/spanien/bilbao/forum/215.aspx/spanien/bilbao/forum/215.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Athletic
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Cataloniaboy
2011-07-01 13:03
Kan bara hålla med addeh. Det är otroligt imponerande att kunna ha ett så vasst lag med tanke på att ni bara värvar baskiska spelare. Även om chansen är liten så vore det kul om ni lyckas värva både Arteta och Aduriz.
Iraizoz
Iraiola, Ekiza, San José, Amorebieta
Martínez
Arteta, Muniain
Ander
Aduriz, Llorente
Athletic PedroYeste
2011-07-01 10:41
Frodo/
Visst har du rätt i att Caparros gjort ett fantastiskt jobb i Athletic men han har också kritiserats ganska hårt. 4 år också en ganska lång tid i en klubb och klubben/spelarna har också förändrats en hel del under tiden.
Caparros har ju en förkärlek för fysiskt starka spelare och har ju en enligt mig en ganska ful ovana att kväva kreativa och tekninska spelare. Det problemet kommer bli större och större nu när fler spelartyper av den sorten finns i klubben, sen tidigare bl.a. Muniain & Susaeta och nu i sommar kommer ju Ander Herrera och från underifrån lovande ungdomar som tex Guillermo.

Kritik har ju också Kommit ang Caparros spelstil med "bara långa bollar på Llorente" som börjar bli sönderläst av motståndare, kanske märkte vi lite av det under våren där Llorente inte gick att kännas igen.

Nej personligen tycker jag det är dags för en förändring och det är med en skräckblandad förtjusning jag hoppas på Bielsa.

Himmel eller helvete känns det lite som men en sak är säker, det kommer aldrig bli tråkigt med Bielsa på bänken!

Känns ju också ganska stort att han tackade nej till bl.a. Inter och Sevilla innan han bestämde sig för Athletic!

Barcelona Frodo
2011-06-29 22:06
Julken

Tack för ett väldigt bra och utförligt svar!

Vilken tränare föredrar du? Jag vet att det är starkt kopplat till presidentvalet men om du bortser från det? Jag vet att många vill se Bielsa då han är mer spännande men personligen tycker jag att Caparros gjort ett bra jobb.

PedroYeste

Personligen försöker jag hålla mig borta från svensk "journalistik" som Aftonbladet med mera. Anledningen till att Javi Martinez inte har fått beröm av svensk media beror snarare på att man i anglofilälskande Sverige inte har särskilt bra koll på La Liga. Jag tror inte att det beror på "Barcagullande" då svensk media mycket tydligt klargjort att man ogillar Barca efter Zlatans uttåg.

Läser man utländska medier och på internationella forum så dreglar folk över Martinez prestationer. Vi som följer la liga vet vad han går för. Han är ett monster och han behöver knappast svensk medias beröm men jag förstår självklart att det kan kännas lite surt att han inte får det erkännandet han förtjänar.

Samma fråga till dig, hur ser du på tränarfrågan?

Nåväl, väl mött till er båda!
Atlético addeh
2011-06-28 23:54
Måste precis som Frodo säga att jag med spänning ser fram emot att se er kommande säsong. Ni har ett riktigt ungt och giftigt lag på gång, med Bielsa som tränare på det kan det gå riktigt långt.

Samtliga av era U21-landslagsspelare, förutom San José som inte fick någon speltid, gjorde stora avtryck i EM. Javi Martínez var en gigant, Ander mycket bra och Muniain petade Jeffren redan efter första matchen och var efter det odiskutabel startspelare.

Kan samtliga dessa tre, eller fyra om man räknar in San José, ta ytterligare ett kliv i utvecklingen nästa säsong samtidigt som A-landslagsmännen Iraola & Llorente fortsätter prestera kommer ni ha en trevlig säsong framför er.

Måste även säga att Ekiza var den spelare som imponerade allra mest på mig förra säsongen. Ursäkta språket, men jävlar vilket mittback. Otroligt säker, bra både på marken och i luften, agerar alltid lugnt, drar nästan aldrig på sig varningar - wow! Hoppas ni lyckas behålla honom.
Athletic Julken
2011-06-28 23:13
Alltså Aftonbladets (och liknande kvällstidningars) sportjournalistik håller väl samma sunkiga klass som deras nyhetsrapportering i övrigt... Nåja, det var rejält OT.

Angående U-21 landslaget: Vilket jävla mittfält Athletic kan ställa på benen under de kommande tio åren. Muniain, Herrera och Javi Martínez kommer äga hela 10-talet!
Athletic PedroYeste
2011-06-28 23:03
Shanghai o Frodo

Det enda jag hittar på UEFAs sida om U-21 är Adidas Golden Boot Award där Adrian tog hem titeln men det handlar om gjorda mål och har inget att göra med hur bra han har varit. Tvåa kom Admir Mehmedi på 3 mål och 3a blev Mata på 2 mål(+2 ass)

Mitt gnäll handlade om Svensk medias uppmärksammande av turneringen vilket som vanligt är så långt från seriös journalistik man kan komma.
Som alltid handlade då precis ALLT om Barcaspelare vilket är tröttsamt.

Sid Lowe och Graham Hunter är givetvis ljusår före ex Aftonbladets puckon...

Inget ont om Thiago som med all säkerhet går en mycket ljus framtid till mötes...
Athletic Julken
2011-06-28 18:35
Frodo - Det finns väl egentligen ingen specifikt nedskriven regel. Den traditionella policyn uttolkas och påverkas således av historiska, politiska och samhälleliga strömningar. Fram till 1912 spelade många utlänningar i Athleic som ju grundades delvis av engelska sjöman 1989.

Att en policy inte är exakt definierad gör att klubbens medlemmar tycker lite olika. Detsamma gäller olika presidenter, styrelsemedlemmar osv, vilket gjort att tillämpningen av kubbens policy inte varit stringent. Ibland har en spelare värvats, trots att andra personer med liknande livshistoria nekats. En del värvningar, som t.ex. David López, Aranzubia eller tidigare Sant Ezquerro har i vissa kretsar, säker varit kontroversiella.

Generellt kan man väl säga att utvecklingen gått mot att cantera-policyn blivit mindre sträng sedan 1912. Idag spelar tex födelseplatsen ingen roll, utan det handlar om var en spelare fostrats fotbollsmässigt. Men som sagt, alla kanske tycker lite olika. Någon i presidentkandidaten Macuas "gäng" antydde inför förra valet att det var viktigt att hitta unga förmågor runt om i Spanien, vilket möttes av ett ganska stort motstånd av klubbens anhängare. I det nuvarande valet flörtar båda kandidater med vikten av att stötta den Viscayiska fotbollen, men Urrutia känns ju betydligt mer trovärdig. Urrutia har av Macuas anhängare anklagats för att ha plockat ut en styrelse med starka kopplingar till nationella politiska grupper (PNV och Bildu), t.ex, och verkar betona den lokala förankringen mer än Macua i sitt valmanifest.

Kika i länktipset så får du en schysst artikel från den Bilbaobaserade tidnignen El Correo (dock från 2001) där någon sammanfattar sin syn på canterapolicyn.
Barcelona Frodo
2011-06-28 12:30
Någon som kan förklara vilka som får spela för Bilbao? Jag har självklart koll på er filosofi men tänkte på vilka regler som gäller mer specifikt. Amorebieta föddes väl i Venezuela av baskiska föräldrar? Om man är född i Baskien antar jag att man får spela i klubben oavsett vilken nationalitet föräldrarna har?

Jag hoppas att det går bra för er nästa säsong. Ni har ett spännande lag på gång med ett urstarkt mittfält och förhoppningsvis lär inga av era viktiga kuggar bli köpta. En CL-plats är fullt möjligt så länge ni kan bolla ligan med EL utan att bli tröttkörda eller få för många skador.

PedroYeste

Trots att det inte står det på UEFA:s officiella hemsida så är det tydligen Adrian som fått priset som turneringens bästa spelare. Personligen tycker jag att Martinez var bäst tätt följd av Thiago och sedan Ander. Trion på mitten bar Spanien till guld enligt mig. Dessutom har flera ansedda journalister öst beröm över Martinez som exempelvis Sid Lowe och Graham Hunter.
Barcelona Shanghai
2011-06-27 12:49
Det var inte Thiago som blev blev turneringens lirare utan det var Depors skyttekung Adrian som det priset. Annars tycker jag att Javi Martinez borde ha fått priset.
Athletic PedroYeste
2011-06-26 21:11
Joseba/

Håller med dig fullständigt! Lite rysningar kröp det fram under firandet och vi skall vara väldigt stolta över att ha 4 st varav 3 väldigt delaktiga U-21 guldmedaljörer i Athletic.

Där slog inte ens Barca oss på fingrarna!

Javi Martinez har varit turneringens klart bästa/viktigaste spelare trots att media och det allmänna Barcagullandet mer eller mindre utsett Thiago som turneringens spelare.

Visst är han briljant i sina bästa stunder men i de matcher jag sett har det varit väldigt långt mellan dem och dessutom slarvar han en hel del.

Dock måste det sägas att han kanske har störst potential av alla och att han också har haft högst högstanivå i turneringen.

Ander Herrera har varit lite ojämn men oj vad bra han kommer passa i Athletic.Helt plötsligt får vi de 2 delarna jag har saknat i Athletic de senaste åren, först och främst djupleds löpningarna från mittfältet och sedan en framspelningsfot som helt klart kan bli lika vass som Yestes.

Efter U-21 EM känns ju nästan prislappen på 8-10 miljoner som ett fynd...

Vi går en ljus framtid till mötes kära Athletic bröder!
Athletic Joseba
2011-06-25 22:52
Att se Javi M ta emot pokalen som kapten och han var verkligen kapten idag, så otroligt bra och att att se Iker fira med Ikurrinan det ger rysningar och tårar i ögonen och då har jag inte ens pratat om Anders mål.
Jag tycker Javi M är kungen, Ander är grym men alla dom roller som Iker klarar av att ta som 18-åring är helt galet...idag i otacksam låg position så ser man hans spelförståelse och hans passningskicklighet och hans arbetskapacitet. Ni märker kanske att jag är lite tagen. Men så väääldigt stolt över våra rojiblancos idag!!!
Athletic PedroYeste
2011-06-22 23:10
Av det lilla jag sett och av det jag hört är Saborit en lösning tillsammans med Aurtenetxe som gjorde det riktigt bra fram till skadan i höstas.

Och som julken säger är det ju inte säkert Bielsa har samma funderingar..

Ser för tillfället ut som det blir Bielsa som leder laget i höst då Urrutia för tillfället leder röstningen med 7219 mot Macuas 4640.

Brukar vara en klar antydning på hur det kommer gå...
Athletic Julken
2011-06-22 11:44
Hmm, kan man egentligen kalla en högerfotad högerback för en permanent lösning på vänsterbacksplatsen? Jag är tveksam.

Bättre då att köpa in Garrido om man inte tror på någon av nuvarandre sex vänsterbackarna (Koi, Castillo, Balenziaga, Aurtenetxe, Saborit eller Galan). Såg dessutom att fransmannen Laporte spelade som vänsterback i gårdagens u-17 landskamp mot Japan.

Om det nu dessutom blir Bielsa som tränar kanske vi frångår den klassiska europeiska fyrbackslinjen. Vem vet vad för typ av ytterback/kantspringare Bielsa vill ha. Kanske Castillo eller Balenziaga passar bättre in i ett sådant spelsystem (och Koi sämre)?
Nicname
2011-06-21 10:17
Azpilicueta hoppade in på högerbacken när det var c:a 10min kvar av u21 matchen mot ukraina, gjorde vad jag kunde se under den korta tiden inga större misstag.
Athletic Joseba
2011-06-20 23:13
jag vet och brukar vara lugn men som du hetsar så måste jag svara.
Jag syftade på de tre som varit del av de två vinstmatcherna. Personligen tycker jag att San Jose borde vara given som start men ibland är inte livet rättvist ;)
Fortfarande glad om nån har kommentarer kring Azpi som jag vet alldeles för lite om.
Aupa
Nicname
2011-06-20 06:50
Joseba: FYRA i truppen , martinez, muniain, herrera och san josé.
Athletic Joseba
2011-06-19 23:14
Normalt är jag gärna med och laborerar med laguppstaällningar, både Julkens och Shanghai har fått till d rätt bra tycker jag fast om vi får dras med Caparros(behöver inte vara jättedåligt) så blir d nog fortsatt 4-4-2. Jag gillar ju Susaeta precis som Shanghai, tyvärr har han ju en punkterad/kollapsad lunga som han återhämtar sig från. Men nu till det roliga:
TRE Athletic-spelare i spaniens U-21 som gått till semi, två från Lezama, såg tyvärr inte matchen men är stolt iaf!!!

Nu till den eviga vänsterbacksfrågan, skulle Azpi i Marseille kunna vara en lösning. Jag vet att han är högerback och OM är en stor klubb men han har varit skadad och kankse kanske....nån som sett honom och tycker nåt???
Athletic Tjockhasse
2011-06-17 23:17
Tack för svaren!
Dock så är jag inte ute efter en matchtröja utan snarare nån snygg t-shirt/shorta/etc med typ klubbmärket på bröstet bara eller något i den stilen. Hittade bara matchtröja på den soccer-spain sidan. Jag får leta vidare! Kanske måste beställa från athletics webshop ändå, tyvärr var deras sortiment inte så jäkla snyggt. Gillar inte riktigt det skumma klädesmärket dom har, klubb-emblemet ska det ju vara!

// Hasse
Athletic Julken
2011-06-17 14:20
Eftersom vi även spelar i Europa League hoppas man ju att vi kommer låta några yngre förmågor få speltid också. Såna som De Marcos, Igor Martinez, Ibai Gomez, Guillermo Fernandéz, Enric Saborit, Iñigo Ruiz eller Iñigo Perez kan ju gärna få mer speltid i år, så kanske vi får se några genombrott.

Annars kanske en 4-5-1 / 4-3-3 uppställning ungefär som nedan skulle vara spännande:

-----------Iraizoz-------------

Iraola - Ekiza - Amorebieta - Koi
----Javi Martínez - Iñigo Perez-----
Muniain - Ander - Ibai Goméz/De Marcos
----------------Llorente -----------------

Sen så skadar det ju inte att ha Toquero, Susaeta eller Aduriz att slänga in från bänken. Eller en Gurpegi, Orbaiz eller Gabilondo att slänga in när defensiven behöver skärpas eller matcher dödas.

Hoppas verkligen att Urrutia vinner valet så Bielsa (och Aduriz kommer). Jag drömmer fortfarande om att Bielsa i så fall ocså plockar in Yeste.

Senaste dagarna har dessutom surret gått att Macua vill ha Raul García och/eller Arteta. Båda dom hade ju funkat tycker jag, främst den sistnämnde.
Barcelona Shanghai
2011-06-17 10:55
Vilken tränare ni har fått i Bielsa. Hur har ni tänkt att ställa upp i år med tanke på det spännande laget ni har just nu ? själv skulle jag vilja se.

Iraizoz

Iraola Amorebieta San José Aurtenxee

Javi Martinez Gurpegi
(C)

Muniain Herrera Susaeta

Llorente
Athletic PedroYeste
2011-06-16 20:37
Enligt ETB har Bielsa tackat ja till tränarposten om Urrutia vinner valet, otroligt spännande....
Athletic Julken
2011-06-16 19:08
Ja! Hoppas att det blir så till slut.
Barcelona Heywood Jablome - Por qué, Messi?
2011-06-16 18:08
Hur ser presidentvalet ut?

Ser ni gärna Bielsa framför Caparrós?
Athletic Joseba
2011-06-15 23:29
Hej Hasse!
Håller med dig att det är galet trixigt att få tag på en Athletictröja till ett vettigt pris härifrån Sverige, umbro måste vara en av världens sämsta tröjsponsorer om man vill tjäna pengar på att sälja tröjor det är ju lättare att få tag på en Malliströja och då har jag ändå t o m varit i kontakt med kontaktpersonen på Umbro för en av svenska landslagets största sponsorer. Hopplöst var ordet. Däremot vill jag be dig att lyssna på PedroYestes råd att hitta en alternativ väg istf att köpa en kopia. Det enda du gör då är att skicka pengar till en rysk maffiakille(eller liknande) skit hellre i att köpa en tröja alls isf.
Athletic PedroYeste
2011-06-15 13:07
Tror inte att det går att fåt tag på något i Sverige, sjäalv beställde jag på Soccer-spain.

http://www.soccer-spain.com/ssshop/welcome.php
Athletic Tjockhasse
2011-06-14 20:19
Hej alla glada athletic fans!

Verkade dött på trådforumet så frågar här istället. Går det att få tag i athletic kläder typ de som de har på sin hemsida eller kopior någonstans i sverige? Beställningsvara dvs. Tyckte det kändes groteskt dyrt att köpa en t-shirt för 500 kr från spanien.

Tack på förhand.
// Hasse
Athletic Julken
2011-06-14 13:37
Men nästa match måste ju Muniain få spela, väl? Antar att han petades pga att han varit lite småskadad.

Muniain kommer ju förresten att få en grymt lång säsong om han spelar nu med U21 och senare med U20 och därefter drar ju Europa League igång. Blir som Javi Martínez som knappt fått nån semester på två säsonger. Hoppas han inte blir för sliten.

Kanske skulle Yeste behövas i alla fall, hmmm.... (I min bok är han alltid välkommen tillbaka, oavsett om han "behövs" eller inte. Men det är klart, inte till vilken lön som helst, vilket också var en av anledningarna till att han inte fick förlängt. En annan anledning kan man ju tänka sig var han uttalade kritik mot Macua bla i samband med försäljningen av Aduriz eller de gånger Macua menade att några spelare är viktiga och andra inte. Yestes klassiska replik: "i ett lag är alla viktiga" gör ju att man blir glad).
Athletic PedroYeste
2011-06-12 21:03
Javi Martinez nickar fram Herrera till 1-0!
Athletic PedroYeste
2011-06-12 20:11
Verkar också klart att Caparros är Macuas förstaval.
Athletic PedroYeste
2011-06-12 20:10
Javi Martinez och Ander Herrera från start, San Jose & Muniain börjar på bänken i kvällens U21 premiär mo England!
Annons: