/spanien/bilbao/forum/360.aspx/spanien/bilbao/forum/360.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Athletic
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Athletic KungYeste
2007-09-02 19:37
Tråkigt tråkigt, än en gång får Barcelona gratispoäng av domaren. Hur man kan döma straff i det läget är helt horibelt...
Athletic oskar
2007-09-02 18:18
strålande! tror jag... Grymt kul skall det bli att se ungdomslaget!!

Messi/ du har fel.. 3-0 blir det nog...
Barcelona Karlssoooon
2007-09-02 17:10
Dom kommer visa matchen ikväll på 4+
Barcelona Lion3L M3ss1
2007-09-02 16:55
Det kommer bli 4-0 till Barca ikväll.
Athletic Kuba
2007-09-02 14:29
Athletics största seger är 12-1 mot just Barcelona. Repris ikväll!
Athletic Chau
2007-09-02 14:24
Oj, det kommer bli tufft idag. Hoppas verkligen på en skräll, men det känns inte troligt efter det dåliga spelet senast samt med tanke på att Barca behöver poäng.

Men, man kan aldrig lita på Athletic! Aupa! =)
Barcelona Juaníto
2007-09-02 13:40
I Barcelona är alla katalaner.

Se upp för Santi Ezquerro.
Athletic oskar
2007-09-02 09:56
Barcelona - Athletic Juvenil

Riktigt så är det inte. Jag får snittåldern till 24 år. Men Susaeta är 19 och Javí fyller 19 år idag. Grattis wonderkid!!

Caparrós ställer Del Horno utanför truppen.

Koi som vänsterback. Susaeta som offensiv mittfältare och Artiz ensam på topp.

Gabilondo kliver in igen från start.

Kaxigt av Caparrós, eller naivt, att spela Susaeta från start.

Tyvärr tror jag att vi torskar stort idag. Hoppas jag har fel.
Athletic -=Gringo=-
2007-09-01 18:42
Någon som vet om matchen mellan barcelona -athletic direkt sänds på tv4+?

Annars går det att streama matchen på myp2p.eu men först måste man dock ladda ner sopcast för att kunna se den ...;)
Athletic oskar
2007-09-01 14:17
Lite nytt om TV rätts kriget

ser inte bra ut.

jag tror det blir samling vid webradion igen..

segt med Santi

Kanske blir en Santa istället...
Athletic Etxeberria
2007-09-01 10:43
Losleo, jag tror att du har lite övertro till unga spelare. Det räcker inte med att satsa på unga spelare för att dom ska bli bra. De allra flesta spelarna som kommer underifrån har helt enkelt inte det som krävs för att spela i en europeisk toppliga. Det är ju bisarrt att tro att vi ska kunna få fram 2 A-lagsspelare varje säsong, när det i hela ligan är endast en handfull som tar klivet upp till ordinarie varje säsong.

Det är hur som helst inte många spelare som Athletic släppt iväg som har blommat ut i någon annan klubb och blivit ordinarie la liga spelare. (Ocio undantaget) Skulle dessa spelare då blivit bättre om de varit kvar? Förmodligen inte, det som hade hänt är att vi hade haft ett sämre lag.

Jag håller dock med om att det är onödigt att ha "för många" äldre medelmåttor som inte tillför så mycket till laget. De talanger vi har måste få chansen att spela, sen är det upp till dom att ta den.

En annan grej; Är det nån som vet om matchen sänds på tv4+/tv4sport imorn?
Athletic losleo
2007-08-31 17:31
Jag håller däremot inte med om bara Baskiska tränare, ifall det är någon som kan mycket om Baskisk fotboll och är duktig, så kan han gärna träna oss, oavsett nationalitet, men jag håller med lite, hellre en Bask än en Spansk eller något annat.
Athletic losleo
2007-08-31 17:30
Anledningen till att vår ungdomsverksamhet går så oerhört dåligt i jämförelse med den forna tidens dagar är att vi har inte haft tränare som vågat satsa på ungdomar. Många säger att det räcker med att odla en a-lags spelare varannan säsong, det håller jag inte med om. Ifall det går så sakta måste vi fortsätta värva en massa dyra spelare som vi inte har någon större nytta av.

Ifall man tittar på spelare vi köper har många av dem spelat på Lezama, men på grund av våra fega tränare så får vi köpa dom för en massa onödiga pengar, till exempel Aduriz, €3 miljoner, Exposíto €0.3 miljoner, Ocio €3.5 miljoner, Cuéllar €0.4 miljoner osv...

Som jag ser på det nu har vi lovande spelare som kan få oss att bli ett topplag på varenda position, till och med backup spelare på varenda position, men jag antar att klubben hellre släpper dom till skitklubbar och låter dom utvecklas där för att sedan betala onödiga pengar för dom, eller se dom bli för bra för Athletic, vilket inte hade hänt ifall man hade behållt dom och satsat på dem. Jag gillar inte värvningarna av Muñoz och Cuéllar, när det finns ungdomar som kommer bli oerhört viktiga som inte kommer att få spela för att klubben vill satsa på att ha backupspelare som inte kommer att tillföra någonting i framtiden bortsett från höga löner.

Som sagt, det här är den största satsningen sedan -97, vad hände då, jo det gick skitbra första säsongen när vi köpte Alkorta, Ferreira, Nagore, Lacruz, Mikel Lasa, Javi Glez och Ríos(!)
Ni vet alla vad som hände sen, Alkorta var den ända som lyckades av dessa satsningar, och vad hände efter det, jo vi tog fram ungefär hälften så många ungdomar jämfört med tidigare.
Athletic toreadore
2007-08-31 17:26
Ämne: Gällande policyn. Nu....
"För övrgit tycker jag att man endast borde anställa baskiska tränare som en del av policyn. "

Der er jeg så absolut uenig. Det danske landshold blev ikke mindre dansk af at have Sepp Piontek som træner i 80'erne eller Bosse Johansson i 90'erne. Ingen grund til flere rigide regler.
Athletic Julken
2007-08-31 14:56
Gällande policyn. Nuvarnade policy går ut på att fotbollspelare ska vara (fotbolls-)fostrade i det historiska Baskien. (Vilken alltså även inkluderar Navarro).

Fostrade, kan man ju undra vad det betyder. Jag antar att det betyder att man spelat juniórfotboll. Ett av säsongens nyförvärv, David Lopez, värvades till Osasuna (och därmed det historiska Baskien) som 16-17-åring och är därmed tack vara den flexibla policyn "godkänd". Jag tror dock inte Lopez identifierar sig som bask öht.

Att ha baskiska föräldrar men själv vara fotbollsfostrad utanför det historiska Baskien betyder alltså att man inte är godkänd... Så förrän detta ändras kommer in truppen att fyllas av sydamerikanska baskättlingar.

Ju sämre Lezama fungerar desto flexibliare kommer vår policy dessvärre att bli...

För övrgit tycker jag att man endast borde anställa baskiska tränare som en del av policyn.
Athletic toreadore
2007-08-31 11:52
Nej, men indkøb på indkøb af middelmådigheder ville heller ikke hjælpe på mit humør.
Jespinho
2007-08-31 11:48
toreadore// Er ekonomi räcker nog inte för att köpa storstjärnor.

oskar// Alonso är så omtyckt i Liverpool (kan jag som fan intyga) att han lär stanna i klubben så länge han kan stå på två ben. Om han vänder hem till Baskien är det nog till Anoeta och de blåvitrandiga, men det är många år framåt i tiden.
Athletic toreadore
2007-08-31 10:27
Nu har Sociedad jo forladt denne policy og har også almindelige spaniere i truppen, og det må de jo selv om. Personligt ville jeg ikke have noget imod en opblødning af Athletics stærke basque-policy med måske et par udlændinge. Eller også ville jeg måske...jeg ved ikke rigtig, så længe de i den grad satser på ungdomsarbejdet og la cantera, ville jeg ikke have problemer med det. Bliver det bare indkøb på indkøb a la Barca, Real osv. ville det blive umådeligt sørgeligt.
Athletic oskar
2007-08-31 10:23
Den eviga frågan. Med det eviga svaret.

Athletic kommer aldrig att gå ifrån sin policy. Det skulle sänka lagets attraktionskraft och det skulle aldrig medlemmarna och befolkningen i Bilbao acceptera.

Däremot har policyn täjnts lite och det är ju inte helt glasklart vem som verkligen är att betrakta som Bask. Grunden är att den som lever eller har levt större delen av sitt liv i Baskien enl baskiska vanor kvalificerar.

Fler personer försöker ofta vidga vyn genom att hitta Baskiska kopplingar till tex Sydamerikanska spelare. Till 75% bestod besättningarna i den spanska armadan av Basker och det finns massor av Sydamerikanska långväga ättlingar till Basker. Dessa kvalificerar inte för spel men de är ofta rykten om storspelande argentinare framförallt. (Dessa värvar ju AIK nuförtiden .-D)

Personligen ser jag Athletic som världens mest speciella fotbollslag och de står för något helt unikt.

För att vi skall bli ännu bättre krävs dock att ungdomsverksamheten blir bättre igen. För 20 år sedan kryllade spanska ligan av spelare som utbildats på Lezema.

Två saker har försämrat läget för Athletics talanger. För det första det ökade inflödet av sydamerikanska spelare i La Liga. Det ger färre platser för talanger. För det andra har Lezema blivit sämre eller snarare fått mer konkurrens av andra ungdomsverksamheter i BAskien. Bla Osasunas.

Men visst har vi lyckats värva riktigt bra efter våra förutsättningar om nu Ezquerro löser sig vilket jag inte är helt säker på faktiskt nu efter skadadn på Eto'o

Jag drömer dock fortfarande om Xabi, J-lo och Arteta
Jespinho
2007-08-31 10:00
Jag undrar hur ni ser på Sociedads policy, att kombinera basker med några utlänningar, vilkket gick riktigt bra för dem 2003, när de hade utländska stjärnor, baskiska grovjobbare och Xabi. Eftersom Athletic alltid har varit ett starkt varumärke, skulle ni kunna locka en hel del spelare som inte platsar i storklubbar, men är väldigt duktiga (spelare som t.ex. Oliveira) och kan hjälpa er upp i tabellen, visst det är en prestigefråga, men värt att fundera på! Vad tycker ni?
Jespinho
2007-08-31 09:53
Vilken maximering av resurser ni har lyckats med på marknaden, man måste imponeras, nu har ni nästan alla Baskiens bästa spelare igen; såsom Del Horno, Ocio och Ezquerro! Grattis!
€ssien
2007-08-31 08:41
Snålt av Barca o inte släppa honom gratis. De har ju knappt brytt sig om honom. Dessutom har han väl heller aldrig gnällt när han inte fått spela? Tycker man ska visa uppskattning o bryta kontraktet istället.
Athletic toreadore
2007-08-30 23:45
Gode nyheder! Og det må vel bevise over for selv de argeste Santi-hadere at han alligevel har en kærlighed til klubben. Kaixo aspaldiko Santi!
Athletic KungYeste
2007-08-30 23:35
Enligt Baskisk radio köper (1 miljon euro) Ezquerro själv ut sig från sitt kontrakt med
Barcelona och skriver imorgon på ett 3-års kontrakt med Athletic!

AUPA SANTI!!!

Athletic oskar
2007-08-30 22:03
Bakalao Ismaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!

Lyssna igen och igen och igen!
Athletic Kuba
2007-08-30 21:35
Om Ajax blir lottat mot ett svenskt lag kommer jag bilda en Peña Esparrago Urzaiz och vråla "Isma, Isma" hela matchen.
Athletic oskar
2007-08-30 21:24
Lite kul i Valencias artikel om övergången:

"Del Horno på lån till Bilbao

Bråket mellan Quique och Asier har inte kunnat lösas, och baskerna lånas nu ut till Athletic Bilbao."

Nog för att Del Horno är en ganska märklig individ som lätt kommer på kant med omgivningen men att han är två eller fler personer.. :-D

Barägarna kring San Mamés firar nog fortfarande!

Athletic oskar
2007-08-30 21:22
de flesta backar i spanien är bättre än casas..

Backen med det vackraste namnet i spanska ligan, Amorebieta, är i mitt tycke en bra försvarare. Ingen toppspelare idag men hygglig La liga klass.

Amorebieta är även en liten förort till Bilbao strax efter flygplatsen och Lezama på vägen mot Donostia.. I avdelningen övrigt...

Nu kan vi hoppas på AIK-Ajax!! Men det blir väl Häcken-Ajax... Åker du ner då Kuba..

Sjukt kul med laget just nu. Ganska höga förväntningar. Vi har en svår inledning på ligan dock...
Athletic Etxeberria
2007-08-30 21:09
Åh, vad härligt att vi äntligen får en riktig vänsterback!! Vi har en bra trupp på pappret i nuläget, hoppas bara att man får ihop det till en fungerande lagenhet. Med Iraola, Ocio och Del Horno känns det riktigt bra i backlinjen.

Hoppas också att Orbaiz, Yeste m.fl. kan komma upp i god gammal form, känns som de har underpresterat ett tag nu och har mycket mer att ge.

Ser fram emot söndagens match!
€ssien
2007-08-30 20:12
Okej! Antar att Casas kommer säljas/lånas ut då. Är Amobeirta (stavning?) bättre än Casas?
Annons: