/spanien/barcelona/forum/9891.aspx/spanien/barcelona/forum/9891.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Barcadinho.
2012-02-25 11:45
Det finns förstås en maktbalans här precis som hos de flesta stora klubbar. Hur mycket ska en tränare bestämma när det finns en huvudman i form av en president eller en ägare.

Nu vet man inte exakt om alla detaljer verkligen stämmer, men i vissa saker tycker jag inte att Pep har rätt att få som han vill. T ex med hans vilja ang Laporta eller behandlingen av Cruyff. Det är saker som är mycket utöver det sportliga. Rosell behöver inte bry sig om vad Pep tycker om sådana punkter. Pep gör tom misstag att uttala sig om det offentligt. Han själv skadar klubban genom att gå emot styrelsen med saker som inte har med honom att göra.

Däremot bör en tränare ha rätt att bestämma över mycket, särskilt om konceptet ger framgång. Självklart när det gäller tränarteamet. I vissa fall också värvningar och många andra praktiska saker kring laget. Styrelsen verkar ha gått in här för långt med vissa detaljer emot vad Pep.vill.

Men det finns några punkter som stör mig hos Pep.

Först – man behöver inte säga upp sig från ett jobb när man är omtyckt av de flesta, men inta alla och när man får bestämma mycket men inte om allt. Spelarna säger en efter en att de vill ha honom kvar. Publiken välkomnar honom, kontraktet väntar på kontoret med ett stort tålamod.
Vad krävs det mer?
Det finns kanske några stycken som är trötta på honom och är trötta på hur han dröjer med att förlänga. Men de allra flesta vill att han ska fortsätta.

Och på tal om att bestämma saker.
Pep tvingas inte med värvningar bakom ryggen på honom som vissa andra presidenter/ägare gör. Ingen kommer och checkar in honom på träningarna (som VB i Chelsea). Han får mycket som han vill med b-laget, med träningsanläggningarna och andra praktiska saker.
Han kickar bort vilken spelare han vill utan att bry sig om kostnaderna för klubben (Zlatan m fl).
Det finns nog några saker som inte funkar som han vill. men det går kanske att diskutera det, utan att göra en stor sak av det. Eller helt enkelt anpassa sig till, om de inte är så hemskt viktiga.

Sen - Pep har sagt flera gånger förut att han kommer lämna på ett sätt som inte skadar klubben. Men hans sätt att jobba med nya kontrakt stressar båda styrelsen och spelarna. Tom oss fansen.
Han kunde t ex skriva på ett tre årskontrakt på en gång, med några klausuler som ger honom möjligheter att lämna när han vill om situationen krisar sig.
Han ska jobba långsiktigt helst. Det blir hackigt så här varje säsong. Det krävs kontinuitet. Det är bara stressigt som det är nu. Det är inte precis hälsosamt för klubben att varje säsong behöva diskutera tränarens situation.
Barcelona el Flaco - Anims Guaje!
2012-02-25 10:22
Det diskuterades om Rosell igår om vad denne har uträttat hittills. Jag tycker det är logiskt av Rosell att fokusera på att stabilisera ekonomin, men hans misstag var att försöka göra nedskärningar i A-laget och, närmare bestämt, Guardiolas team. Pep fick kriga för att behålla Estiarte och den tredje fystränaren och jag ser det som en självklarhet att Pep ska få bestämma över vilka som ska ingå i sin stab, utan att styrelsen lägger sig i.

Rosell sa ju själv att anledningen man skaffade Qatar Foundation som sponsor var för att undvika, bland annat, göra nedskärningar i A-laget, men ändå så försökte presidenten röra Guardiolas nära vän, Estiarte. Inte smart.

Om Guardiola till slut inte förnyar pga Tito Vilanovas hälsa eller andra familjerelaterade orsaker kan jag förstå, men inte om det har att göra med att han känner att han inte har styrelsen förtroende längre.
Barcelona Hyder
2012-02-25 10:07
SamMajid

Om 5-7 år som Siempre Barca utgår från som tidsram är Cesc mellan 30-32 år gammal. Då kanske det också skulle vara dags att låta någon annan börja ta över så smått.
Barcelona SamMajid
2012-02-25 10:02
Siempre Barca

Vad ska då hända med Thiago och Fábregas? ska dom säljas eller bara bänkas?
Barcelona Siempre Barça
2012-02-25 03:50
Om 5-7 år så kommer Sergio samper ta över iniestas plats. Killen är bara 15 och snart kommer han spela för b laget och för hoppnings viss så debuterar hamnstad år för À laget, kanske cupen eller nått.
barcaff4
2012-02-25 03:29
GerardPique3

Jag tänkte t.ex om 5 år högst. Sen alves och valdes kvar minho tog platsen i stället för pinto som pensionerat.
Barcelona Blaugrana91
2012-02-25 01:51
el Maestro!

Självklart lever Rosell mycket på det lag som Laporta skapade, men samtidigt behöver Barca för att kunna fortsätta vara i förarsätet en ännu starkare ekonomi, dels för att kunna köpa in bra spelare men också det viktigaste av allt för att kunna fortsätta satsa på La Masia.
Och det är ju givetvis detta Rosell har i åtanke när han försöker göra klubben starkare ekonomiskt.

Så som sagt jag tycker personligen att Rosells sätt att styra klubben verkar vara en bra modell sett ur ett längre perspektiv.

Dessutom verkar han ju ha planer inför framtiden, t.ex. med projektet "Espai Barca" där man vill renovera Camp Nou ordentligt, bygga hotel, Megastore samt massa annat.
Kanske bara är jag men jag tycker Rosell verkar ha många bra planer som kan göra Barca ännu bättre på många olika plan i framtiden.

Gällande Pep så spelar det ingen roll vem som ersätter honom, ingen kommer kunna göra det han gjort med klubben, så är det bara.
Hur som helst så är det för tidigt att döma ut Rosells arbete gällande en ev. ersättare till Pep just nu, det visar sig den dagen Pep lämnar. Låt oss bara hoppas det dröjer.

den närkingska älgen

Fast tror du att det skulle gå snabbare bara för att Rosell skulle gå ut och säga "Nu ser du till att förlänga Pep!"?
Jag tror att det bästa är att göra så som ledningen gör nu, dvs låta Pep få den tid han behöver, som sagt det går inte snabbare genom att stressa honom.
Många i klubben har gått ut och sagt att de hoppas att han stannar, mer kan de liksom inte göra.

Gällande tröjreklamen med QF så är inte jag heller speciellt glad för det beslutet, men vad hade man för andra alternativ?
Sälja ut namnet på Camp Nou? Välkommen till Qatar Foundation Stadium...

Sälja spelare som Messi och Iniesta t.ex.?

Sälja ut träningsanläggningen till staden som Real gjorde för några år sedan och sen få tillbaka den gratis som en "gåva"? Eller nej hade ändå inte gått, alla klubbar får inte såna "förmåner"...

Dra ner på investeringar i A-laget samt satsa mindre på La Masia?

Personligen tycker jag att beslutet att ta in en tröjsponsor som dessutom betalar riktigt bra var det bästa alternativt av de som nämndes.

Barcelona GerardPiqué3
2012-02-25 01:43
Barcaff4 Om hur många år tror du :)? Jag hoppas Alves håller 3-4 år till, likaså Valdes. Hoppas din elva stämmer till stora delar. Jag hade iof gärna sett anfallet : Messi-Cavani-Alexis Där Messi går ner falsk 9a, Cavani kör target å Alexis i djupet. ( hade samma tanke när Barca värvade Ibra å de gick ju iof inge vidare)
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona DANI ALVES
2012-02-25 00:46
http://www.facebook.com/photo.php?fbid=371303416221736&set=a.235701656448580.66548.121580537860693&type=1&theater

Kolla den bilden jag skicka sen kan man diskutera vem som är bäst av ronaldo o messi! ;)
barcaff4
2012-02-25 00:42
Så här tror jag att barca ser ut om några år

Minho
Montoya fontas pique alba
FF busquets thiago
Tello messi neymar
2012-02-25 00:38
Såg att ni pratade innan om Eusebio och Óscar García. Tycker det vore märkligt om García inte fick förtroendet att ta över B-laget pga sina nära band med Cruyff med tanke på att Eusebio också anses vara en av holländarens lärjungar. Måste nog finnas något mer som ligger bakom det beslutet.

Barcelona den närkingska älgen
2012-02-25 00:37
Rosell är enligt mig en dålig president pga av a) hans totala oförmåga att sätta någon som helst press på Pep i kontraktsförhandlingarna utan bara klappar honom medhårs och säger "han får tänka hur länge som helst etc och b) hans ständiga sökande efter enkla utvägar, tex att införa Qatar Foundations på tröjorna i utbyte mot en jävla massa stålar (som hade gått att lösa på annat sätt.
2012-02-25 00:35
Dani Alves blir ägd! :P
Barcelona Cuule * Thiago Alcantara
2012-02-25 00:30
Arsenal will make a summer bid for highly rated Malaga midfielder Isco #

Barcelona el Maestro!
2012-02-25 00:14
Blaugrana91:

Jag respekterar dina åsikter men jag måste säga att jag inte tror ett dugg på Rosell. Inte för ett öre.
Rosell är en korsiktigt tänkande president. Det är min övertygelse och vi kommer att få se det så fort som Pep lämnar skeppet vilket jag tror inte dröjer länge till.
Rosell lever fortfarande, förresten, på den framgång som Laporta skapade under sin tid som president sedan han tog över klubben i 2003. Du kanske inte kommer ihåg när Laporta tog över klubbden. Barca var då ett sjuknade skepp.
Rosell var med i det gäng som tog över klubben då men han valde att avgå.
Barcelona El Soap
2012-02-25 00:13
Nu tycker Real-fansen tydligen att Arbeloa är en av världens bästa ytterbackar. Hur långt ska det gå där?
Barcelona el Maestro!
2012-02-24 23:59
Rambla~:

"...I dessa svåra ekonomiska tider..."

För mig handlar det inte om ekonomi i en svår tid utan mer om vad som är bra för klubben i det långa loppet. Barça är inte mer skuldsatt än de andra stora klubbar. Däremot tycker jag att Rosell ser allting han gör ur ett ekonomiskt perspektiv. Som jag tolkar det är det billigare att plocka in en ny oprövad tränare till Garcias plats än att behålla honom. Det kostar mer att ersätta en ur sportsligt synpunkt usel Eusebio än att plocka in en ny tränare. Så ser det ofta ut i många sammanhang. Rosell kalkylerar allt han gör för att framstå som bättre president än sin föregångare och därmed bli omvald i den kommande perioden. Det går att se mönstret.
Barcelona basaric - ?#AnimoElGuaje
2012-02-24 23:57
"El Clásico har blivit den absolut hetaste/bästa matchen de senaste åren, dels pga att Barca blivit bättre, dels pga att Milan blivit sämre."

Hur kan man som Real supporter fotfarande tycka att el clasico är den bästa matchen? Hade Barcelona förlorat med tennisiffror mot Real Madrid gång på gång så hade jag nog inte tyckt att den matchen är den bästa.
Barcelona Blaugrana91
2012-02-24 23:52
el Maestro!

Jag håller med dig att Rosell och den nya ledningen har gjort en hel del misstag.
Vad jag däremot inte håller med dig om är att Rosell bara skulle tänka kortsiktigt, det tycker inte jag stämmer.

Visst han fokuserar mycket på ekonomi, men är det är väl knappast något kortsiktigt? Snarare är väl hans jobb gällande klubbens ekonomi något som ses som långsiktigt, jag menar att vilja göra Barca till den klubb med starkast ekonomi i världen är väl något som är bra på längre sikt inte sant?

Även om Laporta gjorde mycket bra för klubben så kan man ju inte blunda för det faktum att han inte var speciellt bra med klubbens ekonomi och det är knappast något som är bra i längden.

Sen Rosell tog över börjar vi sänka skulderna ordentligt, samtidigt ökar våra intäkter, förra säsongen drog klubben in €473 Miljoner t.ex.. För några år sedan låg vi ganska långt efter Real sett ur ett ekonomiskt perspektiv, idag ligger vi väldigt nära och kan faktiskt gå om de inom något år.

Dessutom tycker jag värvningarna som gjorts sen Rosell och hans ledning tog över har varit mycket bättre, främst ur ett ekonomiskt perspektiv.

Men som sagt jag håller med om att den här ledningen har gjort en del misstag, men jag tror ändå att de är bättre ur ett längre perspektiv.
Barcelona el Profete
2012-02-24 23:33
Gonzalez_Barca

Det är så otroligt lågt gjort. Fast alla vet vid det här laget vilken patetisk nivå spansk media håller. Allt från manipulation av fotbollshändelser och nu till att skicka ut spioner, bedrövligt. Man kan klart och tydligt se att kameran var gömd i syfte att pressa fram svaret på den känsliga frågan. Usch. Här är videon förövrigt.

Rambla

Är inte det lite typiskt Rosell? En sak som vi alla ska vara tacksamma gentemot Laporta var att han tog råd från Cruyff. "Han är redo" löd citat från Cruyff och fyra säsonger senare kan vi konstatera att han var mer än bara redo, han var majestätisk.

Om Rosell under den dåvarande perioden hade vart president så jag kan svära på att vi inte hade sett Pep som första coach. Han hade antagligen satsat på ett "säkrare" kort. Just denna situationen med Oscar Garcia fick mig att reflektera lite. Ledningen är ju inte pantade, de har full koll på att han besitter större potential att lyckats än Eusebio. Men har man en koppling med Cruyff så...
Barcelona Rambla~
2012-02-24 23:32
Det är 11p ner till nedflyttning. Alla konkurrenter precis under Barca B har dock svåra matcher den här omgången så förhoppningsvis blir det inte många lag som tar in något. Tyvärr så var Barca först ut att spela i den här omgången så vi får nervöst vänta och se.

Eusebio har visserligen inte haft det lätt för problemet alla tränare för B-laget ställs inför är ju att Pep hela tiden lägger beslag på de bästa spelarna
till cup eller ligamatcherna även om de kanske inte alltid får någon speltid. Fast det var samma problem för Pep och Luis Enrique när de var tränare. Till skillnad mot Eusebio kunde de två få ut det bästa av ersättarna till dessa spelare.

el Maestro!

I dessa svåra ekonomiska tider och med tanke på klubbens skulder är det nog inte fel av Rosell att koncentrera sig på att sanera ekonomin i klubben. Dock så tror jag knappast att tex Garcia lämnar pga ekonomiska orsaker.
Barcelona el Maestro!
2012-02-24 23:30
Rambla~:
Håller med där.
Men vad ska vi göra när vi har en president som stavas som Rosell?

För att framstå som bättre president än Barças genom tiderna bästa president, Joan Laporta vill Rosell fokusera på ekonomi och endast bara ekonomi. Detaljer som kan vara avgörande i de sportliga aspekter, och främst när det handlar om i det långsiktiga perspektivet beaktas inte. Ekonomi är det enda som gäller. Tyvärr måste jag säga att Rosell bara tänker kortsiktig. Han har i sikte att bli omvald vilket jag hoppas innersta inne att han inte blir.

Jag befarar till och med att Pep kan lämna efter denna säsong, och det med rätta. Då skulle vi få se hur herr Rosell kan lyckas med sitt projekt. Gud förbjuder men det känns som att jag nästan skulle vilja önska att Pep tar sin pick och pack och lämnar skepet för att visa att Rosell inte har mycket att komma med annat än att snåla med stålarna i sitt iver att visa att han minsann är bättre än sin föregångare.
Barcelona 1.70-ligan - Cuenca y Tello
2012-02-24 23:23
En nästan lika stor katastrof vore om Barca B åkter ur segundan. Ryser..
Barcelona L.A.M Nr 10
2012-02-24 23:11
Håller med. Jag har inget emot Eusebio och han är ingen dålig tränare men lämnar Oscar García så är det direkt dåligt av hela klubben. Det är klart att han blir irriterad när han trots att han är en skicklig tränare fortfarande tränar ett juniorlag. Det finns säkert många Segundalag som skulle vilja signa honom.

Det skulle verkligen vara katastrof om Pep lämnar i sommar. I nuläget ser jag ingen som skulle kunna göra samma jobb, eller ens vara i närheten. Lucho Enrique, visst, duktig, men ingen kommer att kunna ersätta Pep. Jag hoppas han åtminstonde kan stanna ett par år till för att ta upp fler ungdomar och därmed bädda för framtiden. Har vi otur så kanske nästa tränare misslyckas helt med det Pep har börjat så fint med, att få in nya talanger i laget som kan ta över efter dagens nyckelspelare.
Barcelona Rambla~
2012-02-24 23:04
Oscar Garcia har gjort underverk med Juvenil-spelare och säkert yngre än så. Jag vet inte om han även varit tränare för någon yngre kategori. Han vet det mesta om våra talangar i canteran och det hade varit naturligt för honom att ta steget upp till B-laget. Han känns också som en coming man när det gäller unga spanska tränare. Eusebio är en medelmåtta och får fortsätta bara för att han spelade för Cruijff i Dream Team. Det är för jävligt om man tappar en sådan spännande tränare som Oscar Garcia pga av besvikelse och att han därför lämnar.
Barcelona Blaugrana91
2012-02-24 22:58
DM1982 och Gonzalez_Barca

Aha ok då förstår jag.

Som sagt bra av Barcelona att agera.
Barcelona 1.70-ligan - Cuenca y Tello
2012-02-24 22:55
Är beredd att hålla med Rambla

Även om Eusebio har gjort det OK på sistone är det ändå inte bra. Han får inte ut alls så mycket som man borde kunna få av det laget och han saknar förmågan införa vinnarmentalitet. Nu är man åter inne i en negativ trend och ordet nedflyttning skrämmer en.

LAM nr 10

Jag såg i princip bara första och där var han faktiskt bra. Han har även varit så under de senaste 1-2 månaderna. Faktiskt. Jämför man med i höstas är det stor skillnad. Men visst har han en lång väg kvar att vandra, menar inget annat. Menar bara att man kan se en positiv utveckling! Och man ska inte glömma bort att grabben är född 94.
Barcelona L.A.M Nr 10
2012-02-24 22:53
1.70-ligan

Nu såg jag bara andra halvlek men kan inte säga att jag blev imponerad av hans insats idag. Säsongen har inte varit dålig på något sätt men man kan inte säga att det gått lika bra som i Juvenil A. Med all respekt för det laget men nu är det riktig seniorfotboll, nu ör funkar inte skolgårdsfinterna längre. Tyvärr känns det som han har en lång väg att gå tills han blir ordinarie i A-lagets startelva.
Barcelona Rambla~
2012-02-24 22:52
Seriöst, hur kan de förlänga med Eusebio? Han klarar ju inte av att vinna hemmamatcherna. Tack vare det så väljer Oscar Garcia att lämna. Han hade velat ta över som tränare för Barca B. Usch, kan inte med Eusebio.
Barcelona S91
2012-02-24 22:49
Usch, småbittert med en sådan uddamålsförlust...speciellt om man tänker på hur "målet" gjordes.
Annons: