/spanien/bilbao/forum/100.aspx/spanien/bilbao/forum/100.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Athletic
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Athletic Joseba
2012-10-20 21:22
smart Ander ditt pucko, samtidigt fattar jag inte att Valenciaspelarna klarar sig helt utan åtgärd, har hållit mig länge men nu måste väl ändå ta fram storsågen av dommaren..
AMUNT MESTALLA
2012-10-20 21:22
Tycker inte det borde vara rött...

Athletic Joseba
2012-10-20 21:19
Tror vi ska vara glada om det blir poäng överhuvudtaget idag, inte ofta man säger så vid 2-1 ledning och en halvtimme kvar
Athletic Joseba
2012-10-20 21:17
Hoppas inte Iker är allvarligt skadad, Ibai in behöver faktiskt inte vara helt uselt...
Athletic Joseba
2012-10-20 21:16
helt bedrövligt spel av Athletic, idé´att ta in Llorente för att få fast den långa bollen på Valencoas planhalva? för det här går ju inte, passningsspelet är ju på allsvensk nivå
Athletic Nervión
2012-10-20 20:58
Ja, absolut inte Iturraspes fel.
Athletic Joseba
2012-10-20 20:57
precis antingen det eller så måste hela laget supertrycka uppåt, nu blir det liksom lite halvdant, man tappar halva laget om Iturraspe blir överspelad. Känns dock lite som en instruktion att man ska spela så för det ser ju ofta ut så och gjorde det förra säsongen med
Athletic Nervión
2012-10-20 20:53
Ja och skönt att inte Valencia fick straff då Iraola knuffade Mathieu i ryggen, kändes som att vi blev kvitt då för vi skulle som sagt ha straff tidigare.

Vill inte att Iturraspe ska ligga så högt i rygg på sin motspelare som han gör just nu, det är hans höga försvarsspel som Valencia utnyttjar på ett riktigt bra sätt.
Athletic Joseba
2012-10-20 20:44
håller med dig fullständigt dom får ju oceaner av plats från tid till annan, rätt risigt passningsspel från båda lagen under stora delar av halvleken, puh skönt att gå till halvtidsvila med ledning, inte alls vad jag väntat innan 0-1
Athletic Joseba
2012-10-20 20:42
äntligen några anfall i lass med förra året där det går fort och många spelare är nblandade, Aduriz verkar vara i sitt livs form
Athletic Nervión
2012-10-20 20:36
Yes, som jag skrev tidigare så tycker jag det är ytan framför våra mittbackar som blir för ledig
Postat via SvenskaFans-appen
Athletic Joseba
2012-10-20 20:34
anfallsssplet börjar arta sig men tycker det är fortsatt darrigt i försvaret
Athletic Nervión
2012-10-20 20:32
Galet dåligt att vi inte fick straff, det va mer straff än Valencias. Skönt att man har Aduriz som kan lindra ilskan
Athletic Joseba
2012-10-20 20:30
Konstig och avslagen match och visst skulle vi haft straff men shit Aduriz!!!
Athletic Nervión
2012-10-20 20:17
Aduriiiiiiiz!!!!!
Athletic Nervión
2012-10-20 20:14
Det taktiska verkar inte fungera idag, när iturraspe sätter så hög press så bildas det gugantiska ytor som våra mittbackar inte kan ta hand om själva. Nej athletic kommer spela upp sig snart och Nervion kommer stå kvar! Annars...
Athletic Julken
2012-10-20 19:56
@Nervión:

Nej, precis. Det känns som om Bielsa nästan helt gått över till ett zonförsvar, även om det finns vissa inslag av tätare man-man-markering än, säg, ett typiskt allsvenskt försvarsspel. I alla fall när det gäller de bägge mittbackarna.

Fint nytt nick förresten. Men som den här säsongen har artat sig skulle det inte förvåna mig om Nervion torkar ut eller leds åt nåt annat håll. Då får du byta nick igen...

Athletic Nervión
2012-10-20 19:46
Tycker inte riktigt han har spelat 3 backslinjer alls under hans tid i Athletic. Det har väl hänt någon enstaka gång men absolut inte varje gång vi möter 2manna-anfall.

Riktigt taggad inför match ikväll, känns på något sett som att denna match är viktigare än de tidigare.

/fllorente
Athletic JayQue
2012-10-20 08:59
Bra leverans Manolito! Sannerligen en intressant karaktär vår käre Marcelo. På tal om Bielsa, har han spelat trebackslinjen nåt den här säsongen? Vi kanske inte har mött motstånd med två anfallare...?
Athletic Manolito
2012-10-19 21:45
Jayque, ungefär så här: Om jag nån dag skull bli tvungen att analysera en tränare, skulle jag bortse från resultatet, jag skulle utvärdera metoden. (Marcelo Bielsa) Vinna eller spela bra? Jag anser det borde vara en afirmation: spela bra för att vinna, istället för en fråga om att välja mellan två alternativ (Marcelo Bielsa)
Athletic JayQue
2012-10-19 16:49
Du får gärna översätta för oss med taskig spanska :)
Athletic Manolito
2012-10-18 23:03
Läser tweets från @Frases_futbol å fastnar för de här citaten som säger en del om El Mister: @Frases_Futbol: "Si algún día tuviera que analizar a un entrenador, prescindiría del resultado, examinaría el método" (Marcelo Bielsa) @Frases_Futbol: "Ganar o jugar bien? Creo que debería ser una afirmación: jugar bien para ganar, y no una interrogación entre dos opciones" (Marcelo Bielsa)
Foorza !
2012-10-18 21:52
Hallå mina kära vänner !:)
Jag har precis startat en La liga blogg kika gärna in och diskutera matcherna.
Har följt Spanska la liga i 6 år nu intensivt tror knappt jag missat någon match på flera år.
Oddsade hela förra säsongen började på 250 kr och slutade på 1780 kr då satte jag 50kr per match. Denna säsongen ska jag så klart försöka slå mitt rekord samt sätta lite högre per match. Men jag skulle gärna behöva allas hjälp på bloggen med tankar och diskutioner om matcherna.!
Om alla hjälps åt så går vi ++++ denna säsongen!:)
http://hajjen.bloggo.nu/

Ha det bäst ses på bloggen dom som vill

Forza Spain!
Athletic Julken
2012-10-18 09:45
@Tzara: Skönt att läsa såna här långa, välskrivna och initierade inlägg i forumet. Kanske skulle man öppna upp redaktionen resonerar för intresserade och insatta svenskafans-hangabouts också? Nåt för oss i red att fundera på...

Tvärtemot dig (och Jacob plus Peder) så tycker jag att Bielsa var helt rätt ute. Gurpegi var vår bäste spelare i september. Alla de matcher då så många var så usla, var han nästan den enda som genomgående presterade bra. Dock är han ju helt klart för begränsad som passningsspelare för att platsa som mittback eller mittfältare i Bielsas spelsystem. Precis som Koi och Toquero...

Sen måste jag också få kommentera att det är helt underbart att du föreslår en ännu offensivare taktik än den Bielsa spelar! Bielsa taktik är ju på gränsen till för offensiv (beroende på vem man frågar kanske till och med alldeles för offensiv) frågan är om man kan skruva taktiken mer åt det hållet utan att lagets balans helt kollapsar. Iturraspes mittfältsposition är ju så enormt viktig (såväl offensivt som defensivt), men han går ju i princip aldrig fram i banan. Varken Galarreta eller Herrera tror jag klarar den rollen och den rollen kanske dessutom försvinner i det 4-4-2 du föreslår?

Jag tror att du och Bielsa kanske har lite olika syn på vissa saker. Tänker på att du skriver: "Men system är ju till för att anpassas efter de spelare man har". I dagarna har Bielsa på träningarna provat göra Toquero till högerback... Han verkar tänka precis tvärtom. :)

Hur som helst, fortsätt diskutera. Grym läsning.

Barcelona Shanghai - SHOOT ME $12
2012-10-18 03:21
Synd att det går dåligt just nu för er klubb. Jag lider med er då Athletic är mitt andra favoritlag i Spanien.
Athletic Tzara
2012-10-14 20:44
Alltså, när Bielsa märkligt påstår att Gurpegui varit laget bäste hittills tyder det på att
a) han anser att han varit närmast sin fulla potential (som inte är så jättehög)
eller mer troligt att
b) han instinktivt känner sig tvingad att försvara Gurpegui och det faktum att hans intåg och Martinez uttåg varit den stora defensiva förändringen sedan förra säsongen - och vad detta med all tydlighet lett till.

För att fortsätta på ämnet Gurpegui får jag för mig att dynamiken i laget förändrats sedan han fått tillbaka sin plats och som kapten dessutom. Iraola växte verkligen fram till en sällsam jätte förra säsongen, en perfekt ledare och symbol för det spelskickligt ödmjuka och på många sätt, under välordnade former och ramar, anarkistiska laget - style á la Bielsa. Iraola såg verkligen inspererad ut, växte med bindeln, lyfte Susaeta till landslagsklass. Inspirationslös är vad Iraola mer än stundtals varit i inledningen av den här säsongen, och man kan fråga sig vad det beror på. Det verkar dessutom smittat av sig på Susaeta, som blixtrat till då och då, men inte alls varit i närheten av den jämnhet och de höjder han visade upp i fjol.

Jag tycker följaktligen Iturraspe ska provas i backlinjen jämte Amorebieta; in med de Marcos på vänsterbacken (även när Aurtonetxe är tillbaka - visst, han är bra defensivt med seg offensivt. Jag kan inte alls hålla med alla som hyllade sönder honom förra säsongen), han är perfekt där om han får fria tyglar att gå fram och löpa och hota inåt med högerfoten; Iraola får fortsätta leta efter sig själv som höger-allt-i-allo med kaptensbindeln; de Galarreta och Herrera som ytterst spelskickliga och rappa tvåvägsspelare; Susaeta till höger; Muniain med en friare roll med utgångspunkt vänster; Llorente OCH Aduritz inne tillsammans längst upp.

Detta leder till att systemet förändras. Men system är ju till för att anpassas efter de spelare man har. Om Llorente är med i laget på bänken påverkar han gruppen i allra högsta grad och bör därför, med tanke på hans överlägsna klass, spela från start istället för att kastas in när det krisar. Vad sänder det för signaler hursomhelst? Aduritz har varit lagets bäste hittills och bör också spela. Sen kan man fråga sig hur det fungerar utan en renodlad Busquets-typ: Iturraspe är ändå inte i närheten av hans nivå i den positionen och jag tror att Herreras och Galarretas kvickhet och list stabiliserar saker defensivt hursomhelst. de Marcos får en jokerposition med sin löpstyrka och vilja att gå i djupled. Nämna att Isma har varit fantasilös och dålig behöver jag väl knappast, men han är spännande och kan tillsammans med Ibai komma in och förändra saker.
Athletic Julken
2012-10-10 15:45
@Nervión:

Det finns säkert många olika åsikter, men mitt intryck (helt baserat på medai) är att han tvärtom är ganska populär. Mitt i allt detta kaos, är det snarare vissa spelare och tom presidenten som får mest kritik. Idag skriver tex Marca om detta ( se länken).

Baskisk media är delad i två läger. El Correo (anti-Bielsa, främst kanske anti Urrutia) respektive Deia (pro-Urrutia inklusive Bielsa)
Athletic Nervión
2012-10-10 14:44
Hur känner ni för Bielsa då? Jag gillar honom men det verkar som att de flesta i Bilbao tycker illa om honom. Har spenderat senaste veckan i Prag och fått snacka en hel del Athletic med en baskisk vän och han (+de flesta han känner) ogillar honom skarpt, mycket på grund av Lezama-händelsen i somras. Känner spelarna likadant tro?
Athletic Notrica
2012-10-10 14:24
Julken, jo jag tänkte vara i den trakten ca 6-7 dagar så jag får chansa på kötid helt enkelt. Tack för svaret och jag ska absolut säga till här när det blir av.
Athletic JayQue
2012-10-10 09:30
Du får invänta redaktionen resonerar Joel ;)
Annons: