/spanien/barcelona/forum/9196.aspx/spanien/barcelona/forum/9196.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Nesto
2012-04-26 23:08
I länktipset hittat ni ca 400 bilder på Pep från CL sammanhang. Väcker starka minnen. Blir nästan tårögd när man går igenom bilderna och tänker att han kanske lämnar oss
Blaugrana1990
2012-04-26 23:01
tarrak

Att vi är överlägsna mot sämre motstånd på ett extremt sätt är något som är rätt självklart nuförtiden. Att vinna med 8-0 mot Osasuna och att vinna med 4 eller 5-0 konstant på hemmaplan mot lag som Getafe, Levante, Santander, Gijon eller Zaragoza är inte ett bevis på bra försvarspel, snarare på ett överlägset lag jämfört med motståndarna.

Ett bra försvarspel visar sig mot dem lite bättre lagen såsom Valencia, Madrid i ligan eller i CL. Där har vi varit bra föregående säsongerna för att vi hade stabila försvarspelare i Puyol och Pique som dominerade försvaret och i min åsikt är det bästa mittbacksparet i hela världen! Klart då att man vinner även mot dem bästa lagen då man har så stabil backlinje!

Vad uträttade Real Madrid förra året i CL-semifinalen i Madrid? Ingenting! Och då snackar vi inte bara på grund av vårt presspel utan Puyol/Pique dominerade! Kommer du ihåg Ronaldo när han hade ett bra läge i den matchen men Puyol blockerade hans passning? Hade Mascherano kunnat göra detta?

Och det är hela poängen. Vi släppte in två mål mot Chelsea (det tredje ser jag som ett resultat av vår forcering på slutet) på grund av Mascheranos inkompetens. Du ser på Ramirez mål att Mascherano inte ens befinner sig i backlinjen i den sekvensen utan är ute och cyklar på mittfältet. Hade vi haft Puyol och någon till mittback i backlinjen den matchen (efter Piques skada) hade vi inte släppt in det skitmålet som tog oss ur CL.

Kommer du ihåg matchen mot Valencia i höstas när den vithårige Valencia spelaren, Mathieu tror jag han hette, när han lekte med Mascherano som då spelade högerback, på ett värre sätt än man leker på korpnivån. Jag trodde redan då att Guardiola skulle inse att Mascherano inte håller som mittback. Att då 6 månader senare, efter flera matcher med återkommande Mascherano missar som kostat oss viktiga mål som den som Pato gjorde i gruppspelet och den som Nocherino gjorde i kvartsfinalen för Milan, Guardiola envisas med att spela med Mascherano som ensam mittback i avgörande matcher för säsongen gjorde att jag blev mer eller mindre galen på Guardiola och krävde han avgång.

Det var stort taktiskt misstag som inte hör hemma på denna nivån. Jag tror oavsett vem som blir vår nya tränare att om någon gör några hemska matcher så kommer vi inte få uppleva det vi har upplevt denna säsongen. Helt enkelt Pep är en tränare som går mer på sina "feelings" än taktiskt kunnande. Hans envisande med att spela Busquets som inte ens hade platsat i Malmö FF, att lita på spelare som Mascherano framför att köpa en riktigt bra mittback, att spela Tello i avgörande CL-semifinal, att spela med Keita och så vidare är bara några exempel.

Det han gjort under dem 3 första åren (inte detta året) är något han ska ha beröm för. Men nu när han håller på att förstöra laget är det bara att tacka för åren (inte detta året men dem förra 3 åren) och söka ett nytt alternativ.
Barcelona Rambla~
2012-04-26 23:00
Vilka scener på San Mames, helt galet. Hoppas de tar finalen nu också. Otroligt att även Atletico lyckats ta sig dit med tanke vilka lag som varit med i turneringen. De är rätt risiga annars enligt mig. Simeone har lyckats formtoppa dem på kort tid. På längre sikt kommer det att se ut som vanligt.
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona Barca4eva
2012-04-26 22:58
Skrattretande alltså. En av säsongens jämnaste spelare samt årets nyförvärv som mittback(!) och folk har mage att kritisera hans roll i laget?
Barcelona 1.70-ligan - Cuenca y Tello
2012-04-26 22:57
Om Bielsa kommer får han gärna ta med sig Llorente .. ;) never gonna happen though.

När vi ändå snackar om Athletic. Klubben är den enda klubben i Spanien som har chans på mer än en titel i år
Barcelona Milian_J
2012-04-26 22:55
Blaugrana1990
Jag hoppas du skojar med din länk?! Mascherano ser Ronaldo när han jämsides med han och då har Ronaldo redan fått upp sin fart. Då är det inte lätt att hinna ifatt.
Barcelona Pep, The Creator
2012-04-26 22:55
Vackra scener från Athletic.
Barcelona Barca-nist
2012-04-26 22:53
Blaugrana1990

Du är nog liite orättvis mot både Cristiano och Mascherano, Cristiano är inte direkt från Assyriska B laget så man kan stoppa hur enkelt som helst. Han var otrolig snabb i sin utryckning!

vi ska inte försöka hitta syndabockar i de senaste matcherna. Det va flera avgörande aspekter som påverkade spelet.

Frustration, taskig anti-fotbolls spel, dålig form, ineffektivitet, mindre fokus på försvaret, otur plus en hämndlysten Chelsea.
Mot Real vart det nästan samma sak fast Barca spelade uselt helt och hållet.
Barcelona Més que un Esport
2012-04-26 22:52
@Blaugrana1990:

Jo visst, jag förstår att du är besviken. Det låter bara lite väl ofta som ren aggresion och hat vilket jag kan tycka är trist.

Ibland förlorar man. Så är det bara. Det betyder inte att man måste plocka fram röjjsågen och löpa amok.

Lite nykter eftertanke kring vad som gått snett efter misslyckande har alltid visat sig ge bättre resultat än att blanda in vild frustration och ilska.
Barcelona Rambla~
2012-04-26 22:51
grande jw Absolut, jag håller med att Bundesliga är bättre och en tyngre liga. Det Klopp har gjort är beundransvärt. Jag menade också att Porto var riktigt bra även ute i Europa.
Barcelona Heywood Jablome - Andrés
2012-04-26 22:48
Blaugrana. Din fotbollskunskaper gör mig rädd alltså.

Mascherano har varit en av anledningarna till att vår säsong har varit så lång som den har varit. Hade inte Abi blivit sjuk och Piqué varit mer vaken hade Mascherano fått otroligt lite speltid.

Hade inte Guardiola använt Mascherano som mittback hade vi spelat med Puyol i hälften av matchen och resten av matcherna hade Busquets och Batra/Fontas fått spela.
Barcelona Rambla~
2012-04-26 22:47
Haha, Léon Llorente gör det igen. Vilken spelare.
Barcelona Barca-nist
2012-04-26 22:46
Blaugrana1990

sista matchens försvarsproblem var mest pga Piques skada, när han byttes ut.

Jag hoppas Pep stannar om han själv och spelarna vill, Om han inte vill vara kvar så har han inget mer att ge klubben.
Jag tycker att han är/har varit en fantastisk tränare de senaste åren.

Om han lämnar så vill jag ha följande tränare i Barca.

1. Bielsa
2. Andre Villas Boas
3. Löw

Beisa har bevisat att han är en fantastisk taktiker. Han har mycket erfarenhet och verkar ha stark personlighet.

Blaugrana1990
2012-04-26 22:44
Mes que un Esport

Det är inte att jag har emot den och den personen utan att man är besviken när en tränare gör taktiska misstag såsom Guardiolas med sitt experimenterade i backlinjen som kostade oss en CL-final. Mascherano är inte en mittback men fick den positionen mot dem bästa spelarna i världen med en ödesdigert resultat, uttåg ur CL och missad ligatitel (och nej jag snackar inte bara om Madrid matchen utan alla dem andra matcherna Mascherano kostat oss segern).

För er som fortfarande hävdar att Mascherano är bra som mittback och att det i själva verket är jag som är helt ute och cyklar, ta en titt på länken ovan. Detta är Ronaldos mål. Notera vilket FÖRSPRÅNG Mascherano har gentemot Ronaldo som denne tar in. Det rör sig om 5-6 meter och som mittback ska man inte släppa det försprånget. Mascherano är inte ens i närheten av Ronaldo.

Barcelona grande jw
2012-04-26 22:42
@Rambla~:

Enligt mig så är de rätt mycket skillnad på Tyska och Portugisiska ligan. Dessutom hade väl Porto utan tvekan tyngsta truppen i ligan där inget lag kunde stå sig mot dom, man har sedan 2002 vunnit ligan 8 av 10 gånger vilket talar lite för hur mycket motstånd man har. Tyska ligan håller hög klass och Dortmund är rena rama maskinen. Men meritlistan är inte det viktigaste, tycker bara är mäktigt vad han gjort med laget, och vilka spelare dom fått fram.
Barcelona tarrak
2012-04-26 22:41
Blaugrana1990

Vad är poängen med ett bra försvar? Att släppa in få mål. Vilket lag har ens varit i närheten av att släppa in så få mål som Barcelona gjort under Peps fyra säsonger? Inget! Även om du verkar ha något hysteriskt agg mot att Mascherano ska spela mittback, borde väl även du kunna se den stora bilden och att Barcelona släpper till väldigt få mål och chanser.

Sedan ska vi också komma ihåg att vi saknat våra två försvarsmässigt starka mittbackar. Plocka bort Ramos och Pepe från Madrid och vi får se hur pass bra Mourinhos "fantastiska" (de som varje år slipper in fler mål varje säsong) står sig.

Tillägg: När jag menar att vi saknar våra starkaste backar så syftar jag förutom Abidal på Piqué som varit under isen säsongen igenom. Är det någon som uppskatar Piqué som spelare är det Pep och hade han bara skött sig på plan och vid sidan av så hade han varit ordinarie alla dagar i veckan.
Barcelona Més que un Esport
2012-04-26 22:38
@Rambla~:

Jag har en känsla av att Blaugrana1990 egentligen inte har så mycket emot Pep. Snarare så att han inte tål Masken... Över huvud taget.
Blaugrana1990
2012-04-26 22:37
För er som inte är så kunniga inom fotbollen så ska ni veta att anledningen till att Barca åkt ut CL och förlorade El-clasico är Javier Mascherano först och främst som förstör hela vårt försvarspel.

Nocherinos mål, Drogbas mål, Ronaldos mål, Ramirez mål är alla en effekt av att denne spelaren inte kan spela mittback och gör bort sig. Ta en titt på Ronaldos mål i El-clasico så ser ni hur fruktansvärd spelare vi hade som mittback.
Blaugrana1990
2012-04-26 22:35
den närkingska älgen

Vi vann den matchen för att vi hade Puyol och Pique i laget som styrde upp backlinjen medan vi hade den värdelösa mittbacken Mascherano där han hör hemma, på bänken!

Att spela med Pique som mittback och att spela med Mascherano som mittback är skillnaden mellan att förlora och vinna ett El-clasico! Vi såg det i CL-finalen mot United på Wembley där Mascherano var som en yr höna medan Pique rensade undan allting och gjorde ett av sina livs bästa matcher, vår bästa mittback!

Att då sätta Mascherano som mittback och bänka vår bästa högerback och inte spela med en renodlad vänsterback i säsongens viktigaste match är ett klart exempel på taktiskt inkompetens.
Barcelona DM1982
2012-04-26 22:32
Entourage of former Chelsea coach Andre Villas-Boas (34) informed Barcelona he would want to succeed Guardiola if the latter leaves. [sport]

Jag kan nog sätta några kronor på att det är Villas-Boas som tar över, har en stark känsla om det. Tror att han kan göra bra saker med laget.
Blaugrana1990
2012-04-26 22:30
tarrak

Det förändrar inte det faktum att man har ett dåligt och osäkert försvarspel om man spelar ett pressspel som minimerar motståndarnas bollinnehav! Annars hade du kunnat säga att vårt försvarspel var nästintill perfekt mot Chelsea trots att en Barca-supportrar kunde få hjärtinfarkt så fort Chelsea spelarna fick bollen på våran planhalva.

Att vår spelidé minimerar riskerna för insläppta mål är absolut sant. Men det innebär inte att man inte är i behov av en KOMPETENT backlinje, som vet hur man spelar försvar-spel, alltså vet hur man ställer offside, tar bollen i en mot en lägen, håller koll på motståndarnas anfallslöpningar, kan vinna nickdueller i eget straffområde och så vidare.

Mascherano har under loppet av 2 veckor bestraffat oss både ligaguld och CL-guld på grund av sin inkompetens som mittback och detta å sin sida på grund av Guardiolas taktiska inkompetens som tränare. Mascherano har alltså upphävt offside flera gånger, missat motståndarnas löpningar som i Ronaldos mål i El-clasico, missat Drogbas löpning på Stamford bridge, agerat mittfältare istället för mittback på Camp Nou för 2 dagar sen som kostade oss en CL-final.

En bra tränare sätter inte Mascherano som mittback, helt enkelt. Och en sak tarrak, du ska ha för dig att vi vann inte CL på grund av vårt presspel även om det var en bidragande orsak. Vi vann det på grund av exceptionellt försvarspel av Puyol, Pique, Alves och Abidal. Hade vi haft Mascherano som ensam mittback hade vi inte ens vunnit CL förra säsongen.

Man kan bara inte sätta spelare som Mascherano som ensama mittbackar mot spelare som Drogba och Ronaldo. Det är ljusår klasskilnad och det är därför jag säger att vi behöver taktiskt kompetens!
Barcelona den närkingska älgen
2012-04-26 22:24
@Blaugrana1990:

Var han taktiskt inkompetent när han bytte från 4- till 3-backslinje i mötet med Real i december. Utan den justeringen hade vi garanterat aldrig vunnit den matchen.

Om han lämnar hoppas jag på Bielsa alternativt Andre Villas Boas.
Barcelona Barca4eva
2012-04-26 22:22
Jeffren in, hehe.
Barcelona DM1982
2012-04-26 22:21
@Rambla~:

Reaktionen på Canales var att han visste att det var något jäkligt illa med knät, han är borta länge igen. Hans karriär tar aldrig fart och att gå till Real var bara slöseri på en hel säsong.
Barcelona tarrak
2012-04-26 22:20
Blaugrana1990

Problemet med dig är att du är taktiskt inkompetent. Ett bra försvarsspel behöver inte vara att ha backlinjen som tacklar och markerar bäst, det kan vara att som I Barcelonas fall, inte släppa bollen. I två raka ligasäsonger har Peps Barcelona släppt in färre mål än Mourinhos Madrid, men det är den senare som vet hur man bygger försvar?
Barcelona Rambla~
2012-04-26 22:20
Blaugrana1990 Pep är allt annat än taktiskt inkompetent. Har man missat det så har man ett taskigt fotbollsöga anser jag.
Barcelona Barca o Mort!
2012-04-26 22:19
Blaugrana90

"Det vet alla om. Det var på grund av ett instabilt försvarspel vi åkte ut mot Chelsea och det var helt och hållet Guardiolas fel."

Jag håller inte med, vårt försvarsspel hade räckt om vi hade lagt in våra chanser. Vi hade stolpor, ribbor, gud vet hur många guldlägen vi hade under de två mötena. Sen hade vi inte ett ostabilt försvarsspel enligt mig, det var spelarna som blev okoncentrerade i sista minuten före avblåsning till halvtid och tack vare det så åkte vi ut.
Barcelona Rambla~
2012-04-26 22:17
Aj aj aj, ser ut som knäet gick igen för Canales. Riktigt trist om det är så.
Blaugrana1990
2012-04-26 22:15
Rambla

Problemet med Guardiola var att han var taktiskt inkompetent. Grunden i fotbollen är ett stabilt försvarspel. Det vet alla om. Det var på grund av ett instabilt försvarspel vi åkte ut mot Chelsea och det var helt och hållet Guardiolas fel.

En ny tränare hos oss ska vara någorlunda taktiskt kompetent och sen... alltså det är ju så att vi har ett spelsätt, spelare som spelar det spelet och en tränare kommer inte förändra det bara på det sättet. Se på Mourinho som anpassar sig till spelarmaterialet, där i Inter det var väldigt defensivt medan i Real har han tränat ett lagt som slagit rekord i antalet gjorda mål. Det innebär inte att han kör catenaccio liknande försvarspel (även om det inte är Barcelona likt tiki taka heller) men bara att han prioriterar ett starkt och stabilt försvar.

Man ska inte BEHÖVA göra 4 mål i en match i CL för att gå vidare, utan 2 mål räcker som det vi gjorde mot Chelsea. Med det spelarmaterial vi har, med vår ungdomsverksamhet, vår spelsätt, vår spelidé så kommer samtliga tränare köra offensivt och vi kommer göra många mål! Rijkaard körde det offensiva och även Guardiola.

Vad vi däremot behöver är taktisk kompetens, en tränare som utnyttjar laget till maximum, som spelar med det bästa laget, som skapar ett starkt och stabilt försvarspel. Det behövs inte ett taktiskt geni men inte heller idioti som den från Guardiola vad gäller vår backlinje i år.
Barcelona tarrak
2012-04-26 22:15
Tycker inte att man ska hänga upp sig för mycket på gamla meriter och fokusera mer på personen ifråga. Rijkaard hade bara en säsong som klubblagsstränare i bagaget och den slutade med att han skickade Sparta Rotterdam i andradivisionen. Pep hade en säsong med i Barça B i fjärdedivisionen. Varför skulle det vara så viktigt att nästa tränare har en lång och fläckfri meritlista helt plötsligt?
Annons: