/spanien/barcelona/forum/9719.aspx/spanien/barcelona/forum/9719.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona 1.70-ligan - Cuenca y Tello
2012-02-21 10:07
Riktigt tråkiga nyheter ang Oscar Garcia, men samtidigt förstår jag att han vill åt större utmaningar (och lönespecifikation). Synd bara att Barca inte har erbjudit honom det tidigare, en ny roll inom klubben. Tycker han borde tagit över barca B i somras, då en lucka fanns öppen. Nu sparkar man väl eller inte Eusebio som faktiskt gör ett ok jobb idag... Men han har inte samma potential som Oscar till att utvecklad ytterligare, enligt mig
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona Zibarca
2012-02-21 08:57
Jag vet inte om någon redan har postat detta. Jag har letat men inte hittat något. Läste på aftonbladet att Romario vill att hans 18 årige son ska spela i Barca och att han ska prata med Rosell och Guardiola angående honom. Någon som vet något om Romarinho som grabben heter??
Barcelona Deulofeu
2012-02-21 08:38
Addeh håller med dig fullt ut Oscar får man inte slarva bort.Han har jobbat med våra största talanger ett par år tycker han borde fått tagit b-laget något år tills Pep försvinner och fortsätta hans bygge.

Han har redan jobbat med våra största talanger från Juvenil a som Deulofeu,Rafinha,Dongou,Samper samt Grimaldo han vet hur de spelar.

Dessa är våra diamanter de måste tas om hand på rätt sätt.Inte som Eusebio som gav Deulofeu få minuter i början av säsongen för att sedan starta honom ibland för att alltid byta ut honom hur bra han än var.

Visst Zubi har uttalat sig att vi ska gå piano piano med honom men ändå jag har inte gillat hur han behandlats.

Nu har Eusebio inget val eftersom Tello och Cuenca spelar med a-laget Deulofeu får spela och gör det kanon.

Försvinner Pep lägger jag min röst på Oscar Mr volley Garcia!

Då kommer vi ha ett löjligt lag även efter Xavi,Abidal,och Puyuls pension
Barcelona 747 Puyol Airlines
2012-02-21 01:30
Som vi alla vet är Messi på god väg att gå ifatt Cesar som Barsas meste målgörare i officiella matcher. Under Guardiola har han öst in mål i en takt av sällan skådat slag, faktum är att det inte finns ens en handfull spelare i Europa de senaste 50 åren som kan matcha Messis målskörd under Guardiola. Här medan förljer en liten jämförelse mellan Messi och de bästa målmaskinerna. Första siffran är tre bästa säongerna i rad och andra sifran är fyra bästa säsongerna i rad.

Messi 142 mål och 180 mål
Jardel 143 mål och 181 mål
Eusebio 132 mål och 177 mål
Müller 160 mål och 199 mål
Larsson 132 mål 172 mål
Puskas 129 mål och 160 mål
Romario 151 mål och 186 mål

Av dessa är det alltså bara Müller, Romario och Jardel som har gjort fler mål och då snackar vi senaste 50 åren. Romario är dessutom gränsfall då han gjorde en tredjedel av målen i en av de brasilianska regionalligorna.

Barcelona barcetia - AJE AJE AJE, VILLA EL GUAJE!
2012-02-21 00:40
addeh

Ända sen Oscar förstörde Dalmau's karriär har jag ogillat honom. Finns fler som kan ta över hans jobb, guldklimpar i Barcas cantera finns det gott om och det finns tränare som är mer kapabla än honom att leda dem!
Atlético addeh
2012-02-21 00:26
Enligt journalisten Lee Roden kommer Oscar García lämna klubben i sommar. Fan, vilket stort misstag att man inte lät García ta över B-laget inför den här säsongen. Han var åtminstone min favorit till att en dag ta över efter Guardiola, och precis som han gå via B-laget först.
Barcelona Ibillay
2012-02-21 00:08
"This Barca is like my Santos"/Pele
Coach pep.
2012-02-20 22:42
Mycket jämförelser på forumet idag ser jag. Inte lika lätt att gulla med Premier League längre när engelsk fotboll går åt helvete i Europa. Man City var nära att förlora mot Porto senast även i EL, men lyckades vända på slutet. Jag har alltid varit tämligen säker på att Englands tillfälliga dominans skulle komma till ett slut ganska abrupt eftersom fotboll ständigt är under utveckling. Anledningen till att de dominerat CL senaste åren är pga deras ekonomiska och fysiska överlägsenhet som varit svårstoppad. Under några år hade engelska ligan de mest fysiska lag man kanske någonsin sett. Det fanns inget botemedel mot dem hur tekniska och passningsskickliga lag det än huserade i andra ligor. Inte ens Barcelona kunde rubba Chelsea trots grov utspelning, men Don Andres räddade oss. Nu känns det som att de andra ligorna synat PLs kort och kommit ikapp. Inter, Real Madrid och Milan är några exempel på lag som på senare tid lyckats skapa fysiskt slagkraftiga lag bättre än Englands.

I år är engelska ligans primitiva fotboll mer blottad än på länge. Tottenham är ett av få lag som kan komma någonstans genom att spela bra fotboll. Man City kan vara roliga att se på i PL där de kan dominera med högt tempo, men de har inte ett tillräckligt utvecklat spel för att lyckas i CL. Toppmatcherna i England kan vara heta ibland men suger annars oftast. Man U-Liverpool är ju rena rama sömnpillret. Så fort det spelas en match med många mål i England hyllas deras liga från höger och vänster medan spanska ligans försvar hånas vid samma scenario i La Liga. Den här säsongen har Barca haft väldigt svårt mot många mitten/bottenlag och då håller folk käften, men vinner vi med 4-0 är det fel på ligan.

Det här landet kommer naturligtvis aldrig erkänna något av det jag säger, men den högfärdiga anglofilismen har lyckats lura en hel värld att PL har bäst fotboll när den i själva verket ligger efter tekniskt, taktiskt och spelmässigt(United har till och med fått kalla tillbaka Scholes pga brist på alternativ). Inte blir det bättre när de har korkade douchebags och alkoholister likt Terry, Rooney, Vidic, Balotelli mfl. som ikoner. Det är synd att Aguero och Silva gick dit och hypade upp ligan mera.
Barcelona Gonzalez_Barca
2012-02-20 22:16
DivineNerd(Man utd fan)

Beror ju väl till stor del på den där 5+6 regeln som Platini vill införa som de flesta engelska u20 spelarna har så höga prislappar?
Barcelona Hyder
2012-02-20 22:16
Hetfield

Jag håller med om mycket som du skriver. Till exempel att det är att ta i när man säger att PL är på väg att gå under osv. Men samtidigt vill du få det till att PL-lag har dominerat CL de senaste åren och att Chelsea skulle vara ett av dem lagen. Nja, dem har nått en final och det är också allt. Senast ett engelsk lag fick lyfta CL-pokalen var för 4 år sedan. Det är inte så att PL har kryllat av lag som varit kapabla att ta hem hela turneringen. Liverpool har vunnit en gång, United har vunnit en gång. Då pratar vi från år 2000. Sedan har Spanien och Italien varit de som gått mest framåt sett till vinster.

Sedan kan jag förstå ditt resonemang kring att många PL-lag har varit med och gjort hyfsat ifrån sig. För mig handlar det om att vinna titlar. Sedan skulle jag lägga Valencia som likvärdiga Arsenal (om inte bättre till och med) medan City varken har vinnarmentaliteten eller rutinen för att göra någonting produktivt i CL. United har en del att arbeta vidare med och Chelsea var till och med nära att åka ur gruppspelet. Två tunga lag i Barcelona och Real Madrid väger väldigt tungt sett till vad som finns att tillgå i CL i dagsläget.
DivineNerd(Man utd fan)
2012-02-20 22:06
addeh
Att brittiska talanger ständigt överskattat kan nog även de största anglofiler skriva under på. Jag som följer United vet t.ex hur hypead en spelare som Cleverley blir i vårat lag i brist på annat. Han är den enda offensiva innermittfältaren, men i spanska ligan hade Cleverley setts som väldigt medioker. Att Scholes är så fullständigt dominant som han trots allt är nu igen beror till stor del på att han är så jävla bra men till minst lika stor del på att avsaknaden av den spelartypen är enorm i United men också hela England! Likadant med spelare som Sturridge och Walcott som du nämner, Dawson och Young är andra exempel.
En ny trend kom under sommarfönstret också, att överhypea alla engelska mittbackar ala Carrolstyle. Cahill och Jagielka framställdes ju som absoluta världsklassbackar trots att de enligt mig håller ganska låg nivå i många aspekter.
Nog med kritik och dags att hylla de som hyllas bör. Wilshere kommer bli en världklass innermitt om han undviker skador, Phil Jones är enligt mig en ännu större talang och den mest utvecklade spelaren i sin ålder,Chris Smalling är redan nu en grym mittback som är bra på allt. (Kanske avspeglas jag av vilket lag jag tillhör)
Barcelona Éluc
2012-02-20 21:45
Cesc mot Valencia. Hans mittfältsspel har ju förbättrats markant om man jämför med bara 1.5 månad sedan. Gjorde en ruskigt bra match igår. Han är dessutom snabbare än man faktiskt tror.
Barcelona Barcadinho.
2012-02-20 20:42
Hetfield - det som jag gillar med italiensk fotboll är att det är sömnig typ 70 procent av matchen för att plötsligt explodera. Precis i den stunden som man är på väg att sömna av från den tråkiga operan (det s.k Forte) så blir man väckt av något otroligt från en annan planet (s,k Cresendo).
Fotboll i Italien är som opera. Jobbigt ibland och tråkigt men helt galet i andra stunder.
Atlético addeh
2012-02-20 20:30
Hetfield

Precis så är det. För spansk fotboll vore det naturligtvis ett nederlag om Levante nådde CL, vilket aldrig kommer ske, jämfört med klubbar som Atlético, Sevilla & Athletic. Samma sak gäller ju i Italien, där Udinese för den delen inte kan jämföras med Levante, men har den likheten att de på sikt inte kommer kunna behålla sina bästa spelare och inte har de ekonomiska förutsättningarna.

"Nu dyker det upp talanger som Lamela, Jovetic (nåja, han har varit där ett tag), Giovinco, Borini osv i ligan. Hellre sådana spelare än overhypade Sturridge och Walcott."

Skriver under på det där. Just i den aspekten är både såväl Serie A som La Liga & Bundesliga betydligt bättre än Premier League. Det finns alltid mer sevärda talanger i de ovannämnda tre ligorna än på de brittiska öarna.
Barcelona Hetfield
2012-02-20 20:21
addeh

Jo, men det känns som att italienska lagen är på väg framåt. Man vill ju att varje liga ska ta med de "bästa" lagen. Jag vet att det är charmigt med Levante i CL, men för spanska ligan så vore det bäst om de inte kom med till CL. Det är ungefär samma sak med Udinese, hatten av till de, men jag ser hellre Napoli eller Roma.

Charmen med Serie A för mig är passionen och att det ständigt dyker upp stjärnor. Pastore och Sanchez försvann, nu dyker det upp talanger som Lamela, Jovetic (nåja, han har varit där ett tag), Giovinco, Borini osv i ligan. Hellre sådana spelare än overhypade Sturridge och Walcott.
barcaff4
2012-02-20 20:19
Jag såg det i google när jag sökte på fc barcelona kit 2013 sen ser man på you tube
Atlético addeh
2012-02-20 20:16
Hetfield

Håller helt med dig där, ligorna svänger och det är väl ändå det som är charmen med den här underbara sport. Mönchengladbach i Bundesliga fick kvala sig kvar ifjol och ligger just nu tvåa - före storlag som Bayern, Schalke & Werder Bremen. Och då värvade man enbart Oscar Wendt i somras, som för den delen inte fått alls mycket speltid. Ruggigt imponerande!

Tyvärr för Serie A:s del har de tappat många av sina bästa spelare de senaste åren. Att de tappat en CL-plats till Bundesliga förbättrar knappast den situationen. För italiensk fotboll är det knappast bra att en klubb som Inter missar CL, som de ser ut att göra.
Atlético addeh
2012-02-20 20:13
Juvenil A vann i helgen mot Real Zaragoza med 5-2. Jean-Marie Dongou spelade så klart huvudrollen och gjorde ett hattrick. Hoppas kameruanen får mer speltid i Barça B framöver.

Mojito

Skriver under på allt om Iniesta. Vilken makalös spelare! Det är ingen tillfällighet att han har saknats i de matcher vi varit som allra vekast under säsongen (Getafe & Osasuna). Nu blir det åka av med vampyren tillbaka.
Barcelona Hetfield
2012-02-20 20:11
Det känns ju att alla ligorna har lag som går framåt, och lag som går bakåt. La liga har ju lag som t.ex: Villarreal och Sevilla som går bakåt och inte lyckas få ett stabilt med kontinuitet. Fast då har man ju lag som Atletico och Athletic som tar steg framåt och blir bättre och bättre.

Serie A har ju lag som t.ex: Inter som håller på att braka ihop, men å andra sidan har man lag om Roma, Napoli, Udinese och Juventus som har tagit stora steg framåt.

PL har ju lag som Chelsea och Arsenal som faller, men man har också lag som Liverpool och Tottenham som tar stora steg framåt. Poängen är väl att det svänger i alla ligor, jag skulle inte påstå att PL håller på att "falla ihop" eller att det är kris där. De är fortfarande bäst när det gäller sändningar och t.ex: arenor.
Atlético addeh
2012-02-20 20:08
Hetfield

Även om jag anser att Valencia haft trupp bra nog för att nå lite längre i CL än vad de gjort de senaste åren, är det ändå mycket att begära om man tar deras ekonomiska situation i åtanke. Det är först nu och framåt deras drömmar kan bli realitet - att åter bli en utmanare såväl i Spanien som i Europa. Man kommer inte kunna utmana om en CL-titel nästa säsong, men man har en ung stomme och lyckas man, som det verkar, kunna behålla den och bygga vidare ser det riktigt lovande ut.

Angående försvarsspelet så håller jag med dig till viss del. Många spanska lag prioriterar offensiven vilket kan vara kul för oss som tittar, men inte alltid särskilt framgångsrikt. Om vi ska ta Valencia så har de till skillnad från ifjol stärkt upp sin defensiv markant. Det är helt otroligt hur man lyckades ta en tredjeplats förra säsongen när rikssopor som Bruno, Dealbert & Stankevicius fick kontinuerligt med speltid. I somras värvade man in såväl Rami (enligt mig en av ligans tveklöst bästa försvarare) samt Víctor Ruiz, som är en framtidsman och var en gigant i Espanyol förra säsongen innan han gick till Napoli. Det ryktas rejält om både van der Wiel och Botía till Valencia kommande sommar, vilket skulle göra deras defensiv än bättre. Dessutom har Alba tagit enorma kliv i sin utveckling.

Atlético med Simeones filosofi tror jag hade varit enormt framgångsrikt i Champions League. Vi såg bara hur Lazio överrumplades tämligen enkelt i Rom.
Barcelona Gio Style
2012-02-20 20:01
Ang. PL och La Liga jämnförelsen.
Kan någon med relativ bra kunskaper påstå att PL är på uppgång/bibehållt sin styrka? Nej det tror jag inte.

Jag vill inte hävda att den ena ligan är bättre än den andra, men det går inte att förneka att Real Madrid är på kraftig uppgång (jämfört med dem senaste åren) samtidigt som jag varken blivit imponerad av Man Utd, Chelsea, Arsenal eller City i år. Inte alls, inget av dessa lag skrämmer mig. Barcelona är dessutom Barcelona och vi har som de flesta vet världens högsta högstanivå.
Lagen som kan på allvar hota om CL i år var och är Real Madrid + Bayern Munich. Och så vi såklart.
Barcelona Blaugrana91
2012-02-20 20:00
barcaff4

Och vart har du hört det?
Barcelona Gonzalez_Barca
2012-02-20 19:48
barcaff4

Vitt hals streck?! Våra tröjor ska inte ha något som en påminner om vitt... Förutom LFP logon till vänster..
barcaff4
2012-02-20 19:18
Kommer ni ihåg förra årets tröjor det kan bli dem fast med vitt hals streck och qatar sen borta bruna tröjor. Jag visar på bild så snabbt som jag kan.
Barcelona Shanghai - SHOOT ME $12
2012-02-20 19:15
Vilken delikatess. :)
Barcelona Mojito - Culé (un estilo de vida)
2012-02-20 19:06
Vill bara passa på att hylla Iniesta lite till efter hans magnifika insats igår.
Det är så skönt att ha don Andrés tillbaka, och tillsammans med Busquets skapar han grymma förutsättningar för anfallsspelet. Jag ber till gudarna att vår lille vampyr slipper fler skador och att hans magi fortsätter.

För att ytterligare berömma honom citerar jag Marti Perarnau;

Iniesta är ledstjärnan som alltid visar vägen i mörkret. Han är lugnet i laget.
Hans återkomst är som balsam för Guardiola, som olja för en klocka och smörjmedlet för hela maskineriet.
Iniesta utgjorde grunden till såsen - Messi tillsatte hettan.

Underbara metaforer!
Barcelona GerardPiqué3
2012-02-20 18:52
Essienesque

Klart båda kan finnas, men tycker det är såpass mycket bättre med Eurotalk att jag gärna sett det på TV. FK har i mina ögon tappat mycket jämfört med de första säsongerna =)
Barcelona El capitano[Culee]- Faris
2012-02-20 18:51
Pep och Cesc incidenten:

Pep: Get used to winning boy.

Cesc: Arsenal is still in my heart.

Pep: What! Get out of my sight!?
Barcelona Essienesque
2012-02-20 18:48
GerardPiqué3

Ersätta? Varför kan inte båda finnas? Ena använder jag för att se highlights den andra för en mer seriösare inblick i fotbollen..
Barcelona GerardPiqué3
2012-02-20 18:44
Tycker man borde ersätta Fotbollskanalen Europa med Eurotalk. Det senare programmet ger iaf mig otroligt mycket mer, där sitter folk som besitter både kunskap och passion, det enda som saknas är väl highlights från de olika ligorna med diskussionerna är ju otroligt mycket bättre och intressantare ! Hade vart kul att se det live på Söndagar, tyckte Kåmark var trött som La-Liga Expert men tjejen som sitter där nu gör det ju ännu sämre, ännu ett bevis på att jämställdheten går före kunskap !

In med Eurotalk i tv-tablån !
Annons: