/fotboll/osk/forum/1005.aspx/fotboll/osk/forum/1005.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Bastard on Parade
2015-07-29 12:24
I mina ögon är Oscar nummer 1, men vi har ett jäkligt bra alternativ i Rinne. Det är få lag i Allsvenskan som har en så bra reserv. Oscar har dock varit lite ojämn i år och gjort en del slarviga ingripanden. Mot Djurgården var han dock bra och gjorde det han skulle + lite till.

Det känns lite slöseri på resurser att ha två så duktiga målvakter när man har en tunn trupp. Kanske vore det bästa att låna ut Rinne? Han behöver ju matcher om han ska vara ett alternativ till OS nästa år.
Eyravallen Örebro
2015-07-29 12:17
Löjligt att diskutera om Rinne ska stå, Oscar var riktigt bra mot Djurgården. Knappast där vi har problem.
Örebro widemarsh
2015-07-29 12:11
ÖSK har väl fortfarande inte vunnit en enda match i Allsvenskan med Rinne från start?
Örebro Center
2015-07-29 12:00
Angående Rinne vs Jansson så tyckte jag vilket fall utgångsmässigt att de båda var förhållandevis jämna, om än olika målvaktstyper med sina resp styrkor och svagheter.

Men något man inte får glömma när man konstaterar att "Oscar har nog visat sig lite bättre eller Oscar är nog förstemålvakten" är att Oscar har ju fått spela betydligt fler matcher som både är mycket utvecklande samt ökar rutin och erfarenhet. Enkelt uttryckt kan man säga att för varje match Oscar spelar ökar han avståndet till Rinne i konkurrenssituationen.
Örebro Glad
2015-07-29 11:14
Rinne hade nog gjort det bättre Minatankar,men detta är en ganska bra räddning
Postat via SvenskaFans mobilsajt
Örebro Glad
2015-07-29 11:12
Tycker Björnqvist jobbar bra, men har väldigt sällan mågra ideer frammåt, springer upp med boll o passar bakåt till Nordin som gapar o skriker att han vill ha boll, och som sedan snurrar o blir av med boll, Björnqvist ska absolut utmana mer med sin speed som mot Malmö, våga våga våga
AIK Habari
2015-07-29 10:00
Jekl å widemarsh

Instämmer med er,
i edra senaste inlägg :)

Hösten är vår!
Örebro Jekl
2015-07-29 08:29
Två reflektioner från matchen i måndags: Att se pode i andra halvlek när han på en utspark/uppspel från mittback skarvar bollen till...Höie, är direkt pinsamt. Säger inte att det är podes fel men hur ska den skarven kunna göra någon som helst nytta för oss, bollen ska inte slås från första början om ingen annan spelare kan springa på den skarven. Det är alldeles för sällan som det kommer en lång boll ut mot hörnflaggorna från RÅP eller Nordin som en yttermittfältare kan löpa på. Generellt tycker jag att yttrarna ibland skulle kunna bredda lite mer. DG blir ofta helt osynlig när han går inåt i planen och att björnqvist/haginge ska orka fram precis varje gång känns inte rimligt.
Postat via SvenskaFans-appen
Kalmar kapten bölja
2015-07-29 08:27
Kommer bli intressant att se om det lossnar för Pärlan nu. Han körde fast totalt hos oss. Men ett miljöombyte innebär ju oftast en nytändning, så jag skulle inte bli förvånad om han börjar producera hos er.
Djurgården Kakformen
2015-07-28 17:53
Tack för igår!

Dags för en trepooängare nu mot ifk.
Hoppas verkligen att ni börjar plocka poäng och håller er kvar i Allsvenskan, det förtjänar ni.
Eyravallen Örebro
2015-07-28 16:57
Mycket bra omdöme Widemarsh och håller med i betyg och omdöme, dock måste jag säga att vi fick en hel extra minut på tillägget så han plussa på en del faktiskt, men i överlag var han bedrövligt dålig.
Örebro widemarsh
2015-07-28 15:41
Pärlan målskytt i U21 mot DIF. Tyvärr underläge 2-1 just nu.
Örebro widemarsh
2015-07-28 15:14
Tycker inte vi gör någon jättematch igår. Bra försvarsinsats, men offensiven är långt ifrån godkänd under större delen av matchen. Alldeles för många enkla bolltapp, framförallt från mittfältet gör att vi får alldeles för korta anfall och ofta får ställa om från försvar till anfall till försvar igen på bara några sekunder. Ska försöka mig på lite betygssättning, det här är mina upplevelser av matchen och ska inte ses som ett expertutlåtande :)

Oscar - 3,5
Snudd på 4. Dominant i luftrummet, även om man kan önska att han får lite bättre träff på utboxningarna ibland. Hårt attackerad av DIFare, men fick alltid upp en näve. En kanonräddning i första.

Haginge - 2
Bra defensivt, händer inte så mycket offensivt som "kantspelare". Ett par offensiva räder in i straffområdet där en kunde givit straff, och en med lite skärpa kunde gett en kvittering.

Eidur - 3
Bra på huvudet, stabil, tuff. Helt felaktig varning när han två gånger om tacklar klockrent på boll. Blev tyvärr skadad själv i den situationen.

Moberg - 3,5
Mycket bra med Eidur i första, fick det något svettigare i andra. Ledare på planen.

Björnqvist - 2
Kommer runt ibland på kanten men vill se att han får ut mer av sin snabbhet och sina inlägg. Stabil defensivt.

DG - 1
Osynlig.

Nordmark - 3
Inte så mycket offensivt men gjorde stor nytta defensivt.

RÅP - 2
Den som smäller på på mitten, lite över gränsen ibland. Vill se mer av de offensiva passningarna han levererade i höstas.

Gerzic - 1,5
För många bolltapp, och skapar för lite framåt. Vi har högre krav på Nordin än såhär. Det har han säkert på sig själv också. Ett par farliga hörnor.

Broberg - 2,5
Lite för många enkla bolltapp. Annars bra, händer en del kring honom. Borde sökt Ericsson efter marken i slutet på andra, men valde snett bakåt. Vill se hans skott!

Pode - 1,5
Skapar två bra lägen, missar båda. Sent in i ett par tacklingar, kunde fått två gula. I höstas hade läget i första distinkt styrts i mål, i år en halvträff.

-------------------------------

Wiktorsson - 2
Gör det bra, men en miss i slutet som gav DIF 3 mot 1-läge sänker betyget. Sparkad i huvudet av Mushekwi, snudd på rött kort där.

Ericsson 1,5
Sprang mest runt och knuffades. Missade jätteläge där han borde avslutat på ett istället för att försöka ta ner. Sprang i vägen för Kalle vid ett bra nickläge.

Holmberg 2
Piggt inhopp och skapar ett par fina chanser. Mer jävlar-anamma vore önskvärt.

Domaren var inte alls bra, missade åt båda hållen. Hade långa samtal med spelarna, visade på klockan att han skulle lägga på tid för Höies maskning ett par gånger, ändå bara 3 minuters tillägg. Haginge kunde fått straff tycker jag, frispark på planen = straff innanför straffområdet. Djurgårdaren missar undannickningen och faller av egen maskin. Liggandes på marken sparkar han upp med ena benet när Haginge ska springa efter bollen och fäller honom. Där hade DIF-backen tur.

Överlag var Djurgården bättre och segern inte på något sätt orättvis.
Örebro Lord Pode
2015-07-28 14:52
@Croque Monsieur:

Jag ber om ursäkt för att jag skrev "soffexperter" och "ni saknar fotbollskunskaper". Men det är så svårt att låta bli att skriva så, när jag ser folk påstå att Nordin inte tillför någonting. Visst har han blivit sämre, det måste jag hålla med om. Men jag tycker han tillför klart mycket mer än vissa andra, som tex Pode, så jag blir så förbannad när jag ser och hör folk både här och på Behrn Arena påstå att Nordin är orsaken till varför det går så dåligt i år.
Örebro Bastard on Parade
2015-07-28 14:46
@Lord Pode:

Nordin har bra egenskaper, men i år har han inte fått ut mycket alls på planen bortsett från någon enstaka match. Det är högst befogat att kritisera Nordins insats i går och i år. Tycker man Nordin var bra igår så undrar jag vem som saknar fotbollskunskaper.

Jag tycker fortfarande att Nordin är en bra spelare. Han har kvaliteter som vi behöver, men när det inte funkar för Nordin så låser sig hela spelet. Så gott som varje anfall går genom honom och när han inte har en bra dag så lyckas han inte med sina kroppsfinter vid bollmottagning och han behöver någon touch extra för att göra sånt som han gör med högre tempo när han är riktigt bra. Han hittar inte heller sina öppnande passningar på samma sätt. Det går helt enkelt otroligt långsamt och vi blir lättlästa. Då måste någon annan kliva fram och avlasta Nordin samtidigt som rörelsen måste bli bättre. Att vi förlorar är absolut inte Nordins fel utan det var många som underpresterade i går. Däremot så är det fullt naturligt att det ställs större krav på Nordin när han har den roll som han har.

Just nu skulle grundläggande strategier behövas i ÖSK. Min systersons P04-lag vänder kant fler gånger under en match än vad ÖSK har gjort under hela säsongen. De vågar också slå passningar till andra spelare än den som är närmast. Tillbaka till grunderna skulle vara ett stort steg framåt jämfört med den obefintliga anfallsidén ÖSK har i dag.
Örebro Croque Monsieur
2015-07-28 14:12
@Lord Pode:

Jag kan ha tagit i något i mitt första inlägg med formuleringar som att "ni saknar fotbollskunskaper" och "soffexperter" tycker jag gränsar till översittarattityd och att du vet så mycket bättre än alla andra. Men nog om det.

Jag tycker att Nordin skall prestera mer poäng med tanke på den status han har, den roll han har, att han tar alla fasta situationer och att han är det nav kring vilket Axén bygger sitt spel. Jag har högre krav på Nordin att prestera poäng än Dajje (de har gjort lika många i år).

Vi får helt enkelt enas i att inte enas här. Du tycker folk som kritiserar Nordin saknar fotbollskunskaper. Jag tycker att Nordin mycket väl skall vara föremål för kritik, speciellt efter matchen i går och jag tror inte att han fått tillnärmelsevis lika mycket förtroende och speltid om ÖSK haft någon annan tränare. Han har unika kunskaper men just nu tycker jag han stampar på bollen, tar felbeslut, ser trög ut och ibland tappar bollen (överambition) i väldigt kritiska lägen.

Och du har helt rätt i att ingen presterar offensivt i ÖSK i år. 1+1 på Kalle, Nordin och Pode är rent ut sagt pinsamt.
Örebro Lord Pode
2015-07-28 14:01
@Croque Monsieur:
Berätta gärna var översittarattityden är i mitt inlägg. Du beskriver precis det Nordin är bra på egentligen. Han är väldigt duktig att hålla i bollen, täcka bollen, och även fördela bollen. En sådan spelare MÅSTE vi ha i vårt lag, annars kommer det gå helt åt h*lvete. Vem har presterat poäng offensivt i ÖSK om jag får fråga?. Jag blir så j*vla frustrerad när folk tror dom kan göra det bättre än Axen, när de i själva verket beskriver de mest grundläggande strategierna som man jobbar med tolvåringar. Kan man inte ha fotbollskunskaper utan att ha något himla expert CV?
Örebro Croque Monsieur
2015-07-28 13:50
Lord Pode/
Berätta gärna mer utförligt om dina fotbollskunskaper och meriter. Sedan skall jag bedöma om jag lägger någon vikt vid dem eller om jag skall lita på vad mina egna ögna berättar för mig match efter match. Att vi har en trög mittfältare som tappar boll i tid och otid, inte vinner många närkamper och som inte presterar poän offensivt (ett mål och en assist denna säsong).

Men som sagt ser emot att få ditt fotbollsmässiga expert-CV. Därefter skall jag bestämma mig om jag tycker det finns någon substans i dina analyser.

Att du har en förbannat jävla dryg översittarattidtyd i ditt inlägg (som om du vore guds gåva till fotbollstyckandet) gör att du ligger på minus från start i alla fall.
Örebro Aspen.
2015-07-28 13:46
Nordahl uttalar sig
Örebro Lord Pode
2015-07-28 13:30
Suck. Ni som kritiserar Nordin har tyvärr inga större fotbollskunskaper. Att man slog bort någon passning och tappade bollen någon gång i matchen igår, betyder inte att man gjorde det hela tiden. Tycker Nordin bidrar med mycket. Han spelar väldigt smart som innermittfältare, något som är svårt att se för er soffexperter som kollar på hur mycket "misstag" man gör istället för att se helheten. Tror också att han får mycket skit för att han är den han är och därför att han har den spelstilen. Många "gubbar" på Behrn Arena vill ofta att man ska släppa bollen hela tiden, men vad de inte vet är att ibland kan det vara bättre att försöka sig på någonting annat som Nordin gör.

Med det sagt så har Nordin bättre och sämre dagar, men jag tycker det blir så j*vla larvigt när han blir så kritiserad.
Örebro Bastard on Parade
2015-07-28 13:27
@Minatankar:

Det är förvisso sant. Förra året är ju ett bra exempel på det, men det finns ju ingenting som tyder på att vi är bättre än vad tabellen visar. Vi hade inte en chans mot Sundsvall på hemmaplan. Vi förlorade klart mot Falkenberg och Halmstad var bättre än oss hemma på Vallen. Vi ska möta Halmstad och Sundsvall på bortaplan och i år har vi tagit hela 3 poäng på bortaplan.

Nu kommer en del säkert säga att vi har haft oflyt med tanke på MFF borta, Elfsborg borta med mer. Ja, så kan man ju se det. Å andra sidan så hade vi jäkligt tur att vi inte låg under med 3-0 efter första 10 mot Malmö. Det är lätt att komma ihåg alla situationer där vi har haft oflyt medan man snabbt glömmer bort situationer där vi fått hjälp av stolpar och domaren.

Det är absolut inte kört ännu. Vi ska nog vara glada över att bottenlagen är riktigt dåliga i år, men då måste vi se till att vinna mot Falkenberg, Sundsvall, Åtvidaberg och Halmstad.
Örebro Croque Monsieur
2015-07-28 13:15
@Sami Hyypiä:

Håller med helt och fullt. Mycket välformulerat Sami. För mig är det ett mycket stort problem/dilemma när en spelare har ett obottnat förtroendekapital att ösa ur på grund av tränarhistorik och gamla meriter.

Att läsa att man skrev fyraårskontrakt är både sorgligt och frustrerande.
Örebro Sunnanlid (2013)
2015-07-28 12:58
@Benny Böckling:

Tabellen talar sanning i det att vi inte är bättre för tillfället, men jag med andra anser troligtvis att ÖSK:s totala kapacitet gör det möjligt för tabellen att omvärdera sin sanning."
Örebro Glad
2015-07-28 12:52
På pricken Benny Böckling
Örebro Aspen.
2015-07-28 12:37
@_Adde_:

Jag framhåller Wiktorsson, dissar INTE Eidur. Om jag jämför W och Eidur finner jag:
att Eidur ofta spelar på gränsen till ojust (händerna upp i ryggen på motståndaren och knuffar). W använder som fysik genom att tackla axel mot axel. Eidur går ofta in med hårda chansartade tacklingar.
att W slår bättre passningar än Eidur
att W är mer mångsidig, kan spelar både ytter och inner back
att
Örebro Minatankar
2015-07-28 12:36
Benny Böckling // Tabellen ser sällan densamma ut när AS är färdigspelad som efter halva säsongen. Därför man man spekulera över vilka förändringar det blir både i toppen och botten, något som de s k experterna sällan ägnar sig åt.
Postat via SvenskaFans-appen
Benny Böckling
2015-07-28 12:21
Förstår inte heller det här snacket om att vi är "för bra" för att åka ur.
En tabell ljuger inte. Punkt.

En tämligen värdelös match igår som inte lär bli ihågkommen mer än för det fantastiska trycket ifrån Djurgårdspubliken.

Backlinjen krigar på bra. Hagge stabil bakåt men kass framåt, Björnquist stabil bakåt likaså men framåt tycker jag fan inte att han är så bra som folk skriker om. Okej att han lyckas med "snett inåt bakåt" då och då men när han väl ska sikta på någons panna går det ju åt h*lvete varenda gång.

Mittfältet ser väl bra ut på pappret men inte fan levererar dem. Nordin med sina patenterade bolltapp, SidledsNordmark och så brunkar-RÅP på det.

DG verkar få några slags dödsryck var femte match ungefär när han är riktigt bra men igår var han återigen fullständigt värdelös. Broberg bra även om han kladdade med bollen en del. Pode fortsätter att bränna lägena.

Men men, Axén och Co gnuggar på. Det gillar vi. Tre enkla mot Blowitt nu.
Heja Heja.
Örebro Glad
2015-07-28 12:09
Han är ska det stå:) tror inte han har den kapaciteten men jag har nog fel, Rinne är nog äverlägsen Oscar
Örebro Glad
2015-07-28 12:07
Minatankar tycker att Rinne ska ha mer chanser, varför då? Oscar gör allt han ska på plan o lite till, men de e klart Oscar är nog påväg bort så att låta Rinne stå och visa vad han kan i 10 matcher i rad skulle ju avslöja hur bra jan är
Örebro _Adde_
2015-07-28 10:59
@Aspen.:

Nu är du knappast ensam även om du får klä skott för detta anfall... men vad har alla emot Eidur? Jag tycker att han överglänser Moberg i första och att vi tappar (främst i luftrummet) i andra efter att han fått utgå. Är det så enkelt att folk bedömer honom efter sin första sejour fortfarande och det att örebropubliken alltid behövt en hackkycklang a lá Ståhl, Frippe eller Fredrik Samuelsson?

Heja Eidur!
Annons: