har inga likviditetsproblem så de är inte behov av ett lån. Vårt mål är att fortfarande stötta ÖSK men att det måste finnas en uppsida för aktieägarna (dvs vara lönsamt. Min tolkning) Svaren ovan är kraftigt förkortade av mig mot artikeln i NA. Curt ger egentligen två svar runt vad man säger till sina aktieägare. Dels att man noga måste analysera läget för att i nästa andetag påstå att man inte kan göra ett skit annat än vänta på överklagande mot FIFA skall behandlas vilket kan ta åratal. SI kan göra vilka spelaraffärer de vill. De kan inte straffas utan ÖSK får smällen. Däremot skulle teoretiskt alltså SI kunna anställa en spelare och hyra ut honom till ÖSK utan problem (min tolkning). Om SI äger/anställer en spelare fullt ut och betalar dess lön är det ju inget tredjeparts-ägande..Eller?
Örebro Ansiktet
2015-07-22 02:54
Ösk-karl verkar inte förstå att SHL är rankad topp 4 i världen. Det är som att allsvenskan skulle vara serie-a. Hockey är en tämligen liten sport som väldigt få bryr sig om. Det är stört omöjligt att jämföra Hockey och fotboll då bara 5 länder är genuint intresserade av ishockey.
Postat via SvenskaFans-appen
Eyravallen Örebro
2015-07-22 02:34
@Ansiktet:

Hockey-Karl*
Han verkar glömma av att förra året kvalificiera sig Malmö för champions League, Våra U21 killar tog EM guld, fler och fler talanger börja komma ut i proffslivet igen, växande publiksiffror osv osv. Patetiskt hur du måste alltid klanka ner fotboll och alltid lyckas få in hockey utan ens nämna de.
Örebro Ansiktet
2015-07-22 01:44
Hahah inlägget av Ösk-karl kan ha varit det mest patetiska på väldigt länge på detta forum. Tillåt mig smålee, hahah!
Örebro Aspen.
2015-07-21 21:54
@ÖSK-Karl:

Sverige ligger på 33 plats i FIFAs rankning.

Om Du nästan somnar måste du varit ute på krogen med Broberg kvällen innan. Fick Du någon öl?
Örebro Ösk-groda
2015-07-21 21:43
ÖSK-Karl

Allsvenskan ligger på 45 plats i världen, det från 2014, står oxå att de rasade med 12 platser från året innan.

Örebro Minatankar
2015-07-21 21:43
Namn: ÖSK-Karl Leder tipsligan
Sänt: 2015-07-21 21:10
//

Jag tror inte det i längden kommer att hålla med att företag i olika branscher och i olika länder inom EU har olika skattevillkor. Det snedvrider konkurrensen inom en rad branscher, bl a fotbollen.
Örebro ÖSK-Karl
2015-07-21 21:10
Det är ju bara att inse faktum. Svensk fotboll är ju klapprutten och Sverige ligger väl inte ens med bland de 100 på topplistan? Skall vi då via alla länder som ligger före oss se så ligger väl ÖSK någonstans trots platsen runt 500-1000 i världen?

Vad vill jag säga med det, jo att när man var grabb och Vallen var utsåld då och då var vi i Örebro starka och det sista ett svenskt A-landslag gjorde i bragdväg var -94, samma år som ÖSK borde fått sitt förbannade guld.

För oss som gick på matchen mot MFF i helgen var allt som vanligt, många var vi i korvkön (grillade) innan match. Men sedan, tänker man tillbaks så var det att se svensk fotboll i div II år ca 1999. Inget händer och den blir bara sämre och sämre. Blev förvånad att vi var nästan 7.000.

Gör som i Danmark. Låt spelare pröjsa 25% i skatt och inga arbetsgivaravgifter till lagen som har just de de spelarna under tre år. Vad är problemet? Spelarna flyr och vi är klappruttna.

Man somnar ju nästan under en AS-match fast det är sitt eget lag som spelar, hur skall detta elände dra in TV-pengar, det är ju patetiskt.

Danskarna har gjort rätt, de har inte mer folk på matcherna, men mycket bättre spelare och med det TV-avtal.

Vilka är emot och varför? Förklara om ni är emot hur den svenska fotbollen i allmänhet och ÖSK i synnerhet skall räddas?
AIK Habari
2015-07-21 17:25
Minatankar,
jag förstår din vän i uppropet,
att han känner så ...

Det är inte något märkvärdigt med det,
bara en känsla ...

Han är inte ihopbuntad, så är det !
Örebro Minatankar
2015-07-21 17:08
Namn: Aspen.
Sänt: 2015-07-21 13:46 Ändrat: 2015-07-21 13:52:10
//

Jag har inte läst att någon vill bunta ihop dig med de som vill bli av med Axén.
AIK Habari
2015-07-21 15:07
I England och i Tyskland
är det mycket öl i supporterkulturen.

Huruvida det är bra eller dåligt,
vet jag inget om.
Örebro pemo
2015-07-21 14:32
Nu har väl snart alla seniorer fått prova på allsvenskan? Det är väl bara Mensah som inte lirat någon längre tid. Då verkar ju den lilla truppen trots allt vara ganska bra. Att laget spelat dåligt på våren kanske mer beror på att man inte hittat rätt uppställning förrän nu.

Målvakter? Jo Oscar är nog trots allt nr 1
Backar? Ja, för mig finns just nu bara Hagge och DB som håller.
Mittbackar? Eidur eller Wiktorsson? Hänger nog på vem som passar bäst ihop med Moberg. Skönt att höra från staben att det finns bra förstärkning där i U-21. ( som jag tolkade gårdagens uttalanden )

Mittfält? Den innertrio som spelat de två senaste tycker jag gjort det bra. Kalle passar bättre på kanten i denna uppställning. Sen är jag tveksam till Pode. Skulle hellre se DG där, trots allt. Vill skriva Broberg, men har sett för lite av honom. På topp har vi just nu ingen renodlad typ. Får väl vänta tills Crespo är tillbaka. Om han nu kommer tillbaka.

Så, då har jag allts svårt att placera in Mensah och Lipovac. mest för att jag inte sett dem spela ordentligt.

Om ÖSK börjar producera mål framåt, så finns det i alla fall hopp om plats 10-13. Men då måste DG/ Pode leverera bättre. De kan ju börja på måndag.
Örebro Aspen.
2015-07-21 14:06
@Glad:

Av gårdagens match verkar Broberg ha mått bra av sina nattliga utflykter.
En öl - ett mål! Två öl - två mål?
Örebro Bastard on Parade
2015-07-21 14:01
@Sawadee:

Nej, jag håller inte med dig och vet inte om det är lönt att ta diskussionen när du bara är ute efter att provocera. Det finns sådana inslag i supporterkulturen, absolut, men du får det att låta som att det är vardag. Jag upplever absolut inte att det är ett stort problem, speciellt inte i Örebro. Visst finns det en del som kanske dricker någon öl för mycket ibland, men jag skulle inte säga att supporterkulturen är alkoholfixerad. Du får gärna utveckla hur du upplever att övriga punkter beskriver supporterkulturen, för jag känner inte igen mig i den beskrivningen.
Örebro Aspen.
2015-07-21 13:58
@Minatankar:
Det finns några spelare i A-truppen som presterar sämre än flera av våra ungdomar gjorde igår. De är dom som ungdomarna ska jämföras med och ersätta, inte de bästa i A-truppen. Som jag ser det kan två av ungdomarna i gårdagens match direkt ersätta två i A-truppen. Då har truppen direkt fått en större potential. Rinne får vi väl räkna in som en ungdom fortfarande, spelade inte han U21 EM nyligen?
Örebro Aspen.
2015-07-21 13:46
@Minatankar:
Ogillar att bli hopbuntad med dom som vill byta ut Axén. Jag vill att han ska ges ett större ansvar för rekrytering av spelare och planering av ungdomarnas utveckling. Med andra ord klubbens framtid. Både rekrytering och ungdomshanteringen har inte fungerat de senaste 4-5 åren. Tar vi inte tag i framtiden går hissen obönhörligen ned till S1 eller tom div 1. Får Axén ett större ansvar för detta så finns inte tid för varje A-lagsträning. Då kan Kjäll fylla upp där. Nu får Axén, som A-lagstränare, ta hand om många korkade värvningsförsök vilka torde skapa mer problem än vad de tillför. Sköldmark kan bli assisterande åt Kjäll. Detta upplägg borde vara positivt för alla dvs klubben, Axén och Kjäll. Utan utveckling dör klubben. Då kör vi så.
Örebro Minatankar
2015-07-21 10:41
@Kaxan:

//

Håller med att Klingström var bra liksom jag tidigare skrivit om Ekstrand-Hamrén. Och det kan ju finnas spelare som om ett år eller fler kan blomma ut. Axel var dessutom nöjd med laget och resultatet.

Vad jag kommenterat är mer om någon av de yngre spelarna idag borde aspirera på en plats på bänken i en allsvensk match, och där är jag mer tveksam. Om man inte är riktigt snabb i dagens fotboll krävs det mycket speciella egenskaper för att platsa i ett allsvenskt A-lag. Snabbhet och även andra egenskaper kan naturligtvis en mycket ung spelare ha. Såg dock föga av detta igår, tyvärr.

För mig var det för mycket juniorfotboll och det kan ju förklaras av att spelarna var väldigt unga, speciellt de som avslutade matchen.

Örebro Asbjörn#10
2015-07-21 10:09
Grymt inslag Wärle! Kul att få ta del av alla dessa bitar som i vanliga fall sker bakom kulisserna för många av oss supportrar.
Örebro Kaxan
2015-07-21 09:50
Kan bar hålla med tidigare omdömen om Rinne, Nkili, Broberg, Wiktorsson och Ekstrand-Hamrèn som var i en klass för sig, men vill även ge plus till Klingström som jag tyckte gjorde en väldigt bra match, annars alltid farlige Halvadzic kom nästan ingen stan , dessutom kom han fram bra offensivt vid flera tillfällen.
Örebro Minatankar
2015-07-21 08:55
@Erik Wärlegård:

Bra reportage. Kul att se Axel utvecklats så väl både som tränare, ledare och kommunikatör.
Örebro Erik Wärlegård
2015-07-21 07:52
ÖSKTV: "Inifrån U21". Bakom kulisserna vid ÖSK:s U21-match mot IFK Norrköping. Taktiksnack, uppvärmning, intervjuer och eftersnack inifrån ÖSK:s omklädningsrum.
AIK Habari
2015-07-21 07:50
Jag tror att det kan vara som så,
att Broberg under tidig morgon
Ibland tränar på en ny målgest :)
Örebro Kajanus
2015-07-21 01:08
Sluta upp med att fåna er. Så länge en spelare sköter sitt jobb så spelar det ingen som helst roll vad personen gör på sin fritid. Jag skulle bli mer besviken om en person inte roar sig på sin lediga tid.
Örebro Minatankar
2015-07-20 22:44
@Vinnartradition:

Håller med Marcus om att Carl Ekstrand-Hamrén gjorde en habil insats och låg nära i rygg på motståndarna. I övrigt var det tyvärr ingen som stack ut för mig förutom de mer etablerade spelarna Rinne, Wiktorsson, Nkili och Broberg.
Sawadee
2015-07-20 22:13
@Bastard on Parade:

Som du uppenbarligen förstår så var andemeningen i min slutkläm i det inlägg du kommenterat att provocera litegrann.

Supporterkulturen (öht, inte bara hos ÖSK) är 1) alkoholfixerad, 2) machosjuk, 2.1) tjejmaktskräck, 2.2) bögskräck.

Agree?
Örebro Vinnartradition
2015-07-20 22:05
Hatten av för Marcus Avenbrand för matchrapporten!
Örebro Pedretti
2015-07-20 21:51
Örebro Vinnartradition
2015-07-20 21:32
Axel Kjäll verkar nöjd med dagens insats:
– Jag är nöjd med matchen. Vi skapar mycket chanser på omställningar och vi gör ett jättefint mål. Sista trettio blir det en lite annan karaktär på matchen med flera byten men alla gör det bra.
Örebro Bastard on Parade
2015-07-20 21:32
@Vinnartradition:

ÖSK vann med 1-0 efter mål av Broberg. IFK Norrköping ställde upp med ett starkt lag för att vara U21, men ÖSK var det bättre laget i första halvlek med småtrevlig fotboll. I mina ögon var Nkili, Broberg och Ekstrand Hamrén bäst i ÖSK samtidigt som Wiktorsson och Rinne också stod för fina insatser. Jag hade hoppats på fina insatser av Lipovac och Ring, men de imponerade tyvärr inte.

Sista 20-25 spelade ÖSK med ett otroligt ungt lag där Ekstrand Hamrén nog var enda utespelaren från A-truppen samtidigt som Norrköping spelade med Kamara, Enarsson, Lawan, Citaku, Hadenius, Falk Olander och Halvadzic. Det var starkt av det unga ÖSK-laget att hålla undan och med lite bättre skärpa så skulle de ha kunnat sätta dit någon av de omställningar som de fick.
Örebro Sparkabolleninimål
2015-07-20 21:29
Måste också tillägga att rinne gjorde en riktig superräddning i slutet på matchen! Bra inställning på hela laget utan att någon direkt sticker ut som minatankar nämnde. Ekstrand-hamren kanske om man ska nämna någon utöver A-lagarna :)
Annons: