/spanien/bilbao/forum/366.aspx/spanien/bilbao/forum/366.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Athletic
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Athletic oskar
2007-08-12 13:11
härliga föredömmen spelare och ledare utgör. man blir imponerad!
Athletic Kuba
2007-08-12 12:54
Slagsmål i en träningsmatch?! Ofattbart... Men, vad förväntar man sig av en dyngklubb som Vitesse...
Athletic oskar
2007-08-12 10:34
Se fler bilder från bråket igår på länken.
Athletic KungYeste
2007-08-11 13:04
Ämne: Nån som vet när La l....Ligan startar den 26e Augusti där Athletic börjar hemma mot Osasuna.

Ang tröjan kan du kolla upp länken till
soccer-spain, dröjer nog inte länge innan den nya tröjan dyker upp. Fick min svarta andratröja på 24 timmar!

Att Garmendia lämnar på lån öppnar dörren för unge Susaeta(19år)som imponerat stort under försäsongen och fått mycket lovord från Capparos.
En kvick dribblings-skicklig spelare med bra speluppfattning låter som en dröm...
Dessutom verkar det som han tar en plats i startelvan mot vår första kvalitetsmotståndare under försäsongen. Vitesse står för för motståndet och startuppställningen ser ut enligt följande:
¨
Gorka Iraizoz
Iraola - Ocio - Amorebieta - Exposito
Susaeta - Murillo - Javi Martinez - David lopez
Aduriz - Llorente
[Quetez]
2007-08-10 23:55
Nån som vet när La liga startar?
Och är det nån som har en sida där man kan köpa
Bilbaos röda tröja utan att måsta betala 500:- i frakt?
Athletic oskar
2007-08-10 22:47
blir ju lite kinkigt att spela i samma serie som sin farmarklubb.. gjorde inte gnaget det för något år sedan.. :-D

Den uppmärksamme artikelläsaren har sett att självmål är på vår sida nu!
Athletic Kuba
2007-08-10 22:27
Lite synd att självmål sticker! Tror nog att många motståndare till Athletic ser Sarriegi som en viktig kugge i sitt offensiva spel...

Är det nån plan att sno Eibar som farmarklubb som gör att Athletic erbjuder spelare?! :)
Athletic oskar
2007-08-10 21:15
Trist.

Personligen har jag gillat det lilla jag sett av Garmendia. Han har visat fart, vilja och finess. Han är fostrad i Athletic och har spelat här sedan 1996. Han är född 1985!! Men det kanske är bättre att han utvecklas någon annan stans för han lär inte få speltid i år efter alla mittfältsvärvningar. Eibar vore kul. Alaves åxå!

Skönt att slippa Sarriegi. Han skulle vara klippan förra året men han var nervösare än juniorerna.. Kanske hade ha för mycket tryck på sina axlar.

Kanske blir det lättare att vinna tvosten med Real Sociedad angående Zubiarre om vi placerar honom i Reals farmarklubb, Eibar..
Athletic KungYeste
2007-08-10 20:54
Zubiaurre, Garmendia and Dañobeitia kan hamna i Eibar efter det att Athletic erbjudit dem för lån...
Athletic KungYeste
2007-08-10 20:53
Sarriegi till Grekland! Då kan vi nog räkna med betydligt mindre självmål nästa säsong :)
2 miljoner euro betalar Panathinaikos för Sarri och det tycker jag låter som en hyfsad affär för Athletic. Kan det kanske vara så att vi sparar ihop till ett köp av Del Horno trots allt...
Givetvis är Morgado inte mogen men vi behöver en naturlig vänsterfot om det skall fungera en hel säsong. Att spela med Exposito eller Zubiuarre kan fungera i enskilda matcher men är defenitivt inget att satsa på över en hel säsong.
Athletic losleo
2007-08-10 18:06
Morgado är nog inte mogen, vi kan inte förvänta oss att han ska göre en "Javimar" för han kommer från ett ungdomslag, Jag tycker vi kan låta honom börja i Baskonia och sedan utvecklas i lugn och ro.

Zubiaurre är egentligen högerback, men med tanke på Iraola, Exposíto och Murillo får vi nog räkna med Zubi som vänsterback, han kan spela där och kan väl knappast ta sig förbi Iraola. Jag har bara sett honom spela en halvlek, mot Atletico i vintras, han så bra ut, riktigt bra passningar och väldigt bra offensivt, men skenet kan ju bedra.

Det känns som om vi verkar vara rädda att använda Zubiaurre, han kan komma att kosta oss 30 miljoner euro den här vintern om inte Erreala tar vårt bud på 5 miljoner Euro, det är förjävligt att dom ska hålla på så här. Dessutom kan dom bli tvångsnedflyttade ifall dom inte får fram lite pengar inom kort tid. Hursomhelst, hellre Zubiaurre än Casas som vänsterback.
Athletic oskar
2007-08-10 17:41
Är inte Zubiarre väntserback? Ett par år äldre dessutom...
Athletic KungYeste
2007-08-10 15:34
Utan Del horno på vänsterkanten ser det inte alls bra ut... Återstå nu att se om talangen Morgado hamnar i Athletic nu. Dock ganska tuff press att lägga på en 17 åring....
Athletic oskar
2007-08-10 09:42
Deras egna hemsida. Tyvärr är fraktkostnaden lika hög som priset för tröjan har jag för mig, ca 50 EUR.
[Quetez]
2007-08-10 01:41
Nån som vet vars man kan köpa bilbao tröjor?

EDIT: Såg nu en länk nedan, nån som vet om det finns på nåt mer ställe? Shopen som länken visa hade inte första tröjan.
Athletic KungYeste
2007-08-10 01:31
Härligt! Go for it...
Athletic losleo
2007-08-10 01:09
Ämne: Ämne: Låt mig....Med tanke på våra framgångar dom senaste åren så anser jag nästan det...

Och även hur länge dom var hos oss...
Athletic KungYeste
2007-08-09 22:39
Ämne: Låt mig förklara mig....
Du borde kanske bli tränare i Athletic då du tydligen har bättre kunskaper om spelarna än flertalet av Athletics tränare de sista åren...
Athletic oskar
2007-08-09 16:23
Mikel Astarloza (ser jag en annan cukelbiten månne..)

Jag var precis i Bilbao och jag lyckades inte hitta tröjan från förra säsongen. Vilken är grymt snygg. Det fick bli den nya istället.
Athletic Etxeberria
2007-08-08 08:52
Losleo, du har många bra åsikter där. Men jag tycker att man måste komma ihåg att det är mycket svårt att slå sig in i ett la liga lag. Varje säsong flyttas ju några ungdomar upp i a-laget, men de flesta tar aldrig en plats och säljs/släpps/lånas ut någon säsong senare när man bedömt att de inte kommer utvecklas nämnvärt mer. De är oftast inte tillräckligt duktiga och ska vi då låta dem spela ändå, så att vi får ett sämre A-lag? Säg att vi kan utveckla en A-lagsspelare varannan säsong, då gör vi det otroligt bra! Inte många lag klarar detta. Man måste acceptera att en väldigt liten del av ungdomarna inom organisationen kommer att bli A-lagsspelare.

Ang. det här med Moya och Casas etc.. Casas och Moya är ju typ lika gamla och jag ser ingen anledning till varför Moya skulle utvecklas bättre?

Hoppas Susaeta tar ett par kliv fram, vi skulle behöva en ny baskisk superstjärna!
Athletic losleo
2007-08-07 17:33
Förlåt Gabilondo är 28 år gammal, och Ion Velez lyckades hyfsat bra, Varför? Därför att vi gjorde oss av med en a-lags spelare, eller rättare sagt han gick själv, men då får vi plats med en talang.
Athletic losleo
2007-08-07 17:26
Låt mig förklara mig lite, jag påstår absolut inte att vi kan få mycket pengar för att sälja dem, säkert en 3 miljoner totalt, men jag tänker inte bara på det. Dom här spelarna är relativt avdankade som inte bidrar med speciellt mycket, våra unga tjänar knappast på att "lära" av dom med tanke på att dom flesta är redan bättre än dom. Jag tror däremot att ifall vi gör oss av med dom, så går vi ner rejält i löner och då finns det till och med plats för några uppflyttningar från våra överfyllda reservlag där vi har spelare som är upp till 27 år gamla, många är redan 23 i BA, då ställer man sig frågan, När är man mogen nog att spela i Athletic? Personligen tycker jag att det ska vara en gräns på 21 med vissa undantag. Det här året har vi redan köpt in 8 spelare, alla är över 20 år gamla. Nu snackar jag alltså om BA. Men sen kommer ju det stora hoppet, från BA till Athletic, hur enkelt kommer det vara att komma från ett reservlag 2 divisioner sämmre än Primera att ens ta plats på bänken i Athletic, där det finns 30 spelare, erfarna, några rätt bra men dom flesta kan inte bli bättre, och är rätt dåliga faktiskt. Ifall vi nu gör oss av med 10 spelare där ifrån, skulle det skada laget? vi har alltså 9 reserver då, och sedan kan man börja kolla på talangerna i BA.

Vi går vidare, ungdomarna som blir utlånade varje år, ofta till lag från lägre ligor och sämre lag, som ofta är lite för gamla för att spela i BA, vad händer med dessa när de återvänder, jag vill använda årets exempel, men när vi går tillbaka varenda säsong är det samma gamla visa. I år hade vi 4 stora talanger utlånade. 2 av dom spelar kvar idag, en har gått som det ska, började säsongen i Baskonia, lånades ut till Barakaldo, storspelade och är numera i BA, Iago Herrerín är det.

Den andre som finns kvar i klubben, Jon Moya, fanns under många matcher 04-05 och 05-06 fanns på bänken, spelade några matcher i a-laget och gjorde rätt bra ifrån sig, lånades ut han till Barakaldo, gör en kanonsäsong och är en utav dom bästa i hela divisionen, gissa vilken position han har? Nämligen vänsterback, i dagsläget borde han ses som någon form av messiah med tanke på att han är en ung och lovande vänsterback, men han släpptes (!) till och med, men signerades kort därefter igen för att förstärka, BA, som redan hade köpt Koi, en 26 årig vänsterback som även han var en av dom bästa i samma division. Då kan man ju fråga sig själv, Varför har vi i BA 2 duktiga vänsterbackar när vi i a-laget inte har en ända duktig, utan en som är helt patetisk och har en hög lön. Är det verkligen rätt att behålla honom? Casas, dårå.

Näste tragiska fall är Angulo, som var en av franska motsvarigheten till Segundas bäste spelare, gjorde otroligt bra ifrån sig, vad händer när han återvänder, det står en låt och dålig Gabilondo med en otroligt hög lön framför honom och vad händer då med den lovande lågbetalda vänstermittfältaren Angulo, jo istället för att sälja den överbetalde och dålige 27 åringen med den lovande 23 åringen, så släpper man 23 åringen, det vill säga att man betalar för att förstöra hans kontrakt när det redan fans intresse från andra klubbar, alltså kunde vi ha fått pengar för honom istället betalar vi för att bli av med honom.

Näste fall; Fransisco Javier Tarantino, även han vänsterback som var utlånad, fast han var utlånad till Numancia, var skadad lite då och då, men ändå en viktig och duktig spelare där. Det som hände med honom påminner mycket om Moya med en liten skillnad, vi värvade inte tillbaka honom efter att vi förstört hans kontrakt, nu har han intresse från både Primera och Segunda klubbar. Så den aggresive och duktige vänsterbacken får även han lämna plats åt Casas.

Rätt att behålla spelarna, ja eller nej?
Athletic Kuba
2007-08-07 17:05
Prova länken här ovanför.
Athletic mikelastaRLoza
2007-08-07 01:13
Det enda jag vill är att köpa Athletics tvärsnygga andratröja från förra säsongen. På hemsidan så fraktar dom den bara till Andorra och Portugal, utöver Spanien.. Någon som vet hur jag kan få tag på den, utan att behöva åka dit..?
Athletic Etxeberria
2007-08-06 08:55
Håller helt och hållet med KungYeste. Ocio kommer att bidra med mycket erfarenhet och kunnande. Enligt mig är den svaga backlinjen anledningen till att det gått så dåligt de senaste säsongerna. Vi kan inte bara gå och vänta på att Ustaritz m. fl. ska utvecklas till "la liga-backar", det kan bli dyrbart i form av nedflyttning.

Ett problem inom klubben är att de ungdomar vi har inte har kunnat på allvar konkurrera om platserna med de lite äldre spelarna. Vi kan inte ge ungdomar som är för dåliga mycket speltid bara för att vi ska satsa på egna talanger. Vi kunde göra så för ett par år sedan när vi hade ett bättre lag och aldrig var i farozonen för nedflyttning.

Athletic KungYeste
2007-08-05 22:30
Dina teorier låter ganska enkelt men är i praktiken helt omöjliga, att sälja alla de spelarna är väldigt svårt. De flesta du räknar upp är spelare som har fått väldigt lite speltid de sista 2 åren, att vi dessutom legat i botten gör ju inte andra klubbar mer intresserade. Gorka är ett bra köp men att införskaffa en rikgtigt bra vänsterback (Del Horno) borde vara prioritet nummer 1. Munoz och Cuellar tycker jag att vi hade klarat oss bra utan men däremot är jag övertygad om att Ocio kommer att tillföra en hel del både spelmässigt men framför allt kommer han att bidra med mycket rutin vilket jag tycker har saknats på senare tid. Tror nog att det kommer göra både Ustaritz och Amorebieta mycket gott...

Athletic losleo
2007-08-05 20:06
Jo det stämmer, vi betalar 1 miljon för mycket, men in the long run så kommer det vara värt det. Han är den bäste Baskiske målvakten och snuddar landslagsbänken, Aranzubia är helt ok men det spelar ingen roll vilken backlinje han har haft, även ifall jag tycker den var hyfsat bra, man ska inte släppa in så mycket mål, nu kanske han blir bra bara för att han har konkurrens, men den här värvningen blir nödvändig.

Sjävklart är Del Horno lika viktig, men han hade kostat mer och fått högre löner, vi har dessutom inte råd med honom på grund av våra idiotiska handlingar dessa månader... Jag är säker på att vår budget hade kunnat vara ca 10 miljoner bättre, och då inkluderar jag inte Gorka och López, ifall vi inte hade köpt dom andra spelarna, ifall vi hade sålt Casas, Lafuente, Exposíto, Alba, Sarriegi, Gabilondo, Dañobeitia, Tiko, Álex García och Tarantino hade vi definitivt plussat kraftigt...
Athletic Etxeberria
2007-08-05 15:03
Är det verkligen värt de pengarna för en målvakt? Vi har ju faktiskt en helt ok målis, tycker nog det hade vart bättre att lägga slantarna på en vänsterback eller en anfallare...

Jag som hade hoppats på Del Horno...
Athletic losleo
2007-08-04 16:40
Athletic är riktigt nära Gorka nu:D Det ser ut att hamna på 4.5 eller 4.6 miljoner euro, vi har bara 2 miljoner att köpa för kvar, så vi får göra nån sorts summa per match nota eller nåt. Att vi bara har 2 miljoner och kommer ha 2.6 miljoner i skulde betyder antagligen att Del Horno inte kommer efter allt, ifall vi inte lånar honom.

Så nu gjorde vi ett litet misstag, vi gav Alba pengar för att säga upp kontraktet, dagen där på går han till Hércules gratis, dom hade kunnat köpt honom av oss gratis istället så hade vi sparat lite pengar menmen....

Morgado är nära även han, så vi får nog drömma vidare om Del Horno, nyckeln till framgång.
Istället för att köpa Del Horno, så:
-Betalade vi 2 miljoner euro för mkt för López
-Köpte vi Ocio för 3.5 miljoner
-Köpte vi David Cuéllar för 0.4 miljoner
-Påskrivnings bonus och löner till dom och Muñoz
-Betalar vi även nu ca 1 miljon för mkt för Gorka

Där har ni vår nya styrelse!
Athletic Etxeberria
2007-08-03 08:40
Ang. Del Horno-affären.. Är det någon som vet något mer? Vad står det i spansk press... (Min spanska är knackig..) :)
Annons: