/spanien/bilbao/forum/254.aspx/spanien/bilbao/forum/254.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Athletic
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Athletic SH
2010-01-23 22:18
Kommer bli stordäng detta. Två tveksamt bortdömda mål plus två missade jättechanser.
Athletic Läkerol
2010-01-23 20:39
Krossa Deportivo!
Athletic Trumoi
2010-01-22 14:29
Våra spelare till lördagen:
Iraizoz, Toquero, Koikili, Ustaritz, Amorebieta, David López, Llorente, Yeste, Gabilondo, San José, Armando, Susaeta, Iraola, Orbaiz, Javi Martínez, Iturraspe, Muniain y De Marcos
Athletic SH
2010-01-22 01:07
Formsvagt Deportivo borta nästa omgång. Vet att jag är naiv men jag suktar fan efter CL!
Athletic Trumoi
2010-01-21 21:26
Ämne: Tre spelare i veckan....
Vi är hetta just nu ... Vi visste det redan, nu resten av världen vet det också!
Athletic oskar
2010-01-20 13:43
Länk till artikeln
Athletic oskar
2010-01-20 13:43
Tre spelare i veckans lag på goal.com

en på bänken
Athletic PedroYeste
2010-01-19 22:27
lång och riktigt bra artikel om Athletic på goal.com
Iraizoz
2010-01-19 18:09
hur kunde san josé göra mål, det var ju ingen fast situation. om han nu är back. - tänker på zaragoza matchen. - ett jävligt snyggt mål för övrigt!
Athletic Julken
2010-01-19 16:11
En riktigt skön seger. Kviborgs sura matchrapport gör bara segern skönare. :)

Dagens nyheter:
- San José kommer att köpas från Liverpool och erbjudas ett kontrakt på fyra år.
- Mallorca (i ekonomiskt trångmål, bla då man fortfarande inte lyckats vaska fram pengar till Athletic för att betala det sista av Aduriz-köpet) funderar på att sälja anfallaren vidare till England. Bra, då får vi en svagare konkurent om Europaplatserna och det blir intressant att se hur Aritz lyckas i den ligan.
Athletic Etxeberria
2010-01-18 20:31
Oj vilken härlig vinst! Nu mår man som en kung hela veckan!

Håller med Oskar helt om försvaret! Väljer San José eller Ustaritz varje dag i veckan framför Ocio. Han kommer få svårt att ta en ordinarie tröja när han kommer tillbaka. (Hoppas jag iaf)
Iraizoz
2010-01-18 14:38
vem är det som har gjort illustrationerna av star-elvan, i inför matcherna?? Roliga är dom ^^
Athletic oskar
2010-01-18 13:14
Sista inlägget på Madrid temat..

... men Kviborgs avslutning av matchrapporen är skön:

""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""
Matchen var stenhård och hemmaspelarna var övertaggade - vilket gav dom segern. Domare Vázquez försökte stå emot trycket men föll ett par gånger på eget bevåg när hela San Mamés eldade upp varje domslut som togs. Athletic må ha en fantastisk hemmapublik, trycket är verkligen enormt men några fotbollskännare är man verkligen inte.
""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""

En aning sur över slutresultatet. Synd att han inte varit på San Mamés. Jämför man publiken på San Mamés med många andra (tex hemma i Svedala) så är de enormt kunniga. Visar en större passion och kunskap än publiken på tex Camp Nou.

Är det dessutom inte så att överladdade och i avslutningen övertaggade spelare laddar på för mycket och ser till att matchen förloras!? Jag tyckte nog att Athletics spelare var perfekt laddade i lördags.

Något som jag alltid tycker är märkligt är att spelarna inte kan tända till på samma sätt i alla matcher. Ok att de är lite mer tända hemma mot Real än borta mot Tenerife. Däremot måste skillnaden kunna vara mycket mindre. Nu väntar en mycket vikig match mot Deportivo. Har vi lika mycket vilja i Coruna som mot Real så bör vi ha en bra chans att vinna.

Däremot är jag helt säker på att laget kommer att agera segt och håglöst. Brukar ju alltid vara så efter en storartad insats tyvärr..
Athletic oskar
2010-01-18 12:50
Jag tror inte att någon tränare får sparken då hans lag vinner. Fotboll går ut på att plocka poäng. Det spelar faktiskt sällan någon roll hur ett lag spelar då media och publik mer eller mindre enbart fokuserar på resultatet.

Om laget förlorar trots att de spelar bra är de flesta spelarna och tränarna överbetalda idioter. Vinner laget även om det spelar dåligt så kvittrar både media och supportrar..

Resultatet styr det mesta inom fotbollen. Barca är ett bra exempel. Spelade under ett par år fantastisk fotboll men hade ganska mycket stolpe ut. Sedan vinner de allt under ett kalenderår. Sex titlar. Nu spelar de helt klart sämre fotboll men hyllas ändå i match efter match för de har bra flyt med resultaten. Att Sevilla kan lyckas så bra i tre raka matcher mot Barcelona är en indikation på katalanernas analkande svaghet.

Jag tror att Real vinner La Liga och att Barcelona INTE går till final i CL.

Däremot blir det fel att säga att Athletic inte spelade fotboll i lördags. Athletic som bygger sitt lag enbart kring lokala spelare måste alltid anpassa sitt spel efter de motståndare som har möjligheten att köpa in världens bästa spelare.

Att ett lag enbart med Baskiska spelare kan mäta sig i världens bästa liga beror på fler faktorer. Det borde egentligen vara helt omöjligt faktiskt. Kanske beror det på PIGS landets svaga ekonomi då vissa klubbar inte kan plocka de spelare de vill. Den huvudsakliga anledningen är så klart att Athletic kan spela ihop ett lag under, i princip, obegränsad tid.

Kolla in Llorente, JAví och Amorebieta. Centrallinjen med snittålder 22 och med snart 1000 matcher i La Liga.. Vi blir bara bättre de kommande åren.

Real däremot flippar spelare som en annan flippar lunchkuponger.. in med han, ut med han... kaká är slut... benzema var bättre förr... sälj raúl.. bla bla.. Svårt att få någon kontinuitet där...

De är dock ett lag med världsspelare på nästan samtliga positioner och vi har flyt som vinner, när vi vinner, mot dem.

Som jag skrivit tidigare tycker jag dock inte att Real skapade så enormt mycket. Visst var de värda ett mål eller om man är snäll kanske två men då skulle vi haft en straff och Llorente satt ett av sina tre heta lägen. Så 2-2 hade det blivit då...

Bortamatchen mot Depor på lördag blir viktig. Tänk om vi vinner den.. vilket häng vi har då!

Valencia och Sevilla ser dock sjukt bra ut.

Vi skall dock vara medvetna om att vi haft mycket flyt under den första halvan av serien. Av de 30 poängen har vi tagit 4 mot Barca och Real. Vi har haft bra utdelning borta (tex Zaragoza, flyt mot Valladolid mm) och med en målskillnad på 23-20 efter 18 matcher så förstår man att vi haft lite tur.

Spelet är inte glänsande. Framför allt inte i offensiven. Vi skapar dock mcyket chanser och vi har en förmåga att göra viktiga mål denna säsong. Grunden är dock försvaret som varit mycket säkrare i år. Jag vet inte vad det beror på riktigt. Amorebieta och Iraola är glänsande. Men även Ustariz och San José har varit mycket bra. Framförallt är det nog Iraizoz som höjt sig till denna säsong. Eller är det frånvaron av Ocio...!?
Iraizoz
2010-01-18 11:39
matchen borta mot deportivo, resultat?
Athletic Trumoi
2010-01-18 10:57
Ämne: Vill inte säga gratt....
Att spela fotboll är vad Athletic gjorde i lördags mot R.Madrid och vi vann 1-0.
Det som du menar med att spela fotboll är att spela offensiv och fint. Men fotboll är mycket mer.
Förresten att spela bollen fint 90 minuter är få lag som kan göra det just nu i världen och R.Madrid är inte en av de.
Och om Athletic hade inte spelat fotboll i lördags det skulle inte hade spelat matchen ...
Herregud vilken dåligt förlorare ...
Att det var defensiv fotboll kan vi säga inte att det var INTE fotboll
Real Madrid zidane
2010-01-18 01:55
Ämne: Ämne: Vill in....
oh nej, ett stavfel..det skulle naturligtvis vara sparken?!

Om du nu vill kalla det att vila när man försvarar sig.....
Athletic oskar
2010-01-17 22:52
Sprakar gör det på MAllis.. var det nionde (!) raka hemmasegern eller... galet...

Fan vi hade varit fyra om inte amorebieta spelat rygg på san moix...

vi verkar ha en träningsmatch i veckan. Lemona eller nåt..
Athletic PedroYeste
2010-01-17 22:25
Ämne: Vill inte säga gratt....
Japp det räcker ju tydligen mot primadonnorna från Madrid, skönt för spelarna att vila upp sig i 87 minuter så att man är pigga & fräscha inför den betydligt tuffare bortamatchen mot Deportivo :)

Helt ärligt passar Real Madrid som nån form av fotbollens Harlem Globetrotters då poängen inte verkar vara så viktiga eller?

fått spraken? hmm vad kan det betyda?
Athletic PedroYeste
2010-01-17 22:20
Ämne: Athletic slår Real o....
Håller med dig Oskar, förjävligt igentligen då det garanterat hade varit på stora "puffar" om Real hade vunnit!

Pinsamt var ordet...

Madrid lökarna har väl för stor makt här på SF...
Real Madrid zidane
2010-01-17 15:35
Vill inte säga grattis men får väl göra det, Grattis! Ni spelade fotboll i 3 minuter...

Med det menar jag inte att ni inte gjorde en bra match, men det är lustigt att om real hade spelat så hade tränare kanske fått spraken efter några matcher men inte i athletic. Vad som är att föredra får andra sia om, men ni spelade inte fotboll (i mitt tycke) i mer än tre minuter.

Men ändå grattis! Vi syns i vår
Atlético marotos
2010-01-17 15:01
Tjena !
Grattis till segern igår, mycket starkt att slå Real

Jag, brorsan och farsan är riktigt sugna på att åka till Bilbao och kolla på fotboll, är det nån som vet hur man enklast får tag på biljetter på San Mames ?

Marotos
Athletic oskar
2010-01-17 14:59
Athletic slår Real och centralred puffar inte ens med en liten puff dagen efter. I en av ligans mest historiska möten, på en av de mest klassiska arenorna med den mest fanatiska publiken. Två av huvudingredienserna i den Spanska fotbollens hjärta. Svagt och på gränsen till okunnigt.

Spanienred lyckas i alla fall få in en liten puff. Dåligt men där kan knappast okunskap ligga bakom. Snarare en invaggning i storlagens aura där endast segrar räknas och de tillfällen där det inte går multimijlardbyggets väg kommer vi att i det mesta dölja skadorna för almänheten.

Läste om Berlusconi i DN i morse.. Mediamogul och president i "företaget Italien"... Nu skall vi kanske inte kasta allt för mycket sten då vi sitter i ett medialt glashus även i Bilbao med tanke på president Macuas dubbla roller.

Sorry Centralred och även Spanienred. Lite småsur på Er båda faktiskt.. Vi är ju bortskämda med att Ni har stor koll för det mesta och moddar sidan med beröm alltsom oftast...

Får ofta som svar när jag undrar hur vi sköter puffandet att det är hemmalaget som alltid har företräde. Bra med en enkel regel.

Aupa Athletic!
Barcelona Lokmaniinhoo
2010-01-17 12:50
Grattis igen Athletic
Athletic The Kuba
2010-01-17 12:43
Tack för presenten, Athletic!!
Atlético ivan
2010-01-17 10:36
Sällan man ser så bra drag på någon arena i dom större ligorna som det var i går kväll på San Mames. Tänker främst på Arnells artikell i Aftonbladet för några år sedan när han skrev att det saknas stämning och känslor på dom spanska arenorna. Då har han nog inte sett en enda match då Real besöker baskien:). Bevisar bara hur lite han vet om fotboll...
Athletic oskar
2010-01-17 09:39
TV match blir det troligen nästa lördag 22:00!!
Athletic oskar
2010-01-17 09:37
Såg ett sammandrag och jag måste nog säga att Real faktiskt inte skapade enormt många chanser. I första var det en när Ronaldo låg på mållinjen och Gorka höll på att snubbla och en till när Benzema träffade stolpen. I andra var det Ronaldo med tre avslut och Kaka som sköt över. Så klart sex målchanser och det borde varit ett eller två mål normalt. Men med 60% boll borde de skapat mer.

Bra försvarsspel av oss, helt klart.

Athletic hade två i stolpen. En frispark i första halvlekens sista minut. Llorente som snurrade bort Reals försvar. Llorente som skulle haft straff samt ytterligare en chans (tåfjutt) från Llorente. Fyra chanser och ett mål.

1-1 hade varit rättvisande men f*n vad skönt att vi lyckades vinna. Har känt att vi haft lite stolpe ut ett par matcher så det vore bra om vi slog in på stolpe in vägen, som vi vandrat på under hösten, igen!

Nästa match är tuff. Depor borta..

AUPA ATHLEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEETIC
Barcelona Andres Iniesta
2010-01-17 04:02
STORT GRATTIS !
Iraizoz
2010-01-17 01:02
Skön seger! Man få väl säga att "jag" hjälpte till ngt till segern ^^ ! :)

/Forza Bilbao mot 3 nya!
Annons: