/spanien/barcelona/forum/955.aspx/spanien/barcelona/forum/955.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Jombi
2017-01-10 22:11
Varför är alla så himla upprörda över att Messi ej vann priset igår? Alla (förutom United-supportrar, maränger och portugiser) som kontinuerligt följer både hans och Ronaldo insatser, vet ändå att Messi är jävligt mycket bättre fotbollsspelare än honom. Det var givet på förhand att Ronaldo skulle vinna med tanke på han vann Champions League och EM samt är Ballon d'Or vinnare för inte länge sedan...
Barcelona Kröjjf
2017-01-10 22:10
Jag tycker inte om när Tito och Tata nämns i samma andetag, nu när det tittas i backspegeln på tal om framtiden. Därför tar jag mig friheten att publicera ett utdrag ur Simon Banks dödsruna, för de som glömt bort att det inte var Tito som tränade och ledde laget, när nedgången tog sig sina tydligaste uttryck mot AC Milan borta i Champions League våren 2013: "Barcelona slog alla tänkbara rekord under hösten. De vann, de gjorde mål. Från slutet av september till slutet av november spelade de fem bortamatcher i ligan – de gjorde tre mål i Sevilla, fem mot Depor, fem mot Rayo, fyra på Mallorca och fyra mot Levante. Det dröjde fram tills den allra sista matchen före juluppehållet innan Lionel Messi för första gången för säsongen gjorde ett mål i en seriematch. Om han gått igenom en ovanligt tung måltorka? Nä. Tvärtom. Han hade redan gjort mål i tolv matcher, det var bara det att han aldrig bara gjort e t t mål i dem. I elva matcher hade han gjort två mål, i den tolfte ett hat-trick. Så överlägset var Barcelona, så överlägsen var Messi. Den 16 december röjde de undan de sista tvivlen om vilka som skulle bli mästare, genom övertydliga 4–1 mot ligatvåan Atléti, ett sylvasst kontringslag som bara släppt in sju mål på hela säsongen. Real Madrid var så långt efter att både spelare och ledare gick ut och sa att allt var avgjort. – Ligan är tråkig. Barcelona är för bra, suckade Diego Simeone. Från läktarna på Camp Nou ekade en ny ramsa från segerrusigt retsamma culés: – Mourinho quédate! Stanna, Mourinho! De var odiskutabla kungar i spansk fotboll, de hade precis vunnit en seriefinal, ett par tunga kontraktsförlängningar hade precis presenterats, och läkarna hade just kommit med glädjebeskedet att Éric Abidal nu var reda att börja träna igen efter sin levertransplantation. Fútbol Club Barcelona stod på toppen av berget och tittade ner. Ett par timmar senare kom smällen" (slut på citat). Smällen var självfallet beskedet om att Tito fått tillbaka sin cancer. Och ställdes inför en omedelbar operation och förmodligen öga mot öga med döden i tankar som följde. Att matchen mot Milan som etsat sig fast i mångas minne som början på slutet vad gäller FCB:s signaturmelodi på planen, nära nog sammanföll med cancers återkomst, var sannolikt ingen tillfällighet. I alla fall inte enligt Simon Bank, som beskrev det så här: "När Tito Vilanova tog över inledde han sin tid med små, subtila förändringar. De varierade mer, spelade längre, drog isär spelet. De till och med sköt utifrån emellanåt. Ett halvår senare handlade det inte längre om att hitta ett nytt spel, utan om att hitta tillbaka till det gamla. Men utan tränare Tito? Utan chefsideolog Xavi (plågad av skada)? Utan en formstark Messi? Reflexer är beroende av trygghet, och nu fanns mindre trygghet i Barcelona än det gjort på evigheter. Det var därför passningstempot sjönk till nollpunkten i Milano, det var därför deras defensiva brister blev så oerhört tydliga i matcherna mot Real Madrid. Och det var därför den gamla diskussionen om deras Messidependencia, Messi-beroendet, tog fart på nytt". Tycker som sagt att det är orättvist, att tillskriva Tito det sönderfall som tog sin början först efter att han åter insjuknat i en cancerform, som skulle ta hans liv och gjorde honom frånvarande både bokstavligt och bildligt talat under våren efter en fantastisk höst 2012. För er som missat att läsa Simon Banks krönika i sin helhet, bifogas en länk.
Barcelona neymar JR
2017-01-10 22:01
Luis Enrique: "Ronaldo's comment that he's the best? "I'm very lucky because I've not watched television in the last week" - reporters laugh Luis Enrique: "I don't know why you are laughing. I forbid myself from watching the shows they tell me about" #fcblive
Postat via SvenskaFans-appen
Jombi
2017-01-10 21:35
Tydligen så verkar övriga spelarna inte ha mycket större förtroende för Sergio Roberto, han fick inte många bollar att jobba med under matchen mot Villarreal.
Barcelona xaviniessiola
2017-01-10 21:31
Åsikt: man ska inte resa statyer av levande människor. Det är helt enkelt inte lämpligt, vilket vandaliseringen av Messi-statyn visar (och för all del Ronaldo-statyn också).
Barcelona Xaviesta
2017-01-10 17:32
Bollinnehavet Co-signar hela ditt inlägg. Profiler som Xavi och Puyol måste in i organisationen förr eller senare, oavsett hur resultaten går när (om?) den dagen kommer. Långsiktigt bygge igen vill jag se istället för halvpatetiska försök till att släcka bränder som vi gör idag, och det med aces in their places. If you wanna keep it real, keep it in the family.
Barcelona Nemesis 10
2017-01-10 16:54
Barcelonistas Vi lever i en tid där allt handlar om publicitet, sociala medier, personlighet och marknadsföring än prestationer. Ronaldo har ett superteam som arbetar intensivt för att han ska ha en perfekt image vilket också lönar sig. Att Ronaldo också är en väldigt öppen person samt väldigt aktiv på sociala medier, pratar engelska osv gör att mer människor vill följa honom än Messi som är mer tillbaka dragen, blyg och pratar bara spanska. Det är mer av en popularitets tävling där majoriteten av folket röstar på den dom gillar mest, inte den som är bäst. Sorgligt men det är så det har blivit nu när sociala medier, standard media och internet dominerar världen...
Barcelona Kröjjf
2017-01-10 16:32
Lugna ner er. Det är väl inte mer än rätt att Ronaldo, med all den träning som han har lagt ned, blir förunnad att få uppleva hur det kan kännas att ha tilldelats en gudagåva.
Barcelona Barcelonistas
2017-01-10 15:57
Ronaldo har vunnit två guldbollar som han aldrig borde vunnit enligt mig. Vi alla minns 2013 vad som hände där han vann 0 titlar med Real medan Messi vann ligan och vann skytteligan i både ligan och Cl rätt överlägset. Den han vann 2016 borde han aldrig ha vunnit heller då priset ska gå till den bästa spelaren i världen. Om man nu vill gå efter titlar hur kommer det sig att någon från Bayern inte vann guldbollen 2013 kontra en spelare ( Ronaldo) som inte vann ett skit? Messi var bättre än Ronaldo individuellt föra säsongen gjorde både fler mål och fler assist. Har någon en aning om vad man som spelare måste göra för att vinna guldbollen för ja hänger inte med alls.
Barcelona Soko
2017-01-10 15:46
@Carles Puyol Beast:

Trots att medier har hjärntvättad folk med sin Ronaldo politik och värden av CL och EM så har skillnaden varit inte så stor i omröstningen .
Denna säsong har Messi börjat briljant och är hästlängder förre Ronaldo på individuell nivå. Messi leder skytteligan i La ligan och dessutom krossar Ronaldo i CL med 10 mål mot 2 trots en mindre match spelad.
Hoppas bara att Messi skärper sig i små matcher och gör så många mål som möjligt för det är små och skitmatcher som Ronaldo alltså lever på och folk runtom i världen räknar högt till slut för det har tydligen visat sig år efter år att statistik är mycket viktigt, för många ser inte alla matcher och bara stirrar sig på livescore.
Messi ska vidare sluta skänka bort straffar till Neymar bara för att få igång honom . Neymar får skärpa sig själv och leverera på egen hand. På lagnivå ser det inte bra ut med spelet vi visar, La ligan är svår att vinna , cupen är vi illa ute även om jag tror starkt vi väl deras och CL vet man aldrig med då är det små marginaler.
Trots det tror jag på att Messi med det spel han bjudit oss hittils kommer att vinna Guldbollen 2017 bara han fortsätter så och klarar sig från skador. Men som sagt han måste se till att höja sig i mindre matcher.
Barcelona El Pistolero #9
2017-01-10 15:43
Leandro Paredes i länktips.
2017-01-10 15:42
Drömde iväg mig lite o tänkte på en elva som jag vill se i Barça nästa säsong. Denis-Neymar-Messi Paredes-Busq-Verratti Alba-Umtiti-Piqué-Cancelo ter Stegen Cancelo vill jag helst inte ha men han verkar ju klar så... Iniesta spelar också då, roterar mycket med Paredes o Verratti. Det mittfältet hade varit så fantastiskt. Skippa Coutinho o signa Paredes o Verratti i sommar. Yerry Mina från Palmeiras verkar ju vara på ingång också. Stor mittbackstalang.
Barcelona Bollinnehavet
2017-01-10 15:34
Har sagt det innan och jag säger det igen. Puyol måste in i organisationen igen. Om det är som tränare, president, materialare eller ungdomsscout kvittar nästan känns det som. Hans professionalism behövt i vår klubb och han hade satt mer prägel på laget som materialare än vad somliga gör som tränare (ingen nämnd). EDIT: Med Puyol i laget gick det inte att gnälla om inkastade tändare, tjafsa med motståndare och dansa och leka dagis lika lätt som det går idag. Det fanns en pondus och respekt i laget som jag kan tycka saknas nuförtiden. Kolla länktips!
2017-01-10 15:11
Carles Puyol Beast Han spelar ju väldigt bra o klart han inte tål när Madridfanet Tebas pojkar rånar oss på straffar o dylikt? Lite väl upprörd blev du för att vara "culé"...
Barcelona Carles Puyol Beast
2017-01-10 15:04
Pique borde fan örfilas till Max. Kvittar om han säger sanning eller ej. Från första matchen tills nu har han pikat Real tänk om Pique kunde koncentrera sig på att spela bättre och tänka på Barca. Bara Umtiti är bra resten i försvaret borde ta o lära sig försvara. När Puyol spelade så visste han en sak, så länge han hade Barca i fokus så hade Barca titlarna i handen och detta är något Pique aldrig kommer lära sig. Han vet inte hur han ska göra när saker går emot honom och Barca. Vi fick offside mål med oss borta mot Sevilla varför skrev Pique inte den matchen nej för han var tyst. Är så trött på våra spelare när det går det dåligt så hoppar dem på domare direkt istället för att förbättra sig. Vi måste höja oss och som Puyol sa en gång i tiden VI MÅSTE LÅTA DOMARNA GÖRA SITT JOBB. Vi har ingen Puyol i laget som kan säga åt spelarna rucka upp sig när saker går emot oss. Om vi vill så kan vi vinna allt men problemet är att Lucho tror att MSN kan vinna alla titlar åt honom. Vårt mittfält är för dåligt och försvaret är katastrofalt. Bara Umtiti är bra i år. Iniesta blandar och ger. Busket känner vi inte igen. Rakitic behöver hitta sig själv igen. Stegen leker för mkt Manuel.N. Vi behöver börja från ruta 1 och förbättra vårt spel. Laget måste fokusera på sitt inte Real.
Barcelona yeezus
2017-01-10 14:59
Jävlar vad profiler (se R. Carlos och Maradona) blir sura för att Barca-spelarna inte dök upp till detta jippo. Snälla någon som om FIFA är en organisation man ska visa respekt för?

Min största önskan är att Messi bojkottar dessa priser framöver för att visa hur löjliga dem är. Tragisk Maradona är ändå, sjukt rädd för Leos framgångar i stället för att lyfta sin landsman
2017-01-10 14:21
Pique to referee Villanueva during the Villarreal-Barca game: "You can give them the 3 points and we won't have to play anymore." [MARCA] Grande!
2017-01-10 14:12
Problemet är med Messi är en sak, han är en person som håller sig bakom de mesta. En blyg herre. Ronaldo är helt tvärtom, en person som sociala medier ÄLSKAR. Han sticker ut och han gör allt för att det ska handla om honom. Han får allt låta som om han vann titlar åt Real eller Portugal fast det var Eder och Ramos som gav titlarna. Egentligen så hade Messi bättre år. Barca vinner ligan, Copa del Rey, super Copa. Messi är delaktig i allt Barca gör. Messi tar Argentina till final men han missar straff och avgörande missar Bigila. 5 matcher för Argentina, 4 mål. Messi 59 mål och 33 assister. Ronaldo, vann UCL mm tacka Ramos för det, men slår avgörande straff därmed får han alla möjliga hyllningar. Eder skickar titel till Portugal men åter igen så står Ronaldo vid sidan av och leker Tränare och han hyllas enormt. Real vinner Uefa super cup mot Sevilla mm tacka Ramos igen hahaha. Ronaldo skadad. Real vinner VM för klubblag och Benzema borde ha vunnit priset som den bästa spelare men nej han heter inte Ronaldo så därför vann han inte. PS jag såg deras matcher därför säger jag såhär. Ronaldo, 57 matcher, 55 mål och 17 assister. Ronaldo vinner priset som den bästa spelaren i Uefa. Sen vinner han Ballon D'or Sen vinner han FIFAs pris THE BEST. Hahahahhahahahahhahahahahaha. Ronaldo vinner alltså 3 titlar som han inte borde ha vunnit. Borde ha varit såhär, Uefa best player, Grizmann Ballon D'or Messi FIFA THE BEST MESSI. När detta är såhär korrupt då vet man vad som kommer hända år 2017.
Barcelona El_Jefe (Heisenberg)
2017-01-10 13:58
Och det faktum att det inte är den bästa spelaren som vinner, utan den spelaren vars lag vunnit mest (eller finast pokal) och som har bäst PR i det laget säger väl allt om vilket oseriöst skitpris det är?
2017-01-10 13:52
Alla ser UCL som den största titel efter VM och EM. Verkar som folk som röstar skiter i Ligan och cupen helt. Ska Messi vinna Ballon D'or så måste Barca ha en bättre säsong än Real. Real och Ronaldo kan tacka Barca för dessa titlar. Utan Barcas usla form hade vi begravt Real för länge sen. Med vårt usla form kan vilket lag slå oss och då förvånar mig inte att Real vinner alla möjliga titlar just nu. Real borde tacka Barca.
Barcelona El_Jefe (Heisenberg)
2017-01-10 13:38
@Carles Puyol Beast:

Varför skulle Messi vinna det om vi tar de två titlarna? Det har ju redan bevisats gång efter annan hur ologiskt det röstas. Om ditt scenario inträffar kommer det endast stå i alla tidningar hur Ronaldo tog tillbaka ligatiteln till Madrid och vilken fantastisk ligasäsong han haft - även om han så sitter på bänken resten av året. Du, precis som alla andra, gör bäst i att förpassa detta pseudopris till toaletten där det hör hemma.
2017-01-10 13:30
Barcelonistas Sant och jag tror att ligan är förlorad just pga skulle Real tappa i vissa matcher då har vi inte råd alls tappa och det är omöjligt så som vi har spelat. Vi bör gå all in för UCL och Copa Del Rey. Vinner vi dessa två kommer Messi vinna Ballon D'or. Vem orkar se Ronaldo vinna ännu en till nej ingen men världen är grym.
Barcelona Santiago Cazorla
2017-01-10 09:56
@Davids3:

Säkert Maradona som är igång igen.
Barcelona Davids3
2017-01-10 09:19
Statyn på Messi i Buenes Aires har blivit kapat på mitten. Vidrigt och respektlöst!
Barcelona Barcelonistas
2017-01-10 02:56
Carles Puyol Beast - någon ligatitel lär det inte bli har svårt att se oss ta in 8 poäng även om det är mycket kvar av säsongen. Problemet är ju inte den att Real ska tappa i några matcher utan vi har ju inte alla råd med fler poängtapp. Med det sagt så har vi bra möjligheter att ändå göra detta till en riktigt bra säsong. Vinner vi Cl och CdR så kan jag leva med en missad ligatitel den här säsongen även om jag gärna hade sett oss vinna den 25 ligatiteln i år.
Barcelona JUSSI BJÖRLING
2017-01-09 23:45
Douglas har fler La Liga-titlar än Cristiano Ronaldo.
2017-01-09 23:33
Här har ni hur rösterna fördelades. Det var fansen som hade Messi före Ronaldo. Resterande röster hade kaptenerna, förbundskaptenerna samt media som hade Ronaldo före Messi.
2017-01-09 23:26
Enligt mig är det dessa punkter som avgjorde varför Ronaldo vann. 1. Ronaldo = karaktär vilket folk älskar. 2. Ronaldo kör över Messi när det gäller sociala medier. 3. Det viktigaste titel där Eder gav Portugal titel men vid sidan av plan visar Ronaldo karaktär därmed "tar" över rollen och spelar rollen "TRÄNARE" och hyllas enormt runt i världen. 4. Ramos ger Real UCL titel men Ronaldo lägger sista straffen därmed hyllas som fan. Med detta vill jag säga att Ronaldo är ingen lagspelare utan han gör små saker där han lyser som mest och världen hyllar honom för något som han inte har gjort. Han gav Real ingen UCL titel eller Portugal men han hyllas jävligt mkt. Jag hatar inte Ronaldo men det är synd att Sociala medier kan avgöra så mkt samt hur kan tränare runt världen vara så "efterblivna". Alla vet att Messi är bättre men problemet är att Ronaldos lag och nation hade bättre ÅR då vinner Ronaldo priset. Förstår verkligen inte, det är ingen som bryr sig om vem som vinner ligan utan alla fokuserar så mkt UCL. Jag säger såhär, Real vinner allt i år tyvärr killar det gör ont men dem ett lag och det är inte vi. Ronaldo vinner nästa Ballon D'or samt FIFA best player även. Sanna mina ord, jag vill så gärna tro att vi ska vinna allt men nej inte år och det gäller Messi även men nej vi lyfter inte Messi utan det är tvärtom. Hoppas ni förstår vad jag menade här.
Barcelona Iniesta70.
2017-01-09 23:10
LennyRomario

Ska inte krångla till det som förra gången. Jag håller med.
Barcelona neymar JR
2017-01-09 23:07
Eh gör som Messi bara, Ronaldo vem? :)
Annons: