/england/leeds/forum/709.aspx/england/leeds/forum/709.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
The Championship - Leeds United
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Leeds United Linus.M
2016-01-21 12:55
Scrolla ner lite så ser ni flera intressanta tweets om Cellino.
Leeds United terry cooper
2016-01-21 12:50
Med den ägar historiken vi har haft så skulle väl LFU var med vid styrelsebordet för länge sedan o haft insyn.
Mycket är det ju sekretess på , så att det inte skadar företaget men......
Leeds United Linus.M
2016-01-21 12:46
Snacka om att vilja göra en sak helt omöjligt.
2016-01-21 12:45
Räcker väl men en aktie egentligen för att få tillgång till räkenskaper mm
Kan iofs ha ändrats.
Leeds United sportcarl
2016-01-21 12:44
Norman Hunter12:31. Tycker denna klubben gamlat färdigt nu ekonomiskt . Är ju helt och hållet pga det vi sitter där vi sitter. En kan ju tänka sig samtalet till banken : Hej det är Leeds United detta vad sägs om att låna ut 10 miljoner pund till spelarköp vi satsar på pl-uppgång . Bankens svar: hur är sparandet och ekonomiska historiken? Finns det stadion och tränings anläggningar som säkerhet? Jaså inte
Leeds United ¤Thom Mattsson¤
2016-01-21 12:37
Om LFU nu bara egentligen vill ha insyn i klubben, betyder det då att vi letar efter två nya ägare? Vi vill ju tydligen inte ha Cellino vid rodret och LFU vill bara ha insyn och inget majoritetsägande. Om jag förstår rätt så ska alltså LFU köpa ett visst % antal i klubben, få insyn och någon annan förutom Cellino ska styra klubben. Låter rörigt enligt mig.
Postat via SvenskaFans-appen
Leeds United Norman Hunter
2016-01-21 12:31
@sportcarl:

Mina £5m är helt och hållet tagna ur luften men det var en summa som kändes som en "spela-lagom-nivå" som lufc4ever ville vi skulle gambla för. Många tycker den är för liten men det visar bara ännu mer min poäng att vi inte kommer kunna satsa med monetära medel allena om vi nu går vägen mot ett medlemsägande.

2016-01-21 12:23
terry// Så LFU vill betala massa miljoner pund för att få... insyn? De vill alltså inte ha någon makt? Ja då känns LFU ännu mindre som ett alternativ än jag tyckt tidigare. Har de pengar och är villiga att satsa, fine - köp klubben, investera £10-20m i spelare och ta oss upp i Premier League. Har de inte kapital att ens skramla ihop till 25 % av GFH's del så tycker jag inte de är en seriös kandidat att ta denna sovande jätte närmare Premier League. Då är Cellino ett snabbare och mindre dåligt alternativ tills den dagen då en snorrik affärsman köper klubben och använder oss som sin leksak. Om det nu är det man vill ha alltså.
2016-01-21 12:19
Mycket bra inlägg idag tycker jag.
Har bara tid att läsa än så länge.

Var det inte insyn i klubben som var LFU första plan ???
Hur stor del av aktierna spelade väl ingen roll.
Bara att komma in o få insyn.
Tror varken Cellino eller GFH vill ha det.
2016-01-21 12:11
sportcarl// Japp, de som är säkra på att det finns en klausul i hans kontrakt i sommar som säger att han får gå för £5m av någon anledning borde hålla alla tummar de har att han blir såld nu i januari för £6-7m och kanske någon spelare vid sidan om också. Personligen hoppas jag att han inte blir såld alls.
Leeds United sportcarl
2016-01-21 11:52
jag har sagt det innan och jag säger det igen, cook kommer inte lämna i detta fönster, sedan finns det ju belackare som säger att cook kommer gå för 5 miljoner pund i sommar, stämmer det så borde de ju gå på klubben och få cook såld nu för låt oss säga 7 miljoner pund och en bra spelare för 3miljoner pund, och bli glada om han går i detta fönster jämfört med det hemska alternativet i sommar. för att inte tänka på nästa januarifönster då kanske han är nere i 4,5 miljoner pund
2016-01-21 11:45
Är det en garanti att LFU tackar nej till en bud på Lewis Cook för säg £10m eller är det bara Cellino som sägs vilja sälja Cook om priset är rätt?
Leeds United sportcarl
2016-01-21 11:44
den dag LFU är god för 100 miljoner pund tycker jag de skall gå in och knacka på cellinos och gfh dörr och fråga om klubben är till försäljning och vad priset är,
2016-01-21 11:41
Jag hade blivit enormt förvånad om LFU dragit in mer än £1m från fansen. Kan de ha dragit in mer? Visst, chansen finns men att de överhuvudtaget skulle komma i närheten av £10m för att köpa GFH's 25 % anser jag vara mer eller mindre orimligt. Dessutom vet man ju inte ens om de vill sälja sin andel och i så fall för hur mycket. Sen hade jag ju också kunnat gå till Cellino och säga att han ska ge mig första tjing på klubben men att vi måste vänta ett par veckor då jag måste snacka med halva Sveriges näringsliv först om de är villiga att sponsra mig eller vara en del av Leeds United.
Leeds United sportcarl
2016-01-21 11:19
lufc4ver, 08:15, ok vad bra då vet man att det inte gäller längre från LFU att ta över de 25% från GFH och få insyn, jag fick i början intrycket här attt LFU:s mål aldrig var att äga hela klubben men nu vet man att så är fallet nu, en annan är ju inte så insatt men du kanske vet ungefär hur mycket pengar LFU fått in?
Leeds United sportcarl
2016-01-21 11:13
Normn Hunter 11:08, denna summan får du nog dubbla för att det garanterat skall ge resultat, kan tänka mig att 5 miljoner pund är väl ungefär vad vi la ut på wood,bamba och dallas förra sommaren,
2016-01-21 11:08
@lufc4ever:

Håller med i vad du skriver, tror inte jag skrivit nåt som motsäger det heller. Det jag säger är att detta innebär en helt annan affärsmodell och då kommer vi se en annan typ av satsning. Denna satsning kommer att behöva vara mer långsiktig och innebära ett större tålamod från oss mer inbitna supportrar. Att få in det riskkapital som man kan få med en rik ägare finns inte. Om vi leker med tanken att vi behöver värva spelare för £5m och även lägga till ökade lönekostnader för dessa nyförvärv så krävs det säkert en ökning av omsättning på, låt oss estimera, £8m. Det är enormt mycket pengar, det är ca etthundra miljoner svenska riksdaler! Nu pratar vi inte total omsättning utan ökning av omsättning. Du kan få hur många lokala företag du vill med på båten men det kommer inte räcka.
2016-01-21 11:01
Sen är det alltid roligt att läsa om Silvestri. Nu fick han ta på sig nåt mål sist och då är han helt plötsligt för ostabil, medelmåttig osv. Under de 8 obesegrade matcher vi var inne i spelade han en enorm roll där han bokstavligen räddade oss i ett flertal matcher med rena matchavgörande prestationer. Han är en duktig målvakt enligt mig.
2016-01-21 10:59
lufc4ever// Hmm.. Adryan sågs ju som ett stort framtidslöfte när han lånades in exempelvis men han misslyckades totalt. Tur då att han bara var här på lån då annars hade vi ju suttit i samma sits som vi suttit i så många år med spelare som Norris, Tonge osv som bara tränar men aldrig spelar matcher. Förstår inte problemet med att låna in en spelare, utvärdera för att sedan signa om han presterat? Är det pengarna som är problemet? Ska en spelare värvas för £3-4m bara för sakens skull?
Leeds United lufc4ever
2016-01-21 10:54
Thom //

Yes jag vill i korta lag inte ha Massimo för han är för mycket Maverick. Han är me me me och det gynnar inte Leeds United. Vi behöver vara vi vi vi.

Berardi - Bra, klarar sig själv
Cooper - Potential men behöver bättre sidan om.
Wood - Potential men behöver definitivt hjälp sidan om.
Dallas - Championship medel. Bättre än det vi hade som var inget.
Bridcutt - En av ligans bästa inom sitt område.
Carayol - Ingen aning än.
Sloth - Ingen har trott på honom.
Montenegro - Jaha ?
Adryan - Filmningen räcker...
Del Fabro - Vem ?
Cani - LOL
Benedicic - Varför ?
Bianchi - Serie B inget annat.
Doukara - Kommer inte bli mer än vad det är. Räcker inte.
Adeyemi - Back up på sin höjd.
Bellushi - Har nåt men kommer aldrig lyfta oss. Psyko.
Silvestri - För mycket misstag. Ingen pondus. Medelnivå i Championship.
Botaka - Utfryst och duger inte just nu enligt Evans.

Har säkert glömt någon men detta duger inte. Det här med att låna och utvärdera innan man köper kan ju låta bra på papper men det kommer bli många mer missar än träffar. Scoutad en match och vi tar en chans. Så känns det som när vi ser listan ovanför. Som om man sitter och spelar Football Manager och går på vad första bästa scoutrapport säger.
Leeds United lufc4ever
2016-01-21 10:29
Norman //

Om man tittar på oss så är jag övertygad om att vi har en fördel som ingen annan klubb på vår nivå. Vi är Leeds United och det innebär fortfarande något. Vi är ett dragplåster som ingen annan och om du bara är villig att lite lagom väcka denna jätte så kommer så mycket komma efter.

Du kommer väcka staden Leeds. Näringslivet kommer vilja vara med om dom ser att folk med LUFC närmst sitter på plats. Du kommer väcka befolkningen som kommer gå på matcherna igen. Vi har aldrig varit ett gigantiskt dragplåster i stan iofs. Vi är många utomjordiska som är Leedsare. Men så som det är nu blir det inte bättre av.

Man kan kanske lätt tro att om det skulle bli LFU som tar över så är sagan slut sen. Att det blir ett gäng entusiaster med lite utbildning som kommer skeppa runt klubben med Svenssons pengar. Det är här jag tror folk gör en missbedömning av LFU. Intrycket jag får när jag lyssnar och läser är att arbetet kommer fortsätta efter man kommit innanför dörren. Att tanken är inte att LFU ska vara hertige utan att man kommer söka efter samarbete med folk som kan se till att vi blir konkurrenskraftiga. Som ser Leeds United som en möjlighet och inte en börda. Men då med den fördelen att vi får vara med och själva i princip välja vem som ska kunna få vara med. Ett givande och ett tagande. Ett samarbete som absolut inte existerar idag. En dialog som inte existerar idag.

Helt enkelt Leeds United och dess välbefinnande i första rum.
2016-01-21 10:13
lufc4ever// Fina ord. Men det du begär är alltså egentligen en lagom satsning, men med en annan ägare än Massimo Cellino. Du vill ha framgång, men om du ändå inte kan få det med någon ägare så kan du lika gärna ta LFU som enligt din vetskap i alla fall tänker som dig och vill det bästa för Leeds United. Förstår jag dig rätt? Ett par saker. Vi har köpt spelare för runt £6m denna säsong. Spelare som, enligt Cellino, passar in i Leeds United. Spelare som enligt honom själv har rätt karaktär och vill spela för Leeds United. Tydligen passade inte exempelvis Forestieri in i Leeds modellen enligt Cellino och det kan man ju tycka var ett felaktigt beslut men vem vet vad som pågick under de förhandlingarna. Kanske skickade Forestieri sin agent för att sköta förhandlingarna och kanske krävde han för stora pengar. Kanske såg han sig själv som en kejsare i för stora kläder? Vad vet jag? Jag tycker ändå att Cellino i så fall gör rätt som tar in spelare han anser ha rätt karaktär för att spela för klubben och han kunde fortfarande slänga ut £3m för Chris Wood, vilket inte är en liten summa för en spelare i denna ligan. Du skriver också att på en Berardi så kommer 5-6 Sloth. Vilka av Cellinos värvningar har varit katastrof egentligen om man tittar? Sloth och Bianchi, Adryan, Brian Montenegro, Edgar Cani, Zan Benedicic. Där är 6 spelare jag kan komma på på rak arm varav fyra av dom kom hit på lån. Vilka värvningar har varit lyckade då? Silvestri kan man väl inte säga har direkt misslyckats? Berardi, Cooper, Wood (inte helt misslyckad med sina 8 mål i alla fall), Antenucci, Bridcutt, Adeyemi och Dallas. Kan man säga att dessa spelare varit dåliga värvningar? Man skulle kunna lägga till Bellusci och Bamba här också men ja, de ligger väl just nu på gränsen mellan bra och dåliga värvningar enligt mig. Bellusci är väl den som ligger mest på plussidan kanske av de två. Jag tycker inte det stämmer att Cellino värvat en bra spelare till en kostnad av 5-6 dåliga. Dessutom har han ju behållit Mowatt, Cook och Taylor som ju skulle ha lämnat "garanterat" "100 %" "säkert" "absolut" "solklart" redan i somras. Du säger vidare att folk inte tycker vi ska värva spelare i januari. Jag har inte sett så många här inne säga att de inte vill se nyförvärv i januari? Förstår inte vart du har fått det ifrån. Vad jag däremot håller med Cellino om är att det finns väldigt många fördelar med att låna in spelare i januari istället för att köpa in dom. Det finns ju en anledning till att spelaren du nämner, den "värdelöse" Kyle Lafferty som inte gjort en människa glad förutom hela sitt folk i Nordirland kanske, BORDE komma hit på lån. Leeds vill låna honom och Norwich vill sälja honom. Varför? Just av den anledningen att man får ett par månader på sig att utvärdera honom och se om han "har det i sig" att spela för Leeds United. Hade han kommit hit på lån med köpoption och öst in 15 mål så är jag säker på att Cellino cashar upp i sommar. Kan någon klandra honom för detta tänket eller ska vi börja värva in en spelare som Carayol bara för värvandets skull? Ser inga problem med att vi lånar Bridcutt för resten av säsongen och kanske köper honom i sommar som vi har option för. Men om nu folk inte kräver en satsning utan mer att vi ska harva runt i the Championship med Leeds fans som ägare så vet jag inte varför vi har denna diskussionen. Om det är anledningen till att folk vill ha bort Cellino så har jag slut på argument. Cellino är nog inte född Leeds supporter och om det är det man vill ha som ägare av Leeds United så förstår jag i så fall att man vill ha bort Cellino men jag trodde det handlade om att vi faktiskt ville tillbaka till Premier League och där tror jag Cellino har en plan, till skillnad mot LFU som varken har erfarenhet, kapital eller strategi för att ta Leeds tillbaka till Premier League. Gillar jag tanken med LFU? Ja absolut. Är det rätt väg att gå? Nej.
2016-01-21 09:30
lufc4ever// Jag håller med om att LFU vore ett bra alternativ, gillar tanken med medlemsägda klubbar och skulle själv lätt lägga £1.000 på detta. Med denna typ av ägande så kommer, som du skriver, ambitionsnivån att få sänkas rejält. Det kommer då inte finnas nån som står med allmosor i hand och skuldsätter klubben med sig själv som garant. Jag ser helt klart charmen och jag har inte heller nåt emot att åka på Luton borta, tvärtom är dessa resor mer minnesvärda än en match på Emirates. På lång sikt tror jag till och med att en klubb som Leeds United faktiskt skulle kunna ta sig upp till PL även med medlemsägande. MEN, min åsikt är att de som tror att LFU går att kombinera ihop med en större satsning är väldigt naiva. Jag måste dock få skriva av mig lite till :) Du skriver att du vill ha en "lagom satsning". Vad innebär detta och på vilket sätt garanterar det framgång på kort sikt? Jag brukar nämna Leicester som exempel, de satsade ganska hårt i fyra (4!) säsonger innan de gick upp i PL. Det var många som redan år ett av deras satsning såg dem som klara favoriter till att vinna serien. Dessutom är det ju så att vi kan nöja oss med att titta i vår egen backspegel för att se hur det kan gå. GFH gjorde precis det alla (eller iaf många) åsiktsmaskiner i diverse forum och bloggar skriver. De höjde löner, de köpte in spelare och de sänkte biljettpriser! Precis de åtgärder som många anser ska lösa alla problem. Dessa åtgärder gav inga sportsliga resultat och ej heller några folkvandringar till ER. Nej, tvärtom så försatte dessa åtgärder oss i en så pass ansträngd situation att vi återigen började diskutera klubbens existens. Detta är nåt jag inte vill se igen!
Leeds United lufc4ever
2016-01-21 09:03
Jag förstår nu att jag kan inte förklara mej ordentligt eftersom ni inte hajar vad jag menar med gambling. Det är bara ett ord i sammanhanget. Det står inte för någon Pokerterm. Jag menar inte att att Massimo ska gå all in 7-2 off suit. Med gambling menar jag det man ser Boro eller Derby göra.Eller kanske t.o.m Owls. Iaf nåt liknande. Dom satsar som jag ser det lite lagom. Ja dom skuldsätter sig men inte ala Ridsdale. Det kommer inte behövas Messi, Zlatan och såna spelare för att ta sig ur detta.Men det kommer inte heller gå med Wood och Dallas spelare. Det måste upp en nivå till och den nivån innebär nog dubbla utgifter för en Wood eller en Dallas. Och då menar jag övergångssummor. Löner dubblas inte med en £2,6m spelare kontra £1,3m som Dallas kostade. Sen förstår jag också att prislappen är ingen garanti. Med bra scouting så kan du hitta en Gradel för kaffepengar. Vi har ingen bra scouting. Det har vi inte haft sedan Larry och tittar man på vad vi fått in under Massimo så har det inte blivit bättre. Det är fortfarande för mycket kvantitet med pengar i sjön. Att Massimo är bra på att hitta några guldklimpar kan man ge honom från Cagliari. Men på En Berardi så kommer 5-6st Sloth. Det håller inte och jag ser ännu inga tecken på att det kommer ändras. Det borde ha varit nära nog Prio 1 från dag 1 att rätta ut scoutingdelen. Om nu inte Massimo har pengarna eller är villig att "gambla" som jag är inne på vad gör han då här ? Om det är att försöka ta oss till PL the cheap way så ser jag väldigt lite chans att lyckas. Det gick nog på 90 talet men fotbollen har förändrats. Pengarna äger och vill man vara med och leka så måste man våga. Folk säger att det är inte mycket lönt att spendera i Januari för säsongen är över. Nä det är den långt ifrån och vi är långt ifrån säker mark. Vi skapar väldigt lite chanser och har precis gjort av med en av dom som skapade dom få. Vi har lånat 2 spelare. Vi ryktas vara efter en spelare som knappt gjort någon glad på 4år i ligaspel. Han har haft ett lyckat EM-kval. I en Kalle Anka grupp. 10 dagar kvar jag hoppas jag får fel men inget pekar på att vi försöker bygga vidare denna säsongen. LFU kanske inte heller kan ge oss denna gambling jag tjatar om. Men det dom kan ge oss är något Massimo eller någon annan chansare aldrig kan. Dom kan ge oss folk som verkligen har Leeds United närmst och vi kommer få en insyn som aldrig förr. Ska vi ändå bara nöja oss med att harva i Championship så vill iaf jag göra det med folk som ser klubben på samma sätt som mej. Vi är klubben.
Leeds United lufc4ever
2016-01-21 08:15
@sportcarl:

Återigen,

Jo så var planen från början. Sen fick man möjlighet till majoritet. Massimo ändrade sig, förhållandet ändrade sig och att gå för miniritet just nu är förmodligen menlöst. Det kommer antagligen bli Falcon Crest vid mötesbordet eftersom att man inte verkar gilla varandra längre.
Leeds United sportcarl
2016-01-21 01:14
lufc4ever 22:40 handlade det inte om att vara minoritetsägare och få insyn?
Leeds United sportcarl
2016-01-21 01:12
thom 00:55, ja IKEA vore bra, då kan man ju ersätta pajen med 5kronorskorv.),
Leeds United Cellino's citat
2016-01-21 01:00
[QUOTE=¤Thom Mattsson¤]lufc4ever// Det här med att gambla hör jag ofta folk prata om. Visst kan man gambla men om det är något jag lärt mig genom alla år av exempelvis poker så är det att man INTE ska gambla med pengar man inte kan göra av med. Kan någon säga och ärligt tycka att Cellino ska riskera hela sitt familjeföretag på en "gambling". Visst är det tråkigt att Cellino inte är god för 56 miljarder som Roman Abramovich men vems pengar är mest äkta? Vem får sen äga en fotbollsklubb trots korruption och oljepengar och vem får inte äga en fotbollsklubb på grund av obetald skatt på en bil och en båt som dessutom skett i ett annat land och som är betald sedan länge. Sen att folk håller med FL med Shaun Harvey i spetsen är för mig otroligt. Cellino må möjligen inte ha tillräckligt med pengar för att på kort sikt göra oss till en makt faktor inom den engelska fotbollen men ingen kan ta ifrån honom att han har vilja, passion, pengar att driva klubben och lite därtill samt kunskap om hur man faktiskt driver en klubb efter sina över 20 år i Cagliari. Sen får folk säga vad dom vill om uttalanden han gjort, en anställning av Hockaday eller vad det nu må vara. Han har tagit en ärlig chans att försöka sig på att ta oss tillbaka till Premier League, vilket är något de flesta av oss skulle kunna drömma om att få göra. 1,5 år för kort tid för att dömas - framförallt på grund av det skick vi var i när han kom. [/QUOTE] Well spoken! Kan bara hålla med(blundar för Hockaday dock :))
2016-01-21 00:55
De här LFU då. Glömde att fråga hur deras tidsplan ser ut. Om de helt plötsligt nu skulle köpa ut Cellino, hur många miljoner pund skulle de/vi/oss/ni våga gambla bort? Linus skickar iväg sitt twitter account och lufc4ever sitt hus kanske? :) antar inte det skulle vars något problem lufc4ever? Måste ju "våga" för att lyckas? Nej men ärligt talat nu. Ser folk verkligen LFU som en genväg till ära och berömmelse? Kan någon på allvar se att det kommer satsas och gamblas mer med LFU vid makten istället för Cellino? Om det är gambling och genvägar till ära och rikedom så tror jag vi behöver en rikare ägare än både Cellino och LFU om jag ska vara ärlig. Då krävs det oljemiljrder, shejker eller microsoft miljarder. IKEA kanske? De har ju gult och blått som sina färger. Släng in lite vitt så är det klart!
2016-01-21 00:44
Det skulle dock kunna finnas en nedflyttningsklausul i hans kontrakt som säger att han får lämna för ett visst antal miljoner pund om vi åker ur. Men att det skulle finnas en klausul som säger att han får lämna för £5m om vi missar uppflyttning är för mig helt otroligt. Vad hade hänt om vi förlorat en play-off final på Wembley med 3-4 mot Derby där Cook hade satt sitt mål nummer 16-17-18? Där han förmodligen ökat sitt värde till; säg £20m? Någon hade fått sitta med den stora dumstruten i Leeds styrelse rum i så fall.
Annons: