/england/leeds/forum/1170.aspx/england/leeds/forum/1170.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
The Championship - Leeds United
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Leeds United Linus.M
2015-04-02 11:16
GFH kommer inte ha mycket att säga till om snart... De kommer vädja om pengar. Tänk på hur många Leeds fans som finns. Som lufc4ever skrev, det gäller att få fart på det.
Postat via SvenskaFans-appen
Leeds United lufc4ever
2015-04-02 11:14
Nu har jag inte orkat grotta ner mej i det men som jag förstått det så är flera av dom tyska Bundesliga klubbarna delägda av fansen. Bl.a Dortmund. Nu har jag för mej att tyskarnas upplägg har en del med förbundsregler och annat att göra men om själva idéen funkar i Tyskland så borde det inte vara omöjligt i England. Målet med LLP är £10m som jag förstått det. Det är uppskattat värde på GFH´s andel. Svårt att få ihopa ? Ja men vad skadar det att försöka ? Under åtminstone 10år har vi som är klubbens största tillgång hållts utanför vad som händer med vår klubb. Vi har varit/är skogtokiga över att vi inte har en aning vad som händer bakom kullisserna i den klubb som vi lägger så mycket av våra pengar och tid på. Nu har en liten skara fans på kort tid och förmodligen väldigt små resurser kommit fram med en idé som skulle kunna sluta med att vi får representanter i klubbens styrelse. Långsökt och fjantig dröm ? Ja det är mycket möjligt men det är iaf ett försök till förändring istället för bara gnäll på läktare och i TV-soffa. Det sägs att vi är en storklubb och med det kommer en enorm fan base. Låt säga att vi är 250000 skadade Leeds själar över hela klotet. Om 10% av dessa är så pass "hard core" att dom är villiga att snitta in £400 var så har LLP sina £10m. Svårt men inte omöjligt. Det handlar om att få fart i projektet. Kan man visa på positiv trend i starten så kan detta sluta var som helst. Det jag absolut gillar är att detta handlar om oss och vad vi vill. Här har vi chansen att stå enade och visa att vi är vi och inte du eller jag. Sen blir det såklart svårt att ta nästa steg. Att verkligen få tag i andelen. Men innan man ens försöker det så är det ju rätt bra att veta om vi ens har kapital till att försöka och nu har man valt att göra så här. Säg att vi får ihopa pengarna och knackar på dörren till ER. Och MC och GFH öppnar dörren och säger till oss att dra åt helvete. Hur kommer det att se ut ? Du säger till dom du livnär dej på att dom är inte vatten värda ? Svårt att se att ens MC eller GFH är så pass korkade. Tror snarare dom kommer känna sig tvingade att åtminstone lyssna på vad vi har att säga. Denna drömmen köper jag hur knasig den än kan vara rent logiskt.
Leeds United Linus.M
2015-04-02 11:06
Ursäktar redan nu för många inlägg. Kommer något intressant så skriver jag! Som jag sa igår angående GFH... @Radebe_Leeds: A court case on 7 April for GFH which will be for alleged fraud. Article in The Times today about it.
Leeds United Linus.M
2015-04-02 11:05
Lucas Radebe är med :) @PhilHayYEP: .@LeedsFansLLP received a video message from Lucas Radebe last night backing their scheme. #lufc
Leeds United Linus.M
2015-04-02 10:54
Vem har sagt att målet är £25m?
Leeds United ¤Thom Mattsson¤
2015-04-02 02:28
Om 50 000 människor går in med 500 pund var så kommer man upp i £25m. Är det någon som på allvar tror att detta kan gå? Att ens kunna samla in 50 000 människor att betala in pengar för något som de inte vet är till salu och till vilket pris hade varit otroligt och sen att få dessa att betala 500 pund i genomsnitt hade varit än mer otroligt. Säg att snittet skulle ligga på 250 pund så kräva det genast 100 000 människor. Säg att priset för dessa 25 % är mer än £25m ja då ökar genast antalet människor som krävs. Vad händer om de "rika investerarna" går in med det vi inte får ihop som jag hört det snackats om nån gång? Säg att det saknas £8m och dom lägger den summan. Tror folk att de bara kommer säga att "nej men grabbar, fan det är okey att jag har lika mycket att säga till om som någon som investerat 1000 pund.. skitsamma, jag är så jävla rik ändå så det spelar ingen roll för mig.. alla ska ha lika mycket att säga till om." Jag skulle inte tro det. Då kan det genast bli liv, oroligheter, ilska, vänner blir fiender, interna stridigheter, maktspel och kaos. Ska jag vara ärlig så tror jag inte alls på detta. Jag tycker knappt det är en bra idé. Jag kan tycka att det är en fin tanke men i längden har jag svårt att tro att en sådan här lösning är rätt väg för en storklubb som Leeds United. Det kan mycket väl funka i en betydligt mindre klubb där kraven inte är lika stora men Leeds United känns som några nummer för stort för att detta skulle göra oss slagkraftiga i längden.
Leeds United ¤Thom Mattsson¤
2015-04-02 02:14
Man vill alltså samla ihop pengar för någonting som man inte vet priset på och inte heller om det man vill köpa är till salu? Ja men det låter ju kanon. Hade jag vart GFH hade jag aldrig sålt. Varför? Här kommer två anledningar som jag kom att tänka pä direkt: 1) Så Cellino är bannad. Okey, vad kan hända? Han blir tvingad att sälja. Vem kommer in? Tänk om vi blir sålda till nån rik oljemiljardär. Hur mycket kan han tänkas vilja erbjuda GFH för deras 25 % i det läget? Eller varför inte detta scenariot; han vill inte köpa deras 25 % utan investerar som fan i spelartruppen, får upp oss i Premier League och då kan man ju fundera på vad dessa 25 % är värda istället. 2) Cellino tvingas inte sälja och kommer tillbaka. Vem kan erbjuda mest för dessa 25 % i det läget och vem har förtur? Majoritetsägaren eller ett gäng supportrar som samlat in pengar som säkerligen är ett underpris mot vad Cellino kan erbjuda i vilket fall. Det är ingen välgörenhetsorganisation vi snackar om här. GFH kommer vilja ha bra betalt och Cellino vill äga hela klubben. Bara för att 20 000 fans vill vara med och äga klubben betyder inte det att klubben och andra intressenter kommer lägga sig ner och smöra för dom. Det handlar i slutändan om pengar. Vad händer om man lyckas köpa 25 % av klubben? Man samlar in sig £25m och BANG, såld till dessa tusentals fans. Men sen då? Vad jag inte riktigt förstår är hur det nu ska fortgå. Jag vet att folk säger att det finns investerare bakom men ska de då gå in och täcka utgifter utan att äga någonting av klubben eller är tanken att fansen ska satsa ännu mer pengar? Tänk om det börjar gå dåligt, publiksiffrorna dalar osv och man måste skjuta till pengar? Hur villig är då Cellino att med sina 75 % äga en klubb bara till 75 % medans 25 % inte har några som helst pengar att täcka för några utgifter såsom skulder, räkningar, nyförvärv, renoveringar osv? Och varför, om det nu finns rika investerare, börjar man i så fall inte åt andra hållet? Dessa rika investerare köper 25 % ftån GFH och säljer sedan andelar till fansen? Allt från 100£ till 1000£ som det snackas om. Är inte det ett bättre alternativ? Svaret på allt detta måste ju vara att det inte finns tillräckligt med pengar varken från fansens håll eller från investerarna och då ser jag ingen anledning till varför vi vill ha detta förslag till Leeds ändå. Då ser jag mycket hellre att Cellino äger hela klubben eller alternativt då om han nu inte får äga oss längre, att någon annan kommer in och köpet loss 100 %. Vi kommer säkerligen kunna locka till oss fler och bättre alternativ om man kan få hela klubben i så fall.
Leeds United sportcarl
2015-04-02 00:28
Bullen 00:11, jag tycker handlingen är beundransvärd och det skall de ha al creds för, men personligen tycker jag de börjar fel ände, och lyckas de samla ihop till de 25 % så är jag den första att bocka, men det handlar ju om så helt sjuka summor och det är summor som skall undvaras
Leeds United BullenKarlsson
2015-04-02 00:11
Amatörmässigt är väl lite hårt. Det är ju fans som vill samla pengar för att köpa klubben. Det är ju inget bolag som köper % i klubben som du sen kan hoppa in i. Det är ju vi fans som är bidragande till pengakistan så innan några mer åtgärder tas så måste det ju finnas en summa. När den summan finns genom oss fans, så ska vi försöka köpa GFH:s andel. När den andelen är köpt så ska det förhandlas med Cellino och då är det upp till bevis om han är en orm eller en av oss som vi brukar uttrycka det.

Efter vad jag har läst i YEP så har det verkligen inte varit på amatörmässiga grunder, utan väldigt professionellt. Ingen får bidra med för mycket pengar för att få makt och om det inte går så får de satsande pengarna tillbaka.

Har alltid beundrat Green Bay Packers för att det är "fansens klubb". Mer inflytande för fansen kan enligt mig aldrig vara dåligt och om några fans är driftiga nog att sköta allt det administrativa så ger jag bara en applåd och bidrar till ett gott försök.
Leeds United sportcarl
2015-04-02 00:04
jag är väl dum och lättlurad men jag går inte på detta med LLP, för mycket om och men och jag tro här också, vet de priset? och var har de fått att gfh har dålig ekonomi, var väl inte mer än ett år sedan de fick sjukt mycket betalt för de 75% de sålde till Eleonora sports, och hur vet de att gfh skulle sälja till LLP om de ev säljer , ven tar han dom de 10% som inte är garanterade tbx? jag är väl gammalmodig men min värld, gör man upp med köparen först, vill han sälja och vad är priset? när priset är klart då kan man börja skramla ihop, jag personligen har sagt det innan och jag säger det igen, jag gillar inte gfh och tycker inte de har gjort någon nytta sedan de tagit över utan bara lämnat en massa skulder som cellino har fått rensa bort, däremot från att önska bort till att få dem bort är en lång väg, sedan får man ta allt som skrivs på Twitter och av journalister och fans med en nypa salt, vem som helst kan säga att den och den skall köpa klubben, gfh skall sälja, cellino skall sälja osv, men då vill det till att man källgranskar ordentligt
silverfisk
2015-04-01 23:03

OBS!!! det är 1 April i dag!!
Leeds United Linus.M
2015-04-01 22:49
Sportcarl// GFH vill sälja... Men ingen idé vi två diskuterar det, vi vet bara vart det slutar :)
Leeds United sportcarl
2015-04-01 22:46
Skulle gärna köpa in mig i LU men inte på dessa premisser, måste ju finnas en säljare först, och gfh är så mycket mer än LU, de kan se det som en liten investering som ger bra vinst den dag vi är i Pl, kan ju vara såm med att den dag gfh eventuellt säljer så blir det till högstbjudande, det har klagats på cellinos sätt att göra affärer men vad är detta, inte gör att vara elak för jag tycker tanken är tilltalande men det är amatörmässigt gjort detta
Leeds United Linus.M
2015-04-01 22:39
Tror inte Cellino vill köpa ännu mer delar av klubben när han är under FL ban och ser ut att vara så en bra tid framöver. Så nog har LLP en chans.
Leeds United Leeds så klart!
2015-04-01 22:36
Häpp. Plötsligt så händer det. Red Bull har köpt Leeds United för en "undisclosed" summa. Skit... Står på deras hemsida (se länk nedan). EDIT: Kolla datum på inlägget ovan...
Länktips: www.redbull.com/
2015-04-01 22:27
LinusM, Självklart är vi godtrogna när det kommer till Leeds. Vi vill ju så gärna tro på klubben, och hoppas på en ljus framtid. Fast historien borde ha lärt oss ett par saker. Personligen skulle jag aldrig ge LLP mer än jag har råd att förlora, Fast nu tror jag inte på LLP, eller rättare sagt deras förmåga att kunna köpa GFH:s andel i Leeds. Om GFH skulle vilja sälja sina 25% så hade Il Duce köpt dessa redan. EDIT: Tryckfelsnisse. Dags att släcka lampan.
Leeds United Linus.M
2015-04-01 22:16
Leeds så klart// Du har helt rätt! Jag är själv dålig på det, lättlurad skulle jag inte kalla det. Bara lite godtrogen ibland ;) Men att Leeds Fans LLP skulle lura oss på pengar ser jag som ytterst tveksamt. Den risken tar jag i vilket fall som helst :) Försöker få tag i Simon O'Rourke, som har otroligt bra koll på allt som gäller GFH. Och som även visat mig en länk innan.... Tyvärr hittar jag den inte nu. Sängen för mig nu dock, skriver imorgon igen :)
2015-04-01 22:12
LinusM,

Gör så.
Det är bara bra att fler försöker sig på källkritik.
Jag kan ju ha fel...någon gång kanske...fast det erkänner jag aldrig :)

När en potentiell köpare som Il Duce anmäler sitt intresse så är alla där och gladeligen gräver efter sk-it.
Samma bör gälla för LLP. LLP är ingen helig ko.
"Trust nobody" sa min gamla professor i bokföring/redovisning :)
Leeds United Linus.M
2015-04-01 22:05
Leeds så klart// Ska försöka hitta informationen som jag sett... :) Återkommer!
Leeds United lufc4ever
2015-04-01 22:03
[/QUOTE]

Det finns ingen garanti när det kommer till spel.
[/QUOTE]

Nä det borde alla här inne som nån gång spelat stensäker 1:a på Leeds veta :))

En sak man kan tänka på med LLP´s upplägg är att om man inte vill ta risken på £100 så kan man gå ihopa med säg kanske 10 andra som då bara offrar £10 var. Gäller bara att alla är överens om vem som ska stå som ägare av aktien.

Leeds United Linus.M
2015-04-01 22:00
Leeds så klart// Ursäkta mig! Såhär är det: Du får MINST 90% tillbaka av dina pengar, sedan kan det även bli så att du får 94% eller liknande men minst 90%. Detta är helt OK enligt mig. Det är det värt för att fansen ska få 25% :)
2015-04-01 22:00
@Linus.M:
LinusM, Detta är ingen personlig vendetta mot dig. Jag bara verifierar information/påståenden. Källkritik kallas det för. Kan vara bra dessa tider. Gå till GFH:s hemsida och ladda ned deras kvartalsrapporter. GFH gick med förlust på US$ 17,6 miljoner år 2013. GFH gick med vinst på US$ 17,0 miljoner år 2014. (Verifiera gärna så jag inte har missat något) Vad är det som styrker vad du skriver om att "GFH snart inte har ett bolag kvar"?
Leeds United lufc4ever
2015-04-01 21:55
Linus//

Det sa jag inte. Jag sa OM.

Jag tror på detta. Men eftersom det handlar om människor och pengar så lämnar jag alltid rum för en uns skepsis om man kan kalla det de så. Svart på vit innan jag köper det till 100%. I detta fallet att klubben annonserar att LLP har investerat.
2015-04-01 21:51
@lufc4ever:

Exakt.
Ser man det som ett spel, och anser sig ha råd med det så "go for it".
Jag opponerade mig mot LinusM.s påstående att "man självklart får pengarna tillbaka."
Det finns ingen garanti när det kommer till spel.
2015-04-01 21:48
@Linus.M:

Minus alla tänkbara "fees". Läs vad som står.
Leeds United Linus.M
2015-04-01 21:45
---
Leeds United Linus.M
2015-04-01 21:42
Leeds så klart// Du kommer få tillbaka dina pengar om köpet inte händer.
Leeds United lufc4ever
2015-04-01 21:42
£100 bränner jag på 2 månaders uselt oddsande så om detta nu mot förmodan skulle vara en bluff i slutändan så överlever jag.

Ett litet pris för att iaf ha försökt bidra till en hedrande idé.
2015-04-01 21:35
@Linus.M:

En sanning med modifikation.
"Should we be unsuccessful after a period of trying, the membership of the LLP can vote to wind-up the partnership and all available funds (original stakes, interest received, dividends received, donations received, monies left to us in wills, grants, etc. less any operating costs such as insurance, data protection, brochures, etc.) will be distributed back to the members."

Det finns inget som säger att du får pengarna tillbaka.
Ingen står bakom som garant för din insats.
Har du tur i oturen så får du i bästa fall kanske en större del tillbaka.
I sämsta fall inget.

Lite spel och dobbel över det här.
Är det värt det? Kanske för vissa.

2015-04-01 21:20
@sportcarl:

Precis...

LinusM,
Önskar LLP pengar från fansen innan köpet?
Om så är fallet blir svaret på din fråga "vad kan gå fel?" kristallklart: Allt!
Annons: