/spanien/barcelona/forum/9700.aspx/spanien/barcelona/forum/9700.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Seny
2012-02-25 14:35
Namn: barca_joe
Sänt: 2012-02-25 12:49

ditt inlägg fick mig att tänka till. som culé märker man hur bortskämd man är när man tar vissa saker för givet. det klippet fick mig att inse hur speciell klubb vi hejar på och vilka spelare vi fått njuta av: en magiker som gaucho, en gudabenådad spelare som messi, ett hjärta som puyol, ett lejon som eto'o, genier som xavi och cruyff, legender som maradona, ett fenomen på uppgång i ronaldo, en evigt löpande alves, andra tunga namn som koeman, lineker, nadal, laudrup, rivaldo, romario, kluivert, kubala, ramallets, personligheter som stoichkov och oleguer, fina killar som thuram, beletti, iniesta,larsson sylvinho, keita, gio vB, henry, edmilson, giuly och även stämningshöjare som pinto, och detta är bara ett axplock på sköna killar som representerat denna vackra tröja och visserligen har jag inte vart ett fan när de flesta här har spelat men det är inte många klubbar som kan skryta med såna killar. och sagan är inte slut på länge till, så njut kära culés, njut :)
Culé - Messi y Alexis
2012-02-25 14:34
el Flaco - Anims Guaje!

Indeed.
När är nästa mandatperiod?
Barcelona el Flaco - Anims Guaje!
2012-02-25 14:11
Frodo/

"Men för mig är valet enkelt mellan Rosell vs Pep."

För majoriteten av culés är det en no brainer. Och Rosell kommer inte överleva en mandatperiod till om han är orsaken till att Pep lämnar.
2012-02-25 14:09
Rambla/

Med tanke på hur kåt Rosell är när det gäller brassar skulle det inte förvåna mig ifall han försöker övertala sin favorit Scolari att efterträdda Pep.

En sak som jag stör mig mycket på Rosell är hur nästan allt det han lovade eller pratade om under presidentkampanjen har visat sig vara falskt. Han sa att han skulle sträva efter att bli av med alla -ismos som ständigt plågat harmonin kring klubben och det har snarare blivit tvärtom sedan han blev president. Alla falanger tycks blivit ännu tydligare de senaste åren.

Sedan skröt han nästan om den goda relationen han hade med Pep sedan tiden i Nike och nu ser man inget av den där så kallade vänskapen de emellan. Det ryktas snarare att Pep vill lämna just pga Rosell. Sedan sa Rosell att man inte skulle göra nedskärningar i laget om man hade Qatar Foundation som sponsor och ändå försökte han göra sig av med ett par av Guardiolas närmsta kollegor.

Än så länge har mina farhågor om Rosell ökat, mer än något annat.
Barcelona Frodo
2012-02-25 14:07
Pep har undvikit kritik från katalansk media de senaste åren tack vare lagets fina resultat. Men nu på sistone har MD kritiserat honom en hel del. Det är allmänt känt att MD är Rosells hejdukar. Det här är trots allt Barcelona. Det politiska maktspelet bakom kulisserna är väldigt smutsigt och det skulle inte förvåna mig om Rosell och hans styrelse skulle vilja få bort Pep.

När det haglade skott från Madridhåll mot Pep och laget förr så ställde sig Laporta och dennes ledningen i vägen och tog kulorna. Pep får inte lika mycket stöd av nuvarande ledning trots upprepade attacker och infiltration från Madridpressen.

Rosell är inte dum. Det är klart att han öppet måste säga att han vill ha kvar Pep för annars skulle han bli utjagad ur Katalonien. Det är svårt att veta vad som egentligen sägs i bakgrunden. Men för mig är valet enkelt mellan Rosell vs Pep.
Barcelona Pep, The Creator
2012-02-25 13:59
Abbe.

Aah okej, tack för det. :) Hade ingen aning.
Barcelona Rambla~
2012-02-25 13:51
el Flaco

Intressanta synpunkter. Jag tror också att Pep nobbar Inter och istället tar ett eller två sabbatsår. Det lär han dessutom behöva efter de säsongerna som tränare för Barca. Skräckscenariot är väl då att Rosell erbjuder Eusebio att ta över efter Pep. :P
Barcelona Abbe.
2012-02-25 13:46
Pep, The Creator

Jernemyr och Sjöstrand spelar i Barças handbollslag och klubben ville väl göra ett inslag om spelarna och Sverige.
2012-02-25 13:38
Rambla/

Hur mycket jag än tyckte om Txiki var det nog lika bra att han lämnade när Rosell väl tillträdde som president. Hur länge hade de två stått ut med varandra, arbeta och planera om laget i en och samma rum? Det hade varit en getingbo. Och ja, Txiki är väl mer proCruyff än vad Zubi är, men tanken var nog att man ville omge Pep med någon som han litade på och hade en god relation med sedan tidigare.

När det gäller Eusebio och García har jag svårt att förstå varför en av de ska vara mer cruyffista än den andre. Eusebio satt i Rijkaards tränarstab, som Cruff värderade väldigt högt. Men rykten från Spanien säger trots allt att ledningen inte gav Óscar García förtroendet för B-laget just pga sina nära band med Cruyff och då får jag väl utgå från det.

Jag tror inte på Interryktet. Om Pep inte fortsätter lär han ta ett sabbatsår och ladda om batterierna. Så länge han har energin för att stanna kvar hade jag velat se honom på Barças tränarbänk en lång tid framöver.

Men om Guardiola skulle lämna, och det beror på den dåliga relationen med styrelsen, ska det bli intressant att se hur Camp Nou reagerar mot Rosell, Jag personligen kommer vara den första som skriker "Rosell, dimission!".
Barcelona Mojito - Culé (un estilo de vida)
2012-02-25 13:34
Rosell driver klubben som ett privatägt företag med inriktning och fokus på omvärlden (globalt), tvärtemot Laporta som satsade väldigt loklat och höll lokala värden som var knutna till klubben väldigt högt.

Någon annan som ser det komiska i hur Rosell anklagat Laporta för att använda klubben som personlig hävstång i den politiska karriären och missbruka klubbens ekonomi - för att sedan själv använda makten att skada klubben ännu mer genom att pissa på traditioner och legender.
Inte konstigt om Pep (som person) funderar på vad som håller på att hända inom klubben.

Med det sagt så får framtiden utvisa om mina farhågor om Rosell är rätt, eller om han faktiskt fattat rätt beslut i frågorna.
Det enda jag vet är att Laporta klarade av att vara president i både goda och dåliga tider, och det är jag tveksam till att Rosell inte kommer klara av på samma sätt.

Ett bevis på att Sandro saknar omdöme är att han förespråkade Mourinho som tränare 2008, något som jag tror att han själv känner ågren för i nuläget. Att det sedan var Cruyff som gick ut och sa detta i media gör inte saken bättre och det är delvis därför de inte "kommer överens".

Edit: marca skriver idag att Pep skall ha meddelat sin agent att inte lyssna på andra klubbars intresse. Om han väljer att inte förlänga kommer han ta ett sabbatsår (hur nu Marca ska veta detta...). Inter har tydligen lockat med en årslön på €20 miljoner netto.
Barcelona Pep, The Creator
2012-02-25 13:29
Vad sjutton är det här?
Jag kan spanska men det handlar ju bara om mat och svenska kändisar, vad har det med FCBarcelona att göra? :P
Barcelona Rambla~
2012-02-25 13:24
el Flaco

När det gäller Zubi, tänkte jag på att flera ville att Txiki skulle få fortsätta. Han var väl mer Cruyffs man än Zubi? Eusebio har inte gått igenom canteran som tränare och lärt sig Cruyffs filosofi på det sättet som Garcia har gjort, om du försyår hur jag resonerar? Lägg till Godo-gruppen och lite annan skit här och där, så börjar man fan undra om det inte ligger något i de teorierna.

Nog är man rätt så oroad nu över om Pep kommer att förlänga eller inte och det stör mig hur Inter och Moratti hänger över Pep som gamar och förösker locka honom till sig. Seriöst, vad fan ska han göra i Inter? De får ju byta ut hela laget om de vill spela fotboll så som Pep föredrar. :P
Barcelona Gio Style
2012-02-25 13:23
Till dem flesta futureelvorna:
Ni har Messi med som är född 87 och har ersatt Alexis med bl.a Tello och Neymar. Ni vet att Alexis nästan är 89:a? Har han då sålts/bänkats eller vad har ni tänkt er? :)
2012-02-25 13:18
Rambla/

När den gäller den första punkten så skrev jag igår om att Eusebio är väl även han en Cruyff-lärljunge så det finns väl inget motiv att petningen av Óscar García och utnämningen av Eusebio ska vara antiCruyff relaterad?

Sen så var väl utnämningen av Zubi som sportchef strategiskt då han och Pep har en god vänskap sedan deras spelardagar tillsammans. Däremot kan jag tro att Guardiola har gått till Rosell och försökt få honom att backa när det gäller anmälan mot Laporta och undanrensningen av allt som har att göra med Cruyff.

Och när det gäller själva anmälan mot Laporta så håller jag med dig att Rosell hade hela tiden hållit igång en kampanj för att smutskasta Laporta och diskreditera denne när det gällde klubbens ekonomiska situation. Det var uppenbart från första början då det var Rosells enda ingångsvinkel att kunna attackera Laporta. Däremot röstade fortfarande medlemmarna i frågan och då kan inte ens Pep lägga in någon slags veto mot det beslutet som man kom fram till.

Slutligen tror jag på att det kan finnas personliga anledningar till att Pep tvekar på att förlänga, som t.ex. tillbringa mer tid med familjen. Sen är jag övertygad om att Pep inte kommer fortsätta utan Tito vid sin sida. Vilanovas fortsatta förbättring kommer vara avgörande.
Barcelona Rambla~
2012-02-25 13:09
el Flaco

Förresten, när det gäller häxjakten och anmälan mot Laporta. Visst var det medlemmarna som fick rösta i frågan, men vem var det som så fanatiskt drev frågan och på ett sätt har påverkat många medlemmar?
Barcelona Rambla~
2012-02-25 13:07
el Flaco

Jag läste följande på ett forum angående Pep och varför han tvekar att förlänga. Vad tror du, kan det ligga någonting i det? Detta är alltså teorier som florerar i staden och skriven av en person som bor och lever där.

There are two competing theories:

1/ He's given Rosell an ultimatum to stop the witchhunt against everything that smells of Cruyff (court cases against Laporta, Eusebio in, Zubi in, support of group Godó, Oscar out) and Rosell has refused. More than that a lot of folk believe that Rosell and his group want Pep out too

2/ His wife Cristina has asked him to give it up so they can have a famiily life.
Barcelona Shanghai - SHOOT ME $12
2012-02-25 13:04
Trippeln

Pedro har en liten chans även Mascherano, men inte Alves då han behöver mycket snabbhet och uthållighet. Vem minns Zambrotta i Juventus ? han var ju liksom en Ferrari, idag är han en avdankad porrstjärna.
2012-02-25 13:00
Barcadinho/

Jag personligen har full förståelse för Pep ifall han inte vill förnya pga av rådande situationen med styrelsen, där det sägs finns de som ifrågasätter hans sätt att styra laget och andra som är allmänt trötta på honom. Det vore logiskt att inte vilja fortsätta där ifall de längst upp inte längre tror på en.

Med det sagt tror jag den främsta anledningen till att han har valt att inte förlänga än beror på personliga teman som Tito Vilanovas hälsa och även sin egen. Du talade om att situationen är stressigt för ledningen, spelarna och fansen, men den som verkligen har haft det stressigt de senaste fyra åren är Pep. Jobbigt har tärt på honom, både mentalt och fysiskt. Tycker att han har gjort sig förtjänt av rätten att bestämma när han vill förnya.

När det gäller temat kring Laporta håller jag däremot med dig. Den anmälan som styrelsen hr valt att göra med ex-presidenten är inte taget på eget initiativ, utan något som man kom fram till i medlemsförsamligen 2010. Medlemmarna röstade i frågan och då kan Pep absolut inte lägga sig i och hindra klubben från att fortsätta med att ta det till domstolen. Oavsett hur pass nära vänskap Guardiola har med Laporta och många från den gamla ledningen så måste el mister acceptera medlemmarnas vilja.
Barcelona barca_joe
2012-02-25 12:49
Man ska vara evigt tacksamma för alla spelare som har burit Barcas färger. Dom ger sina liv för klubben och laget för att vinna och göra oss supportrar stolta och glada. Spelare som inte får rubrikerna så ofta är oftast de viktigaste i ett lag.

Sylvinho var en vänsterback jag gillade otroligt mycket. Trots att han inte var förstavalet så gick han in och gjorde en bra insats varje gång och jag hörde aldrig någonsin att han klagade på varken Pep eller Rijkaard.

Största minnet jag har av honom är något jag aldrig kommer glömma. Han spelar CL finalen mot United pga Abidals avstängning och som han spelade. Stängde sin kant helt och hållet och visade alla vilken klasspelare han var. Hans tårar efter slutsignalen då han kramar om Messi visar verkligen hur mycket han brann för fotbollen och hur mycket och länge han kämpat för att vinna CL.

Grande Sylvinho, aldrig glömd!
Barcelona B-Guden
2012-02-25 12:42
Länns lite efterbliviet av mig men läre fråga.
Varför har gillar inte Rosell cryuff ?
barcaff4
2012-02-25 12:41
Messi är inte kortast i barca det är pedro nu. Sen den där spelaren buenanotte eller något som spelar i malaga
Barcelona Trippeln
2012-02-25 12:32
Shanghai - SHOOT ME $12

Macherano, Alves, Pedro etc är inte gamla någonstans?
Barcelona Shanghai - SHOOT ME $12
2012-02-25 12:11
2008-09 sa jag till mina vänner att anfallet skulle se så ut, Messi, Bojan och Gai Assulin. Vart är dem två sistnämnda idag ? ja, precis. Jag kan hålla med er att det är kul och göra en elva, så skulle min se ut i alla fall:

Valdes
(C)
Montoya Piqué Bartra Grimaldo

Busquets

Thiago Alcantara Fabregas

Tello Messi Cuenca

Bänken:

Jordi Masip

Muniesa

Sergi Samper

Marti Riverola (kommer tillbaks efter stora framgånger i Italien)

Rafinha Alcantara

Sergi Roberto

Miguel Àngel
Barcelona barcetia - AJE AJE AJE, VILLA EL GUAJE!
2012-02-25 12:09
Siempre Barca

Sergi Samper skulle snarare ta över Busquets. Inte Iniesta..
Barcelona el Maestro!
2012-02-25 12:07
"...If Xavi continues this run, both as a passer and scorer, and if Spain defends its Euro title, could this year finally see Xavi crowned as the World’ Best Player?"

Messi i alla ära men vad jag hoppas på att se Xavi krönas till världens bästa fotbollspelare innan han lägger av. Ska det ske så måste Spanien kanske försvara antingen EM- eller VM bucklan. Det vore ett underbar avslut på en lång och härlig karriär.

Visca el Maestro!
Barcelona knoxxx
2012-02-25 12:03
Det är ju egentligen ganska meningslöst att sia om startelvor om 5-7 år med dagens talanger som utgångspunkt.

Hade någon siat om detta för 5-7 år sedan hade dagens startelva innehållit Giovanni Dos Santos, Bojan, Gai osv. Den hade förmodligen inte innehållit Pique, Alexis, Busquets osv.

Barcelona Hetfield
2012-02-25 12:00
den närkingska älgen

Jag förstår inte riktigt, om Rosell skulle pressa Guardiola så finns det en chans att han tröttnar och drar. Det är väl lika bra att han backar undan och försöker anpassa sig till Guardiolas regler. Dessutom så vet hela Barcelona att bollen ligger i Guardiolas händer, inte i styrelsen, om han vill dra så kommer han att dra.

Sen angående sponsorn så tycker jag att han gjorde helt rätt. Om han skulle välja en annan metod så skulle det innebära att man får dra ner pengar på annat håll, och det skulle i sin tur påverka klubben. Han löste problemet på det bästa och snabbaste sättet, och man behövde inte avskeda folk och spara pengar istället.
Barcelona Barcadinho.
2012-02-25 11:45
Det finns förstås en maktbalans här precis som hos de flesta stora klubbar. Hur mycket ska en tränare bestämma när det finns en huvudman i form av en president eller en ägare.

Nu vet man inte exakt om alla detaljer verkligen stämmer, men i vissa saker tycker jag inte att Pep har rätt att få som han vill. T ex med hans vilja ang Laporta eller behandlingen av Cruyff. Det är saker som är mycket utöver det sportliga. Rosell behöver inte bry sig om vad Pep tycker om sådana punkter. Pep gör tom misstag att uttala sig om det offentligt. Han själv skadar klubban genom att gå emot styrelsen med saker som inte har med honom att göra.

Däremot bör en tränare ha rätt att bestämma över mycket, särskilt om konceptet ger framgång. Självklart när det gäller tränarteamet. I vissa fall också värvningar och många andra praktiska saker kring laget. Styrelsen verkar ha gått in här för långt med vissa detaljer emot vad Pep.vill.

Men det finns några punkter som stör mig hos Pep.

Först – man behöver inte säga upp sig från ett jobb när man är omtyckt av de flesta, men inta alla och när man får bestämma mycket men inte om allt. Spelarna säger en efter en att de vill ha honom kvar. Publiken välkomnar honom, kontraktet väntar på kontoret med ett stort tålamod.
Vad krävs det mer?
Det finns kanske några stycken som är trötta på honom och är trötta på hur han dröjer med att förlänga. Men de allra flesta vill att han ska fortsätta.

Och på tal om att bestämma saker.
Pep tvingas inte med värvningar bakom ryggen på honom som vissa andra presidenter/ägare gör. Ingen kommer och checkar in honom på träningarna (som VB i Chelsea). Han får mycket som han vill med b-laget, med träningsanläggningarna och andra praktiska saker.
Han kickar bort vilken spelare han vill utan att bry sig om kostnaderna för klubben (Zlatan m fl).
Det finns nog några saker som inte funkar som han vill. men det går kanske att diskutera det, utan att göra en stor sak av det. Eller helt enkelt anpassa sig till, om de inte är så hemskt viktiga.

Sen - Pep har sagt flera gånger förut att han kommer lämna på ett sätt som inte skadar klubben. Men hans sätt att jobba med nya kontrakt stressar båda styrelsen och spelarna. Tom oss fansen.
Han kunde t ex skriva på ett tre årskontrakt på en gång, med några klausuler som ger honom möjligheter att lämna när han vill om situationen krisar sig.
Han ska jobba långsiktigt helst. Det blir hackigt så här varje säsong. Det krävs kontinuitet. Det är bara stressigt som det är nu. Det är inte precis hälsosamt för klubben att varje säsong behöva diskutera tränarens situation.
2012-02-25 10:22
Det diskuterades om Rosell igår om vad denne har uträttat hittills. Jag tycker det är logiskt av Rosell att fokusera på att stabilisera ekonomin, men hans misstag var att försöka göra nedskärningar i A-laget och, närmare bestämt, Guardiolas team. Pep fick kriga för att behålla Estiarte och den tredje fystränaren och jag ser det som en självklarhet att Pep ska få bestämma över vilka som ska ingå i sin stab, utan att styrelsen lägger sig i.

Rosell sa ju själv att anledningen man skaffade Qatar Foundation som sponsor var för att undvika, bland annat, göra nedskärningar i A-laget, men ändå så försökte presidenten röra Guardiolas nära vän, Estiarte. Inte smart.

Om Guardiola till slut inte förnyar pga Tito Vilanovas hälsa eller andra familjerelaterade orsaker kan jag förstå, men inte om det har att göra med att han känner att han inte har styrelsen förtroende längre.
Barcelona Hyder
2012-02-25 10:07
SamMajid

Om 5-7 år som Siempre Barca utgår från som tidsram är Cesc mellan 30-32 år gammal. Då kanske det också skulle vara dags att låta någon annan börja ta över så smått.
Annons: