/spanien/barcelona/forum/9483.aspx/spanien/barcelona/forum/9483.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Abbe.
2012-06-15 12:59
Länk till presskonferensen.
Barcelona Rambla~
2012-06-15 12:44
Hombre

"Jag gillar inte Xavi, han är falsk och osympatisk och är den spelaren jag avskyr mest i Barca"

Falsk? Viket jävla skitsnack. Han säger sanningen. Den svider misstänker jag.

Falsk och osympatisk. Det är precis vad man kan säga om 9 av 10 spelare i Real Madrid med tuppen Mourinho i främsta ledet.
Barcelona Rambla~
2012-06-15 12:42
Tito i kostym. Har jag nog aldrig sett tidigare. :P
Barcelona Abbe.
2012-06-15 12:33
Det blir, precis som det spekulerats i, Jordi Roura som tar över som assisterande tränare.

Bild på Tito utanför kontoret i länktips.
Atlético addeh
2012-06-15 11:37
Väldigt nöjd med det jag såg av Spanien, och framför allt Alba igår. Han har fungerat fenomenalt bra med Iniesta på vänsterkantrn hittills i turneringen och känslan säger att vi kommer få se det samarbetet allt oftare i framtiden. Iniesta för övrigt helt överlägsen i de två inledande matcherna, precis som vanligt med andra ord. Nu när inte en viss argentinare finns med får Don Andres ännu mer utrymme att synas och glänsa. Detta är hans turnering - igen.

Instämmer med alla er andra att Alonso borde väck från elvan, och en offensivare spelare borde ersätta för att få mer speta framåt. Det finns nog mer kreativitet på innermittfältet redan.
Real Madrid Mesudine Zizil
2012-06-15 11:33
@papillon:

Han, Kompany och Silva är de bästa mittbackarna den här säsongen.
Barcelona Bästelona
2012-06-15 11:00
Villanova presenteras klockan 13.00. Se det live via länken! :)
Spanien Don Pelayo
2012-06-15 09:45
Johe,

"Pressen" från Italien minskade, för att inte säga upphörde helt, i samband med att Torres kom in i andra halvlek. Man startade inte med en anfallare i den matchen vilket i efterhand får ses som ett oerhört konstigt beslut.
Spanien Don Pelayo
2012-06-15 09:39
Bra analyser av El Corazon. Håller med om allt. Tyvärr är VDB envis som en tjur och vi får nog förlika oss vid tanken på att ha kvar Xabi där. VDB är en försiktig man och han lirar även på det här sättet även i självklara matcher som mot Irland igår eller Honduras i VM. Jag tror inte riktigt han litar på att Sergio skall göra en Senna och ta hand om städjobbet helt själv utan använder sig av en ytterligare spelare för uppgift och tryggar i överkant. Ibland kan det vara jobbigt att se hur rakare och direktare det spanska spelet skulle kunna vara.

Tycker dock Xaví var bra igår och visade mycket av det gamla jaget. Ett klart fall framåt och Simon Bank presenterade lite intressant statistik där Xaví-Xabi sinsemellan slog 106 korrekt adresserade passningar under matchen i jämförelse med hela Irländska lagets 104.
Barcelona påfågeln
2012-06-15 09:30
Inte för att jag vill gå Reals vägnar, men Italiens mål var väl delvis Piques fel som blev bolltittande? Givetvis var detta ett kommunikationsfel mellan Ramos och Pique, men också ett verk av två spelares magi. Annars så har nog Ramos tyvärr varit bra som mittback denna säsong, det som är synd är att Iraola skadade sig så vi får dras med Arbeloa(som får duga).
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona God is a five letter word - Messi
2012-06-15 03:35
Fan vad äcklig men smart Berlusconi är. Detta är ett grymt media-drag. Han säger att det var hans 'Milan' hjärta som stoppade transfern för att se ut som någon räddare i nöden och slippa köpa i sommar. För de fick behålla 'Världens bästa back' så det är en värvning i sig; smart den där maffioson.
Barcelona papillon
2012-06-15 02:05
Jag har en fråga till er madridistas som brukar skriva här inne. Är ramos så bra som ni säger att han är som mittback? Har sett honom i flera clasicos där han tagit obegripliga beslut som varit avgörande till reals nackdel, och nu senast när italien gjorde sitt mål. Han är en bra spelare men han verkar inte vara en sån ledartyp som kan styra en backlinje? Hade kanske varit bättre att ha honom till höger och ta in en mer "intelligentare" mittback. Då menar jag inte albiol ;-)
Barcelonistas
2012-06-15 01:57
El corazon Håller med om allt!!!
Barcelona MESSI.CORLEONE
2012-06-15 01:24
Hombre - "Pipita quédate"

Du vill verkligen inte se Xavi i spansk startelva eller hur? Vilken startelva skulle du föredra om du vore VDB?

Johe

Co sign.
Barcelona EL Corazon - King of Barcelona
2012-06-15 01:23
Hombre - "Pipita quédate"

Andersson under matchen förklarade det rätt bra angående Xavi, han blir begränsad med Xabi på planen.

Han har inte full kontrol på matchen och kan inte styra tempot i matchen som han är van att göra därför överglänser Xabi emmelanåt Xavi. Xavis roll är inte heller att slå dessa "key passes" utan styra spelet, tempot i matchen. Det finns andra spelare som kan slå dessa "key passes" även fast det händer, se Iniesta, Silva, Fabregas etc. Med Xabi på plan försämras det.

Busquets är också oerhört viktig och är betydligt bättre i det defensiva spelet, vilket ingen verkar förstå, men ta en titt på länktips så förstår du förhoppningsvis varför han är en så bra spelare och viktig för Spanien och Barca

Iniesta förflyttas högre upp i plan vilket också bidrar till att hans spel försämras. Samt att triangelspelet mellan trion Iniesta, Xavi och Busquets försämras, se länktips här också.

Som helhet borde det därför vara bättre att spela trion(Iniesta, Xavi, Busquets) som kan varandra utan och innan, även fast Alonso bidrar med en extra dimension försämras helheten.

Xabi är helt enkelt överflödig, visst han hade förmodligen varit given om Spanien spelade ett rakare spel men nu blir han bara överflödig. Istället borde man ta ut Xabi. Ner med Iniesta och in med tex Mata på vänsterflanken.

Hoppas du förstår vad jag menar, något trött nu.
Real Madrid Hombre - "Pipita quédate"
2012-06-15 01:05
@påfågeln:

Jag tror Alonso och Ramos går före i ordningen. Alonso har varit kapten i dessa träningslandskamper, även med Xavi på plan. Minns att innan VM förra året att Ramos hade bindeln, med Xavi på planen.
2012-06-15 01:04
@Shanghai - SHOOT ME $12:

Casillas tog officiellt över som lagkapten efter 2006 då Raul inte startade/blev uttagen i landslaget. Visst kan man diskutera att man ger en 24 åring bindeln, men det var fullt rättvist. Att jämföra Puyols status i spanska landslaget med Maldini är betydligt mer skrattretande.

Sen hade det varit mer kontroversiellt att ge en katalan som Puyol kaptensbindeln än Iker Casillas. Sen har ledarna i spanska landslaget av tradition alltid varit från Real, innan Iker var det Raul och innan det Hierro.
Barcelona Barca4eva
2012-06-15 01:03
Härligt att se "Blaugrana1990" såga Mascherano, en av våra bästa värvningar på senare år, och Busquets, en viktig kugge som dessutom hyllas världen över.

Falsk supporter? Nej, det behöver han nödvändigtvis inte vara.
Däremot är det ganska komiskt att se samma jävla typ av kritik varje gång han kritiserar en spelare, d.v.s ett par individuella misstag. Shit happens, liksom.
Barcelona påfågeln
2012-06-15 01:01
Xavi är nog vicekapten nu med Puyol borta, men som sagt Casillas som kapten är knappast konstigt, han har trots allt flest landskamper någonsin i Spanien. Det anmärkningsvärda är att han blev kapten när han bara var tredjekapten i Real, men nu ser jag honom inte som ett konstigt val.
Real Madrid Johe
2012-06-15 00:57
Shanghai - SHOOT ME $12

Det är inte speciellt konstigt att Casillas är lagkapten i Spanien. Han har flest landskapmer av alla, han är omtyckt av alla spelare i laget, inklusive Barcelonaspelarna. De enda som egentligen kan diskuteras som lagkaptener är Casillas, Puyol och Xavi och jag tror att den senare kan uteslutas på grund av alla negativa uttalanden om Real Madrid.
Barcelona Shanghai - SHOOT ME $12
2012-06-15 00:48
papillon

Det stämmer. Man kan bara titta på vem som dem har som lagkapten när Puyol spelade i Em & VM. Det är skrattretande, det är som att ha Buffon som lagkapten om Maldini spelade samtidigt. Politiken styr Spanien. Jag hoppas att alla Barca-spelare slutar och spelar med Spanien så får vi se hur dem klarar sig.
2012-06-15 00:47
Johe

Klockrent skrivet, håller med om allt!
2012-06-15 00:45
Basaric

Jag vill inte ställas till svars för vad vissa individer i Puertan yttrat sig om, det får du fråga dem. Jag kan endast svara för mig och ingen annan.

Jag gillar inte Xavi, han är falsk och osympatisk och är den spelaren jag avskyr mest i Barca. Busquets och Alves vidrigheter stannar tack och lov på plan, men Xavi äcklar mig även när han inte spelar fotboll. Men nog är han en grym spelare, en av 00-talets bästa mittfältare. Bara Zidane, Scholes, Makelele och Guti(hehe) i sina bästa stunder rankar jag högre. Jag vet vad Xavi kan och hans kvalitéer behöver inte någon presentation.

MEN Xavi har i detta mästerskap inte levererat på en hög nivå. Xavis mästerskap har avspeglat hans säsong, en ordinär Xavi som endast spelar på ren rutin.Om han ska bänkas eller inte vill jag inte spekulera kring, men jag tror inte Cesc elller Cazorla hade gjort det sämre.

Xavi kan slå över 100 passningar per match, men väldigt få av dem är "key passes". Med andra ord, väldigt många passningar i sidled och bakåt. Det är inget jag underskattar, men att han slår över 100 passningar till rätt address får inte mig att tycka att han har varit bättre än han har varit.

Många av er verkar inte veta vad Xabi erbjuder..

Xabi erbjuder variation mellan det korta och långa passningsspelet. Finns ingen spelare i världen som från ingenstans kan hitta spelare rättvända i ytan mellan mittfält och försvar.I uppspelsfasen saknar Xabi Alonso ett motstycka, han kan starta ett anfall som på 2-3 sekunder kan rendera i en målchans. Han behärskar även pocessionspelet väldigt bra, hans krossbollar är magnifika och oftast får motståndarlaget att i deras överflyttning öppna upp sig för att komma in med instick, precis det Spanien vill.

I försvarsspelet är han den spelaren i Spanien som är bäst i närkampsspelet, bäst på att bryta anfall och täcka ytor. Kort och gott finns det inger Busquets kan göra som Xabi inte kan göra.
Real Madrid Johe
2012-06-15 00:43
Ni kan inte förvänta er att detta laget skall spela precis på samma sätt som Barcelona, även om laget i det stora hela håller lika hög kvalité måste man bygga spelet på ett annorlunda sätt helt enkelt då man inte har riktigt samma spelartyper överallt.

Casillas klarar av Valdés uppgifter relativt bra, han har en något sämre uppspelsfot men är snäppet vassare när det gäller andra delar i målvaktspelet. Arbeloa är en motsvarighet till Abidal på högerkanten (om än lite sämre på det mesta), där bör inte spelet förändras nämnvärt. Jordi Alba påminner en hel del om Dani Alves men den senare har fortfarande en helt annan förmåga att dominera sin kant vilket renderar i att man kan spela med laget högre upp. Mittbacksparet Ramos-Piqué kan jag inte se att dom kompletterar varandra sämre än Puyol-Piqué förutom att de inte är lika samspelta.

Problemen som uppstår på mittfältet tror jag till stor del beror på saknaden av en spelare som Messi. Utan argentinarens genombrottskraft (både vad gäller dribblingar och väggspel) tvingas Spanien ofta spela ett något rakare spel vad gäller sista passningen. Detta innebär att man med största sannolikhet kommer förlora bollen oftare och därför tror jag Del Bosque valt att säkra med två defensiva i Busquets och Alonso, Alonso kan då också vara viktig för att bidra med detta rakare spel. Då blir enda alternativet att flytta upp Xavi, självklart blir han lite sämre i fel position men det är alltid svårt att skräddarsy roller åt folk så man får ut max av dem, speciellt i ett landslag. När man heller inte har Villa i laget och tvingas spela med Torres får man en mycket större/tyngre spelare som inte orkar pressa lika frenetiskt och detta påverkar sedan hela laget, detta såg man inte minst mot Italien där Spanien oftare fick falla ned och försvare sig och i sådana lägen är det väldigt nyttigt att ha Busquets och Alonso tillsammans.
Barcelona papillon
2012-06-15 00:40
99% måste väl ändå hålla med om att Barca har världens bästa mittfält?! Om något annat lag har bättre mittfält än Barca så snälla nämn det laget! Varför inte spela med samma mittfält i landslaget och placera alonso i nån annan position eftersom det verkar som om han MÅSTE starta varje match. Alonso är en bra spelare, inget snack. För mycket politik i spanska landslaget att man blir trött. Spela med Barca-mittfältet, ta ut pique och lägg in albiol så blir det någorlunda jämt med barca- och realspelare i startelvan. Detta hade varit det bästa för spanien då mittfältet inte fungerar till 100% än så länge! Nu vet ju även jag att albiol inte ens borde vara med i truppen men ni fattar...
Barcelona EL Corazon - King of Barcelona
2012-06-15 00:38
Blaugrauna1990

Snälla du ta em titt på hela den här videon, så borde du ändra uppfattning om vår käre Busquets

http://www.youtube.com/watch?v=9D05ej8u-gU
Barcelona Shanghai - SHOOT ME $12
2012-06-15 00:36
Blaugrana1990

Är du säker på att du älskar Blaugrana ? du har alltid varit negativ mot nästan allt i Barca. Jag vet inte om du trollar eller om du är seriös, men om du är verkligen seriös så har du nog mentala problem.
Blaugrana1990
2012-06-15 00:34
Tiki-Taka

När Busquets briljerar för oss som defensiv mittfältare, antar jag att du syftar på hans fantastiska assist varje match som han gör såsom i Champions League semifinalen förra året mot Real Madrid när han assisterade Messi med en perfekt genomförd halv-meterspassning och sedan är det bara för Messi att ta sig förbi en 5 försvarare och göra mål.
Tiki-Taka
2012-06-15 00:26
Du överdriver alldeles för mycket, Sergio är en av världens bästa defensiva mittfältare. Med xabi alonso blir det för mycket ! Vi ser ju när Sergio själv har rollen som defensiv mittfältare så briljerar han match efter match, spela Sergio själv på den rollen i Spanska landslaget så kommer vi se resultat direkt !
Blaugrana1990
2012-06-15 00:23
Tiki-Taka

Och att diskutera med någon som hävdar att en spelare som ger motståndarlaget en 3-4 chanser till frilägen varje match är värd att diskuteras med enligt dig?
Annons: