/england/leeds/forum/981.aspx/england/leeds/forum/981.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
The Championship - Leeds United
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Leeds United BullenKarlsson
2015-10-07 14:25
Härliga mål. Saknar Viduka:s 3-2 mål mot Arsenal när vi höll oss kvar och förstörde deras titelchans, men jag antar att de tog med hans chip-mål för det var väl i den matchen han gjorde alla 4 mot Liverpool?

Leeds United Plyma
2015-10-07 14:17
Kristoffer //
Det var bättre förr, t om framtiden ;)
Leeds MOT P:L // Välkommen.
Stonefree //
Intressant inlägg, ser sällan nån match o kan jag lyssna så är det väl problem med div uppkopplingar, men försöker hänga med ändå.
Men absolut, mål må det göras men stabilitet i försvaret tycker jag är grunden och det är tråkigt att Bamba tappat lite i styrka, sen kanske det beror på att han fått sina varningar o hämmas av det.
Som alltid intressant att läsa övrigas taktiska tankar o laguppställninar också
WALLAMOT
Leeds United lufc4ever
2015-10-07 12:45
@Kristoffer:

Tänk och få se dagens primadonnor halka runt och slänga sig på en sån plan :)))

Kanske är lösningen på allt filmande.....
Leeds United Kristoffer
2015-10-07 10:46
Idag för 48 år sedan. Leeds - Chelsea 7-0.
Leeds United lufc4ever
2015-10-06 15:34
@Kristoffer:

Förbannade Kewell så bra han var.
Leeds United Kristoffer
2015-10-06 15:12
Topp 10 Leeds mål i PL
Leeds United Linus.M
2015-10-06 13:02
Man saknar nästan Michael Brown.
Leeds United Kristoffer
2015-10-06 11:57
Leeds har nu 10 raka matcher på hemmaplan utan vinst. Det innebär att man nu har tangerat klubbrekordet från våren 1982. Förlusten i ligacupens förstaomgång mot Doncaster var ju första gången i historien Leeds åkte ut så tidigt i den cupen. Många rekord för Uwe Rösler.
Leeds United lufc4ever
2015-10-06 09:59
Jag är sur och tradig och har hängt upp mej otroligt mycket på Oves snack om Heavy Metal. När han först sa det tänkte jag "Äntligen någon som fattar vad Leeds är ! " Hög press,rakt på, och risktagningar är Heavy Metal för mej.

Istället får man se nån slags usel kopia på possession football. Ska du spela sånt så behöver du lag fullt med Inesta,Silva eller Pirlo. Folk som är så extremt trygga med bollen att dom aldrig får panik hur mycket press dom än hamnar under.

Vi spelar inte Champions league. Vi är i spark och spring ligan och det måste Ove lära sig illa kvick. Som andra påpekat....spela enkelt !
Leeds United terry cooper
2015-10-06 08:20
Bullen //

De passningarna verkar vara förbjudna.
Alla passningar går PÅ spelaren.
De kan ha en hel planhalva att lägga en fin djupledsboll på men inte. Får du som försvarare en boll på djupet att jobba med , så måste du ju löpa mot eget mål o lösa spelet därifrån.
I regel så blir du som försvarare tillbaka tryckt o spelet hamnar runt eget mål.
Inte många lag som spelar bollar på djupet längre.
Saknar åxå ett enkelt inspel till en anfallare i straffområdet.
Många ggr rullas det boll. Fram o tillbaka runt straffområdet.
Varför inte spela in en enkel passning till en anfallare i straffområdet ??
2015-10-06 08:00
2015-10-05 22:41
En sak till också. Vi måste fan slå nån djupledsboll nån gång och få bollen bakom backlinjen. Vet inte hur länge sen det var jag såg en mittfältare hitta in med en sån pass.
2015-10-05 22:38
Håller med om de uppställningarna.

Rösler snackade ju efter Middlesborough-matchen om att Botaka tryckte tillbaka sin ytterback, men tror nog det mest var för att säkra upp då de ledde matchen.

Men det är vad jag vill se. Två yttrar som verkligen trycker tillbaka ytterbackarna så att vi får lite tryck offensivt.

Leeds United Simo LUFC
2015-10-05 22:38
Vi saknar det enkla och raka ibland. Kom runt på kanterna, slå inlägg och fyll på med folk. Basic!
Postat via SvenskaFans-appen
Leeds United Kristoffer
2015-10-05 22:04
Skulle nog köra med (4-4-2): Silvestri Berardi Bamba Cooper Taylor Botaka Cook Adeyemi Buckley Wood Antenucci Ett lite mer defensivt innermittfält och två snabba yttrar på kanterna. Annan version (4-4-1-1): Silvestri Berardi Bamba Cooper Taylor Botaka Cook Adeyemi Buckley Antenucci Wood
Hartey
2015-10-05 21:47
Har man utpräglade yttermittfältare borde man spela 4-4-2 och har man två toppar skall minst en vara bra på huvudet och där har vi Wood.

Kör vi vi med Dallas och Buckley så blir det problem som Rösler får lösa med att ta ut dom två andra. Cook borde vara given men den sista platsen...?

Silvestri
Byram Bamba Cooper Taylor
Buckley Cook Murphy Dallas
Antenucci,Wood

Turnbull Wotton Berardi,Mowatt, Adeyemi, Erwin,Botaka
Leeds United lufc4ever
2015-10-05 21:18
4-2-3-1 borde funka med den truppen vi har.Både hemma och borta. Tryck upp formationen lite mer hemma än borta bara.

Ytterbackarna är solklar. Sen får alla våra Finlandsfärjor slåss om innebackarna. Trodde aldrig jag skulle säga det men t.o.m Wootton kan få en liten chans där. Så illa är det.....
2 defensiva som först och främst skyddar färjorna. Cook och Adeyemi eller Murphy. Helst inte Ade och Murphy tillsammans för det blir ultra slow i mitten då.
Dallas, Botaka och Buckley får snurra runt som offensiva yttermittar.
Ante, Mowatt eller även Murphy tar rollen central offensiv mitt/anfall. Falsk 9:a eller 10 eller vad fasen man nu kallar det dessa dagar.
Wood han gör vad han ska göra som tanks längst fram.

Men sen spelar det ingen roll vad vi ställer upp i slutändan om inte direktiven är pang på ,rörelse och rakt. Sidled i safe i denna ligan och man är toast. Får gärna slå långt om viljan och tillåtelsen finns att löpa på såna bollar. Det finns långbollar åsså finns det låååååångbollar som Lees slog. Det sistnämda undanbedes.
2015-10-05 20:30
Tycker att det finns 3 problem just nu.

Centrala backlinjen + Målvakt: För mycket individuella misstag. Bamba är ju superstark i dueller och luftrum, men sölig annars. Precis som med Mertesacker i Arsenal behöver han en snabb spelare bredvid som tar djup. Varken Cooper eller Belluschi håller ju. Det känns livsfarligt när de blir utmanade 1 mot 1.

Innermittfältet: Alla här vill ja ha Cook och Mowatt. Det är dock jävligt tungt att erkänna att de inte håller just nu. De är inte tillräckligt spelskickliga/rutinerade för att spela runt bollen. Ibland är de strålande, men ibland känns det som att de i panik rullar bollen till en spelare som inte får något alternativ att göra nåt. Dessutom är de inte tillräckligt starka mot ett fysiskt mittfält.

Anfallare: Mestadels ett lyxproblem, men vi har 2 riktigt bra anfallare, men med strategin 4-3-3 funkar inte Ante som ensam topp. Det innebär att vi måste spela 4-4-2 och då är vi tillbaka på mittfältsproblemet där Cook eller Mowatt måste offras.

Så känner jag. I den bästa av världar ser jag Cook-Mowatt från start på mitten, med Wood och Ante på topp. Ett lag som med fart och teknik spelar ut motståndet. I verkligheten ser det annorlunda ut.

Ska vi spela 4-3-3, så måste vårat mittfält våga rulla och få ut bollen på kanterna, där våra yttrar måste utmana och ta sig förbi. Då kan inte Bamba stå i backlinjen och dra en macka upp på Wood som skarvar till ingenmansland.

Droppa Mowatt, spela Cook-Murphy, Variera med uppspel mot mötande Wood eller djupa bollar på Ante, där vi sedan sätter press med yttrar och Cook. Det är tråkigt att slå långbollar, men vafan. Vi är inte bättre.

In med Mowatt som offensiv i 4-5-1 när vi ska försvara eller när Ante har en kass dag.
Leeds United Tobbe O
2015-10-05 19:29
Håller med Terry, det huvudsakliga problemet är mittfältet. Framförallt Mowatt men även Cook fick väldigt dåliga betyg i lördags. Vi har gjort näst minst mål i serien men ser vi till antalet avslut skulle jag inte bli förvånad om vi är sämst. Anfallarna får väldigt lite bollar att jobba med.
Leeds United Umeå BEN
2015-10-05 19:12
Välkommen till Revie Stand Leeds MOT P.L. ALWAYS LEEDS ALWAYS PROUD MOT!
2015-10-05 17:35
Stonefree //

Mycket kloka ord som vanligt.

Mittfältet tycker jag är det största problemet egentligen.
Vi har bra spelare där o de ska var fem man där.
De ska vara navet som allt kretsar kring.
De ska hjälpa både försvaret o anfallet med understöd.
Hjälpa försvaret med att täcka ytor , markera , bryta mm
Hjälpa anfallet med att skapa ytor , 2 mot 1 , spel i boxen , utmana ,snabbt vinna tillbaka bollar mm
Ibland är inte de bästa 11 spelarna i klubbarna det bästa laget.
2015-10-05 14:36
Välkommen till RS Leeds MOT PL
Leeds United Leeds MOT P.L.
2015-10-05 14:11
Hej fotbollsvänner,
Detta blir mitt första inlägg på forumet.
Jag är en trogen Leeds-fan sedan 70-talet och har precis som alla ni slitits mellan hopp och förtvivlan i många år.

Jag har tidigare följt era inlägg och roats och oroats gång efter annan.
Man kan och ska inte vara överens om allt, men jag tycker att alla diskussioner bör avslutas med att man röker fredspipa och att alla blickar framåt igen!
Min syn på dagens Leeds är att truppen är den starkaste sen tio år tillbaka.
Vi har en stark bänk där avbytare kan komma in och förändra matchbilden, när hade vi det sist?
Nu senast gjorde Antenucci och Botaka bra inhopp och Leeds kunde med lite tur fått en pinne.
OM jag varit manager, skulle jag med den trupp vi nu besitter satsat på en hederlig diamant på mitten och två anfallare (4-4-2).
Vi har inte haft dessa förutsättningarna sedan Snoddy lämnade skeppet.
I slutet på matcherna kan vi med fördel gå över till 4-5-1 för att stänga matcherna (om vi leder).
Men oavsett, jag har fortfarande fullt förtroende på både manager och spelartrupp, tycker inte vi behöver förstärka i dagsläget.

MOT!
Leeds United Kristoffer
2015-10-05 13:35
Ja, vi måste spela lite mer positivt på hemmaplan. I 4-3-3/4-5-1 formation blir Wood alltför isolerad på topp. Den fungerar på bortaplan, men hemma är det bättre med två anfallare.
Leeds United Silvestri the King /
2015-10-05 12:33
Tippet. 2-1........(Patriotiskt )- (Men HELT,vansinnigt)........(sanslöst, men inte helt
omöjligt )).....
Leeds United lufc4ever
2015-10-05 11:39
Rörelse och våga slå bollen i djupled på fötter skulle göra allt 200% bättre. Tiki Taka med championship lirare bryter inte upp några försvar.
Leeds United stonefree
2015-10-05 10:36

Förra gången det var landslaguppehåll klagade vi som fan, tyckte att sånt kunde dom ägna sig åt under sommar månaderna. Den här gången är tongångerna lite mer dämpat, tror vi behöver det här uppehållet, för att komma till rätta med, vad jag ser som rätt stora problem. Det hackar rejält i maskineriet. Det är inga småfel som ska lösas, vad som sedan är rätt eller fel, det vet inte jag, men jag vet vad jag skulle ha gjort om jag hade fått bestämma, i det tuffa utsatta läget som vi är i just nu. Men som sagt det är min åsikt!
Men man kan väl lika gärna börja med det positiva. Efter 5 hemmamatcher förra säsongen hade vi ett snitt på 23530 åskådare i år är den siffran 24261. Vet att man inte ska jämföra, då det är olika lag och de drar olika mycket folk, men ändå, publik intresset verkar ju inte ha blivit sämre. Men ska vara helt ärlig, så är ju inte 24 000 något att skryta med, vi kan klämma in 15 000 till. En stad i Leeds storlek och med tanke på att det inte finns någon konkurrens från andra lag i stan, är det ju inte så lysande trots allt. Men med lite framgång framöver, kanske vi kan spräcka 30 000 gränsen snart. Tror bara det hände en gång förra säsongen och det var i sista matchen mot Rotherham.
Om vi börjar med våra 2 senaste nyförvärv! Botaka och Buckley. Botaka, verkar vara en skön lirare, som med lite matcher i benen kan bli riktigt bra, han vågar utmana och trixa med bollen, hoppas han kommer att lyckas. Buckley? Jag vet inte, det man såg i lördags var ju inte hårresande precis, känns som vi redan har gott om sådana i truppen, men vi får ge honom några matcher till. Men det är nog inte på mittfältet vi behöver täppa till i första hand. Vi måste börja bli trygga i vårt spel och då måste man börja längst bak
Silvestri har gjort många bra matcher i Leeds och visat att han är en målvakt för framtiden, han är ung och inte riktigt varit i en formsvacka förut i Leeds, men just nu tror jag att han skulle må bra av att kliva åt sidan i några matcher, få tjura ihop och ge allt på träningarna och kämpa tillbaks sin plats, för som det är nu, verkar det som det är helt okej att vara ur slag och ändå få vara kvar, det gynnar ingen i längden. Har bara sett Thurnball i Doncaster matchen och det man såg räcker utmärkt till att kliva in i första uppställningen ett tag och tycker man inte det, då är det ju fel reservmålvakt vi har, Silverstri kan ju skada sig! Vem ska stå då?
Försvaret: Det är ett helt kapitel för sig, här har vi mycket problem att lösa. I min analys, utgår jag endast från det jag har sett på plats och i TV. Tycker att överlag så ser Berrardi och Taylor helt okej ut som ytterbackar, självklart är en Byram i form att föredrag 7 dagar i veckan istället för Berrardi. Men nu är det som det är och det får man leva med! Problemet med dessa herrar är att de är ju inte Blixt Gordon precis och då är det ju ännu viktigare att man hela tiden täcker upp för varann och harmonisera i sitt agerande, med mittbackarna, det blir ju inte så lätt alla gånger, då herrarna där inne oftast är på skogsutflykt någon annanstans. Vilket utsökt leder oss till det som är det stora problemet. Våra mittbackar Bamba, Bellusci och Cooper. Den som verkar sköta sig över lag bäst är Cooper, utan att glänsa. Det är de 2 andra tomtarna som inte riktigt är på samma planet som resten av laget. Att skjuta Bellusci i sank efter Middlesbrough matchen, samtidigt som man tycker att vi ska behålla Bamba, känns lite, eller faktiskt väldigt konstigt. Bellusci har helt klart blivit sämre, han har inte fått spela i samma utsträckning som förra året, endast 3 matcher från start och spelat hela matchen i alla 3. Mot Burnley och Bristol var han helt okej, men inte mer. Visst han har den där sköna Vinnie Jones inställning, men i år känns det många gånger lite klumpigt när han försöker och då syns det att han inte är så bekväm vis situationen, han kanske har blivit tillsagt att inte dra på sig så många gula och röda kort, tror inte det funkar på killar som honom, får de inte ge järnet hela tiden då hämmas de i sitt spel.
Nu kommer vi till det som jag anser i nuläget vara Leeds stora Akilles häll ihop med Silvestri, för funkar inte målvakten och stöttestenen och lagkaptenen i laget, då faller snart hela korthuset. Bamba gör en urusel säsong så här långt, det är inte mycket som går hans väg, jag ska försöka ge några exempel: Mot Burnley fick han gult kort i 9 minuten fulständigt onödig mot Reading i 2 minuten fullständigt onödig och den mot Ipswich i 7 minuten, är i kategorin varför? Jo, därför att han hängerinte med och när han först har dragit på sig gult kort, då tappar han självförtroendet, håller igen och det mesta går fel. Han har stått för en hel del konstiga ingripande, mot Sheffield när de gör 1-0, helvetes snyggt mål, då står Bamba som sista man ända uppe på mittlinjen, det kommer en långboll och endast Berradi hänger på deras forward, trots att Bamba springer rakt fram hela tiden hinner han inte mer än precis in i straffområdet när bollen dunkas i mål. Han måste ju som sista man ha full koll på att det finns djup i laget, nu stå alla i en rak linje, då blir det inte svårt att komma förbi om man bara har någon som kan springa fort. Mot Bristol City, var han ihop med Silvestri, den som får ta på sig det som jag anser som en förlust, sista 5 och hela förlängningen var en katastrof, det är här som en kapten ska kliva in och ta tag i taktpinnen, gör vad fan som helst, be någon slänga sig och spela skadat, vad fan som helst, som gör att adrenalinet kommer att försvinna från motstånderlaget, nej, inte fan gör någon det och själv hinkar han bollen iväg till en helt onödig hörna som de förvaltar till mål strax efter. Hade inte matchen tagit slut där, hade Bristol lätt gjort ett mål till, de hade endast behövt 2 minuter speltid till! Mot Middlesbrough var han precis lika dålig som Bellusci, det ända som skiljer dessa herrar åt är Belluccis självmål. Mot Ipswich gjorde han inte mycket rätt, det var där, som jag tyckte att det inte riktigt stämmer, han digererar inte de andra i laget, så det blir lite som en symfoni orkester utan diargent. Kommer ihåg när han först kom på lån i januari, då var han hur säker som helst, det finns det inte mycket kvar av. I lördags mot Birmingham i första halvlek var ingen höjdare, andra strulade all sändning för mig så det blev väldigt sporadiskt vad jag upplevde, så det avstår jag ifrån att uttala mig om.
Mittfältet som många tycker är problemet, tycker jag är okej, visst finns det saker att förbättra, men det bytts friskt där och det blir aldrig riktigt någon kontinuitet i något. Kanske att Adeyemi får spela lite för mycket egentligt min smak, tycker inte riktigt att han har blommat ut, Murphy, blandar och ger. Vi får hoppas på att Botaka och Buckley inträde ger lite mer fight om platserna.

Fortsättning följer
Leeds United stonefree
2015-10-05 10:32
Anfallet är ju som 2 läger, för och emot Wood och Antenucci. Verkar som de flesta är mer för Wood. Jag håller ju självklart inte med. Wood har gjort 4 mål och Antenucci 3 mål, som borde ha varit 4, då hans mål mot Middlesbrough inte skulle ha dömts bort. Om man tar lite statistik, så har Wood spelat alla matcher utom mot Middlesbrough alltså 810 minuter och gjort 4 mål, det är ett mål varje 202 minut. Antenucci har spelat i 364 minuter vilket innebär ett mål var 121 minut, det är en jävla skillnad. Antenucci är inte så beroende av andra för att skapa chanser, utan kan fixa det på egen hand, självklart kan Wood det med, men inte på samma sätt, han är ingen dribbler eller en som utmanar, han behöver de rätta bollarna gärna inlägg. I grund och botten påminner han så mycket om Matt Smith att man ibland tror att han är kvar. Men innerst inne så tror jag det finnsplats för båda, men då behöver de också få spela tillsammans, inte det där daltande fram och tillbaks. Det är egentligen det som är det stora problemet just i år, vi tycker vi har bättre spelare på alla positioner, men vi har ingen riktig stomme, det bytts för mycket i laget hela tiden. Som just Wood och Antenucci. Då får Wood starta ensam i en match, det funkar inte, då får både han och Antenucci spela ihop en match, det funkar inte, då plockas Antenucci bort igen i nästa match, så är det över hela linjen. Uwe håller på att expermitera med laget fortfarande trots vi är snart 25 % in i säsongen, det håller inte, alla blir bara förvirade av sånt och med tanke på att det alltid är samma som far ut och in i laget hela tiden trots att det är andra som egentligen är orsaken till att det går dåligt. Att ändå sparka Uwe vet jag inte om det hjälper, vi har ingen redders att ta till då längre, så jag tycker vi ska ha is i magen ett tag till. Hade ju hoppats på bättre placering och fler gjorda mål och mindre insläppta så här långt i serien. Jag har iallafall börjat intala mig att det nog inte är så stor skillnad på det här laget och dom vi har haft de 2 senaste säsonger trots allt. Vi som även då sågade de flesta i laget, men med facit i hand, så gjorde de inte sämre ifrån sig än dessa tomtar och troll vi har just nu. Vi skulle behöva ha några som riktigt brinner för laget, som vågar kliva fram och smälla på så det gör ont i både sig själv och motståndarna, just nu verkar vi ha ett lag bestående av vilsna pojkar! Tack för mig för den här gången, vi hörs och syns igen om några veckor, då har säkert både Danmark och Sverige hamnat i kval till EM, vilket också är ett tecken på att vi har Landslag som inte heller de prestera längre Säsong 2014-15 10 matcher 4 vinster 2 oavgjorda 3 förluster 10 12 i mål 14 poäng Säsong 2015-16 10 matcher 2 vinster 5 oavgjorda 3 förluster 9-13 i mål 11 poäng WALLAMOT
Leeds United Duke
2015-10-04 19:35
Brendan Rodgers kan vi ta in nu.
Leeds United Ballsmash
2015-10-04 17:18
Och Arsenal krossar scums
Annons: