/spanien/bilbao/forum/118.aspx/spanien/bilbao/forum/118.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Athletic
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Athletic PedroYeste
8/16/2012 23:27
Oj. Oj oj vad oroligt det är just nu, en sak som förvånar mig är den kritik som flera ger Urrutia? Vad kan han göra om en klubb håvar upp sanslösa summor och betalar en utköpsklausul? Eller vad kan han göra om en spelare vägrar skriva nytt kontrakt oavsett vad klubben betalar? Nej lägg skulden på spelarna, varför meddelar Llorente sitt beslut nu? Är ju knappast något han kom på över en natt direkt... Vad gäller javi Martinez verkar det ju som allt hänger på honom själv nu... Benat är ju självklart om Martinez försvinner och det ryktas en hel del om Greizman nu ikväll men det lär ju röra upp en hel del känslor... Snart ligapremiär... Nån som funderat på den?
Postat via SvenskaFans-appen
Atlético addeh
8/16/2012 22:20
Grabbar, om Llorente skulle sticka du. Skulle ni inte vilja ha någon ersättare? Att ni inte vill värva Beñat för den prislappen förstår jag. Ni har redan Ander, Muniain, De Marcos och ett par spelare på ingång underifrån. Ni har det bra ställt där.

Däremot om Llorente skulle dra. Aduriz & Toquero som toppforwards känns inte helt hundra. Agirretxe, som trots allt är fostrad i Athletic, vore väl ett alternativ? Relativt ung också, kommer kunna utvecklas ännu mer.
Athletic Manolito
8/16/2012 21:24
För att lyfta laget till nästa nivå krävs fler klasspelare, problemet förra säsongen var att Bielsa endast hade 14-15 spelare som höll måttet å matchade dem hårt vilket ledde till att laget var slitet redan efter halva säsongen å slutkört i den viktiga säsongsavslutningen. Med 40 MEUR för JaviM hoppas jag att Urrutia köper tre klasspelare (mittback, pivote och ytterback) åt Bielsa.
Athletic JayQue
8/16/2012 20:38
Skönt surr här inne och det verkligen behövligt att ventilera alla tankar kring den här turbulensen som är i klubben.

Önskar bara det kunde bli klart vilka som spelar i vårt kära lag så man kan börja ladda.
Athletic fllorentee
8/16/2012 19:58
Jo ibland kan det vara fel med konkurrens enligt mig. När den kostar 5miljoner euro och när man istället kan prioritera sina egna talanger på den positionen.
Det hade dessutom varit ganska olikt Athletic att göra en sådan värvning.

När Urrutia tog över så handlade väl hela kampanjen om att man skulle behålla stjärnorna och ta klubben till nästa nivå. Det är väl också detta som gjort att man kunnat locka Bielsa till klubben. Säljer man nu Javi Mar eller Llorente så spricker väl allt detta? Då är det ett löfte från Urrutia till Bielsa och fansen som gått i kras redan efter 1 säsong, och då tror jag att det finns en bra chans att Bielsa drar han med. Om båda säljs så är jag helt övertygad om att Bielsa sticker. Har svårt att se att det skulle hända.

Dessutom så har vi en ny arena på gång. Ska vi sälja stjärnorna samtidigt som man bygger en ny arena? Nja. Jag tror vi kommer se både Javi Mar och Llorente i Athletictröjan i åtminstonde ett år till. Hoppas på att Bayern inte kan slänga upp 40M, men att ifall dom gör det så känner Javi Martinez ändå att det håller på att hända något i Bilbao.
Athletic adidas_29
8/16/2012 17:34
@fllorentee:

Är väl aldrig fel med lite konkurrensens?
Jon är ung och det är en lång säsong, kommer få chans ändå.

Nu har jag skaffat biljetter till matchen mot HJK iaf! Underbart!
Athletic oskar
8/16/2012 14:16
Llorentes tårar efter semin är ju en målande bild om det du menar. Samtidigt har hans humör varit upp och ner och i de matcher där Llorente inte har lust, eller kunnat tända till, har vi tappat otroligt många viktiga poäng. Typ Granada matcher.

Javí har däremot varit ryggraden, evighetsmaskinen på mitten. Som försvarare eller mittfältare. Jag upplever att han skapar mer stabilitet i laget än Llorente och tryggheten i laget med tex Gurpegui och Amorebieta som mittbackar med Iturraspe framför lär inte vara den samma. Det lär inte Beñat ändra på heller.

Hoppas vi inte slänger bort pengar i desperation nu med veckan kvar. Tror inte, upplever inte, att Bielsa är den typen av tränare men han kanske inte pratar med Urutia heller...

Arsene Wenger säger sig inte vilja köpa någon mer anfallare. De har redan värvat ersättare till RvP. Så 20 millar för Llorente känns inte troligt däreifrån..
Athletic fllorentee
8/16/2012 13:39
Håller inte riktigt med där. Jag tror inte att en förlust av Javi Martinez väger tyngre för laget än en förlust av Llorente. Tyckte det va tydligt hur hela lagets mentalitet förändrades när Llorente var skadad förra säsongen. Det fanns ingen attityd och inget självförtroende i spelarna. Det påminde mycket om hur Arsenal betedde sig när Fàbregas var skadad.

Kan man hitta statistik någonstans om hur många poäng Athletic tog förra säsongen utan Llorente? För det kan inte varit många.

Och ja, vi har Aduriz nu. Men det är inte huvudsakligen det tekniska vi förlorar ifall Llorente lämnar utan vi förlorar något som inte går att ta på, mentaliteten, och för att få tillbaka den så tror jag det krävs en ny ledare av samma kaliber. Någon sådan har vi väl inte idag.

Angående potentiella värvningar så hoppas jag bara på Beñat, men inte till den prislappen. Vill se honom som defensiv mitt.

Mikel Rico kan jag inte uttala mig om, inte sett han tillräckligt för att veta om han är något att ha.

5miljoner för Monreal är ett grymt pris och då är man väl tvungen att slå till. Men jag vill egentligen inte ha Monreal, även fast han var fantastisk i år. Är så förtjust i Aurtenetxe och jag tycker han fått alldeles för lite cred för sin grymma säsong. Det var ändå den berömda svaga länken, vänsterbacksplatsen, som man oroade sig för 365 dagar sedan. Nu känns det hur säkert som helst med Jon och det har väl inte känts så sen Asier del Horno?

Athletic JayQue
8/16/2012 13:13
Ja, Beñat låter inte speciellt lockande. Bättre och billigare att satsa på Galarreta och Peña som knackar på dörren till A-lag. Om vi inte får rabatt på av Betis förstås.

Bielsa verkar ju ha blickar på ännu yngre spalare som Undabarrena, så vi är inte desperata efter värvningar tycker jag. Inte 20 millar-desparata iaf :)
Athletic oskar
8/16/2012 10:16
Ja, det var mer silly än vanligt..

Llorente och Javí är ju ryggraden i Athletic. Blir lite grinig på Llorente som faktiskt fått gått om tid att utvecklas i klubben. Vi som följt laget under alla år kan ju med rysningar komma ihåg alla säsonger då han hade smeknamnet "isbiten". Då var det få som trodde på en lejonkung. 2004-2007 gjorde han 7 mål på 60 matcher. Född 1985 så åren kring 20. Sedan 2008 har han varit just den lejonkung vi velat ha. Han har i runda slängar stänkt in 100 mål sedan 2008. Vi gav honom tid och han utvecklades till en stjäran. Tackar han klubben med att lämna gratis!? Jag har så svårt att tro det. Vore så långt ifrån den kultur som klubben har.

Med sina 299 matcher för klubben är Llorente den näst mest rutinerade spelaren i truppen. Iraola har vid 30 års ålder spelat 395 tävlingsmatcher för klubben. Javí har spelat 251 matcher redan vid 24 års ålder..

Om Javí säljs är det ju egentligen mer normalt. En spelare utvecklas till en stjärna och försvinner till ett högt pris. Klubben får betalt för utvecklingen av en spelare. Däremot vore det en större förlust för laget än Llorente.

Offensivt har vi fler tongivande spelare än defensivt. Därför vore Monreal en mycket bra värvning.

Gällande Beñat är det en alldeles för dyr värvning tycker jag. Hellre fortsätta med egna produkter. Skulle vi köpa dyrt är Arteta i Arsenal den spelare vi skall ha. På försvarssidan vore ju Azpilicueta ett toppick också.

I gårdagens match spelade två 17 åringar. Dels försvararen Etxeberria som varit med ett par matcher i försäsongen. Igår spelade även mittfältaren Undabarrena sin första halvlek för säsongen. Båda tillhör Basconia denna säsong.

Premiär på lördag! 3 dagar kvar. Matchen sänds i Canal+ Fotboll

Intressant att se hur många som klagar på den sena avsparkstiden (23.00). Bland annat Caparros. Fler än jag som sover klockan elva..
Atlético addeh
8/16/2012 10:10
Hörni. Eftersom ni, till skillnad från många andra spanska klubbar, inte har hiskeligt stora skulder, kommer ni inte värva någon nya spelare om Javi & Llorente försvinner?

Beñat & Agirretxe?
Athletic Julken
8/16/2012 09:45
Ja, för 20 mille släpps han nog. Aduriz var ju inblandad i bägge målen igår igen när Athletic spöade Baraklado borta (ett stenkast från hemma) med 2-1.

Han spelade fram Ibais 1-0 och gjorde själv 2-1. Ibai, Aduriz och Isma kan bli roliga att se i år. Lägg till Muniain, Herrera, Suseta och De Marcos så tycker jag att vi borde klara oss hyfsat utan Llorente. Eller vad säger ni?

Att missta Javi M känns som ett värre sår i själen...
Athletic JayQue
8/16/2012 08:56
Inte galet rykte tydligen - men galet mycket pengar. Tror du att Urrutia viker sig och går under 36 för Llorente?
Athletic Julken
8/16/2012 08:04
Jo, han har också varit på tapeten. Faktum är att klubben frågat om priset på båda de spelarna. Mikel Rico skulle man ha typ 4-7 mijloner euro för, vilket är alldeles för dyrt. Beñat de berömda 20, vilket också är lite mycket...

Men Betis är väl helt konkursmässiga och kanske måste sälja om det kommer ett bud kring 8-10 mille?

Annars är kanske det hetaste ryktet just nu Monreal. Valencia och Athletic i dragkamp verkar det som. Buden ligger på ca 4,5-5 mijloner.
Real Betis EzequielJunior
8/15/2012 23:23
Skulle nog tro att ni grabbar kommer sikta in er på vår Benat, nu när Javi Martinez troligen kommer lämna. 20 mille skulle jag gissa på.

det skulle vara en bra värvning för er isåfall, dock ett riktigt avbräck för oss... finns den ingen annan innermitt ni tror ni skulle kunna försöka köpa, förutom Benat? Mikel Rico från Granada kanske? Han skulle nog också vara dubbelt så billig.
Athletic Julken
8/15/2012 22:26
Så galet är det nog inte. All spansk media har hakat på. MD menar att källlor inom Bayern inofficiellt sagt att allt är klart, men MD rapporterar också att det enda som saknas är ett slutgilitigt "ja" från spelaren.

Llorente förresten. Lär nog gå för ca 20 mille. Det är vad italienska medier tror i alla fall. Och i Juve skulle han nog bara få 3,5 miljoner per år - långt ifrån de 5,5 han krävde av Athletic.
Athletic oskar
8/15/2012 22:25
Det pratades om att Arsenal är intresserade av Llorente idag och efter att Arsenal nu verkar ha sålt RvP till Man U för 250 mln så är det kanske ett rykte att ta på allvar..
Athletic JayQue
8/15/2012 22:13
Nej, det tror jag inte. Låter som ett galet rykte. De har ritat ut hans plats på mittfältet också. Va sött :)
Barcelona Myrran
8/15/2012 19:53
Enligt tyska Bild har Bayern värvat Martinez för 40m€, någon sanning i det tror ni?
Athletic Manolito
8/15/2012 16:32
VanillaSky, jag tror det är uteslutet efter att ha läst vad Athletics president sagt, Cluben är inte intresserade av att sälja Llorente för 16-20 MEUR.
VanillaSky
8/15/2012 16:17
Hur stora är chanserna att Llorente går till Juve tror ni?
Athletic oskar
8/14/2012 22:17
Kan bli en intressant backlinje i premiären mot Betis när Artunexe och Amorebieta är skadade..

Iraola - Javí M - Gurpegi - Iñigi Pérez

Tre mittfältare och vår mest offensiva back..

Det verkar som om Aduriz är i full träning.
Athletic oskar
8/14/2012 10:31
@fllorentee:

Det verkar som om EL deltagande inte påverkar CL så Lejonkungen kan kanske fortsätta drömma...

Speltid hemma vs Helsinki blir 21:00 torsdag 23/8

Imorgon spelas en träningsmatch mot Barakaldo kl 19:00

I lördags förlorade vi en träningsmatch mot Sestao River med 2-1 med följande lag:

Raúl
Etxeberria 46'
Castillo
Ramalho
Ekiza
San José
Muniain
Ander Herrera
Llorente 46'
J.Martínez
Ibai 46'

Seguín 46'
Aduriz 46'
Igor Martínez 46'

Kul att 17-årige Seguín fick lite speltid. Han lirade i Athletic Juvenil A förra säsongen och ser ut att ha flyttats upp till Basconia till denna säsong. Inget imponerande resultat dock med tanke på vilka som var med.

Hur skadad är Aduriz!?
Athletic Manolito
8/14/2012 06:31
Här förklarar Urrutia varför Cluben inte kommer sälja Llorente: http://m.deia.com/2012/08/14/athletic/el-peor-final-posible
Valencia Cañizares
8/14/2012 00:36
Verkar som att Aduriz får dra ett tungt lass i år.
Valencia Bat - El Flaco
8/14/2012 00:05
Seriöst, så er president ser han hellre gå gratis nästa sommar än att få pengar för honom denna sommar?
Athletic oskar
8/13/2012 22:35
Artikel på engelska om Llorente.

Short story

Lluve eller Tottenham.. 18-20mln
Athletic oskar
8/13/2012 16:54
Nej, det var ju inte så fiffigt av honom, och/eller klubben, att spela i kvalet.
Athletic fllorentee
8/13/2012 16:29
Riktigt tråkigt det här med Llorente och nästan allt pekar på att han lämnar nu. Men jag tror inte bara att han tappat värde när han spelat Europaspel, jag tror främst att intresset har sjunkit.
Juventus verkar vara den klubb som är mest sugna på Llorente och jag har väldigt svårt att se framför mig att dem ska köpa en Europa-capad spelare nu när de äntligen är tillbaka i Europaspel på allvar. Finns det någon klubb som vill köpa en Europalåst spelare för 18-25M Euro?

Jag tror Llorente blir kvar denna säsong med, utan förlängt kontrakt. Om det är harmoni i klubben, om vi ligger bra till i tabellen och ifall EL går som det ska så tror jag att Llorente ritar nytt kontrakt strax innan årskiftet. Annars lämnar han efter säsongen.
Athletic oskar
8/13/2012 15:41
Lejonkungen har idag deklarerat att han inte vill förlänga.

Fan nästan så man hoppas att han lirar kvar hela säsongen. Går gratis när vi tar CL platsen..

Blir lite sur på allt. Hur kan de tvingas till en situation där de säljer den största stjärnan till rabatt!? Genom en allt för hög utköpsklausul samt en ovilja att möta spelares flyttkrav. Kanske bättre att sälja en spelare någon gång vart tredje år kanske..!?

Senast var det väl just Aduriz till Mallis!? Annars uteslutande free-transfers. Sabla slutstation..

En annnan potentiell faktor kan ju tänkas vara Bielsa som säkert är lika kontroversiell inom laget som utanför. El Loco lär vara El Loco var han än är och vissa spelare, speciellt de med stjärnstatus, kan ju ha svårare att acceptera just det.

Jag är inte helt säker på att lejonkungens abdikering är enbart negativ. Zlatan effekten på det svenska landslaget är ett bra exempel på när övriga spelare tar sig upp ett snäpp när superstjärnan inte är med.

Det spelsystem som Bielsa implementerat är dessutom inte designat för en target/nick-spelare som Llorente. Liknelse med Zlatan är även här aktuell fast då med hans tid i Barcelona.

Men i skuggan av mitt logiska(?) resonemang är jag ändå bara nedstämd. Ett av de största lejonen under lång tid har just övergett flocken. Jag blir ledsen då det skakar en del av det betongfasta fundament vi bygger på.

Kungen är död - Leve konungen!!
Annons: