/spanien/barcelona/forum/9735.aspx/spanien/barcelona/forum/9735.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Shanghai - SHOOT ME $12
2012-02-16 14:45
Cristian måste få A-lagskontrakt.
Barcelona tarrak
2012-02-16 14:19
elbraco

Även om spanska inbördeskriget och eftertiden är väldigt komplext och har många bottnar, så var knappast rasism, utan politik, själva kärnan. Franco var precis som alla andra fascistiska ledare, först och främst mot alla oliktänkande och avvikande från den enhetliga norm (kristen, nationalist, rojalist) som endast var tillåten att existera. Varken katalaner eller basker trakasserades generellt pga deras "etniska" tillhörighet, däremot kunde människor som uttryckte icke-fascistiska och/eller anti-spanska åsikter straffas med döden.

Kortfattat kan man säga att en kastiljan som öppet proklamerade anarkistiska åsikter straffades, medan en fascistisk katalan slapp trakasserier. Att Baskien och Katalonien i stort drabbades hårdare än andra landsändar, berodde på att man i större utsträckning hängav sig åt vänsterpolitik och icke-spanska kulturyttringar.

Om man förenklat ska förklara skillnaden mellan nazism och fascism, så är det att rasfrågan spelar mindre roll i den senare. Däremot har jag svårt att se att fascism skulle vara speciellt mycket bättre, då systemen i grunden är totalitära och våldsförhärligande ideologier, som åsidosätter mänskliga rättigheter och förtrycker alla oliktänkande.
elbraco - Bojan y Thiago
2012-02-16 14:01
Antimadridista Ja, men Barca kämpade mot förtryck för att de var just katalaner, dvs rasism - det som Abbiati är emot. Jaja, skit samma, att han är fascist kan vi komma överens om!
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona BB-Barceloneta
2012-02-16 13:54
Fantastiskt skönt att Afellay börjat löpa på planen nu. En comeback kanske börjar närma sig nu.
Barcelona !!ANTIMADRIDISTA!!
2012-02-16 13:49
elbraco - Bojan y Thiago

Kolla vad han bar för flagga när de vann ligan, snälla inte du också. Abbiati är fascist, punkt slut. Fascister är nödvändigtvis inte för "the racial laws". Man kan vara fascist och emot the racial laws.
2012-02-16 13:47
Precis bosna, jag är så jävla trött på medgångssupportrar som inte har någon som helst aning om vad laget som de följer står för. Det här forumet är fyllt med sådanna har jag märkt på sistonde. Det är som att säga att jag är moderat, men jag vill höja skatterna till taket.
Barcelona basaric - ?#AnimoElGuaje
2012-02-16 13:47
Jag läste precis "Skön borta seger för Barca". Ni måste ju skämta med mig? Okej att ni låter en kille som inte kan stava skriva åt er, men ni på redaktionen måste väl ändå ta er tid och läsa igenom artikeln innan ni publicerar den? Pinsamt.
elbraco - Bojan y Thiago
2012-02-16 13:46
Antimadridista Är du killen med kollen eller? Abbiati säger att han är EMOT "the racial laws".
Barcelona Zmaj od Bosne
2012-02-16 13:30
Antimadridista, du menar väl att Barca har kämpat mot Abbiatis tankar och inte för. :) Real Madrid = Fascism = Abbiati
elbraco - Bojan y Thiago
2012-02-16 13:13
När är det ungefärliga datumet för Villas comeback satt? Kände mig lite för optimistisk när jag sa april-maj till polarna. Villas framtid ska också bli ett spännande kapitel att följa.
2012-02-16 13:04
rANDOMhERO och Blaugrana1990

Era äckliga idioter gå och läs om Abbiatis historia och sedan även Barcelonas innan ni yttrar er. Abbiati står för allt som Barcelona har kämpat för sedan klubbens födelse, sånna som ni äcklar mig. Förstår inte ni hur många från Barcelona och Katalonien det har funnits som har ägnat sitt liv åt fotboll och en kamp mot fascismen. Historielösa idioter, jag kissar på er. Barcelona är en klubb emot allt som har med fascism att göra och ni sitter och försvarar idioter som Abbiati, ni kan lika gärna ställa er sida vid sida när det kommer till Real Madrids historia. Snälla ge mig in livsstids blockering från den här sidan
Atlético addeh
2012-02-16 12:37
Sport har skrivit att Guardiola kommer sätta sig ned med Keita och diskutera hans framtid nu i dagarna när han återvänt. Frågan är vad Pep har för plan för honom. Jag hoppas maliern gjort sitt och att man får en lite slant för honom i sommar. Jona dos Santos kommer fylla de skorna väl, även om de är lite olika spelartyper. Mexikanen är betydligt passningsskickligare och är en av de allra tryggaste med boll i hela laget, medan Keita diggar att gå i djupled och ofta försöker ta sig in i straffområdet för att hota i luftrummet.

Tyga

Är helt enig att vi inte bör värva någon crack i sommar. Allt vi behöver förstärka med plockar vi upp från canteran.

Att Muniesa flyttas upp borde ta död på de flesta Jordi Alba-ryktena. Likaså gäller egentligen de om Thiago Silva, då vi från och med nästa säsong har minst sex spelare som klarar mittbackspositionen bra. Och då har jag inte ens räknat med Fontás.
Barcelona GerardPiqué3
2012-02-16 12:37
Tycker mixen av att flytta upp egna talanger(Pedro, Busq, Fontas m.m) samtidigt som man värvar vissa spelare utifrån ( Villa, Masch, Alves, Alexis) är helt perfekt. Jag gick iallafall igång när Barca värvade Ibra, att värva stora stjärnor ger en kick. Så att önska att någon/några utav Cavani/Silva/Tevez skulle joina Barca ser iallafall inte jag som något problem. Samtidigt tycker jag det naturligtvis är ovärt att lägga pengar på importer, när vårt B-lag och akademi ständigt levererar stortalanger :) Det är en svår balans men tkr Pep sköter det helt perfekt
Barcelona Tyga
2012-02-16 12:27
elbraco

Ärligt talat så saknar jag fan inte Keita ett piss. Han bidrar inte till något och att JDS flyttas upp till A-laget nästa säsong tror jag tyder på att Keita har gjort sitt i Barca tröjan.

Jag är inte den som gillar att värva om det verkligen inte behövs och för tillfället tycker jag vi ska lita på B-laget då nästan alla håller La-Liga klass.

Därför stör jag mig på vissa som skriver Ge mig Cavani, T.Silva, Tevez osv... någon som känner sig träffad?
elbraco - Bojan y Thiago
2012-02-16 12:09
Team of the Tournament Africa Cup 2012: Mweene - Gosso Sunzu Mensah Tamboura - Mayuka YayaToure Gervinho Keita - Katongo Drogba #fcblive

härligt keita!
Barcelona Criff -Llourinho
2012-02-16 12:06
Man ska dock läsa alla kommentarer Abbiati gjorde under den intervjun och inte bara dem 2 meningarna som fick mest uppmärksamhet.

"Within Fascism I disagree with racial laws, allegiance to Hitler and the war, but I like the capacity Fascism had to secure law and order. It guaranteed security for the people."
Barcelona DM1982
2012-02-16 12:04
Blaugrana1990

Vad är det för fel på att stava ordet rätt?

Nu är detta forum inget politiskt forum och vi borde prata fotboll men en sak som drog mig i alla fall till laget Barcelona var anti-fascismen. Regionen Katalonien och laget drabbades hårt av fascismen, om man inte tycker att det är något fel med fascism så bör man överväga att börja heja på Real Madrid. Där kan man hoppa omkring med fascister och nazister hos Ultra Sur, på Camp Nou har de kastats ut.

Bara en tanke sådär.
Blaugrana1990
2012-02-16 11:55
Vad är det för fel med att vara faschist?

Notera att det är skillnad på att vara fascist och nazist. Att vara fascist innebär inte att man hatar judar och svarta och så vidare, utan det är en viss auktoritär politisk åsikt likt kommunismen.

Barcelona Abbe.
2012-02-16 11:54
Essienesque

Haha, ja, det hade varit något!

Goda nyheter för övrigt: "Afellay has been out running on the pitch for the first time since his knee injury in September."
Barcelona Essienesque
2012-02-16 11:44
Abbe.

Blickade över ditt inlägg snabbt och trodde du skrev om Abidal... jag blev minst sagt WTF ett tag. Haha, men Abbiatis vidriga åsikter visste jag redan om.
Barcelona Tyga
2012-02-16 11:40
Gio Style

Behövs ingen källa på det för det är så tydligt. Om du såg Milans sista match förra säsongen när dem vann ligan så sprang han direkt till en grupp och visade ett tecken mot dem.

Precis som Abbe säger så är det inget han döljer utan har även tatueringar som bevis på det.
Barcelona Abbe.
2012-02-16 11:31
Gio Style

Abbiati har uttalat sig om sina politiska åsikter och han är fascist. Det är ingenting som han hymlar om direkt.

"I am not ashamed to proclaim my political beliefs. I share [the] ideals of fascism, such as the fatherland and the values of the Catholic religion"
Barcelona rANDOMhERO
2012-02-16 11:26
Tyga

Håller med dig delvis, men tycker att människor får vara exakt vad dom vill vara. Så länge man håller sina åsikter utanför fotbollsplanen.
Barcelona Gio Style
2012-02-16 11:25
Tyga

Källa på det? Hur smart är det att ha en nazist som andrakapten i ett lag där du har spelare som Seedorf, Robinho, Emanuelsson, Boateng m.m?
Barcelona Tyga
2012-02-16 11:10
¡Barca! - Crèma Catalana

Det är ingen nyhet direkt att Abbiati är Nazist är nått liknande. Trött på dessa äckliga personerna. Har inget och göra på en fotbollsplan.
Barcelona VizzlA-"Tots Units Fem Força"
2012-02-16 11:05
Decinho

Visste att någon språkpolis skulle kommentera, bara för att jag just kommenterade vad någon annan skrivit. Självklart behöver inte en artikel vara perfekt, förstår du min poäng?

Sen att det skulle vara punkt istället för kommatecken i mitt förra inlägg är inte så relevant.
Barcelona Decinho
2012-02-16 09:33
VizzlA-"Tots Units Fem Força"

Trots att jag håller med dig fullständigt, så kan jag inte låta bli att tycka att det är lite kul att ditt inlägg är allt annat än korrekt rent språkmässigt.
Barcelona Gio Style
2012-02-16 08:31
!Sergio_Busquets!

Han är onekligen top 3 på den listan, i hård konkurrans av världsstjärnan Guidetti!
Barcelona !Sergio_ Busquets!
2012-02-16 08:21
Det Ronaldo är "Världens bästa" på, är att sätta straffar.
Barcelona VizzlA-"Tots Units Fem Força"
2012-02-16 08:21
Hur kan Mod tillåta att detta postas, okej det är inte lätt för invandrare att stava (no offens), men man kan ju välja någon med lite bättre stavning, men framför allt var innehållet värdelöst, ingen inlevelse och bara jobbig att läsa.

Jag skulle då inte låta en 5-åring posta en artikel, detta var på samma nivå.
Annons: