/spanien/bilbao/forum/106.aspx/spanien/bilbao/forum/106.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Athletic
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Athletic Julken
2012-08-30 16:20
@Lacus Clyne:

Då har du läst nånting som var fel. Athletic har varit väldigt tydliga med att de inte ville sälja Javi Martínez. Bayern har kontaktat dem (efter att ha varit i kontakt med spelaren) och fått ett "nej, vi är inte intresserade" som svar. Ingen överenskommelse klubbarna emellan, alltså.

Enligt FIFA:s regler får en klubb inte medverka till att en spelare bryter sitt kontrakt (vilket alltså formellt skett denna gång) hur som helst. Javi Martínez räknas som en ung spelare (formellt till och med tisdag då han fyller tjugofyra) och han har ett långt kontrakt. Då gäller denna FIFA-regel. Om Athletic anmäler Bayern till FIFA kan straff utdelas...
Lacus Clyne
2012-08-30 15:48
fllorentee:

Klubbar får ta kontakt med spelare innan någon överenskommelse med spelarens klubb har blivit till, däremot krävs det att spelarens klubb ger tillåtelse till detta, vilket jag läst att Bilbao gjort. Det görs rätt ofta för att se om spelaren ens är intresserad av att gå till den nya klubben och om dom kan nå en överenskommelse angående kontrakt.

Vad jag läst som fördröjt affären är att Bilbao konstant ökat priset, även efter att utköpsklausulen möts.
Real Madrid Madriidista
2012-08-30 15:23
Hejsan alla Athletic fans!
Undrar om någon av er kan ge mig en uppdatering hur det ser ut kring Llorente, ska han stanna (vilket jag hoppas) eller blir det juventus eller hur ser det ut?

Athletic Gernika
2012-08-30 13:50
Tyvärr verkar soppan kring JM och FL skadat oss mer än själva förlusten av dessa spelare...
Athletic oskar
2012-08-30 12:40
Javí är borta,

Athletic finns kvar!

Aupa Athletic!

(Läste att Barca verkar förbereda ett bud på Llorente)
Athletic fllorentee
2012-08-30 01:23
@Johnston:

Det som fördröjt det hela är att Bayern kontaktade spelaren ifråga innan dem hade gjort klart eller ens lagt ett bud till Athletic. Detta är inte tillåtet och det var snack om att Athletic kunde anmäla Bayern för detta ifall Martinez lämnade och då skulle Bayern fått hårda straff, t ex 1års avstängning från att värva spelare.

Eftersom att det ryktas om att Javi Martinez åkt till Tyskland utan klubbens tillåtelse så gissar jag på att Bayern nu hittat något juridiskt loophole så att de kan göra färdigt affären utan att oroa sig för någon allvarlig reprimand.
Athletic daniel_yeste
2012-08-29 21:39
Vi kommer igen!Jag e inte orolig överhuvudtaget!en tung inledning,absolut,men när våra lejon hittar spelet ,vilket jag e övertygad att dom gör så kommer poängen att trilla in!
Barcelona KristoferDelija
2012-08-29 17:22
Måste säga att jag lider med er klubb och era fantastisk fans.
Så mycket problem och all turbulens som det har vart och så sjukt stort detta kunde bli detta projekt. Och u rasar det istället är riktigt sorgligt.

Det fantastiska laget med flera världsspelare samt ungt lag men lång och fanatstisk framtid framför sig med en fotboll som är magisk med en tränare i Marcelo Bielsa en utav världens bästa kunde göra revolutionen.
Athletic Bilbao va solklart det mest intressanata projeketet i världsfotbollen.

Och med den ideologin BARA inhemska baskier och hade potential att bli en utav världens största och bästa klubbar.
Det är helt fanatstisk ochd en stoltheten man har för Baskien med den sammhörigheten alla har i baskien som sluter upp tillsammans som om det vore ett land man spelar för.
Helt fantastiskt är det.
Athletic Bilbao är och förblir en helt egen och speciell klubb klubb i fotbollsvärlden. Den är inte som alla andra. En helt magisk klubb som hela fotbollsvärlden borde lära sig av och uppskatta.
Kommer alltid heja på Athletic i alla lägen föruto när mitt eget lag Röda Stjärnan spelar.
För Athletic är en utav ljsuglimtarna och denna pengar värld inom fotbollen och lyser upp hela sporten.
Synd att det behövde sluta såhär när man kunde utmana Barca och real i framtiden med bara inhemska spelare men ni kommer alltid vara en magisk klubb oavsett.

Detta är Boca fansen på länktipset men det finns nån annan argentinsk klubb som sjunger liknande sång med.

En kärlek vi älskade, En kärlek som har lämnat,
Men kärleken till tröjan den kommer aldrig tas ifrån oss
Real Betis Johnston
2012-08-29 16:59
Det var det som var poängen. De hade ingen rätt att neka.

Nu har München betalat det som kontraktet krävde
Atlético rawkus [siempre contra la peste blanca]
2012-08-29 16:02
Hur funkar det egentligen gallande en utkopsklausul?

Om nu Bayern budat den summan som klausulen ar satt till, vad har Athletic for ratt att neka Martinez flytten..??

Ar det ej hela poangen med en klausul?
Athletic Nino
2012-08-29 14:01
Från Athletics hemsida:

"Javi Martinez reser utan tillåtelse. Athletic Club vill säga att den aldrig har godkänt resan av spelaren Javier Martinez till München den 28 augusti. Athletic Club har begärt en lämpliga förklaring till den spelare som tillhör deras disciplin." (Ursäkta den galna översättningen men den kommer från Translate)

vad händer nu?
Athletic PedroYeste
2012-08-28 22:42
Enligt Bild nu ikväll påstås det att allt är löst, Martinez flyger till Madrid där Bayern möter upp med en check på 40 mille som då Martinez skall betala till Fotbollsförbundet. Enligt dem kommer man då runt alla skattebekymmer?

Vad jag kunnat utläsa så gör dem inte det då Martinez får checken i sin hand så räknas den som en inkomst och skall den beskattas med 44%

Den som lever får se...
Athletic Julken
2012-08-28 22:31
Alltså det stora problemet för Bayern är ju att Atheltic kan dra dem inför FIFA:s "rättsväsende".

Bayern får inte medverka till att en kontrakterad spelare vill bryta sitt kontrakt (detta gäller i vissa fall beroende på spelarens ålder och kontraktets längd - men i detta fall är det tillämpbart). Bayern har ändå gjort det, vilket tydligt kan bevisas i och med uttalanden i media etc. Om Bayern bedöms ha handlat felaktigt blir Javi M avständ i 4 månader (6 i grövre fall) och Bayern får transferförbud i ett helt år. Då kommer de alltså inte att kunna värva någon annan innan jul 2013. Detta kan de inte riskera och detta låter de nu jurister kolla upp.

Andra saker, som extra skatt på några miljoner till eller att Athletic kan begära ett högre pris i efterhand genom skiljedomsförfarande (i och med att klausulen juridiskt sett bara gäller internt i Spanien) är ju också bekymmer. Men knappast lika tunga...
Athletic Joseba
2012-08-28 21:04
här kommer länken
Athletic Joseba
2012-08-28 21:03
Peders länk är bra Barcabusen och Bayern har faktiskt sagt att det här ligger i advokaternas händer och att dom ska reda ut vad som gäller, det finns tydligen en oklarheter.

Vad gäller Bilbao så har mig veterligen staden en borgmästare men ingen president. Däremot är det rätt att dom inte är Bilbaospelare utan från Navarra.
Vad gäller laget Bilbao så kan jag tipsa om det engelska laget Kashmir Bilbao FC men dom har dessvärre inget med vare sig Fernando Llorente eller Javí Martínz att göra...
Athletic PedroYeste
2012-08-28 18:52
Manolito Läs artikeln så förstår du!
Postat via SvenskaFans-appen
Athletic Manolito
2012-08-28 18:39
Pedro, jag har läst att skattesiffran i Baskien är 15% (spaniens lägsta) och att det handlar om 6 MEUR skatt i JaviM-fallet.
Athletic PedroYeste
2012-08-28 14:14
Hoppas denna länk hjälper en del att förstå det krångliga i det man i Spanien kallar utköpsklausul. Kortfattat kan man nog beskriva det som att Javi Martinez stannar i Athletic tills ex Bayern köper ut honom "legalt" vilket betyder 40 miljoner euro + 44 % i skatter.
BarcaBusen
2012-08-28 08:59
PedroYeste: Tror nog det är er kära president som inte släpper spelarna fast FC Bayern aktiverat den klausul som är för lägsta bud som gör lite fel och skapar negativ energi i laget, Så Martinez har väl inte gjort mye fel och man kan förstå om han vill gå vidare i sin karriär som fotbollsspelare och utvecklas!

Tror nog det är dags för Presidenten i Bilbao att besinna sig en smula och inse att det gynnar ingen att behålla spelare som redan ställt in sig på en flytt än att bromsa upp transfern som är på g, Laget Bilbao måset få komma samman och inte som nu veta är Llorente eller Martinez Bilbao spelare kan vi lita på dem etc etc det blir åt helsike för mye negativ energi i laget men som sagt sådant ser väl inte persidenten i eran klubb tyvärr...
Athletic PedroYeste
2012-08-28 00:00
Lite lustigt när man kollar matcherna som Llorente gick skadad förra året...

4 matcher, 1 vinst och 3 oavgjorda.... ingen förlust altså....
Athletic PedroYeste
2012-08-27 23:53
adidas_29

kan inte ha sagt det bättre själv!

För mycket skit hela sommaren och jag tror inte att Martinez och Llorente förstår hur mycket deras märkliga beteende har skadat laget...

Kan också ha bevittnat den absolut sämsta matchen någonsin och då tittade jag inte ens sista 15.

14-0
i avslut till Atletico...

Ledsen fllorente men kvällens problem ligger mycket djupare än att vi saknar Martinez och llorente...
Athletic adidas_29
2012-08-27 23:50
Känns inte som om spelarna haft någon vidare försäsong, grymt mycket slarv och annat skit som inte skall hända om man är mentalt förberedd.

Dags att det där transferfönstret stänger snart., så de kan fokusera sig på fotboll...
Athletic PedroYeste
2012-08-27 23:16
Ha ha ha skrattretande...

Domaren ger Atletico både 2-0 och 3-0, vi är verkligen värdelösa men domaren är snäppet sämre!

Nu stänger jag av, go natt!
Athletic fllorentee
2012-08-27 23:15
Nej självklart är det inte ett dugg konstigt.

Angående vilket backpar som är spelskickligast så har vi delade meningar helt enkelt. Jag tycker det är enorm skillnad
Athletic PedroYeste
2012-08-27 23:09
Att backlinjen ser svajig ut är inte konstigt alls, 3 av 4 ordinarie spelare saknas ju!

Hade påverkar vilket lag som helst väldigt mycket...
Athletic PedroYeste
2012-08-27 23:07
San Jose och Gurpegui är inte sämre passningsspelare än Javi och Amorebieta. Skulle nog vilja påstå att San Jose är bäst bland de 4, däremot är defensiven en helt annan sak...

Athletic PedroYeste
2012-08-27 23:01
Rätt byten, Ibai Gomez och Muniain in och San Jose och Susaeta ut.
Athletic fllorentee
2012-08-27 23:01
Självklart hänger inte allt på Llorente och Muniain men jag saknar Llorentes förmåga att trycka ner backlinjer. Aduriz har helt enkelt inte samma kunskap.
Och Javi Martinez behöver jag väl inte ens förklara. Se på San José och Gurpegi, har inte sett något mittlås hålla ihop sämre på denna nivå förr. Känns som att det är 10 mil emellan dem två. Sånt hände aldrig med Javi Martinez - Amorebieta. Så jag kanske ska lägga till Amorebieta på den listan, visst.

Det som Athletic förlorar på idag är att man låter Atletico-försvaret krympa så stenhårt att inga ytor finns kvar. Hur löser man detta? Man har en Llorente som kan hota i djupled och man har Javi Martinez och Amorebieta som är tillräckligt spelskickliga för att slå just den bollen över deras backlinje. United-matcherna förra året är praktexempel på detta. Det är just därför som alla spelförande lag vill ha spelskickliga mittbackar; för att straffa motståndare som flyttar upp backlinjen.
Athletic JayQue
2012-08-27 22:55
Jag fattar inte hur vi kan spela gupegi och san josé mot lag som Atletico med så snabba spelare. San Jose missar i markeringen hela tiden.

Håller med fllorentee, in med Ekiza. Jag får ont i magen varje gång han sitter på bänken.
Athletic PedroYeste
2012-08-27 22:47
Skitsnack att spelet hänger på llorente och Javi Martinez, visst saknas deras kvaliteer men det är ju inte dessa som är problemet ikväll!

Det är ju det spelmässiga som saknas, passningsspelet är ju under all kritik...

Solklart offsidemål, det andra...

Har för övrigt varit en riktig hemmadomare.
Annons: