/spanien/barcelona/forum/9241.aspx/spanien/barcelona/forum/9241.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona H.Alavi - Magico!
2012-04-19 18:53
Gabriel & jawa

I mina trakter bär jag på smeknamnet "fotbollsguden".... Nä, jag bara skojar. Kul att ha dig med i gänget jawa!

Och Gabriel, always a pleasure.
Barcelona Gabriel
2012-04-19 18:52
jawa walladbegi

Sånt gillas!

Vad tror du, grejar vi det här eller?
Andreas-
2012-04-19 18:52
Gabriel Juventus på Camp Nou är en match där vi hade förtvivlat svårt när Juve ställde bussen. Zalayeta kontrar sen in 2-1 precis innan straffar ska avgöra. Juve fick också Davids utvisad.
Postat via SvenskaFans-appen
jawa walladbegi
2012-04-19 18:50
Tack broder Gabriel

Hädanefter blir det like good old times, massa fotbollssnack och en hel del analyser
Barcelona Gabriel
2012-04-19 18:46
jawa walladbegi

Java, min broder, kul att se dig här inne. Är övertygad om att du kan bidra med väldigt många fina diskussioner och åsikter här inne. Ett tillskott definitivt!

Välkommen, hermano!

PS. Java var en JÄVEL på fotboll, en blandning av Xavi och Iniesta som skapade fotbollskonst!
Barcelona Diar Iniesta Shekha
2012-04-19 18:39
Är det någon som har plus och kan klistra in Simon Banks artikel från gårdagens match? Tacksam för svar.
Barcelona Sentuary
2012-04-19 18:36
Sen hoppas jag att Guardiola och resten insåg att Drogbas filmningar eller när han låg ner typ 1 minut varje gång han hamna på gräset var en del av deras taktik. Tempot gick ner varje gång, jag vill absolut inte se någon medlidande från våra spelare på tisdag, spelar vi ut bollen när han ligger och har sex med gräset kommer jag bli fullständigt galen.
Barcelona Gabriel
2012-04-19 18:34
L.A.M Nr 10

Nu missförstår du mig. Jag har aldrig påstått att vi ska vara nöjda efter en 1-0 förlust eftersom vi spelade bra ute på plan, det är knappast jag heller. Jag anser däremot inte att en förlust avgör hur bra match man har spelat. Det är alldeles för "svart & vitt" tänkande enligt mig. Det finns flera saker att tänka på. Och mina krav är alltid vinst, oavsett arena och motstånd - men jag trots det öppen för att säga att laget gjort en bra match där det var en stor mängd portion otur och oskärpa som avgjorde snarare än dålig fokus, brist på inställning och en låg vilja. Det är enligt mig tre punkter som speglar "en dålig match". Men som sagt, vi är utav olika åsikter.

Andreas-

Jag förstår din poäng däremot tycker jag inte att din poäng speglar hur det såg ut igår då jag inte anser att Chelseas taktik satte käppar i hjulen för oss. Vi skapade lägen, något som vi blivit väldigt mycket bättre på att göra mot lag som stänger sig. Att vi inte satte våra chanser har absolut inget med Chelseas taktik att göra. Sen undrar jag också vad du menar med "de senaste 10 åren?". Jag såg aldrig lag stänga sig mot oss när vi hade trion Rivaldo - Kluivert - Saviola 2002 för 10 år sen, men men.

Probemet är att många lag har insett att vi har en stor akilleshäl när vi får långa uppskjutandes bollar mot vår backlinje. Det blir panik nästan varje gång det här händer. Det är så dessa lag skapar chanser mot oss. Genom att skippa hela mittfältet och använda sig av långbollar mot vår backlinje för att sedan fånga upp andra bollarna och sätta ett direkt tryck mot vårat mål. Det är för enkel fotboll för att vi borde kunna såras på det sättet.

Det där är framför allt det Pep borde lösa, för att skapa lägen mot stängda försvar har vi redan blivit bättre på.
jawa walladbegi
2012-04-19 18:32
Hej kära fotbolls bröder, har varit barcelona anhängare sen urminnes tider och även varit medlem tidigare. Efter nederlaget igår kände jag att det var dags att bli medlem.
Lite snabbt om mig är att jag följt barca sen overmars dagar och även besökt forumet 24/7 i snart 10 år. Avslutningsvis är jag och Gabriel väldigt bra vänner och har haft många fina diskussioner gällande barca och allt därtill.
Hoppas att jag kan bidra med min kunskap.. Peace and Love
Andreas-
2012-04-19 18:20
Gabriel Jag håller delvis med om att man inte ska hylla Chelseas defensiva match igår allt för mycket. Däremot måste vi våga kritisera vårat eget spel, vi måste ställa oss frågan varför parkera-bussen-taktiken allt funkar så bra mot oss o gjort det senaste 10 åren jämfört med andra taktiker. Sen Pep tagit över så har det blivit än tydligare då vi gjort slarvsylta av alla taktiker utom den där jävla taktiken där defensivt skickliga lag ställer bussen. Sen att vi skapar mindre mot lag som ställer bussen, som du säger: Det säger sig självt. Men problemet o det som gör mig orolig är att lag som spelar ett lågt förvarsspel också hotar våran defensiv mer än lag som väljer att spela offensivt. Fan, jag har sett spelande lag som Arsenal o Real spela offensivt o skapa mindre än Chelsea igår. Som londonlaget spelade igår tycker man att dem ska hota vår defensiv mindre än lag som spelar offensivt mot oss. Det är helt sjukt hur ett sånt Chelsea hotar vår defensiv mer än ett offensivt spelande lag som United t ex. Ett problem enligt mig. Skulle bli sån otrolig lättnad o se Chelseas busstaktik krossas i små små spillror på Tisdag.
Barcelona El Kaiser de Michoacán
2012-04-19 18:06
Jag måste säga att jag håller med de som säger att att Barcelona gjorde en riktigt bra spelmässig instats igår. Resultatet är naturligtvis inte bra men att att komma till Stamford Bridge i en Champions League-semifinal och fulltändigt äga matchen som vi gjorde igår är det inte många som klarar av.

Kollar man på de heta chanser som vi skapade igår:

1. Alexis lobb i ribban i början.

2. Cesc miss när han missar bollen halvt efter att Iniesta har skjutit och Cech lämnat retur.

3. Ashley Coles rensning nästan på mållinjen när Cesc chippar bollen över Cech.

4. Adrianos skott som Cech med nöd och näppe räddar.

5. Alexis miss när Cesc friställer honom genom att chippa bollen över Chelseas backlinje.

6. Puyols nick på Messis låga frispark där även Thiago precis inte når bollen.

7. Pedros skott i stolpen där Busquets på returen i princip missar öppet mål.

Den som säger vi spelar dåligt och inte skapa något får nog kolla synen lite. En annan match med likande dominans och skapade chanser vinner vi 9 gånger av 10.

Med det sagt måste man ändå konstatera att vår ineffektivitet som har varit vår akilleshäl denna säsongen fortsätter att vara det.
Barcelona L.A.M Nr 10
2012-04-19 18:04
Vem tror ni har störst chans att gå vidare av oss och Real? Bayern är enligt mig ett bättre fotbollsslag än Chelsea. Det talar för oss. Å andra sidan passar Chelsea oss riktigt dåligt, spelar ingen roll att de ligger 6:a i PL och egentligen inte ska vara i en semifinal i CL. Real har ett bortamål, inte vi.

Vad tror ni? Intressant fråga enligt mig.
Barcelona L.A.M Nr 10
2012-04-19 18:01
Sen måste Piqué starta på tisdag. Puyol och Mascherano i all ära men jag tror Piqué är den som kan stoppa ivorianen på bästa sätt. Det är det viktigaste vi måste tänka på defensivt. Gå hårt på honom, låt han inte få någon yta alls. Ramlar han är det hans problem. Tar vi bort honom så neutraliseras många av Chelseas attacker. Han låg bakom mycket igår. Vilket monster.
2012-04-19 18:00
Och snälla Valencia krossa Patetico ikväll, för alla deras träningsmatcher mot Real och för alla deras finaler mot oss.
Barcelona Sentuary
2012-04-19 17:57
Grabbar, se det från den positiva sidan, lyckas vi inte göra mål på Chelsea hemma på Camp Nou har vi inget i en CL-final att göra, även om vi är hästlängder bättre.
Barcelona L.A.M Nr 10
2012-04-19 17:56
Gabriel

Man kan göra en spelmässigt bra match men det är fortfarande resultatet som spelar roll. Jag kan inte säga att vi gjort det bra efter att ha förlorat en match, även om det är borta mot Chelsea. Då tycker jag man har för låga krav. Sen känns det som vissa bara "skyller" på ineffektiviteten, att vi förutom det gjorde en bra match. Grejen är dock att effektiviteten har väldigt mycket med hur bra man är att göra. Hur "bra" match man gjort räknas inte bara i bollinehav och vem som var bäst ute på planen. Vi sög på att göra mål, vi var bra på att skapa chanserna. Men allt som allt kan man inte vara nöjd med matchen.
Barcelona Sentuary
2012-04-19 17:56
2012-04-19 17:47
Att en pajas som Drogba får avgöra och sänka oss är en skam för fotbollen. Jag hoppas att Guardiola kör bara avslut på träningarna tills på tisdag med spelarna.. Hur fan kan man missa då där mycket? Folk säger att Chelsea hade Kiniesiskamuren, visst jag kan hålla med tills vis del men vi hade jävligt många lägen också. Vi sumpade de och vi får skylla oss själva ärligt talat. Vad har hänt med Fabregas? Är det så svårt och sätta in en boll? Jag skrek så jävla mkt när Busquets missa, jag skrek så mycket att jag tappa rösten, jag kunde inte sova inatt. Jag kunde inte heller bygga något i skolan idag.. Hur svårt kan det vara att sätta en boll?

Jag hoppas att vi spelar ännu bättre på Camp Nou och ärligt talat jag börjar bli trött på att Cesc ska spela i anfallet, sätt han på bänken tills han börjar skärpa sig.. På Camp Nou brukar vi spela mycket bättre och samtidigt har vi 98 000 fans i ryggen. Jag kan inte tänka mig att Chelsea skulle bli offensivare där. Det är bara gasa på. Milan hade ett skott på Camp Nou som träffa målet(blev mål), Chelsea hade ett skott på mål igår (blev mål). Måste bli bättre på den punkten.
Barcelona Gabriel
2012-04-19 17:43
L.A.M Nr 10

Jag håller tyvärr inte med dig. Jag tycker inte resultatet är det som avgör vare sig man gjort en bra match eller inte. Isåfall hade man kunnat ha 90 % bollinnehav och 20 ribb/stolpskott i en match men ändå förlorat på en kontring av motståndarlaget med 1-0. Så enkelt fungerar det inte. Men, vi är av delade åsikter och jag respekterar det.

Andreas-

Vad är det som du delvis håller med om? Förstår inte riktigt det. Jag har aldrig nämnt något om att vi inte har svårare mot lag som spelar med den taktiken som Chelsea gjorde igår. Det enda jag sa var att de inte utförde den taktiken så bra som många vill få det till och att jag har sett sämre lag än Chelsea göra en bättre insats gällande den taktiken. Sen håller jag självklart med dig om att vi har svårare mot lag som väljer att stänga sig än mot lag som väljer att spela fotboll mot oss, men det säger väl sig självt.

Jag skulle vilja vända på det istället. Vi är inte bara det bästa laget i världen, vi är också det bästa laget i världen på att spela mot en sån taktik. Jag har sett Man U och Real Madrid spela mot sånna försvar och taktiker, om än dock inte så ofta, och de har verkligen skapat nada i de matcherna. Men vad föreslår du att vi gör för att hitta en lösning till just den taktiken? Pep testade med att köpa in Zlatan, vi alla såg hur det gick.

Nah, faller vi så faller vi med våran metod och med våran tro på vårat egna sätt, precis som när vi vinner. Åtminstone tills någon kommer på en smart lösning till den taktiken. Att vi inte vann igår har inget med Chelseas taktik att göra, utan med vår ineffektivitet.
Barcelona Éluc
2012-04-19 17:34
Hetfield

Jag bygger det jag säger på det jag faktiskt sett av Neymar. Visserligen har han gjort en hel del vackra mål, men samtidigt är det en hel del bolltrixande för att han ska kunna agera "striker".
Barcelona Hetfield
2012-04-19 17:30
Eluc

Jag kan inte påstå att jag har sett Neymar många gånger, men av det jag har sett så är han betydligt mer rak på saken än vad du vill få honom att framstå.

Jag tror bara att det är en fördom att en brasilianska anfallare måste vara teknisk och bara dribbla, men av det jag har sett av Neymar så är han väldigt bra på att göra mål för hans ålder. Man glömmer ju bort hur ung han är, han har ju många år kvar innan man kan kalla honom för en produkt.
Barcelona Éluc
2012-04-19 17:24
Hetfield

Pedro är ju en av dem få spelare vi har i laget som faktiskt går direkt på mål, med undantag för delar av matchen där han och laget i helhet kan fastna i bolltrillande i sidled och bakåt. Jag tvivlar starkt på att Neymar är en bättre spelare när det kommer till just avslutsmomenten, då han känns mer som en dribbler i ren sambaanda än en klinisk avslutare.
Andreas-
2012-04-19 17:23
Gabriel Jag håller delvis med, men fortfarande kvarstår problemet att lag som ställer bussen ger oss en bra mycket tuffare match. Chelsea ligger 6a (pissdåligt) i PL. Vi har lekt med dem som dominerat PL senaste 20 åren i våra två senaste finaler. Ta finalen på Wembley. Är vi effektiva? Nej herregud, vi kunde o borde gjort 3-4 mål till egentligen. Igår borde vi gjort iaf 1-2 mål. Men det är bra jävla skillnad på 1-2 mål o 6-7 mål. Vi har haft sjukt svårt för Chelsea om man jämför med Arsenal o United. Det är pga en enda sak, taktiken... Vi skapar mycket bättre chanser mot lag som inte ställer bussen, samtidigt som dem inte är speciellt farliga offensivt. Chelsea ställer bussen o känns 10 x farligare när dem ställer om mot oss kontra när United/Arsenal anfaller mot oss. Det är som sagt dags att krossa den taktiken i små bitar nu. Så slipper vi ha den där jävla stenen på våra axlar. Att åka ut vore för övrigt en extremt stor skandal. Går egentligen inte att sätta ord på besvikelsen o hur dåligt det skulle vara.
Barcelona Hetfield
2012-04-19 17:17
Eluc

Pedro är en fantastisk avslutare när han är i bra form, däremot så skulle jag inte räkna honom som en striker. Om man tittar på Cavani eller Neymar så märker man att de är strikers, både går mot målet så fort de får bollen. Det är sånt Barcelona behöver, för mig blir det för mycket med Pedro och Sanchez samtidigt.

Barcelona skapar många chanser, det är knappast där problemet ligger, det är snarare att förutom Messi så är det så många som missar. Jag gillar både Neymar och Cavani, men jag håller Cavani högre då jag helt enkelt tycker att han erbjuder tyngd och fler mål, vilket saknas i dagens Barcelona.
Barcelona H.Alavi - Magico!
2012-04-19 17:12
Känns som att varje gång vi åker på en förlust så är det inte den enda smällen utan vi får alltid en skada på köpet. Så jävla trött på det.

Anims Alexis!
Barcelona Dill - Busquets!!
2012-04-19 17:12
Och Cesc som var helt DÖDLIG framför mål hela jävla hösten. Vad fan har hänt? Börjar också fundera, Vad kan han göra på mittfältet som inte xaviesta kan göra bättre? För just nu vill jag helst se Busq xavi iniesta bilda mittfältstrio både på lördag och söndag. Gamla goda XIB som vi körde över lag med förra säsongen. Fabregas kanske kan bli taggad av bänkningen. Längst fram pedro messi tello!
AndreD - Ànims Abirey
2012-04-19 17:09
Hur kan vi missa så mycket? Helt jävla sjukt
Barcelona Gonzalez_Barca
2012-04-19 17:07
Gabriel

Det roliga är att _alla_ hyllar lag som spelar defensivt mot Barca och lyckas med det, men när Grekland vann EM 2004 så hatade hela världen dem för att de körde extrem defensiv och vann alla sina matcher med 1-0..
Barcelona Bernie
2012-04-19 17:03
Jaha, Alexis tveksam till spel på lördag. :/
ragnarök
2012-04-19 17:02
Det är inte första matchen som Cesc sumpar enormt bra målchanser. Det har pågått i flera veckor nu, han kan inte hålla sig kall vid frilägen. Jag vet inte om det är meningen med att chippa vid friläget som han får av Messi, eller om det var en felträff. Det där ska i alla fall bara vara mål. Han var otroligt blek igår. Alexis borde också hängt dit en, och nog kan man begära mer av Busquets snedträff i slutminuten. Fan för ineffektiviteten. Det är den som fäller oss för vi gör en grym match.
Annons: