/spanien/bilbao/forum/318.aspx/spanien/bilbao/forum/318.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Athletic
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Athletic Etxeberria
2008-11-25 00:00
Ämne: Varför pratar ingen ....
Du har en poäng i det du säger. Vi har egentligen inga spelare som kan utmana och göra bort en gubbe. Möjligtvis David Lopez. Etxeberria var ju bra på det förut, men gubben har tappat. Yeste kan definitivt utmana, men är för långsam för att komma runt på kanten. Skulle va kul att se vad Del Olmo kan hitta på om han får chans från start.

Pedro, fattar inte hur du kan välja Balenziaga före Koi. Han är ju lika kass i passningsspelet som Casas och fel i markeringsspelet hela tiden. Har motståndarna en lurig yttermittfältare på hans kant får man ju bita på naglarna varje gång bollen hamnar på den kanten. Jag tror dock på killen i framtiden, men han behöver mogna lite innan han är redo för la primera.
Athletic PedroYeste
2008-11-24 23:23
Varför pratar ingen om Del Olmo? Eller Yeste?
De är de 2 för tillfället enda spelarna som kan göra det lilla extra som behövs i varje lag! Vet att Caparros föredrar arbetsamma lagspelare men 11 stycken sådana är för mycket, hur svåra kan vi vara att läsa? Långbollar på Llorente är nr 1 och nr 2 och nr 3, när skall någon utmana sin motståndare och ta sig förbi?

Del Olmo besitter dribblingsegenskaperna, på 8 minuter skojade han så friskt med Pablo att de fick bära honom av plan, vad gjorde Susaeta under 82 minuter?(lär honom en överstegsfint eller nåt)?

Yeste, Yeste, Yeste han måste vara på plan, jag skiter i om man byter spelsystem eller sätter halva laget på läktaren han bara måste vara med. Men för i ..... låt honom spela där han SKALL spela! Han är ett geni, ingen defensiv slitvarg! han skall vara utvilad då han får bollen för då kan han skapa magi!

Börjar nog inse att Caparros inte är något för mig...
Athletic PedroYeste
2008-11-24 23:14
Ämne: Kanske Caparros bord....
Etxeita gjorde ett bra inhopp mot Osasuna, för tillfället ser jag hellre honom än Amorebieta!
Athletic PedroYeste
2008-11-24 23:12
Ämne: Alltså... Vilket kat....
Största frågan är väl dock hur ett av ligans bästa försvar har kunnat bli så uruselt under sommaren? Tycker själv att Balenziaga är bättre än både Koi och Casas tillsammans, man får faktiskt ta i beaktning att han endast är 20 år gammal och att han kastades rakt in i hetluften utan att ha deltagit i Athletics galna försäsong.

Tror nog mer att förklaringen stavas
Javi Martinez, förra säsongen var han en stor jävla finne i alla motståndares(mittfältare) arslen. En terrier som aldrig gav upp och skavde varenda "finlirare" i hälsenorna, i år ser han ut som en ledsen och trött Golden retriver.
Tragsikt att se en sån utveckling, kanske körde man för hårt med honom de 2 första säsongerna?
Ett 40 tal matcher per säsong inkluderat landskamper blev kanske för mycket för en kille som bara var 18 år.

Bänka honom fram till jul och låt Gurpegi ta hand om terrier-arbetet!
Athletic oskar
2008-11-24 19:31
Sant. Märkligt att Koi sitter i frysboxen där Llorente satt tidigare.. Ballen har fått lite väl många chanser nu.

Om jag inte missminner mig så var det en mgmt värvning och inte en Caparrós sanktionerad värvning. Jag tror att Caparrós inte ens hade sett honom spela.. Däremot gillar jag Caparrós satsning på ungdomar men jag kanske kan se en eller annnan rutinerad kille på plan om vi inte har stabiliteten.

Jag tror fortfarande att Javís form är det viktigaste just nu.

Kanske skall vi ha den defensivt säkrare Gabilondo framför Ballen. Han måste få lite mer hjälp. Det kan inte vara lätt att spela bakom Susaeta..
Athletic Etxeberria
2008-11-24 18:39
Kanske Caparros borde ge någon annan chansen i backlinjen nu? Balenziaga gör ju bort sig varje match nu, men verkar ändå vara given. Underligt.

Synd att Ustaritz är skadad, annars tycker jag att han i nuläget är ett bättre alternativ än Amorebieta i kass form.

Visst påminner det om säsongen för två år sedan när vi var nära att åka ut? Då funkade inte heller försvaret och vi hade ingen vettig vänsterback.
Athletic oskar
2008-11-24 14:30
Försvaret är ju verkligen en katastrof. Vet inte vad som gått snett. De var ju vassa förra året. Nog är Ballen det största problemet men Amorebieta igår var skrämmande dålig. Ocio gjorde ju ingen glad heller och Irr-Ola var vilse hela första halvlek...

Tyvärr var offensiven riktigt svag. Jag såg inte andra halvlek men i första var vi helt ofarliga. Det tog ju över 10 minuter innan vi var över halva plan med bollen under kontroll..

Nu väntar en ny ångest match på Katedralen...

Bara vi inte byter tränare... Vi har 6p till mitten av tabellen.. så jag hoppas att de behålelr lugnet i styrelsen. kan vi bara få försvaret att fungera igen så är vi med.
Athletic Julken
2008-11-24 14:14
Alltså... Vilket katastrofalt försvarsspel! Balenziaga ramlar omkull efter 5 min och ger Depor världens chans. Ingen markering vid Depors första mål. Ocio serverar motståndarnas anfallare en riktig macka som Gorka lyckligtvis räddar 2 gånger. Amorebieta ger bort en straff helt idiotiskt. Balenziaga upphöver offsiden när mittbackarna försöker ställa vid 1-3 målet.

För att använda ett uttryck som losleo skulle gilla: Det finns förbättringspotential! ;)
Athletic PedroYeste
2008-11-23 23:29
Jag undrar hur länge Caparros blir kvar?
Tror han åker om vi tappar poäng mot Numancia!
Athletic PedroYeste
2008-11-23 23:07
Ämne: När man ser en sådan....
Llorente! Men han är väl den enda ;)
Nej förresten tyckte faktiskt Orbaiz var riktigt bra idag!

Vill se följande uppställning nästa vecka:

Iraizoz
Iraola-Ocio-Amorebieta-Balenziaga
Lopez-Gurpegi-Orbaiz-Del Olmo
Yeste
Llorente

I ett 4-5-1 system!
Athletic PedroYeste
2008-11-23 23:05
Jaha ännu en förlust men det blev i alla fall lite spännande på slutet, hade inte Llorente skjutit Javi Martinez i ryggen(parodin jag pratade om) kunde vi åkt hem med en oförtjänt poäng.

Spännande men var är SPELET, visst mycket bättre inställning i andra men hur i hela friden skall vi hålla oss kvar utan att kunna ha 3-4 passningar i följd. Saknar också en spelare som kan utmana och dribbla av en gubbe, Depor har
4-5 spelare som klarar det vi har 1 och han fick bara spela 8 minuter. Susaeta är helt under isen så låt Del Olmo få chansen nu.

En annan gåta som jag hoppas att någon kan svara på är hur så många unga spelare kan prestera så mycket sämre i år jämfört med förra året?

Amorebieta, JaviMar, Susaeta... Vad har hänt?

För övrigt gjorde nog Iraola sin sämsta match på evigheter...

Härligt positiv jag känner mig :)

AUPA!
Athletic Etxeberria
2008-11-23 23:04
När man ser en sådan här match undrar man ju... skulle någon i Athletic platsa i Deportivos första elva? Nu är jag väl jävligt negativ kanske, men våra så kallade stjärnor kanske är väldigt överskattade?
Athletic losleo
2008-11-23 22:33
Mycket snyggt mål av Javimar, han verkar trivas på Riazor, minns för ett par år sen när han blev match hjälten med 2 mål.
Athletic losleo
2008-11-23 22:21
Kul att Aranzubia kan storspela nu när han inte gör det för oss, och ännu bättre, MOT oss!

Skandal med mittbackarna, Amorebieta borde få böter från klubben, helt vårdslöst spel, katastrofal, Ocio borde träna på att passa bollen till en spelare som är 5 meter ifrån honom utan att skjuta den eller lobba den till närmsta motspelare, och dessutom kanske göra sig av med bollen till en medspelare istället för att lägga fram den åt Deportivo.

1-0 målet är väl "lagets" fel med tanke på markeringarna som var hopplösa, 2-0 är Amorebieta's fel helt och hållet, jag undrar vad killen sysslar med. Gorka har vart bra hittils, han kan inte ro för något av målen.
Athletic PedroYeste
2008-11-23 22:04
Jag ger dem en kvart...

Undrar om vi inte har La ligas sämsta passningsspel med nuvarande startelva!

Athletic (vi) har blivit en parodi på sig själva i år, gratulerar Aranzubia till ett bra val...
Athletic oskar
2008-11-23 21:52
Plattmatch. Det kändes från redan efter fem minuter.

Jag hade inga stora förhoppningar om poäng på Riazor men att de bara skulle ställa ut skorna. Dumt.

Jag skiter i andra. Have fun..
Athletic PedroYeste
2008-11-23 20:34
Spänningen stiger...

Llorente mot Arnazubia? Vi vet att Aranzubia är mycket svag i luftrummet så pumpa in höjdbollar så har vi en bra chans.

Härligt med lite diskussioner om truppen, själv tror jag att en stor del av problemet ligger i saknaden av en riktig playmaker som kan slå de där avgörande passningarna och vända matcher på egen hand.

Spelaren finns i laget men ingen har lyckats utnyttja hans fulla potential sen Valverde lät honom spela i en fri roll på mittfältet.

Yeste ÄR vår bästa "bollspelare" och måste användas på rätt sätt och inte som ytter eller defensiv mittfältare. Med Llorente som ensam anfallare kan spelare som Lopez , Etxeberria och Susaeta ligga långt upp på kanterna samtidigt som vi får plats med Yeste där han hör hemma.
Genialiskt? eller hur...

Tyvärr lär det aldrig hända då Caparros verkar fast besluten att använda två anfallare trots att vi bara har en med rätt kvaliteér.

AUPA!
Athletic losleo
2008-11-23 18:51
Potentiellt, det är väl ganska tydligt att jag menar att dom har potentialet, och nej alla andra behöver inte vara ur form, dock behöver dom inte ha den bästa tiden i deras karriärer heller. Jag håller med, det är tveksamt om ens Llorente platsar där nu, men jag snackar om när dom når sitt fulla potential, med andra ord utvecklas... Jag säger dessutom att Etxeberria är en anfallare, vilket förstärker vårt anfall.
Barcelona J.Gamper
2008-11-22 10:30
oskar

Hehe.. hamnade på länken genom Per Zanders blogg på fotbollskanalen.se =)
Athletic Julken
2008-11-22 10:17
Losleo - Vet inte riktigt om jag förstår dig. Vad exakt menar du med potentiellt?

De forwards du räknar upp är just nu inte i nivå med topp5-klubbarnas, Llorente möjligen undantagen. Menar du att de kommer att bli det inom några år? Menar du att de skulle vara det om de vore i toppform, men alla andra klubbars forwards ur form?
Athletic oskar
2008-11-21 20:08
Señor Gamper/ Hur hamnade du på den länken egentligen... :-D
Athletic oskar
2008-11-21 19:49
Ämne: Kolla länktipset:D c....
Fantastisk! Vilken skön liten skara lejon!!!
Athletic oskar
2008-11-21 19:46
Llorente i Villa-Real är väl nära nog.. Nu har ju både Flo-Llo ocj J-Llo spelad på El Madrigal som hemmaspelare.. :-D

Llorente har för övrigt varit väldigt het på Mestalla de senaste säsongerna!!
Villa_Silva
2008-11-21 16:33
Llorente i valencia hade varit roligt att se
Barcelona J.Gamper
2008-11-21 15:34
Kolla länktipset:D coolt

"Den baskiska klubben donerade sportmaterial till hjälporganisationen Coopera, och som tack för biståndet lärde en av organisationens spanska medarbetare ungarna klubbens hymn – med ett resultat som knappast låter bättre ens på Athletics hemmaarena San Mamés.

Aúpa"
Athletic losleo
2008-11-20 23:34
Ja vår första elva är grym i form, på mittfältet har vi som du säger till och med mer än 5 duktiga spelare, vi har till och med råd att sälja 2-3 stycken och fortfarande vara starka där, vänsterkanten är inte den bästa men den är ganska stark.

Som sagt tycker jag att Etxebe funkar bra som anfallare och vill inte säga att Llorente är den enda.

Visst vi har ingen grym vänsterback, fast Iraola på högerbacken är mycket bra, ifall han klarar sig utan skador är vi starka där, Murillo som reser och kanske Zubiaurre som tredjeval nästa säsong. Mittbackarna är bra, Ocio, Ustaritz, Amorebieta osv. Gorka är antagligen den bästa målvakten i Baskien.

"Nere i avgrunden är vi säkert om vi sparkar Caparrós. Att byta tränare mitt i säsongen är av ondo och hjälper inte klubben alls. Framför allt på lite längre sikt men sannolikt inte heller på kortare sikt. Glöm allt prat om att byta tränare. Vi har den perfekta tränaren. Vi är det nya Sevilla! "

Nåväl:P Det får vi avgöra när halva säsongen är spelad, förhoppningsvis är det inte jag som ändrar mig;)

Aupa Athletic!
Athletic oskar
2008-11-20 22:19
"Vi hade kunnat ha ett bättre anfall men det här är i alla fall potentiellt top-5 material enligt mig."

Fast om du syftar på hela truppen eller snarare första elvan så är jag beredd att hålla med. Våra första elva spelare är tillräckligt bra för att slåss om UEFA platserna. På mittfältet har vi till och med fler alternativ med Orbaiz, Javí Yeste, David L, Etxbe, Susaeta och Gabilondo. Det är ytterbackarna som är få och anfallaren som är ensam men med alla hela så har vi ett kompentent lag med en perfekt blandning av rutin och ungdom.

"Hur som helst så måste vi vara beredda att sparka Capparós oavsett om han får hela BA att blomma ifall vi fortfarande ligger på nedflyttningsplats när halva ligan är spelad för då är vi verkligen nere i avgrunden."

Nere i avgrunden är vi säkert om vi sparkar Caparrós. Att byta tränare mitt i säsongen är av ondo och hjälper inte klubben alls. Framför allt på lite längre sikt men sannolikt inte heller på kortare sikt. Glöm allt prat om att byta tränare. Vi har den perfekta tränaren. Vi är det nya Sevilla!

Aupa!
Athletic losleo
2008-11-20 22:08
Exakt, potentiellt, det betyder inte att alla andra lags spelare är i form osv, men det finns potential i Llorente att vara landslagsforward, såna brukar platsa i top-5 lagen, sen har vi Etxebe med 53 landskamper, om han når sin form som han hade tills 2003-04 hade han platsat i dom flesta klubbarna i världen. Iñigo Veléz var det klubbar som var redo att lägga ner 10 miljoner euro för förra säsongen, ganska bra för en reserv anfallare. Det jag ser av Ion Velez är också intressant, han kan få ett genombrott, vem vet, det är svårt att avgöra. Isma López har det länge snackats om att han är en av Spaniens mest lovande anfallare. Aimar Cid dominerade fjärde divisionen säsongerna 05-06 och 06-07, han har en bra bit kvar, men har definitivt potential. Urko kanske är mer än yttermittfältare men är stark och har tidigare visat sig vara duktig, som sagt jag syftar på potential.
Athletic Julken
2008-11-20 21:01
Menar du att våra anfallare håller för en topp5-klubb i Primera!?!

Absolut inte! Kolla bara på topp5-klubbarnas anfallare:

Barca: Ejdur, Eto'o, Messi, Bojan, Henry

Villareal: Llorente, Rossi, Nihat, Franco

Valencia: Villa, Mata, Morientes och Zigic

R**l: Raul, van Nistelrooy, Saviola och stekhete Higuain

Sevilla: Kanouté, Fabiano, Koné och Chevanton

Möjligen skulle vår Llorente vara andrafiol i Valencia eller Villareal, men han skulle få kämpa för det. Nåja, det kan man säkert diskutera, men ingen annan forward i vår trupp skulle ens vara i närheten av bänken i dessa klubbar.

UPPDATERING: Aha, såg nu att du skrev "potentiellt topp 5-material". Det var ju en viss skillnad. Men även det kan man ifrågasätta tycker jag. Ion Velez har gjort några pigga inhopp, men hur stort är inte steget till att bli en toppforward i Spanien? Om någon av Aimar, Isma L eller Urko blir en utfyllnadsspelare A-laget är det ju succé.
Athletic losleo
2008-11-20 20:41
Det har du rätt i, men å andra sidan är inte vänsterbacken världens viktigaste position. Man kan inte låta ett helt lag rasa för att en position inte är stark nog. Vi borde kanske försökt låna del Horno en säsong till med samma klausul, fast å andra sidan är det en bra fråga om han var värd det med tanke på hans höga lön och att han inte var så duktig, bästa vänsterbacken var han i alla fall enligt mig.

Vi har en väldigt kompetent anfallare i Llorente (jag har gett mig och ser honom som en fotbollspelare till sist), Ion Velez är ingen stjärna men han duger som reserv och med tanke på att det går att spela 4-5-1 och fortfarande göra mål, och med tanke på att Llorente inte har missat en enda match den här säsongen, så kan man inte skylla på att vi inte är tillräckligt starka där, dessutom har vi Etxeberria som egentligen borde spela där hela tiden nu när David Lopez spelar så pass bra.

Det vill säga två duktiga anfallare i ett 4-5-1 system, plus två duktiga reserver i Velez och Velez, i reservlaget har vi Aimar Cid, Isma Lopez och Urko. Vi hade kunnat ha ett bättre anfall men det här är i alla fall potentiellt top-5 material enligt mig.

Försvaret och mittfältet har vi både etablerade stjärnor och stora löften, Caparrós har en del att välja mellan på alla positioner förutom vänsterbacken som är vår svagaste position, men vaffan sätt Murillo eller Koi eller Balenziaga eller vad som helst förutom Casas där, nånting borde fungera hyfsat.

Att han har fått Llorente att blomma är dock en oerhört stor bedrift som jag tvivlade på att någonting över huvud taget hade kunnat göra. Susaeta och Amorebieta har alltid haft potentialet och har blommat ut, det hade antagligen skett utan Caparros, däremot tror jag nog att Susaeta fick det mycket tidigare tack vara Caparros.

Hur som helst så måste vi vara beredda att sparka Capparós oavsett om han får hela BA att blomma ifall vi fortfarande ligger på nedflyttningsplats när halva ligan är spelad för då är vi verkligen nere i avgrunden.
Annons: