/spanien/bilbao/forum/111.aspx/spanien/bilbao/forum/111.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Athletic
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Athletic PedroYeste
2012-08-19 16:17
Ryck upp dig Oskar! ;-)

Har faktiskt trots allt strul stora förväntningar, den här truppen har potential att ta sig upp bland de 5 bästa även om llorente och Javi sticker.

De flesta andra lagen har tappat också, Sevilla, Atletico och Valencia ser väl bra ut men resten...

Nej en bättre start än förra året så kan det bli ett riktigt bra år.
Athletic oskar
2012-08-19 15:58
Normalt har man ju nästan som högst förväntningar timmarna innan säsongen startar.. ..nu har jag noll förväntningar. Efter förra säsongens succé med antiklimax så har vi tufft att upprepa den känsla som vi hade då. Tur i lottningen i EL gör att vi ju faktiskt kan njuta av ett gruppspel där! Jag skulle tro att det blir säsongens höjdpunkt. Nu kör vi!!!!!
Postat via SvenskaFans-appen
Athletic Notrica
2012-08-19 14:51
Jag tycker ändå att vi har ett rätt stabilt lag, om våra skadade återkommer inom kort så är det faktiskt inte omöjligt att ändå ta sig en europaplats.
Athletic fllorentee
2012-08-19 13:18
Men är det bara jag som fortfarande har lite hopp kvar? Jag tror ändå att det finns en hyfsad chans att dom blir kvar, åtminstonde en av dom.
Athletic PedroYeste
2012-08-18 23:16
NJa...

Llorente har ju flera gånger sagt att han inte kommer spela hela sin karriär i Athletic och att han kan tänka sig spel i en annan ligan (helst england) så där är jag inte överraskad

Javi Martinez trodde jag dock skulle stanna längre men jag trodde heller aldrig att någon skulle vara villig att betala 40 miljoner Euro...

Enligt mig ett galet överpris som det bara är att tacka och ta emot.
Athletic oskar
2012-08-18 22:58
Fast lägre lön för båda..
Athletic Julken
2012-08-18 22:19
@oskar:

Ja, stora feta dollartecken ögonen. Det ligger nog bakom.
Athletic oskar
2012-08-18 21:57
Jag vet inte.. det cemterar ju bara det faktum att de lämnar. Jag hatar det...

..men fotboll är ju som det är och man är ju bortskämd med att hålla på en klubb där spelare inte flyger iväg som en avlöning. Kanske just därför man stör sig. Hur kan två av tre av de spelare som bara för någon säsong sedan skulle säkras upp som centrallinjen helt plötslig vilja dra..

De är världsspelare men det luktar illa och jag misstänker att det ligger något mer bakom än spelarnas vilja att vinna titlar.. eller!? Fan de har ju vunnit både EM och VM..

..och i Athletic hade vi snart varit ett CL lag ju.

Ya, solo podemos soñar..
Athletic fllorentee
2012-08-18 21:00
Varken Llorente eller Javi Mar kommer vara med imorgon. Sånt gillar jag, bra Bielsa!
Athletic JayQue
2012-08-17 22:09
Jag vill bara säga att jag är oerhört glad att vi har Aduriz i laget. Han kommer bli väldigt viktig i vårt anfallsspel! En av mina favortispelare genom mina år med klubben.

http://www.canalathletic.com/noticias/2012-08-17/adurizambiente-201208172141.html
Athletic fllorentee
2012-08-17 15:05
Tror du det finns köpare för en Llorente-tröja på blocket? Äh vi får se, ännu är han en Athletic-spelare och så länge han är det så ska jag inte säga, skriva eller göra något drastiskt. Vi har egentligen ingen aning om vad som händer just nu.

Griezmann har vi talat om förr. Han är inte aktuell då han inte kvalificerar sig för värvnings-policyn.
Athletic PedroYeste
2012-08-17 14:56
Fllorente/ Blocket om jag vore du, värre svikare får man leta efter...
Atlético addeh
2012-08-17 13:26
Iñigo Martínez, Nacho Monreal, Beñat, Rúben Pardo & Antoine Griezmann står på er önskelista om Javi lämnar. Det är ruggigt bra namn.
Athletic fllorentee
2012-08-17 12:47
Ja jag har inte riktigt bestämt vad jag ska göra med min Athletic-tröja med Llorente på ryggen. Eller med mitt nick här på SvenskaFans.
Athletic Julken
2012-08-17 08:16
AS presenterar en lista på tänkbara nyförvärv för Athletics del om nu Llorente och Javi M lämnar...
Athletic Julken
2012-08-17 07:55
Llorente tjänade ju redan ganska bra (ca 3 miljoner/säsong). Han erbjöds hela 4,5 men ville ha 5,5 för att krita på. Alltså, det är sjuka pengar. Men även i den lilla bubbla som proffsfotbollen är så är det en riktigt, riktigt bra lön i Spanien. Vad tjänar tex Falcao och andra anfallsstjärnor utanför RM och Barca?

Media säger nu att Llorente och Juventus är överens. Han kommer där att tjäna 3,5 miljoner/säsong. Girigbuken Llorente spelade ett högt spel i sitt försök till utpressning och förlorade, även om man (som han själv säkert gör) bara ser till det strikt ekonomiska. (Vi ska inte tala om de "andliga" värdena, men foton/affischer på Llorente lär plockas ner från barer och pojkrum ganska snabbt nu...)
Athletic fllorentee
2012-08-17 00:19
Självklart inte Urrutias fel. Men sen kan man tycka att lönehistorian med Llorente är lite larvig. Främst från spelarens sida men också klubbens. Säger man att man ska satsa och behålla stjärnor så tolkar iallafall jag det som att man kommer vara redo att gå upp i löner. Dom har uppenbarligen inte velat ta ett till lönesteg vilket är fine för mig men det hänger inte ihop med Urrutias presidentkampanj. Man kan inte behålla stjärnspelare utan att gå upp i löner. Inte ens i Athletic tydligen.

Man har ju varit nära att krita kontrakt med Llorente men när inte han fick de pengar han ville ha så tröttnade han och det var väl då han bestämde att det är dags att testa vingarna på annat håll.

Nu låter det kanske som att jag försvarar Llorente men det gör jag inte. Llorente är det svarta fåret i detta fall men samtidigt så uppfattar jag det inte som att Urrutia har höllt sitt ord helt heller.
Athletic PedroYeste
2012-08-16 23:27
Oj. Oj oj vad oroligt det är just nu, en sak som förvånar mig är den kritik som flera ger Urrutia? Vad kan han göra om en klubb håvar upp sanslösa summor och betalar en utköpsklausul? Eller vad kan han göra om en spelare vägrar skriva nytt kontrakt oavsett vad klubben betalar? Nej lägg skulden på spelarna, varför meddelar Llorente sitt beslut nu? Är ju knappast något han kom på över en natt direkt... Vad gäller javi Martinez verkar det ju som allt hänger på honom själv nu... Benat är ju självklart om Martinez försvinner och det ryktas en hel del om Greizman nu ikväll men det lär ju röra upp en hel del känslor... Snart ligapremiär... Nån som funderat på den?
Atlético addeh
2012-08-16 22:20
Grabbar, om Llorente skulle sticka du. Skulle ni inte vilja ha någon ersättare? Att ni inte vill värva Beñat för den prislappen förstår jag. Ni har redan Ander, Muniain, De Marcos och ett par spelare på ingång underifrån. Ni har det bra ställt där.

Däremot om Llorente skulle dra. Aduriz & Toquero som toppforwards känns inte helt hundra. Agirretxe, som trots allt är fostrad i Athletic, vore väl ett alternativ? Relativt ung också, kommer kunna utvecklas ännu mer.
Athletic Manolito
2012-08-16 21:24
För att lyfta laget till nästa nivå krävs fler klasspelare, problemet förra säsongen var att Bielsa endast hade 14-15 spelare som höll måttet å matchade dem hårt vilket ledde till att laget var slitet redan efter halva säsongen å slutkört i den viktiga säsongsavslutningen. Med 40 MEUR för JaviM hoppas jag att Urrutia köper tre klasspelare (mittback, pivote och ytterback) åt Bielsa.
Athletic JayQue
2012-08-16 20:38
Skönt surr här inne och det verkligen behövligt att ventilera alla tankar kring den här turbulensen som är i klubben.

Önskar bara det kunde bli klart vilka som spelar i vårt kära lag så man kan börja ladda.
Athletic fllorentee
2012-08-16 19:58
Jo ibland kan det vara fel med konkurrens enligt mig. När den kostar 5miljoner euro och när man istället kan prioritera sina egna talanger på den positionen.
Det hade dessutom varit ganska olikt Athletic att göra en sådan värvning.

När Urrutia tog över så handlade väl hela kampanjen om att man skulle behålla stjärnorna och ta klubben till nästa nivå. Det är väl också detta som gjort att man kunnat locka Bielsa till klubben. Säljer man nu Javi Mar eller Llorente så spricker väl allt detta? Då är det ett löfte från Urrutia till Bielsa och fansen som gått i kras redan efter 1 säsong, och då tror jag att det finns en bra chans att Bielsa drar han med. Om båda säljs så är jag helt övertygad om att Bielsa sticker. Har svårt att se att det skulle hända.

Dessutom så har vi en ny arena på gång. Ska vi sälja stjärnorna samtidigt som man bygger en ny arena? Nja. Jag tror vi kommer se både Javi Mar och Llorente i Athletictröjan i åtminstonde ett år till. Hoppas på att Bayern inte kan slänga upp 40M, men att ifall dom gör det så känner Javi Martinez ändå att det håller på att hända något i Bilbao.
Athletic adidas_29
2012-08-16 17:34
@fllorentee:

Är väl aldrig fel med lite konkurrensens?
Jon är ung och det är en lång säsong, kommer få chans ändå.

Nu har jag skaffat biljetter till matchen mot HJK iaf! Underbart!
Athletic oskar
2012-08-16 14:16
Llorentes tårar efter semin är ju en målande bild om det du menar. Samtidigt har hans humör varit upp och ner och i de matcher där Llorente inte har lust, eller kunnat tända till, har vi tappat otroligt många viktiga poäng. Typ Granada matcher.

Javí har däremot varit ryggraden, evighetsmaskinen på mitten. Som försvarare eller mittfältare. Jag upplever att han skapar mer stabilitet i laget än Llorente och tryggheten i laget med tex Gurpegui och Amorebieta som mittbackar med Iturraspe framför lär inte vara den samma. Det lär inte Beñat ändra på heller.

Hoppas vi inte slänger bort pengar i desperation nu med veckan kvar. Tror inte, upplever inte, att Bielsa är den typen av tränare men han kanske inte pratar med Urutia heller...

Arsene Wenger säger sig inte vilja köpa någon mer anfallare. De har redan värvat ersättare till RvP. Så 20 millar för Llorente känns inte troligt däreifrån..
Athletic fllorentee
2012-08-16 13:39
Håller inte riktigt med där. Jag tror inte att en förlust av Javi Martinez väger tyngre för laget än en förlust av Llorente. Tyckte det va tydligt hur hela lagets mentalitet förändrades när Llorente var skadad förra säsongen. Det fanns ingen attityd och inget självförtroende i spelarna. Det påminde mycket om hur Arsenal betedde sig när Fàbregas var skadad.

Kan man hitta statistik någonstans om hur många poäng Athletic tog förra säsongen utan Llorente? För det kan inte varit många.

Och ja, vi har Aduriz nu. Men det är inte huvudsakligen det tekniska vi förlorar ifall Llorente lämnar utan vi förlorar något som inte går att ta på, mentaliteten, och för att få tillbaka den så tror jag det krävs en ny ledare av samma kaliber. Någon sådan har vi väl inte idag.

Angående potentiella värvningar så hoppas jag bara på Beñat, men inte till den prislappen. Vill se honom som defensiv mitt.

Mikel Rico kan jag inte uttala mig om, inte sett han tillräckligt för att veta om han är något att ha.

5miljoner för Monreal är ett grymt pris och då är man väl tvungen att slå till. Men jag vill egentligen inte ha Monreal, även fast han var fantastisk i år. Är så förtjust i Aurtenetxe och jag tycker han fått alldeles för lite cred för sin grymma säsong. Det var ändå den berömda svaga länken, vänsterbacksplatsen, som man oroade sig för 365 dagar sedan. Nu känns det hur säkert som helst med Jon och det har väl inte känts så sen Asier del Horno?

Athletic JayQue
2012-08-16 13:13
Ja, Beñat låter inte speciellt lockande. Bättre och billigare att satsa på Galarreta och Peña som knackar på dörren till A-lag. Om vi inte får rabatt på av Betis förstås.

Bielsa verkar ju ha blickar på ännu yngre spalare som Undabarrena, så vi är inte desperata efter värvningar tycker jag. Inte 20 millar-desparata iaf :)
Athletic oskar
2012-08-16 10:16
Ja, det var mer silly än vanligt..

Llorente och Javí är ju ryggraden i Athletic. Blir lite grinig på Llorente som faktiskt fått gått om tid att utvecklas i klubben. Vi som följt laget under alla år kan ju med rysningar komma ihåg alla säsonger då han hade smeknamnet "isbiten". Då var det få som trodde på en lejonkung. 2004-2007 gjorde han 7 mål på 60 matcher. Född 1985 så åren kring 20. Sedan 2008 har han varit just den lejonkung vi velat ha. Han har i runda slängar stänkt in 100 mål sedan 2008. Vi gav honom tid och han utvecklades till en stjäran. Tackar han klubben med att lämna gratis!? Jag har så svårt att tro det. Vore så långt ifrån den kultur som klubben har.

Med sina 299 matcher för klubben är Llorente den näst mest rutinerade spelaren i truppen. Iraola har vid 30 års ålder spelat 395 tävlingsmatcher för klubben. Javí har spelat 251 matcher redan vid 24 års ålder..

Om Javí säljs är det ju egentligen mer normalt. En spelare utvecklas till en stjärna och försvinner till ett högt pris. Klubben får betalt för utvecklingen av en spelare. Däremot vore det en större förlust för laget än Llorente.

Offensivt har vi fler tongivande spelare än defensivt. Därför vore Monreal en mycket bra värvning.

Gällande Beñat är det en alldeles för dyr värvning tycker jag. Hellre fortsätta med egna produkter. Skulle vi köpa dyrt är Arteta i Arsenal den spelare vi skall ha. På försvarssidan vore ju Azpilicueta ett toppick också.

I gårdagens match spelade två 17 åringar. Dels försvararen Etxeberria som varit med ett par matcher i försäsongen. Igår spelade även mittfältaren Undabarrena sin första halvlek för säsongen. Båda tillhör Basconia denna säsong.

Premiär på lördag! 3 dagar kvar. Matchen sänds i Canal+ Fotboll

Intressant att se hur många som klagar på den sena avsparkstiden (23.00). Bland annat Caparros. Fler än jag som sover klockan elva..
Atlético addeh
2012-08-16 10:10
Hörni. Eftersom ni, till skillnad från många andra spanska klubbar, inte har hiskeligt stora skulder, kommer ni inte värva någon nya spelare om Javi & Llorente försvinner?

Beñat & Agirretxe?
Athletic Julken
2012-08-16 09:45
Ja, för 20 mille släpps han nog. Aduriz var ju inblandad i bägge målen igår igen när Athletic spöade Baraklado borta (ett stenkast från hemma) med 2-1.

Han spelade fram Ibais 1-0 och gjorde själv 2-1. Ibai, Aduriz och Isma kan bli roliga att se i år. Lägg till Muniain, Herrera, Suseta och De Marcos så tycker jag att vi borde klara oss hyfsat utan Llorente. Eller vad säger ni?

Att missta Javi M känns som ett värre sår i själen...
Athletic JayQue
2012-08-16 08:56
Inte galet rykte tydligen - men galet mycket pengar. Tror du att Urrutia viker sig och går under 36 för Llorente?
Annons: