/spanien/bilbao/forum/457.aspx/spanien/bilbao/forum/457.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Athletic
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Valencia Carboni
2004-07-27 11:05
1oggy:

Du vill antagligen också ha en baskisk liga, där ni kan njuta av många derbyn med andra mediokra lag. Lagen skulle kunna möta varandra 4-5 gånger per säsong för att få tillräckligt många omgångar spelade.

Så vitt jag vet har basker SPANSKT pass, hur mycket det än smärtar. Och Ath Bilbao spelar i SPANSKA ligan. Dessutom har Ath Bilbao en del spelare av hög klass som platsar i SPANSKA landslaget. Enligt din filosofi borde dessa spelare skita i landslagsuppdragen. Jag kan inte minnas någon baskisk spelare som inte velat spela i landslaget.

Tror du alla basker vill bli "självständiga"? Svaret är ett rungande NEJ! Så mycket egen makt som Baskien har just nu vet jag inte om någon annan region i ett annat land har.

Det skulle inte förvåna mig om du även rättfärdigar den FEGA, väpnade kampen som en viss grupp för mot spanska och franska intressen. Dessa sk människor har antagligen väldigt svårt att uttrycka sig i tal och skrift, eftersom de måste ta till andra metoder för att få fram sin åsikt.
Real Betis Johnston
2004-07-26 20:12
Kuba: jag anser ditt agerande vara något märkligt. Då påstår redan i första meningen att vi inte ska tillgripa politiska argument, för att redan i nästa mening inte kunna låta bli att argumentera för ditt eget synsätt. Dina argument är ju minst lika politiska som mina eller Paniaguas ju. Ditt synsätt håller inte.

Men jag har sagt det redan att jag tycker klubben uppvisar prov på integritet genom att hålla fast vid sitt agerande. Vad det än må kosta.

Därmed lämnar jag ämnet. Det är mig helt uppenbart att ni inte klarar av att hålla en så pass intressant diskussion utan att göra den personlig och oresonlig. Synd om klubben, detta är verkligen en av de saker som gör den så intressant i fotbollsvärlden.

Paniagua har helt rätt, man måste ju kunna diskutera detta även med er
Athletic Kuba
2004-07-27 16:39
Johnston: Athletic Bilbao är, mig veterligen, ett fotbollslag och alltså är diskussioner om klubben fotbollsrelaterade och alltså passande till ett fotbollsforum. Vad jag motsatte mig var det i allra högsta grad politiska snacket om Francoregimen etc, etc.
Valencia El Payaso
2004-07-24 13:10
De nya tröjorna btw, måste vara något av det fulaste som skådats. Man får hoppas att de bara används i Uefacupen, synd och skam annars. De toppar ju till och med Atleticos spindelmannendräkter...
Valencia El Payaso
2004-07-24 13:08
Yo! Några nya Athletictalanger som väntas slå igenom i år? Murillo kanske? Skall bli spännande att se hur det går för laget. Roligt att de fick behålla alla tongivande spelare.
Athletic Kuba
2004-07-24 12:47
Tveksamt... Det är säsongsuppehåll här också.
Atlético paniagua
2004-07-26 13:09
...vad jag menar är alltså att det inte var ett land (Spanien) som förtryckte Baskien, utan en regim (den fascistiska).
Atlético paniagua
2004-07-26 11:01
Jag beundrar Bilbaos princip att endast vilja värva lokalt. Det skulle vara kul om At. Madrid bara bestod av madrileños. Det skulle ge en annan stolthet i klubben, även om framgångarna kanske inte skulle bli så stora.
Dock vänder jag mig mot den anti-spanjorism (finns det ordet?) som finns ibland många i Bilbao-lägret och som jag kunde mig tolka att sign "1OGGY" uttryckte med viss stolthet(?).
Att Franco lät Hitler bomba Baskien och att han förtryckte ALLA provinser med egen kultur (alltså inte bara Baskien), är knappast spanjorernas fel. Inte heller den nuvarande eller föregående regeringens.
Franco var en fascistisk diktator, som förtryckte alla som var hans motståndare, madridbor som basker (glöm ej att Madrid var ett av de starkaste republikanska fästena). Att hålla Spanien och spanjorer av idag som ansvariga för förtrycket mot baskerna är lika absurt som att hålla Ryssland och det ryska folket av idag ansvariga för Stalins övergrepp.
Real Betis Johnston
2004-07-26 08:33
Ingen förnekar baskernas och Athletics stolta traditioner, allra minst jag, men är det inte dags att släppa lite på det där nu? Behåll gärna de traditioner som är förknippade med klubben och arenan, men kan det inte tänkas att ni borde börja ta in även andra nationaliteter än basker till klubben snart?

Ni vinner den största integritet genom att handla på det sätt ni gör men ni vinner inga skalper heller. Kanske är det just det som fattas. Helt enkelt kanske det inte räcker med att bara ha basker i laget.

Sen behöver man ju inte gå så långt som Barcelona heller men det är en annan diskussion...
Real Betis Johnston
2004-07-24 05:22
Lever det här forumet...?
Valencia M.D
2004-07-26 20:17
Man kan säga vad man vill om Bilbaos strategi att bara använda egenproducerade basker. De lär förmodligen aldrig vinna en turnering som CL, men att laget aldrig någonsin åkt ur den spanska högsta divisionen är säkerligen ingen slump!

Självklart anser jag att man ska kunna diskutera "politik" på dessa forum, så länge det är fotbollsrelaterat. Att folk kommer ha olika åsikter i så en känslig fråga som Baskiens kamp för självständighet är en självklarhet och det får man respektera.

Som "neutral" i frågan anser jag alla fakta-uppgifter och åsikter intressanta samtidigt som jag bemöter dessa kritiskt. Var gränsen sedan går mellan fotbollsrelaterad politik och politik är dock omöjligt att svara på.

Det är dock extra viktigt och nödvändigt att tillåta fotbollsrelaterad politik i ett forum som detta eftersom klubben präglas så pass mycket av den.
Atlético paniagua
2004-07-26 17:27
--Kuba--
Du har alldeles rätt! Jag skall genast hålla käften. Detta är ett fotbollsforum!
Real Betis Johnston
2004-07-26 15:11
Jäklar, vad det tog fart i denna diskussion. Frågan är om den går att fortsätta utan att vissa övergår till rena angrepp? Och hur kommer det sig att den alltid blir politisk...?

1oggy: men när vanns de segrarna? Det har ju knappast varit under den senaste tiden, det vet du. En sak som du också vet är att inga lag kan bli bäst om de BARA har egna förmågor i laget. Man MÅSTE ta in influenser utifrån för att bli bäst. Alla framgångsrika lag igenom historien bevisar detta.

Det är därför jag ifrågasätter Bilbaos princip att aldrig värva utifrån. Det kanske fungerade en gång i tiden men jag undrar om en seger i dag mera skulle vara undantag än regel.
Athletic Kuba
2004-07-26 17:14
Snälla ni... Detta är ett FOTBOLLSFORUM! Vill ni diskutera politik så gör det vänligast via mail eller nåt sånt.

Säga vad man vill om Athletics policy att bara ha basker i truppen, men det visar ändå på ett mod att vägra ge efter för trycket och köpa in utländska spelare. Dessutom lyckades ju Athletic komma femma säsongen som gick. Skulle ett Barca med bara katalaner eller ett Deportivo med enbart galicier kunna klara av den bedriften?
Barcelona Kickboxer
2005-03-13 23:31
Kuba

Eller så kanske Barça helt enkelt är för bra? Hehe..

Men jag tänkte på att ni slog Madrid borta och då såg ni hungriga ut. Tråkigt för eran del att spelare saknades.

Visca el Barça!!!
Real Betis Johnston
2004-07-29 09:35
Jag lägger ner min åsikt i den här diskussionen. Känns som att den nu handlar om saker jag inte har lust att behandla.

Vad f-n, det startade ju med ett samtal om era tröjor. Måste det alltid bli så här?

Adios!
Athletic Kuba
2005-03-14 00:23
Barça för bra? Nää... vad säger du? ;-)
Athletic A Hedman
2004-07-28 11:15
Nu är även den kommande säsongens "ligatröjor" presenterade på Athletics hemsida. Som väntat är dom mer klassiska, med endast små förändringar från tidigare - lika snygg som vanligt med andra ord. :)

...om man nu bara hade haft 59 euro i sparbössan att avvara.

Några förändringar i tröjnumrena också. Del Horno har t.ex. "bytt upp sig" till det brukliga vänsterbacksnumret: 3.
Atlético paniagua
2004-07-28 10:33
Förlåt mig "Kuba", jag vet att jag sa att jag inte skulle snacka mer om saken, men jag kan inte hålla käft när jag ser insändarna som sign "moloko1" skickar in.
Inte nog med att han skriver terrorist- och mördar vänliga slagord (om jag förstått de få baskiska orden jag känner till rätt) han fastslår också att Baskien vill bli självständigt!
Han har alltså personligen frågat varenda bask, på både franska och spanska sidan, om de är för självständighet!
Inte nog med det, han har också fastslagit detta som en absolut sanning, som inte under några omständigheter får diskuteras eller ifrågasättas, med orden "end of discussion". Han accepterar alltså inga andra åsikter än sin egen fastslagna "sanning".

Grattis "moloko1" du visar goda egenskaper för att bli en riktigt fin liten terrorist när du blir stor. För det är exakt så de resonerar.

Det var sista ordet från mig i detta ämne. Hädanefter lovar jag dig, Kuba, att inte ta upp det ngt mer.
Real Madrid La Belleza Blanca
2004-07-27 23:47
All heder åt Athletics värvningspolicy. Imponerande att man kan vara så framgångsrik genom att bara ha basker. Athletic har ju faktiskt vunnit ligan 8 gånger och är därmed tredje mest framgångsrika laget i Spnanien.
En stor fördel med Athletics värvningspolicy är att man slipper skulder, som de flesta storlagen ofta samlar på sig. Att bara värva basker kostar knappast något.
Las Palmas edvard
2004-07-27 23:56
Många undrar hur Athletic kan vara så duktiga, sin policy till trots. Även om det förefaller självklart, blir det ju så att i princip ALLA spelare från den här regionen väljer Athletic Bilbao och/eller Real Sociedad.

Många väljer nog Athletic framför Sociedad pga de fina faciliteterna man har. Grym träningsanläggning och en akademi för de yngre. Bra förutsättningar för att utveckla spelare med andra ord. Det är väl inte ofta man värvar spelare från andra klubbar i Baskien som går in i a-laget?
Athletic Kuba
2004-07-27 22:01
Johnston: Vad skriver jag för politiskt? Jag kommenterar enbart Athletics värvningspolicy.
Real Betis Johnston
2004-07-27 21:05
1oggy: not taken :-D
Självklart behöver man ju inte svänga pendeln helt åt andra hållet. Det är ju inte heller bra. Jag menat bara att man ska köpa enbart i syftet att förstärka något som inte redan finns. Det gäller bara att, precis som med andra saker här i livet, hitta den nivå som är lagom.

Kuba: förvisso sant det du skriver men dina argument förblir ju lika politiska för det. Antingen ska man inte skriva som du gjorde och därmed fortsätta argumenetera. Eller skriva och därmed inte argumentera. No offence :-)
Barcelona Kickboxer
2005-03-14 10:57
Kuba

;)
Athletic tiopepe
2005-03-14 07:01
Ämne: Tiotepe,

Visst, v....Den senaste matchen var Göteborg -00.

Nu klipper vi den här pseudodebatten tycker jag. Fel forum.
Atlético paniagua
2004-08-02 11:38
... det gör mig uppriktigt ledsen och ont att "1oggy" fått den uppfattning han fått av mig. Jag är inte sådan. Mitt motstånd gäller endast den väpnade kampen och stödet för den. Jag ber verkligen tusen gånger om ursäkt om jag uttryckt mig på annat sätt.
Jag ser Athletic som vår broderklubb, eftersom At. Madrid ej skulle funnits utan Bilbao-klubben. Jag vill absolut inte att ni skall få en annan uppfattning.
Atlético paniagua
2004-08-02 11:21
--1oggy, 1moloko, Kuba--
Jag ber härmed om ursäkt för min missuppfattning vad gäller 1molokos inlägg på baskiska. Jag drog förhastade slutsatser då jag såg ordet "eta".
Om ni har fått intrycket att jag anser att alla basker som kämpar för självständighet är mördare, ber jag också om ursäkt, för då har jag uttryckt mig klumpigt eller inte tillräckligt klart.
Jag hoppas att detta inlägg får stå, trots att den ej handlar om fotboll, för jag vill verkligen att ursäkten går fram. Min mening var ej att såra er, endast att protestera mot de anti-spanska strömningarna.
Jag har absolut inget emot basker, hoppas ni ej fått det intrycket. Tvärtom har jag bara positiva erfarenheter av de basker jag lärt känna.
Dock står min grundinställning kvar.
Nu droppar vi ämnet och talar fotboll i fortsättningen!!
Athletic Kuba
2004-07-28 16:43
paniagua: Precis som 1oggy säger betyder 1molokos inlägg nyligen följande: "Fred snälla... Heja Athletic... Rött och vitt (de tre orden är dessutom en fras från Athletics klubbhymn)" Vänligen berätta för mig vad som är proterroristiskt med det.

Förlåt att jag i princip upprepar ditt inlägg, 1oggy... :)

Hädanefter kommer samtliga inlägg som behandlar Baskisk självständighet, ETA etc. etc. att ovillkorligen raderas. Eventuella svar på detta inlägg kommer dock att få stå kvar.

Fortsätt dock gärna att diskutera Athletic (såsom värvningspolicy osv.) eftersom det är det detta forum är till för.
Athletic El Otto
2004-07-28 23:43
Måste bara skriva det här! Hela min släkt är från Vizcaya och jag är själv en stolt bask, o skulle nästan kunna offra min högra arm för att få spela i Athletic Bilbao! O de nya tröjorna!!! Måste vara La Ligas snyggaste!
//Aupa Athleti!!!
Athletic El Otto
2004-08-15 03:21
Vinst med 5-2 mot Racing de Santander!
Mål: Etxebe 2, Del Horno, Gurpegi och Tikoett var
Annons: