/spanien/bilbao/forum/329.aspx/spanien/bilbao/forum/329.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Athletic
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Athletic AC
2008-08-02 09:45
Tycker att två miljoner euro är ett hån att sälja sig för sin första reklamtröja...men men det var väl oundvikligt i längden. Det var väl bara Barca och även Betis för några år sedan och även Roma svarta tredjetröja, för några år sedan, som var befriade från reklam.

Umbro däremot har jag inga problem med. Dem gör oootroligt snygga tröjor och jag har länge fantiserat om att byta tröjleverantör även om vår nuvarande varit unik. Att det blev Umbro är absolut optimalt. Har kastat avundsjuka blickar på Celta's som jag tycker är överlägset snyggast i den spanska fotbollen. Inte färg då utan "snitt". Kan väl även bikta mig och erkänna att jag inte, trots att vår nuvarnade är riktigt snygg, köpt ett matchställ sen 1998 då den senaste som införskaffades var vår 100-års tröja då KAPPA var leverantör. Det är väl dags nu då...

Sen kan jag bara instämma att helsvart bortaställ är överlägset.
Athletic oskar
2008-08-01 12:29
Ja, det är synd. De har dock haft ett system med att byta ett ställ inför varje säsong. Det blir därför bara tre säsonger med varje tröja. Förra säsongen var de röd/vita hemmastället samt de två borta ställen. Ett svart och ett vitt.

Nu när det verkar klart med Umbro så får vi se vilket system de kommer att använda.

personligen hade jag gärna sett en helsvart tröja som bortaställ.
Real Madrid King_Raul [Real Madrid CF - ¡Campeones!]
2008-08-01 09:57
Nej vad är det för 2a ställ??? De svarta med lejonet var grymma ju!

Athletic KungYeste
2008-07-31 17:44
3e flest i Spanien efter Real Madrid och Barcelona!
Athletic oskar
2008-07-31 12:27
Det kan inte vara lätt att vara president i Athletic. Traditionstungt lag som hellre spelar i Segunda B än ändrar något... Kanske skulle man kalla det lite väl konservativ inställning... Verkar som om omröstningen på den officiella hemsidan ger en annan bild än vad våran minimala omröstning ger.

Jag kan nog tycka att en titel vore kul, även om det är med hjälp av Petronor och Umbro.

Umbro.. Athletic ser ut att ha slutit ett avtal med tröjtillverkaren som enligt elcorreo skall ge "miljoner".. Nike äger sedan ett knappt år Umbro. Umbro sponsrar även Málaga (Primera), Celta (Segunda A) & Écija (Segunda B) i Spanien.

Det stod även att Athletic sålde runt 60.000 tröjor varje säsong. Mäktigt!
Athletic KungYeste
2008-07-31 01:55
Har studerat fler bilder på den nya Petronor-tröjan och det känss bara fel, fel, fel....

Må Macua brinna i ...
Athletic KungYeste
2008-07-30 23:51
Nya andratröjan presenterades i dagarna också, för egen del hade jag gärna behållt den svarta livet ut men den nya blåa vara faktikst rätt ok.

Kolla länken
Athletic KungYeste
2008-07-30 23:47
Har någon igentligen koll på Athletics ekonomi i dagsläget, kan det vara så ill att man var tvungen?
Athletic KungYeste
2008-07-30 23:31
Ämne: Det är sant men jag ....
Tja någon av de uppflyttade lagen samt ytterliggare ett par till skulle säkert strärkas av 20-25 matcher med Tiko i laget. Förstår dock att man inte vågar chansa med så få matcher de senaste säsongerna.

Vad gäller Javi Martinez var det aldrig något snack, killen skulle köpas till varje pris enligt de scouter som hade följt honom. Dessutom är det ju en viss skillnad på 6 miljoner och 12.

Håller med dig om Del Horno men tror nog att vi kan glömma den affären då han verkar få speltid i Valencia.
Athletic KungYeste
2008-07-30 23:24
Ajajaj tråkig läsning efter några dagars semester men sånt är livet. Trodde dock att det skulle dröja några år till innann det var dags. Pengarna behövs säkert men vi får bara hoppas att det stannar där och inte fortsätter likt Oskars uppställning nedan. Jag tycker också likt många andra att 2 miljoner är alldeles för lite och att dubbla summan skulle känts mer korrekt. Själva utseendet tycker jag var helt ok, finns många lag med betydligt större och mer opassande reklamtryck än denna.

Athletic oskar
2008-07-30 18:29
Jag hoppas verkligen att vi inte är så beroende av 2 mln euro per år.. Jag har fortfarande inte fått koll på vad extrapengarna blir om vi kvalificerar oss för europa eller semin i CdR
Barcelona Heywood Jablome
2008-07-30 17:09
Att Bilbao klarade 110 år utan reklam på tröjorna är imponerade. FC Barcelona är trots allt en storklubb och är inte lika beroende av reklamintänkter som Bilbao är.

Var stolta!
Athletic oskar
2008-07-30 15:43
Fast nog var den snyggare utan reklamen..
Valencia Fredric -
2008-07-30 14:45
Med eller utan reklam har ni ju som vanligt ligans snyggaste tröjjor!
Athletic oskar
2008-07-30 11:39
Så här har drygt 4300 personer tyckt på athletics hemsida:

Good 50,02 % 2.418
Bad 38,02 % 1.838
No idea 11,96 % 578

Jag lägger upp en egen omröstning här. Tyck till!!

(Bra skrivet till klubben Leo!! (Men vi är nog två om titeln...))
Athletic oskar
2008-07-30 11:35
Ja, de behöver nog cashen men visst var det dåligt betalt!?

De säljer sin själ för 2 mln eur... ett skämt!

nu läste jag just att de letar efter en uppgörelse med en av de större tröjtillverkarna. Nu är det ett lokalt företag i Baskien (eller snare Navarra har jag för mig) som tillverkar tröjorna.

Athletic är det lag som säljer mest tröjor av lagen i La Liga efter Giganterna (BAR/RMA) så de borde kunna tjäna mycket pengar på tröjförsäljning.

Först reklam
Sedan adiddas..?
Sedan utlänningar i laget...?
sedan segunda...?
sedan konkurs...?

Hua

men om de kommer top fyra i år, vilket jag tror, så har de flesta glömt den här diskussionen!!
Deportivo Daniel Svärd
2008-07-30 10:19
Lite trist att Athletic sålt sponsorplats på sina tröjor tycker jag. Det var en av anledningarna till att jag alltid gillat laget (förutom när de möter depor ;) ), att dom vågar gå sin egen väg. Men som det nämns i artikeln, antagligen börjar ekonomin knaka lite och pengarna behövs säkert.
Athletic toreadore
2008-07-30 09:08
Petronor på trøjen? Hvad er nu det for noget pis?
Athletic losleo
2008-07-25 07:18
Det är sant men jag ser ingen direkt klubb i Primeran där Tiko skulle få 30 matcher per säsong.

Man vet aldrig med Athletic på senare år, tror inte det var aktuellt att köpa Javi Martinez för 6 millar från början heller, men det kan ju gå långt med Macua, oavsett ekonomin.

Det verkar ju som att Casas blir kvar ja, det känns inte tryggt nånstans och att Capparos säger att truppen är komplett är ju ingen glädje när det gäller den positionen direkt.

Jag kan nästan hålla med om Del Horno på fyra villkor och det är att han går ner i lön, kommer för en minimal summa, slutar gå ut och kröka och tro att han är osynlig eller nåt samt att han är motiverad att kämpa sig tillbaka till den han var innan han gick till Chelsea. Kan ju inte direkt säga att han var bra i alla matcherna han spelade, han var väl godkänd ifall man ska jämföra med Koi som också var helt ok. Vissa matcher var han duktig och visade att han inte är helt avdankad, men det många inte förstår är att han flyttade 3 gånger på drygt ett år, var skadad under nästan hela 06/07 och hade mycket press på sig att prestera trots detta, något som inte direkt är en drömsituation.

Av dom valen som vi har kvar att välja mellan tror jag nog att Del Horno vore bäst, Garrido har jag aldrig riktigt förstått varför alla tycker han är så bra, och det jag såg av honom i City i början av förra säsongen såg verkligen inte bra ut, och vad jag har hört folk säga är att han "var bra i början och sämmre efter det". Dessutom gick han för 2 millar förra året och tjänar antagligen ganska mycket även för oss. Jag ser hellre Berchiche än han för att vara ärlig.

Berchiche ska vi inte skriva helt av, Tottenham är ett lag som sällan flyttar upp unga spelare till a-laget, i varje fall på senare år, och när en 18 åring som blivit lovad speltid där och spelat varenda match i deras juniorlag och ett antal åt reserverna, så kan man ju bara spekulera i hans förmåga. Jag tror inte att han kan göra det, risken är att ifall han gör det och presterar bra kan han spela för mycket ifall Capparos inte litar på Casas/Koi, och därmed stannar i utvecklingen.

Ska nog inte hoppas på mer än 20-25 matcher från honom i Primeran. Annars har vi ju alltid Moya i BA som förvisso omskolats till mittback men han är bättre än Casas och redo för ett par matcher i år (25 år).
Athletic Etxeberria
2008-07-24 22:30
Fattar inte varför vi inte värvar Del Horno för en billig penning.. Killen har ju en grym kapacitet egentligen, bara han kan få ordning på allt på sidan av planen. Tycker dessutom han var bra samtliga matcher han fick chansen (och gick på tv) förra säsongen.
Det är ju bara att inse; Koikili och Casas räcker inte till som vänsterbackar i ett lag som satsar att hamna på övre halvan av tabellen.

Med Monreal och Castillo avskrivna finns det inte många alternativ kvar. Yuri Berchiche kan väl knappast gå rakt in i laget om han skulle värvas?
Athletic KungYeste
2008-07-24 22:17
Nja propaganada skulle jag inte kalla det då jag givetvis förstår att Tiko inte platsar. Han konkurerar ju dessutom om en plats där några av ligans bästa innermittfältare finns, att han börjar bli till åren talar ju inte till hans fördel heller. Däremot förtjänar han en chans till i La Liga...

Monreal har knappast varit aktuell sedan Osasuna vägrat släppa honom under utköpsklausulen. Ett pris Athletic helt enkelt har råd med.
Verkar tyvärr som Casas stannar då han fått en hel del speltid i träningsmatcherna.

Athletic losleo
2008-07-24 00:29
Tack för cred Oskar, bra att någon äntligen skriver lite artiklar igen:)

Peder gav oss lite Tiko-propaganda, blir lite nostalgisk men han är fortfarande inte bra nog:(

Du kan lägga till att Osasuna sålt Corrales till Mallorca vilket gör att dom knappast säljer Monreal, för han är deras siste kompetenta vänsterback.

Lite övrigt:
*Raul och Beñat Etxebarria har lånats till Conquense vilket har skapat ilska inom våra sammarbetsklubbar Lemona, River och Barakaldo, trots att vi försett dom med duktiga spelare dom senaste åren.

Rykten in:
José Izqierdo (högerback, klubblös) *har fått kontraktserbjudande
Yuri Berchiche (vänsterback, Tottenham)
Javier Garrido (vänsterback, Man City)
Xabi Prieto (högermittfältare, Real Sociedad)
Iñigo Diaz De Cerio (anfallare, Real Sociedad)

Rykten ut:
Iban Zubiaurre (högerback, Recreativo & Eibar)
Roberto 'Tiko' Martinéz (innermittfältare, klubbar i Primera och Segunda)
Iñaki Lafuente (målvakt, Murcia)

Klara ut:
Luis Prieto (mittback, Valladolid)
Aitor Ramos (anfallare, Ecija)*
Igor Angulo (vänstermittfältare, Ecija)
Unai Exposito (högerback, Hercules)
Del Horno (vänsterback, Valencia lånslut)*
David Cuéllar (högermittfältare, Murcia)*
Daniel Aranzubia (målvakt, Deportivo)
Beñat Etxebarria (innermittfältare, Conquense lån)
Raúl Fernández (målvakt, Conquense lån)
Anaitz Arbilla (mittback, Barakaldo lån)
Eneko Rubio (innermittfältare, klubb ej klar)
Ander Gago (högerback, klubb ej klar)
Josu Hernáez (innermittfältare, klubb ej klar)*
Ibon López (målvakt, klubb ej klar)*
Joseba Garcia (anfallare, klubb ej klar)
Anton Olondo (innermittfältare, klubb ej klar)
Iñaki Zarandona (vänstermittfältare, klubb ej klar)*
Alfonso Valín (innermittfältare, klubb ej klar)
Eriz Goiria (back, klubb ej klar)
Iñigo Marco (vänstermittfältare, klubb ej klar)
Andoni Pastrian (mittfältare, klubb ej klar)
Arkaitz Agüero (anfallare, klubb ej klar)
Héctor Díez (back, klubb ej klar)
Xabier Etxarte (vänstermittfältare, klubb ej klar)

Övriga som kan vara på väg ut:
Ander Murillo (back/mittfältare, 1 match från start förra säsongen)
Javier Garmendia (Mittfältare, 7 matcher från start förra säsongen, lån är nog inte uteslutet)
Javier Casas (vänsterback, 0 matcher förra säsongen)
Iñaki Muñoz (innermittfältare, 3 matcher från start förra säsongen)*

*Spelare som kom inför förra säsongen

Återkommer senare med alla rykten och nya spelare.
Athletic Liardo Pau
2008-07-21 01:00
15 pinner etter fem omganger ja, men blir neppe mange fra Jornada 6-10:-)
Athletic oskar
2008-07-18 19:42
glömde

1. Bra skrivet Peder!

2. Bra skrivet leo!!

jag återkommer med kraft när ligan startar!

Skrämmande spelschema... 15 pinnar efter 5 omgångar... Då lämnar vi inte top 4 på hela säsongen.. :-D
Athletic oskar
2008-07-18 19:41
truppen håller på att ta form. Bra med fler unga spelare och bort med de gamla. Lite Margareta Krook strategi... Hur går det med spurs backen!? låter kul!

Nu drar jag till Spanien för att fiska information om säsongen!

Aupa todos!!!
Athletic KungYeste
2008-07-16 11:10
Inigo Velez skriver snart på ett 2 års kontrakt med Athletic!
Athletic losleo
2008-07-15 09:56
*Ion Vélez är också han småskadad.

*Ska även lägga till Asier Goiria från Eibar när jag snackar om duktiga anfallare, 15 mål förra säsongen.

*Macua säger att det finns plats för förstärkningar och att han gärna vill se några till, men att det inte kommer att göras några dyra värvningar.

*Cuellar har sagt det många av oss har misstänkt, att det var Macua som ville ha honom till Athletic, inte Capparos. För er som inte minns så var Cuellar ett av löfterna från Macua ifall han skulle bli president. Macua lovade även Almunia, Xabi Prieto........
Athletic losleo
2008-07-15 07:47
*Koi skadade sig igår på träningen, verkar inte var så allvarligt.

*Etxeberria tror att vi kan gå till UEFA-cupen och att vårt lag är komplett.

*Murcia vill ha Lafuente. Lafuente är en av många i laget som har en hög lön. Iñigo Velez har ryktats till Athletic, vem vet vi kanske använder Lafu i en bytesaffär. Clemente är väl ganska bra att förhandla med, dessutom har han sagt att han vill förminska truppen och Murcia ligger inte bra till ekonomiskt. Det ryktas om ett lån med option på köp gällande Iñigo, som var aktuell för Premier League klubbarna Wigan och Birmingham för 10 miljoner Euro i vintras, några 10 millar kommer det inte att vara, men dyr kan han bli. Ifall jag har förstått allt rätt så har vi lagt ett bud på lån till slutet av nästa säsong med option på köp, men att Murcia efterlyser en direkt ersättning för att låna ut honom. Ifall jag har förstått en till grej verkar det som att Clemente inte vill ha kvar honom i Murcia för att han koncentrerar sig på annat än sina prestationer för klubben. Själv vill han representera Athletic men avvaktar än så länge.

*Casas deltog i träningsmatchen i förrigår, nånting som oroar mig mycket, jag som sett fram i över ett år att läsa "Casas contract rescinded" på Athletic's hemsida. Det är mycket underligt att han spelar kvar, han har sannerligen övertygat oss om att han är en fotbollspelare som inte hade platsat i Superettan, trots att han inte fick spela en enda match förra säsongen och var lagets klart sämsta spelare säsongen 2006-07 tillsammans med Javi Gonzalez. Han har dessutom ett bra betalande kontrakt med aldeles för hög lön. Förhoppningsvis är detta ett försök att få klubbar intresserade i att värva honom gratis för att spara pengar istället för att betala honom i 2 år till för att inte ens vara med i truppen. Nej Casas är en av ett par spelare i truppen vi tjänar bättre på att inte ha.

Det börjar bli gott om duktiga Baskiska anfallare för tillfället, Med Joseba Llorente, Fernando Llorente, Aduriz, Sola, Iñigo Vélez, Ion Vélez, Diaz de Cerio, De Paula, Isma López och ett antal lovande i BA, Real Sociedad, Osasuna och i Segundan, har vi ett stort urval av anfallare.
Athletic losleo
2008-07-14 06:49
Capparos vill göra sig av med minst tre spelare till. Det ryktas om att två av dom är Tiko och Zubiaurre, Tiko får gå gratis, han förhandlar med fyra olika klubbar, en från Primera och tre från Segunda. Zubiaurre har sagt nej till att förhandla med Recreativo och Eibar.

Det ryktas om att vi är intresserade i Iñigo Velez från Murcia, anfallaren startade säsongen bra men försvann efter det. Att han har potential är det inget snack om, har för mig att han var framröstad som "Segunda Division B Grupp 2s bäste spelare" säsngen 2006/07 i Eibar där han gjorde 13 mål och var lagets bäste målskytt.

Athletic betalar sina spelare 2 gånger per år, i December och Juni, i år var Juni betalningen försenad. Macua säger dock att det inte är någon fara. Att vi kan ha ekonomiska problem är dock för mig ingen överraskning, sanningen är den att vi har betalat 28 312 000 euros, alltså 28 miljoner euro, på spelare sedan Januari 2006, och om jag minns rätt har vi endast fått in 900 000 euros i försäljning. Vi har också en oerhört hög lönlista med reserver som tjänar bättre än vad de hade varit nyckelspelare åt ett mittenlag i Primera. Vi har dessutom bytt hela tränarteam fem gånger de senaste tre åren, många av de tränarna har fått sparken men får fortfarande lön av Athletic. Att vi dessutom köpt in 17 spelare till A-laget på 2 år och att antagligen nästan samtliga dessa har haft höga "signing-on-fees".

Fem spelare från vårt a-lag har hittils fått sina kontrakt uppsagda/har gått ut. Minst tre till, förvisso har jag efterlyst en upprensning i Athletic men jag har inte velat att den ska vara påtvingad av att vi antagligen har gått back enorma summor på drygt 2½ år, att vi dessutom planerar att bygga en arena som kommer kosta oerhört mycket ställer mig frågan; hur är egentligen det ekonomiska läget i Athletic? En sak till som jag undrar över är hur vi kunde låta Joseba Llorente, en spelare som har briljerat i över två år låta gå förbi oss när vi kunde ha köpt honom för 5 miljoner euro, en miljon euro mindre än vad vi betalade för David López, en högermittfältare, en av våra starkaste positioner.
Athletic losleo
2008-07-13 20:00
Mikel Alonso spelade 7 matcher i Bolton den förra säsongen, han är helt ok men inte något för oss ifall vi ska försöka vara bland dom 6 bästa i Spanien, dessutom har vi Gurpegi, Javimar, Orbaiz, Murillo, Yeste, Muñoz, David Lopez, Susaeta, Garmendia, Tiko och en massa lovande i BA som alla spelar på hans position, är alla dom bättre än Xabi's llilebror. Det bästa förr honom är att han stannar i Reala och ersätter Garitano, han kan hjälpa dom tillbaka till Primera, annars ryktas det om Valverde och Olympiakos.

Arteta kommer knappast gå till en klubb som slutade 11 i ligan, inte ens spelar i Intertoto-cupen och inte har vunnit någonting på 24 år, speciellt med tanke på att han är en av världens bästa allround mittfältare. Dessutom har vi inte råd att värva för 15 millar, oavsett ifall det är Del Olmo, Toquero, Cuellar eller Xabi Alonso, Mikel Arteta eller Raul Garcia. Tror dessutom att han lär bli en av de bäst betalda spelarna i världen när han kommer till en etablerat toppklubb, konstigt att det dröjt så länge...
Annons: