/spanien/barcelona/forum/9799.aspx/spanien/barcelona/forum/9799.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona L.A.M Nr 10
2012-02-11 13:50
basaric

Tror inte JDS direkt skulle göra bort sig men det hade nog varit skönt att ha Mascherano där ändå, tillsamans med Puyol och Piqué där bak. Samtidigt hade vi fått bättre passningsspel med mexikanen på planen.

Idag gäller det att sätta målchanserna samt inte släppa in mål de första minuterna. Osasuna lär förmodligen sätta en äckligt hög press för att få ett första mål, får de det så blir det troligen parkera bussen och det är helt klart min mardröm att behöva göra två mål mot ett vilt försvarande Osasuna med elva man bakom bollen.

Valdés;
Alves, Puyol, Piqué, Abidal;
Thiago, Mascherano, Cesc;
Cuenca, Messi, Alexis;

Jag tycker Cesc spelat upp sig som mittfältare den senaste tiden. Speciellt mot Valencia senast så gjorde han inte bara ett mål och en assist utan var också duktig spelmässigt vilket varit sällsynt från honom på den positionen tidigare. Jag tror han och Thiago skulle fungera bra ihop. Det känns också som vi behöver två riktiga yttrar den här matchen då Osasuna säkert kommer göra det trångt och svårt att tiki taka sig genom mitten.

Sedan får gärna både Iniesta och Pedro komma in i andra halvlek.
Barcelona Essienesque
2012-02-11 13:50
Zlatan-da man

Ja, mer rasism på planen! Det är underbart...
Barcelona NoGo™
2012-02-11 13:46
Haha Evra tar full fart mot Suarez men Rio stod i vägen :P
Barcelona Zlatan-da man
2012-02-11 13:44
jag älskar det premier league har blivit, det är som en dokusåpa, intriger heeeela tiden.sen är det helt sjuka matcher.
Barcelona Essienesque
2012-02-11 13:43
Suarez skakar inte Evras hand? Jävla svin han är.
Barcelona älskabarcelona
2012-02-11 13:43
United - Liverpool nu! Hoppas på United , jag hatar suarez så sjukt mycket!! Riktig vidrig människa
Barcelona basaric - ?#AnimoElGuaje
2012-02-11 13:30
L.A.M Nr 10

Jag kan ju börja med att säga att jag är en av dom som inte vill ha han tillbaka på mitten, inte för att han är direkt dålig där utan för det känns mycket tryggare med en Mascherano som siste-man. Han är nog för tillfället världens bästa tacklande försvarare.

Jag tror och samtidigt hoppas på att inte JDS får spela ifrån start ikväll. Det är en av dom svårare bortamatcherna och vi vet ju hur lamt Barcelona ibland kan spela på bortaplan. Dessutom så har han inte imponerat på mig dom få matcherna som han väl fått spela..
Barcelona L.A.M Nr 10
2012-02-11 13:22
Jag tror inte Pep gillar Mascherano som pivote. Han har väl knappt spelat där en enda gång sedan han började imponera som mittback i våras? Jag vet att många vill ha argentinaren tillbaka på mitten men faktum är att han spelar så otroligt mycket bättre i försvaret. Där låter han ingen komma förbi och kan spela sina långa crossbollar. På mitten tycker jag han är lite för slö i passningsspelet och har för dåligt tempo. Pep har nog insett det och därför verkar han göra vad om helst för att spela Mascherano i backlinjen istället.

Detta kan vara en av anledningen till att Pep vill spela in Keite som pivote. Han vill flytta ner chefen som mittback permanent, vilket han i princip redan gjort, och ha Keita som första ersättare. Nu är dock både Busquets och Keita borta. På hemmaplan mot lite lättare motstånd tror jag både JDS och Thiago går före, men nu möter vi Osasuna på Reyno De Navarra, så Pep kanske ändå måste lira Mascherano på mitten ikväll. Eller litar han på JDS?
2012-02-11 13:15
I länktips hittar ni en liten analys av Messi karriär.
2012-02-11 13:09
addeh

Ja, Thiago har varit underbar dom senaste matcherna och var enligt mig den bästa spelaren på plan tillsammans med Cuenca mot Valencia. Jag skulle inte direkt bli arg om mister valde att starta med honom istället för Xavi eller Fabregas så det är en win-win situation.

Inte långt kvar nu tills Keita återvänder till Barcelona..
Atlético addeh
2012-02-11 12:56
basaric

Vore väl bara fel att bänka Thiago så bra som han har varit på sistone. Ser hellre att Xavi får vila upp sig ytterligare eller att Cesc får nöta lite bänk än Thiago. Frågan är hur redo Iniesta är, vore skönt att ha honom i form tills tisdag. Annars håller jag med dig i övrigt om elvan, den känns absolut bäst.

Hoppas Tello får minst en halvtimme ikväll. Att kasta in honom 2-3 minuter á la Keita är ju bara slöseri. Hade inte haft något emot ifall Tello startade, men Cuenca var riktigt bra mot Valencia och bör därför få fortsatt förtroende.
Barcelona Abbe.
2012-02-11 12:22
elbraco - Bojan y Thiago

Trodde det framgick att de försvann i folkmassan när planet landade i Pamplona och de skulle vandra vidare mot bussen ;-).
elbraco - Bojan y Thiago
2012-02-11 12:11
abbe.

care to explain? :P
Barcelona Abbe.
2012-02-11 12:03
"ok, so both pedro and tello got lost in the crowd at the airport and had to be rescued by the police with the help of gerard depardieu".

Så kan det gå!
2012-02-11 10:53
Svår match ikväll. Jag vet att vi har en fantastisk facit mot Ossasuna men man blir inte förvånad om Barcelona tappar poäng på bortaplan.

Cuenca - Messi - Alexis
Mascherano - Xavi - Fabregas
Abidal - Pique - Puyol - Alves

Valdes

Så vill jag nog att vi startar ikväll. Guardiola får gärna sätta in Iniesta så fort som möjligt men tar man ledningen med 2 eller 3 mål så ska han vara kvar på bänken. Vill också se Tello spela mer än mot Valencia sist.

S91

Du glömde Ghana - Mali som också spelas ikväll.
Barcelona S91
2012-02-11 09:49
Den som sade att denna fotbollshelg blir trist får tänka om:

13:45 Man U - Liverpool
18:00 Udinese - Milan
20:00 Osasuna - Barca
22:00 Betis - Bilbao (om det blir en repris på höstens möte)

För de som kan stå ut med PL-fotboll finns dessutom:

16:00 Everton - Chelsea
18:30 Spurs - Newcastle

E: Visst har du rätt basaric! Också en het match (Ghana - Mali), fast av nån anledning så kommer jag dock inte se den ;)
2012-02-11 02:28
En mini-dokumentär om Valdes som ung, under samma period som han hatade att vara målvakt..
Atlético addeh
2012-02-11 00:22
Håller helt med Frodo angående Muniain. Han har varit en av ligans absolut bästa spelare den här säsongen och har ett fantastiskt register. Blir han bara lite hetare framför mål också så kommer varenda klubb vara ute efter hans underskrift.

Hans plats i EM-truppen borde vara given.
Barcelona Cuule * Thiago Alcantara
2012-02-10 23:23
Asså bara kolla , bara kolla länktips..!

MAGISK <3
Barcelona Shanghai - SHOOT ME $12
2012-02-10 23:16
Barcadinho.

Hade Muniain kommit från Brasilien så hade han varit hypad.

1.70-ligan

Aha ok. :)
Barcelona 1.70-ligan - Cuenca y Tello
2012-02-10 23:07
Shanghai

Det var faktiskt inte riktat till dig, skrollade bara snabbt igenom forumet och såg Frodos kommentar :) Kände för att instämma i hyllningarna till Muniain bara. Hur hans status i EM-truppen ser ut vet jag inte.. han går nog inte för Mata och Cazorla - än ;)
Barcelona Barcadinho.
2012-02-10 23:07
Muniain kommer nog bli en stor stjärna, kanske i spanskt mått och inte internationellt, men det är också ett bra betyg.
Men jag tycker inte att han är bättre än Cazorla. Han och Cazorla spelar inte exakt på samma position eller har samma stil. Mun är mer en snabb ytter, medan Caz är en mittfält dirigent.

Men Muniain har pondus och attityd och i hans fall är det än så länge positivt. Det fick man se klart och tydligt sista semin när han hade ett bra läge att spela bollen till en fri Llorente, men han valde att avsluta själv. Llorente vågade inte skälla ut honom ordentligt, utan han visade bara lite försiktigt sin irritationen. Det är ett tecken på att den unge har fått en status.

En jämn liga är mer intressant men det betyder inte alltid bra kvalité. Se t ex allsvenskan.

Pirlo gjorde en snygg "helikopter" a la Puyol sist mot Milan. Det var kul, gav en påminnelse om hans stora tid från tidigare när han var som bäst. Måste kännas som en skön revansch för honom, nu när det går så bra för Juve. Juve har inte förlorat en enda match den här säsongen, sjukt imponerade. Pirlo har också bidragit något till succén.
2012-02-10 23:02
1.70-ligan

Jag brukar följa Bilbao och ja, Muniain har varit bra i år eller snarare varit grym sen han flyttades upp 2009-10. Han är bra, men inte komplett för att kunna ta en plats i ett stjärnspäckat Spanien. Cazorla och Mata är hetare.

Kände på mig att detta inlägg är riktat mot mig så jag var tvungen att svara. :)
Barcelona 1.70-ligan - Cuenca y Tello
2012-02-10 22:56
Frodo

Instämmer. Det är lätt att underskatta Muniains storhet om man inte vet bättre - förmodligen beror det på att han spelar "okända" Athletic och att folk glömmer bort att han bara är 19 år gammal - men killen är något alldeles extra!
Ska man dra en parallell till en annan 92:a har han väl än så länge bevisat minst lika mycket som Neymar?
Barcelona Rivaldo_gudarnas gud
2012-02-10 22:55
: Xaviesta //

Ingen som sagt att vi måste vinna 17 raka. Och även om vi måste det är det inte heller omöjligt med detta laget. Men att som den människan ge upp redan nu är inte värdigt en supporter av barca. Vi har världens bästa lag som vunnit istortsett allt dom senaste 4 åren. 7 poäng är inget omöjligt försprång på 17 omgångar. Kanske på 8a.
2012-02-10 22:54
Frodo

Muniain bättre än Cazorla och Mata ? nej, nej. Han är bra, men inte i närheten av dessa herrar. Båda är mer kompletta och mognare än vad Muniain är.
Barcelona Xaviesta
2012-02-10 22:30

Rivaldo_gudarnas gud

Nej absolut inte. Vi behöver inte alls ta hänsyn till att Barca måste vinna 17 matcher i rad.

¤

Vet ni vad jag tror? Ibland räcker det med att sluta snöa in på siffror, mediapolitik och statistik, spela Coldplay och gå ifrån datorn, lägga sig i soffan och blunda i 5 minuter, andas in minnena från 08/09 för att hoppet åter ska gro inombords. Så länge det finns en matematisk chans att bärga guld så ska man tro på det. Då sköter universum resten. Fråga Andres Iniesta - jag garanterar er att han kommer att hålla med mig.

Barcelona Hyder
2012-02-10 22:29
Hetfield

Serie A må vara en relativt jämn liga sett till toppen. Men inte ett enda lag i Italien har någon vidare chans att rå på varken Barcelona eller Real Madrid.

Låt säga att Barcelona och just Real Madrid hade varit likvärdiga Milan och Inter så hade din logik menat att La Liga är en bra liga för att det är jämt i toppen. Valencia hade exempelvis haft en väldigt stor chans att vinna mot både Inter och Milan.

Summa summarum så innebär en jämn topp inte nödvändigtvis att ligan i sig är bra. Sen att du menar, förvisso och förhoppningsvis med en sarkastisk ton, att La liga utan Barcelona och Real Madrid är likvärdig med den Ligue 1 är bara skrattretande.

Just nu är Barcelona och Real Madrid de två bästa lagen i världen. Där har du också orsaken till att de dominerar i en generellt väldigt bra liga som den spanska.
Barcelona Frodo
2012-02-10 22:21
På tal om spanska spelare så är Muniain en kommande världsstjärna. Jag skulle nästan våga påstå att han redan nu är bättre än Cazorla och Mata som spelar på liknande positioner som Muniain. Det är inte bara den uppenbara talangen utan även hans attityd som pekar på att han lär nå enormt höga höjder.

Han kanske till och med tas ut till EM-truppen men hans låga ålder (sen 92:a) och det faktum att han konkurrerar med Silva, Pedro, Cazorla, Mata och Navas om 2-3 platser gör det mindre troligt.
Barcelona Hetfield
2012-02-10 22:16
Ta det lugnt. Det är inte hela världen om Barcelona inte vinner ligan i år. När Barcelona kom trea bakom Villarreal så trodde de flesta att Barcelonas storhetsperiod var över, men istället det tände det eld i baken på de flesta spelarna och titta vart Barcelona är idag.

Om ett år utan en ligatitel kan leda till att hungern finns där de kommande åren, så fine.
Annons: