/spanien/bilbao/forum/213.aspx/spanien/bilbao/forum/213.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Athletic
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Cesko
2011-08-18 14:54
JULKEN.........., att det skulle finnas kurdiska flaggar på läktarna, vad har det med matchen och sport att göra? Jag vägrar tro att Atletic Bilbao stödjer terrorist-organisationer som PKK

Sen är det ju så också att om några sådana flaggor SKULLE vajas på arenan synligt, så skulle det sporra och motivera Trabzonspor spelarna ännu mer. Trabzon är den staden i Turkiet som är mest nationalistiska.

Räkna lugnt med att det springer in någon kurd på plan under matchen med en kurdisk flagga. Vilket bara kommer innebära böter för Atletico Bilbao.

Cesko
2011-08-18 14:49
Var försiktiga, Trabzonspor är ett riktigt äckligt kontringslag.
Tränaren är Senol Günes, han som tog Turkiet till VM brons 2002

Önskar er lycka till..
Athletic oskar
2011-08-18 12:46
Blev lite utvisningar igår i Barcelona. Marcelo och Özil fick rött. Marcelo rött direkt men Özil vet jag inte om det var två gånger gult eller rött direkt.

Fast premiären verkar ju inte bli av så..

EDIT: Ustariz till Betis.
Athletic oskar
2011-08-18 12:00
långsökt brilliant.. en Hägerfors på bästa uppstuds! :-D

Oskar ;-)
Athletic tio Pepe
2011-08-18 09:54
Fast nu ser strejken ut att bli allvar. Matchen har försvunnit ur TVmatchens lista.

Oscar, det var långsökt. :-)
Athletic oskar
2011-08-18 08:46
Det blir spännande ikväll! Bortamål är bra så fyra försvarare vore kanske på sin plats.. nervös..

Saltocaballo är en liten, minimal håla, någon mil väster om Bilbao längs kustvägen... där jag stannade till för lite mat i somras.. Så Flying Horse passar bra!
Athletic Julken
2011-08-18 08:31
Synd att man bot för långt bort då...

Vidare aporopå fotboll och politik: Trabzanspor tränare eldar på inför matchen. På presskonferensen igår utmålar han en utställning på Guggenheim som propagandistisk och befrämjande av terrorism. Uställningar låter olika kurder komma till tals. Vad tror ni? Hur många kurdiska flaggor kommer att vaja på läktarna ikväll? ;)
Athletic JayQue
2011-08-18 08:25
Vi fortsätter diskussionen på Flying Horse...
Bra att nån(tio Pepe) har idéer om alternativa hak att insupa en Athletic-match.
Det är ju inte så ofta de VISAR Athletics matcher på pubar och dyl.

Bra rättat där! Att jag har gått runt och trott att sända är rätt verb...helt otroligt :)
Athletic Julken
2011-08-18 08:25
På temat fotboll och politik finns det ju lite böcker att läsa har jag sett och nu går jag runt och trampar hemma i väntan på att Bokus paket ska landa.

Vi har Soccer vs. the State (Kuhn) som verkar göra nedslag runt om i världen där fotboll/läktarkultur används som en protest mot staten/makten.

Sedan boken Morbo som kommer i nytryck. Den handlar om spansk fotboll kopplat till politik, tradition, kultur etc. Ett kapitel om Athletic.

Finns säkert en massa mer, kan tänka mig att Simon Kuper skrivit nåt bra. Erik Nivas "böcker" (krönikesamlingar) har jag inte läst och de är säkert bra även om krönikesamlingar sällan lyckas ta nåt samlat grepp.

Hur som helst får jag återkomma med recenssioner om några veckor :)
Athletic oskar
2011-08-18 06:52
För mig är fotboll fotboll och politik politik. Jag kunde inte bry mig mindre om ett lag är ett arbetarlag eller överklasslag. vänsterlag eller högerlag. Sån är jag.

Det som däremot spelar in är just filosofi, kultur mm precis som du skriver. Jag gillar tex lag som med små medel kan stå upp mot de stora genom en långsiktig genomtänkt starategi. Som tex vi och Villareal i spanska ligan.

Athletic började jag gilla för jag har min släkt där. De kunde ha bott i Madrid eller Cadiz...
Athletic Julken
2011-08-17 20:17
Oskar - Spansk fotboll (eller i alla fall läktarkultur) är väldigt politisk. Det kan man tycka vad man vill om, men så är det i alla fall. Själv hade jag nog inte fallit för Athletic bara utifrån spelare, färg på tröjan etc, utan klubbens hela stil, karaktär, betydelse, vad den symboliserar m.m. vägde tungt in.

(Jag fick först upp ögonen för laget när jag bodde i Castilla och Leon ett år som ungdom och fascinerades över hur nästan alla rent spontant muttrade "jävla barbarer" varje gång de röd-vitrandiga tröjorna syntes på TV:n. Att ett lag kunde väcka så mycket avsky och förakt hos vanliga människor i en region i Spanien var grymt fascinerande. Det tog några år, jag läste på, kikade på mer fotboll, var aktiv politiskt/aktivistiskt etc, tillslut var det bara givet: jag behövde hålla på Athletic, det var oundvikligt. Och allt, även politik, spelade in!)
Athletic tio Pepe
2011-08-17 18:45
Jag ser gärna Real Madrid - Athletic i Stockholm. Men O'Learys är för tråkigt. Jag föreslår Flying Horse som har ett underbart utbud av goda öl.

Och så heter det att de VISAR matchen, inte "sänder". Ursäkta, kunde inte låta bli. :-)
Athletic JayQue
2011-08-17 15:29
Nån som ska se ligadebuten ute på stan i Stockholm?
Hojta till så kan vi mötas upp nånstans. O'learys Gamla Stan verka sända den matchen iaf...

#

Fotboll
Real Madrid - Athletic Bilbao
2011-08-21 18:00
Athletic oskar
2011-08-17 15:17
jag tror att ganska många antirasister håller på tex Barca, ManU mfl åxå... ;-)

Sen skall vi verkligen inte prata politik här för de flesta gillar ju fotboll just för fotbollen och inget annat. För politik det finns det ju andra forum...

Jag gillar inte Rayo för det är ett onödigt tredje, fjärde lag i staden. Precis som Sestao eller något annat litet Bilbao lag inte skulle förgylla La Liga.. eller för all del Eibar som kanske varit närmast de senaste säsongerna.

EDIT: Nu verkar de bli strejk ändå.. fast det är ju Spanien så jag undrar om de inte löser det ändå. Vamos a ver
Athletic Gernika
2011-08-17 15:05
Rayo är Spaniens svar på St:Pauli faktiskt, många anti-rasister punkare osv, som håller på dom...
Athletic oskar
2011-08-16 23:03
de har inte råd att strejka.

ok, rayo kan kanske få klara sig en liten säsong kanske då.. men inte mer :-D
Athletic Julken
2011-08-16 20:59
Fast strejkhotet lever väl än?

Tycker förresten Rayo är en riktig kul klubb. Ser mycket hellre att de två gris-lagen från Madrid och Dubai-laget åker.
Athletic oskar
2011-08-16 12:16
18:00 på söndag smäller det!

Liga BBVA - Jornada 1

R.C.D. Espanyol - Granada C.F 20/08/2011 18:00
Levante U.D. - R. Zaragoza 20/08/2011 18:00
Villarreal C.F. - R. Sporting 20/08/2011 20:00
At. Osasuna - Valencia C.F. 20/08/2011 22:00

Rayo Vallecano - R.C.D. Mallorca 21/08/2011 12:00
R.Racing C. - Getafe C.F. 21/08/2011 16:00
Real Madrid - Athletic Club 21/08/2011 18:00
Málaga C.F. - F.C. Barcelona 21/08/2011 20:00
Real Betis - Sevilla F.C. 21/08/2011 22:00

Real Sociedad - Atlético Madrid 22/08/2011 21:00

Är man riktigt nördig och har rätt kanalpaket så kan man nästan se samtliga matcher live. Galet!

Smörmatch för den asiatiska marknaden 12:00 påsöndagen blir klassmötet Rayo-Mallis :-DDD Hoppas verkligen att det helt onödiga fjärde laget i staden får sjukt mycket pisk och åker ur ligan så snabbt som möjligt.. depor eller rayo.. depor eller rayo.. hm

Även nästa omgång är klar. Söndag 28/8 klockan 16:00 hemma mot just.... rayo... fast snygga tröjor har du ju, alltid nåt..
Atlético addeh
2011-08-13 01:00
Det hade varit fantastiskt att se er i CL. Då hade garanterat inte era stora stjärnor lämnat, fast de kanske de inte gör i vilket fall. Dock tycker jag på förhand er trupp känns lite för smal, rent kvalitémässigt. Er startelva kan slå vilket annat lag i världen, Barcelona inkluderat, men era truppspelare håller ganska mycket sämre klass.

Känns som åtta lag kommer kämpa om sju Europaplatser den här säsongen. Barça, Madrid & Valencia tror jag kommer ta CL, sedan står det mellan Athletic, Málaga, Villarreal, Atlético & Sevilla om den sista. Ett av dessa fem kommer även missa Europa-plats, kanske två, om något skrällag går långt i Copa del Rey och tar Europa League-plats på det viset.

Om Osvaldo blir kvar i Espanyol skall inte de räknas ut heller. Getafe däremot tror jag kommer placera sig i mitten. Man har inte spetsen för att nå Europa den här säsongen.
Athletic Julken
2011-08-12 19:08
Jag syftade precis på Wulcans tabelltips (som alltså återfinns högst upp på det första uppslaget om Primeran). Som du säger tippas Malaga 4:a och Athletic 6:a.

Han tippar Sporting, Rayo och Granade på nedflyttningsplats. (Jag hoppas verklgien att sympatiska vänsterklubben Rayo klarar sig).

I själv krönikan skiktar han dock lagen lite annorlunda: Barca och Real som som "elefanterna" och bakom dom utmanarna Sevilla, Valencia och Villareal. Därefter Athletic och kanske Malaga. Hans formulering kan också tydas som att Malaga kanske har chans att slåss mot de tre utmanarna. Intressant att han skriver så, men ändå tippar annorlunda...

Europa League plats är ändå inte givet eftersom även Atletico finns och även ett ekonomiskt dopat Getafe (som kan hitta på vad som helst under nästa transferförnster). Dessutom kan ju tex Espanyol, Erreala elelr vilket lag som helst hitta storformen eller överträffa sig själva. Det är ju därför fotboll är så kul! Samtidigt lever ju hoppet att Athletic ska nå kunna nå en Champions League, så det blir en spännande säsong!
Atlético addeh
2011-08-12 17:57
Julken

Nej, Athletic stod bara som sjätte lag eftersom man gick efter alfabetet. Tror du verkligen de tippade att Sevilla ramlar ur?

Som jag förstod det var det inget tipp överhuvudtaget, utan att man bara valde fem av de största klubbarna där man skrev lite mer. Wulcan tippade ju Málaga fyra exempelvis.

Önskar er lycka till i alla fall. Europa League-plats når ni minst.
Athletic oskar
2011-08-12 16:47
Ur ett ligaperspektiv kanske ett misslyckat EL kval inte är hela världen. Vi har hållit kvar stjärnorna över sommaren och lägger nu krutet på säsongens mål som ändå måste vara en CL plats.

Självklart är det bra om vi får Europarutin för vi var ju inte tokvassa förra gången. Jag var själv på plats i Bilbao för att se matchen mot Anderlecht och det var inte speciellt imponerande. För att inte tala om matchen i Tromsö som jag ochså såg på plats.. Där hade vi enorm tur att vi höll undan och faktiskt ens kvalificerade oss för gruppspelet..

På söndag spelar Real och Barcelona Supercup. Blir kul att se!

Strejken känns lite trist men jag tror nog de löser det. Det är för stora ekonomiska intressen bakom så jag antar att vi får klara Real utan vår enda (?) ytterback...

Jag tycker vi har förutsättningar att klara fjärdeplatsen denna säsong. Förra säsongen var vi ruggigt stabila mot alla lag som höll till på den undre halvan av tabellen men vi hade förtvivlat svårt mot lagen på den övre tredjedelen. Där saknade vi ju oftast eget spel och tanken var alltid att försvara i första hand och anfalla i andra hand. Gärna med 0-0 i paus och sedan in med en pigg lillkille som skulle fixa 1-0 sefgern. Funkade sådär...

Nu har vi en helt annan matchbild framför oss. Det verkar inte som om Bielsa skall gneta sig till poängen. Våra skickliga och snabba spelare skall utnyttja just det de är som bäst på..

Spelare som Toquero behövs precis som du säger. Även Barca och Real har sina grovjobbare.
Athletic Julken
2011-08-12 16:17
Ja, Ligabibeln var svag. Synd, hade ganska höga förväntingar på den med tanke på förra årets. Det var kanske dumt, det var ju ändå kvällspressen och det får man aldrig glömma.

Iraola kanske inte missar de två första omgångarna i alla fall eftersom det verkar som om alla spelarna i de fyra (?) högsta serierna kommer strejka bort de två första omgångarna. Så förstår jag det i alla fall... Hur som helst ett rejält avbräck mot turkarna, men de Marcos, Ramalho eller Gurpegi täcker nog upp helt OK ändå.

Gällande Bielsas utrensning (dit vi inte kan räkna Orbaiz riktigt) så verkar det som om han - precis som Pep - föredrar ganska smala trupper kompletterat med juniorer. Jag har egentligen inget emot det och man får ju också hålla i bakhuvudet att Bielsa fick en groteskt stor trupp med rätt lite tid. Klart han har varit tydlig och snabb i att släppa spelare - det är ju ändå chansen för Athletic att kunna tjäna in på lönekontot hellre än att ha 31 avlönade spelare men bara hälften som spelar.

Vilka är då dessa yngre förmågor som ska täcka upp när Ocio och Ustartiz försvinnner? Ja, man kan ju se till kvällens match mot Lemona där tex Frankrikes U-17 mittback Aymeric, Saborit och Ramalho lär spela. Jon Iru och Seguin på mittfältet och Guillermo plus Mendigutxia är uttagna. En annan fördel med en tunnare trupp är ju att canteraspelarna får minuter och sporas genom att en A-lagsmatch ligger närmare inom räckhåll.

Addeh - Jag hade väl fel om Bielsa-hypen. Ligabibeln hade Athletic som 6:e lag. Svenska spel rankar Athletic (tillsammans med Malaga) som 7:e troligast att vinna Primera.

För egen del måste jag fundera lite vad jag tror... Trots att Toquero inte passar in i Bielsas spelsystem på kanten så funkar han ganska bra som backup till Llorente. Toppen om vi inte blir så sårbara för Llorente kommer att bli skadad för eller senare...

Hade kanske varit kul med en omröstning om ligaplacering för Athletic, Peder?
Athletic oskar
2011-08-12 10:56
Jag antar att Bielsa inte gillar stelbenta mittbackar och där passar ju Aitor Ocio ganska bra in. Även Amorebieta tycker jag. Ustariz, glasliraren, är dock en mittback med stor spelförståelse och jag trodde faktiskt att galningen skulle gilla honom. Nu verkar det dock som om andra, yngre, spelare får chansen och dem har jag för dålig koll på.

Vad gäller Orbaiz så har jag alltid gillat honom bättre än Gurpegi. Mycket bättre känsla hos Orbaiz. Hans svepande crossbollar kommer jag att sakna!

Angående journalister är det som vilket skrå som helst. Vissa är bra andra är mindre bra. Däremot kan man fundera på hur Aftonbladet tänker när de skriver om Spanska Ligan. På ett sätt kanske bra att de fokuserar på Real och Barca. Dels för att de flesta håller på något av dessa två lag här men framförallt för att journalisternas kompetens inte sträcker sig speciellt mycket längre.

Nästa gång de skall skriva om Athletic, Betis, Espanyol och andra härliga lag så skulle de ju kunna fråga några skribenter på Svenskafans så slipper de översätta från La Marca eller liknande. Skulle ju bli liiiiite bättre kvalitet på produkten då.

Jag bläddrade igenom hela igår och det var ju kul med alla siffror och småstatistik med mera. Några artiklar kändes läsvärda. Helt ok att ha liggande på soffbordet när man snart skall börja smaska i sig alla toppmatcher!

Athletic spelade 2-2 mot Valladolid igår. Målskyttar Toquero och Itturaspe.

Startelvan:
Iraizoz, De Marcos, Aurtenetxe, San José, Amorebieta, Gurpegi, Muniain, Iturraspe, Toquero, Ander Herrera och Gabilondo startade.

I andra kom Ramalho, Ruiz de Galarreta, Susaeta och David López in.

Athletic oskar
2011-08-12 10:41
Enligt canalathletic låter som om vi blir utan Iraola ett par veckor. Missar EL kval samt R.Madrid och kanske även Rayo matchen. Inte bra.

La rotura muscular que sufrió Andoni Iraola en su pierna izquierda frente a Italia deja a Bielsa sin su lateral derecho titular por lo menos para las dos próximas semanas, por lo que es muy probable que se pierda la eliminatoria de la Liga Europa y los dos primeros partidos de Liga, en el caso de que se disputen
Atlético addeh
2011-08-12 00:11
PedroYeste & fllorente

Helt obegripligt. Äntligen tänkte jag, nu blir det roliga läsningar om lag som Athletic, Sevilla, Valencia & Málaga som verkligen stärkt sina lag.

Att Llorente och Javi Martínez inte fick högsta betyg är så grovt tjänstefel det kan bli. Dessutom fick Llorente femma inför förra säsongen.

Även att Ekiza fick så lågt reagerade jag på. Svensk media har verkligen helt bedrövlig koll på spansk fotboll. De kollar upp respektive lags trupper, sätter 3 eller 4 på de namn de känner igen, sedan lottar ut resten. Det är ofattbart.

Muniain inte ens med i er startelvan. Bedrövligt.

En annan lirare som fick nöja sig med fyra var Guiseppe Rossi. Också han en given femma tycker jag. Detsamma gäller Busquets, säga vad ni vill om honom. Han är ett geni.

Vi får nog acceptera att vi lever i ett land där alla tror Premier League är störst, bäst och vackrast.
Athletic PedroYeste
2011-08-11 22:38
Håller med...
Bedrövligt dåligt men man hade väl knappast förväntat sig något mer..

Fin laguppställning hade dem ju också..

Iraizoz
Iraola - San Jose - Amorebieta - Aurtenetxe
Herrera - Orbaiz - Martinez - Susaeta
Llorente - Toquero

För hel...

Har dem gjort någon som helst undersökning senaste året?

Sen när spelade Susaeta vänstermittfältare för att ta ett ex?

Björn Svensson på Aftonbladet.... pinsamt minst sagt...
Athletic fllorentee
2011-08-11 17:14
Läste precis ligabibeln, ingen fin läsning för Athletic, väldigt opåläst av sportbladet... Ekiza fick 2 + medans ocio och ustaritz fick 3 +.. Herrera och Muniain fick nöja sig med 3+.. Iraizoz, Iraola, Javi Martinez och Llorente var de spelare som fick 4 stjärnor.
Atlético addeh
2011-08-11 00:31
Julken

Sportbladets ligabibel kommer imorgon och de har bekräftat att man bara skrivit "lite mer" om fem spanska lag, vilka man tippar 1-5 så klart, är där finns inte Athletic med. Barcelona, Real Madrid, Valencia, Villarreal & Atlético är det.

Helt obegripligt att man skriver utförligt om alla lag och samtliga spelare i Premier League medan bara fem i Primera Division. Speciellt nu när lagen bakom Barcelona och Madrid verkligen ser bättre ut än på mycket länge, och det gäller totalt sex klubbar.
Athletic Julken
2011-08-10 18:03
Verkligen lysande artikel, Peder.

Nytt: Olympiakos rycker i Orbaiz och Bielsa har lagt Aitor Ocio och Ustaritz till sin lista över oönskade spelare...
Annons: