/spanien/barcelona/forum/979.aspx/spanien/barcelona/forum/979.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Andresito
2016-03-29 19:51
There will be "Graciès, Johan" mosaic of 90'000 cards at Camp Nou on Saturday. Same slogan will be on shirts, replacing Club World Cup badge

Perfekt!
Barcelona Gio Style
2016-03-29 19:03
This is so false. It's a trend on our show that we take a souvenir from our guest and put it on auction for charity," Sharkawy stated in a phone call with another TV programme explaining the matter.

"I am surprised; I didn't say we will be giving it to charity in Egypt or any other place. I don't know why they said he is presenting it to Egypt. This was never said," she concluded.
Fan vad man stör sig på lättkränkta människor, Said Hasasin ville nog bara få synas med Messis namn eller nåt.
Hur fan kan man ta illa upp när en fotbollsspelare donerar sina fotbollsskor till charity.
Vlom
2016-03-29 18:34
Och på tal om att röra upp känslor, så har Messi oavsiktligt gjort det i Egypten när han donerade sina skor i samband med en intervju som argentinaren genomförde under helgen. En egyptisk parlamentsledamot (Said Hasasin) sade såhär: "We [Egyptians] have never been humiliated during our seven thousand years of civilisation… I will hit you with the shoes, Messi This is my shoe, [he took off his shoe on air] I donate it to Argentina" http://i.imgur.com/iP3iwqB.jpg Även en talesman (Azmy Megahed) från den egyptiska fotbollsförbundet sade såhär när han också inte uppskattade gesten från Messi: "I am confused, if he intends to humiliate us, then I say he better put these shoes on his head and on the heads of the people supporting him. We don't need his shoes and we don't need charity from Jewish or Israeli people. Give your shoes to your country, Argentina is full of poverty"
Barcelona LennyRomario
2016-03-29 18:20
@Vlom:

Nähääää?
Jag gillar att du har glimten i ögat och inte tar allt bokstavligt.
Barcelona Lion24
2016-03-29 18:10
Xaviesta

Ja, jag kommer sannerligen ihåg alla diskussioner angående Alexis. Jag gör det med ett leende nu i efterhand. Efter att jag hade skrivit mitt inlägg om Alexis visste jag att det skulle klia i händerna hos dig :). Saken är den att jag har inga officiella % eller siffror på Alexis misstag. När jag skriver 98% så känns det som att han gör fel i 98%. Varje gång jag ser Alexis så blir det alltid fel, alltid. Antingen ska det vara det omöjliga, eller ingenting alls. En enkel 2 meterspassning kan bli helt fel hos Alexis. Bollen kanske kommer fram, men då är den antingen för lös eller hård. När jag ser Alexis spela fotboll då ser jag nästan bara fel. Därav 98%. Annars är det inga officiella siffror.

Till fråga nummer två så ska jag vara helt ärlig och det är att jag såg väldigt lite av Alexis i Udinese, återigen väldigt lite. Därför vågar jag inte ge dig svar på hur och vad han gjorde i Udinese. Men jag vet att han hade ett bra rykte och det pratades gott om Alexis från hans tid i Italien. Gällande Alexis sista säsong hos oss så ser jag en klar förbättring och det är hans statistik. Annars, av det jag kommer ihåg (och det är en hel del), så hade Alexis samma spelstil som tidigare. Han blev inte bättre med boll, han fick inte ett bättre passningsspel osv, utan det var statistiken och då var det egentligen de sista månaderna när Leo gick skadad. Även om det inte hör till frågan så vill jag påminna om att Alexis under en av sina tre säsonger gjorde sitt första ligamål för FC Barcelona i 27:e omgången. Alexis var i stort samma spelare som han alltid var hos oss, bara att han gjorde betydligt fler mål.

Coach Pep

En fantastisk analys av Alexis Sanchez, du har helt rätt. Alla egenskaper du beskriver hos Alexis stämmer utmärkt. Problemet ligger inte där hos mig. Jag gillar spelare som tar initiativ och inte bara väntar på att ens lagkamrater ska göra jobbet och suger upp all cred åt sig själv. Problemet är att i stort sett nästan allt Alexis gör blir nästan alltid fel. Jag har sagt sen Alexis var hos oss att han är en mycket bra spelare utan boll men problemet ligger i spelet med boll. Om man inte kan spela spelet med boll, låt någon annan sköta det. Jag är glad att Alexis försöker, men om man inte kan, låt nån annan ta hand om uppgiften. Mitt problem är fel, hela tiden fel. Inatt spelar Chile och då rekommenderar jag dig och se på Alexis. Jag struntar i om han stänker ditt hattrick, jag är inte intresserad av nummer, jag är enbart intresserad av hur han spelar med boll.

Ibland är det bra att spela enkelt, precis som Zlatan gör. Men Alexis spelar nästan aldrig enkelt. Det funkar inte i hans spel. Detsamma gäller Di Maria, Cuadrado och Pastore. Jag gillar att Alexis är aktiv men jag anser att han inte kan hantera rollen som en bärande spelare därför att han helt enkelt är en för dålig fotbollsspelare. Hade jag varit Alexis, hade jag utvecklat mitt spel utan boll istället för att alltid göra fel med bollen vid fötterna. Jag håller inte med att dom andra spelarna inte är med på Alexis tankar, jag tror att det är Alexis som inte hänger med sina lagkamrater.

Med det sagt så vill jag lämna Alexis diskussionen för den här gången :). Jag har skrivit om Alexis i två dagar och vill inte att forumet ska läsa samma sak varje, det kanske blir för tjatigt.
Vlom
2016-03-29 17:29
Det´verkar som att Arda har rört upp känslorna hos Arsenal-supportrarna i diverse ställen på cyberrymden.
Vlom
2016-03-29 17:26
@LennyRomario:

Citatet handlar dock om hans tid innan Barcelona. Han spelade inte bra i Barcelona för att flytta till Barcelona, han spelade väldigt bra i Atlético och gjorde sin drömflytt till Katalonien.
Barcelona DM1982
2016-03-29 16:46
[QUOTE=Katalano]Nu ska vi inte vara sådana. Han bidrar faktiskt med bra stämning i truppen. ;) [/QUOTE] Det ska man inte förringa visserligen men det har gått alldeles för långt med hans skador. Tyvärr är han även väldigt svag på planen när han väl får chansen, säkerhetsrisk kan man lätt säga.
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona Liunil Masse
2016-03-29 16:46
Laporte borta 3-4 månader pga skada. Rätt medioker säsong från honom och nu skadan som kan göra att hans nivå kan droppa. Jag ser inte honom som ett alternativ längre. Marquinhos är inte möjlig att värva, PSG kommer aldrig sälja. Vilken mittback hade ni sett nu då? (realistisk).
Barcelona Liunil Masse
2016-03-29 16:17
Arda Turan: "With my style - playing easy, short, agressive when needed, but above all with quality - I knew I could make it at Barça." Väntar fortfarande på denna "quality" han pratar om.
Barcelona Katalano
2016-03-29 15:23
@DM1982:
Nu ska vi inte vara sådana. Han bidrar faktiskt med bra stämning i truppen. ;)
Barcelona DM1982
2016-03-29 14:04
Official: Adriano has a thigh injury and is expected to be out for around 10 days #fcblive Skönt att de kommer förlänga med honom, någon måste ju att rollen som den skadade.
Barcelona LennyRomario
2016-03-29 13:55
@Vlom:
Han säger inget om var han hamnar om han spelar som i Barcelona? Elfsborg?
Vlom
2016-03-29 12:43
Arda Turan: "I felt that I would sign for Barcelona. Honestly, I thought: If I play really well, I will end up signing for Barça, because my style suits theirs. If I play well, I will end up at Arsenal"

Källa: Sport English
Vlom
2016-03-29 12:01
Messi om Maradona

"We haven't spoken in a long time, since the World Cup [2010] we may have crossed paths once or twice. He has his life, his things and I have mine. We haven't spoken at all. Considering that we don't speak to each other, I have a great relationship with him."

Källa: ESPN
Barcelona Coach Pep.
2016-03-29 11:33
@Lion24:
Enligt mig så finns det två typer av spelare: Proaktiva spelare, och reaktiva spelare. Alexis Sanchez tillhör skaran pro-aktiva spelare. Han är en spelare som utan boll befinner sig i ständig rörelse och försöker ta upp ytor. Även med boll är han proaktiv, eftersom han söker att öppna upp spelet med enbart passningar. Alexis är väldigt aggressiv och äventyrlig med sitt passningsspel. Allt som allt är han en explosiv och extremt intuitiv spelare som befinner sig i ständig förflyttning och ögonblickligen vill ta beslut eller göra en manöver. Alla dessa faktorer leder till att han slår bort mycket bollar. För att få ytterligare perspektiv kan man jämföra med Zlatan, som är en ytterst reaktiv spelare. Zlatan slår genomskärare när(!) han ser ett läge, men letar(!) inte efter dem per se. Han spelar mestadels centralt och löser små knutar. Han gör väldigt enkla saker utan att vara särskilt farlig eller aggressiv med löpningar, men slutar ändå upp med att vara avgörande. Alexis Sanchez försöker hitta på saker utan att hans medspelare kanske ens är med på det. För det mesta kanske det rinner ut i sanden, men i sin helhet är han extremt betydelsefull för sitt lag. Tänkte att denna skillnad på spelstil kan vara något att ta hänsyn till innan man dömer ut Alexis som en slarvig bolltappare. Å andra sidan så har jag inte följt Alexis denna säsong särskilt mycket så jag vet inte hur pass usel eller bra han har varit. Enligt mig är i alla fall det enda som saknar hos Sanchez för att han ska räknas som världsklass en bra slutprodukt, dvs avslut/mål.
Vlom
2016-03-29 10:52
@Barca Barca:

Vore rimligare ifall om du riktade din kritik mot VdB eftersom att han är nämligen den som trots allt var högst ansvarig för att Alba inte byttes ut....
Barcelona Fuerza
2016-03-29 10:50
Tycker personligen att Alexis är en något överskattad spelare. Neymar, Suarez, Messi, Henry, Eto'o, Ronaldinho, Villa, Pedro (ja, t.o.m. Larsson och Guily) ... samtliga är/har varit hästlängder bättre än chilenaren och har varit mycket mer naturliga i sina tilldelade roller. Alexis' sista match i Barcelona mot Atletico summerade hans vistelse i klubben. Nästan där ... men nära skjuter ingen hare. Klubben gjorde helt rätt som sålde honom. Alexis och Cesc är ett kapitel jag gärna glömmer bort.
Barcelona koeman92
2016-03-29 01:20
@Liunil Masse:

Egentligen borde man göra ett undantag där både Nuñez och hyenan Rosell förblir portade från Camp Nou, speciellt under en match som denna där man hedrar Cruyff. Den sistnämnda ska vi inte ens behöva diskutera om varför han inte bör få närvara den kvällen.
Barcelona Xaviesta
2016-03-29 00:55
Lion24 Så var vi här igen. Jag har två frågor till dig utan att för den sakens skull ge mig in i en Alexis-diskussion med dig. Dom har vi haft gott om för några år sen och vi vet båda vart vi står i den frågan redan. Men om du bara lite kort hade kunnat ta din tid att stilla min nyfikenhet: Vart fick du just 98% ifrån? Tycker du att Alexis gjorde 98% fel i varenda match under sin tid i Udinese samt under hans sista säsong hos oss? Inlägget är skrivet i fredlig ton utan försök att skapa en brasa då jag respekterar dig högt och har således inga intentioner att skapa en fientlig debatt. Jag blev bara lite paff över den matematiska noggrannheten över dessa 98%.
Barcelona Davids3
2016-03-29 00:35
En bild säger mer än tusen ord. Michels - Cruijff - Pep - Xavi
Barcelona Ribohn Fan
2016-03-29 00:02
Sanchez är ju en enastående bra fotbollsspelare, bra teknik, snabb, bra huvudspelare, bra på att vinna tillbaks förlorad boll. Det han har svårt med är att spela under press, då blir han nervös och spänner kroppen och spelar inte längre avslappnat. Ta t .ex CL matcherna mot Barca. Första matchen är hemma och då känner han press att det är han som ska levera och det fungerar inte alls, han lyckas inte med nåt. Andra matchen är så gott redan avgjord, då gör han en strålande match. Den enda som hotar oss i Arsenal. Alba hade jätte problem med honom. Sanchez och Hazard kan ta varandra i handen.
Barcelona Gio Style
2016-03-28 23:00
Gällandes skadorna så snackas det mycket om att vissa skulle vara "false flag".

Neymar har förövrigt fått mycket kritik av brassar som anser att han hellre spelar med klubben än med landslaget, de har nån teori om att avstängningen skulle vart medveten.
Detsamma har sagts om Bravo som också är avstängd, har dock svårt att tro att det så skulle vara fallet för dem två då det gäller VM-kvalet och inte en oviktig träningsmatch.

Hoppas att alla är friska till El Clasico.
Barcelona Gio Style
2016-03-28 22:44
Lion24

Jag förstår ditt resonemang kring Alexis, det är lite av den anledningen som jag alltid vart pro Verratti och inte pro Pogba då han är en spelare som spelar på mer "chans".
Av samma anledning tycker jag att Di Maria är väldigt överskattad, han har alldeles för hög felprocent.

Det är väl det som jag ser som en svaghet i Alexis spel, dock ska man ha i åtanke att när han väl är i form är felbesluten betydligt färre och han är en spelare som kan lägga jätteöppnande passningar, ta sig förbi sin gubbe och har riktigt fina avslut när han är inne i sitt flow.

När Alexis är i form är han dock en spelare som bidrar med mycket, dessvärre är han väldigt sliten och har inte presterat på den nivån denna säsong och då blir misstagen allt fler.
I Barcelona är alla så säkra med bollen klistrad vid fötterna och han hade en väldigt tillbakadragen roll, han har det svårt när han inte får vara en av dem som drar det tyngsta lasset.
Jag tycker absolut inte att han är överhypad då han har agerat matchavgörare, playmaker och lugnat ner spelet i landslaget när det behövts.
Detsamma gäller förra säsongen i Arsenal och det är därför han hålls så högt i PL. Men jag förstår att det är svårt tänka sig det just nu och jag stör mig mycket på hans bolltapp i landslaget som tyvärr är för många när han inte får det att funka.

Gällandes Chiles presspel så får man ha i åtanke att Aranguiz och Vidal saknades samt att Diaz utgick skadad redan efter 7 minuter.
Det är dessa herrar som vanligtvis är ordinarie och de som sköter det "tyngsta" presspelet på mittfältet. Tror inte att det blir en för stor skillnad under Pizzi som också förespråkar ett högt presspel, men det får man vänta och se när truppen är fulltalig.

Men för att summera så förstår jag givetvis hur du tänker även om jag kan tycka att din åsikt är lite väl extrem. Alexis (Ronaldo, Di Maria, Pastore osv) är egentligen inte min "sorts" spelare heller.
Det var däremot Xavi och det är både Iniesta och Verratti numera.

Gällandes Piques Periscope:
Om vi sätter oss i hans skor, skulle du ha svårt att fokusera på träningarna och matcherna bara för att du visar fansen lite inifrån på din lediga tid?
Jag skulle inte ha det, det är en rätt så liten grej. Det är inte som att han är ute på klubbarna och festar så fort han har lite tid över, DÅ hade jag tyckt att tankarna är på fel håll.

Sen kan vi ifrågasätta hans engagemang då han är den som kommer mest sen och har haft sina svackor genom åren då man misstänkt att hans tankar legat på fel håll. Men i år har han höjt sig spelmässigt och jag kan inte se hur enstaka livesändningar med fansen lite då och då skulle skada.
Barcelona Himne del Barcelona
2016-03-28 20:55
Lion24

Det var inte särskilt svårt att förstå vad som menades med tanke på argumentationen. Men det går såklart att missuppfatta om man vill och bara anstränger sig tillräckligt mycket.
Barcelona Lion24
2016-03-28 20:29
Jag förstod att det skulle bli några reaktioner när jag skrev mitt inlägg om Alexis. Jag ber folk att läsa mitt inlägg ordentligt. Jag skrev så här:

''Jag tycker att Alexis Sanchez är den sämsta fotbollsspelaren som jag någonsin har sett i hela mitt liv, baserad på hans rykte och status.''

Notera: ''baserad på hans rykte och status''. Andy Carroll är en klart sämre fotbollsspelare än Alexis Sanchez. Faubert, Ezquerro, Drenthe, ja man kan göra listan lång över bedrövliga fotbollsspelare. Men Alexis har en status som en bärande spelare för Arsenal, ett lag som ska utmana om titlar varje säsong. Jag vet inte om Alexis status är en 'världsklasspelare' bland fotbollsexperter, men om han inte är det så är han på gränsen, alltså enligt fotbollsexperter.

Snälla, begränsa inte mina tankar bara för att jag är moderator. Jag har ett ansvar och det är att jag ska hålla så hög nivå som möjligt. Om jag tycker en sak, som kanske stämmer långt ifrån din bild, men där jag för fram mitt argument på ett sakligt och moget sätt, begränsa inte mig då bara för att jag är moderator. Jag har också mitt sätt att se fotboll på. Tycker du/ni inte likadant om Alexis, då har jag maximal respekt för det.
Barcelona the cameroonians
2016-03-28 19:57
Albas stukade ankel är bättre än vad som först rapporterades och han genomgick inga tester idag enligt MD. Gött mos!
Barcelona FCB_Messi
2016-03-28 19:57
Lion24 Sanchez sämsta spelaren du skådat ? Börja du kolla på fotboll igår då eller ? Pinsamt att en MOD ska skriva något sånt , riktigt pinsamt...
Barcelona Andresito
2016-03-28 19:25
@DM1982:

Glöm inte El Jefecito som var avstängd senast.

Messi sa själv att han var väldigt trött i andra halvlek senast mot Chile, det var väldigt mycket promenerande från han sida. Förhoppningsvis blir det en enkel match mot Bolivia där han inte behöver ta ut sig så mycket inför klassikern.

Jag känner att man bör tar det lugnt med Suárez i ligaspelet nu framöver. Han både sliter och spelar mest av alla offensiva spelare, förra säsongen gick det för att han endast spelade i ett halvår, nu är risken för tråkigheter betydligt högre.
Barcelona Lion24
2016-03-28 18:56
@Barca4life98:

Du får kritisera hur mycket du vill :).
Annons: