/spanien/barcelona/forum/9784.aspx/spanien/barcelona/forum/9784.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
elbraco - Bojan y Thiago
2012-02-10 21:21
Alternativt Cesc som släpande anfallare och Mata och Silva i positioner närmare mål. Då kan man trycka in Pedro och Soldado som djupledslöpare och måltjyvar när det krisar. Sorry för nytt inlägg, iphone...
Postat via SvenskaFans-appen
elbraco - Bojan y Thiago
2012-02-10 21:19
Det tråkiga med Spanien är att dom inte har ett klockrent förstaval till strikerpositionen. Jag säger Silva & Mata på kanterna och Torres i mitten, Goldado som backup. Llorente är för stor och mer en targetplayer, men han kan jobba sig in i den rollen som behövs tack vare Bielsas Athletic. Jag försöker vara positiv om Torres för jag tror och tycker inte att han är så dålig som de flesta verkar tycka, även om han inte kommer tillbaka i sin forna storform. Mittfältet är givet. Ingen Xabi för fan - inte bara för att jag tycker han är smått överskattad utan för att Busquets behövs som defensivt ankare. Xabi är inte en tillräckligt defensiv spelare, med honom hade laget varit obalanserat. Ramos, P & P och J. Alba som backar. Där har ni mina tankar.
Barcelona Shanghai - SHOOT ME $12
2012-02-10 20:52
Fine det går bra med Xabi Alonso, men Albiol och Arbeloa ? bläää
Barcelona L.A.M Nr 10
2012-02-10 20:33
Ja, hur Xabi Alonso tagit sig in i startelvan är för mig en riktigt stor gåta. Han tillför absolut ingenting som ingen annan hade kunnat göra bättre. Alonso och Busquets är så onödigt det kan bli. Lite tråkigt då det finns spelare som Silva, Cesc, Llorente, Mata, Pedro, osv på bänken.
Barcelona Frodo
2012-02-10 20:24
Det enda vi med säkerhet vet är att spelare från Real Madrid kommer att kvoteras in i startelvan och truppen...
Barcelona Éluc
2012-02-10 20:13
Shanghai - SHOOT ME $12

En dröm, men tyvärr inte en verklighet både sett till kvalitén och sannolikheten.

Ramos-Puyol-Pique-Alba
-------------Busi--------------
-----Xavi---------Iniesta-----
------------Cesc--------------
------Silva-----Llorente----

Den här elvan som 1.70-ligan visade är enligt mig den bästa, där Alba får ses som den offensiva av båda ytterbackarna, så att Llorente mer eller mindre kan flytta in centralt i banan vid anfallen.
Barcelona Shanghai - SHOOT ME $12
2012-02-10 20:06
Det här är min elva om jag hade varit Del Bosque.

Valdes
Montoya Piqué Busquets Puyol

Fabregas Xavi Iniesta

Thiago

Pedro Cuenca

Så skulle den se ut. Vore en dröm. :)
Barcelona barcetia - AJE AJE AJE, VILLA EL GUAJE!
2012-02-10 19:57
Ni har alla fel. Detta är Spaniens startelva:

Casillas
Ramos Puyol Piqué Alba
Busquets Xabi
Silva Xavi Iniesta
Cesc
Barcelona Skippstripps
2012-02-10 19:42
Xaviesta
Sentuary

Tack, vad skönt att se någon mer reagera som jag.
Kunde inte utdöma vad resterande delen av alla culés tycker här på forumet men att döma av gårdagens aktivitet verkar det ha spårat lite här.

Visst vi har en otrolig period av underbar fotboll som vi kanske inte får se igen, men att börja ta ut förluster i förskott och försöka att rationaliserat detta med att "bra om Real vinner" med 17 återstående omgångar och 7 poängs försprång känns ju inte helt vettigt.
Ungefär samma nivå som när I.Kaljic på våra kära antagonisters forum går ut och hyllar Pepe dagen efter att han medvetet stampat på en nedtacklad Messi.
Känns som något slags "självförsvar" när det inte riktigt gick som man tänkt sig..
Barcelona 1.70-ligan
2012-02-10 19:32
På tal om EM och Spanien. Där snackar vi om ett lag där det finns mer än 11 givna startspelare om något. Man har helt klart den bredaste och jämnaste truppen - det är en fördel som man måste ta vara på! Och spela sina kort rätt. Det kan vara skillnaden som gör att man tar sitt andra raka EM-guld, framför Tyskland som jag tror är de största utmanarna.
Personligen vill jag gärna få in Cesc, Silva och Llorente från start. Går det utan att förpassa en annan given spelare till bänken?

Ramos-Puyol-Pique-Alba
-------------Busi--------------
-----Xavi---------Iniesta-----
------------Cesc--------------
------Silva-----Llorente----

Vips så hamnar David Villa utanför och det är inte OK, haha.. om han är 100procent fit vill säga. Tror dock att Spanien skulle vinna en hel del på att bänka Xabi Alonso. Med all respekt för honom så är två defensiva mittfältare både överflödigt och slöseri med resurser, med tanke på vilka offensiva stjärnor som måste bänkas pga det.
Barcelona Sentuary
2012-02-10 19:20
Skippstripps

Co-sign. Väck med artikeln omedelbart. Ett lag som Barcelona ger inte upp ligatiteln när nästan en halv säsong kvarstår att spela.
Barcelona Xaviesta
2012-02-10 19:08

Skippstripps

Förbannat bra inlägg! Den krönikan skulle inte ens blivit uppsatt från första början.
Barcelona Skippstripps
2012-02-10 18:38
Ok grabbar, vad är det för gästkrönikör som skriver en artikel om hur det kan vara bra för oss att Real vinner ligan i år?
1. Säsongen är långt ifrån slut och har man varit med förr vet man att det här kommer att avgöras långt fram i vår, ligan är INTE avgjord än.
2. När den väl är det, så kan det omöjligt vara något bra i sig OM Real vinner. Jag menar att "ett steg bakåt två steg framåt" går att argumentera för om vi skulle ha legat två och skulle börja klättra (se Real galacticos 2.0). I vårat fall är det precis tvärtom, vi har varit på toppen och då finns det bara en väg om man inte fortsätter vinna. Ned.

Man kan ju bli förbannad för mindre...
Barcelona Hyder
2012-02-10 18:34
Hetfield

Då kan vi båda medge att det där laget ser riktigt jävla starkt ut. Samtidigt får vi hålla tummarna för att Vincent kommit underfund med att Alonso inte behövs i startelvan.
Barcelona Hetfield
2012-02-10 18:31
Hyder

Jag har sett Athletic Bilbao flera gånger, och jag tycker inte att Llorente trivs i "snabb fotboll", det är nu när Bielsa har fått in honom i spelet som han har börjat glänsa (även Athletic Bilbao redaktören sa det). Om Spanien spelar som jag skriver nedanför så tror jag att han skulle trivas bra, men att förvänta sig att han ska spela 4-3-3 och gå på djupled...nja.

Om jag hade fått träna Spanien så hade jag spelat såhär :

Casillas - Ramos - Puyol - Pique - Alba - Busquets - Xavi - Iniesta - Mata - Silva - Llorente. Llorente spelar då som ensam striker, han är då ankaret i anfallet medan det rörliga mittfältet rör om i grytan.
Barcelona Hyder
2012-02-10 18:28
Hetfield

Ja, fast det är väll klart att "han kom in" med tanke på att Villa och Torres bland annat fanns tillgängliga och var friska.

Titta på nästa Bilbao-match och räkna hur många gånger han löper i djupled. Han besitter så pass mycket klass att han utan tvekan skulle kunna finna sig själv i startelvan för Spanien i sommar. Det vore nästan konstigt om han inte gjorde det.

Sedan finns det gott om snabbhet på andra positioner i laget, därav tror jag absolut att Del Bosque kan hitta den perfekta kombinationen av spelare som ska finnas runt Fernando.
Barcelona Hetfield
2012-02-10 18:22
Hyder

Du sa det själv, "när han kom in", dvs. att han var plan B när spelet låste sig. Han har inte varit en given startspelare sen han debuterade i landslaget.

Återigen, sätt Llorente i nästan vilket annat landslag som helst så hade han antagligen startat, men i Spanien så kräver nog Del Bosque snabbhet före råstyrka. Jag säger inte att Llorente är seg eller lat, men man kan inte förneka att det inte är en spelare som går på djupled precis.
Barcelona GerardPiqué3
2012-02-10 18:22
Tror att Frankrike kan bli väldigt farliga, ifall man mot förmodan skulle få ihop gruppen å spela som en enhet. VM 2010 va ju katastrof, men har svårt att tro att det kan upprepa sig, men får la hoppas att man lärde sig av misstagen. En offensiv med spelare som Nasri, Benzema, Ribery, Gourcuff, Malouda, Gignac m.m samtidigt som man kan välja å vraka mellan ytterbackar som Abidal, Sagna,Evra,Clichy mfl så har man flera alternativ vid avstängningar och skador. Annars blir la Spanien och Tyskland mina huvudfavoriter. Tyskland är bättre nu än 2008, medans Spanien som andra nämnt saknar en het målskytt. 2008 hade man ju 2 i kanonform(Villa&Torres). Trots de ser jag få lag som kan klara att slå dom förutom Tyskland då. Hoppas verkligen Sverige kan göra bra ifrån sig, en Z i form som gör sin omgivning bättre ist för att gestikulera och gnälla behövs för att vi skall ha en chans att gå vidare :) Längtan växer för var dag som går :) !
Barcelona Hyder
2012-02-10 18:18
Hetfield

I hear you men undrar samtidigt om du minns hur duktig Llorente varit i landslaget? Llorente tar fler löpningar i djupled under en match än vad Zlatan gör under en hel säsong.

Varje gång han kom in i VM blev det farligt på grund av att han hittade de där löpningarna. När han sedan får bollen kan han välja att antingen skarva den med huvudet eller använda sig av fötterna. Om du mäter De Rosis kvalité i pengar (marknadsvärde på 35milj euro) kan vi lika gärna göra detsamma med Llorente som värderas till 35-45 milj euro.
Barcelona barcetia - AJE AJE AJE, VILLA EL GUAJE!
2012-02-10 18:15
Det är Tysklands år iår.
Barcelona Hetfield
2012-02-10 18:13
Hyder

Det är väl en fråga om spelsättet. Jag tror att Del Bosque föredrar spelare som kan gå på djupled och som är vassare på det sättet.

Det handlar inte om att Llorente är dålig, jag tror bara att han är för seg för det sättet Spanien vill spela (*host* Zlatan).
Barcelona Hyder
2012-02-10 18:11
Hetfield

Varför skulle inte Llorente få spela? Han har gjort det riktigt bra i landslaget tidigare och om han kan ta med sin nuvarande form till ett EM-slutspel så skulle det utan tvekan vara guld värt. En Fernando i toppform är för mig komplett. Han kan löpa, nicka, skjuta och använda sin styrka mot sina motståndare. Det är inte för inte som han har ryktats till både oss och Real Madrid.

Man kan inte argumentera att det skulle finnas riktiga, konkreta spetsalternativ när Villa är skadad och Torres inte är i form. Visst, Soldado och spelare som Mata och Muniain håller otroligt hög klass men Llorente är snäppet vassare som spets i anfallet.
Barcelona Hetfield
2012-02-10 18:01
addeh

Jag diggar hur du säger att Pirlo och De Rossi inte tillhör den absoluta världstoppen, men att du nämner Muniain och Soldado som exempel :P

Pirlo dominerar mittfältet i Juventus och har varit en viktig faktor till Milans framgångar de senaste åren, och dessutom är han given i startelvan. De Rossi har marknadsvärde på runt 35 miljoner och nästan alla toppklubbar har jagat honom i flera år. Killen är en komplett mittfältare och vann VM. Tillhör inte världstoppen? Please.

Hur du än vrider och vänder på det så har Italien bättre anfallare än Spanien, det kan nog ingen förneka. Dessutom är bredden något enormt.
Atlético addeh
2012-02-10 17:56
Hetfield

Fast du kan ju inte tänka enbart på rutin, man måste ju klämma in kvalitén också. Pirlo har visserligen gjort det bra i Juventus, och De Rossi har fått sig ett lyft igen, men ingen av dem tillhör den absoluta världstoppen.

Jag anser inte att någon i det italienska lag du rabblade upp tillhör den absoluta toppen. Balotelli har potentialen, men har sina berg och dalar. En Guiseppe Rossi i form hade gett Italien mycket kvalité, men frågan är hur fit han är inför EM och hur pass hans form är.

Såväl Spanien som Tyskland hade lekt med Italiens mittfält.

Spanien har ju en betydligt bredare anfallstrupp än Italien, och med mer kvalité dessutom. Llorente, Soldado, Villa, Mata, Muniain & Pedro klår i mina ögon Italiens dito. Dessutom finns även möjligheten att spela Cesc som La Rojas Messi, det vill säga i en släpande position. Då är dock frågan vilka som skall flankera på kanterna. Silva lär ta ena platsen.

På vänsterbacken har man såväl Jordi Alba & Nacho Monreal att täcka upp för den numer pensionerade Capdevila (eller petade, beroende på hur man ser det). Det är jag inte ett dugg orolig för skall bli någon akilleshäl för La Roja.
Barcelona Hetfield
2012-02-10 17:55
Det känns som att Holland har en väldigt bra startelva, men att deras bänk är rätt så mediokert. Sneijder har varit rätt så ljummen och skadad den här säsongen, Elia får knappt spela i Juventus, Afellay är långtidsskadad och deras backlinje håller inte måttet helt enkelt. Jag tror inte på Holland.

Däremot är Tyskland så ruskigt bra. Jag är väldigt imponerad av deras lag.
Barcelona BB-Barceloneta
2012-02-10 17:46
De i grunden bästa landslagen i Europa just nu är Spanien, Tyskland och Holland. De har i alla fall dominerat de senaste åren. Jag tycker inte att Spanien är lika bra som tidigare, allt detta grundar jag på att de inte har en forward av absolut högsta klass. Villa långtidsskadad och Torres har en formkurva som verkligen går att ifrågasätta. Jag tror inte heller Holland är lika bra som tidigare, mycket av deras spel har kretsat kring Sneijder som varit väldigt skadedrabbad efter VM. Men där har de i och för sig en Van Persie som förmodligen gör sitt livs säsong. Tyskland däremot tror jag riktigt mycket på, de hade ett ungt och talangfullt lag i VM där deras viktigaste spelare för mig är Özil. Sen har de kanske världens bästa målvakt i Neuer. Jag tror på Tyskland som segrare.
Barcelona den närkingska älgen
Hetfield

Sjutk kul initiativ.

Att England blir floppen känns som du säger rätt givet. Dessutom floppar de i princip alltid, oavsett uppladdning, form och spelarmaterial etc. Sjukt hypeat landslag.

Jag tror att Tyskland vinner. De har ännu bredare (och även spetsigare) trupp än både Spanien och Italien även om spanjorerna har den bästa startelvan. Många unga och duktiga spelar så som Özil, Neuer och Khedira (kanske inte jätteduktig) har redan mästerskapsrutin och de har hur många unga duktiga spelare som helst. Det som jag tror fäller Spanien är precis som du säger bristen på en riktigt helt anfallare. Villa känns för osäkert, Torres är ju under isen och Llorente är lite för oprövad.

Frankrike har absolut möjligheten att överraska, men då gäller det att de arbetar ihop som ett lag och inte bråkar som under VM i Sydafrika. Om Kroatien inte haft både Spanien och Italien i gruppen hade jag trott på dom som en outsider, men i den gruppen får de det svårt.
Barcelona Hetfield
addeh

Det där ju bara fel. Har inte Italien spetsegenskaper? Titta på laget : Buffon - Abate - Chillieni - Barzagli - Criscito - De Rossi - Pirlo - Giovinco - Cassano - Balotelli och Rossi.
Inte många rutinerade spelare? Buffon, Chillieni, De Rossi och Pirlo var med och vann VM sist (även ett par andra), knappast att det inte finns rutin.

Nä, jag tror inte ett dugg på Spanien. Mittfältet och backlinjen håller hög nivå, men jag tror att i slutändan så kommer deras anfallare att förstöra allt. Varken Negredo eller Soldado är några "stjärnor". Llorente håller hög nivå, men tvekar starkt på om de tänker starta med en sån "tung" spelare.

Sen att du håller Spanien som laget med starkaste truppen är lite konstigt. Anfallet är långt ifrån bra, och mittfältet kommer att segas ner med Xabi Alonso. Backlinjen tycker jag är ett stort frågetecken, särskilt på vänsterkanten. Fine, Jordi Alba är en fantastisk spelare, men kan han fylla på kanten i EM? Tveksamt.
Barcelona FC-Barcelona
2012-02-10 17:41
Suttit i 1 time och läst igenom vad som skrivits i Les rambles , underbart att sitta och läsa era fina diskussioner!

Keep it up cules!!...
Atlético addeh
2012-02-10 17:40
Hetfield

Jag går rakt emot dig och säger att Italien blir den stora EM-floppen. Man må kanske ta sig vidare från gruppen (även om det blir tufft) men man kommer inte vara med oss slåss om segern. Bred trupp må hända, men man saknar spetskompetens och har inte särskilt många rutinerade spelare.

Jag tror Spanien vinner, av den enkla anledningen att man har det klart starkaste laget. Tyskland & Frankrike blir de störa utmanarna. Tror Frankrike kommer överraska många. De har ett ruggigt starkt lag, framför allt en bra defensiv. Kanske Europas bästa försvarslinje med Sagna-Rami-Abidal-Evra. Det är väl möjligen bara Spanien som är bättre på den punkten.
Annons: